ChatGPT رباتی که همه چیز می داند!

ChatGPT چیست؟ کاربرد و نحوه استفاده هوش مصنوعی جت جی پی تی

اگر در چند وقت اخیر گشتی در فضای وب یا شبکه‌های اجتماعی زده باشید حتماً عبارت‌هایی چون هوش مصنوعی یا ChatGPT را زیاد دیده‌اید. در این مطلب می‌خواهیم به طور کامل بررسی کنیم ChatGPT چیست، چه کاربردی دارد و آیا ChatGPT جایگزین انسان می‌شود؟

با پررنگ‌شدن نام ربات هوش مصنوعی چت جی بی تی خیلی‌ها با دنیایی ناشناخته آشنا شده‌اند. برخی به دنبال این هستند که چطور می‌توان از این سرویس استفاده کرد و برخی دیگران نگران از دست دادن شغل خودشان هستند. از هوش مصنوعی به عنوان «انقلاب صنعتی چهارم» یاد می‌کنند و این نشان می‌دهد که باید آن را خیلی جدی گرفت و بهتر است نحوه استفاده بهتر از آن را فرا بگیریم.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که هوش مصنوعی ChatGPT چیست و چه کاربردی برای ما دارد.

 

ChatGPT چیست؟

اگر بخواهیم ساده بگوییم چت جی بی تی (ChatGPT) چیست، می‌توانیم اشاره کنیم ChatGPT یک مدل بزرگ زبانی است که توسط OpenAI بر اساس معماری GPT-3.5 توسعه یافته است. البته به تازگی نسخه 4.0 نیز منتشرشده است. این زبان برای درک و تولید زبانی شبیه انسان طراحی شده است و می‌تواند برای انواع وظایف پردازش زبان طبیعی، از جمله تکمیل متن، خلاصه‌سازی، ترجمه و مکالمه استفاده شود. به عنوان یک مدل زبان، ChatGPT روی مجموعه بزرگی از داده‌های متنی آموزش داده شده است که به او اجازه می‌دهد تا برای طیف وسیعی از ورودی‌ها، پاسخ‌های منسجم و متناسب با زمینه درخواستی را ارائه کند.

ChatGPT یکی از بزرگترین و قدرتمندترین مدل های زبانی است که امروزه با بیش از 6 میلیارد پارامتر مشغول کار است. این سرویس با استفاده از تکنیکی به نام یادگیری بدون نظارت، روی طیف متنوعی از داده‌های متنی از اینترنت، از جمله کتاب، مقاله و وب سایت آموزش داده شده است. به کمک این فرآیند آموزشی، ChatGPT یاد گرفته است که ساختار زبان، از جمله گرامر، نحو و معناشناسی را درک کند تا بتواند متنی روان و منسجم تولید کند.

یکی از ویژگی های کلیدی ChatGPT توانایی آن در مکالمه به زبان طبیعی با کاربران است. ربات هوش مصنوعی چت جی بی تی با تجزیه و تحلیل ورودی‌هایی که دریافت می‌کند، می‌تواند مانند انسان پاسخ‌های مناسب را شبیه‌سازی کرده و مجموعه‌ای از پیام‌های مفید مانند ربات‌های گفتگو، خدمات مشتری و حتی دستیارهای مجازی را ارائه دهد.

به طور کلی، ChatGPT یک پیشرفت قابل توجه در پردازش زبان طبیعی است و این پتانسیل را دارد که شیوه تعامل ما با ماشین‌ها و کامپیوترها را متحول کند.

استفاده از ChatGPT

شرکت سازنده ChatGPT

ChatGPT توسط سازمان تحقیقاتی OpenAI با تمرکز بر پیشرفت هوش مصنوعی به روشی ایمن و سودمند، توسعه یافته است. این شرکت در سال 2015 توسط گروهی از رهبران فناوری، از جمله ایلان ماسک، سام آلتمن، گرگ براکمن، ایلیا سوتسکور، جان شولمن و وویچ زارمبا تاسیس شد.

مأموریت OpenAI ایجاد فناوری‌های هوش مصنوعی است که به نفع بشریت به عنوان یک کل باشد، در حالی که خطرات احتمالی را به حداقل می‌رساند و اطمینان می‌دهد که ملاحظات ایمنی و اخلاقی در نظر گرفته می‌شوند. البته هنوز به این مرحله نرسیده است و حتی خالقان آن هم نگرانی‌هایی دارند و در مصاحبه‌های خود اعلام کرده‌اند که استفاده از ربات هوش مصنوعی چت جی بی تی نیاز به قوانین و تنظیم‌گیری دارد.


بیشتر بخوانید: خرید موبایل


هوش مصنوعی چت جی بی تی چگونه کار می‌کند؟

ChatGPT با استفاده از یک معماری شبکه عصبی به نام ترانسفورماتور برای پردازش متن ورودی و تولید پاسخ کار می‌کند. این معماری به ویژه برای وظایف پردازش زبان طبیعی مناسب است، زیرا به مدل زبانی اجازه می‌دهد تا وابستگی‌ها و الگوهای بلندبرد در زبان را بیاموزد.

هنگامی که با این سرویس هوش مصنوعی تعامل می‌کنید، ورودی شما ابتدا پیش‌پردازش می‌شود که شامل توکن‌کردن متن به واحدهای کوچک‌تر و رمزگذاری آن به عنوان یک دنباله عددی است که می‌تواند توسط شبکه عصبی پردازش شود. سپس مدل زبانی موردنظر بر اساس الگوهایی که از داده‌های آموزشی یاد گرفته است، از این ورودی رمزگذاری شده برای تولید توزیع احتمال روی کلمات یا نشانه‌های بعدی احتمالی استفاده می‌کند.

سپس کلمه یا نشانه بعدی انتخاب می‌شود و این فرآیند تا زمانی که ChatGPT یک پاسخ کامل ایجاد کند یا به حالت توقف برسد، تکرار می‌شود. سپس پاسخ تولید شده به زبان طبیعی رمزگشایی شده و به کاربر ارائه می‌شود.

یکی از مزایای کلیدی ChatGPT این است که روی حجم عظیمی از داده‌های متنی آموزش دیده است که به آن اجازه می‌دهد تا پاسخ‌هایی را تولید کند که از نظر متنی مناسب و روان هستند. ضمن اینکه شما می‌توانید با تغییرات و دقیق‌تر کردن دستورهای ارسالی (Prompt) جواب‌ها دقیق‌تر و بهتری را دریافت کنید.

چگونه از ChatGPT استفاده کنیم؟

در نگاه اول استفاده از این سرویس خیلی هم سخت نیست. تنها کافیست سوال یا ورودی موردنظرتان را برای آن ارسال کنید و منتظر پاسخ باشید. اما اگر می‌خواهید جواب‌های بهتر و دقیق‌تر داشته باشید یا ChatGPT دقیقاً برای درخواست شما جواب موردنظر را تولید کند، باید دستورات ارسالی را به صورت حرفه‌ای، سازمان‌دهی شده و دقیق برای او ارسال کنید.

در ادامه مراحل کلی استفاده از ChatGPT را می‌بینید:

  • انتخاب پلتفرم مناسب: برای دسترسی به ChatGPT می‌توانید از طریق پلتفرم‌های مختلف، مانند سایت رسمی، Open AI API، پلتفرم‌های ربات چت شخص ثالث، یا حتی برنامه‌های سفارشی‌سازی شده استفاده کنید.
  • ورود دستور یا پرامپت مناسب: حالا باید درخواست یا سؤال خود را وارد کنید. برای مثال می‌توانید بپرسید پایتخت فرانسه کجاست یا از این سرویس بخواهید یک پاراگراف کامل درباره جام‌جهانی فوتبال بنویسد. البته باید اشاره کنیم که بهتر است از زبان انگلیسی استفاده کنید، چون هنوز عملکرد این سرویس در زبان فارسی خیلی خوب نیست.
  • ChatGPT ورودی شما را تجزیه و تحلیل کرده و پاسخ مناسب را ارائه می‌کند. البته بسته به پیچیدگی ورودی و سرعت اینترنت، ممکن است زمان پاسخ‌دهی کمی طول بکشد.
  • بررسی و اصلاح: پس از دریافت پاسخ، می‌توانید آن را بررسی کرده و در صورت نیاز، ورودی خود را اصلاح کنید. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد سؤال خود را روشن کنید یا جزئیات اضافه‌ای را ارائه دهید تا پاسخ دقیق‌تری بگیرید.
  • می‌توانید با وارد کردن درخواست‌ها یا سؤالات جدید و دریافت پاسخ، به تعامل با ChatGPT ادامه دهید. با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که ChatGPT با موارد استفاده خاص شما سازگار می شود و دقیق‌تر و مفیدتر می‌شود.

کاربرد ChatGPT

چگونه در ایران از ChatGPT استفاده کنیم؟

کاملاً  طبیعی است که انتظار داشته باشیم استفاده از این سرویس در ایران خیلی راحت نباشد! اولین مشکل این است که امکان استفاده از ChatGPT از داخل کشور وجود ندارد و باید از VPN و یک شماره خارج از کشور داشته باشید. برای این کار می‌توانید با جستجو در اینترنت یک شماره مجازی معتبر خریداری کنید.

البته روش‌های دیگری هم وجود دارد. برای مثال می‌توانید از سایت‌هایی چون poe.com یا freegpt.one استفاده کنید که امکان استفاده رایگان و بدون مشکل از ChatGPT را فراهم کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: خرید لپ تاپ


کاربردهای ChatGPT چیست؟

در این قسمت می‌خواهیم به کاربرد ChatGPT بپردازیم که شامل موارد زیر است و به نیاز شما بستگی دارد:

  • خدمات مشتری: از ChatGPT می‌توان برای ساخت ربات‌های چت یا دستیارهای مجازی استفاده کرد که می‌توانند به زبان طبیعی با مشتریان تعامل داشته باشند و در مورد سؤالات و مسائل رایج پشتیبانی و کمک کنند.
  • تولید محتوا: ChatGPT می‌تواند برای تولید متن برای انواع مختلف محتوا، مانند توضیحات محصول، محتوای شبکه‌های اجتماعی یا حتی مقالات و پست‌های وبلاگ کاربرد داشته باشد. حتی می‌توانید برای نوشتن کتاب، شعر، برنامه سفر یا دستور پخت هم از این سرویس استفاده کنید.
  • ترجمه زبان: از این سرویس می‌توان برای ترجمه متون و ارتباطات بین‌زبانی استفاده کرد.
  • خلاصه‌سازی دانش: از ChatGPT می‌توان برای خلاصه کردن قطعات طولانی متن، مانند مقالات یا گزارش‌ها، به خلاصه‌های کوتاه‌تر و قابل درک استفاده کرد که می‌تواند برای اهداف تحقیقاتی، خبری یا حتی آموزشی مفید باشد.
  • دستیارهای شخصی: از ChatGPT می توان برای ساخت دستیارهای شخصی استفاده کرد که می توانند در انجام طیف وسیعی از وظایف مانند برنامه‌ریزی قرار ملاقات، تنظیم یادآوری‌ها یا حتی سفارش مواد غذایی به شما کمک کنند.
  • برنامه‌نویسی: ChatGPT این امکان را دارد حتی براساس ورودی‌های شما و مطابق با نیازتان کدنویسی انجام دهد و به زبان‌های مختلف قطعه کدها لازم را ارائه کند.

البته این سرویس کاربردهای گسترده‌ای دارد و ما در این بخش به مهم‌ترین موارد اشاره کردیم.

چگونه از نسخه پولی ChatGPT استفاده کنیم؟

ChatGPT علاوه‌بر نسخه رایگان یک نسخه پولی دارد که با استفاده از آن، امکانات و قابلیت‌های پریمیوم و حرفه‌ای‌تری در اختیار شما قرار می‌گیرد. نسخه پولی ChatGPT از طریق API OpenAI در دسترس است، که دسترسی به ویژگی های پیشرفته‌تر و پاسخ‌های با کیفیت بالاتر را در مقایسه با نسخه رایگان فراهم می‌کند. در اینجا مراحل کلی برای استفاده از نسخه پولی ChatGPT آمده است:

  • ثبت نام در OpenAI API: برای استفاده از نسخه پولی ChatGPT، باید برای API OpenAI ثبت نام کنید. می توانید این کار را با مراجعه به وب سایت OpenAI و دنبال کردن مراحل ثبت نام انجام دهید.
  • انتخاب طرح مناسب: OpenAI بسته به حجم درخواست‌ها و سطح پشتیبانی مورد نیاز، چندین طرح مختلف را برای API خود ارائه می‌دهد. گزینه‌ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه متناسب با نیاز و بودجه شما باشد.
  • دسترسی به API: پس از ثبت‌نام و انتخاب یک طرح، می‌توانید از طریق پورتال توسعه‌دهندگان OpenAI به API دسترسی داشته باشید. شما باید درخواست‌های خود را با استفاده از یک کلید API تأیید کنید که امکان استفاده از طریق پورتال وجود دارد.
  • یکپارچه‌سازی: برای استفاده از ChatGPT با برنامه یا پلتفرم خود، باید API آن را در پایگاه خودتان ادغام کنید. OpenAI اسناد و راهنماهای جامعی را برای کمک به شما در نظر گرفته است.
  • ورود دستور: هنگامی که API را یکپارچه کردید، می‌توانید درخواست یا سؤال خود را وارد کرده و آن را برای پردازش به API ارسال کنید. ChatGPT یک پاسخ ایجاد می‌کند که می توانید آن را دریافت کرده و در برنامه خود نمایش دهید.
  • نظارت بر استفاده و عملکرد: نظارت بر استفاده و عملکرد از API خیلی مهم است؛ چرا که می‌توانید کیفیت عملکرد هوش مصنوعی و پاسخ‌های آن را ارزیابی کنید.

ربات هوش مصنوعی چت جی پی تی

مزایا و معایب ChatGPT چیست؟

تا اینجا با ربات هوش مصنوعی ChatGPT و کاربردهای آن بیشتر آشنا شدیم. در این قسمت می‌خواهیم به مزایا و معایب این سرویس بپردازیم.

مزایای ChatGPT

  • صرفه‌جویی در زمان
  • مکالمه‌های شبه‌انسانی به جای جستجوکردن
  • همه‌کاره بودن
  • خودکارسازی کارهای تکراری
  • بهبود رضایت مشتری و میزان تعامل
  • کاهش هزینه‌ها
  • استفاده در تولید محتوا، سئو، مقاله‌نویسی و...
  • بهبود تجربه کاربر
  • افزونه‌های متنوع
  • بهبود و یادگیری مستمر

معایب ChatGPT

  • نیازمند قوانین و رگولاتوری
  • تولید محتوای اشتباه و دارای مشکل
  • وجود برخی محدودیت‌ها در درک درست و مکالمه
  • هزینه زیاد توسعه و نگهداری
  • مشکلات اخلاقی و قانونی
  • کاهش میزان جستجوها و عمق محتوا

آیا ChatGPT جایگزین انسان می‌شود؟

این مهم‌ترین سوالی است که از زمان ظهور ChatGPT و فراگیرشدن استفاده از آن تا امروز پرسیده می‌شود. برخی معتقدند که ربات هوش مصنوعی چت جی بی تی هیچ‌وقت نمی‌تواند رفتارها، خلاقیت، احساسات، درک مسئله، تجزیه و تحلیل و دیگر خصوصیت‌های مهم انسانی را داشته باشد و فقط یک سری پاسخ‌های از پیش یاد گرفته شده ارائه می‌کند. اما در طرف مقابل خیلی‌ها هم نگران از دست دادن مشاغلی چون برنامه‌نویسی، نویسندگی، تولید محتوا، کپی‌رایتری و... هستند و معتقدند هوش مصنوعی به زودی بسیاری از مشاغل را دستخوش تغییرات جدی می‌کند.

پاسخ دقیق این سوال هنوز مشخص نیست و باید منتظر گذر زمان باشیم. چیزی که فعلاً می‌توانیم بگوییم این است که هر دو گروه درست می‌گویند، ولی آینده می‌تواند خیلی متفاوت‌تر و شاید ترسناک رقم بخورد.


نظرات کاربران