راهنمای خرید دوچرخه برقی

راهنمای خرید دوچرخه برقی

امروزه به دلیل آلودگی هوا، ترافیک­های خسته­ کننده و بیماری­های تنفسی ناشی از آلودگی هوا، دیر رسیدن به مقصد و هزاران مورد دیگر، شهرنشینی برای همه سخت و طاقت ­فرسا شده است. شاید بهتر باشد در زندگی خود و اطرافیانمان تغییراتی بدهیم، البته ابتدا باید این تغییر در نگرش ما ایجاد شود. در حال حاضر تکنولوژی­هایی پدید آمدند که می­توانند نویدبخش زندگی بهتر و سالم­تر در آینده­ای نه چندان دور باشند. دوچرخه برقی یکی از این تکنولوژی­های نوین است. دوچرخه برقی یا دوچرخه الکتریکی (E-bike) به کمک انرژی الکتریکی کار می­کند و در این زمینه با دوچرخه­ های معمولی تفاوت­هایی دارد.

دوچرخه برقی از نظر مکانیزم دارای مدل­های مختلفی است. از مدل‌هایی که با داشتن یک موتور برقی کوچک موجب ساده‌تر شدن پدال زدن می­شوند تا مدل‌ هایی که بیشتر به یک موتورسیکلت کوچک (موتور گازی) شباهت دارند. اغلب کشورها برای این طبقه‌ بندی‌ها قوانین متفاوتی دارند. دوچرخه­ های الکتریکی برخلاف تصور عموم مردم، نوع راحت­تری از دوچرخه­ های معمولی هستند؛ یعنی مانند دوچرخه­های معمولی در سایزها و اندازه ­های مختلف تولید شده و حتی دارای تنه­ های گوناگون با طراحی و استحکام متفاوت برای کاربری­های مختلف هستند. تفاوت اصلی آن­ها با دوچرخه معمولی، وجود باتری، موتور و سیستم کنترل­ کننده است. دوچرخه برقی دارای چندین برند می­باشد و می­توان آن را در کنار بهترین برندهای دوچرخه معمولی قرار داد.

در ادامه این مقاله، می خواهیم با توضیح ویژگی های مختلف دوچرخه های برقی، راهنمای خرید آن ها را به شما ارائه کنیم. چنانچه قصد خرید یکی از این دوچرخه ها را دارید، پیشنهاد می کنیم ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید تا ضمن کسب اطلاعات کامل درباره آن ها و همچنین با کمک صفحه لیست قیمت دوچرخه برقی سایت ایمالز بتوانید خریدی درست و مطمئن انجام دهید.

 

انواع دوچرخه برقی از نظر نوع موتور

نقش موتور الکتریکی در دوچرخه برقی، دریافت انرژی الکتریکی از باتری و تبدیل آن به انرژی جنبشی و دورانی برای حرکت دوچرخه است. چرخ­های این دوچرخه­ها بزرگ­تر و حجیم­تر از چرخ­های دوچرخه ­های معمولی هستند. موتور الکتریکی با متصل شدن به خورشیدی (چرخ دنده بزرگ) موجب گردش آن و در نهایت حرکت دوچرخه برقی می­گردد. طراحی موتورها اغلب در یکی از سه حالت Hub Motor ، Mid Drive Motor انجام می­شود که دارای توان­های مختلفی از ۲۰۰ تا ۷۰۰ وات می­باشند. به همین جهت دوچرخه سوار قادر است همراه با پدال زدن و راندن دوچرخه، میزان قدرت باتری و موتور را تنظیم نماید. عملکرد موتور در دوچرخه برقی، روندی مشابه اما عکس چراغ­های دینامیک دارد؛ به این شکل که نیروی الکتریکی به وسیله موتور به نیروی جنبشی تبدیل شده و باعث به حرکت در آوردن چرخ­های دوچرخه می­شود. این موتورها در دوچرخه برقی به دو نوع تقسیم­بندی می­شوند:

Hub Motors:

طراحی دوچرخه در این مدل به این صورت است که موتور در مرکز چرخ جلو یا عقب قرار دارد. در واقع در این مدل توپی چرخ با موتور ادغام شده تا در صورت نیاز با کمک باتری جهت حرکت چرخ‌ها نیرو تولید ‌کند. معمولاً باتری دوچرخه‌های الکتریکی در تنه دوچرخه، در قسمت لوله زیرین واقع شده است. مدل خاصی از این موتورها با نام All-in-One شناخته می‌شوند. در این مدل طراحی تمام اجزای یک دوچرخه الکتریکی شامل موتور، باتری و سیستم‌های کنترل، در مرکز چرخ و به صورت مجتمع انجام می­گیرد و برای دوچرخه­هایی استفاده می­شود که دارای کمترین میزان رکاب زدن باشند. وزن باتری این موتورها مشخصاً بیشتر بوده و سرعت آن­ها بین 20 تا 30 کیلومتر است؛ این موتورها محبوبیت بالایی دارند، به طوری که تا چند سال قبل بیشتر دوچرخه‌های الکتریکی از این الگو پیروی می‌کردند.

Mid Drive Motor:

طراحی این مدل از دوچرخه‌های الکتریکی به گونه­ای است که موتور در مرکز بدنه و در قسمت توپی تنه واقع شده است و موجب می­شود علاوه بر افزایش قدرت و راندمان در مسیرهای ناهموار و سربالایی‌ها، سرعت دوچرخه در مسیرهای صاف و هموار نیز به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد. این موتورها به دلیل بهبود کارایی و اصلاحات انجام شده روی آن­ها، به سرعت با استقبال فراوانی روبرو و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها شدند. امروزه کمتر دوچرخه الکتریکی پیدا می­شود که فاقد طراحی Mid Drive Motor باشد. این موتورها جهت کمک گرفتن در زمان خستگی یا در راه­های سربالایی طراحی شده­اند و باید بیشتر رکاب زده شود. با استفاده از این موتورها می­توان سرعتی بیش از 80 کیلومتر بر ساعت داشت.

راهنمای خرید دوچرخه برقی

باتری دوچرخه برقی

باتری، وظیفه تامین تمام توان و انرژی لازم برای راه­اندازی اولیه دوچرخه برقی را بر عهده دارد؛ به همین دلیل مهم­ترین قسمت دوچرخه الکتریکی است. توان تولیدی توسط باتری­های دوچرخه برقی حدود 350 تا 500 وات می­باشد. باتری باید به گونه­ای باشد که در مدت زمان قابل قبولی انرژی را در خود نگه دارد؛ همچنین نباید وزن زیادی داشته باشد. معمولاً سرعت تولید شده توسط باتری­های این دوچرخه­ها در حالتی که دوچرخه سوار رکاب نزند، بین 15 تا 40 مایل در ساعت (حدود 20 تا 70 کیلومتر بر ساعت) است. معمولاً در دوچرخه برقی از باتری­های اسید سرب، نیکل هیدرید و یون لیتیوم استفاده می­شود. البته در نسل جدید دوچرخه­های الکتریکی استفاده از باتری­های یون لیتیوم و نیکل هیدرید رایج­تر می­باشد. برخی دیگر از دوچرخه­ها به فرد این امکان را می­دهند که بین چند مدل باتری، باتری ایده­آل را انتخاب کند؛ در حالی که بعضی دیگر تنها سازگار با باتری خاصی هستند. این باتری­ها قابلیت شارژ شدن دارند.

باتری­های لید اسید یا سربی: این باتری­ها در ایران معروف به باتری­های خشک هستند و از مزایای آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزان بودن
  • در دسترس بودن
  • قابل بازیافت بودن

معایب این باتری­ها عبارتند از:

  • سنگین بودن
  • حجم زیاد
  • زمان طولانی جهت شارژ شدن

وزن این باتری­ها حدوداً 3 برابر باتری­های لیتیوم بوده و با مشخصات ولتاژ و آمپراژ برابر، دارای ظرفیت حدود نصف باتری­های لیتیومی هستند.

راهنمای خرید دوچرخه برقی

نکته قابل توجه در مورد این باتری­ها این است که اگر دوچرخه برقی با قیمت پایین عرضه ­شود، باید دانست که باتری آن به احتمال بسیار زیاد از نوع باتری­های خشک (یا همان سرب - اسید) می­باشد و مانند این است که فرد یک اسباب بازی می­خرد تا یک دوچرخه برقی خوب!!!

باتری­های نیکل کادمیوم: این باتری­ها بهتر از باتری­های سرب – اسید می­باشند؛ ظرفیت بالاتری داشته و سبک­تر هستند اما از معایب آن­ها قیمت بالاتر و طول عمر کوتاه­تر نسبت به  نوع سرب – اسید است.

باتری­های نیکل هیدرید: این باتری­ها از نیکل – کادمیوم بهتر بوده ولی دارای قیمت بیشتری هستند.

باتری­های لیتیوم: پیش­بینی می­شود که این باتری­ها حدود 90 درصد بازار را به خود اختصاص دهند؛ زیرا بسیار سبک، کم حجم و دارای ظرفیت بالا نسبت به وزنشان بوده اما گران­تر می­باشند. البته با توجه به اینکه عمر بیشتری دارند، از بقیه باتری­ها به صرفه­تر هستند. این مدل بهترین نوع باتری برای دوچرخه برقی­ها محسوب می­شوند.

سیستم کنترل­ کننده

این سیستم به منظور اداره کردن اجزای الکتریکی دوچرخه ایجاد شده است، در اشکال مختلفی وجود دارد و روی فرمان دوچرخه قرار می­گیرد.

معمولاً دو نوع کنترل­کننده وجود دارد که عبارتند از:

  • کنترل­کننده پیچشی

این سیستم دارای انواع مختلفی است؛ یک مدل از آن مانند اهرم تعویض دنده روی فرمان نصب شده و موتور الکتریکی با چرخاندن اهرم، روشن می­شود. در مدل دیگر با فشار دادن دکمه­ای که روی فرمان قرار گرفته، موتور روشن می­گردد.

  • کنترل­کننده پدالی

در سیستم پدالی نیروی الکتریسیته با پدال زدن جریان یافته و موجب روشن شدن موتور می­شود.

ترمز دوچرخه­ های برقی

هنگامی دوچرخه سوار احساس کند می­تواند دوچرخه را خلاص کند، به منظور ذخیره انرژی باتری، بایستی این کار را انجام دهد. این دوچرخه­ها دارای موتورهای الکتریکی هستند که قابلیت تنظیم شدن را دارند؛ در واقع می­توان حداکثر سرعت خود را تنظیم کرد. هر چقدر سرعت بیشتر باشد، باتری بیشتر تخلیه می­گردد. روشی معروف به ترمز های بازتولید کننده وجود دارد. این قانون در ماشین­ها و ترن­های الکتریکی استفاده می­شود و آن این است: هنگامی که ماشین حرکت می­کند، انرژی از باتری به موتور می­رسد اما با ترمز ماشین، انرژی جنبشی چرخ­ها ذخیره شده و به طور معکوس به باتری منتقل می­گردد و باتری را شارژ می­کند که می­توان برای حرکت مجدد از همان انرژی استفاده نمود. بر عکس این قضیه نیز صادق است یعنی هنگامی که دوچرخه در حالت خلاص در سراشیبی قرار گیرد، چرخ­های دوچرخه موجب ­گردش موتور در جهت معکوس شده و باتری شارژ می­شود. این کار در عمل امکان­پذیر نیست؛ زیرا فرد برای شارژ شدن باتری، هر بار باید سراشیبی­های زیادی را برود. فرق چندانی بین ترمز این دوچرخه­ها با دوچرخه­های دیگر وجود ندارد.

صفحه نمایش

معمولاً دوچرخه­های برقی یک صفحه نمایش LED با تعدادی از عملکردهای یک کامپیوتر را دارند؛ این صفحه نمایش می­تواند سطح باطری و مقدار مقاومت پدال­ها را نشان دهد. بهترین صفحه نمایش دکمه­های بالا و پایین به منظور تنظیم فوری سطح مقاومت پدال­ها را داراست؛ همچنین مسافت و سرعت را نشان می­دهد. برخی از این صفحه نمایش­ها حتی مقدار نرخ کالری سوزی را نیز نمایش می­دهند. هنگام خرید دوچرخه برقی حتماً باید به داشتن نمایشگر توجه کرد.

مزایای دوچرخه الکتریکی

  • برای استفاده از آن به گواهی­نامه رانندگی نیازی نیست.
  • برای تردد آن­ها محدودیتی وجود ندارد، حتی می­توان از گذرگاه عابر پیاده، داخل پارک­ها و فضای سبز نیز عبور کرد.
  • بحث تعریق و بروز شرایط نامطلوب برای حضور در اجتماع، از جمله موانع جدی برای استفاده از دوچرخه در ترددهای روزانه است که با استفاده از دوچرخه­های الکتریکی این مشکل رفع می­شود.
  • به کمک موتور الکتریکی، با مصرف انرژی کمتر مسافت بیشتری پیموده می­شود.
  • بسیاری از افراد علی­رغم علاقه فراوان به دوچرخه سواری به خاطر عدم آمادگی جسمانی مناسب، تصور می­کنند که امکان استفاده روزانه از آن را ندارند؛ این دوچرخه­ها لذت بردن از دوچرخه سواری، در هر سنی و با هر شرایط بدنی را ممکن می­سازند.
  • نسبت به سایر وسایل نقلیه موتوری، سبک­تر، پاک­تر و قابل اعتمادتر می­باشند.
  • در بلند مدت و از نظر مصرف انرژی الکتریکی به جای بنزین یا دیگر منابع سوختی، ارزان­تر از دیگر وسایل نقلیه موتوری هستند.
  • به دلیل سرعت کمتر در مقایسه با موتور سیکلت، امنیت بیشتری دارند.
  • توسط آن می­توان خیابان­های پر دردسر و پر استرس ترافیک را به راحتی پشت سر گذاشت.
  • دوستدار محیط زیست و هوای پاک است.
  • برای پارک کردن این وسیله نقلیه دغدغه­ای وجود ندارد؛ می­توان آن را به راحتی در هر مکانی مخصوصاً جایگاه­های پارک دوچرخه پارک نمود.
  • به دلیل کمک نیروی الکتریسیته به نیروی انسانی در آن، در مقایسه با دوچرخه­های معمولی، مسافت بیشتری را طی می­کند.

معایب دوچرخه الکتریکی

  • یک دوچرخه الکتریکی متوسط دارای قیمت بیشتری نسبت به یک دوچرخه معمولی با کارکرد متوسط است.
  • این دوچرخه­ها به علت استفاده از اجزای الکتریکی اغلب وزن بیشتری در مقایسه با دوچرخه­های معمولی دارند. البته در برخی از دوچرخه­های الکتریکی جدید از کربن که بسیار سبک و مقاوم است، استفاده می­شود که این ویژگی تأثیر مستقیمی  روی بالا رفتن قیمت دارد.
  • اغلب قطعات دوچرخه­های الکتریکی و معمولی با هم تفاوت زیادی ندارند، اما یک سری قطعات خاص در دوچرخه­های الکتریکی وجود دارد که موجب پیچیده­تر شدن تعمیر این دوچرخه­ها می­شود و ممکن است فرد برای پیدا کردن قطعه جایگزین دچار مشکل شود.

راهنمای خرید دوچرخه برقی

قیمت و شرکت های سازنده

عوامل مختلفی نظیر نوع موتور، نوع باتری و مدت ماندگاری، شرکت سازنده و... در تعیین قیمت دوچرخه برقی تاثیرگذارند. شرکت های سازنده این دوچرخه ها (مانند AGONA (آگونا)، amp (اروند موتور پاک)، DK City (دی کی سیتی)، EZpro (ای زد پرو)، Irandocharkh (ایران دوچرخ)، Robstep (راب استپ) و...) آن ها را با قیمت های گوناگونی به بازار عرضه کرده اند. به طور کلی قیمت این محصولات بین 1 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان است.

یکی از نکات مهم در خرید دوچرخه برقی، این است که محصول خود را از برند ها و همچنین فروشگاه های معتبر خریداری کنید. زیرا استفاده از محصولات غیر استاندارد علاوه بر اینکه سلامت شما را در هنگام استفاده با خطر مواجه می کند، ممکن است شما را متحمل صرف هزینه های زیادی را برای تعمیر خرابی های متوالی کند.شما می توانید با مراجعه به صفحه لیست قیمت سایت ایمالز قیمت دوچرخه های مختلف را در فروشگاههای مختلف موجود در سایت ایمالز با یکدیگر مقایسه کرده و خریدی مطمئن و به صرفه را داشته باشید.

 

 


نظرات کاربران