راهنمای خرید صندلی گیمینگ

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

در این مطلب می خواهیم به شما کمک کنیم تا اگر قصد خرید صندلی گیمینگ دارید ولی اطلاعات لازم و کافی درباره ی این صندلی ها ندارید، در خرید آن دچار مشکل و سردرگمی نشوید . در این مطلب، نکاتی را که لازم است هنگام خرید صندلی گیمینگ بدانید، ارائه شده است. از جمله سفارشات کامل در زمینه یک صندلی گیمینگ و یک چک لیست آورده شده است که مارک های صندلی ها را با هم قیاس کرده و موارد مشابه آن را در بازار داخلی می توانید پیدا کنید.

 تعریف صندلی گیمینگ و خریداران آن

این صندلی ها برای آسانی و راحتی اشخاصی است که مدت زمان زیادی به گیم و بازی کردن مشغول هستند. نیاز هایی که گیمر ها در هنگام نشستن، حرکت روی صندلی، و اشیا در کنار صندلی دارند را طراحان و تولید کنندگان این صندلی ها را رفع کرده اند و به طور کامل به آن پاسخ دادند.  همچنین این صندلی ها تنها مختص گیمرها نبوده و افراد دیگری مثل کسانی که زمان زیادی را پشت میز می نشینند ، یا قصد بیشتر کردن توان کاری خود را دارند و در خانه شغل دوم دارند و زمان زیاد به صورت نشسته کار می کنند ، دچار کمر درد هستند در حرکت کردن دچار مشکل هستند و به پشتی مقاوم و نرم در هنگام نشستن نیاز دارند، وقت زیادی را به بازی های اینترنتی و کامپیوتری مشغولند و یا این که مایلند در هنگام نشستن، راحتی و امنیت کامل را داشته باشند، می توانند این صندلی ها را تهیه کرده و از آن استفاده کنند.

تاریخچه صندلی های گیمینگ ، به بازی های مسابقاتی می رسد که در آن زمان این صندلی ها به گونه ای به صندلی ماشین شباهت داشتند و شبیه صندلی ماشین ساخته شده بودند که پشتی و تکیه گاه کلفت و محکم و سطحی صاف را دارا بودند که بعد از مدتی دچار دگرگونی فراوان شدند و اکنون انواع گوناگون از صندلی گیمینگ را در بازارهای جهانی می توانید پیدا کنید. این صندلی ها بسته به نوع بازی افراد و ضرورت های بازی کنندگان ، متفاوت می باشند و هر مدل، طراحی مخصوص خودش را دارد. در ادامه مقاله به شرح مدل های صندلی و توضیح درباره ی آن ها خواهیم پرداخت.

 انواع گوناگون صندلی گیمینگ

این صندلی ها مدل های بسیار گوناگونی دارند اما در مجموع می توان آنها را به چهار دسته ی عظیم تقسیم کرد  صندلی های بازی های رایانه ای ، صندلی های بازی های کنسولی، صندلی های شبیه سازی شده بازی های مسابقه ای و صندلی های معروف به کیسه لوبیا که صندلی های راحتی هستند.شاید که شما لااقل یکی از این نامها را شنیده باشید. هر دسته از این صندلی ها کارایی خاص خودشان را دارند و نمی توان ارجحیتی برای یکی از آنها قائل شد.

صندلی های بازی های رایانه ای

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

این دسته مشهورترین و نخستین مدلی هستند که با شنیدن نام صندلی گیمینگ به ذهن افراد خطور می کنند که افراد هنگام بازی یا کار با رایانه روی آن می نشیند. این صندلی برای افرادی طراحی شده که وقت زیادی را پشت میز و جلوی رایانه می گذرانند چه برای بازی کردن و چه برای انجام تحقیقات و چه سایر امور. صندلی های بازی های رایانه ای دارای پنج چرخ در پایه و یک دسته ی  پدالی برای فیکس کردن بلندی صندلی در قسمت بالای چرخ ها می باشند. خصوصیت دیگری از جمله توانایی چرخیدن و جابجایی و تحرک آسان در امتداد میز، نیز در این صندلی ها وجود دارد. دسته های این صندلی ارتفاع بیشتری نسبت به سایر صندلی ها دارند تا برای تکیه دادن آسان ، در زمان بکارگیری موس و صفحه کلید به کار بیایند و نیز یک پشتی بلند برای حمایت از گردن شخص زمان استفاده و دقت به رایانه و کامپیوتر در زمان زیاد دارند. تکیه گاه و پشتی صندلی عمودی طراحی شده ولی توانایی تنظیم و جابجایی به طرف جلو یا عقب نیز دارا می باشند. در بازار فروش این صندلی ها را با نام صندلی مسابقه ای نیز می شناسند چرا که اولین نظریه ی ساخت آنها از صندلی ماشین نشأت گرفته شده بود ولی تفاوت قابل توجهی با صندلی مسابقه ای دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

صندلی های شبیه ساز بازی های مسابقه ای

 این دسته صندلی ها بسیار مدرن می باشند و مخصوصاً برای بازی های مسابقه ای ساخته شده اند. صندلی های مسابقه ای معمولاً به یک کابین یا قاب متصل هستند که قابل نصب وسایل جانبی مثل چرخ، چرخ دنده، پدال و سایر لوازم بر روی آن می باشند. مدل پیشرفته و مدل این صندلی ها در تعلیم رانندگی حرفه ای نیز به کار برده می شود و برخی دیگر تنها مختص بازی کردن هستند و استفاده دیگری ندارند. درباره ی قیمت آن ها باید بگوییم که هزینه زیادی برای خرید آنها باید پرداخت کرد و گاهی تا چند صد میلیون قیمت دارند.

صندلی های بازی های کنسولی

 این دسته صندلی ها مدل و انواع گوناگونی دارند و مطابق نام شان برای بازی های کنسولی طراحی و تولید شده اند و از صندلی های بازی های کامپیوتری تنوع بیشتری دارند. پرطرفدار ترین مدل صندلی راکر می باشد و برعکس صندلی بازی های کامپیوتری، این دسته صندلی ها توانایی چرخش و جابجایی ندارند. فرم آن شکل ال است و بر روی زمین قرار داده می شود و به همین خاطر به آن راکر می گویند و در هنگام تحرک شخص در روی صندلی، پشتی آن هم به سمت عقب و جلو حرکت می کند. دلیل محبوبیت و پرطرفدار بودن این صندلی ها این است که در زمان بازی های کنسولی بخاطر دارا بودن دسته های از راه دور، تکیه دادن به عقب آسان است و خیلی نرم و راحت می توان روی آن نشست و لم داد. پس این صندلی ها نخستین گزینه برای بازی کنندگان بازی های کنسولی می باشد و البته خیلی با محیط کار متناسب نمی باشد و مختص بازی های کنسولی است اما راحتی و نرمی زیادی دارند. خصوصیات بارزی مانند داشتن جای شارژر ،پورت usb و بلندگو با امکان اتصال به کنسول در دو سمت صندلی دارند که آنها را منحصر به فرد ساخته است.


راهنمای خرید صندلی گیمینگ

صندلی های راحتی با نام کیسه لوبیا

صندلی های بین بگ یا به عنوانی دیگر، صندلی های راحتی موسوم به کیسه لوبیا مخصوصاً برای بازی کردن با رایانه ساخته شده ولی به دلیل اینکه سریعا فرم آن بسته به، فرم بدن شخص نشسته بر روی آن، تغییر می کند خیلی لطیف و راحت هستند و طرفدار زیادی در بین بازی کنندگان بازی های رایانه ای دارند البته بدون دیزاین آرگونومیک می باشند و پشتی مطلوبی نیز ندارند ولی کم بودن قیمت و اینکه استفاده کنندگان امکان این را دارند که به هر نوعی که مایلند روی آن بنشیند، باعث شده تا افراد زیادی خواهان این مدل صندلی باشند. این صندلی ها شکلی تک نفره دارند و مصالح آن تشکیل شده از فوم یا الیاف خاص و روکش و جلدی باجنس مایکروفایبر را دارا هستند.

باکیفیت ترین برند ها نام های تجاری صندلی های گیمینگ

این صندلی ها، بسته به کارایی، کیفیت، نوع استفاده و قیمت آن متفاوت هستند. برای مثال یکی استاندارد بالاتری در طرز نشستن روی آن دارد،دیگری نرم تر است، و دیگری ارزان تر است و خیلی برای یک بازی کننده ی حرفه ای مناسب و در خور نیست، و یا دیگری همه خصوصیات خوب را دارد ولی از لحاظ قیمت در سطح توان همه نیست. پس خریدار باید بداند که چه نوعی از این صندلی ها را می خواهد بخرد و یا کدام برای او مناسب تر می باشد. ما در این مطلب بر آنیم تا نامدارترین و مطرح ترین نام های تجاری موجود در بازار جهانی را مطرح کنیم و به شما بشناسانیم تا در انتخاب و خرید صندلی گیمینگ دچار مشکل نشوید و راحت تر به مقصودتان بنویسید اما شاید بازار داخلی بعضی از تولیدات و برندها را دارا نباشد.

دی ایکس ریسرD X Raser

نقطه ی قوت مدل دی ایکس ریسرD X Raser این است که قیمت خیلی زیادی ندارد و البته در بازار داخلی نیز می توان آن را یافت. این نام تجاری طرفداران زیادی دارد و بازی کنندگان و حتی  تولیدکنندگان محتوا و کپی رایت ها نیز رضایت خود را از این مدل اعلام کرده اند. این مدل نسبت به کارایی و عملکرد مطلوبش، قیمت متعادل و متناسبی دارد. افرادی که مایلند در خرید صندلی گیمینگ هزینه زیادی نپردازند، این مورد گزینه ی خوبی برای آنها خواهد بود.


راهنمای خرید صندلی گیمینگ

سکرت لب Secret Lab

۳ خصوصیت بارز در این صندلی شامل ؛ نرمی و راحتی، بادوام بودن، و طراحی ارگونومیک می باشد و کیفیت و کارایی خوب این مدل، خیلی بیشتر از تنوع آن است و هر صندلی نسبت به نوع و مدل جلد و روکشی که دارد، قیمت آن متغیر است ولی به هر حال قیمت خیلی پایینی ندارد. معمولاً ناقدان صندلی گیمینگ این مدل را انتخاب می کنند.

ایکس راکر X Rocker

برند ایکس راکر، در بین بازی کنندگان ایرانی محبوبیت زیادی دارد و در مجموع پرطرفدارتر از دیگر نام های تجاری این صندلی ها می باشد. هواداران ps۴ و XBoX نیز این برند را می شناسند. این مدل  برعکس سایر مدلها و محصولات صندلی گیمینگ ،بسیار متنوع می باشد . شاخص برند ایکس راکر،  قابلیت پورت  usb و حافظه ذخیره اطلاعات آن است.

هرمان میلر Herman Miller

ابن برند در تولید صندلی های اداری نامدار و مطرح است و محصولات شرکت هرمان میلر  طراحی ارگونومیک دارند. تولید اصلی این شرکت صندلی  گیمینگ نبوده ولی می توان این کمپانی را در تولید و طراحی این مدل صندلی ها بسیار موفق دانست و اما در خصوص قیمت و هزینه ی آن باید بگوییم که خیلی بالا میباشد اما خرید آن یک انتخاب و سرمایه گذاری عالی به شمار می آید.

ماکسنومیک Maxnomic

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

این مارک نیز مانند D X Rocker فقط در بین بازی کنندگان محبوب نیست بلکه تولیدکنندگان محتوا و کپی رایتر ها هم از آن بهره می برند. این مدل قیمتی متعادل و خوب دارد و انواع آن متنوع می باشد.  بازی کنندگان به صورت حرفه ای، اکثرا از مدل Need For seat XL استفاده می کنند که دوام بسیار زیادی داشته و گزینه خوبی برای آنها بوده است.

 درزمان انتخاب و خرید صندلی گیمینگ باید به چه مولفه های فکر کنیم؟

 حال که درباره انواع و اقسام و نام های تجاری صندلی گیمینگ دانستیم وقت آن است که مولفه های مهم و خصوصیات بارز این صندلی ها را برشماریم. در اینجا به ۷ مورد از این خصوصیات ها می پردازیم و هر یک را مورد بررسی قرار می دهیم.

طراحی ارگونومیک  

شاید برخی معنای ارگونومیک بودن صندلی را ندانند. ارگونومیک بودن یعنی طراحی و تولید صندلی به گونه ای باشد که تمام ویژگی های جسمی و روانی شخص استفاده کننده را بررسی کرده و به نیازهای شخص در استفاده از صندلی پاسخ بگوید و بهترین کیفیت و عملکرد را برای شخص به همراه داشته باشد. در خصوص صندلی گیمینگ، آرگونومیک بودن یعنی جسم شخص در مناسبترین و بهترین شکل قرار بگیرد، از حرکات بدن ساپورت کند، در درد کمر و خستگی و گرفتگی موثر باشد و موجب کمردرد نشود و شخص بتواند با کمک آن واکنش سریع در هنگام بازی کردن داشته باشد. برای اینکه بدانیم طراحی اکونومیک تا چه اندازه خوب است باید به موارد زیر توجه کنیم.

توانایی تنظیم شدن مناسب  

مصرف کنندگان امکان آن را داشته باشند که به آسانی بلندی صندلی ، درجه ی پشتی و تکیه گاه و دسته ها را همگون با طرز نشستن و شکل بدن شان فیکس کنند و به روی آن راحت باشند. هر چه قدر که موارد قابل تنظیم و تغییر زیاد باشد، آن صندلی مناسب تر و کاربردی تر است.

 پشتیبانی کمر

 صندلی گیمینگی که پشتی و تکیه گاهی دارند که می توان آن را تنظیم کرد و همسان با فرم ستون فقرات قرارداد، عالی ترین آنها هستند. اگر صندلی این خصوصیات را دارا نباشد، بهتر است از یک بالش کمری استفاده کنید. معمولاً صندلیهای ارزان تر با بالشت کمر کاملتر می شوند.

 

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

داشتن سیستمی برای قفل کردن و ثابت کردن تنظیمات با کارایی بالا  

 در انتها صندلی دارای طراحی ارگونومیک ، برای اینکه بتوان بهترین استفاده و کاربرد را از آن داشت، باید دارای سیستمی باشد که تنظیمات آن قفل و یا ثابت شود و در طول زمان و ساعات زیاد که از آن استفاده می کنیم به مشکلی برخورد نکنیم و راحت باشیم. ویژگی های دیگری نیز دارد که بیشتر در صندلی های گران تر موجود است مثل داشتن دسته های متحرک و چند بعدی برای محافظت از دست شخص گیمر.

 کیفیت تولید  

کیفیت تولید و ساخت هر اجناسی ، در دوام آن کاملاً موثر است و بدیهی است که اجناسی که قیمت بالاتری دارند کیفیت بهتری داشته و برای خریدن آن باید از ارزش بالایی قائل شد. قالب صندلی باید از جنس مرغوب باشد تا آن صندلی کیفیت ساخت بالایی داشته باشد. برای مثال صندلی هایی از جنس استیل و فلز ، محکمی و استقامت بیشتری دارند.

دیگر نکته در مورد کیفیت و دوام صندلی ، جنس پایه های آن است که بهتر است صندلی هایی با پایه های فلزی بخرید نه پایه های پلاستیکی نازک . و نیز تعداد چرخ های صندلی هم مهم است و صندلی هایی که بیشتر از سه چرخ دارند مرغوب تر می باشند. درباره جنس نشیمنگاه صندلی نیز، نشیمنگاه های مملو از الیاف سرد، کارایی و کیفیت خوبی دارند و معمولاً بعد از گذشت زمان دچار تختی و سفتی نخواهند شد.

جنس جلد و روکش صندلی

رایج ترین روکش صندلی گیمینگ، روکش هایی با جنس چرم مصنوعی می باشند و می  توان گفت که مناسب و مقرون به صرفه هستند و هزینه این روکش ها بستگی به نوع چرم به کار رفته در آن دارد. اگر صندلی ای  میخواهید که مدت زمان زیاد و به طور دائم روی آن بنشینید، باید روکش هایی که توانایی ضد تعریق دارند تهیه کنید تا در زمان کار یا بازی کردن از عرق کردن شما جلوگیری کند.

دسته های صندلی

صندلی ای کاربردی تر است که دسته های آن توانایی تنظیم بلندی و ارتفاع و تنظیم عرض دستگاه را دارا باشند و هنگام استفاده، دست شخص بازیکن دچار خستگی  نشود و اگر دسته متحرک باشد فشار کمتری بر روی دست وارد می شود و این همان چیزی است که گیمر ها خواهان آن هستند.

 

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

 توانایی تحمل سنگینی و وزن و قد پیشنهادی

 مواردی اتفاق افتاده است که صندلی خریداری شده اما خریدار به میزان تحمل وزن صندلی توجهی نداشته و به این نکته فکر نکرده که صندلی برای طیف متعادلی از قد تولید و ساخته شده است و به مشکل در استفاده از آن بر خورده است. حداکثر وزنی که صندلی می تواند متحمل شود ۲۲۵ کیلوگرم می باشد پس باید حتما قبل از خرید به این نکته توجه داشته باشید و از فروشنده درباره آن پرسش کنید.

سازگاری با کنسول

ویژگی هایی که اکثر صندلی های مخصوص بازی های کنسولی دارند، توانایی های متفاوتی مانند دارا بودن پورت usb است که توان اتصال شارژ به صندلی را مهیا می سازند و دیگری جایگذاری بلندگو در ناحیه تکیه ی سر شخص گیمر می باشد که موجب می شود وقتی گیمر سر خود را به پشتی تکیه می دهد، صدای بازی را به وضوح بشنود. انواع پیشرفته تر این صندلی ها قابلیت های دیگری مثل خاصیت ویبره و حرکت در جا دارند که شخص گیمر لذت بیشتری از بازی کردن خواهد برد و لحظات هیجان انگیز و جالبی را سپری خواهد کرد.

ابعاد و اندازه

ابعاد صندلی نیز قبل از خرید باید بررسی شود، هم ابعاد خارجی و هم ابعاد داخلی. برای مثال باید بسنجید که آیا این صندلی در محیطی از خانه یا محل مورد نظر که می خواهید قرار دهید جای مناسبی می گیرد و محل مورد نظر جای آن را دارد یا خیر؟ یا از نظر اندازه داخلی مناسب و اندازه ی شخصی درشت اندام می باشد یا خیر؟ پس این نکته ها به شما در خرید یک صندلی دلخواه و مطلوب کمک شایانی خواهد کرد. اما در آخر چند نکته دیگر را به شما توصیه می کنیم؛

اشخاص و خریدارانی که به صورت برخط و از یک فروشگاه اینترنتی قصد خرید صندلی گیمینگ دارند بهتر است که کامنت ها و نظرات آن بخش را بخوانند.  نظرات به آن ها در خرید کمک می کند و اگر مسئله ای باشد، آنها متوجه ی آن خواهند شد.


راهنمای خرید صندلی گیمینگ

مورد دیگر درباره ی ضمانت جنس است که حائز اهمیت می باشد پس موارد تحت پوشش ضمانت و گارانتی باید بررسی شود. اکثر کمپانی ها اگز از جنس خریداری شده از آنها راضی نبودید، جنس را پس می گیرند و هزینه ی آن را پرداخت می کنند یا اگر ناحیه ای از جنس دچار ایراد و عیبی بود آن را تعویض و یا ترمیم و تعمیر کرده و به شما باز میگرداند پس گارانتی و ضمانت نیز در خرید اهمیت زیادی دارد.

شیوه ی نصب صندلی نیز مهم می باشد. شاید برخی توانایی اینکه صندلی خریده شده را  نصب کنند ندارند، چرا که نصب کردن آن برای همه قابل انجام نیست و به زمان و حوصله زیادی نیاز دارد پس اگر مهارت آن را ندارید یا وقت کافی برای نصب کردن ندارید می توانید مدلی از صندلی ها را انتخاب کنید که لازم نباشد آنها را سرهم کنید و یا به نحوه ی نصب خاصی نداشته باشد.

آخرین مورد، بهتر است از کسانی که این صندلی ها را خریداری کرده اند یا اطلاعات و آگاهیهای کافی درباره ی این صندلی ها را دارند، بخواهید که در این باره به شما مشاوره بدهند. این کار موجب می شود خرید بهتر و مرغوب تری داشته باشید یا می توانید به وبلاگ های اینترنتی مراجعه کرده و  درباره ی انواع و اقسام آنها بیشتر مطالعه کنید و آن مدلها را با هم قیاس کنید.

امیدواریم در خرید صندلی گیمینگ به شما راهنمایی و کمک لازم را کرده باشیم و از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید و برای شما مفید بوده باشد. از اینکه به این مطلب توجه کرده و وقت گذاشته اید از شما سپاسگزاریم.


نظرات کاربران