راهنمای خرید کاشی و سرامیک

راهنمای خرید کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک مصالحی مقاوم می باشند که به طور ردیفی چیده و از آن برای پوشانندگی سطح استفاده می کنند. این مصالح دارای جنس های متفاوت مانند سرامیک، چینی، شیشه و سنگ می باشند که اغلب در مکان هایی مثل حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده می شود. تمام اینها، دارای مقاومت، تفاوت و زیبا که در ترکیب و رنگ های متفاوتی می باشند که این خصوصیات سبب سخت شدن انتخاب خواهد شد.

همیشه دقت کنید برای تهیه سرامیک و کاشی بجز طرح و رنگ باید به نکاتی دیگر هم توجه دقت نمایید. همه ی کاشی های تولیدی ویژگی های مخصوصی دارد مانند جای نصب (فضای بیرونی، درونی، جاهای عمومی، صنعتی) – کف و زمین – میزان اصطکاک ( مقدار سر بودن ) – مقدار سائیدگی – مقدار جذب آب و درجه که اغلب کد بالای کارتون آن درج می شود موجود است.

سرامیک و کاشی هایی که در بازار وجود دارد همواره به دو شکل براق و غیر براق موجودند که بر یان پایه خصوصیاتی خاص را دارا می باشند (جذب آب ، مقدار اصطکاک ، درجه سائیدگی، دوام در مقابل سرما و درجه). دقت نمایید که مصالح کف را برای دیوار هم می توان به کار برد ولی کاشی های دیوار برای کف اصلا نیم توان استفاده نمود.

درجه کیفیت کاشی

راهنمای خرید کاشی و سرامیک

از عوامل برجسته در تهیه سرامیک و کاشی درجه است. همیشه در ساخت سرامیک و کاشی درجه یک بیشترین مرغوبیت کالاهای طراحی شده است و هرچه میزان آن زیاد شود به همان درجه از مرغوبیت کالا کم می شود. با شکل درجه بندی مصالح تولید شده به همان نسبت هم بهای آن فرق می کند. بیشتر کالاهای ساخته شده با رده کیفیتی یک و دو برای کاربرد در کف مناسب می باشند. سرامیک و کاشی ساخته شده با درجه کیفیت سه برای فضاهای پر  رفت و آمد مناسب نخواهد بود و در دیوار بیشتر به کار برده می شود.

درجه سائیدگی

 

راهنمای خرید کاشی و سرامیک

در ساخت سرامیک و کاشی مرغوب PEI (Porcelain and Enamel Institute ) مقدار درجه‌بندی سائیدگی مهم می باشد دقت نمایید که هر میزان درجه کیفیت بیشتر باشد کاشی دوام بالاتری در مقابل سائیدگی خواهد داشت. فقط کاشی های براق این گونه طبقه بندی را دارا می باشند، و اگر می خواهید کاشی غیربراق تهیه نمایید، این درجه‌بندی را روی برچسب آن نخواهید یافت. با توجه به کاشی های کاربردی در دیوار به دوام زیاد در مقابل سائیدگی نیازی ندارند و اکثرا دارای جنبه ی زیبایی می باشند خواهید توانست، درجه کیفیت سائیدگی یک و دو را بکار برده و قیمت کمتری پرداخت نمود. کاشی هایی که از لحاظ سائیدگی  در درجه سه می باشند دارای دوام متوسطی در مقابل سائیدگی م باشند.  که بیش‌تر برای کاربرد در جاهای مسکونی هستند.

کاشی هایی که درجه کیفیت سائیدگی آن ها چهار است دارای دوام خیلی زیادی در برابر سائیدگی هستند و جهت کاربرد در همه ی جاهای مسکونی و بعضی از مکان های تجاری (جاهایی که رفت و آمد کمتر باشد) هستند. کاشی هایی که میزان کیفیت سائیدگی آشان پنج است بالاترین دوام را از لحاظ کیفی دارند و جهت کاربرد در همه ی مکان های تجاری ایده آل خواهند بود.

میزان جذب آب

میزان جذب آب کاشی (Water Absorption) از نکات برجسته دیگر در تهیه کاشی های سرامیکی موقع تهیه کاشی است که باید مورد بررسی قرار داد.

این درجه کیفیت اطلاعاتی در مورد چگونگی تهیه کاشی با دقت به رطوبتی که درآن وجود دارد به شما می گود در کجا آن را بکار ببرید. چهار شکل درجه بندی در این طبقه بندی وجود دارد که نام و میزان جذب آب یک کاشی گفته خواهد شد هر چه مقدار این عدد پایینتر باشد میزان نفوذپذیری رطوبت به کاشی همپایینتر خواهد بود.

کاشی غیرشیشه‌ای که تقریبا ۷ درصد وزنش آب جذب می نماید این نوع کاشی ها جهت کاربرد در جاهای خارجی و مرطوب (مثل دستشویی و حموم ) مناسب نیستند.

کاشی نیمه‌ شیشه‌ ای از ۳ تا ۷ درصد وزن خود آب جذب می کند و تنها برای کاربرد در مکان های خشک و درونی خانه مناسب هستند.

کاشی شیشه‌ای بین 0/5 تا ۳ درصد وزنش آب جذب می نماید، این کاشی ها سرامیک می باشند. سرامیک‌ها در کف هم میبکار برده می شوند و نیازتان را برآوده می سازد.

کاشی شیشه‌ای تقریبا ۰,۵ درصد وزنش خود به خود آب می گیرد و در دسته غیرجذب می باشند.

سرامیک و کاشی های چینی با ویژگی ضد لغزش و دوام زیاد، انتخاب هایی عالی جهت کاربرد در کفپوش می باشند. این نوع کاشی ها دارای ضد آب و دوام خیلی بالا می باشند که در جاهای خارجی نیز استفاده می شوند. کاشی های سرامیکی ایده آل برای جاهای مرطوب مثل حمام می باشد. به راحتی نصب و تمیز خواهد شد، مقاوم، ارزان و ضد آب می باشد. بعلاوه تولیدکنندگان کاشی های سرامیکی را به این خاطر که برای رنگ آمیزی و تزیینات عکس برگردان (نوعی ساخت که در آن طرح روی کاغذهای ویژه را به مصالح دیگر مثل سرامیک انتقال می یابند) ایده آل هستند، می پسندند. هنگامی که از دوام صحبت شود، سنگ طبیعی در طبقه اول گذاشته می شود. این سنگ زیبایی کاملا طبیعی می باشد و از آنجا که سنگ ها به هم شباهت ندارند، یک الگوی طبیعی در دیوار و کف پدید می آید. موقع تهیه سنگ به چگونگی نگهداری آن دقت نمایید. برخی از سنگ ها باید بتونه شوند، در غیر این صورت منافذ آنها کم کم جرم می گیرد  و یا حتی امکان دارد خراب شوند. سنگ یکدست و صاف از لحاظ پاکیزگی جهت کاربرد در فضای آشپزخانه بهتر می باشد، اما کفپوش سنگی دارای بافت در حمام مانع لیزی خواهد شد. ظاهر و اندازه را بررسی نمایید. این مورد بخصوص اگر خودتان کاشی را کار می گذارید، مهم تر می باشد. کاشی های درشت تر دارای ظاهر معلوم تری می باشند و راحت تر از کاشی های ریز کار گذاشته می شوند. اگر کاشی سرامیکی را بکار می برید، راست بودن لبه ها را مورد بررسی قرار دهید تا دوغاب در آن آسان تر ریخته شود. بعلاوه بررسی نمایید که تمامی کاشی ها یک دست قرار گیرند.

سایزهای کاشی های سرامیکی

 

راهنمای خرید کاشی و سرامیک

اغلب سرامیک‌ها در قطعات مربعی ۱۲*۱۲، ۱۶*۱۶ و ۶*۶ اینچ می باشند. اما آن‌ها را به شکل مثلث و مستطیل هم می توان در هر سایزی برش داد. پس راحت تر این می باشد که سایزهای مساوی و تقسیم شونده بکار برده شود تا ضایعات کمتری داشته باشد. در برخی جاها امکان دارد سرامیک‌های شش‌ضلعی نیز وجود داشته باشند.

اقسام کاشی کاری

کاشی از مواد مورد پسند در طراحی جهت بازسازی آشپزخانه و حمام می باشد. از زمان روم باستان مصالح کاشی کارایی داشته اشت و این مواد مرغوب تولیدی در دست انسانها پرطرفدار شده اند، تا کنون نیز جهت طراحی و کاهش مصرف هزینه ها ارزشمند می باشد. همه ی کاشی ها به چهار قسم طبقه بندی می شوند: سرامیک: شیشه، معدن، سنگ، پرسلن.

سفت بودن کاشی‌های سرامیکی

دوام کاشی‌های سرامیکی را سازمان آنامل پورتلند، از ۱ (کم دوام ترین) تا ۵ (مقاوم‌ترین) درجه بندی می‌نماید. در کل برای کف سرامیک‌هایی با درجه سختی ۳ یا بیشتر استفاده می شوند و سفتی های کمتر تنها باید برای کار در دیوار به کار می روند.

موارد مواظبت در مدت زمان طولانی

 

راهنمای خرید کاشی و سرامیک

نظافت: تنها تی کشیدن و ریختن آب گرم معمولی جهت نظافت و بهداشتی شدن سرامیک کافی می باشد. اگر جارو برقی بکار می برید اطمینان یابید که سرلوله‌ نرم مورد استفاده نرم می باشد تا مانع ایجاد خط و خراش افتادن شود. اگر روی سرامیک لکه بیفتد ترکیب سرکه و آب برای از بین رفتن آن به کار رود. اگر برای از بین رفتن لکه شوینده ها را بکار می برید، مطمئن شوید که ph (اسیدیته) آن بالا نباشد تا لعاب سرامیک را از بین نبرد.

سیمان: آسیب پذیرترین بخش در سرامیک سیمان میان شکاف ها می باشد. خطوط سیمان، جاذب مایعات، خاک و شرایط به وجود آورنده ی لکه می باشند و مکانی جهت زیاد شدن و رشد میکرو ارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌های مضر می باشد. با قرار دادن درزگیری خوب روی سیمان بلافاصله پس از کار گذاشتن سرامیک‌ها از این نکات ممانعت نمایید. این درزگیر باید همیشه به طور دوره‌ای بکار رود زیرا کم کم فرسوده خواهد شد. ممکن استف زمان بیشتری را برای نظافت و مراقبت پیوسته از خطوط سیمان بگذارید و یا حتی امکان دارد گاهی لازم باشد آن‌ها را در آورده و کاملا با سیمان جدید بپوشانید.

ترک و شکستگی‌: هنگامی که کاشی سرامیکی ترک برداشته و یا شکسته می شود، فقط یک راه دارید ان هم اینکه آن‌ها را بیرون کشیده و عوض نمایید. موقع کار گذاشتن اول باید یک یا دو کارتون از مصالح به کار برده شده را کنار بگذارید تا بعدها بتوانید برای عوض کردن آنها مصالح داشته باشید. اگر نه، یک کاشی یدک آنلاین تهیه نموده و یا در شرکت اصلی سازنده کاشی آن را بیابید.

و در صورت نبود هیچ یک از اینها، جاهایی وجود دارند که کاشی یدک سفارشی می سازند که مانند باقی کاشی‌های شما ‌باشد. هزینه این کاشی‌ها اغلب برای هر قطعه از آغاز شده و بسته به پیچیدگی و سختی کار قیمت ان تغییر می کند که تقریبااین قیمت ها مناسب با درآوردن و کارگذاشتن سرامیک نو برای همه ی سطح می باشد.

موارد استفاده از کاشی‌های سرامیکی کفپوش

فضاهای پرتردد

سرامیک‌های پورسلین و سفت برای اتاق نشیمن، راهرو، آشپزخانه‌ و جاهای پرتردد دیگر می باشد. محیط خانه با کف پوش های چوبی شما گرما و زیبایی می دهد. بعلاوه یک سرماگذاری بزرگ و طولانی مدت هم می باشد. تهیه ی این نوع کف پوش ها بر مدل و سبک دکوراسیون و طراحی منطل شما تاثیر می گذارد (مثل ارزش آن) و سال ها می توانید با آن سر کنید. پس بهتر است که نوع چوب، کفپوش و جای خرید آن را کاملا بررسی نمایید. بعضی اوقات، گزینه ها سبب سردرگمی می شود، به ویژه هنگامی که جهت تهیه این مصالح کسی به فروشگاه می رود. این راهنما به شما در تهیه کفپوش کمک خواهد کرد.

استفاده های تجاری

خیلی از فروشگاه ها و فضاهای عمومی سرامیک را به کفپوش نرم ترجیح می‌دهند چرا که نظافت و مراقبت از آن ها آسان تر می باشد. اغلب سرامیک ها به جای کاشی‌های مرمر و گرانیت استفاده می شوند تا نمای شکیلی را به وجود آورند و بعلاوه مسئله ای برای نظافت که مواد طبیعی دیگری به وجود می آورند را داشته باشند.

کار گذاشتن این مصالح در طبقه‌ی دوم

 

راهنمای خرید کاشی و سرامیک

همانطور که کاشی‌های سرامیکی خیلی از خصوصیات سنگ‌های معمولی را دارند، خیلی سبک‌تر می باشند. این مسئله جهت کار گذاشتن در طبقه‌ی دوم و طبقات بالاتر، مناسب و ایده آل می نماید. این مورد مخصوصا در منازلی که ستون‌ها و تقویت‌کننده‌های آن زیاد سفت و مورد اعتماد نمی باشند وجود دارد.

تفاوت سنگ‌های طبیعی و کاشی‌های سرامیکی سفت

میان کاشی‌های سرامیکی و سنگ‌های معمولی متفاوت که در فروشگاه ها هستند شباهت‌های زیادی موجود می باشد. هر دو از انتخاب های مقاوم و سفت جهت استفاده  برای کف هستند که مدت زیادی در فضاهای متفاوت عمر می کنند. فرق برجسته آن‌ها لعاب شیشه‌ای مذابی می باشد که روی سرامیک است تا مانع ایجاد آسیب و لکه شود. این لایه طبیعی بودن سطح را محو می نماید اما در ازا سازندگان قادرند هر شکل و عکسی که می پسندند روی آن بگذارند حتی نقاشی مانند سنگ‌های طبیعی متفاوت.

انواع کفپوش‌های کاشی سنگی

سنگ‌هایی که از کوه آورده شده اند، شامل موادی هستد که هر یک  ویژگی خاص خود را دارند.

گرانیت : جنس گرانیت سفت ترین و بیشترین سنگ ساختمانی می باشد که امکان نرم و صیقلی و همچنین صاف و یکدست شدن راحت است است همچنین می توان به همان شکل طبیعی ان را کار گذاشت. با وجود اینکه در مقایسه در مقابل لکه‌ها و نفوذ آب با دوام می باشد، ولی دارای درز و سوراخ می باشد و باید پس از کار گذاشتن، آن را آب‌بندی و درزگیری نمود تا هم کاشی‌ها و هم از خطوط سیمان میانشان حفظ شود.

سنگ لوح :می توان گفت که سنگ لوح هم مانند گرانیت سخت می باشد و مخطط است که از لایه‌هایی از سنگ‌های جمع شده و سفت که با فشار از طرف زمین به طور برش های یکدست به وجود آمده اند تشکیل شده اند. این شرایط سبب محکم شدن سنگ خواهد شد و آن را در مقابل ترک و شکستگی حفاظت می نماید. به هرحال گرانیت ها در مقابل لب‌پریدگی در کناره‌ها آسیب می بینند. گرانیت در شرایط طبیعی مثل سنگ‌های دیگر دارای سوراخ می باشد و باید پس از کار گذاشتن آب‌بندی شیمیایی شود و در سال هم این عمل تکرار شود تا محافظت شود.

جنس آهک: این ماده نسبت به سنگ‌های دیگر دارای استحکم و تراکم متوسطی متوسط می باشد، بعلاوه خلل و فرج دارد که نیاز دارد تا چند وقت یک بار درز گیری شود. آهک خیلی راحت می تواند در برابر تغییرات آب و هوا طاقت بیاورد و کم کم نمایی سنتی و کهنه به خود خواهد گرفت که هنر باستانی بازتابی از آن می باشد.

ماسه‌سنگ: ماسه‌سنگ ماده‌ای به شدت دارای منافذ است که این نکته سبب خواهد شد به طور پیوسته آب‌بندی و با امکان نفوذ به بخش های زیرین به درزگیری دوره احتیاج باشد. اغلب ماسه‌سنگ برای کاربرد در سرویس‌های بهداشتی و فضاهای مرطوب دیگر ایده آل نیست.

انواع کاشی‌های سرامیکی برای کف

 

راهنمای خرید کاشی و سرامیک

بدون لعاب: مصالح سرامیک تولید شده از رسوبات و خاک رس می باشد که آن را در کوره‌ی آجرپزی می پزند تا سفت شوند. به طور معمول سرامیک به شدت دارای منافذ است و به آسانی مایع و لکه‌ای که بر روی آن بیفتد را به خود جذب خواهد نمود که با آب‌بندی شیمیایی می توان سرامیک را درزگیری نمود و مانع به وجود آمدن این شرایط شد. موادی که لعاب ندارند به این خاطر که شکل زیبایی و سادگی کاشی در این شرایط بالاتر می باشد در مقایسه با مواد با دوام تر (لعاب‌دار) موردپسندتر می باشند.

سفال: شکل ویژه ای از سرامیک بدون لعاب سفال می باشد که متشکل از خاک رسی که موجود در مکزیک و برخی از نواحی اروپا هستند می باشند. این نوع مواد به این دلیل که سبب ایجاد نما و نقش و زیبایی می شود و می توان گفت جذاب مخصوصا برای دکوراسیون های نواحی جنوب غربی مورد پسند می باشند. این ماده به شدت منفذ دار می باشد که باید هر دوره مشخص درزگیری شود.

سرامیک لعاب‌دار: اغلب کاشی‌های سرامیکی با لایه ای از لعاب تولید می‌شوند. این مراحل به این شکل است که موادی که در کوره پخته شده را با لعاب شیشه‌ای مذاب پوشش می دهند که سبب به وجود آمدن لایه‌ی آب‌بندی‌کننده‌ی غیر قابل نفوذ بر روی قطعه به وجود می آورد. این لایه به گونه ای می تواند نقش داده شود که هر شکلی، حتی شکل سنگ‌های طبیعی گوناگون، را هم بگیرد. هرچند این شباهت کامل نمی باشد، با این حال در بخش تولید و نقش دادن کفپوش‌های سرامیکی پیشرفت‌هایی صورت گرفتهس که هر روز مصالحی با نمای طبیعی‌تر را می سازند.

درزگیری

با توجه به وجود درز و نفوذپذیری در مقابل آب، سرامیکی بدون لعاب مانند مواد دیگر در سطح متوسط می باشد. این ماده باید چند وقت یک بار و پیوسته آب‌بندی شود تا در مقابل لکه مراقبت شود. همه‌ی سنگ‌های طبیعی نیز به همین صورت بایددرزگیری شوند؛ اگرچه انتخاب های مشکلی مانند سنگ لوح و گرانیت امکان دارد، بعضی اوقات پس از به کاربردن درزگیرها در برابر آب و هوا دوام یابند. با وجود سرامیک‌های لعاب‌دار نفوذ آب پیش نمی آید و در نتیجه به درزگیری نیاز نیست مگر درزگیری خطوط سیمان مان آنها.

تفاوت نظافت کاشی‌های سرامیکی و سنگ‌های طبیعی

از نظر شیمیایی سنگ‌های طبیعی بازی (قلیایی) می باشند. برای همین مواد شست و شوی شیمیایی اسیدی نباید بکار برد. زیرا با سنگ واکنش می دهد و لکه‌ی همیشکی به وجود می آورد. آب‌بندی نمودن لعاب قادر است، تا وقتی که لکه ای روی کاشی می افتد، از آن ممانعت نماید.

شما هر مواد شوینده ای را جهت نظافت محیط قادرید، برای سرامیک‌های لعاب دار استفاده نمایید. موقع کاربرد مواد شیمیایی قوی‌ باید حواستان باشد که خطوط سیمان خراب نشوند. بعلاوه مطمئن شوید که مکانی که در آن نظافت می کنید، دارای تهویه‌ی هوای با کیفیتی باشد و همه ی نکات گفته شده توسط سازندگان را موقع کاربرد شوینده ها انجام دهید.

تفاوت مقاومت و سفتی سنگ‌های طبیعی و کاشی‌های سرامیک

دوام طراحی کاشی‌های سرامیک به مقدار دمایی بستگی دارد که در کوره پخته شده‌اند. حرارت بیشتر باعث ایجاد سفتی و مقاومت بالاتر خواهند شد مانند پورسلین و بعلاوه لعاب نیز قادر است از خراش روی کاشی جلوگری نماید. سنگ‌های طبیعی نیز به نسبت نوعشان مختلف می باشند؛ به طور مثال سنگ لوح و گرانیت از مرمر و سنگ آهک سفت تر هستند. هرچند امکان دارد سنگ‌ها دارای مشکلات و عیب های نادیدنی باشند و امکان دارد برخی مواد به لب‌پریدگی در گوشه‌ها و کناره‌ها و مربع‌ها حساس باشند.

نتیجه گیری

اگر به دنبال یک کفپوش با دوام در مقابل لکه گیری و راحت هستید، سرامیک لعاب‌دار انتخاب خوبی است. البته سرامیک محصول طبیعی نیست و هرچند ممکن است شبیه سنگ باشد، ولی به طور کامل مانند سنگ نیست. برای همین اغلب افراد سنگ های طبیعی کم دوام تر را بیشترترجیح می دهند تا به مکان اصالت بدهند.


نظرات کاربران