روش های گوناگون ست کردن رنگ لباس

روش های گوناگون ست کردن رنگ لباس

در صورتی که آشنایی با رنگ‌ها داشته باشید هماهنگ کردن لباسی که با دیگر رنگ‌ها هم هماهنگ باشد دشوار نیست. سوال این است که چه رنگی را با بقیه رنگ‌ها هماهنگ کنیم؟ این سوالی است که بعضا درگیر آن می‌شویم. خیلی‌ها برای لباس پوشیدن به سراغ رنگ‌های سفید، سیاه، طوسی و قهوه ای می‌رویم. چرا که راحت با هم هماهنگ می شوند و برای وقت زیادی برای فکر برای هماهنگی آن‌ها با هم نیاز نیست. در صورتی که ذوق و سلیقه داشته باشید دو رنگ مختلف را راحت با هم هماهنگ می‌کنید. در ادامه این مطلب اصول هماهنگ کردن رنگ را لباس را بررسی می‌کنیم.

 

اصول کلی ست کردن رنگ‌ لباس

روش هماهنگ کردن رنگ لباس‌ها با هم را می‌توان علم و هنر دانست. در صورتی که فرد پولداری هم باشید و لباس‌های گران هم بتوانید داشته باشید اما ندانید و نتوانید که رنگ آن‌ها را با هم هماهنگ کنید ترکیب لباس ها جالب نخواهد بود. پس دقت به جزییات خیلی اهمیت دارد و هماهنگ کردن رنگ‌ها کار حساسی است.

مثلا دقت کردن به طرح‌هایی که طراح لباس دلخواه شما آماده می‌کند باعث می شود متوجه شوید که ترکیب رنگ تمام این لباس‌ها در کنار هم زیبا و جذاب است. در صورتی که آدم ریسک پذیری بوده و تنوع در لباس پوشیدن را دوست دارید بد نیست که اول قواعد ترکیب رنگ را یاد گرفته و اگر هم از رنگ‌ها زیاد نمی دانید با این مطالب همراه باشید تا با روش ترکیب کردن و هماهنگی رنگ‌های مختلف لباس  مردانه و زنانه آشنا شوید.

از کجا بدانیم که باید چه رنگ‌هایی را با چه رنگ‌هایی ترکیب کنیم؟

بسیار اهمیت دارد که از رنگ‌های درست استفاده کرده و آنها را درست با هم هماهنگ کنید. رنگ مناسبی که برای یک لباس انتخاب می‌کنید باعث تفاوت استایل شما با بقیه می شود. به همین علت رنگ‌ها و نظریه‌های مرتبط با آنها آن‌ها در لباس پوشیدن کاربرد ندارند در موارد مختلف مثل دکوراسیون داخلی، رنگ مو، آرایش صورت و ... هم دانست آنها کاربردی است. برای درک بهتر این موارد باید اول نظریه ی کلی رنگ‌ها را یاد بگیرید.

روش های گوناگون ست کردن رنگ لباس

چرخه رنگ‌ها چیست؟

چطور از چرخه رنگ‌ها برای هماهنگ کردن رنگ لباس‌ها استفاده کنیم. این چرخه اولین مرتبه توسط آیزک نیوتن در قرن ۱۸ میلادی ارائه شد. او تلاش کرد که طیف رنگ‌ها رد به اختصار در دایره ای جای داده و ارتباط رنگ‌ها با هم را به شکل بصری برای بقیه توضیح دهد. چرخه رنگ‌ها چند دسته دارد که به معرفی آنها می‌پردازیم. در اینجا از چرخه رنگ‌ها برای لباس پوشیدن صحیح استفاده کرده ولی این نظریه جهانی بوده و در مورد هر چیزی که به رنگ‌ها ارتباط داشته باشد قابل اعمال است

طبقه بندی چرخه رنگ‌ها چگونه است؟

 رنگ‌های اصلی

رنگ‌های اصلی رنگ‌هایی اند که از ترکیب دو رنگ دیگر اینا نمی‌شوند و عبارتند از قرمز، زرد و آبی. و هر رنگی که وجود دارد از ترکیب این سه رنگ ایجاد می‌شوند.

رنگ‌های ثانویه

رنگ‌های ثانیه از ترکیب نمودن سه رنگ اصلی به وجود می آیند. مثلا ترکیب زرد و قرمز نارنجی را ایجاد می‌کند ترکیب آبی و قرمز رنگ بنفش را درست می‌کند و رنگ زرد و آبی سبز را به وجود می آورند.

رنگ‌های ترکیبی

این نوع رنگ‌ها در واقع ترکیب شده رنگ‌های اولیه و رنگ‌های ثانویه اند. با ترکیب آنها به رنگ‌هایی مثل سبز نعنایی، آبی آکوامارین، نارنجی مرجانی و ... منجر می‌شود.

رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد

به رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی و قهوه‌ای، رنگ‌های گرم می‌گویند و باعث شده که اندازه کوچکتری از یک شی نمایش داده شود. به همین خاطر وقتی که بخواهیم لاغر تر از حالت عادی به نظر بیاییم لباس هایی که رنگ های گرم دارند می‌پوشیم. رنگ‌های سرد چون  رنگ آبی، بنفش، سبز و ... رنگ‌های تسکین دهنده اند.

رنگ‌های خنثی

اینگونه رنگ‌ها همان طور که از نامشان مشخص است. رنگ‌های خاموش و ساده و نرم اند. رنگ‌های از نوع خنثی رنگ‌های مشکی، خاکستری، سفید، سفید عاجی، خاکستری مایل به قهوه‌ای و ... اند.

قانون مهم هماهنگ کردن رنگ‌ها به چه صورت است؟

قانون اساسی که برای هماهنگ‌ کردن رنگ لباس‌ها با هم یا هرچیزی که به رنگ مربوط است وجود دارد. به این صورت است که رنگ‌های هماهنگ را با هم ترکیب کنید. و باید زمان هماهنگ کردن رنگ لباس و طرح آن به این نکته توجه کنیم. در زیر روش هماهنگ کردن رنگ‌های مختلف با هم را شرح می‌دهیم.

روش های گوناگون ست کردن رنگ لباس

هماهنگ رنگ‌هایی که مکمل هم می‌باشند.

رنگ قرمز با رنگ سبز، رنگ بنفش با رنگ زرد، و رنگ آبی با رنگ نارنجی، مکملند و با هم به شکل بسیار زیبایی به نظر می آیند. این نوع رنگ‌ها در چرخه رنگ‌ها مخالف هم بوده و در ابتدا ممکن است ترکیبشان با هم عجیب باشد اما اطمینان داشته باشید که از ترکیبشان نتیجه خوبی خواهید گرفت. با دقت به رنگ لباس‌های تابستانی پی می‌برید که لباس‌های فصل بهار و تابستان از رنگ‌های مکمل ایجاد شده اند. که برخی از این ترکیب رنگ راضی نیستند و استفاده از این رنگ‌ها اختیاری بوده و به سلیقه و استایل ربط دارد.

هماهنگ کردن رنگ لباس با رنگ‌های مشابه

هماهنگ کردن رنگ‌های شبیه به هم با یکدیگر به این معنی است که دو یا سه سایه از یک رنگ چرخه را با یکدیگر ترکیب نمایید. با این راه و ترکیب رنگ‌ها د لباس‌های خود جذاب تر دیده می‌شوید. تن‌های متفاوت از یک رنگ خاص با هم زیبایی خاصی دارند.

ست کردن رنگ‌ لباس به شکل سه گانه

این ست کردن به کشیده سه گانه یعنی رنگ‌های در چرخه رنگ را که هماهنگ می‌کنید  فاصله ای یکسان با هم دارند. که این نظریه با موافقت‌ها و مخالفت‌های خود رو به رو است. اما می‌توان از تن رنگ خنثی استفاده کرده و با رنگ‌های دیگر ترکیب کنید. مثلا می‌توان شلوار سبز با تاپ صورتی پاستیلی و زیورآلات یا کفش آبی ترکیب کنید. که استایلی خاص را ایجاد می‌کند.

بهترین ترکیب‌های رنگی برای لباس‌ها

هماهنگ کردن درست رنگ‌ها را همه به شکل اصولی بلد نیستند. هماهنگ کردن رنگ لباس و دانستن علم رنگ یک مهارت است که به صورت اکتسابی است و باید فراگرفته شود و ذاتی نیست. که می توان این مهارت را هم آموزش دید.

روش های گوناگون ست کردن رنگ لباس

ست کردن رنگ‌ لباس و رنگ‌های هم‌ خانواده

روش خوب برای انتخاب رنگ پیراهن و لباس زنانه این است که از رنگ‌های هم خانواده استفاده نمایید. یک روش مطمئن برای این کار هم ترکیب کردن سایه‌های متمایز یک رنگ با یکدیگر است. اما این نوع ترکیب‌ها ممکن است موجب خستگی شده و به همین علت توصیه می‌شود که از ترکیب کردن رنگ‌های مکمل با هم استفاده نمایید. اینگونه زیبا و شیک هم به نظر می‌رسید و به سادگی از رنگ لباس خود دلزده نمی‌شوید.

هماهنگ کردن رنگ‌ لباس به روش آمبره

امروز هماهنگی و ترکیب رنگ‌ها به شیوه آمبره طرفداران زیادی پیدا کرده و توجه افراد زیادی به این نوع جلب شده است. و در ست کردن رنگ لباس و مو و لاک و طراحی داخلی و ... کاربرد دارد. در هر نوع لباس و با هر نوع مدل رنگ‌ها را می‌توان به شیوه آمبره ست نمود. مثلا در لباس‌هایی که برای ساقدوشان عروس است، لباس مجلسی، و ست کردن شلوار جین و تیشرت ساده امکان پذیر است.

اینکه رنگ لباس را به روش آمبره انتخاب نمایید یعنی آن رنگ به شکل صعودی یا  نزولی از تن کمرنگ سایه تا تن پر رنگ آن تغییر کند. در صورتی که نمی‌خواهید پیراهن به تن کنید تلاش نمایید که رنگ تمام بخش‌های لباس به صورت هماهنگ باشد. به این شکل که رنگ تاپ، شلوار، کفش و زیورآلات ست باشند. استفاده کردن از این نوع سبک در لباس پوشیدن برای فصل‌های سرد مثل زمستان کاربردی است.

هماهنگ کردن رنگ‌ لباس به شیوه ی مونوکروم یا تک رنگ

شاید تصور نمایید که سبک مونوکروم سبکی بی زحمت است چرا که فقط یک رنگ در آن به کار می‌رود. اما در واقع هماهنگ کردن رنگ‌ها به شیوه مونو کروم کاری دشوار است. و یک خبر خوب این است که این استایل هم جدیدا مد شده است و خیلی عجیب نیست. برای اینکه این استایل را اجرا کنید بهتر آن است که رنگ‌های خنثی خاکستری، آبی، سفید، و مشکی برای اولین مرتبه به کار بگیرید. و بعد سراغ رنگ‌های پاستیل روید. رنگ استایل مونوکروم مطابق با فصل و یا مراسمی که قصد شرکت دارید متغیر باشد. اگر مراسمی که می‌خواهید بروید رسمی است. تلاش کنید که رنگ‌های خنثی مثل آبی و سفید استفاده نمایید. اگر در شرایط غیر رسمی سبک مونو کروم را به کار ببرید از رنگ‌های دیگر مانند زرد پاستلی و رنگ‌های درخشان تر استفاده کنید.

روش های گوناگون ست کردن رنگ لباس

استفاده کردن از یک طرح خاص

اگر قصد دارید تا یک لباس با پارچه طرح دار را استفاده نمایید اجازه دهید که این طرح‌ها در استایل شما به شکل غالب عمل کند.

در صورتی که می‌خواهید لباسی به با یک پارچه طرح دارد بپوشید باید اجازه دهید که این گونه طرح‌ها در استایل شما به شکل غالب باشد. طرح‌ها و الگوها معمولا به صورت ترکیبی از چند رنگ مختلف می‌باشند به همین علت اگر لباستان طرح دارد بهتر این است لوازم مثل زیورالات تزئینی با رنگی که در طرح‌های لباس وجود دارد. استفاده کنید اگر رنگ آنها مخالف رنگی باشد که در طرح لباس شماست جلوه لباس شما زیبا نخواهد بود.

اینکه بین رنگ‌های انتخابی شما تعادل باشد یکی از مواردی است که باید در ست کردن لباس استفاده نمایید. و بهتر است در رنگ‌های مورد استفاده خود تعادل ایجاد نمایید. در صورتی که مقدار رنگ‌هایی که در لباس و استایل شما به کار می‌رود تعادل وجود داشته باشد همه چیز درست خواهد بود پس بهتر است که در رنگ‌های کاربردی زیاده روی نکنید.

رنگ لباستان را با تن رنگ پوست خود هماهنگ کنید اگر پوست شما زرد است و یا پوست روشن دارید. بهتر آن است که رنگ‌های سرد داخل چرخه رنگ مثل خاکستری، سرمه‌ای، آبی، تناژهای مختلف رنگ سبز، آکوا، سبز زمردی، قرمز تیره و ... را به کار ببرید. اما اگر پوست تیره دارید باید از رنگ‌های تند و گرم مثل قهوه‌ای، مرجانی، عسلی، طلایی، کهربایی، خاکستری مایل به قهوه‌ای و ... استفاده کنید. در این روش یک نکته وجود دارد و آن این است که باید همیشه بین رنگ‌های سرد و گرم ایجاد تعادل نمایید و اگر برای انتخاب رنگ دچار شک شدید رنگ‌های خنثی گزینه مناسبی هستند.

برخی زیاد دوست ندارند که در مرکز توجه باشند به همین خاطر به دنبال رنگ‌های خنثی می‌روند. اگر از این نوع افراد هستید می‌توانید از رنگی گرم و یا سرد استفاده نمایید و در قسمت‌های دیگر لباستان از رنگ‌های خنثی استفاده نمایید. اینگونه هم در ظاهر جذاب هستید و هم زیاد در مرکز توجه نیستید.

ایده‌های بیشتر برای هماهنگ کردن رنگ‌ لباس

امروزه رنگی که برای لباس پوشیدن انتخاب می‌کنیم ویژگی‌های شخصیتی ما را نشان می‌دهد. رنگ‌های تیره مثل مشکی و سرمه ای حس اقتدار و قدرت را منتقل می‌کنند تلاش کنید در ست کردن رنگ لباس رنگی را انتخاب کنید که با رنگ رگ مچ دست شما هماهنگ باشد. در صورتی که خواهان این هستید که دوستانه و آرام به نظر بیایید از رنگ‌های پاستلی سبز روشن و آبی روشن استفاده کنید.

روش های گوناگون ست کردن رنگ لباس

از ترکیبات رنگی برای نشان دادن اینکه شخصی خلاق هستید استفاده نمایید. تن رنگ قرمز پیام‌های مختلفی را منتقل می‌کند. قرمز با سایه‌های آبی برای افرادی که دنبال جلب توجه اند مناسب هستند. قرمز تیره پیچیده بودن را نشان می‌دهد. افراد با فعالیت زیاد قرمز مایل به نارنجی را انتخاب می‌نمایند.

برای نشان دادن اینکه فردی خوش قلبید از رنگ صورتی استفاده کنید افراد با لباس‌هایی به رنگ صورتی صمیمی تر جلوه می‌کنند و دوستی بیشتری با افراد دیگر دارند. برای شروع جدید سفید بپوشید. و برای گرما و خوشبینی از رنگ زرد استفاده کنید. رنگ زرد مثل نور خورشید که نشاط و شفا را دارد و مثل خورشید با خوش بینی هماهنگ است.

اگر می‌خواهید که  به دیگران نشان دهید که فردی پر انرژی هستید رنگ نارنجی را در لباس‌های خود به کار ببرید. اگر لباسی به رنگ سبز دارید آن را با کفش، کیف و زینت آلات بلوطی هماهنگ کنید. این دو رنگ در کنار هم بسیار خوب و  به نظر می آیند.

رنگ‌ها اثرات روانی قوی دارند. وقتی  به رنگ خاصی نگاه می‌کنید  پیامی به مغز  ارسال می‌شود و باعث ترشح  هیپوتالاموس هورمونی می‌شود. مثالا نگاه کردن به رنگ‌های گرم و روشن مثل قرمز یا صورتی، هورمون دوپامین که به آن هورمون احساسات خوب می‌گویند در مغز ترشح می‌شود و تقویت روحیه و نشاط را در پی دارد. از طرفی نگاه کردن به رنگ های سرد هورمون اکسی توسین  که  ایجاد آرامش و خونسردی می‌کند را تولید می‌نماید.

 


نظرات کاربران