ویژگی کولرگازی مناطق مرطوب و شرجی

راهنمای انتخاب کولرگازی برای مناطق مرطوب و شرجی شمال ایران

یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین چالش‌ها هنگام خرید کولرگازی، انتخاب بهترین کولرگازی برای مناطق مرطوب است. برخی تصور می‌کنند هرچه برند محصول، مطرح‌ و قیمت آن گران‌تر باشد، بهترین عملکرد را دارد و نسبت به سایر کولرها مناسب مناطق مرطوب و شرجی است؛ اما در واقع این‌طور نیست! در این مقاله ما ویژگی‌هایی که لازم است یک کولرگازی مناطق مرطوب داشته باشد را معرفی خواهیم کرد تا بتوانید به بهترین شکل نسبت به خرید اقدام کنید.

انواع کلاس کولرگازی

برای انتخاب بهترین کولرگازی مناطق مرطوب، ابتدا باید بدانید هر کولر گازی برای کدام منطقه آب‌وهوایی مناسب است. برای این منظور، لازم است کلاس آب‌وهوایی کولرهای گازی را بشناسید تا بتوانید مدلی را انتخاب کنید که بیشتر بازدهی را دارد. انواع کلاس کولرگازی عبارت‌اند از:

  • کلاس آب‌وهوایی T1: این نوع کلاس مناسب مناطق مرطوب و معتدلی همچون شمال، تهران، کرج و دیگر شهرهایی است که دمایی بین 43 تا 45 درجه سانتی‌گراد دارند.

  • کلاس آب‌وهوایی T2: این نوع کلاس مناسب مناطق سردی همچون غرب ایران و شهرهایی است که دمایی بین 7 تا 35 درجه سانتی‌گراد دارند.

  • کلاس آب‌وهوایی T3: این نوع کلاس مناسب مناطق گرمسیری همچون جنوب ایران و شهرهایی است که دمایی بین 57 تا 60 درجه سانتی‌گراد دارند.

کلاس‌های آب‌وهوایی کولرهای گازی روی برچسب انرژی آن‌ها نوشته شده است و هرکدام ظرفیت‌های متفاوتی دارند. این ظرفیت‌ها با واحد btu سنجیده می‌شوند. هرچه عدد btu بالاتر باشد، کولرگازی خنک‌کنندگی بیشتری خواهد داشت.

نحوه مصرف انرژی و برق کولرگازی

یکی از موارد مهم که هنگام خرید کولرگازی برای مناطق شرجی باید در نظر گرفته شود، توجه به برچسب مصرف انرژی است. به کمک این برچسب، می‌توان شاخص مصرف انرژی و مصرف برق کولرهای گازی را متوجه شد. برچسب مصرف انرژی، رده‌های بازدهی بین A تا G است. هرچه درجه به A نزدیک‌تر باشد، مصرف انرژی و برق کولرگازی کمتر است.

کولرگازی مناطق مرطوب

دیگر مورد مهم، توجه به درجه تنظیم دما یا همان ترموستات است. دمای مناسب فصول گرم سال بین 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد است. تنظیم کولرگازی روی این دما باعث می‌شود وقتی دمای اتاق به دمای تنظیم شده رسید، کولر به طور خودکار خاموش شده و درنتیجه میزان مصرف انرژی و برق کاهش پیدا کند.

 چالش و مشکلات کولرگازی در مناطق مرطوب شمال

از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات کولرگازی مناطق مرطوب هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رطوبت

رطوبت زیاد اثر خنک‌کنندگی کولرگازی را خنثی می‌کند. وقتی رطوبت بالا باشد، ساختمان گرم‌تر از آنچه هست، احساس می‌شود. در چنین حالتی، ممکن است کولرگازی برای مدت طولانی کار کند ولی نتیجه دلخواه را دریافت نمی‌کنید.

خنک نکردن محیط

اگر کولرهای گازی پرتاب باد مناسبی نداشته باشند، نمی‌توانند محیط اطراف را خنک کنند.

فضای زیاد

کولرگازی‌های اسپلیت نسبت به سایر انواع کولرگازی، فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. از آنجا که این نوع کولرقابل حمل است، برای افرادی که فضای منزل برایشان اهمیت زیادی دارد توصیه نمی‌شود، چون جای زیادی می‌گیرد.

باد شدید منطقه

وزش باد شدید می‌تواند باعث مشکلات تهویه هوا شود. آسیب ناشی از وزش باد شدید در مناطق شمالی می‌تواند زباله‌ها را به گریل فن کندانسور پرتاب کند و باعث آسیب به تیغه و سازه شود.

مصرف زیاد برق

یکی دیگر از چالش‌ها و مشکلات کولرهای گازی، استفاده زیاد از انرژی برق است. البته این مورد بیشتر در کولرهای گازی قدیمی (کولرهای پنجره‌ای) شایع‌تر است. در مدل‌های جدید و به خصوص دارای تکنولوژی اینورتر تا حد زیادی مصرف بالای انرژی برق کاهش پیدا کرده است.

ویژگی مهم کولرگازی ‌های مناطق شرجی

از مهم‌ترین ویژگی‌های کولرگازی مناطق مرطوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوع کمپرسور کولرگازی

از آنجا که کولرگازی برای مناطق مختلف تولید و طراحی می‌شود، کمپرسورهای متفاوتی دارد. به طور کلی این کمپرسورها در سه نوع پیستونی، اسکرول و روتاری تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • پیستونی: کمپرسورهای پیستونی پرقدرت‌ترین مدل هستند و برای کولرهای گازی‌ مناطق گرمسیری کاربرد دارند. این کمپرسور علاوه بر داشتن سروصدای زیاد، مصرف انرژی زیادی هم دارد.
  • اسکرول: اسکرول سروصدا و میزان مصرف انرژی‌اش کم‌تری نسبت به سایر کمپرسورها دارد و مناسب کولرگازی‌های مناطق معتدل است.
  • روتاری: کمپرسور روتاری یکی از بهترین‌هاست و نسبت به دو مدل قبلی بازدهی بیشتر، سروصدای کم‌تر و مصرف انرژی پایین‌تری دارد.

بهترین مارک کولرگازی برای شمال ایران

مجهز به اینورتر

تکنولوژی اینورتر در کولرهای گازی مصرف برق را تا حدود 60 درصد کاهش می‌دهد. در کولرهای گازی‌ دارای این تکنولوژی، وقتی دمای محیط به دمای مشخص شده رسید، به جای اینکه کولر خاموش شود، دور موتورش کاهش پیدا می‌کند تا از خاموش و روشن شدن مکرر و فشار به کمپرسور جلوگیری شود. این کار به میزان قابل توجهی در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند.

پرتاب باد قوی

پرتاب باد به این معنی است که کولر تا چه فاصله‌ای می‌تواند باد خنک را انتقال دهد. این فاصله بر حسب متر بیان می‌شود. در واقع هر چه پرتاب باد کولرگازی بیشتر باشد، برای مناطق شرجی و شمالی بهتر است. حداقل پرتاب باد کولر برای این مناطق، 10 متر است. پرتاب باد قوی‌تر، هوای خنک را در محیط اتاق و اتاق‌های مجاور به طور یکنواخت توزیع می‌کند.

گاز مبرد R410

گاز مبرد باعث انتقال حرارت در سیکل تبرید می‌شود و نقش مهمی را در راندمان دستگاه ایفا می‌کند. این گاز دارای انواع مختلفی است؛ اما معمولا در کولرهای گازی از دو نوع R410a و R22 استفاده می‌شود. گاز مبرد R410a نسبت به گاز قدیمی R22 بهتر است و راندمان بالاتری دارد؛ علاوه بر این، با محیط زیست نیز سازگار است.

میزان صدای کولرگازی

یکی از موارد مهمی که هنگام خرید کولرگازی مناطق مرطوب باید به آن توجه شود، صدای کولرگازی است. برای این منظور باید به عدد دسی بل (db) کولر توجه کنید. هر چه این عدد پایین‌تر باشد، کولر کم‌صداتر است.

معرفی چند مدل از کولرهای گازی مناطق مرطوب

در صورتی‌که در مناطق مرطوب کشور زندگی می‌کنید، خوب است قبل از خرید کولرگازی با برخی از مدل‌های این محصول آشنا شوید و پس از بررسی ویژگی‌ها و مشخصات فنی، بهترین را برای خانه یا محل کارتان انتخاب کنید.

کولرگازی 24000 گرین مدل GSW-H24P1T1/R1

کولرگازی 24000 گرین مدل GSW-H24P1T1/R1 دارای برچسب انرژی A است؛ قابلیت پرتاب باد تا 15 متر را دارد و چه در حالت سرمایشی و چه گرمایشی، برق کمی مصرف می‌کند. کولرگازی 24 هزار گرین مجهز به کمپرسور روتاری و ریموت کنترل بی‌سیم است و گاز مبرد به کار رفته در آن نیز R410a است.

بهترین کولرگازی برای مناطق مرطوب

کولرگازی جی پلاس 24000 اینورتر سرد و گرم مدل TM24JN1

کولرگازی جی پلاس 24000 اینورتر سرد و گرم مدل TM24JN1 مانند دیگر کولرگازی‌های اسپلیت دو حالت داخلی و خارجی دارد. قسمت خارجی در بیرون از اتاق یا سالن و در فضای باز نصب می‌شود و وظیفه آن، خنک کردن گاز است. قسمت داخلی در داخل اتاق یا سالن نصب می‌شود و وظیفه آن وزش باد خنک است.

این کولرگازی از گاز مبرد R410a بهره می‌برد و به کمپرسور هوشمند اینورتر نیز مجهز شده است. علاوه بر این، با پرتاب چهارجهته باد، یکنواخت‌ترین هوا را در تمام نقاط محیط ایجاد می‌کند. کولرگازی جی پلاس 24000 اینورتر سرد و گرم مدل TM24JN1 دارای حالت خواب است که در آن دستگاه به طور خودکار بهترین شرایط خواب را تشخیص می‌دهد و دما را در حالت مناسب نگه می‌دارد.

کولرگازی ایران رادیاتور 24000 مدل IAC-24CH

یکی از بهترین مارک کولرگازی برای شمال ایران، کولرگازی ایران رادیاتور 24000 مدل IAC-24CH است که دارای رده انرژی A و A+ است و طراحی زیبا و عملکرد کم صدایی دارد.

این کولرگازی مناطق مرطوب، در 5 ظرفیت مختلف از 9000 الی 30000 بی تی یو تولید می‌شود و دارای گاز مبرد R410a است. علاوه بر این، نمایشگر مخفی و ریموت کنترل برای مدیریت آسان اسپلیت، استفاده از آن را جذاب کرده است.

کولرگازی‌ هایسنس مدل HRH-12TQ

کولرگازی ‌هایسنس مدل HRH-12TQ یکی از محصولات باکیفیت از برند HISENSE است که کمپرسور آن روتاری است و قدرت خنک‌کنندگی بالایی دارد. علاوه بر این، دارای دو عملکرد سرمایش و گرمایش است و برای تنظیم و کنترل دستگاه از راه دور، ریموت کنترل دارد. فیلتر کولرگازی ‌هایسنس مدل HRH-12TQ قابل شستشو بوده و قابلیت کارکرد کم صدا نیز دارد.

کولرگازی 12000 اینورتر گرین مدل GWS-H12P1T1A

کولرگازی 12000 اینورتر گرین مدل GWS-H12P1T1A، یکی دیگر از بهترین انواع کولرگازی برای مناطق مرطوب است که مجهز به فناوری اینورتر و رده انرژی آن A است. علاوه بر این، دارای دو عملکرد سرمایشی و گرمایشی است و از گاز مبرد R410a بهره می‌برد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ویژگی‌های بهترین کولرگازی مناطق مرطوب پرداختیم. ویژگی‌هایی مانند نوع کمپرسور، قابلیت اینورتر، پرتاب باد، گاز مبرد و... بر عملکرد بهتر کولرگازی تاثیرگذار هستند. امیدواریم با مطالب ارائه شده توانسته باشیم به شما در انتخاب بهترین کولرگازی مناسب شمال کمک کنیم. به نظر شما بهترین مارک کولرگازی برای شمال ایران کدام است؟ دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.


نظرات کاربران