نکات مهم در خرید لاستیک ماشین

راهنمای خرید تایر خودرو

خرید تایرهای مناسب برای خودرو همیشه باعث می شود لذت یک رانندگی ایمن و مناسب را تجربه کنید و بعلاوه می تواند باعث کاهش در مصرف سوخت و صرفه جویی در هزینه های شما شود. در این جا قصد داریم ابتدا شما را با ویژگی های تاثیرگذار در عملکرد و کیفیت تایرها آشنا کنیم و سپس بهترین نمونه های تایر از برندهای مختلف بازار را معرفی کنیم. همواره می توان گفت تایر خودرو نقش اساسی در عملکرد خودرو دارد اما این نکته معمولا در میان مردم به خوبی جا نیفتاده است و همین موضوع سبب شده است که مشکلاتی نیز برای رانندگان ایجاد شود. در انتخاب تایر مناسب برای خودرو باید از انواع تایرها ، شیوه های ساخت آنها و اعداد و ارقام حک شده روی آن ها سردر بیاورید تا محصول باکیفیتی خریداری کنید. به سبب و جود عوامل مختلف تاثیرگذار در خرید و انتخاب انواع تایر این موضوع سبب شده است تا خریداران تایر با تکیه برحرف فروشندگان و توصیه های آنها نسبت به خرید تایر دست به کار شوند و این موضوع باعث شده تا افرادی اقدام به سواستفاده کنند و باعث شوند خساراتی به خریداران نیز وارد شود. در این مقاله قصد داریم تمامی فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب و خرید تایر را معرفی کنیم و به نوعی روشهایی را برای کمک به مالکان خودرو در جهت خرید تایر معرفی کنیم. در ابتدا باید با معرفی انواع تایرها و شیوه های ساخت و تولید آنها  و عوامل مهم در انتخاب انواع تایرها نکاتی را در باره خرید آن ها بیان کنیم و درنهایت بتوانیم با بررسی کامل و جامع این عوامل یک خرید خوب را تجربه کنیم.

 

نکاتی که قبل از خرید لاستیک خودرو باید بدانید

 

ساختار تایر خودرو

در راستای عملکرد مناسب و ایمن انواع تایرها نیاز دارد که تایر خودرو از اجزای مختلف و مناسبی تشکیل شده باشد.ساختار لایه ای در انواع تایرها به خوبی قابل رویت است.

 

طوقه:  حلقه ای متشکل از چند رشته ممتد فولادی مقاوم ومحکم ستون بندی تایر را تشکیل می دهد که لاستیک روی آن قرار می گیرد. طوقه نقش اساسی در موقعیت دهی و متمرکز کردن تایر را دارد و همچنین باعث جذب نیروهای واردشده از رینگ به لاستیک نیز می شود.

 

بدنه :  در ساخت قسمت بدنه تایر از چندین لایه تنیده شده و متمرکز استفاده می شود. اغلب برای ساخت نخ های این لایه ها از پلی استر استفاده می شود.  در ساختار تایر های رادیال معمولا نخ های ساختاری شکل عمودی در آج تایر به خود گرفته اند. در ساخت لاستیک های قدیمی، نخ ها زاویه خاصی در ارتباط با آج قرار داشتند. برای اینکه هوا در داخل محفظه لاستیک محفوظ شود در انتها لایه های تنیده شده را با لاستیک می پوشانند تا شکل گیری نهایی انجام شود. در بیشتر خودروها تایرهای دولایه را جایگزین می کنند البته در تایر وسایل نقلیه بزرگ مثل هواپیما از لاستیک های 30 لایه نیز استفاده می شود.

 

تسمه:  در قسمت زیر آج لاستیک تعدادی تسمه از جنس فولاد استفاده شده اند. این تسمه ها باعت دوام پذیری لاستیک در برابر پنچر شدن می شوند و باعث می شود سطح این لاستیک ها صاف ومناسب باشد و با سطح جاده ارتباط برقرار کند.

 

لایه های اضافی پلی استر:  برای اینکه لایه ها بطور محکم و منسجم کنار هم قرار بگیرند در ساخت تایر از لایه های اضافی از جنس پلی استر استفاده می شود. برای تایرهای مخصوص مسابقات نیز از این لایه های پلی استری اضافی استفاده می شود.

 

دیواره جانبی:  برای استحکام بیشتر و مقاومت لاستیک ها دیوار جانبی نقش مهم و اساسی را ایفا می کند. نقش این بخش برای حفاظت از لایه هاو حبس هوای داخل تایر بسیار مهم است و باعث محافظت بیشتر از جوانب تایر می شود.

 

آج:  در ساخت آج از چند لاستیک طبیعی و مصنوعی استفاده شده است.در ساخت آج و دیواره های جانبی از شیوه اکستروژنی استفاده می شود و برای ایجاد اصطکاک نیز از الگوهای رایج در روی آج در مرحله ساخت استفاده نمی شود.

 

انواع تایرها

تایرها انواع مختلفی دارند که برای دسته بندی آن ها می توان به تایر های مناسب جهت کارکردهای مختلف نظیر خودروهای سواری و نوع ساخت و شرایط استفاده از آن ها اشاره کرد. ابتدا هریک از این مدلها را بررسی می کنیم.

 

  1. نوع ساخت

در زمان های نه چندان دور در کشور از تایر های تیوب دار استفاده میشد که با مرور زمان و با به روز شدن تکنولوژی ها به تدریج تایرهای فاقد تیوب یا به اصطلاح تیوب لس وارد کشور شد ونمونه های قدیمی منسوخ شدند. در مدل های تیوب لس بر خلاف مدل های قدیمی هوا در داخل تایر و رینگ محبوس می شود و این موضوع باعث کاهش میزان پنچری خودروها می شود. درحالت کلی در تایرهای تیوب لس سه مدل اصلی بایاس مورب و بایاس کمربندی و رادیال مشاهده می شود.

 

تایر رادیال: بیشترین حجم تولید و مصرف در بازار به تولید مدل های رادیال مربوط می شود. در مدلهای رادیال از تسمه های فولادی استفاده شده که آنها در لایه های زیرین پوشش لاستیک ها به حالت عمود بر جهت حرکت یا خلاف آج قرار گرفته اند. برای بهبود مصرف سوخت و بالابردن بازده خودرو در شرایط مختلف تایرهای رادیال انتخاب بهتری هستند که نسبت به رقبای خود طول عمر زیادی داشته و مقاومت غلتشی آن ها نیز کمتر است و این تایرها فرمان پذیری بالایی نیز به خودرو می دهند. البته این تایرها معایبی نیز دارند که می توان به عملکرد ضعیف آن ها در مسیرهای ناهموار و ناصاف اشاره کرد و چسبندگی کمتر این لاستیک ها با سطح جاده از دیگر معایب آن ها است.

 

تایر بایاس مورب: در ساخت این تایرها سعی شده تا تسمه های فولادی داخل تایر با زاویه نزدیک 30 درجه ای از یک سمت طوقه ها به سوی دیگر تنیده شوند. این تکنولوژی باعث شده تا این تایرها در جاده های ناهموار فرمان پذیری وانعطاف بالایی را برای راننده فراهم کنند.

 

تایر بایاس کمربندی: در ساخت این نوع تایر ها نیز از تسمه های فولادی در زوایای مختلف درهم تنیده استفاده شده که باعث می شود این مدل برتری محسوسی نسبت به تایرهای بایاس مورب داشته باشد. این مدل تایرها در مقایسه با تایرهای رادیال صدای بیشتری دارند و مناسب برای رانندگی در شرایط آفرود و کوهستانی هستند.

 

تایر ران فلت: این تایرها به دو دسته خود حمایتگر و دارای حلقه حمایتگر تقسیم می شوند. این تایرها باوجود اینکه در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده اند اما سابقه دور و درازی ندارند و در اواسط دهه 80 میلادی روانه بازار شدند. این تایر ها ویزگی بارزی دارند که می توان به توانایی حرکت در حالت پنچر با حداکثر سرعت نزدیک به 80 کیلومتر بر ساعت در مسافت های نزدیک 80 کیلومتر اشاره کرد که این ویژگی به راننده کمک می کند خود را به نزدیکترین مرکز خدماتی برساند.

 

مدل های خود حمایتگر: این توانایی را دارند که به کمک تقویت دیواره های جانبی لاستیک موقعی که پنچر می شود یا فشار هوا افت می کند خودرو قادر به حرکت باشد. در نمونه های که حلقه حمایتگر دارند حلقه ای از جنس لاسیتک سفت به دور رینگ اضافه شده و در فاصله تایر و رینگ جاگرفته است که باعث می شود خودرو هنگام پنچر شدن بتواند به مسیر ادامه دهد. این نوع تایرها اغلب در ماشین های دارای سنسور میزان باد تایر استفاده می گردند. معایب این نوع تایر ها خشک بودن و نداشتن قابلیت تعمیر را نام برد. این تایرها قیمت بالایی دارند و بیشتر در خودروهای بی ام و استفاده می شوند.

 

  1. شرایط کاربرد

برای اینکه شاهد عملکرد چشم گیر و خاص لاسیتک ها در شرایط بخصوص طراحی شده برای آنها باشیم باید آنها را با توجه به ساختارشان در شرایط مناسب استفاده نماییم. درحالت کلی جاده ها با توجه به شرایط به سه نوع آفرود و همه جارو و جاده های معمولی تقسیم بندی می شوند. شرایط آب و هوایی به سه نوع تابستانه و زمستانه و چهارفصل دسته بندی می شود. تایر ها از لحاظ عملکرد نیز به دو دسته معمولی و مسابقه ای تقسیم می شوند. هر یک از دسته ها نیز می تواند با سایر دسته ها ادغام شود یعنی مثلا لاستیک آفرود می تواند از نوع تابستانه و معمولی باشد.

تایر آفرود:  این نوع تایر اغلب مناسب خودروهای شاسی بلند طراحی و الگوپردازی شده تا توانایی حرکت در مسیرهای مختلف و ناهموار را داشته باشد و مناسب افراد ماجراجو باشد که خواهان رانندگی در مسیرهای ناهموار هستند. این تایرها بگونه طراحی شده اند که توانایی عبور از مسیرهای سخت و ناهموار را داشته و انعطاف پذیری بالایی داشته باشند و در کنار این ها عمر مناسبی نیز داشته باشند. برای افزودن حداکثر چسبندگی در حین رانندگی در سطح جاده و مسیرهای ناهموار وگلی اغلب تایرهای آفرود را دارای شیار و آج عمیق تر نسبت به سایر تایرها طراحی و تولید می کنند.

 

تایر همه جارو:  همان گونه که از اسمشان پیداست این تایرها قابلیت استفاده در شرایط آفرود و حالت های معمولی را باهم دارند ولی مسلما نمی توانند برای آفرود بازان حرفه ای گزینه مناسبی باشند. اما اگر آفرود یک سرگرمی برای شما محسوب می شود می توانید از این تایرها استفاده کنید. این تایرها شیارهای کمتر و باریکتری دارند تا با چسبندگی مناسب بتوانند در جاده های معمولی نیز استفاده شوند.

 


مشخصات لاستیک درجه یک

 

تایر معمولی:  برای رانندگی در سطح جاده های استاندارد این تایرها گزینه مناسبی است. این لاسیتک ها دارای آج و شیار های کم عمق هستند که برای رانندگی در جاده ها بسیار مناسب است. چسبندگی خوب و مناسب با سطح جاده اولویت اصلی طراحی این تایر ها است.

 

تایر تابستانه:  این لاستیک ها برخلاف نامشان برای رانندگی در شرایط بارش سنگین باران و حالت های عادی نیز مناسب هستند و عملکرد بسیار خوبی از خودشان نشان می دهند. این تایرها در شرایط هوای گرم و خشک نیز عملکرد بخصوصی دارند. این تایر ها با مواد خاصی طراحی و تولید شده اند تا در دمای بالا نیز چسبندگی خود را با سطح جاده حفظ کنند و با کنترل پذیری بالا در پیچ ها راحتی و لطافت را به رانندگان هدیه دهند. تایرهای تابستانه عملکرد خوب ومناسبی در شرایط لغرندگی جاده از خودشان نشان می دهند و باعث می شوند در زمان بارش باران نیز از لغزش خودرو جلوگیری کند. برای ارتباط و چسبندگی بالای لاستیک با سطح جاده معمولا این تایرها دارای شیارهای باریک و با عمق کمتری هستند. در ساخت این تایرها از آج های نامتقارن استفاده شده که این موضوع سبب می شود چرخ های جلو و عقب برای تعویض جهت سایش متقارن مناسب نباشند و این کار توصیه نمی شود. از معایب این تایر ها می توان به نداشتن انعطاف لازم در هوای سرد و برودت اشاره کرد که سبب می شود کنترل پذیری و انعطاف خودرو کم شده و باعث لغزش آن نیز شود. به همین سبب استفاده از این تایر ها که شیارهای کم عمقی دارند در شرایط برفی و زمستان توصیه نمی شوند.

 

تایر زمستانه : این نوع تایر ها مناسب جاده های برفی و یخ زده طراحی شده اند و آج آنها عمیق تر از تایرهای دیگر است و سطح تایرها مملو از شیارهای متقاطع است. برای چسبندگی بیشتر در سطح جاده این شیارها به اندازه کافی در برف فرو می روند و باعث کنترل بهتر خودرو می شوند. برخی از تایرهای زمستانی دارای میخ های فلزی یا ازجنس سرامیکی می باشند که در شرایط یخ بندان کیفیت بالایی نشان می دهند. استفاده کردن از این تایرها در سایر فصل ها باعث می شود فرمان پذیری خودرو کمتر شده و باعث ایجاد صداهای مضر شود.

 

تایر چهار فصل:  این نوع تایرها بصورت همزمان دارای خواص و توانایی های تایرهای تابستانی و زمستانی می باشد این تایرها دارای عملکرد مناسبی هستند و در شرایط دمایی متفاوت عملکرد مناسبی را برای رانندگان فراهم می کنند. این نوع تایر های چهارفصل نسبت به سایر رقبا در بازار طرفدار زیادی دارند و قیمت مناسب و ارزانی دارند که برای رانندگی های روزمره بسیار مناسب هستند.

تایرهای چهارفصل با قابلیت حرکت در گل و برف: تایرهایی که دارای علامت های MS ،M+S یا M&S باشند به این شکل معنی می شوند که تایر توسط کمپانی تولید کننده به نحوی تولید شده که توانایی حرکت در برف و گل را داشته باشد. این تایر ها برای کنترل بهتر و فرمان پذیری موثر در شرایط برفی شیارهای بزرگتری دارند که از لبه آج ها شروع شده و تا وسط دایره کشیده شده اند این شیارها حداقل 25 درصد از سطح لاستیک روا پوشانده اند.این شیارها در جاده های برفی پر از برف می شوند و باعث می شوند چسبندگی لازم در شرایط برفی برای راننده ایجاد شود.

 

تایر معمولی:  این تایر ها بگونه ای طراحی شده اند که مناسب رفت و آمدهای روزانه باشند ودارای تنوع قیمت و کیفیت زیادی باشند و به همین خاطر تولید کنندگان تمرکز خود را بیشتر بر روی تولید این محصول گذاشته اند.

 

تایر مسابقه ای:  این نوع تایرها مناسب رانندگی در شرایط پرفشارو پرجنب و جوش است و کیفیت بالایی نیز دارد. چسبندگی در سطح این تایرها با جاده بسیار بالا است و مقاومت غلتشی و اصطکاک خیلی کمتری نسبت به سایر مدل ها دارد. در طراحی این مدل ها دیواره های جانبی نیز بسیار محکم و مقاومتر از نمونه های معمولی کار شده است که باعث می شود در شرایط سخت و سر پیچ ها قدرت و مقاومت لازم را داشته باشد.قیمت این نوع تایرها در مقایسه با سایر نمونه های تایر موجود در بازار به طور نجومی بالاتر است.

 

معنای اعداد و حروف روی تایر

در روی بدنه و دیواره تایرها اعداد و ارقامی درکنار حروف مشاهده می شود که هرکدام معنای خاص خود را دارد. برای انتخاب و خرید تایرهای مناسب باید از این حروف واعداد سردربیاورید. در ادامه هریک از این موارد را بررسی می کنیم.

 

نوع تایر: کد P205/55 R16 91S یک نمونه از اعداد و ارقام نوشته شده روی بدنه جانبی تایرها است. در ابتدای این کدها یک حرف دیده می شود که نشان دهنده نوع تایر می باشد و به سه قسمت کلی P، LT  و T تقسیم بندی می شود. حرف P بیانگر این است این تایر مناسب خودروهای سواری سدان ، شاسی بلند، مینی ون و وانت است و حرف LT نیز نشان دهنده خودروهای باری و نیمه سنگین است و حرفT نیز نشان دهنده تایرهای زاپاس و یدکی می باشد. گاها حروف دیگری نیز در این لیست دیده می شوند که استفاده خیلی کمی دارند.

 

پهنای تایر: در ادامه بعد از این حرف سه عدد به چشم می خورد که در مثال فوق 205 بود که نشان دهنده عرض تایر بر اساس میلی متر محاسبه می شود. برای نشان دادن عرض تایر از دیواره جانبی راست شروع کرده و تا دیواره جانبی چپ اندازه گیری می کنند. این عدد اندازه عرض رینگ مناسب برای تایر را نیز نشان می دهد.

 

نسبت ابعاد: در ادامه دوعدد دیگر مشاهده می شود که بیانگر ابعاد تایر است.در اصل ابعاد تایر برای نشان دادن اندازه فاق یا همان ارتفاع تایر به کار می رود. برای اندازه گیری ارتفاع تایر از طوقه  تا قسمت پایانی آج را اندازه گیری می کنند. البته نباید غافل شد که این اعداد برمبنای درصدی از پهنای تایر عنوان می شوند.برای مثال در مورد بالا عدد 55 به معنای این است که فاق تایر 55 درصد پهنای آن است. هرچقدر نسبت اعداد بزرگتر باشد به همان میزان پهنای تایر نسبت به فاق آن کوچکتر می شود. تایر ماشین های مسابقه و رالی معمولا نسبت ابعادشان کوچک تر است تا تایرهای پهن و فاق کوتاه باعث پایداری جانبی بیشتری شوند.برای اینکه در مسابقات هنگام ردشدن در پیچ ها فشار وارد شده به ماشین مستقیما به تایرها وارد می شود از لاسیتکهای با ابعاد کوچک استفاده می شود. دیواره این تایر ها درمقایسه با تایرهای معمولی کوتاه و مقاوم تر هستند و توانایی مقاومت در شرایط سخت مسابقه و نیروهای جانبی وارد شده را دارد.

 

روش ساخت: برای مشخص شدن روش تولید تایر کافی است نگاهی به دومین حرف روی آن بیاندازید. در اغلب تایرهای موجود دربازار حرف Rبه چشم می خورد که نشان دهنده تایرهای رادیال است. حروف DوB نیز به ترتیب نشان دهنده تایرهای بایاس مورب و بایاس کمربندی هستند.

 

قطر رینگ: عدد بغدی نشان دهنده اندازه قطر تایر بر حسب مقیاس اینچ است. در مثال بالا عدد 16 را دیدیم که نشان دهنده این است که رینگ ها و تایرهای مناسب عدد 16 اینچ می باشند.

 

وزن و سرعت مجاز: رقم آخر و حرفی که بعد از آن دیده می شوند نشان دهنده میزان وزنی که تایر می تواند تحمل کند و حداکثر سرعتی که تایر می تواند برود را نشان می دهد.

 

درجه کیفیت یکنواخت تایر: در روی تایر معمولا قسمت دیگری تحت عنوان میزان تخمین زده شده برای عمر آج و میزان چسبندگی در شرایط مختلف و دفع حرارت تایر نیز حک می شود که به آسانی قابل رویت است.

 

عمر آج: بعد از کنترل تایر در شرایط آزمایشی در جاده های استاندارد دولتی یک پارامتر برای سنجش آج بر روی تایر بصورت یک عدد مشاهده می شود که هرچقدر میزان عدد بزرگتر باشد آج نیز عمر بالاتری خواهد داشت. اما بستگی به شرایط متفاوت رانندگی و یکسان نبودن جاده ها  این عدد دقیق نبوده و یک پارامتر تخمینی و تقریبی را به دست می دهد.

 

چسبندگی: میزان چسبندگی در سطح تایر به شکل AA ،،B یا C نشان داده می شود. بعد از آزمایش ترمز کردن خودرو روی سطوح بتنی و لغزنده و آسفالت یک پارامتر نیز باری توانایی توقف تعریف می شود  در این آزمایش از لحظه شروع فشار دادن پدال ترمز تا لحظه ایست کامل ماشین بر اساس پارامتر مذکور عدد آن تعیین می شود.

 

دما: برای مشخص کردن سطح کیفی عملکرد تایر هنگام دفع حرارت و جذب نکردن حرارت از مقیاسی استفاده می شود که شامل حروف A، B و C است. این مقیاس در شرایطی که باد تایر استاندارد باشد اندازه گیری می شود و مسلما وزن و سرعت زیادی باعث افزایش حرارت و کاهش مقاومت و عمر مفید لاستیک می شود.

 

هیدروپلنینگ (Hydroplaning): هنگامی که ماشین شما از یک چاله بی تحرک آب عبور می کند فرایند هیدروپلنینگ ایجاد می شود. اگر در لحظه عبور تایر از چاله مذکور آب با سرعت مناسب از شیارهای تایر به اطراف متلاشی نشود تایر توان تماس با زمین را نداشته و شناور خواهد شد که باعث می شود کنترل ماشین از دست شما خارج شود و خطرساز باشد.

 

موارد مهم در خرید لاستیک خودرو

 

بعد از شناخت عوامل و خواص مهم در خصوص خرید و انتخاب تایر حال نوبت آن است که فاکتورهای اساسی موقع خرید تایر را بشناسیم و براساس آن خرید کنیم. برای تجربه یک خرید خوب لازم است 14 نکته اساسی را براساس نوع نیازمان اولویت بندی کنیم و براساس آن خرید کنیم. بعد از معرفی این 14فاکتور مهم آنهارا اولویت بندی می کنیم که اغلب این موارد نیز با همدیگر مرتبط هستند و گاها باید درکنار هم در زمره توجه شما باشند.

 

1- بودجه : ابتدا مهم تر از هرعاملی باید مشخص کنید که برای خرید تایر در چه میزان می خواهید پول خرج کنید. از آنجایی که تنوع خرید زیادی در بازار است بازه اولیه و نهایی را برای میزان بودجه خود مشخص کنید. شایان ذکر است که عواملی مثل نوع تایر که مسابقه ای یا آفرود باشد می تواند شما را در تعیین میزان سرمایه مصرفی برای خرید تایر یاری کند.

 

2- کاربرد: نکته دوم موقع خرید تایر مشخص کردن سطح نیاز و انتظار شما است. اگر ماشین شما از نوع شاسی بلند است ولی در طول سفر خیلی به ندرت به مسیرهای آفرود رانندگی می کنید توصیه می کنیم یک تایر همه جارو انتخاب کنید.ولی اگر قصد شما شرکت در مسابقات حرفه ای باشد بی شک باید تایرهای مسابقه ای راخریداری کنید. درحالت کلی بهتر است قبل از خرید انتظارات و نیازهای خودتان را مشخص کنید و بعد سراغ خرید تایر بروید.

 

3- تعداد تایر: اگر می خواهید یک تایر خریداری کنید توصیه می کنیم از برند سایرتایرهای خودرو بخرید. چراکه این کار باعث تولید صدای متفاوت توسط تایر مربوطه خواهد شد و باعث تغییر در کیفیت فرمان پذیری ماشین شما نیز می شود.

 

4- آب و هوا: در کشورهای خارجی معمولا دوسری تایر متناسب با فصول برای ماشین خریداری می کنند ولی در کشورما به علت قیمت زیاد تایرها و شرایط مساعد آب وهوایی می توان از تایرهای چهارفصل در همه فصول استفاده کرد.

 

5- انقضا: همانند همه محصولات تایرها نیز دارای تاریخ انقضا می باشند که شرکت ها روی بدنه تایر آن را درج می کنند.البته توجه کنید که درصورت عدم استفاده از تایر نو که تاریخ انقضایش تمام شده باشد استفاده از این تایرها ممکن است خطرساز باشد.  این تاریخ که به صورت یک عدد ۴ رقمی بر روی لاستیک‌ها نوشته شده‌است؛ حدود ۴ سال بعد از تاریخ ساخت آن است. پس بنابراین پیدا کردن تاریخ منقضی شدن لاستیک خیلی کار پیچیده‌ای نیست. فقط کافیست که عدد چهار رقمی حک شده در کف لاستیک را پیدا کنید. در این صورت مشاهده می‌کنید که یک عدد چهار رقمی وجود دارد که ماه و سال میلادی تولید آن را نشان می‌دهد و تایر پس از این تاریخ دیگر نمی‌تواند مورد مناسبی برای استفاده باشد. اگر از تاریخ مصرف تایر خودروی شما مدتی گذشته باشد؛ احتمال اینکه لاستیک دچار ترکیدگی شود و منجر به تصادف و یا حتی خطر مرگ نیز شود؛ بالاست. در واقع این تاریخ اخطاری برای این است که با مشاهده‌ی آن از مهلت استفاده‌ی تایر خود آگاه شویم.

 

6-  سایز و پهنا: همانطور که اشاره شد قطر رینگ خودرو متناسب سایزو پهنای تایر می باشد. برای مشخص شدن اندازه رینگ می توانید عدد آن را از روی تایر های قدیمی بخوانید و یا اندازه گیری کنید.

 

7- فاق: در هنگام خرید دقت کردن به فاق تایر نیز عامل مهمی برای انتخاب شما است. هرمیزان که اندازه فاق کوچکتر باشد تایر به همان میزان خشک تلقی شده و بیشتر به درد مسابقات می خورد. این مدل دارای دیواره های جانبی بسیار مقاومی نسبت به بقیه تایرها است اما همیشه احتمالی پارگی دیواره آن در اثر افتادن در چاله ها وجود دارد.

 

8- زمان خرید: در دوهنگام فرصت مناسبی برای خرید تایر پیش می آید یکی وقتی که عمر تایر تمام شده یا تاریخ انقضای آن به پایان رسیده و بنوعی ایراد قابل تعمیر ندارد و دومی هم آن که از نظر اقتصادی خرید تایر به صرفه باشد. هنگامی که تاریخ انقضای تایر تمام شود معمولا در حد کفاف کارکرده است البته هرزمانی که عمق شیارهای روی تایر کمتر از 2 میلی متر شد نیازمند تعویض است.همچنین اگر برجستگی در دیواره جانبی تایر مشاهده شود آن تایر نیازمند تعویض است. از زمان های مناسب تعویض تایر می توان به فصول متضاد اشاره کرد که مثلا در فصل زمستان اقدام به خرید تایر تابستانه بکنید. 

 

9- پروفایل تایر: همان گونه که قبلا توضیح دادیم تایرهای رادیال سهم عمده بازار را در دست دارند  اما برای خرید تایرهای آفرود بهتر است از نمونه های بایاس نیز دیدن کنید.

 

10- الگوی آج (باریک یا بزرگ و عمیق): بعد از درنظر گرفتن ملاک هایی مثل تابستانه یازمستانه بودن لاستیک و تعیین نوع کاربری آن مثل آفرود یا همه جارو تقریبا میزان و نوع آج نیز مشخص می شود اما اگر در آخر از مدلهای متفاوتی نتوانستید یکی را انتخاب کنید این نکته مدنظر قرار دهید که تایرهایی که شیار عمیق ندارند در شرایط برفی عملکرد خوبی ندارند.

 


بهترین لاستیک ایرانی

 

11- حداکثر فشار باد: مورد دیگری که بسیار مهم و قابل تامل است اما عمدتا توجهی به آن نمی‌شود؛ میزان فشار باد مجاز لاستیک است. اگر شما هدف سفر کردن دارید؛ باید فشار لاستیک‌ها را نسبت به فشار گفته شده در موقعیت معمولی؛ به  4 psi  تغییر دهید. زیرا فشار داخل لاستیک ها هنگام حرکت طولانی مدت در جاده‌هابالا رفته و حرارت می‌گیرند.

بالاترین میزان فشار باد داخل تایرها روی دیواره‌های کناری آن نوشته شده است. بیشترین میزان فشار باد مجاز برای برخی تایرها  32 psi، برخی دیگر 44 psi و برای تعداد دیگری از لاستیک تا  50 psi نیز منظور شده است. می‌توانید با مطالعه‌ی اطلاعات تایر خودروی خود، از درجه‌ی مجاز فشار باد لاستیک اطلاع حاصل نمایید. تنظیم فشار باد تا چند پوند کمتر از بیشترین حد فشار مجاز؛ مقبول است اما نباید آن را خیلی کاهش دهید.
انواع لاستیک‌های موجود در بازار بر حسب عملکردهای خود برای متحمل شدن فشارهای گوناگونی تولید شده‌اند. وقتی فشار باد داخل تایر کم باشد حرارت آن بیشتر می‌شود. این موضوع با عکس‌برداری مادون قرمز که از تایری با فشار باد کم که در سرعت بالایی امتحان شده بود؛ نشانگر این است که درجه‌ی دمای تخریب کننده‌ی آن بیشتر می‌شود.

 

12- بار مجاز:  نکته‌ی حائز اهمیت دیگری که قابل توجه است؛ مقدار وزن و باری است که می‌توان روی لاستیک‌ها قرار داد که اصطلاحا به شاخص وزن لاستیک شهرت دارد. خیلی وقتها بدون توجه به فشار بسیار زیادی که وسایل داخل خودرو به لاستیک‌ها وارد می‌کنند، حمل بار با خودرویمان را آغاز می‌کنیم. اگر وزن وسایل داخل خودرو و وزن باری که بر لاستیک‌ها قرار دارد از حد مجاز بیشتر شود، احتمال ترکیدگی لاستیک را بیشتر می‌کند و گاها منجر به ایجاد سانحه‌ی تصادف می‌شود. این عدد نشانگر بیشترین وزنی است که یک لاستیک می‌تواند متحمل شود. هنگامی که بیشترین مقدار جایز فشار را داشته باشد تقریبا بین صفر تا ۲۷۹ قابل تغییر و در نوسان است. برای خودروهای سواری این شاخص وزن بین عدد ۷۵ تا ۱۰۵ است. اگر با زبان مثال توضیح دهیم؛ می‌گوییم که این مشخصه برای خودروی پراید ۷۶ یعنی برابر با ۴۰۰ کیلو وزن کالا است. یعنی این تایر هنگامی که فشار باد آن به بیشترین درجه‌ی خود رسیده است؛ در بالاترین نقطه می‌تواند تا ۴۰۰ کیلوگرم بار را جا به جا کند. ضمنا؛ برای نصب تایر باید مراقب باشید که لاستیکی را که شاخص وزن آن از مقدار گفته شده از سوی شرکت آن کمتر است، روی رینگ نصب ننمایید.

 

13- سرعت مجاز: منظور از سرعت مجاز لاستیک؛ حداکثر سرعتی است که لاستیک توانایی تحمل آن را به مدت ۱۰ دقیقه دارد. این مشخصه به وسیله‌ی یکی از حروف انگلیسی تا نشان داده می‌شود. به عنوان مثال؛ در کناره‌های دیوار لاستیک ماشین پراید، علامت برای نشان دادن سرعت حک شده که بیانگر آن است که دقتی که تایر دارای فشار باد مناسب و همچنین بارگذاری دقیق است؛ به این نکته باید توجه داشت که اگر یک لاستیک با بیشترین سرعت مجاز خود در حال حرکت باشد، اما فشار باد آن تنظیم نشده باشد و یا اگر بار اضافی را حمل کرده باشد؛ دچار آسیب می‌شود و احتمال ترکیدن نیز دارد. راهنمای خرید بهترین لاستیک برای پراید را در این مطلب بخوانید.

 

14- مقاومت حرارتی: مقاومت حرارتی لاستیک‌ها با حروفی انگلیسی؛ و طبق رتبه‌بندی از بالاترین تا پایین‌ترین درجه‌ی حرارت با حروف معین می‌شوند.

 

15- عمر: با توجه به میزان آج تایر هنگام خرید عمر محصول نیز عامل مهمی در خرید تایر نو است. هیچکس نمی تواند عمر آج را دقیقا تعیین کند چراکه شرایط جاده ها یکسان نیست ولی بطور تقریبی می توان عمر محصول را به نسبت آج حدس زد.

 

16- چسبندگی: اگر این کلمه را در مشخصات یک لاستیک مشاهده کردید؛ بدانید که به معنی میزان متوقف کردن خودرو در جاده‌های لغزنده است. برخورداری از چسبندگی بالا به این معنی است که این لاستیک خودروی حمل کننده‌ی خود را در سطوح لغزنده و مرطوب در مسیر کوتاه‌تری نسبت به سایر لاستیک‌ها با میزان چسبندگی کمت؛متوقف می‌کند.میزان چسبندگی براساس بیشترین‌ نشان داده می‌شوند. به  ترتیب با حروف AAو Aو Bو C


17- ساییدگی: این عدد میزان ساییده شدن یک لاستیک را به ما می‌گوید. هرچقدر در این موضوع و ویژگی؛ عدد بیشتر باشد نشانگر آن است که لاستیک در مدت زمان بیشتری به ساییدگی می‌رسد. مثلا اگر کد ساییدگی یک تایر ۴۰۰ باشد؛ زمان سایش آن نسبت به لاستیکی با کد ساییدگی ۲۰۰؛ دو برابر بیشتر است.

 

18-استایل و کیفیت سواری: برخی از تایرها به زیبایی ظاهری خودرو نیز کمک می کنند. برای مثال دورانی تایرهای دورسفید خواهان زیادی در بازار داشت. امروزه نیز تولید کنندگان از عامل زیبایی در جهت جلب مشتری استفاده می کنند.البته فرمان پذیری و کیفیت رانندگی نیز تا حدودی به کیفیت و نرمی تایرها بستگی دارد.

 

19-گارانتی: به مثابه همه محصولات موجود در بازار تایرها نیز مجهز به گارانتی هستند. البته معمولات این گارانتی ها فقط شامل ترکیدن تایر شده و وجهه تبلیغاتی دارند. اما به هرحال اکثر برندهای تایر با ارائه گارانتی های مختلف نظیر استفاده 100هزار کیلومتری درتلاش هستند تا کیفیت محصول خود را به رخ بکشند.

 

20- برند سازنده و قیمت: برای خرید یک لاستیک با کیفیت علاوه بر ویژگی‌هایی که بر کیفیت و مرغوبیت آن تاثیر می‌گذارند، باید به شرکت تولیدکننده‌ی آن نیز توجه داشت. هم اکنون لاستیک‌های موجود در فروشگاه ها علاوه بر نوع مدل؛ با توجه به شرکت سازنده و تولید کننده‌ی آن نیز تنوع کیفیت بالایی دارند. این موضوع حتی قیمت لاستیک هارا هم مورد نوسان قرار می‌دهد. هم در ایران و هم در سایر کشورهای خارجی شرکت‌های تولید کننده‌ی لاستیک‌های ماشین سواری، ماشین سنگین، اس یو وی و ماشین های آفرود را طراحی کرده و به تولید می‌رسانند. از مرغوب ترین و باکیفیت ترین برندهای تولید لاستیک خارجی می‌توان لاستیک پیرلی، لاستیک بیرجستون، لاستیک کنتیننتال، لاستیک میشلن، لاستیک لافن، لاستیک گودیر و ... را نام برد. شرکت های برتر ایرانی در تولید لاستیک و تایر عبارتند از لاستیک بارز، لاستیک یزد تایر، لاستیک کویر تایر و ... .

 

چند نکته‌ ی مهم در رابطه با لاستیک خودرو

 

-حتما از لاستیک‌های استاندارد استفاده کنید.

 

- هنگام خرید لاستیک خودرو به عواملی مانند نوع خودرو، سرعت، سطوح جاده، شرایط محیط، نحوه‌ی رانندگی و عواملی از این قبیل حتما توجه کنید.

 

- برای ایمنی بالاتر، ماندگاری و دوام بیشتر، کارایی بهتر و همچنین مصرف سوخت کمتر از بازدیدهای دوره‌ای لاستیک‌ها غافل نشوید.

 

-حتما باید باد لاستیک‌های خودرو را دو هفته یکبار چک کنید.

 

-برای انتخاب لاستیک‌های خودروی خود؛ بهتر است همه را از یک نوع و جنس انتخاب کنید و همچنین اینکه باید مشخصات هماهنگی داشته باشند. اگر از لاستیک‌های تیوب دار بهره بردید؛ بهتر است که هنگام تعویض لاستیک تیوبداخل آن را نیز عوض کنید.

 

-هیچوقت از استفاده‌ی همزمان لاستیک‌های رادیال و بایاس پلای در یک ماشین بهره نبرید.

 

 -بالانس چرخ‌ ها را فراموش نکنید.

 

-هنگامی که به کنترل فشار باد می‌پردازید؛ مراقب باشید که لاستیک‌ها حتما سرد باشند. مادامی که لاستیک‌های خودرو گرم هستند از خالی کردن باد اضافی لاستیک پرهیز کنید

 

- لاستیک‌های بالاس پلای خودرو در هر ۸۰۰۰ کیلومتر ضربدری، و لاستیک‌های رادیال برای اینکه جهت دار هستند به صورت طولی باید جا به جا شوند.

 

-نکته‌ ای که به عنوان یک باور غلط رواج یافته این است که لاستیک‌های جدید را در اکسل جلوی خودرو نصب می‌کنند تا بنابر وزن بیشتر در اکسل جلو و اینکه بهتر بتوان فرمان را کنترل کرد؛ ایمنی خودرو افزایش پیدا کند. و این در صورتی است که با توجه به اینکه اکسل عقب از وزن کمتری برخوردار است؛ باید تلاش کرد که چسبندگی خودرو به سطح جاده را با لاستیک‌های نو تر و با آج بیشتری تامین کرد که از انحرافات ماشین در پیچ های تند جاده‌ای جلوگیری شود.

 

-به هیچ عنوان از لاستیک و رینگ دارای نقص و یا تعمیرشده استفاده نکنید.

 

-اگر خودروی شما به سیستم ضد لغزش ASR یا سیستم ضدقفل ABS؛ هیچوقت بدون تغییر وضعیت سیستم مدیریت مرکزی ECU؛ سایز رینگ و لاستیک را عوض نکنید. چون در این صورت این سیستم ها توانایی و قابلیت‌های خود را از دست خواهند داد.

 

- حتما در ماشین خود لاستیک زاپاس داشته باشید و همراه با تنظیم فشار باد سایر لاستیک‌ها، فشار باد آن را نیز تنظیم کنید.

 

-اگر از لاستیک‌های غیر استاندارد خودرو استفاده کنید؛ به سیستم تعلیق ماشین و ستگاه انتقال قدرت خودرو آسیب سنگینی وارد می‌شود.

 

-فشار باد خیلی زیاد و فشار باد خیلی کم هر دو به نحوی به لاستیک‌ها آسیب وارد می‌کنند. وقتی هنگام حرکت خودرو فشار باد لاستیک‌ها کم باشد، میزان اصطکاک بیشتر می‌شود و سپس درجه‌ی حرارت مقدار زیادی بالا می‌رود که این اتفاق کیفیت و دوام لاستیک را به شدت پایین می‌آورد. یکی از نشانه‌هایی که با توجه به آن متوجه می‌شویم فشار باد لاستیک در مدت رانندگی کم است؛ این است که دو طرف لاستیک خورده شده باشند ولی فقط وسط آن سالم باشد، و اگر تنها قسمت میانی آن دچار سایش شده باشد فشار باد لاستیک زیادتر از حد مجاز است.

 

-لاستیک نخ زده به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و هنگامی که لاستیک ماشین نخ زده شد، برای حفظ سلامتی سرنشینان و همچنین ایمنی خودرو باید به سرعت لاستیک تعویض شود.

 

-نباید از رینگ‌های زنگ زده، جوشکاری شده، پوسیده و تابدار استفاده نمود.

 

- عمق آج خودرو به طور مرتب و مداوم باید بررسی شود. بهتر است قبل از اینکه زیره‌ی لاستیک به طور کامل صاف شود برای حفظ امنیت خودرو و سرنشینانش؛ از زیر خودرو خارج و تعویض گردد. هم چنین می‌توانید روی لاستیک یک روکش نو بیاندازید.

 

-در سالیان اخیر روی دیواره های جانبی تایرها یک کد 4رقمی که نشان دهنده سال و هفته ساخت تایر است هک می شود.برای مثال اگر تایری رقم 2318 رویش حک شده باشد به این معنی است که این محصول در هفته 23م از سال 2018 میلادی تولید شده است. با اطلاع از تاریخ تولید محصول و دانستن تاریخ انقضای آن به راحتی می توانید مطمئن شوید که تاریخ انقضا درست و صحیح است.


نظرات کاربران