نکات و ایده‌های چیدمان اصولی آشپزخانه

اصول چیدمان دکوراسیون آشپزخانه ؛ ایده ها و ترفندها

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش یک خانه زیبا محسوب می‌شود و طراحی درست آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر یک آشپزخانه به درستی طراحی شود، رفت و آمد و استفاده از آن برای مادر و دیگر اعضای منزل بسیار ساده‌تر خواهد بود و همچنین تاثیر بسیار مثبتی در زیبایی منزل شما خواهد داشت. از این رو اصول چیدمان دکوراسیون آشپزخانه بیشترین اهمیت را در دکور یک منزل دارد.

 

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا تمامی نکات مرتبط با طراحی و دکور آشپزخانه را توضیح دهیم و همچنین انواع مدل‌های آشپزخانه را یکی پس از دیگری برای شما معرفی کنیم.

 

اهمیت فضا در چیدمان استاندارد آشپزخانه

اولین موضوع مهم در چیدمان دکوراسیون آشپزخانه، تنظیم کردن فضای رفت و آمد است. آشپزخانه پر استفاده‌ترین بخش از هر منزل است و مهم است که رفت و آمد در آن ساده باشد تا افراد خانه مزاحمتی برای خانم خانه، نداشته باشند. این مورد با یک طراحی اصولی کنترل می‌شود و فقط کافی است که یک راهروی خیالی در آشپزخانه ایجاد شود تا رفت و آمد افراد منزل که در اکثر اوقات، مقصد آن‌ها یخچال است، باعث وقفه در کار مادر نشود.

دومین نکته مهم در رابطه با فضای آشپزخانه، مربوط به فضای اطراف گاز و سینک می‌شود که بسیار مهم است؛ زیرا باعث راحتی کار مادر می‌شود. در دو طرف گاز باید فضایی برای قرارگیری ظروفی که قرار است از آن‌ها برای پخت و پز استفاده شود و قراردادن ظروفی که باید از روی گاز خارج شوند، وجود داشته باشد تا نیازی به طی کردن یک مسیر و پیدا کردن یک مکان برای قراردادن آن‌ها نباشد.

سومین مورد، ایجاد یک مسیر برای دسترسی به تراس است. اگر در آشپزخانه خود تراس دارید، باید فضای کافی برای ایجاد یک مسیر به در تراس ایجاد کنید تا رفت و آمد به آن‌جا باعث جابه‌جا کردن دیگر اجزای آشپزخانه نشود.

 


بیشتر بخوانید: بهترین پوستر دیواری


انواع چیدمان استاندارد آشپزخانه

مشخص کردن نوع چیدمان آشپزخانه که شامل کابینت‌ها، گاز، سینک، یخچال و لباسشویی می‌شود، شما را به ساخت دکوراسیون نهایی آشپزخانه نزدیک می‌کند. همچنین انتخاب درست چیدمان آشپزخانه باعث می‌شود تا با توجه به متراژ آشپزخانه، راحتی کار کردن با آن نیز ساده‌تر شود. دو اصل مهم در چیدمان یک آشپزخانه، راحتی آن برای مادر یا خانم خانه و زیبایی آن برای منزل است؛ پس در انتخاب چیدمان منزل حتما توجه و دقت کافی را داشته باشید.

 

چیدمان آشپزخانه خطی یا یک طرفه

در اصول چیدمان دکوراسیون آشپزخانه، چیدمان خطی تعریف شده است که پر استفاده‌ترین نوع برای آشپزخانه‌ها به‌ویژه با متراژ کم است. در این چینشف کابینت‌ها، اجاق گاز، سینک ظرفشویی و ماشین لباسشویی در کنار دیوار اصلی آشپزخانه در یک خط قرار می‌گیرند و در روبه‌روی آن‌ها یخچال و فریزر قرار دارد تا راحتی استفاده از آن‌ها برای اعضای خانواده فراهم و باعث ایجاد مزاحمت برای مادر نشود.

 

چیدمان آشپزخانه خطی یا یک طرفه

 


بیشتر بخوانید: میز تلویزیون دیواری


چیدمان آشپزخانه دو طرفه

حالت دو طرفه نیز پرطرفدار و رایج و مناسب آشپزخانه‌های کوچک است؛ اما با این تفاوت که باید عرض آشپزخانه تا حدودی هم اندازه طول آن باشد تا فضای آشپزخانه تنگ نباشد. در چیدمان دو طرفه، گاز و سینک و لباسشویی در یک طرف قرار می‌گیرند و در طرف دیگر یخچال و فریزر قرار می‌گیرند که دو طرف آن‌ها را کابینت احاطه کرده است. این طراحی یکی از زیباترین طراحی‌ها برای آشپزخانه‌های مربعی شکل محسوب می‌شود.

 

چیدمان آشپزخانه L شکل

به سراغ اولین چیدمان برای آشپزخانه‌های بزرگ می‌رویم که L نام دارد. در این چیدمان از 2 دیوار مجاور برای قرارگیری وسایل استفاده می‌شود. این نوع مناسب آشپزخانه‌هایی است که در گوشه منزل قرار گرفته‌اند و دارای اپن نیستند. یکی از نکات مثبتی که در رابطه با چیدمان L وجود دارد، این است که می‌توان از آن در راستای کاهش فضای مورد استفاده برای قراردادن وسایل استفاده کرد تا فضای رفت و آمد و پیشخوان آشپزخانه گسترش پیدا کند.

 

چیدمان آشپزخانه U شکل

آشپزخانه U شکل یک نوع چیدمان بزرگ‌تر نسبت به چیدمان L است که در آن از 3 دیوار استفاده می‌شود تا تمامی وسایل به درستی در جای خود قرار گیرند. دیوار وسط در این چیدمان نباید روبه‌روی پنجره باشد، زیرا گاز معمولا در این محل قرار می‌گیرد. آشپزخانه U شکل برای متراژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن راهروی آشپزخانه با مسیر کار کردن در آشپزخانه یکسان می‌شود.

 

چیدمان آشپزخانه همراه با جزیره

چیدمان جزیره، بزرگ‌ترین نوع چیدمان برای آشپزخانه است که نیاز به متراژ بسیار بالا دارد تا راحتی استفاده از آن وجود داشته باشد. در چیدمان جزیره شما سینک یا اجاق گاز را در وسط قرار می‌دهید. در برخی موارد از یک کابینت بزرگ با وجود درهایی در 4 طرف نیز استفاده می‌شود. وسایل آشپزخانه در 3 دیوار مجاور به هم قرار می‌گیرد و یک سمت به ورودی آشپزخانه اختصاص داده می‌شود. استفاده از متریال عالی و وسایل باکیفیت در این نوع چیدمان حرف اول را می‌زند. یکی دیگر از اصول مهم در چیدمان دکوراسیون آشپزخانه، رنگبندی وسایل است؛ زیرا جزو نکات مهم در رابطه با چیدمان جزیره است و باعث می‌شود آشپزخانه شما به شدت زیبا شود.

 

چیدمان آشپزخانه همراه با جزیره

 


بیشتر بخوانید: چیدمان اتاق خواب


چیدمان لوازم برقی و غیربرقی در آشپزخانه

در ادامه بیان اصول چیدمان دکوراسیون آشپزخانه ، به سراغ محل قرارگیری وسایل برقی و غیربرقی می‌رویم. وسایل برقی همچون همزن، چای ساز، ماشین ظرفشویی، قهوه ساز، مخلوط کن، دستگاه آسیاب و... همگی باید در محلی قرار گیرند که با توجه به میزان استفاده از آن‌ها در دسترس باشند و همچنین باعث زیباتر شدن آشپزخانه شوند. اگر بتوان وسایل برقی همچون قهوه ساز یا اسپرسو ساز، را به گونه‌ای انتخاب کرد که با رنگ کلی آشپزخانه همسان و هماهنگ شود، می‌توان از قفسه‌ها برای جایگزینی آن‌ها استفاده کرد یا اینکه آن‌ها را روی کابینت‌های پایینی قرار داد که در معرض استفاده باشند و راحتی دسترسی به آن‌ها اولیت داشته باشد.

برای ماشین ظرفشویی بهتر است در بالای آن یک قفسه بزرگ تعبیه شود تا با قرارگیری در این قسمت، یک ظاهر زیبا به آشپزخانه شما ببخشد. در رابطه با وسایل غیربرقی همچون وسایل پخت و پز یا چاقوها باید در نظر گرفت که دسترسی به آن‌ها ساده باشد تا مادر برای استفاده از آن‌ها مجبور به خم و راست شدن یا رفتن به سمت دیگر آشپزخانه نشود. در نهایت هر وسیله با توجه به میزان استفاده باید در دسترس باشد و همزمان باعث زیبایی آشپزخانه شما نیز شود.

 

نقش کابینت ها در چیدمان اصولی آشپزخانه

کابینت‌ها حجم زیادی از فضای آشپزخانه را در بر خواهند گرفت، پس می‌توان گفت که مهم‌ترین بخش آشپزخانه که بیشتر از دیگر وسایل در چشم دیگران دیده می‌شود، کابینت ها هستند. چیدمان اصولی کابینت‌ها باید به صورتی باشد که دسترسی به آن‌ها بسیار ساده باشد و همچنین تعداد و اندازه‌های آن‌ها تنظیم شود. کابینت‌های کوچک باید در محلی قرار گیرند که به راحتی می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت و همچنین تعداد آن‌ها نیز باید به حدی باشد که نه فضای آشپزخانه را اشغال کنند و نه تعداد آن‌ها کم باشد که فضای خالی زیادی در آشپزخانه دیده شود.

چیدمان آشپزخانه در رابطه با کابینت‌ها به این صورت است که شما با توجه به چیدمان اصلی آشپزخانه (خطی، دو طرفه...)، باید تعداد کابینت کافی و متناسب با متراژ آشپزخانه تهیه کنید و رنگ آن‌ها نیز هماهنگ با رنگ دیوار‌های آشپزخانه باشد و وسایل نیز قابلیت ترکیب رنگ با آن‌ها را داشته باشند. در نهایت، با انتخاب رنگ کابینت‌ها و قراردادن آن‌ها در محل مناسب، می‌توانید مشاهده کنید که کابینت‌ها چگونه آشپزخانه شما را دل‌انگیز کرده‌اند.

 


بیشتر بخوانید: چینش نشیمن و پذیرایی


اکسسوری های تزئینی در چیدمان آشپزخانه

اگر قصد استفاده از اکسسوری‌های تزئینی برای زیبایی بیشتر آشپزخانه را دارید، باید به نکاتی توجه داشته باشید که جزو اصول چیدمان دکوراسیون آشپزخانه محسوب می‌شوند. اگر رنگ کلی آشپزخانه شما خنثی است، نباید از اکسسوری‌های زیادی استفاده کنید، زیرا نظم آشپزخانه را به هم می‌ریزند.

اگر آشپزخانه شما دارای رنگ‌های شلوغ و روشن است، باید از اکسسوری‌های رنگی و جذاب در اکثر نقاط آشپزخانه استفاده کنید تا سرزندگی آشپزخانه بیشتر از قبل شود. ترجیحا اکسسوری‌های تزئینی باید به شیوه‌ای قرار گیرند که باعث مزاحمت برای دیگر وسایل آشپزخانه نشوند؛ اما در معرض دید باشند.

 

اکسسوری های تزئینی در چیدمان آشپزخانه

 


بیشتر بخوانید: طراحی سالن زیبایی زنانه


نکات کلیدی در چیدمان آشپزخانه

بیشتر نکات کلیدی در رابطه با نکات چیدمان اصولی دکوراسیون آشپزخانه را در سرتیتر‌های قبل توضیح داده‌ایم؛ اما در ادامه می‌توانید چند نکته کلیدی مهم برای چیدمان آشپزخانه که ناگفته مانده‌اند را مشاهده کنید.

  • قرار ندادن گاز در مقابل نور پنجره؛
  • استفاده نکردن از رنگ‌های زنده همراه با وسایل با رنگ خنثی؛
  • توجه به متراژ آشپزخانه برای تعیین طرح نهایی چیدمان؛
  • در نظر گرفتن نور پنجره، برای روشنایی بیشتر آشپزخانه؛
  • اولویت قراردادن راحتی استفاده از وسایل در مقابل زیبایی؛
  • دسترسی ساده و سریع به یخچال؛
  • شلوغ نبودن فضای اطراف سینک و گاز؛

 

کلام آخر

در این مطلب در مورد اصول چیدمان دکوراسیون آشپزخانه گفتیم. چیدمان آشپزخانه‌های مدرن امروزی انواع مختلفی دارد که تمامی آن‌ها زیبا هستند، اگر با محل قرارگیری آشپزخانه شما و متراژ آن هماهنگ باشند. مهم است که شما با توجه به متراژ و زاویه قرارگیری آشپزخانه، نوع چیدمان نهایی خود را انتخاب کنید تا باعث زیباتر شدن آشپزخانه خود شوید. به نظر کدام، رعایت چه نکات دیگری می‌تواند چیدمان آشپزخانه را زیبا، مناسب و کاربردی سازد؟


نظرات کاربران