بررسی و مقایسه کارت گرافیک های GTX و RTX انویدیا

تفاوت کارت گرافیک های GTX و RTX انویدیا

امروزه دیگر اهمیت کارت گرافیک بر هیچ شخصی پوشیده نیست و می‌ دانیم که بسیاری از عملیات‌ های اصلی لپ تاپ یا PC مانند پخش تصویر و ویدئو، بازی‌ کردن و یا به عبارتی تمام فعالیت‌ ها به آن وابسته است. شاید تصور کنید که گرافیک تنها مربوط به بازی‌ های ویدئویی می‌شود اما موضوع فراتر از آن است و بسیاری از تدوین‌ گرها در حوزه ویدئو یا مشاغل دیگر وابسته به آن هستند. همین اهمیت باعث شده تا در مقاله پیشرو، تفاوت کارت گرافیک های GTX و RTX که دو نوع محبوب در بازار هستند را بررسی کنیم.

هرکدام از این گرافیک‌ ها مدل‌ های مختلفی دارند که هر سری ظرفیت و کانفیگ (Configurantion) خاص خود را دارد به همین دلیل باید با دقت این مقاله را بررسی کنید زیرا ممکن است تنوع آن‌ ها کمی گیج کننده باشد. باوجود این، جای هیچ نگرانی نیست زیرا این مطلب به‌ طورکامل همه‌ چیز را برای شما توضیح می‌ دهد.

بررسی سری GTX

اصطلاح GTX مخفف Giga Texel Shader eXtreme است و نام یک سری از گرافیک‌ هایی است که توسط برند GeForce تولید می‌ شود و مالک این برند نیز Nvidia  است. اولین تولید این مدل، کارت گرافیک Nvidia GTX 260 و Nvidia GTX 280 است که در سال 2008 عرضه شدند و قیمت مدل دوم بیشتر است. با ارائه این مدل‌ ها، شرکت Nvidia  روش نام‌ گذاری خود را تغییر داد و از فرمول زیر برای این موضوع استفاده کرد:

GTX/GTنام مدل +

این شرکت بعد از انتشار هر مدل مهم دیگر، ساختار یا به عبارتی معماری سازنده آن‌ ها را تغییر داد و اکنون آخرین مدل‌ های GTX، نمونه‌ هایی مثل Nvidia GTX 1650 و Nvidia GTX 1660 هستند که پیشتاز همه آن ها Nvidia GTX 1660 Ti با قیمتی در حدود 300 دلار است که تقریبا معادل تلفن همراه Xiaomi REDMI NOTE 10 Pro است. این سری پردازنده گرافیکی، از معماری تورینگ استفاده می‌کند و در سال 2019 معرفی شده‌ است. امروزه محبوب‌ ترین مدل گرافیک‌ های این شرکت، همین سری GTX است و می‌توانید به راحتی آن را در بسیاری از لپ‌ تاپ‌ ها و کامپیوترهای شخصی پیدا کنید.


هم چنین مشاهده کنید: انواع کارت گرافیک ایسوس


بررسی سری RTX

RTX نیز مخفف Ray Tracing Texel eXtreme است و مانند مدل قبلی، توسط همان برند GeForce تولید می‌شود. این کارت گرافیک‌ها مخصوصا برای ردیابی اشعه (در بازی‌های کامپیوتری) به صورت Real-time یا آنی طراحی شده‌اند و مهم‌ترین تفاوت کارت گرافیک های GTX و RTX با هم است. این تفاوت بیشتر خودش را در بازی‌ های ویدئویی نشان می‌ دهد و باعث زیباتر شدن آن می‌شود. سری‌ های مختلف این پردازنده گرافیکی مدل‌ های زیر است:

Nvidia RTX 2060

Nvidia RTX 2070

Nvidia RTX 2080

Nvidia RTX 2080Ti

اگر بخواهیم صادق باشیم، این سری پردازنده‌ ها تکنولوژی پیشرفته‌ تری دارند و از پسوند DXR در Microsoft’s DirectX12 و فناوری DLSS پشتیبانی می‌ کنند که البته این موضوع هزینه هم دارد. برای مثال سری Nvidia RTX 2070 قیمتی در حدود 500 دلار دارد که معادل تلفن‌ همراه Xiaomi REDMI NOTE 10 PRO است. همین موضوع باعث می‌ شود بسیاری همچنان به دنبال خرید کارت گرافیک Nvidia GTX 1660 Ti باشند و فعلا از سری RTX فاصله بگیرند!


کارت گرافیک GTX انویدیا عملکرد بهتری دارد یا RTX ؟

 

بررسی تفاوت کارت گرافیک های GTX و RTX

هر دو سری این گرافیک‌ ها با ظرفیت‌ مختلف ارائه می‌ شوند (2 گیگا بایت تا 16 گیگا بایت متداول‌ تر هستند) و در کل برای پردازش‌ های گرافیکی مانند بازی یا کاربردهای دیگر مناسب محسوب می‌شوند. در برخی از شرایط عملیات‌ ها سنگین می‌شود و دیگر نمونه قدیمی آن‌ها جوابگو نیست و باید به دنبال سری گرافیک‌ هایی رفت که ظرفیت بالاتری دارند. این موضوع نشان‌ دهنده ضعف این گرافیک‌ ها نیست زیرا هرکدام کاربرد خاص خود را دارند و مثلا نمی‌ توان با یک سری قدیمی با ظرفیت 2 گیگابایت بازی‌ های سنگین اجرا کرد.

 همانطور که قبلا هم گفته شد مهم‌ ترین تفاوت کارت گرافیک های GTX و RTX در نوع جدیدی از تکنولوژی برای پردازش نور و سایه است که در مدل‌ های RTX استفاده می شود. با وجود این تفاوت‌ ها، هنوز بسیاری تلاش می‌ کنند تا آن‌ ها را در با یکدیگر مقایسه  کنند که نشان می‌ دهد سری GTX هنوز هم حرفی برای گفتن دارد. برای مثال GeFORCE GTX 1650 با 4 گیگابایت حافظه و نوع DDR5، معمولا با GeForce Rtx 3060 مقایسه می‌ شود که 12 گیگابایت حافظه و از نوع GDDR 6 است. قیمت آن نیز در حدود 330 دلار و تقریبا معادل گوشی Samsung Galaxy A50 است.  

به‌ طورکلی، سری RTX توان پردازشی بیشتر و در مقابل هم قیمت بالاتر دارد اما این باعث نمی‌ شود که از نمونه‌ های خوب موجود سری GTX چیزی کم شود. برای مثال همچنان می‌توان نمونه‌ های 16XX (مدل‌ هایی که با 16 شروع می‌ شوند برای مثال GTX 1660) را در میان قدرتمندترین گرافیک های حاضر دانست. تکنولوژی استفاده‌ شده در آن‌ها هرگز شباهتی به یکدیگر ندارد و همانطور که گفته شد، سری RTX برای تصویرسازی بهتر مسیر نور و سایه ایجاد شده است. بسیاری از علاقه‌ مندان به بازی‌های رایانه‌ ای از این محصولات استقبال زیادی می‌ کنند و حاضر به پرداخت مبلغ آن هم هستند.


کارت گرافیک GTX انویدیا بخریم یا RTX ؟

 همچنین برای رندر (Render) گرفتن نیز این سری پردازنده گرافیکی یعنی RTX، جلوه بهتری از سری GTX دارد اما با وجود این مزیت ها الزاما فریم ریت یا frame rate بهتری ندارند. باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که تکنولوژی استفاده شده در همه بازی‌ ها وجود ندارد یعنی با قاطعیت می‌ توان گفت بالای 90 درصد موارد موجود از آن پشتیبانی نمی‌ کنند. همچنین استفاده از تکنولوژی یادگیری‌ ماشین و هسته پردازشی Temsor باعث شده  که این سری گام بزرگی به سمت جلو بردارد.

اگر بخواهیم بهتر صحبت کنیم، فناوری استفاده شده در سری RTX کمی آینده‌ نگرانه‌تر است اما باید همیشه در ذهن داشته باشید که دنیا هم ثابت نیست و به سمت جلو حرکت می‌کند. اگر برای RTX هزینه کنید مسلما امکانات بیشتری هم در اختیار دارید اما باز هم تاکید می‌کنیم که هزینه زیادی دارد. با وجود این، بعید به نظر می‌ رسد که استفاده از نمونه های GTX به این زودی متوقف شود زیرا تنها تفاوت کارت گرافیک های GTX و RTX  که برای عموم مردم (افراد غیرمتخصص) قابل لمس باشد خودش را در بازی های ویدئویی نشان می‌دهد.

 

 


نظرات کاربران