شکل و شمایل اتومبیل
اطلاع از سبک و کلاس خودرو، اولین و مهمترین اصل در انتخاب رینگ است. انتخاب رینگ تنها بر مبنای زیبایی و طراحی خاصش عاقلانه نیست. رینگ باید با مجموعه بدنه خودرو و خطوط آن هماهنگی داشته باشد. برای مثال عضلانی یا لوکس بودن خودرو در انتخاب رینگ بسیار مهم است. از نظر مفهومی طراحی بعضی رینگها بهگونهای است که خصلت طراحی خودرو را سرکوب میکنند وهمچنین بعضی دیگر نیز نمای زیبا و بینظیری به خودرو میبخشند.
وزن رینگ
انتخاب رینگ با وزن مناسب یک از عوامل تاثیرگذار در هندلینگ خودرو میباشد. اگر رینگ شما دارای وزن زیادی باشد، مقدار زیادی از توان و هندلینگ ماشین تنها در جهت به حرکت درآوردن رینگها تلف میشود. با اینحال اگر در خرید رینگهای بزرگتر که طبیعتا سنگینتر هستند مصر هستید، پیشنهاد ما استفاده از رینگهایی با آلیاژ آلومینیوم است. اما اگر در محدودیت مالی به سر نمیبرید و بودجه کافی در اختیار دارید، ما رینگهای ساخته شده از آلیاژ منیزیم را پیشنهاد میکنیم. جنس این رینگها در عین سبکی جلوه و زیبایی خاصی را برای خودروی شما به ارمغان میآورد.
ترمزها
مرحله بعدی در انتخاب رینگ، وضعیت کاسهچرخ و ترمزها است. در حالت کلی رینگ نباید این بخش مهم و حساس را تحت فشار قرار دهد، چون ممکن است به طور جدی سلامتی سرنشینان خودرو را تهدید کند. اندازه رینگ، به خصوص پهنای آن نباید بیش از اندازه از لبه سپر خودرو بیرون بزند. در عین حال تعداد کمی بادیکیت با ویژگی بیرون زدن رینگ و لاستیک از لبه گلگیر وجود دارد، که ممکن است منجر به زیباترشدن خودروی شما گردد.
لبههای رینگ
توجه به لبههای رینگ شاید در ابتدای امر غیرضروری جلوه کند. اما بد نیست به این نکته توجه کنید که رینگ با لبههای نازک، مناسب استفاده در شرایط ضربه نیستند. به عبارت دیگر یک دستاندازجدی میتواند سبب آسیبرسیدن به رینگ شما گردد که در ابتدای امر از زیبایی آن کاسته و سپس ایمنی خودرو و سرنشینان را به خطر میاندازد. بنابراین توجه به تکنولوژی به کاررفته در ساخت لبه رینگ، در عملکرد آن نقش جدی ایفا میکند.
مزایا و معایب رینگ اسپرت
امروزه باور عمومی بر این است که افزایش سایز رینگ و لاستیک اتومبیل تاثیر بسزایی در افزایش فرمانپذیری و قدرت مانور خودرو دارد. البته عدهای دیگر این کار را تنها به منظور اسپرت کردن خودرو و بیشترشدن جذابیت آن انجام میدهند. استفاده از لاستیکهای با عرض بیشتر و همچنین رینگهایی با ابعاد بزرگتر تا حدودی فرمانپذیری خودرو را بهخصوص در پیچهای تند افزایش میدهد که به عنوان نمونه میتوانیم استفاده از این گونه لاستیکها در ماشینهای مسابقهای را متذکر شویم.
هرچند از مزایای این رینگ و لاستیکها گفتیم، اما معایبی نیز دارند که موجب محدودکردن استفاده از این گونه محصولات در خودروهای معمولی میشود. در ادامه مزایا و معایب افزایش سایز رینگ و لاستیک را به تفضیل بررسی میکنیم.
مزایا : مادامیکه افزایش سایز رینگ و لاستیک مطابق اصول صورت گرفته باشد، سبب افزایش قدرت مانور و فرمانپذیری خودرو خواهد شد. این مقوله بهخصوص در پیچهای تند و سرعتهای زیاد ملموستر است.
ازجمله مزیتهای دیگر این قابلیت میتوان به کاهش خط ترمز و کمشدن سرعت توقف خودرو در ترمزهای شدید اشاره کرد. ذکر این نکته ضروری است که جنس و نوع طراحی عاج لاستیک نیز در بهبود این عوامل موثراست و در عینحال امکان به دستآوردن نتیجه معکوس پس از جایگزینی لاستیک با لاستیکی پهنتر در صورت مناسب نبودن عاج نیز وجود دارد. درنهایت با انجام این کار زیبایی خودروی شما افزایش قابل محسوسی مییابد، چرا که چرخ اتومبیل اولین قسمتی است که نظر هر بینندهای را به خود جلب میکند.
معایب: مشکل اولیه هنگام افزایش سایز لاستیک، هزینه سنگین تعویض آن است. چرا که در صورت تعویض لاستیک با سایز پهنتر، تعویض رینگ نیز ضروری است که این کار هزینه شما را چندین برابر میکند. اما بحث اصلی در این زمینه تخصصی بودن این فرآیند است. زیرا اگر از سایز نادرست که مناسب خودروی شما نیست استفاده گردد، مزایای ذکرشده در بالا را تا حد زیادی کاهش میدهد. استفاده از لاستیکهای پهن که ارتفاع کمی از سطح زمین دارند، راحتی و نرمی سواری ماشین را به شدت کم کرده و کوچکترین ناهمواری جاده را به صورت محسوسی سرنشینان مشاهده خواهند کرد. مشکل تنها به اینجا ختم نشده و این موضوع صدای اتاق شما را زودتر از استاندارد معمول درمیآورد و عمر مفید فنرها را نیز کاهش میدهد. زیرا دیگر لاستیک توانایی جذب ضربات را نداشته و مستقیا تمامی ضربات را به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو منتقل میکند. این فشار در طول زمان سبب مستهلکشدن این بخشها شود. علاوه بر اینها چون رینگ و لاستیک خودروی شما متناسب با طراحی سیستم تعلیق انتخاب شده است، با تعویض آنها، ناهماهنگی ایجاد شده سبب ورود قسمتی از ضربات به داخل اتاق میشود.
هنگامی که سایز لاستیک افزایش مییابد، به سبب افزایش سطح اتکای لاستیک بر روی زمین، فرمان سفتتر میشود و برای چرخش فرمان به اعمال نیروی بیشتری نیاز خواهید داشت. این تاثیر به مقداری جدی است که اگر خودروی شما به سیستمهای کمکی فرمان از جمله فرمانهای هیدرولیک یا فرمان برقی نیز مجهز باشد، سفتی آن همچنان محسوس است. یکی از مواردی که در اثر تعویض لاستیک ایمنی خودروی شما را کاهش میدهد، عدم پایداری اتومبیل در زمینهای برفی است. بنابر یک قاعده فیزیکی ساده هرچه سطح اتکا افزایش یابد، نیروی وارده بر سطح کاهش یافته و لذا این سطح وسیع همانند چوب اسکی بر روی سطح برفی حرکت میکند. لازم به ذکر است که طراحان این نوع از لاستیکها تغییرات زیادی در جهت کاهش این عیب با تمرکز بر نحوه طراحی عاجها انجام دادهاند. که تاحدی مثمربه ثمر واقع شده است.
اگراستفاده از رینگ و لاستیک بزرگتر همزمان با کاهش ارتفاع اتومبیل صورت گیرد، احتمال برخورد لاستیک با لبههای گلگیر هنگام پیچیدن، عبور از دستاندازها و یا برخورد به ناهمواریها افزایش مییابد.
زیبایی بیشتر بیهزینه نیست، استفاده از لاستیک پهنتر سطح اتکای بیشتری به زمین را فراهم میآورد که اصطکاک چرخها را افزایش میدهد. برای غلبه بر این اصطکاک نیاز به نیروی بیشتری خواهید داشت که طبیعتا مصرف سوخت اتومبیل شما را افزایش خواهد داد. اگرچه این چسبندگی بیشتر برای رانندگی در حالت اسپرت بسیار مناسب و دلپذیر است، اما به مصرف سوخت بیشتر نیز باید توجه داشت.
مواد سازنده رینگها
اهمیت انتخاب رینگ اگر مهمتر از انتخاب لاستیک نباشد، کمتر از آن نیز نیست. استفاده از رینگهای فورچکاری شده نیز گزینه مناسبی در جهت کاهش عوامل مخرب یاد شده است. این رینگها از نوعی آلومینیوم سبک با تکنولوژی بسیار پیشرفته و بدیع ساخته شدهاند که در مقایسه با رینگهای اسپرت استاندارد متداول در بازار،مقاومت بیشتر و وزن کمتری دارند.
ساختار گوناگونی برای رینگها وجود دارد که از معروفترین آنها میتوان به رینگهای یکتکه اشاره کرد. البته انواع دیگری نیز وجود دارد که به صورت پرس، دوتکه و پنجپیچ ساخته میشوند. رینگهای پنجپیچ را به عنوان مثال در رینگهای پنجپره برابوس و یا پنجپره کمپانی بی ام و میتوان مشاهده کرد. برخی دیگر از رینگها نیز وجود دارند که کمتر متداول هستند، مانند رینگهای دارای 4 یا 8 پیچ که ازجمله محصولات با این مشخصات میتوان به رینگ O.Z که دارای 8 جای پیچ است اشاره کرد که در اصل به صورت 4 پیچ نصب میشوند.
رینگهای استاندارد عموما از جنس آلیاژ و آلومینیوم ساخته میشوند. در کاربردهای خاص جنس این رینگها تغییراتی را به همراه دارد. به عنوان مثال در خودروهای فرمول یک از رینگهایی به جنس منیزیوم استفاده میشود. ویژگی اصلی این رینگها وزن بسیار کم در عین مقاومت بالا است. اما استفاده از رینگهای منیزیومی به دلیل قیمت بسیار بالای این محصولات متداول نیست و تنها در موارد خاص به کار میرود.
رینگ
امروزه کاربرد رینگهای آلومینیومی یا فولادی باتوجه به امکانات و یا قیمت خودرو انتخاب میشود. البته رینگهای آلومینیومی جلوه بیشتری به خودرو شما میبخشند. با ما در ادامه همراه باشید تا تفاوتهای این دو نوع رینگ را بررسی کنیم.
رینگ فولادی استیل
عموما استفاده از رینگهای استیل مناسب خودروهایی است که به طور مستمر و مداوم مورد استفاده قرار نمیگیرند. همچنین رانندگانی که زیبایی اتومبیل در اولویت بعدیشان قرار دارد، با گزینه مناسبی روبهرو هستند. رینگهای فولادی یا استیل به طور قابل توجهی سنگینتر و محکمتر بوده و دارای تنوع کمتری میباشند. این رینگها دارای اندازهی 16 و یا کمتر از آن میباشد. مزیت اصلی این نوع از رینگها استحکام بیشتر است و اگر بخواهیم معایب آن را ذکر کنیم، باید به مواردی همچون سنگین بودن، فرسوده شدن لایه کروم و زنگ زدن اشاره کنیم.
رینگ آلومینیومی
امروزه استفاده از رینگهایی با آلیاژ آلومینیومی برای بیشتر خودروها متداول شده است. چرا که این نوع از رینگها هر دو ویژگی کارایی بالا و ظاهر زیبا را داراست. به همین دلیل رینگ آلومینیومی نسبت به رینگ استیل، خواهان بیشتری دارد.
آلومینیوم یک فلز بسیار سبک است، در نتیجه کارایی بهتر و شتاب اولیه بالاتری را برای چرخ به همراه دارد و در حالت کلی سواری را برای راننده و سرنشینان دلنشینتر میکند. از جمله مزیتهای دیگر آلومینیوم باید به انعطافپذیر بودن آن اشاره کرد که باعث میشود رینگ در مقابل ضربات جاده آسیبناپذیر باشد. و در آخر باید به قابلیت رنگپذیری رینگ آلومینیومی اشاره کنیم که قطعا تنوع بینظیری را برای مصرفکنندگان این محصول فراهم میآورد.
مزایای رینگ آلومینیومی
افزایش عمر لاستیک: یکی از ویژگیهای مفید رینگهای آلومینیومی انتقال حرارت بیشتر و توزیع یکنواخت میباشد که سبب میشود لاستیکی که بر روی رینگ بسته شده است، به طور متوسط 10 درصد خنکتر از لاستیکی باشد که بر روی سایر رینگها بسته شده است. تاثیر این ویژگی را میتوانید در سرعتهای بالاتر به طور قابل توجهی احساس کنید. این نکته زمانی به چشم میآید که بدانیم؛ لاستیکهایی که سردتر هستند، از مقاومت بالاتری در مقابل سایش برخوردارند.
سایش یکنواخت: در صورتی که قسمتی از رنگ در رینگ از بین رود، رینگ فولادی نسبت به رینگ آلومینیومی بیشتر در معرض پوسیدگی و زنگ زدگی قرار دارد. این در حالی است که چنین حالتی باتوجه به خاصیت لایه اکسیدی بر روی آلومینیوم، در رینگهای آلومینیومی اصلا رخ نمیدهد. بنابراین رینگهای آلومینیومی ازنظر مقاومت در برابر خوردگی و زنگزدن در سطح بالاتری از رینگهای فولادی قرار میگیرند.
یکپارچگی ساختار: رینگهای آلومینیومی دارای ساختاری یکپارچه هستند که که این خاصیت در مقایسه با رینگهای فولادی، سبب کاهش لنگی و جذب ارتعاش چرخ حتی در سرعتهای بالا شده و برای مقاومت در برابر ضربه نیز مناسبتر است.
افزایش ایمنی خودرو: در سرعتهای بالا به دلیل اصطکاکی که بین لاستیک و جاده بهوجود میآید، نیاز به خنککاری لاستیک افزایش مییابد که رینگهای آلومینیومی به دلیل خاصیت انتقال حرارت بهتر، دارای سرعت بیشتری در جهت خنکشدن سیستم ترمز هستند.
برند سازنده
در بازار رینگهای اسپرت با درجهبندیهای متفاوتی عرضه میشوند. رینگهای اسپرت با درجه کیفی یک عموما تولید کشورهایی همچون ایتالیا، انگلیس، ژاپن و آمریکا است. در مسابقات فرمول یک تمامی برندها سعی در عرضه بهترین محصول خود دارند تا در این آوردگاه سالانه آخرین دستآوردها و تکنولوژیهای خود را در معرض نمایش عموم قرار دهند. از معروفترین شرکتهایی که در این زمینه کار میکنند میتوان به شرکت O.Z و Enki ژاپن اشاره کرد که به عنوان امضای اختصاصی، مشخصات آنها بر روی رینگ حک شده است. اما برای اطلاع از مشخصات کلی همچون قطر رینگ، اندازه و فاصله پیچها، باید به پشت رینگ مراجعه کنید. اعداد و حروف حک شده در پشت رینگ حاوی تمام مشخصاتی است که برای انتخاب رینگ مناسب بدان نیاز خواهید داشت.
اما چند شرکت معروف در تایرسازی یعنی شرکت میشلن، پیرلی، بریجستون و کانتیننتال به خوبی بازار تایر را نسبت به سایر رقبا در دست گرفته و در این زمینه یکهتازی میکنند. البته شرکتهای شناختهشده دیگری نظیر دانلوپ، یوکوهاما، گودیر،BFگودریچ نیز در این زمینه مشغول به کارند، اما نسبت به شرکتهای ذکر شده در بالا از محبوبیت پایینتری برخوردارند.
یکی از دلایلی که این شرکتها کارخانههای متفاوتی را در سراسر دنیا تاسیس کردهاند، کاهش هزینه مربوط به حملونقل است. بنابراین هنگام خرید تایر جای هیچ نگرانی نسبت به محل کارخانه ساخت تایر نیست و همهی این شرکتها تحت لیسانس، استاندارد و کیفیت شرکت تابعهشان به تولید میپردازند. بنابراین مهم نیست که میشلن ساخت فرانسه و یا ایتالیا در اتومبیلتان قرار بگیرد. ممکن نیست بتوانیم یک شرکت را بعنوان بهترین شرکت ساخت تایر انتخب کنیم، زیرا محصولات هر شرکت تنها دربعضی از سایزها دوام و کارایی بالاتری دارد. بنابراین به طور قطع نمیتوان گفت پیرلی بهتر از میشلن یا بریجستون است.
جمع بندی و نتیجه گیری
اگر زیبایی خودرو اهمیت فراوانی برایتان دارد و قادر به پرداخت هزینه معقولی هستید، باتوجه به بررسیهای ما رینگهای آلومینیومی میتواند گزینه مناسبی برای شما و به طور کلی استفادههای شخصی و عمومی باشد. قدرت هدایت حرارت رینگهای آلومینیومی در سرعت بالا، لاستیک را خنکتر نگهمیدارد و منجر به افزایش عمر لاستیک خواهد شد. همچنین به دلیل وزن کمتر نسبت به رینگهای فولادی، باعث افزایش فرمانپذیری و شتاب اتومبیل شده و تاثیر خوبی بر هندلینگ و سیستم ترمز و تعلیق ماشین خواهد گذاشت. مزیت دیگر رینگهای آلومینیومی مقاومت بالاتر در برابر خوردگی و زنگزدگی نسبت به رینگهای فولادی است.
بنابراین اگر به دنبال زیبایی اتومبیل خود هستید و به بهبود عملکرد آن نیز اهمیت میدهید، کافی است از اندازه و ابعاد مناسب اتومبیل خود اطلاع یافته و باتوجه به اطلاعات داده شده، انواع رینگها را بررسی کرده و از بین برندهای معروف در این زمینه، رینگ موردنظرتان را انتخاب کنید.