راهنمای خرید فیگور (اسباب‌بازی)

راهنمای خرید فیگور (اسباب‌بازی)

کلمه فیگور به معنی نگاره، هیکل، نقش یا شکل است. فیگورها مجسمه‌هایی هستند که برگرفته از شخصیت‌های معروف و مشهور کارتون‌ها و فیلم‌ها، ورزشکاران، هنرمندان و حتی چهره‌های سیاسی هستند؛ اغلب از پلاستیک ساخته شده‌اند و در انواع مختلف عرضه می‌شوند. فیگور یا به عبارتی آدمک‌ها، در اندازه‌های گوناگون، معمولاً کوچک حدود حداقل 5 سانتی تولید می‌شوند. فیگورهای بزرگ نیز به اندازه واقعی شخصیت‌ها موجود هستند که بیشتر به تندیس شباهت دارند.

در اين مقاله، قصد داريم با توضيح ويژگي هاي مختلف فیگور ها، راهنماي خريد آن ها را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد اين محصولات را داريد، پيشنهاد مي کنيم ما را تا پايان اين مقاله همراهي کنيد ...

 

تاریخچه ساخت فیگورهای بازی

معمولاً برای ساخت فیگور (یا آدمک‌های ژست گرفته) از مواد پلاستیکی استفاده می‌شود و برگرفته از شخصیت‌های فیلم‌ها و سریال‌ها، کتاب‌های مصور کمیک، داستان‌های کودکانه، بازی‌های کامپیوتری یا برنامه‌های تلویزیونی هستند .

بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور سوئد، فیگورهای بازی اولیه آدمک‌هایی بودند که ویژگی‌های بدنی، عضلانی، ورزشی داشتند و به منظور جلب نظر پسربچه‌ها بر اساس شخصیت‌های جنگی  ساخته می‌شدند.

فیگورهای اولیه از نظر شکل و فرم با عروسک‌های دخترانه تفاوت داشتند؛ آن‌ها دارای چهره‌های خشن پسرانه‌پسند بودند، در عین حال اسباب‌بازی هم محسوب می‌شدند.

نخستین بار در سال 1964 شخصی به نام هاسبرو، فیگور را اختراع کرد. او برای پسربچه‌هایی که به عروسک‌بازی علاقه داشتند، فیگورهایی به نام G.I joe ساخت؛ عرضه این محصول در سال 1965 با همکاری شرکتrosko  و با نام تجاری johny hero انجام شد.

G.I joe با ابعاد حدود 5/11 اینچ در 30 سانت، دارای تم نظامی بود. از مشخصات بارز G.I joe می‌توان به لباس‌های قابل تعویض آن اشاره کرد .

جانی هیرو با طراحی لباس‌های متفاوت توانست تنوع خوبی ایجاد کند و خیلی زود به تولید انبوه رسید و بازار گسترده‌ای پیدا کرد. مدتی بعد دیگر کشورها نیز به طراحی و تولید آن پرداختند که پالیوتی و تاکارا در انگلستان و ژاپن از آن جمله بودند. تاکارا زیر نظر هاسبرو تولید و فروش  G.I joeرا بر عهده داشت. معمولاً برای ساخت بدنه فیگورها از موم و پلاستیک و سر آن‌ها از کروم استفاده می‌شد.

شرکت mego در سال 1971 تولید و انتشار کتاب‌های مصور marvel DC را آغاز کرد و سوپرهیرو را به وجود آورد. فیگورسازها با این اتفاق به تکاپو افتادند و به ساخت فیگورهای شخصیت با استفاده از شخصیت‌های مصور سوپرهیرو پرداختند. به سرعت خبر فروش میلیون دلاری آن‌ها همه جای دنیا را پر کرد.

تولید فیگور این بار فقط برای کودکان انجام نگرفته بود، بلکه نظر کلکسیونرهای (جمع‌آوری‌کنندگان) فیگور را هم به خود جلب کرده بودند.

شرکت Mego با انگیزه‌ای بیشتر ساخت شخصیت‌های جنگ ستارگان را انجام داد و با این کار این صنعت را به صنعتی پولساز بعد از سینما تبدیل کرد.

صنعت ساخت فیگور در رابطه با فیگورهای کارتونی از سال‌های 1980 تا 2000 همچنان پیشرفت می‌کرد؛ اما در سال 2000 به وجود آمدن شرکت‌هایی مانند macfarlane، palisades و neca موجبات تغییر سمت و سوی فیگورها را فراهم کرد.

با پیدایش رشته‌های مهیج ورزشی و محبوبیت قهرمانان ورزشی نزد مردم، آن‌ها تصمیم گرفتند که فیگور شخصیت‌های ورزشی را هم بسازند و با این کار فصل جدیدی از صنعت فیگورسازی در جهان شروع شد.

راهنمای خرید فیگور (اسباب‌بازی)

فیگور شخصیت کارتونی

فیگور در واقع یک اسباب‌بازی پسرانه است، به همین دلیل اکثر آن‌ها چهره شخصیت‌های خشن و مطلوب پسرها را دارند. حدوداً 50 سال پیش اولین فیگورها با هدف استفاده پسربچه‌ها ساخته شدند و پسرانی که وجه تمایز جنسیت را بازی با عروسک می‌دانستند، علاقه خود را نسبت به این اسباب‌بازی‌ها نشان دادند؛ این امر موجب شد که روز به روز استفاده از این نوع اسباب‌بازی در میان کودکان گسترش یابد.

راهنمای خرید فیگور (اسباب‌بازی)

رشد روز افزون صنعت سینمایی و انیمیشن‌ها و خلق قهرمانان زن و دختر در فیلم‌ها و کارتون‌ها موجب شد که ساخت فیگورها فقط به جنسیت پسرها ختم نشود بلکه فیگورسازها را به ساخت شخصیت‌های دخترانه نیز ترغیب کرد. امروزه استفاده و جمع‌آوری فیگور به هیچ وجه به جنسیت ربطی ندارد. همچنین هدف از ساخت فیگورها فقط کودکان نبودند. در واقع هنگامی که طراحان و سازندگان فیگور شخصیت به ساخت شخصیت‌های سینمایی بزرگسال یا ورزشکاران و ... روی آوردند، موجب جلب نظر کلکسیونرها (جمع‌آوری‌کنندگان اشیا) هم شدند.

فیگورها می‌توانند یک یادگاری از دوران کودکی باشند که شخصیت خاص و مورد علاقه فرد را یادآوری می‌کند. با بکارگیری فناوری‌های جدید توسط شرکت‌های تولیدکننده روز به روز دقت در ساخت فیگورها بیشتر می‌شود. فیگورها با رنگ‌آمیزی و طراحی دقیق به واقعیت نزدیک‌تر می‌شوند؛ استفاده از مواد پلاستیکی با سختی‌های مختلف، همچنین بکارگیری پارچه، چرم و ... به این موضوع کمک زیادی کرده است. فیگور شخصیت کارتونی همانند عروسک و اسباب‌بازی‌های دیگر می‌تواند در بروز و تقویت احساسات و عواطف کودکان مؤثر باشد.

شرکت سازنده

شرکت هاي زیادی در زمينه توليد اسباب بازی های فیگور فعالیت می کنند. برای مثال، برخی از مشهورترین برند های این زمینه عبارتند از   ام اند سی، هاسبرو، پاپو، هوجی تویز، دیزنی، نکا، جادا، دی سی، مگا بلاکس، مازون، مای لیتل پونی، فانکو، آی ام سی تویز، مک فارلین، شارپ اسپورت، واته، شهر موش ها، متل، جکس پسفیک، ال کیو ال، مارول، پلی میتس، اشلایش و ...

هرکدام از اين شرکت ها توانسته است با ارائه محصولاتي، نظر بخشي از مشتريان را به خود جلب کند.

راهنمای خرید فیگور (اسباب‌بازی)

قيمت

عوامل مختلفي نظير نوع فیگور، تعداد فیگور ها، مواد سازنده، شرکت سازنده ،سایز فیگور و ... در تعيين قيمت این اسباب بازی ها موثرند. شرکت هاي سازنده اين محصولات، آن ها را با قيمت هاي گوناگوني به بازار عرضه کرده اند و به طور کلي قيمت اين محصولات بين 10 هزار تومان تا 1 میلیون و 500 هزار تومان است.

يکي از مهم ترين نکاتي که در خريد هر محصول لازم است به آن توجه داشته باشيد، تعيين ميزان بودجه است که به شما کمک مي کند تا از ميان محصولات متنوع موجود در بازار، سريع تر محصول مناسب خود را انتخاب کنيد.

از ديگر نکات مهم در خريد فیگور ها، اين است که محصول خود را از برند ها و همچنين فروشگاه هاي معتبر خريداري کنيد. همچنین به رده سنی اسباب بازی توجه داشته باشید و اسباب بازی مناسب سن فرزندتان تهیه کنید.

 


نظرات کاربران