از زبان طبیعی هم می توانید استفاده کنید مثلا
"گوشی سامسونگ بین 1 تا دو میلیون"
ورود به ایمالز
ایمیل یا شماره تلفن همراه
رمز ورود
انصراف
عضویت لیست قیمت ثبت فروشگاه وبلاگ درباره ایمالز تماس با ما

راهنمای خرید لنت ترمز

1397/9/28 - 2:39 بعد از ظهر

سیستم ترمز خودروهای سواری، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها شامل بخش‌های جداگانه‌ای است که با تبدیل عکس‌العمل راننده به یک نیروی فیزیکی، خودرو را متوقف می‌نماید. لنت از جمله بخش‌های سیستم ترمز است که نداشتن دانش کافی در رابطه با نگهداری و تعویض به موقع آن خسارات جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت. لنت از بخش‌های مهم سیستم ترمز می‌باشد زیرا با روتور (به اصطلاح دیسک خودرو) تماس پیدا کرده و علاوه بر ایجاد اصطکاک، فشار هم به آن وارد می‌کند. در واقع روتور صفحه تخت و براقی می‌باشد که می‌توان آن را پشت چرخ بعضی از خودروها مشاهده کرد. فشار و اصطکاک وارد شده به روتور با کند کردن حرکت چرخ، در نهایت مانع حرکت آن می‌شود. با نچرخیدن چرخ‌ها، خودرو هم متوقف می‌گردد. گاهی اوقات نقش لنت‌ها در سیستم ترمز به دلیل ساده بودن آن، نادیده گرفته میشود. با هر بار کم کردن سرعت یا ایستادن، به دلیل وزن زیاد روی چرخ‌ها و چرخیدن آن‌ها با سرعت زیاد، به لنت‌ها فشار زیادی وارد می‌شود.

 

میزان عمر لنت ترمز

به طور کلی برای میزان عمر لنت ترمز قانون مشخصی وجود ندارد. عوامل مختلفی در طول عمر لنت ترمز مؤثرند از جمله نوع لنت و نحوه رانندگی.

لنت‌های ترمز با کیفیت در شرایط رانندگی معمول، اصولاً حدود ۸۰ هزار کیلومتر عمر می‌کنند اما با توجه به ازدیاد لنت‌های متفرقه در بازار، پیشنهاد می‌شود از لنت‌های خودرو در هر ۲۰ هزار کیلومتر بازدید گردد. با این کار امکان وارد آمدن آسیب به دیسک‌های خودرو نیز کاهش یافته و به منظور تعویض دیسک‌های ترمز، فرد هزینه بالایی را  متحمل نخواهد شد.

چه موقع لنت ترمز خود را عوض كنيم؟

1- هنگامی كه لنت‌ ترمزها چرب می‌شوند.

ممکن است گاهی لنت‌ ترمزها به علت نشتی مدارات روغن چرب شوند. لنت ترمز چرب شده دارای نشانه‌های زير است:

الف) خودرو در هنگام ترمز گرفتن به كناره‌ها كشيده می‌شود.

ب) در اثر گرمای بسيار زياد ناشی از سايش، دود از روی لنت ترمز بلند می‌شود.

پ) سوختن روغن روی لنت ترمز بوی بدی دارد.

ت) امکان دارد صدای سوت به گوش برسد.

2- وقتی لنت‌ ترمزها تا آخر ساييده می‌شود.

بسته به ميزان استفاده، هر لنت ترمز عمر مفيدی دارد. در صورت ساييده شدن بيش از حد لنت‌ ترمزها، نشانه‌های زير را نشان خواهند داد:

الف) سوت كشيدن لنت ترمز هنگام ترمز گرفتن از مهم‌ترين نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز می‌باشد.

ب) خودرو هنگام ترمز گرفتن به يک طرف كشيده می‌شود.

پ) سطح روغن ترمز در مخزن پايين می‌آيد، البته بايد دقت کرد كه پايين آمدن سطح روغن ترمز در مخزن در اثر نشتی روغن نباشد.

ت) پدال در هنگام ترمز گرفتن، بيش از حد به كف خودرو نزديک شود.

ث) به کارگیری سنسور لنت ترمز كه در صورت تمام شدن در صفحه كيلومتر نمايش داده می‌شود يا در بیشتر لنت ترمزها صفحه‌ای‌ فلزی وجود دارد كه به محض تمام شدن با ديسک چرخ تماس پيدا کرده و صدای ناهنجاری ایجاد می‌نماید.

3- وقتی لنت ترمز ضخامت بيش از حد و فاصله جابجايی كمی داشته باشد.

در صورتی که لنت ترمز خريداری شده استاندارد خودرو نبوده و فرد با جا زدن همراه با فشار سعی داشته باشد از آن استفاده کند يا برای بازی كردن فضای كافی نداشته باشد:

الف) گرمای بيش از حد توليد شده باعث تاب برداشتن ديسک می‌گردد.

ب) در عملكرد سيستم ترمز اختلال ایجاد شده و با كوچک‌ترين فشاری که روی پدال ترمزها وارد شود، عمل می‌كند.

پ) همچنين حركت با خودرو هم در زمان حركت و هم هنگام ترمزگيری همراه با صدا می‌باشد.

4- وقتی لنت ترمز از شكل طبيعی خود خارج شده باشد.

گاهی اوقات ممکن است لنت ترمز به خاطر فشار زياد، ايراد در ساخت يا ضربات فيزيكی حالت استاندارد خود را از دست بدهد. در این صورت:

الف) روی ديسک ترمز خط می‌افتد.

ب) از لنت ترمز معيوب هنگام رانندگی صدا بلند می‌شود.

پ)‌ در هنگام ترمز گرفتن صدای جيغ شنیده می‌شود.

وقتی مقدار روغن موجود در مخزن از حد استاندارد توصیه شده توسط سازنده پایین‌تر رود، بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز است. در این هنگام سطح روغن درون مخزن به دلیل سایش لنت‌های ترمز پایین می‌رود. با رسیدن سطح روغن به قسمت تعیین‌شده، باید لنت‌ ترمزها را تعویض نمود. البته باید دقت کرد که پایین رفتن سطح روغن درون مخزن به خاطر نشت روغن از مجموعه مدار ترمز نباشد. همچنین می‌توان زمان تعویض لنت ترمز را با کمک دفترچه راهنمای خودرو، بر اساس مسافت طی شده تعیین کرد یا لنت ترمزها را بر اساس کیلومتر طی شده، چک نمود. تمیز نگه داشتن اجزای سیستم ترمز از جمله لنت ترمز و دیسک، یکی از نکات مهم در بهبود عملکرد سیستم ترمز است زیرا به مرور زمان و با استفاده زیاد، این قطعات باعث ایجاد آلودگی‌های جاده‌ای و گرد و غبار روی اجزای سیستم ترمز می‌شوند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از اسپری ضد قفل ترمز یا مایع تمیزکننده سیستم ترمز به این منظور استفاده گردد.

تفاوت بین لنت ترمزهای عقب و لنت ترمزهای جلو

گاهاً لنت ترمزهای چرخ‌های عقب و جلوی ماشین با هم متفاوتند. لنت ترمزهای لاستیک‌های جلو با صفحه دیسکی صافی که به طور مستقیم با چرخ‌های جلو در ارتباط است، ساخته شده که به آن‌ها در اصطلاح ترمزهای دیسکی می‌گویند. اغلب کفشک‌های ساخته شده برای چرخ‌های عقب، روی محور عقب داخل کاسه‌ای که چرخ‌ها روی آن سوار هستند، قرار می‌گیرند؛ به این نوع ترمزها، ترمزهای کاسه‌ای گفته می‌شود. این نوع سیستم بیشتر در محور عقب اتومبیل‌ها و کامیون‌ها موجود است. ترمزهای کاسه‌ای دارای قطعات ریز بیشتری بوده و تعمیر مشکل‌تری دارند، ولی تولید آن‌ها کم هزینه‌تر است و در مقایسه با ترمزهای دیسکی از مکانیسم ساده‌ای برخوردارند. به دلیل اینکه بیشتر فشار ترمز ماشین در رانندگی‌های پرتنش بر روی ترمزهای جلو است، ترمز دستی به منظور جلوگیری از ترمز کردن‌های اضافی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع لنت ترمز

1- لنت ترمز ارگانیک بدون آزبست (:(NO ASBESTOS BRAKE PAD در گذشته از موادی به نام آزبست در تولید بیشتر لنت ترمزها استفاده می‌شد، این ماده به دلیل سرطان‌زا بودن از چرخه تولید لنت ترمز حذف شد. لنت ترمز ارگانیک ساخته شده از الیاف آرامید، به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌زند. در بسیاری از خودروهای امروزی لنت‌های ارگانیک استفاده می‌شوند. داشتن ساختار نرم در این لنت‌ها موجب شده تا بسیار بی صدا کار ‌کنند. در ماشین‌آلات صنعتی هم از این نوع لنت‌ها استفاده می‌شود اما چون نرم است در مقایسه با سایر لنت‌ها دوام کمتر و طول عمر پایینی دارند. از جمله عوامل مهم در کوتاه‌تر شدن عمر مفید این نوع لنت‌ها، پایین بودن میزان انتقال حرارت در آن‌هاست. این نوع لنت ترمز برای خودروهایی مانند تاکسی‌ها و ماشین‌های پلیس که تردد زیادی در ترافیک شهری دارند، مناسب نیستند.

2- لنت ترمز سرامیکی (CERAMIC BRAKE PAD): لنت ترمزهای سرامیکی دارای نیروی متوقف‌کننده زیادی بوده، دیر ساییده می‌شوند و بسیار سبک هستند. این لنت‌ها مناسب خودروهای مسابقه‌ای می‌باشند. مشکل لنت ترمزهای سرامیکی گران بودن آن‌هاست. لنت‌های سرامیکی ساخته شده از الیاف سرامیک، ماده پرکننده و مواد چسباننده هستند، البته در آن‌ها مقدار کمی الیاف مس هم استفاده شده است. به دلیل استفاده از سرامیک در ساخت این گونه لنت‌ها، به خوبی گرما را پراکنده و دفع می‌کنند، در نتیجه عملکرد ترمز حتی پس از ترمزهای شدید و مکرر هم بالا خواهد بود. این ترمزها در اثر استفاده زیاد ساییده نشده و این یعنی غبار کمتری در مقایسه با لنت‌های دیگر تولید می‌کنند. غبار تولید شده توسط این لنت‌ها دارای رنگ روشن‌تری بوده و به چرخ هم نمی‌چسبد. با همه این اوصاف، لنت‌های سرامیکی به دلیل داشتن قیمت بالا در وسایل نقلیه معمولی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. خودروهای مخصوص مسابقه که معمولاً با سرعت زیاد رانده می‌شوند، می‌توانند از لنت‌های سرامیکی استفاده نمایند، خودروهای دیگر با سایر لنت‌ها هم به خوبی کار می‌کنند. برای اکثر راننده‌ها عملکرد بالای لنت‌های سرامیکی به قیمت بالایشان نمی‌ارزد.

3- لنت ترمز نیمه متالیک (نیمه فلز):(SEMI METALIC BRAKE PAD)  از جمله مرسوم‌ترین لنت‌های ترمز مورد استفاده در خودروهای سواری، لنت ترمز نیمه متالیک یا همان نیمه فلز است. آهن و استیل بیشتر وزن این خودروها را تشکیل داده‌اند. در این لنت‌ها از مقادیر زیادی گرافیت استفاده شده و عمل انتقال حرارت در لنت ترمز توسط این مواد به کمک ذرات فلز به خوبی انجام می‌شود، در نتیجه این لنت‌ها نسبت به لنت ترمزهای ارگانیک خنک‌تر کار می‌کنند. به همین جهت با اطمینان می‌توان گفت در دماهای بالا این نوع لنت‌ها عکس‌العمل خوبی دارند، لذا دارای عمر بالایی بوده و برای اکثر مصرف‌کنندگان دارای توجیه اقتصادی هستند.

4- لنت ترمز فول متالیک (فلزی): (FULLY METALIC BRAKE PAD)  این لنت‌ها بر خلاف تصور فقط یک تکه فلز نبوده و معمولاً در تولید آن‌ها از آهن، مس، فولاد و گرافیت استفاده می‌شود. همه این مواد با هم مخلوط شده و به یکدیگر می‌چسبند تا شکل لنت پیدا کنند. دلایل متداول بودن لنت‌های فلزی عبارتند از:

  • این لنت‌ها ارزان و بادوام هستند.
  • عملکرد بالایی دارند.
  • گرمای ناشی از اصطکاک با سطح روتور را خوب منتقل و دفع می‌کنند.

تنها عیب لنت‌های فلزی سنگین بودن آن‌هاست که کمی تأثیر منفی روی مصرف سوخت خودرو دارد. لنت‌های فلزی، به دلیل داشتن وزن زیاد مناسب خودروهای مسابقه‌ای نیستند. به دلیل ساخته شدن این لنت‌ها از فلز، بسیار سخت بوده و در نتیجه بادوام هستند. از آنجایی که در لنت‌های فلزی هیچ نرمی و لطافتی وجود ندارد، در مقایسه با انواع دیگر بیشتر موجب خوردگی روتور می‌شوند. اصولاً خود لنت‌های فلزی خوب و سالم می‌مانند اما موجب پایین آوردن دوام قسمت‌های دیگر سیستم ترمز می‌گردند. لنت‌های فلزی در هنگام داغ بودن، بهتر عمل می‌کنند. خودروی دارای لنت ترمز فلزی، هنگام حرکت در یک روز سرد، مسافت بیشتری را پس از ترمز گرفتن طی می‌کند تا متوقف شود.

5- لنت ترمز کم متالیک (بدون فلز): (NON METALIC BRAKE PAD)  لنت ترمز کم متال شامل ترکیب بسیار کمی از آهن و استیل است. در این لنت‌ها به جای گرافیت از روان‌کننده‌های کامپوزیتی استفاده می‌شود. این لنت ترمزها در متوقف کردن خودروها دارای قدرت نسبتاً بالایی هستند اما به دلیل اینکه غبار و صدای زیادی ایجاد می‌کنند و همچنین عمر کوتاه، برای مصارف شهری و مسابقه‌ای به کار نمی‌روند.

6- لنت ترمز زینتری: (SINTERED BRAKE PAD)  در اين لنت‌ ترمزها ذرات استيل و الياف كامپوزيتی به کار می‌روند و بيشتر برای مسابقه و هواپيما مناسبند. در صورت استفاده این لنت روی خودروهای عادی، خودرو قابليت ترمزگيری را به میزان چشمگيری از دست داده و برای ايستادن نياز به چندين متر اضافه‌تر دارد. اين لنت‌ ترمزها بایستی حتماً گرم شده و برای به دست آمدن بهره مطلوب به دمای لازم برسند و متأسفانه موجب سایش شدید ديسک‌های ترمز شده و تا چندين برابر عمر ديسک را كم می‌کنند؛ البته طول عمر ديسک برای يک خودروی مسابقه فقط تا پايان هر مسابقه است.

انواع لنت ترمز از نظر عملکرد

از نظر عملکرد لنت‌ها به دو دسته دیسکی و کفشکی تقسیم می‌شوند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند. ترمز ديسكی در اغلب خودروها در چرخ‌های جلو و ترمز کفشکی در چرخ‌های عقب نصب می‌شود.

لنت ترمز ديسكی: فشار روغن در این سیستم موجب فشار دادن لنت‌های ترمز از دو طرف به دیسک چرخ توسط پیستون متصل به کالیپر می‌شود. سرعت چرخش چرخ به خاطر اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک، کاهش یافته و در نهایت چرخ از حرکت باز می‌ایستد.

لنت ترمز کفشکی: در این لنت ترمزها به دلیل بیشتر بودن سطح تماس لنت ترمز با دیسک، نیروی اصطحکاک بیشتری نیز تولید می‌گردد. به خاطر قوی‌تر بودن ترمزهای کاسه‌ای در مقایسه با ترمزهای دیسکی، اکثراً ترمزهای کاسه‌ای به منظور جلوگیری از کله کردن ماشین هنگام ترمزهای شدید، در چرخ‌های عقب قرار داده می‌شوند.

لنت‌ ترمزها در این سیستم به روی کفشک‌هایی در داخل چرخ متصل هستند. پیستون‌های درون سیلندر با فشار روغن به اطراف حرکت کرده و موجب فشار دادن لنت‌ها از دو طرف به کاسه چرخ می‌شوند. با اصطکاک به وجود آمده، چرخش چرخ متوقف می‌گردد. در صورت وارد کردن فشار کمی روی پدال ترمز (به اصطلاح نیش ترمز) روغن ترمز فقط به سمت ترمزهای عقب می‌رود، به همین دلیل ترمزهای جلو درگیر نمی‌شوند. اما به محض افزایش فشار پدال ترمز برای توقف خودرو، روغن به سمت ترمزهای جلو می‌رود.

شرکت سازنده و قیمت

شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد و عرضه لنت ترمز ، فعال هستند.

الیگ، آیسرسرمنتکس، سی تی آر، تویوتا جنیون پارتس، پی اچ سی والیو، لنت پارس، های-کیو، آیسین ادویکس، هیوندای جنیون پارتز، مرسا لنت، تویولکس، بندیکس، پلاستکس، بورگ جرمنی، فرودو، لیفان، اس اف آر، هیپو، موبیس،  جک موتورز، ام وی ام، شبستری، رایکام، بوش، مرسدس بنز، راپیدو، برلیانس، جک، رنو، گتسان، سانتکس، سکو، پومکس، آسیا لنت، پاسیکو، ماندو، سامنس، هاردکس و ... از مشهورترين برند هاي اين زمينه هستند.

محصولات اين برند ها، از کيفيت مطلوبي برخوردارند و هم اکنون در بازار به به وفور يافت مي شوند.

عوامل مختلفي نظير نوع لنز، نوع خودرو، جنس مواد سازنده، شرکت تولیدکننده و... در تعيين قيمت لنت ترمز موثرند. شرکت هاي سازنده اين محصولات، آن ها را با قيمت هاي گوناگوني به بازار عرضه کرده اند و به طور کلي قيمت اين محصولات بين 30 هزار تومان تا 3 میلیون تومان است.

يکي از مهم ترين نکاتي که در خريد هر محصول لازم است به آن توجه داشته باشيد، تعيين ميزان بودجه است که به شما کمک مي کند تا از ميان محصولات متنوع موجود در بازار، سريع تر محصول مناسب خود را انتخاب کنيد.

از ديگر نکات مهم در خريد لنت ترمز، اين است که با توجه به اهمیتی که این قطعه در سیستم ترمز خودرو دارد، حتما محصول خود را از برند ها و همچنين فروشگاه هاي معتبر خريداري کنيد.