بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)

بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)

امروزه پیشرفت های بسیار شگرفی در زمینه تولیدات لوازمات هوشمند همانند زایانه ها و گوشی های هوشمند رخ داده است و سخت افزارهایی بسیار پیچیده در ساخت این دسته از دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. طبیعتاً این دسته از قطعات بخشی از انرژی خود را به صورت گرما خارج می کنند و در همین راستا لازم است تا برای دفع گرما و خنک نمودن آنها از سیستم خنک کننده ای مناسب استفاده شود تا در زمانی کوتاه دچار استهلاک نشوند. امروزه پردازنده ها قلب تپنده دستگاه های هوشمند را تشکیل می دهند و بسیاری از فعالیت ها توسط این قطعه مدیریت می شود که همین امر موجب می گردد تا فشار بسیار زیادی به آن وارد شده و در نهایت دچار افزایش دمای قطعه می شود. همچنین پردازده های امروزه به صورتی بسیار ظریف ساخته می شوند و از ابعاد کوچکی برخوردار هستند که این امر نیز موجبات افزایش دمای آنها را فراهم آورده است. برای جلوگیری از این اتفاق امروزه سیستم های خنک کننده بسیار پیشرفته ای تولید شده اند که به ارحتی این میزان حرارت را دفع کرده و پردازنده را تا حد امکان خنک نگه می دارند. در داماه این مطلب به معرفی و بررسی فن های خنک کننده مناسب خواهیم پرداخت.

معرفی انواع فن CPU

 

بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)

امروزه با پیشرفت هایی که در صنعت لوازمات هوشمند در حال رخ دادن است، سیستم های خنک کننده نیز از تنوع بسیار خوبی برخوردار شده اند که از میان آنها می توان به دو وع از این سیستم ها اشاره نمود. امروزه خنک کننده هایی که در لوازمات هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند از نوع خنک کننده بادی (Air Cooler) و یا از نوع خنک کننده های مایع (Water Cooler) هستند که در ادامه به تشریح کامل آنها خواهیم پرداخت.

حنک کننده بادی (Air Cooler): این دسته از خنک کننده ها به صورتی ساخته شده اند که دارای دو قسمت شامل پره ها و قسمتی دیگر که به آن هیتسینک نیز گفته می شود تشکیل شده اند و در صورت روشن شدن رایانه شروع به صورت خودکار شروع به چرخیدن می کنند و این امر موجب جریان یافتن هوا شده و در نهایت می تواند دمای پردازنده را به راحتی کاهش دهد.


بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)

خنک کننده مایع (Water Cooler): این نوع خنک کننده ها نیز به صورتی ساخته شده اند که همانند رادیاتور خودروها عمل می کنند. این مایع درون لوله هایی که در داخل محفظه رایانه تعبیه شده اند به جریان افتاده و به کمک یک رادیاتور موجود در آن محفظه به کاهش دمای قطعات سخت افزاری رایانه بخصوص پردازنده بسیار کمک می کنند.

لازم به ذکر است که محققان در رابطه با نحوه عملکرد و تأثیرات این نوع از سیستم های خنک کننده تحقیقاتی را انجام داده و آنها را با یکدیگر مقایسه نموده اند. نتایج حاصل شده بدین شرح است که سیستم های خنک کننده مایع در مقایسه با سیستم های خنک کننده بادی از عملکردی بهتر برخوردار هستند و به میزان قابل توجهی می توانند دمای پردازنده را کاهش دهند.

نکاتی مهم در هنگام خرید سیستم خنک کننده


بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)
بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)

لازم است در هنگام خرید کاربران فاکتورهای بسیار مهمی را در نظر داشته باشند تا موفق به خرید سیستم خنک کننده ای مناسب با نیاز خود شوند. از عواملی که در هنگام خرید سیستم خنک کننده لازم است توسط کاربران مورد توجه قرار گیرد می توان به نوع پردازنده، شکل سیستم خنک کننده و همچنین نوع اتصالات آن اشاره نمود. در ادامه به تشریح موارد بیان شده خواهیم پرداخت.

نوع پردازنده (CPU): پردازنده ها امروزه به صورتی ساخته شده اند که از ظرافت بسیار زیادی برخوردار هستند و لازم است تا توجه ویژه ای به آنها شود. در واقع سیستم های خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرند تا تهویه لازم را برای تمامی سخت افزار رایانه ها انجام دهند. در هنگام تهیه سیستم خنک کننده لازم است به نوع پردازنده توجه بسیار ویژه ای شود. اغلب تولید کنندگان پردازنده ها اقدام به تولید سیستم های خنک کننده نیز نموده اند و بهتر است در هنگام خرید به برند پردازنده دقت شود.

شکل ظاهری سیستم خنک کننده: سیستم های خنک کننده از طراحی ظاهری متنوعی برخوردار هستند و هر کدام دارای امکانات و ویژگی هایی می باشند. یکی از قطعات تشکیل دهنده سیستم های خنک کننده بادی سایز کولینگ آنها می باشد که لازم است مورد توجه قرار گیرد. سیستم های خنک کننده لازم است تا ابعاد و سایزی مناسب برخوردار باشند تا به راحتی امکان اتصال آنها به بدنه رایانه وجود داشته باشد و به صورت بهینه در جهت کاهش دمای پردازنده عمل کنند. طراحی و ساخت سیستم ها خنک کننده می توان بر وزن آنها نیز اثر گذارد و این موضوع از دیگر مواردی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد. برخی از سیستم های خنک کننده از وزنی بیشتر برخوردار هستند که با توجه به این موضوع می توان دریافت که از توان بیشتری در جهت تهویه دما برخوردار هستند. از دیگر مواردی که در هنگام تهیه سیستم های خنک کننده بادی لازم است به آن توجه شود می توان به شکل پره های آن اشاره نمود. این پره ها لازم است به صورتی طراحی و ساخته شده باشند که از انحنایی مناسب برخوردار باشند و همچنین تعداد بیشتر پره های آنها موجب می شود تا حجم هوای بیشتری به درون محفظه رایانه وارد شده و می تواند دمای پردازنده را به خوبی کنترل نماید. لازم به ذکر است که حجم هوای ورودی به محفظه رایانه توسط این فن ها بر اساس واحد فوت مکعب بر دقیقه اندازه گیری می شود و بر اساس واحد CFM نیز بیان می شوند.

نوع اتصال: از دیگر مواردی که در هنگام خرید سیستم های خنک کننده باید مورد توجه قرار گیرد می توان به نحوه اتصال آنها اشاره نمود. نحوه اتصال سیستم های خنک کننده با یکدیگر متفاوت است و همین امر سبب می شود تا در هنگام خرید این نکته مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا توصیه شده است که در هنگام خرید سیستم خنک کننده به برند تولید کننده پردازنده نیز توجه شود تا بتوان فن مناسب با آن را تهیه نمود. در همین راستا در ادامه به معرفی برخی از سیستم های خنک کننده مناسب در بازار خواهیم پرداخت.


بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)

سیستم خنک کننده Cooler Master i5

این سیستم خنک کننده به صورتی ساخته شده است که در دسته سیستم خنک کننده بادی قرار می گیرد. طراحی و ساخت این فن به صورتی انجام شده است که به خوبی دمای پردازنده و سخت افزار رایانه را تهویه می نماید. سرعت این فن در حدود 2000 دور در دقیقه است و از حداکثر صدا در حدود 28 دسی بل برخوردار می باشد. 

سیستم خنک کننده Cooler Master i30

این سیستم خنک کننده نیز به صورتی ساخته شده است که در دسته سیستم های خنک کننده بادی قرار می گیرد. با استفاده از این فن به راحتی می توان دمای پردازنده رایانه را تهویه نمود. همچنین این فن از سرعتی در حدود 2600 دور در دقیقه برخوردار است و حداکثر صدایی که توسط آن تولید می شود در حدود 28 دسی بل بیان شده است.

سیستم خنک کننده Intel 775

همانگونه که از نام این فن مشخص است محصول شرکت اینتل می باشد و در دسته فن های بادی قرار دارد. این فن به صورتی ساخته شده است که به صورت مستقیم با پردازنده در ارتباط است و دمای آن را تهویه می کند. این فن به قابلیت Turbo Boost تجهیز شده است و حداکثر سرعت آن در حدود 2000 دور در دقیقه می باشد و حداکثر صدایی که تولید می کند در حدود 22 دسی بل می باشد که همین ویژگی نیز سبب شده است تا در دسته فن های بی صدا قرار گیرد.برای آگاهی از آخرین قیمت فن اینتل 775 به سایت ایمالز مراجعه کنید.


بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)

سیستم خنک کننده Green مدل Notus-95 PWM

این سیستم خنک کننده توسط شرکت گرین ساخته شده است و در دسته سیستم های خنک کننده بادی نیز قرار دارد. طراحی و ساخت این فن به صورتی انجام شد است که دارای 2عدد لوله مسی می باشد که از ضخامتی در حدود 6 میلی متر برخوردار هستند و به صورتی مستقیم با پردازنده دستگاه در ارتباط می باشند و به راحتی دمای پردازنده را تهویه می نمایند. همچنین این فن نیز به قابلیت PWM تحهیز شده است که با استفاده از آن سرعت آن در بازه 700 تا 2000 دور در دقیقه تغییر می کند. همچنین حداکثر صدای تولیدی توسط این فن در حدود 32 دسی بل است و به همین جهت در دسته فن های با صدای کم نیز دسته بندی می شود.لطفا برای آگاهی از آخرین قیمت فن خنک کننده ی پردازنده گرین مدل نوتوس 95 پی دبلیو ام به سایت ایمالز مراجعه کنید.

سیستم خنک کننده UCOM مدل Fast Cool


بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)
بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)

طراحی و ساخت این سیستم خنک کننده نیز به صورتی است که در دسته سیستم های خنک کننده بادی قرار می گیرد. این فن نیز از لوله های مسی برخوردار است و به واسطه آنها به صورت مستقیم با پردازنده دستگاه ارتباط می گیرد. همچنین این فن به قابلیت Turbo Boost تجهیز شده است که سرعت این فن را در بازه 700 تا 2200 دور در دقیقه فراهم می کند. لازم به ذکر است که این فن برای پردازنده های برند اینتل مناسب است و نحوه اتصال آن به واسطه سوکت 775 و سوکت 1155 امکان پذیر است.لطفا برای آگاهی از آخرین قیمت فن یوکام مدل فست کول به سایت ایمالز مراجعه کنید.

سیستم خنک کننده UCOM مدل G-9B230


بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)بهترین فن های خنک کننده پردازنده (فن CPU)

این سیستم خنک کننده نیز به صورت ساخته شده است که در دسته سیستم های خنک کننده بادی قرار می گیرد. این فن به صورتی ساخته شده است که از هیستینک آلومینیومی و بیس هیستینک مسی برخوردار است. این فن به واسطه برخورداری از یک سوکت 4 پین به منبع تغذیه دستگاه متصل می شود. لازم به ذکر است که این فن دارای حداکثر سرعت 220 دور در دقیقه نیز می باشد و از وزنی در حدود 230 گرم برخوردار است که آن را به گزینه ای مناسب تبدیل خواهد کرد..لطفا برای آگاهی از آخرین قیمت فن UCOM مدل G-9B230 به سایت ایمالز مراجعه کنید.


نظرات کاربران