راهنمای خرید دستگاه UPS

راهنمای خرید دستگاه UPS

پس از کشف الکتريسيته توسط اديسون ، همه دانشمندان به اين فکر افتادند که چگونه مي توان برق را تجاري سازي کرد و آن را در بخش هاي مختلف همانند خانه ها ، ادارات و کارخانه ها به کار گرفت. نیکولا تسلا راه مناسبي براي اين کار پيدا کرد و آن هم استفاده از برق متناوب بود. برق متناوب (AC) يا برق شهري ، جريان الکتريسيته اي است که با روش القاي الکترومغناطيس به وجود مي آيد و يکي از مشکلات اساسي آن اين است که بر خلاف جريان مستقيم (DC) داراي نوسان است. نوسانات برق شهري در اثر عوامل مختلفي همچون اتصال کوتاه ، پديده هاي آب و هوايي و ... به وجود مي آيد. اين نوسانات سبب وارد شدن آسيب هاي شديد به دستگاه هاي الکترونيکي مي شود. براي محافظت از دستگاه هاي الکترونيکي در مقابل اين مشکل از دستگاه UPS استفاده مي شود. UPS مخفف عبارت Uninterruptible power supply و به معناي منبع تغذيه بدون وقفه است. وظيفه اصلي اين دستگاه تامين توان مصرفي دستگاه هاي مختلف است و علاوه بر محافظت از سيستم هاي حساس در برابر نوسانات ولتاژ ، در هنگام قطعی برق با استفاده از انرژي ذخيره شده در باتري ، برق مورد نياز شبکه را تا مدتي تامين مي نمايد. چنانچه شما داراي يک شرکت يا اداره با تعداد زيادي رايانه هستيد ، استفاده از اين سيستم براي محافظت از شبکه برايتان ضروري است. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد دستگاه هاي UPS را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک منبع UPS را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

 

دليل استفاده از UPS چيست ؟

همانگونه که پيش از اين نيز گفتيم ، وظيفه اصلي UPS ها برطرف کردن مشکلات برق متناوب است. برخي از مشکلات موجود در برق شهري که با استفاده از UPS برطرف مي شوند را براي شما ذکر مي کنيم.

1- قطع برق شهر (Black Out) : قطع برق يا رفتن برق ، مشکلي است که همواره با آن رو به رو هستيم. به هنگام قطعي برق UPS با استفاده از باتري و بر حسب ظرفيت آن ، تا مدتي توان مصرفي تجهيزات را فراهم آورد.

2- کاهش ناگهاني ولتاژ ( Power Sag): پديده افت ولتاژ يکي از مشکلات رايج برق متناوب است. افت ناگهاني ولتاژ باعث ايجاد خطا در عملکرد رايانه ها ، Crash کردن و Reset شدن سيستم هاي کامپيوتري و يا قفل شدن صفحه کليد مي شود. UPS ها در هنگام ايجاد اين مشکل به صورت لحظه اي عمل کرده و توان مصرفي تجهيزات را از باتري تامين مي کند و پس از رفع اشکال ، دوباره فعاليت عادي خود را از سر مي گيرند.

3- کاهش طولاني مدت ولتاژ (Brown Out): در اين حالت برق شهري تا مدتي دچار کاهش ولتاژ مي شود. به طوري که اين ولتاژ کم پاسخگوي سيستم ها نباشد.عملکرد UPS در هنگام افت بلند مدت ولتاژ مشابه حالت قطع برق مي باشد.

4- افزايش شديد و ناگهاني ولتاژ (Spike and Surge): اين مشکل در اثر سوئيچينگ در شبکه برق و يا برخورد رعد و برق ايجاد مي شود و در اثر آن ولتاژ برق به صورت ناگهاني تا چندين برابر ولتاژ اسمي شبکه بالا مي رود. مدار هاي حفاظتي موجود رد UPS ها اين ولتاژ را کنترل مي کنند و آن را به حد مجاز مي رسانند.

5- افزايش طولاني ولتاژ (Over Voltage): اين حالت برعکس حالت کاهش ولتاژ است و در آن ولتاژ برای مدتی تا حد نامناسبی بالا مي رود. UPS ها در اين حالت مانع از اتصال برق شهري به سيستم مي شوند.

6- نويز (Noise): برخي از دستگاه ها همانند مايکروويو ها سبب ايجاد نويز در شبکه برق مي شوند. بخشي به نام فيلتر در UPS قرار داده شده است که مانع از ورود نويز به شبکه شما مي شود.

راهنمای خرید دستگاه UPS

انواع UPS

UPS ها به دو دسته کلي آفلاين (Offline) و آنلاين (Online) تقسيم مي ‌شوند که آن ها را با هم بررسي مي کنيم.

UPS هاي آفلاين :

در UPS هاي  Offline  انرژي مصرف کننده ها از مسير By pass تامين مي شود. يعني برق شهر ورودي به طور مستقيم به مصرف کننده ها متصل است و اگر تغديه مسير By pass به هر دليلي قطع شود يا ولتاژ آن خارج از محدوده قابل قبول و مجاز قرار گيرد مسير اينورتر جايگزين آن مي شود. يو پي اس هاي آفلاين Offline به دو نوع  Line Interactive  و  Standby Ferro تقسيم مي ‌شوند.

1-Standby Ferro  : مي توان گفت که UPS هاي Standby Ferro ساده ترين و ارزان ترين سيستم هاي UPS هستند. اين UPS ها در شرايط عادي و همزمان با شارژ باتري ، برق شهر را به خروجي شبکه هدايت مي‌کند ،و در صورت ايجادهرگونه مشکل در برق شهر، با تبديل برق مستقيم باتري به متناوب ، شبکه شما را تغذيه مي کنند. برخي از ويژگي هاي اين نوع UPSعبارتند از  قابليت اطمينان بالا ، اتلاف حرارتي بالا ، راندمان پايين ، ابعاد بزرگ دستگاه و قيمت کمتر نسبت به انواع دیگر.

Line Interactive -2 : اين نوع UPS آفلاين براي زماني مناسب است ‌که نوسانات برق بسيار اتفاق مي‌افتد. UPS هاي Line Interactive داراي يک ترانسفورماتور است که نياز به استفاده از باتري داخلي را هنگام نوسانات کاهش مي‌دهد. نوسانات برق زماني رخ مي‌دهند که دستگاه‌هايي مثل تهويه هوا چند بار خاموش و روشن شده و باعث نوسان ولتاژ و کاهش جريان مي‌گردند. در اين نوع UPS ها همواره ولتاژ خطوط کنترل مي شود ، هنگامي که ولتاژ از حد معيني بیشتر باشد ، ترانسفورماتور را فعال مي شود و وقتي که ولتاژ خيلي پايين تر از حد مجاز باشد، باتري فعال مي‌گردد. اين نوع UPS ها داراي راندمان بالا، قيمت پايين ، ابعاد کوچک و توانايي تصحيح ولتاژ هستند.

UPS هاي آنلاين :

 UPS هاي آنلاين بيشتر براي کاربردهاي تجاري استفاده مي شوند و معمولا قيمت بيشتري نسبت به نوع آفلاين دارند. باتري UPS هاي آنلاين همواره در حال شارژ است و سيستم به طور پيوسته برق را تامين مي کند. UPS آنلاين در هنگام قطع برق ، بدون تاخير به توليد برق ادامه مي‌دهد و به عنوان منبع اصلي برق عمل مي‌کند. UPS هاي آنلاين ، عملکرد حفاظتي بسيار خوبي دارند و به همين دليل معمولا براي سرور و سيستم‌هاي تلفن و مخابراتي پيشنهاد مي‌شوند.UPS  هاي آنلاين داراي دو نوع Double Conversion  و Delta Conversion  مي‌باشند. که در ادامه آن ها را بررسي مي کنيم.

1- Double Conversion : در اين نوع UPS هاي آنلاين همزمان با شارژ شدن باتري اينورتر، برق باتري را به متناوب تبديل مي کند. از مهم ترين ويژگي هاي UPS هاي Double Conversion مي توان گفت براي توان هاي بالاتر از ده کيلوولت آمپر مناسب است، زمان سوئيچ يا انتقال در آن ها صفر است ، به علت کار مداوم تلفات توان زياد است که منجر به کاهش بازدهي و طول عمر UPS مي شود و قيمت آن ها معمولا بالاست.

2- Delta Conversion : در اين نوع UPS هاي آنلاين اختلاف توان خروجي با برق شهري توسط UPS تامين مي شود. اين نوع UPS نسبت به نوع DoubleConversion بازدهي بيشتري دارند و معمولا براي توان‌هاي بالا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به طور کلي اين نوع UPS هاي آنلاين بيشتر براي کاربردهاي تجاري مورد استفاده قرار مي گيرند. معمولا از اين UPS ها براي شبکه هايي استفاده مي شود که داراي کامپيوترهاي زيادي هستند.در هنگام قطع برق ، اين UPS ها زمان لازم براي ذخيره کردن اطلاعات و خاموش کردن رايانه ها را براي شما فراهم مي کنند.

توان اسمي

توان اسمي عبارت است از ميزان تواني که دستگاه UPS مي تواند براي شبکه ايجاد کند. اين مشخصه يکي از مهم ترين نکاتي است که در هنگام خريد بايد به آن توجه شود. حتما پيش از خريد توان مورد نياز سيستم هاي خود را برآورد کرده و براساس آن اقدام به خريد UPS کنيد.

بازده

به نسبت مقدار توان خروجي UPS به مقدار توان ورودي دستگاه Efficiency يا بازده مي گويند. در نظر داشته باشيد که اين عدد 100% نيست ، زيرا مقداري از توان ورودي توسط خود UPS مصرف مي شود. ميزان بازده UPS هاي مختلف با يکديگر متفاوت است. لازم به ذکر است بازده در حالت باتري به علت تغذيه از باتري ها از اهميت ويژه برخوردار است. بازده در دستگاه‌هاي UPS offline بين 70 تا 80 درصد و در دستگاه‌هاي Online بيشتر از 80 درصد مي‌باشد.

مدت زمان Backup

يکي ازويژگي هاي اصلي هر دستگاه UPS زمان پشتيباني آن مي باشد. به مدت زماني که طول مي کشد تا سيتم UPS پس از قطع برق ، برق مصرف کنندگان را از طريق باتري تامين کند زمان پشتيباني يا Backup time گفته مي‌شود. اين زمان بايد به قدري باشد که شما بتوانيد از اطاعات خود خروجي بگيريد و رايانه ها را shutdown کنيد و بدين ترتيب اطلاعات خود را حفاظت کنيد.

شرکت هاي سازنده

از آن جايي که اين دستگاه ها استفاده همگاني ندارند تنها چند شرکت محدود اقدام به توليد آن ها مي کنند که آن ها را در ادامه ذکر مي کنيم. صنايع پرسو (persoo industry) ، فاران (faran) ، هژير صنعت (hajir sanat)، تکام (tacom) ، مگامد (mega mode) و...

قيمت

قيمت UPS ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. برخي از عوامل موثر در قيمت را مي توان شرکت و کشور سازنده ، نوع دستگاه ، زمان پشتیبانی ، بازده و... دانست. به طور کلي قيمت UPS ها در بازار ايران بين 1 ميليون تومان تا 10 ميليون تومان است.

در پايان چند نکته اي که در پيش از خريد لازم است انجام شود را ياد آور مي شويم :

* تا حد امکان UPS مورد نظر خود را از فروشگاه هاي معتبر تهيه کنيد و همچنين توجه کنيد که محصول خريداري شده داراي خدمات پس از فروش مناسب باشد.

* توجه داشته باشيد که UPS حتما از ولتاژ و توان شبکه شما پشتيباني کند.

* توجه کنيد که UPS از تمامي سيستم هاي حفاظتي مثل صاعقه، افزايش بار، ولتاژ زياد، ولتاژ کم و ... پشتيباني کند.

 


نظرات کاربران