راهنمای خرید رینگ ماشین

راهنمای خرید رینگ ماشین

باگذشت زمان اتومبیل­ها تغییرات زیادی به خود دیده­اند. به عنوان مثال در دهه­های 70 یا 80 میلادی رینگ­ها دارای قالپاق بوده­اند که به طبع طراحی ساده­تری داشتند. پیشرفته­تر شدن تکنولوژی، شرکت­های قطعه­سازی مرتبط با اتومبیل از جمله رینگ­سازی را مجاب به تغییر در طراحی و ساخت محصولات خود کرده است. این تلاش­ها بیهوده نبوده و منجر به جایگزینی رینگ­های امروزی به جای رینگ­های آهنی سابق شده است. از جمله ویژگی­های این محصول جدید می­توان به طراحی زیبا، وزن کم و عریض بودن رینگ اشاره کرد که نمای زیباتری به خودرو داده و باعث استقبال سایر کمپانی­های تولید خودرو از این رینگ­های جدید شده است.

رینگ خودرو با ابعاد و عملکرد تایر رابطه مستقیم داشته، بنابراین بر دینامیک خودرو مستقیما تاثیرگذار است. برای انتخاب رینگ مناسب عوامل گوناگونی باید بررسی گردند، اما اولین بحث در انتخاب رینگ، زیبایی و جلوه­ای است که به خودروی شما می­بخشد. اگرچه زیبایی رینگ عامل مهمی است، اما ضرورتی برای در اولویت قرارگرفتن این عامل وجود ندارد. عوامل مهم دیگری نیزدر این میان مورد توجه می­باشد که می­توان به تاثیر بر روی کنترل خودرو، نوع Offset، تایر و... اشاره کرد.

در مقاله پیش­رو، موضوعاتی هم­چون انتخاب رینگ مناسب، اندازه رینگ و نقش رینگ در آیرودینامیک خودرو باتوجه به تغییرات در ابعاد تایر مورد بررسی قرار می­گیرند. امید است پس از خواندن مقاله، مخاطب با اشراف کلی بر مباحث رینگ، با مدنظر قراردادن شرایط خود به انتخاب رینگ مناسب اقدام نماید.

 

شکل و شمایل اتومبیل

اطلاع از سبک و کلاس خودرو، اولین و مهم­ترین اصل در انتخاب رینگ است. انتخاب رینگ تنها بر مبنای زیبایی و طراحی خاصش عاقلانه نیست. رینگ باید با مجموعه بدنه خودرو و خطوط آن هماهنگی داشته باشد. برای مثال عضلانی یا لوکس بودن خودرو در انتخاب رینگ بسیار مهم است. از نظر مفهومی طراحی بعضی رینگ­ها به­گونه­ای است که خصلت طراحی خودرو را سرکوب می­کنند وهم­چنین بعضی دیگر نیز نمای زیبا و بی­نظیری به خودرو می­بخشند.

وزن رینگ

انتخاب رینگ با وزن مناسب یک از عوامل تاثیرگذار در هندلینگ خودرو می­باشد. اگر رینگ شما دارای وزن زیادی باشد، مقدار زیادی از توان و هندلینگ ماشین تنها در جهت به حرکت درآوردن رینگ­ها تلف می­شود. با این­حال اگر در خرید رینگ­های بزرگ­تر که طبیعتا سنگین­تر هستند مصر هستید، پیشنهاد ما استفاده از رینگ­هایی با آلیاژ آلومینیوم است. اما اگر در محدودیت مالی به سر نمی­برید و بودجه کافی در اختیار دارید، ما رینگ­های ساخته شده از آلیاژ منیزیم را پیشنهاد می­کنیم. جنس این رینگ­ها در عین سبکی جلوه و زیبایی خاصی را برای خودروی شما به ارمغان می­آورد.

راهنمای خرید رینگ ماشین

ترمزها

مرحله بعدی در انتخاب رینگ، وضعیت کاسه­چرخ و ترمزها است. در حالت کلی رینگ نباید این بخش مهم و حساس را تحت فشار قرار دهد، چون ممکن است به طور جدی سلامتی سرنشینان خودرو را تهدید کند. اندازه رینگ، به خصوص پهنای آن نباید بیش از اندازه از لبه سپر خودرو بیرون بزند. در عین حال تعداد کمی بادی­کیت­ با ویژگی بیرون زدن رینگ و لاستیک از لبه گلگیر وجود دارد، که ممکن است منجر به زیباترشدن خودروی شما گردد.

لبه­های رینگ

توجه به لبه­های رینگ شاید در ابتدای امر غیرضروری جلوه کند. اما بد نیست به این نکته توجه کنید که رینگ­ با لبه­های نازک، مناسب استفاده در شرایط ضربه نیستند. به عبارت دیگر یک دست­اندازجدی می­تواند سبب آسیب­رسیدن به رینگ شما گردد که در ابتدای امر از زیبایی آن کاسته و سپس ایمنی خودرو و سرنشینان را به خطر می­اندازد. بنابراین توجه به تکنولوژی به کاررفته در ساخت لبه رینگ، در عمل­کرد آن نقش جدی ایفا می­کند.

مزایا و معایب رینگ اسپرت

امروزه باور عمومی بر این است که افزایش سایز رینگ و لاستیک اتومبیل تاثیر بسزایی در افزایش فرمان­پذیری و قدرت مانور خودرو دارد. البته عده­ای دیگر این کار را تنها به منظور اسپرت کردن خودرو و بیشترشدن جذابیت آن انجام می­دهند. استفاده از لاستیک­های با عرض بیشتر و هم­چنین رینگ­هایی با ابعاد بزرگ­تر تا حدودی فرمان­پذیری خودرو را به­خصوص در پیچ­های تند افزایش می­دهد که به عنوان نمونه­ می­توانیم استفاده از این گونه لاستیک­ها در ماشین­های مسابقه­ای را متذکر شویم.

هرچند از مزایای این رینگ و لاستیک­ها گفتیم، اما معایبی نیز دارند که موجب محدودکردن استفاده از این گونه محصولات در خودروهای معمولی می­شود. در ادامه مزایا و معایب افزایش سایز رینگ و لاستیک را به تفضیل بررسی می­کنیم.

مزایا : مادامی­که افزایش سایز رینگ و لاستیک مطابق اصول صورت گرفته باشد، سبب افزایش قدرت مانور و فرمان­پذیری خودرو خواهد شد. این مقوله به­خصوص در پیچ­های تند و سرعت­های زیاد ملموس­تر است.

ازجمله مزیت­های دیگر این قابلیت می­توان به کاهش خط ترمز و کم­شدن سرعت توقف خودرو در ترمزهای شدید اشاره کرد. ذکر این نکته ضروری است که جنس و نوع طراحی عاج لاستیک نیز در بهبود این عوامل موثراست و در عین­حال امکان به دست­آوردن نتیجه معکوس پس از جایگزینی لاستیک با لاستیکی پهن­تر در صورت مناسب نبودن عاج نیز وجود دارد. درنهایت با انجام این کار زیبایی خودروی شما افزایش قابل محسوسی می­یابد، چرا که چرخ اتومبیل اولین قسمتی است که نظر هر بیننده­ای را به خود جلب می­کند.

معایب: مشکل اولیه هنگام افزایش سایز لاستیک، هزینه سنگین تعویض آن است. چرا که در صورت تعویض لاستیک با سایز پهن­تر، تعویض رینگ نیز ضروری است که این کار هزینه شما را چندین برابر می­کند. اما بحث اصلی در این زمینه تخصصی بودن این فرآیند است. زیرا اگر از سایز نادرست که مناسب خودروی شما نیست استفاده گردد، مزایای ذکرشده در بالا را تا حد زیادی کاهش می­دهد. استفاده از لاستیک­های پهن که ارتفاع کمی از سطح زمین دارند، راحتی و نرمی سواری ماشین را به شدت کم کرده و کوچک­ترین ناهمواری جاده را به صورت محسوسی سرنشینان مشاهده خواهند کرد. مشکل تنها به این­جا ختم نشده و این موضوع صدای اتاق شما را زودتر از استاندارد معمول درمی­آورد و عمر مفید فنرها را نیز کاهش می­دهد. زیرا دیگر لاستیک توانایی جذب ضربات را نداشته و مستقیا تمامی ضربات را به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو منتقل می­کند. این فشار در طول زمان سبب مستهلک­شدن این بخش­ها شود. علاوه بر این­ها چون  رینگ و لاستیک خودروی شما متناسب با طراحی سیستم تعلیق انتخاب شده است، با تعویض آن­ها، ناهماهنگی ایجاد شده سبب ورود قسمتی از ضربات به داخل اتاق می­شود.

راهنمای خرید رینگ ماشین

هنگامی که سایز لاستیک افزایش می­یابد، به سبب افزایش سطح اتکای لاستیک بر روی زمین، فرمان سفت­تر می­شود و برای چرخش فرمان به اعمال نیروی بیشتری نیاز خواهید داشت. این تاثیر به مقداری جدی است که اگر خودروی شما به سیستم­های کمکی فرمان از جمله فرمان­های هیدرولیک یا فرمان برقی نیز مجهز باشد، سفتی آن همچنان محسوس است. یکی از مواردی که در اثر تعویض لاستیک ایمنی خودروی شما را کاهش می­دهد، عدم پایداری اتومبیل در زمین­های برفی است. بنابر یک قاعده فیزیکی ساده هرچه سطح اتکا افزایش یابد، نیروی وارده بر سطح کاهش یافته و لذا این سطح وسیع همانند چوب اسکی بر روی سطح برفی حرکت می­کند. لازم به ذکر است که طراحان این نوع از لاستیک­ها تغییرات­ زیادی در جهت کاهش این عیب با تمرکز بر نحوه طراحی عاج­ها انجام داده­اند. که تاحدی مثمربه ثمر واقع شده است.

اگراستفاده از رینگ و لاستیک بزرگ­تر همزمان  با کاهش ارتفاع اتومبیل صورت گیرد، احتمال برخورد لاستیک با لبه­های گلگیر هنگام پیچیدن، عبور از دست­اندازها و یا برخورد به ناهمواری­ها افزایش می­یابد.

زیبایی بیشتر بی­هزینه نیست، استفاده از لاستیک پهن­تر سطح اتکای بیشتری به زمین را فراهم می­آورد که اصطکاک  چرخ­ها را افزایش می­دهد. برای غلبه بر این اصطکاک نیاز به نیروی بیشتری خواهید داشت که طبیعتا مصرف سوخت اتومبیل شما را افزایش خواهد داد. اگرچه این چسبندگی بیشتر برای رانندگی در حالت اسپرت بسیار مناسب و دل­پذیر است، اما به مصرف سوخت بیشتر نیز باید توجه داشت.

مواد سازنده رینگ­ها

اهمیت انتخاب رینگ اگر مهم­تر از انتخاب لاستیک نباشد، کمتر از آن نیز نیست. استفاده از رینگ­های فورچ­کاری شده نیز گزینه مناسبی در جهت کاهش عوامل مخرب یاد شده است. این رینگ­ها از نوعی آلومینیوم سبک با تکنولوژی بسیار پیشرفته و بدیع ساخته شده­اند که در مقایسه با رینگ­های اسپرت استاندارد متداول در بازار،مقاومت بیشتر و وزن کمتری دارند.

ساختار گوناگونی برای رینگ­ها وجود دارد که از معروف­ترین آن­ها می­توان به رینگ­های یک­تکه اشاره کرد. البته انواع دیگری نیز وجود دارد که به صورت پرس، دوتکه و پنج­پیچ ساخته می­شوند. رینگ­های پنج­پیچ را به عنوان مثال در رینگ­های پنج­پره برابوس و یا پنج­پره کمپانی بی ام و می­توان مشاهده کرد. برخی دیگر از رینگ­ها نیز وجود دارند که کمتر متداول هستند، مانند رینگ­های دارای 4 یا 8 پیچ که ازجمله محصولات با این مشخصات می­توان به رینگ O.Z که دارای 8 جای پیچ است اشاره کرد که در اصل به صورت 4 پیچ نصب می­شوند.

رینگ­های استاندارد عموما از جنس آلیاژ و آلومینیوم ساخته می­شوند. در کاربردهای خاص جنس این رینگ­ها  تغییراتی را به همراه دارد.  به عنوان مثال در خودروهای فرمول یک از رینگ­هایی به جنس منیزیوم استفاده می­شود. ویژگی اصلی این رینگ­ها وزن بسیار کم در عین مقاومت بالا است. اما استفاده از رینگ­های منیزیومی به دلیل قیمت بسیار بالای این محصولات متداول نیست و تنها در موارد خاص به کار می­رود.

رینگ

امروزه کاربرد رینگ­های آلومینیومی یا فولادی باتوجه به امکانات و یا قیمت خودرو انتخاب می­شود. البته رینگ­های آلومینیومی جلوه بیشتری به خودرو شما می­بخشند. با ما در ادامه همراه باشید تا تفاوت­های این دو نوع رینگ را بررسی کنیم.

رینگ فولادی استیل

عموما استفاده از رینگ­های استیل مناسب خودروهایی است که به طور مستمر و مداوم مورد استفاده قرار نمی­گیرند. هم­چنین رانندگانی که زیبایی اتومبیل در اولویت بعدیشان قرار دارد، با گزینه مناسبی روبه­رو هستند. رینگ­های فولادی یا استیل به طور قابل توجهی سنگین­تر و محکم­تر بوده و دارای تنوع کمتری می­باشند. این رینگ­ها دارای اندازه­ی 16 و یا کمتر از آن می­باشد. مزیت اصلی این نوع از رینگ­ها استحکام بیشتر است و اگر بخواهیم معایب آن را ذکر کنیم، باید به مواردی همچون سنگین بودن، فرسوده شدن لایه کروم و زنگ زدن اشاره کنیم.

رینگ آلومینیومی

امروزه استفاده از رینگ­هایی با آلیاژ آلومینیومی برای بیشتر خودروها متداول شده است. چرا که این نوع از رینگ­ها هر دو ویژگی کارایی بالا و ظاهر زیبا را داراست. به همین دلیل رینگ آلومینیومی نسبت به رینگ استیل، خواهان بیشتری دارد.

آلومینیوم یک فلز بسیار سبک است، در نتیجه کارایی بهتر و شتاب اولیه بالاتری را برای چرخ به همراه دارد و در حالت کلی سواری را برای راننده و سرنشینان دلنشین­تر می­کند. از جمله مزیت­های دیگر آلومینیوم باید به انعطاف­پذیر بودن آن اشاره کرد که باعث می­شود رینگ در مقابل ضربات جاده آسیب­ناپذیر باشد. و در آخر باید به قابلیت رنگ­پذیری رینگ آلومینیومی اشاره کنیم که قطعا تنوع بی­نظیری را برای مصرف­کنندگان این محصول فراهم می­آورد.

مزایای رینگ آلومینیومی

افزایش عمر لاستیک: یکی از ویژگی­های مفید رینگ­های آلومینیومی انتقال حرارت بیشتر و توزیع یکنواخت  می­باشد که سبب می­شود لاستیکی که بر روی رینگ بسته شده است، به طور متوسط 10 درصد خنک­تر از لاستیکی باشد که بر روی سایر رینگ­ها بسته شده است. تاثیر این ویژگی را می­توانید در سرعت­های بالاتر به طور قابل توجهی احساس کنید. این نکته زمانی به چشم می­آید که بدانیم؛ لاستیک­هایی که سردتر هستند، از مقاومت بالاتری در مقابل سایش برخوردارند.

سایش یکنواخت: در صورتی که قسمتی از رنگ در رینگ­ از بین رود، رینگ فولادی نسبت به رینگ آلومینیومی بیشتر در معرض پوسیدگی و زنگ زدگی قرار دارد. این در حالی است که چنین حالتی باتوجه به خاصیت لایه اکسیدی بر روی آلومینیوم، در رینگ­های آلومینیومی اصلا رخ نمی­دهد. بنابراین رینگ­های آلومینیومی ازنظر مقاومت در برابر خوردگی و زنگ­زدن در سطح بالاتری از رینگ­های فولادی قرار می­گیرند.

یکپارچگی ساختار: رینگ­های آلومینیومی دارای ساختاری یکپارچه هستند که که این خاصیت در مقایسه با رینگ­های فولادی، سبب کاهش لنگی و جذب ارتعاش چرخ حتی در سرعت­های بالا شده و برای مقاومت در برابر ضربه نیز مناسب­تر است.

افزایش ایمنی خودرو: در سرعت­های بالا به دلیل اصطکاکی که بین لاستیک و جاده به­وجود می­آید، نیاز به خنک­کاری لاستیک افزایش می­یابد که رینگ­های آلومینیومی به دلیل خاصیت انتقال حرارت بهتر، دارای سرعت بیشتری در جهت خنک­شدن سیستم ترمز هستند.

راهنمای خرید رینگ ماشین

برند سازنده

در بازار رینگ­های اسپرت با درجه­بندی­های متفاوتی عرضه می­شوند. رینگ­های اسپرت با درجه کیفی یک عموما تولید کشورهایی همچون ایتالیا، انگلیس، ژاپن و آمریکا است. در مسابقات فرمول یک تمامی برندها سعی در عرضه بهترین محصول خود دارند تا در این آوردگاه سالانه آخرین دست­آوردها و تکنولوژی­های خود را در معرض نمایش عموم قرار دهند. از معروف­ترین شرکت­هایی که در این زمینه کار می­کنند می­توان به شرکت O.Z و Enki ژاپن اشاره کرد که به عنوان امضای اختصاصی، مشخصات آن­ها بر روی رینگ حک شده است. اما برای اطلاع از مشخصات کلی همچون قطر رینگ، اندازه و فاصله پیچ­ها، باید به پشت رینگ مراجعه کنید. اعداد و حروف حک شده در پشت رینگ حاوی تمام مشخصاتی است که برای انتخاب رینگ مناسب بدان نیاز خواهید داشت.

اما چند شرکت معروف در تایرسازی یعنی شرکت میشلن، پیرلی، بریجستون و کانتیننتال به خوبی بازار تایر را نسبت به سایر رقبا در دست گرفته و در این زمینه یکه­تازی می­کنند. البته شرکت­های شناخته­شده دیگری نظیر دانلوپ، یوکوهاما، گودیر،BFگودریچ نیز در این زمینه مشغول به کارند، اما نسبت به شرکت­های ذکر شده در بالا از محبوبیت پایین­تری برخوردارند.

یکی از دلایلی که این شرکت­ها کارخانه­های متفاوتی را در سراسر دنیا تاسیس کرده­اند، کاهش هزینه مربوط به حمل­ونقل است. بنابراین هنگام خرید تایر جای هیچ نگرانی نسبت به محل کارخانه ساخت تایر نیست و همه­ی این شرکت­ها تحت لیسانس، استاندارد و کیفیت شرکت تابعه­شان به تولید می­پردازند. بنابراین مهم نیست که میشلن ساخت فرانسه و یا ایتالیا در اتومبیلتان قرار بگیرد. ممکن نیست بتوانیم یک شرکت را بعنوان بهترین شرکت ساخت تایر انتخب کنیم، زیرا محصولات هر شرکت تنها دربعضی از سایزها دوام و کارایی بالاتری دارد. بنابراین به طور قطع نمی­توان گفت پیرلی بهتر از میشلن یا بریجستون است.

جمع بندی و نتیجه گیری

اگر زیبایی خودرو اهمیت فراوانی برایتان دارد و قادر به پرداخت هزینه معقولی هستید، باتوجه به بررسی­های ما رینگ­های آلومینیومی می­تواند گزینه مناسبی برای شما و به طور کلی استفاده­های شخصی و عمومی باشد. قدرت هدایت حرارت رینگ­های آلومینیومی در سرعت­ بالا، لاستیک را خنک­تر نگه­می­دارد و منجر به افزایش عمر لاستیک خواهد شد. همچنین به دلیل وزن کمتر نسبت به رینگ­های فولادی، باعث افزایش فرمان­پذیری و شتاب اتومبیل شده و تاثیر خوبی بر هندلینگ و سیستم ترمز و تعلیق ماشین خواهد گذاشت. مزیت دیگر رینگ­های آلومینیومی مقاومت بالاتر در برابر خوردگی و زنگ­زدگی نسبت به رینگ­های فولادی است.

بنابراین اگر به دنبال زیبایی اتومبیل خود هستید و به بهبود عملکرد آن نیز اهمیت می­دهید، کافی است از اندازه و ابعاد مناسب اتومبیل خود اطلاع یافته و باتوجه به اطلاعات داده شده، انواع رینگ­ها را بررسی کرده و از بین برندهای معروف در این زمینه، رینگ موردنظرتان را انتخاب کنید.

 

 


نظرات کاربران