از زبان طبیعی هم می توانید استفاده کنید مثلا
"گوشی سامسونگ بین 1 تا دو میلیون"
ورود به ایمالز
ایمیل یا شماره تلفن همراه
رمز ورود
انصراف
عضویت لیست قیمت ثبت فروشگاه وبلاگ درباره ایمالز تماس با ما

راهنمای خرید لاستیک خودرو

1397/12/19 - 5:35 بعد از ظهر

برای تهیه‌ی یک لاستیک خودرو فقط نیاز به مراجعه به مغازه‌های فروش لاستیک دارید تا به سادگی تایر مورد نظر را انتخاب کنید؛ اما چیزی که اینجا می‌تواند کمی سخت و گمراه‌کننده باشد؛ این است که شما چگونه می‌توانید یک لاستیک خوب طبق شاخصه‌ها و نیازمندی‌های خودرویتان انتخاب کنید. علاوه بر این، با وجود اینکه شما باید هر سه یا چهارسال یکبار به تعویض لاستیک خودروی خود کنید، پس انتخاب یک لاستیک خوب امری مهم و قابل تامل خواهد بود.

در کل لاستیک‌ها و جنس آنها براساس فصل به سه دسته تفسیم می‌شوند؛ چهارفصل، تابستانی و زمستانی. تعداد کثیری از مردم به انتخاب لاستیک چهارفصل می‌روند چون این روش کم‌هزینه‌تر و سهل‌تر از این است که بخواهند دو نوع تایر برای استفاده در دمای گرم و سرد داشته باشند و آن‌ها را تعویض کنند. لاستیک‌های چهار فصل دارای دیژگی‌ها و کارایی های خوبی هستند اما نمی‌توان آن ها را کامل و بی نقص شمرد.

ویژگی لاستیک‌های تابستانی این است که در هندلینگ و ترمز بر سطح خشک و مرطوب، کارایی خوبی دارند اما نمی‌تواند روی سطوح برفی و لغزنده عملکرد خوبی از خود نشان دهند. لاستیک های زمستانی برخلاف نوع تابستانی، کشش مناسبی ردی زمین لغزنده و برفی دارند اما توانایی حرکت و ترمز خوب بر سطح خشک یا مرطوب را ندارند. پس بنابر این توضیحات، نمی‌توان گفت که کدام لاستیک بهتر و قابل قبول تر است پس به بیان توضیحاتی برای انتخاب و خرید یک لاستیک خوب خواهیم پرداخت.

 

انواع لاستیک‌ها برای شرایط متفاوت

تایر های مسافرتی: این مدل از لاستیک، لاستیک های اصلی مورد استفاده برای چهارفصل خودروی شماست. این مدل از لاستیک دوام بالایی دارد و هنگام رانندگی به شما حس سهل بودن حرکت را می‌دهند. می‌توان در توضیح ویژگی‌های این لاستیک گفت که آنها عملکرد بهتری در تورینگ گرند تورینگ هندلینگ دارند و صدای کمتری از خود بیرون می‌دهند. این نوع از لاستیک با علامت M+S مشخص می‌شوند که حروف اختصاصی گل و برف هستند.
تایر های با عملکرد بالا: اگر در خرید یک لاستیک به ویژگی‌هایی مثل کارایی بهتر در شرایط متنوع آب و هوایی می‌باشید، خرید لاستیک با عملکرد بالا بهینه و بهتر از خرید تایرهای مسافرتی می‌باشند. ترکیباتی که این نوع را ویژه و مخصوص کرده است؛ این است که منعطف بودن آن‌ها را در آب و هوای سرد حفظ می‌کند و لاستیک در سردترین هوا چسبندگی خود را از دست نمی‌دهد.

 تایرهایی با عملکرد فوق‌العاده: این نوع از لاستیک شباهت زیادی به لاستیک با عملکرد بالا دارند و تفاوت آنها در این است که برای سرعت بیشتر ساخته شده‌اند. ویژگی این لاستیک این است که رطوبت را جذب می‌کند تا با کشش بیشتر و بهتر در شرایط سرد، کارایی بهتری داشته باشد.

تایرهای مناسب تمام شرایط آب و هوایی: بهترین نوع از لاستیک‌های چهار فصل، این لاستیک ها می‌باشند و بر سایر تایر‌های این دسته ارجحیت دارند؛ زیرا با برخورداری از سمبل دانه برف و کوه توانایی خود را در قرار گرفتن در سخت ترین شرایط آب و هوای برفی ثابت می‌کنند. اگر می‌خواهید لاستیکی با بهترین کارایی در برف خریداری کنید؛ این لاستیک بهترین گزینه است. تایرهای مناسب تمام شرایط آب و هوایی در هوای گرم کارایی نسبتا خوبی دارند اما ایراداتی نیز دارند و اگر شما در صدد خرید لاستیکی هستید که کمترین میزان آلودگی صوتی را داشته باشد، این لاستیک گزینه‌ی مناسبی برای شما نیستند.

تابستانی: لاستیک‌های تورینگ و گرند تورینگ ابدا ویژگی‌های لازم برای حرکت در شرایط برفی و یخ‌زده را ندارند ولی در سطوح خشک جاده هندلینگ مناسبی دارند و نیز صوت کمتری از خود ایجاد می‌کنند.
تایرهای با عملکرد بالا: این نوع از لاستیک از تایرهای تورینگ تابستانی هندلینگ بهتری دارند و منعطف‌تر هستند اما نسبت به سایر لاستیک‌ها زودتر از بین می‌روند‌. علاوه بر این سر و صدا و سختی بیشتری دارند و حس آسانی را کمتر به شما القا می‌کنند.

تایرهای با عملکرد فوق‌العاده: این نوع از لاستیک‌ها از هم گروهی های خود بهتر و مناسب تر هستند در در شرایط آب و هوایی گرم چسبندگی و فرمان‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارند اما بسیار سخت و پر سر و صدا هستند و بنابر همین موضوع زورتر از سایر لاستیک‌های تابستانی کارایی و مرغوبیت اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند. عمدتا خودروهای اسپرت از این تایرها بهره می‌برند.

تایرهای بدون میخ: بهترین گزینه برای انتخاب یک لاستیک مناسب در شرایط برفی و سطوح یخ زده این نوع از تایر است که چسبندگی بالایی در سطوح دارای لغزندگی از خود نشان می‌دهند. این تایرها طراحی خاصی دارند و آج موجود در آن؛ تکه‌های برف و یخ را خرد می‌کند و باعث ریختن لجن و برف آر لاستیک می‌شود که در نتیجه با سطوح بیشتری که به تایر می‌بخشد کارایی و عملکرد آن را در شرایط آب و هوایی سرد افزایش می‌دهد. این تایرها نسبت به سایر لاستیک‌های زمستانی؛ کارایی کمتری در سطوح خشک و مرطوب دارند.
تایرهای میخ دار: تایرهای میخ دار در ترکیبات و طراحی خود شباهت زیادی به نوع بدون میخ خود دارند با تفاوت اینکه می‌توانند از میخ‌های آهنی و فلزی برخوردار باشند. استفاده از این نوع از تایر در برخی از جاده‌ها به دلیل خسارت وارد کردن به سطح زمین و جاده غیرقانونی تلقی می‌شود اما استفاده‌ی آن‌ها در جاده‌هایی که تگرگ، یخ مرطوب، و در شرایط بسیار سرد و یا حتی انجماد دارند؛ انتخاب بسیار مناسب و معقولی می‌باشد.
تایرهای با عملکرد بالا: این نوع از لاستیک که از داشتن میخ بی‌بهره‌اند ولی در زمره‌ی لاستیک‌های زمستانی قرار می‌گیرند؛ در جاده‌هایی با سطح خشک یا دارای رطوبت؛ نسبت به سایر تایرهای زمستانی هندلینگ مناسب تری دارند و برای اتوبان‌هایی که مملو از برف هستند و در آن سرعت بالا مورد توجه است تولید شده‌اند. اگر شما به دنبال خرید یک لاستیک که سرعت بالا را تضمین کند هستید و کشش بیشتر در برف و جاده‌های یخ زده خیلی برایتان اهمیتی ندارد؛ این لاستیک‌ها بهترین گزینه برای ماشین شما می‌باشد.

تایر با قابلیت حرکت در حالت پنچر: این لاستیک ها از ویژگی بسیار خوبی بهره‌مندند که می‌توانند در صورت پنچر شدند مسافتی بالغ بر ۸۰ کیلومتر را طی کنند. این لاستیک‌ها به دلیل سخت بودن نسبت به سایر لاستیک‌ها آسانی کمتری دارند و گران‌قیمت‌تر نیز می‌باشند؛ بنابراین خیلی بین خریداران لاستیک محبوبیتی ندارند. علاوه بر این این لاستیک‌ها در زمان کمتری نسبت به دیگر تایرها خراب و کهنه می‌شوند.

موارد مهم در خرید لاستیک خودرو

تاریخ تولید: شاید برایتان جالب باشد که بدانید لاستیک ها هم مانند خیلی از محصولات مصنوعی دیگر تاریخ مصرف دارند. این تاریخ که به صورت یک عدد ۴ رقمی بر روی لاستیک‌ها نوشته شده‌است؛ حدود ۴ سال بعد از تاریخ ساخت آن است. پس بنابراین پیدا کردن تاریخ منقضی شدن لاستیک خیلی کار پیچیده‌ای نیست. فقط کافیست که عدد چهار رقمی حک شده در کف لاستیک را پیدا کنید. در این صورت مشاهده می‌کنید که یک عدد چهار رقمی وجود دارد که ماه و سال میلادی تولید آن را نشان می‌دهد و تایر پس از این تاریخ دیگر نمی‌تواند مورد مناسبی برای استفاده باشد. اگر از تاریخ مصرف تایر خودروی شما مدتی گذشته باشد؛ احتمال اینکه لاستیک دچار ترکیدگی شود و منجر به تصادف و یا حتی خطر مرگ نیز شود؛ بالاست. در واقع این تاریخ اخطاری برای این است که با مشاهده‌ی آن از مهلت استفاده‌ی تایر خود آگاه شویم.

حداکثر فشار باد: مورد دیگری که بسیار مهم و قابل تامل است اما عمدتا توجهی به آن نمی‌شود؛ میزان فشار باد مجاز لاستیک است. اگر شما هدف سفر کردن دارید؛ باید فشار لاستیک‌ها را نسبت به فشار گفته شده در موقعیت معمولی؛ به  4 psi  تغییر دهید. زیرا فشار داخل لاستیک ها هنگام حرکت طولانی مدت در جاده‌هابالا رفته و حرارت می‌گیرند.

بالاترین میزان فشار باد داخل تایرها روی دیواره‌های کناری آن نوشته شده است. بیشترین میزان فشار باد مجاز برای برخی تایرها  32 psi، برخی دیگر 44 psi و برای تعداد دیگری از لاستیک تا  50 psi نیز منظور شده است. می‌توانید با مطالعه‌ی اطلاعات تایر خودروی خود، از درجه‌ی مجاز فشار باد لاستیک اطلاع حاصل نمایید. تنظیم فشار باد تا چند پوند کمتر از بیشترین حد فشار مجاز؛ مقبول است اما نباید آن را خیلی کاهش دهید.
انواع لاستیک‌های موجود در بازار بر حسب عملکردهای خود برای متحمل شدن فشارهای گوناگونی تولید شده‌اند. وقتی فشار باد داخل تایر کم باشد حرارت آن بیشتر می‌شود. این موضوع با عکس‌برداری مادون قرمز که از تایری با فشار باد کم که در سرعت بالایی امتحان شده بود؛ نشانگر این است که درجه‌ی دمای تخریب کننده‌ی آن بیشتر می‌شود.
بار مجاز:  نکته‌ی حائز اهمیت دیگری که قابل توجه است؛ مقدار وزن و باری است که می‌توان روی لاستیک‌ها قرار داد که اصطلاحا به شاخص وزن لاستیک شهرت دارد. خیلی وقتها بدون توجه به فشار بسیار زیادی که وسایل داخل خودرو به لاستیک‌ها وارد می‌کنند، حمل بار با خودرویمان را آغاز می‌کنیم. اگر وزن وسایل داخل خودرو و وزن باری که بر لاستیک‌ها قرار دارد از حد مجاز بیشتر شود، احتمال ترکیدگی لاستیک را بیشتر می‌کند و گاها منجر به ایجاد سانحه‌ی تصادف می‌شود.

این عدد نشانگر بیشترین وزنی است که یک لاستیک می‌تواند متحمل شود. هنگامی که بیشترین مقدار جایز فشار را داشته باشد تقریبا بین صفر تا ۲۷۹ قابل تغییر و در نوسان است. برای خودروهای سواری این شاخص وزن بین عدد ۷۵ تا ۱۰۵ است. اگر با زبان مثال توضیح دهیم؛ می‌گوییم که این مشخصه برای خودروی پراید ۷۶ یعنی برابر با ۴۰۰ کیلو وزن کالا است. یعنی این تایر هنگامی که فشار باد آن به بیشترین درجه‌ی خود رسیده است؛ در بالاترین نقطه می‌تواند تا ۴۰۰ کیلوگرم بار را جا به جا کند. ضمنا؛ برای نصب تایر باید مراقب باشید که لاستیکی را که شاخص وزن آن از مقدار گفته شده از سوی شرکت آن کمتر است، روی رینگ نصب ننمایید.
سرعت مجاز: منظور از سرعت مجاز لاستیک؛ حداکثر سرعتی است که لاستیک توانایی تحمل آن را به مدت ۱۰ دقیقه دارد. این مشخصه به وسیله‌ی یکی از حروف انگلیسی A تا Z نشان داده می‌شود. به عنوان مثال؛ در کناره‌های دیوار لاستیک ماشین پراید، علامت H برای نشان دادن سرعت حک شده که بیانگر آن است که دقتی که تایر دارای فشار باد مناسب و همچنین بارگذاری دقیق است؛ به این نکته باید توجه داشت که اگر یک لاستیک با بیشترین سرعت مجاز خود در حال حرکت باشد، اما فشار باد آن تنظیم نشده باشد و یا اگر بار اضافی را حمل کرده باشد؛ دچار آسیب می‌شود و احتمال ترکیدن نیز دارد.

مقاومت حرارتی: مقاومت حرارتی لاستیک‌ها با حروفی انگلیسی؛ و طبق رتبه‌بندی از بالاترین تا پایین‌ترین درجه‌ی حرارت با حروف معین می‌شوند.

 

چسبندگی: اگر این کلمه را در مشخصات یک لاستیک مشاهده کردید؛ بدانید که به معنی میزان متوقف کردن خودرو در جاده‌های لغزنده است. برخورداری از چسبندگی بالا به این معنی است که این لاستیک خودروی حمل کننده‌ی خود را در سطوح لغزنده و مرطوب در مسیر کوتاه‌تری نسبت به سایر لاستیک‌ها با میزان چسبندگی کمت؛متوقف می‌کند.میزان چسبندگی براساس بیشترین‌ نشان داده می‌شوند. به  ترتیب با حروف AAو Aو Bو C
ساییدگی: این عدد میزان ساییده شدن یک لاستیک را به ما می‌گوید. هرچقدر در این موضوع و ویژگی؛ عدد بیشتر باشد نشانگر آن است که لاستیک در مدت زمان بیشتری به ساییدگی می‌رسد. مثلا اگر کد ساییدگی یک تایر ۴۰۰ باشد؛ زمان سایش آن نسبت به لاستیکی با کد ساییدگی ۲۰۰؛ دو برابر بیشتر است.
 

چند نکته‌ی مهم در رابطه با لاستیک خودرو

  1. حتما از لاستیک‌های استاندارد استفاده کنید.
  2. . هنگام خرید لاستیک خودرو به عواملی مانند نوع خودرو، سرعت، سطوح جاده، شرایط محیط، نحوه‌ی رانندگی و عواملی از این قبیل حتما توجه کنید.
  3.  برای ایمنی بالاتر، ماندگاری و دوام بیشتر، کارایی بهتر و همچنین مصرف سوخت کمتر از بازدیدهای دوره‌ای لاستیک‌ها غافل نشوید.
  4. حتما باید باد لاستیک‌های خودرو را دو هفته یکبار چک کنید.
  5. برای انتخاب لاستیک‌های خودروی خود؛ بهتر است همه را از یک نوع و جنس انتخاب کنید و همچنین اینکه باید مشخصات هماهنگی داشته باشند. اگر از لاستیک‌های تیوب دار بهره بردید؛ بهتر است که هنگام تعویض لاستیک تیوبداخل آن را نیز عوض کنید.
  6. هیچوقت از استفاده‌ی همزمان لاستیک‌های رادیال و بایاس پلای در یک ماشین بهره نبرید
  7.  بالانس چرخ‌ها را فراموش نکنید.
  8. هنگامی که به کنترل فشار باد می‌پردازید؛ مراقب باشید که لاستیک‌ها حتما سرد باشند. مادامی که لاستیک‌های خودرو گرم هستند از خالی کردن باد اضافی لاستیک پرهیز کنید
  9.  لاستیک‌های بالاس پلای خودرو در هر ۸۰۰۰ کیلومتر ضربدری، و لاستیک‌های رادیال برای اینکه جهت دار هستند به صورت طولی باید جا به جا شوند.
  10. نکته‌ای که به عنوان یک باور غلط رواج یافته این است که لاستیک‌های جدید را در اکسل جلوی خودرو نصب می‌کنند تا بنابر وزن بیشتر در اکسل جلو و اینکه بهتر بتوان فرمان را کنترل کرد؛ ایمنی خودرو افزایش پیدا کند. و این در صورتی است که با توجه به اینکه اکسل عقب از وزن کمتری برخوردار است؛ باید تلاش کرد که چسبندگی خودرو به سطح جاده را با لاستیک‌های نو تر و با آج بیشتری تامین کرد که از انحرافات ماشین در پیچ های تند جاده‌ای جلوگیری شود.
  11. به هیچ عنوان از لاستیک و رینگ دارای نقص و یا تعمیرشده استفاده نکنید.
  12. اگر خودروی شما به سیستم ضد لغزش ASR یا سیستم ضدقفل ABS؛ هیچوقت بدون تغییر وضعیت سیستم مدیریت مرکزی ECU؛ سایز رینگ و لاستیک را عوض نکنید. چون در این صورت این سیستم ها توانایی و قابلیت‌های خود را از دست خواهند داد.
  13.  حتما در ماشین خود لاستیک زاپاس داشته باشید و همراه با تنظیم فشار باد سایر لاستیک‌ها، فشار باد آن را نیز تنظیم کنید.
  14. اگر از لاستیک‌های غیر استاندارد خودرو استفاده کنید؛ به سیستم تعلیق ماشین و ستگاه انتقال قدرت خودرو آسیب سنگینی وارد می‌شود.
  15. فشار باد خیلی زیاد و فشار باد خیلی کم هر دو به نحوی به لاستیک‌ها آسیب وارد می‌کنند. وقتی هنگام حرکت خودرو فشار باد لاستیک‌ها کم باشد، میزان اصطکاک بیشتر می‌شود و سپس درجه‌ی حرارت مقدار زیادی بالا می‌رود که این اتفاق کیفیت و دوام لاستیک را به شدت پایین می‌آورد. یکی از نشانه‌هایی که با توجه به آن متوجه می‌شویم فشار باد لاستیک در مدت رانندگی کم است؛ این است که دو طرف لاستیک خورده شده باشند ولی فقط وسط آن سالم باشد، و اگر تنها قسمت میانی آن دچار سایش شده باشد فشار باد لاستیک زیادتر از حد مجاز است.
  16. لاستیک نخ زده به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و هنگامی که لاستیک ماشین نخ زده شد، برای حفظ سلامتی سرنشینان و همچنین ایمنی خودرو باید به سرعت لاستیک تعویض شود.
  17. نباید از رینگ‌های زنگ زده، جوشکاری شده، پوسیده و تابدار استفاده نمود.
  18.  عمق آج خودرو به طور مرتب و مداوم باید بررسی شود. بهتر است قبل از اینکه زیره‌ی لاستیک به طور کامل صاف شود برای حفظ امنیت خودرو و سرنشینانش؛ از زیر خودرو خارج و تعویض گردد. هم چنین می‌توانید روی لاستیک یک روکش نو بیاندازید.

برند سازنده و قیمت

برای خرید یک لاستیک با کیفیت علاوه بر ویژگی‌هایی که بر کیفیت و مرغوبیت آن تاثیر می‌گذارند، باید به شرکت تولیدکننده‌ی آن نیز توجه داشت. هم اکنون لاستیک‌های موجود در فروشگاه ها علاوه بر نوع مدل؛ با توجه به شرکت سازنده و تولید کننده‌ی آن نیز تنوع کیفیت بالایی دارند. این موضوع حتی قیمت لاستیک هارا هم مورد نوسان قرار می‌دهد. هم در ایران و هم در سایر کشورهای خارجی شرکت‌های تولید کننده‌ی لاستیک‌های ماشین سواری، ماشین سنگین، اس یو وی و ماشین های آفرود را طراحی کرده و به تولید می‌رسانند. از مرغوب ترین و باکیفیت ترین برندهای تولید لاستیک خارجی می‌توان لاستیک پیرلی، لاستیک بیرجستون، لاستیک کنتیننتال، لاستیک میشلن، لاستیک لافن، لاستیک گودیر و ... را نام برد. شرکت های برتر ایرانی در تولید لاستیک و تایر عبارتند از لاستیک بارز، لاستیک یزد تایر، لاستیک کویر تایر و ... .