نکات لازم برای خرید تخته آشپزخانه

راهنمای خرید تخته آشپزخانه (تخته گوشت)

یکی از ابزاری که وجود آن در آشپزخانه ضروری و کاربردی می باشد تخته گوشت است و در قصابی ها نیز بکار برده می شود. برش گوشت و دیگر خوراکی ها در آشپرخانه حین آشپزی کار دشواری محسوب می گردد که حتما هنگام انجام اینکار باید نکات ایمنی رعایت گردد تا هیچگونه صدمه ای به دستانتان وارد نشود. این وسیله در آشپزخانه جز ابزار ضروری و بسیار کاربردی محسوب می گردد. خرید تخته گوشت باید مطابق برخی نکات انجام گیرد و شما باید هنگام خرید برخی از نکات را مورد توجه قرار دهید تا خریدی مطلوب را تجربه کنید.در ادامه جهت معرفی این نکات با ما همراه باشید.

 

نکاتی که قبل از خرید تخته گوشت باید بدانید

 

 انواع تخته گوشت از نظر جنس

تخته گوشت چوبی: یکی از انواع تخته گوشت، تخته گوشت چوبی می باشد که می توان آن را به عنوان قدیمی ترین نوع به شمار آورد. از ویژگی های این نوع می توان به کیفیت و سرعت پاک شدن بالا اشاره نمود. تخته های چوبی بیشتر توسط بانوان حرفه ای در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت این مدل از چوب درختانی نظیر افرا، ساج و بلوط استفاده می شود. هیچگونه آسیبی از این نوع تخته گوشت به چاقوی آشپزخانه شما وارد نخواهد شد و ماندگاری آن را نیز افزایش می دهد.

 

تخته گوشت پلاستیکی: تخته گوشت پلاستیکی را می توان به عنوان نوع دیگری از تخته گوشت ها محسوب نمود که در قیاس با نوع قبلی از قیمت کمتری برخوردار است و از بین سطوح سازگار با تیغه چاقو ها، این تخته ها دارای رتبه دوم هستند.  توصیه می کنیم اگر قصد خرید تخته گوشت پلاستیکی را دارید حتما به سراغ مدل شیار دار بروید زیرا مدل تخت با مرور زمان توسط چاقو دچار شیارهایی می شود که مواد غذایی و خوراکی درون آنها قرار می گیرد و در نتیجه کار شما برای تمیز کردن آن دشوار خواهد بود.  این مدل تخته ها دارای کارایی زیادی هستند. بر خلاف تخته های چوبی این تخته ها قابلیت شسته شدن در ماشین ظرفشویی را دارند. همچنین این مدل تخته ها دارای اندازه های مختلفی هستند و از نظر اقتصادی نیز انتخاب خوبی محسوب می شوند.

 

تخته گوشت شیشه ای: نوع دیگر از تخته گوشت های عرضه شده به بازار تخته گوشت شیشه ای می باشد. از اصلی ترین ویژگی های این تخته گوشت می توان به ظرافت و زیبایی آن اشاره نمود که علاوه بر کاربردی بودن جز ابزاری به شمار می رود که زیبایی آشپزخانه را افزایش می دهد.

این تخته گوشت از معایبی نیز بهره مند هستند که اصلی ترین عیب آن کند شدن چاقو پس از خرد کردن گوشت و مواد خوراکی با تخته گوشت شیشه ای می باشد . تخته های از جنس شیشه، مرمر و سرامیک از نظر سازگاری با تیغه چاقو در رتبه آخر لیست تخته های آشپزخانه قرار دارند. بدنه این مدل تخته ها خشک و سفت است و روی تیغه چاقو ها اثر بدی دارند. در مواقعی که برای برش دادن و خرد کردن باید به سرعت و پشت سر هم به مواد ضربه بزنید، این تخته ها حتی به چاقوی های بسیار مرغوب نیز آسیب وارد می کنند.

 

تخته گوشت بامبو: تخته گوشت بامبو نیز جز انواع تخته گوشت به شمار می رود. میان این نوع تخته گوشت و تخته گوشت چوبی شاهد شباهت بسیاری هستیم ولی تفاوت هایی نیز دارا می باشد. این محصول از وزن کمتری در قیاس با تخته گوشت چوبی بهره مند است. با خرید این نوع تخته گوشت خیالتان از آسیب ندیدن چاقوی خود راحت خواهد بود و کاملا با محیط زیست سازگار می باشد. این محصول می تواند آشپزخانه شما را زیباتر نماید.

رطوبت خیلی راحت به گیاه بامبو جذب نخواهد شد و احتمال این که آب مواد غذایی به دلیل برش وارد تخته شود خیلی کم است و در نهایت احتمال شکسته شدن یا تاب برداشته شدن آن نیز خیلی کم است. این جنس در برابر خط افتادگی چاقو مقاومت دارد. از لحاظ فنی گیاه بامبو سختی چوب را دارد و با طول تقریبا سی و هفت متر و عرض دو و نیم متر به دست می آید. گیاه بامبو در مقایسه با بعضی از درختان مانند افرا یا بلوط سخت تر است. این گیاه متشکل از لایه های زیادی است ولی چوب یکپارچه ای دارد به این خاطر است که سطح این تخته بعد از حرکت چاقو روی آن، دوباره خیلی سریع ترمیم می گردد. از سوی دیگر در تخته های از جنس بامبو لبه چاقو به جای تماس با یک سطح سفت با یک لایه تماس پیدا می کند و به این خاطر است که تیزی چاقو صدمه خیلی کمی خواهد دید. یکی از خصوصیات بامبو، خاصیت ضد باکتری بودن آن است. چوب هم مثل بامبو خاصیت ضد باکتریائی دارد ولی در تحقیقات جدید بیان کرده اند که بامبو به دلیل سطح بدن نفوذی که دارد سبب می شود تا ویژگی ضد باکتری بودن آن نسبت به دیگر چوب ها خیلی بیشتر باشد. مهم ترین خصوصیت بامبو تجدید پذیر بودن آن است. در دنیای امروزی مشکل اصلی تجدید پذیر بودن منابعی است که از آن ها جهت تولید اقلام مصرفی استفاده می شود. سرعت رشد گیاه بامبو در مقایسه با درخت ها خیلی بیشتر است. برای این که یک درخت به رشد کامل برسد پنجاه سال زمان می برد اما گیاه بامبو پس از کاشت بعد از سه تا شش سال کاملا رشد خواهد کرد.

 

ابعاد و اندازه تخته

اندازه تخته گوشت اهمیت بسیاری دارد و حتما باید هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. توصیه می کنیم برای آشپزخانه خود به خرید دو یا سه تخته گوشت در اندازه های متنوع بپردازید تا نیاز شما تامین گردد و برای هر موادغذایی از یک تخته برش مخصوص بهره گیرید. با اینکار تمیز نمودن آن بسیار آسان تر خواهد بود. باید در ذهن داشته باشید که بریدن مواد غذایی کوچک روی تخته های سایز بزرگ شدنی است ولی برش مواد غذایی بزرگ روی تخته های سایز کوچک کار سختی است. در موقع تهیه تخته آشپزخانه در زمان تصمیم گرفتن درباره سایز آن به مواردی مانند پس اندازتان، توانتان در شستن و تمیز نگه داری آن و فضایی که روی کابینت اشغال می کند دقت کنید. مثلا وقتی که تخته آشپزخانه از جنس پلاستیک می خرید، اطمینان پیدا کنید که قادر خواهید بود آن را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید. ولی در صورتی که ماشین ظرفشویی ندارید و یا میخواهید تخته آشپزخانه از جنس چوب خریداری نمایید، اطمینان پیدا کنید که شست و شو آن برای شما مشکلی به وجود نیاورد یعنی اگر عرض تخته ای که انتخاب کرده اید از عرض سینک ظرفشویی شما کم تر باشد مطمئنا در شستن آن مشکلی برایتان پیش نمی آید. آخرین موردی که در انتخاب اندازه تخته آشپزخانه اهمیت دارد، جایی است که برای قرار دادن تخته در نظر گرفته اید. ما به شما پیشنهاد می کنیم که یک ناحیه خشک و تمیز را به نگه داری تخته اختصاص دهید تا در زمان هایی که از آن استفاده نمی کنید صدمه ای به آن وارد نشود.  


ویژگی های تخته آشپزخانه باکیفیت

دسته دار بودن تخته گوشت

دسته دار بودن تخته گوشت می تواند برای برخی از بانوان حائز اهمیت باشد و هنگام خرید حتما به آن توجه می نمایند که کاملا به سلایق افراد بستگی دارد اما قطعا وجود دسته برای تخته گوشت و یا دیگر ظروف آشپزخانه می تواند کار با آن را برایتان راحت تر نماید.

 

طرح و رنگ

توجه به طرح و رنگ تخته گوشت نیز مهم است و جز نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد که البته لازم به ذکر است که سلایق در آن دخیل می باشد اما با این حال باید طرح و رنگی را انتخاب نمایید که آشپزخانه شما را زیباتر نماید. بهتر است طرح و رنگی را برگزینید که کاملا هماهنگ با لوازم آشپرخانه شما باشد.

 

استفاده آسان

بانوان به دلیل آنکه بیشتر وقتشان را در آشپرخانه سپری می کنند باید از لوازمی بهره گیرند که آشپزی را برایشان راحت تر نماید. می توانید جهت آسان تر بودن کار با تخته گوشت به سراغ مدل بدون پایه بروید زیرا مدل پایه دار سبب می گردد نتوانید از دو طرف تخته گوشت بهره گیرید.

 

بهداشتی بودن تخته های آشپزخانه

درباره پاکیزه بودن انواع تخته های آشپزخانه تفکر افراد متفاوت است. بعضی بر این باورند که تخته های چوبی به طبع بهداشتی می باشند چون باکتری ها روی نواحی چوبی دوام نمی آورند و حتی درصورتی که پس از شستن تخته روی آن مانده باشند، سریعا رشد و تکثیر شدن آن ها توقف می کند. از طرف دیگر تخته های از جنس پلاستیک سطح غیر قابل نفوذی دارند و به این خاطر است که آب مواد غذایی داخل آن نفوذ نخواهد کرد. همچنین تخته های پلاستیکی قابلیت شسته شدن در ماشین ظرفشویی را دارند و با در نظر گرفتن عملکرد ماشین ظرفشویی در شست و شو، مطمئن خواهیم بود که همه باکتری ها نابود می شوند. همانگونه که می دانید مرغوب ترین تخته های چوبی نیز قابلیت شسته شدن در ماشین ظرفشویی را ندارند و امکان قرار دادن آن ها درون آب در زمان طولانی وجود ندارد. مناسب ترین روش جهت شستن تخته های چوبی این است که بعد از هر مرتبه که از آن استفاده می کنید سریعا آن را با آب داغ و شوینده ملایمی شسته و آب کشی کنید.

حتما به این موضوع توجه کنید که بدون در نظر گرفتن جنس تخته ها، شست و شوی درست تخته های آشپزخانه بعد از هر بار کار با آن ها ضرورت دارد و در واقع یک مساله مهم در ضمیمه بهداشتی بودن تخته ها محسوب می شود.

 

تخته های آشپزخانه با طراحی و ظاهر دوست داشتنی

همانگونه که مطلع هستید تخته ها جزی وسایل ضروری برای هر آشپزخانه محسوب می شوند. در صورتی که این وسایل دارای ظاهری زیبا باشند می توان آن ها را به عنوان یک وسیله تزئینی در نواحی باز آشپزخانه جای داد. با این کار فضای کابینت های آشپزخانه بیشتر خواهد شد و این امکان برای شما به وجود می آید تا از این فضاها بیشترین استفاده را ببرید. تخته های چوبی همان گونه که عملکرد خوبی دارند از نظر ظاهری نیز بسیار زیبا هستند. وجود یک تخته از جنس چوب مرغوب در آشپزخانه خبر از وجود یک آشپز کاملا حرفه ای می دهد.

 

دسته دار و پایه دار بودن تخته های آشپزخانه

وجود داشتن یا نداشتن دسته روی تخته، مساله ای سلیقه ای است که برای بعضی از آشپز ها اصلا اهمیتی ندارد و برای بعضی دیگر بسیار مهم است. در هر صورت دقت کنید که اگر ظروف آشپزخانه دسته داشته باشند جا به جا کردن آن ها راحت تر می شود. دسته روی تخته ها یا در کناره تخته قرار گرفته شده اند و یا به شکل دسته ماهیتابه به بدنه تخته وصل هستند و یا اینکه روی تخته تراشیده شده اند.

 

راحت بودن استفاده از تخته ها

در نظر داشته باشید که جهت آشپزی کردن در منزل مطمئنا شما به استفاده از تخته ها احتیاج پیدا می کنید. پس خوب است محصولی را تهیه کنید که عملکرد راحتی برای استفاده معمول شما داشته باشد. پیشنهاد ما به شما این است که به هیچ عنوان تخته های پایه دار را خریداری نکنید چون پایه این تخته ها از استفاده کردن از دو طرف این تخته ها جلوگیری می کند. همچنین باید تخته ای که قصد تهیه آن را دارید وزن مناسبی داشته باشد.

 

قیمت 

در صورتی که مقایسه بین تخته ها را بر پایه قیمت آن ها بگذارید بی شک تخته های از جنس پلاستیک رتبه اول را دارند. تخته های چوبی به دلیل این که اصولا از چوب درخت های افرا یا گیاه بامبو تولید می شوند قیمت بسیار بالایی نیز دارند. در نهایت اگر شما پس انداز کمی دارید می توانید تخته های از جنس پلاستیکی را تهیه کنید چون از نظر اقتصادی به صرفه هستند.

 

نحوه مراقبت از تخته های آشپزخانه غیر چوبی

وقتی که روی سطح تخته، شیار و شکاف های عمیقی ایجاد شد دیگر وقت آن شده که از آن ها استفاده نکنید. چون امکان این که مواد غذایی درون این شیارها بمانند و پس از گذشت زمان تخته را آلوده کنند زیاد است.

شما باید به عکس العمل مواد غذایی مختلف توجه داشته باشید. برخی از مواد وقتی با هم تماس پیدا می کنند از خود عکس العمل نشان داده و در برخی موارد به دلیل فاسد شدن سبب به وجود آمدن آلودگی می شوند. به این خاطر پیشنهاد ما به شما این است که از تخته های مجزا برای مواد غذایی خام مانند گوشت، مرغ و... استفاده کنید. برای شناخت راحت هر تخته نیز می توانید از رنگ های مختلف استفاده کنید. تخته آشپزخانه را به طور مرتب ضد عفونی کنید. به شما پیشنهاد می کنیم که برای تمیز کردن آن، مقداری سرکه سفید را با آب ترکیب نمایید و سطح تخته را با آن تمیز کنید. بعد از تهیه تخته حتما مرحله های آماده نمودن آن را انجام دهید.

 

نحوه مراقبت از تخته های آشپزخانه چوبی

بعد از این که تخته چوبی را خریداری کردی برای شروع باید آن را آماده استفاده کنید. آماده کردن تخته از به وجود آمدن لکه روی تخته، جذب بوی غذا توسط آن و رشد کردن باکتری ها جلوگیری خواهد کرد. همچنین آب از تخته هایی که قبلا آن ها را آماده کرده اید خیلی سخت نفوذ خواهد کرد و در نهایت درصد از کارافتادگی این تخته ها خیلی کم خواهد بود. جهت آماده کردن این نوع تخته ها باید از روغن های بدون بو و مزه استفاده کنید. مناسب ترین نوع روغنی که کارشناسان ظروف آشپزخانه آن را پیشنهاد می کنند، روغن معدنی با کیفیت بالا است. این مدل روغن ها دارای قیمت زیادی نیستند و می توانید آن ها را از داروخانه ها تهیه نمایید. استفاده از روغن های گیاهی مخصوصا روغن زیتون را اصلا به شما پیشنهاد نمی کنیم. چون این مدل روغن ها کم کم فاسد خواهند شد و مواد غذایی روی تخته را هم آلوده خواهند کرد. درصورتی که می خواهید از ماده دیگری به جای روغن معدنی استفاده کنید، حتما از بهداشتی بودن آن مواد و سازگار بودن آن با مواد غذایی اطمینان پیدا کنید.

برای آماده کردن تخته های چوبی فقط باید روغن معدنی را گرم نموده و آن را هماهنگ با رشته های چوب روی تخته ماساژ دهید. حالا باید سی دقیقه صبر کرده تا تخته روغن را به خود بکشد و دوباره ماساژ روغن را ادامه بدهید. جهت آماده سازی ابتدایی این تخته باید این کار را چهار تا شش مرتبه انجام دهید. بعد از آن این کار هر یک ماه یکبار و یا هر زمان که سطح تخته خشک به نظر آید انجام می شود.


نظرات کاربران