قسمتهای مختلف اگزوز
اگزوز از قسمتهای متفاوتی مانند منیفولد خروجی دود، لوله های رابط، لوله اگزوز، انباره صدا خفه کن و لوله پخش کننده دود تشکیل شده است.
منیفولد خروجی: وظیفه منیفولد خروجی دود این است که دودهایی را که از مجاری واقع در سیلندر خارج میشوند، به سمت لوله اگزوز منتقل سازد. این قطعه در انواع و اقسام گوناگونی عرضه میشود، به عنوان نمونه اگر با یک موتور ردیفی مواجه باشیم، در کنار موتور و یا در موتورهای به شکل V در دو سمت آن قرار میگیرد.
لولههای رابط اگزوز: از این لولهها به عنوان رابط میان انباره، منیفولد دود و سر اگزوز استفاده میشود. این قطعه دارای یک سری استاداردهایی از نظر طراحی میباشد که با درنظرگرفتن عواملی چون جنس، طول و شعاع قوسها و مهمتر از همه قطر اسمی لوله نقش شگرفی را در کاهش فشار منفی ایفا میکند.
انبارهی اگزوز: این بخش از اگزوز میبایست از سرعت گازهای خروجی بکاهد و در نتیجه صدای خروج گازها را کم و تا مقدار زیادی بی سر و صدا کند. هر یک از انبارهها باتوجه به جنس، ابعاد و ویژگیهایشان صدای مخصوص به خود را دارا میباشند.
گازهای خروجی: بعد از عمل احتراق که سوختن هوا و بنزین را در پی دارد، مقادیر کمی از هیدروکربن نسوخته، منواکسید کربن، دیاکسید کربن و فسفر به سبب فشار زیاد پیستون از محفظه احتراق خارج میشوند و سپس وارد منیفولد یا هدرز میگردند. شاید برایتان جالب باشد که گرمای این گازها برابر با گرمای حاصل از کوره ذوب فلزات است. ولی برای خارج کردن این گازها نیاز به استفاده از لوله جداگانهای نمیباشد. به عنوان نمونه اگر موتور موردنظر ما چهار سیلندر باشد، چهار عدد لوله جداگانه تعبیه نمیگردد، بلکه تنها کافی است یک لوله با انجام محاسبات دقیق انتخاب گردد و تا انتهای مسیر را برای گازهای خروجی پوشش دهد.
در منیفولد دود، باید محصولی که در محفظه احتراق از طریق سوپاپهای خروجی گرفته میشود به لوله اگزوز انتقال یابد. در بعضی از اتومبیلها منیفولد گاز در بالای منیفولد دود تعبیه گردیده است وظیفه دیگری که گرم کردن منیفولد گاهی برای بی صدا کردن دودها از دو صدا خفه کن استفاده می شود. در موتورهای پرقدرت، لحاظکردن این راهکار اجتنابناپذیر است. طراحی صدا خفهکن باتوجه به شکل و محفظه میتواند در کاهش فشارمنفی و صداهای ناهنجار تاثیر بهسزایی داشته باشد.
وظیفه اصلی صدا خفهکن کاهش سرعت گازهای خروجی از موتور و بیصدا کردن آنها است. طراحی صدا خفهکن باید به نحوی باشد که گازهای خروجی از موتور به آرامی در آن انبساط یابند و به مقدار موردنیاز از انرژی حرارتی آنها کم شود. در عین حال لازم است فشارمنفی در صدا خفهکن به حداقل مقدار ممکن برسد. یکی از مضرات فشار منفی این است که مانع تخلیه کامل دود از اگزوز میگردد و در نتیجه قدرت مفید موتور افت شدیدی پیدا میکند.
در بعضی مواقع برای بیصدا کردن دودها از دو عدد صدا خفهکن استفاده میگردد. کافی است یک بار به صدای موتور در صورت عدم وجود صداخفهکن گوش کنید تا به تاثیر این قطعه در کاهش صدایهای نابههنجار ایمان آورید. صدا خفهکن از تعدادی مجرای ساده که سوراخهایی در آن تعبیه شده است، تشکیل شده است. برای کاهش صدای مزاحم مجرا و محفظهها همانند یک ساز موسیقی کوک شدهاند تا امواج صدای تولیدی توسط موتور را طوری منعکس نمایند که تا حدودی منجر به خنثیسازی آنها توسط یکدیگر گردد.
این فرآیند به این شکل است که گازهای اگزوز و امواج صدا از مجرای مرکزی وارد میشوند و سپس به دیواره انتهایی برخورد کرده و از طریق سوراخها به قسمت اصلی صدا خفهکن برمیگردند. در مرحله بعد دوباره از بین سوراخها به لوله دیگری وارد میشوند و سپس از آن خارج میشوند. نحوه اتصال محفظه تشدیدکننده با محفظه اول به وسیله یک سوراخ است. برای خنثیسازی صداهایی با بسامد مشخص، محفظه تشدیدکننده را با حجم معین و طول مشخصی میسازند.
وظایف اگزوز
کاهش صدا
صدا عبارت است از یک موج فشار که از نوسان فشارهوا ناشی میشود. تپشهای ذکرشده در هوا با سرعت صوت جابهجا میشوند. تپشها در موتور خودرو زمانی بهوجود میآید که سوپاپ خروجی باز شده و جریان گاز فشرده به طور ناگهانی به سیستم اگزوز وارد شود. در اثر برخورد مولکولهای گاز خروجی با مولکولهای کمفشار داخل لوله، مولکولهای کمفشار فشردهتر میشوند. مولکولهای فشرده حاصله سبب فشردهتر شدن مولکولهای مجاور شده و در عینحال خودشان کم فشار میگردند. در نتیجه موج صدا بسیار سریعتر از جریان گاز در لولههای خروجی حرکت میکند. پرده گوش شما با نوسانات فشار لرزیده و مغز قادر به درک این لرزش به عنوان صدا میگردد.
مفهوم بسامد بیشتر بدان معناست که با سریعتر کارکردن موتور، فشارهوا نیز سریعتر تغییر کرده و بدین ترتیب قادر به شنیدن صداهای ریزتری هستیم. همچنین صدای بمتر با تغییرات آرامتر و کندتر ایجاد میشود.
عامل تعیینکننده بلندی صدا دامنه امواج است. اگر با صدایی طرف باشیم که دارای دامنه زیادی باشد، مسبب حرکت بیشتر پرده گوش انسان شده و از اینرو صدای بلندتری به گوش انسان میرسد. البته میتوان با تلفیق دو یا چند صدا موفق به تولید صدای کمتری شد.
طبق قانون پایستگی انرژی، انرژی نه بهوجود میآید و نه از بین میرود. این قانون در اگزوزها نیز صادق است و بیصدا کردن اگزوز به شکل کاهش انرژی صوتی تنها با تبدیل آن به انرژی گرمایی صورت میپذیرد. این کار به طورطبیعی سبب بروز فشارمنفی شده و کاهش قدرت موتور را در پی دارد.
اجتماع تمام امواج صوتی که در یک لحظه به گوش انسان میرسد، صدایی است که توسط گوش شنیده میشود. بنابراین با تولید موج صدایی مخالف با موج دیگر میتوان باعث حذف صداهای ناهنجار و مزاحم شد. فرآیندی که اساس کار گوشیهای از بین برنده سر و صداست.
دو موج هم فاز در صورتی که با یکدیگر جمع شوند، موجی با فاز یکسان اما با دامنهای دوبرابر دامنه موج اولیه بهوجود میآورند که به آن « تداخل سازنده» میگویند. حال اگر در لحظهای که موج اول در فشار ماکزیمم (بیشترین) و موج دوم در فشار مینیمم (کمترین) قرار دارد، هر دو موج پردهی گوش را در یک زمان تحریک کنند، چیزی به گوش انسان نمیرسد؛ زیرا این دو موج یکدیگر را در عمل خنثی کردهاند.
کاهش دما
اگزوز از سه بخش اتصال به موتور، میانی و انتهایی تشکیل شده است که کاتالیست اگزوز به دلیل نیاز به دمایی در حدود 800 درجهسانتیگراد در بخش اول قرار میگیرد. وظیفه اصلی بخشهای دوم و سوم کاهش دما و صداست؛ همچنین این وسیله در کاستن از میزان خروج گازهای خطرناک ناشی از احتراق سوخت میتواند نقش بزرگی را ایفا کند.
در مسائلی که مربوط به تقویت موتور میباشد، طبیعتا از اگزوزهایی با مقاومت پایین در برابر عبور گازهای خروجی استفاده میشود. کاتالیست یکی از مهمترین اجزای اگزوز است که در صورت خرابی به اصطلاح نفس موتور را میگیرد و عملکرد موتور را دچار اختلال میکند. همچنین در صورت بروز مشکل در اگزوز شما نشانههایی چون تولید صدای اضافی در خودرو و یا شنیدن صدای فره و پرت از موتور مشاهده میشود.
انواع اگزوز
هر اگزوزی از سه بخش اتصال به موتور، میانی و انتهایی ساخته شده است. اگرچه اگزوزها مانند سایر قطعات خودرو همراه با تکنولوژی تغییرات زیادی به خود دیدهاند، اما در حالت کلی 5 نوع اگزوز در صنعت اتومبیل به کار گرفته شده است که در مقاله پیشرو قصد داریم به معرفی هر یک بپردازیم.
اگزوزهای تکخروجی: یکی ازمتداولترین و در عین حال ارزانترین اگزوزهایی که در وسایل نقلیه به کار گرفته میشوند، اگزوزهای تک خروجی میباشند؛ انتقال دود از درون سیلندر در این نوع اگزوز به وسیله یک لوله انجام میشود. در حال حاضر کاربرد اگزوزهای تکخروجی بیشتر در خودروهایی با حجم موتور پایین میباشد، به دلیل اینکه میزان دود خروجی از این اتومبیلها بسیار کم است. بنابراین استفاده از اگزوز تکخروجی در اتومبیلهایی با حجم احتراق بالا، افزایش محسوس مصرف سوخت را در پی دارد.
اگزوزهای دوگانه: در حال حاضر اگزوزهای دوگانه از پرمصرفترین نوع اگزوز در صنعت خودروسازی میباشد. به سبب رواج استفاده از فناوری توربوشارژ در اتومبیلهای امروزی، وجود خروجیهای قویتر به امری اجتنابناپذیر تبدیل شده است؛ به همین دلیل اگزوزهای دوگانه با استفاده از مخازن بزرگتر نسبت به اگزوزهای تکخروجی حجم دود بیشتری را به خارج انتقال میدهند. در اگزوزهای دوگانه یا دبل، استفاده از دولوله اگزوز بیشتر مرسوم است. مزیت اصلی این اگزوزها نسبت به اگزوز تکخروجی کاهش مصرف سوخت اتومبیل میباشد که منجر به توسعه و رشد این اگزوز در صنعت اتومبیلسازی شده است.
اگزوزهای دوگانه مخالف: اگرچه اگزوزهای دوگانه دارای مزیتهای فراوانی بودند، اما یکی از مشکلات اگزوزهای دوگانه عدم خم شدن لولههای آن به سبب جنس مخزن لوله اگزوزها بود. از اینرو شرکتهای خودروسازی قادر به استفاده از این اگزوزها در خودروهای کوچک و یا متوسط نبودند؛ لذا مهندسان آمریکایی در سال 1998 اقدام به تولید اگزوز دوگانه مخالف نمودند.
این اگزوزها از مخازنی کوچکتر و مستطیلی شکل بهره میبردند که امکان طراحی لولههای انتقالدهنده اگزوز را با درنظر داشتن فرم و اندازه اتومبیل به طراحان خودرو میداد. اگزوزهای دوگانه معکوس یا مخالف نسبت به اگزوزهای دوگانه کمی مصرف سوخت بیشتری دارند، اما به دلیل دارابودن شکل و فرمی انعطافپذیر، به سرعت توسط کمپانیهای اتومبیلسازی مورد استفاده قرار گرفتند.
اگزوزهای دوطرفه: اگزوزهای دوطرفه همان اگزوزهای دوگانه معکوس هستند با این تفاوت که تیونرها بهجای استفاده از عقب اتومبیل، باتوجه به فرم خمیده، لولههای خروجی اگزوز را از طرفین اتومبیل خارج میکردند. این اگزوزها اگرچه ظاهر اسپرتتری به خودرو میبخشند، اما به دلیل ایجاد پیچ و خم زیاد در مسیر خروج دود، مصرف سوخت خودرو را افزایش و راندمان موتور را کاهش میدهند؛ در نتیجه اگزوز استانداردی بهشمار نرفته و هیچگاه مورد استقبال کمپانیهای خودروسازی قرار نگرفتند.
اگزوزهای High performance: به طور معمول کاربرد اصلی این نوع از اگزوزها در خودروهای مسابقهای است و مجهز به انشعابات باریکی است. کمپانیهای تولید اتومبیلهای مسابقهای از این اگزوزها جهت بالابردن شتاب خودرو استفاده میکنند.
اگزوزهای High performance به شدت گران هستند و از اینرو در کاربردهای معمولی مورد استفاده قرار نمیگیرند. همچنین به خاطر صداهای ناهنجاری که ایجاد میکنند، استفاده از آنها در فضاهای عمومی ممنوع است.