راهنمای خرید پیچ گوشتی دستی

راهنمای خرید پیچ گوشتی دستی

پیچ گوشتی یکی از ساده ترین و البته پر کاربردترین ابزار آلات بوده که جهت باز و بسته کردن پیچ از آن استفاده می شود. پیچ گوشتی دارای دو قسمت میله و دسته بوده که انتهای لوله درون پیچ رفته و با حرکت دسته توسط انسان پیچ مورد نظر باز یا بسته می گردد. جنس میله باید از فلزی مستحکم بوده به راحتی خم نگردد و همچنین برای آن که دسته آن در دست دچار لغزش نگردد عموما از جنس پلاستیک، چوب و یا فلز ساخته شده و آن را به شکل عاج دار می سازند.

در پیچ گوشتی های ساده از نیروی دست جهت چرخش استفاده می گردد و در برخی پیچ گوشتی های دیگر جهت سهولت کار، از سیستم چرخ جغجغه استفاده شده است و در نمونه ای دیگر  برای افزایش سرعت و عدم خستگی کاربر،  نیروی موتور الکتریکی جهت پیچاندن به کار گرفته می شود. امروزه دسته پیچ گوشتی ها را به گونه ای می سازند که به راحتی در دست جای گرفته و نلغزد و همچنین نیروی گشتاور را بیشتر نماید. در برخی مدل ها نیز جهت راحتی بیشتر هنگام کار، نوک اهن ربایی برای این پیج گوشتی در نظر گرفته می شود تا پیچ به ان چسبیده و هنگام کار نلغزد.

طبق شواهد اولین بار در قرن 15 میلادی و در کشور فرانسه و آلمان از پیچ گوشتی استفاده شد. و تا 300 سال بعد از آن نیز تنها از این وسیله به  شکل پیچ گوشتی دو سو استفاده می شد. تا این که در سال 1908 پیچ مربعی و بعد از آن پیچ شش ضلعی یا آلن ساخته شد. Henry Philips در دهه 30 میلادی و برای شرکت کادیلاک دست به اختراع پیچ چهارسو نمود. هنوز هم پیچ چهار سو در کشور های غربی با نام پیچ Philips شناخته می شود.

 

پیچ گوشتی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

از اصلی ترین ویژگی های پیچ گوشتی ها می توان به این مورد اشاره نمود که هم امکان خرید آن ها به شکل تکی و بر اساس نیاز وجود داشته و هم می توان سری کامل سایز های ان را خریداری نمود.

پیچ گوشتی ها ساختار ساده ای داشته و تنها از سه قسمت تشکیل شده اند: میله، نوک و دسته. که هر کدام از این قسمت ها با توجه به نیاز افراد متفاوت بود و شکل های مختلفی دارند.

دسته پیچ گوشتی باید خیلی راحت و درست در دست کاربر جای گرفته و ارگونومیک باشد تا کاربر را اذیت نکند. عموما دسته ها را از جنس پلاستیک ساخته و مکانیک ها و مهندسان نمونه پلاستیک سخت را ترجیح می دهند چرا که بر روی این دسته ها لکه های روغن و گریس بر جای نمانده و به اسانی می توان آن را تمیز نمود. نجار ها بیشتر پیچ گوشتی هایی با دسته نرم را برمی گزینند زیرا از لحاظ چرخش قدرتمند تر بوده  و همچنین از استحکام بیشتری نیز برخوردار هستند. و برای افراد برق کار نیز بهترین دسته، دسته عایق می باشد. برای راحتی بیشتر در باز و بسته شدن پیچ نیاز است که دسته ابزار بزرگ تر باشد. و البته گفتنی است بیشتر در کار های حرفه ای و در صنعت این دسته های بزرگ کاربرد دارند.

حد فاصل میان دسته و نوک میله می باشد که جنس این میله برای ان که بیشترین کارایی و دوام را داشته باشد بهتر است کرومی یا انادیومی باشد. در نمونه ای از پیچ گوشتی ها میله مجهز به یک اچار گیر بوده که به کمک یک اچار ثابت نگه داشته شده و چرخش پیچ گوشتی انجام می شود. در نمونه ای از پیچ گوشتی ها که با نام پیچ گوشتی ضربه خور شناخته می شوند میله تا اخر دسته ادامه پیدا می کند تا این که به یک کلاهک رسیده که جهت زدن ضربه به کار گرفته می شود. بهتر است برای برق کاری علاوه بر دسته، قسمتی از میله نیز عایق باشد. میله پیچ گوشتی ها اندازه مختلفی داشته که در اندازه های 300،250،200،150،140،130،125،115،100،90 ،80  ،70  ،60 ، 25 میلیمتری موجود هستند.

نوک پیچ گوشتی همان انتهای پیچ گوشتی بوده که با پیچ در تماس است. که  این نوک پیچ گوشتی باید با پیچ هماهنگ بوده و بسته به نوع پیچ که به شکل دوسو،چهارسو،ستاره ای، شش پر یا خورشیدی  می باشد باید پیچ گوشتی نیز به همان شکل باشد. نام دیگر پیچ گوشتی دو سو، پیچ گوشتی تخت می باشد.

راهنمای خرید پیچ گوشتی دستی

طبقه بندی پیچ گوشتی بر اساس نوع سری آن‌ها

پیچ گوشتی تخت : این نوع پیچ گوشتی ساده ترین نوع بوده و  تنها برای پیچ های ساده کاربرد دارد.

پیچ گوشتی تخت کابینتی: این مدل در مواقعی کاربرد دارد که پیچ مورد نظر در سوراخی کوچک و به اندازه خود پیچ بوده و از آن جایی که پیچ گوشتی های معمولی تخت نبوده، درون این سوراخ جا نشده و یا این که لبه های سوراخ را خراش می دهند.

پیچ گوشتی چهار سو: با این پیچ گوشتی پیچ بیشتر در کنترل کاربر قرار گرفته و احتمال سر خوردن آن کاهش می یابد.

پیچ گوشتی همه کاره: این مدل دارای یک دسته و یک میله بوده و خبری از سری در ان نیست، چرا که در این مدل این امکان برای کاربر مهیا گشته که از سری های گوناگون برای این پیچ گوشتی استفاده نماید و فقط با یک پیچ گوشتی انواع مختلف پیچ را باز و بسته نماید. و به کمک این مدل دیگر نیازی به حمل انواع پیچ گوشتی نبوده و تنها کافیست این پیچ گوشتی را که دارای سری های مجزا می باشد با خود به همراه داشته باشید.

پیچ گوشتی جغجغه ای: در این نوع پیچ گوشتی یک سیستم چرخ جغجغه به کار رفته که به پیچ تنها اجازه حرکت در یک سمت را می دهد، به این صورت که چرخش در یک طرف سبب شل یا سفت تر شدن پیچ شده و در جهت مخالف آن هیچ اتفاقی صورت نمی گیرد. و این شرایط برای کاربر مهیا گشته که بدون جابجایی دست خود کار نماید. هنگام چرخاندن پیچی به کمک این پیچ گوشتی، بعد از مدتی دیگر چرخش مچ دست شروع شده و باعث می شود کاربر اقدام به خارج نمودن پیچ گوشتی  نماید و دوباره بعد از مشخص کردن زاویه متناسب با مچ دست، نوک پیچ گوشتی را داخل پیچ قرار دهد. یکی از قابلیت های این پیچ گوشتی در این بوده که پس از پیچاندن پیچ گوشتی با دست دیگر احتیاجی به خارج نمودن آن از پیچ و تنظیم زاویه مناسب نیست و فقط باید دسته ان را در سمت خلاص حرکت داده تا به زاویه دلخواه دست یابیم. این نوع پیچ گوشتی عموما به همراه سری های جداگانه عرضه می گردند.

پیچ گوشتی۹۰ درجه: این مدل در دو نوع جغجغه ای و ساده وجود داشته و سبب می شود در شرایطی که فضا برای پیچ گوشتی به شکل معمول، کافی نبوده مثلا در فضای مابین دو قفسه بتوان به راحتی پیچ ها را باز و بسته نمود.

پیچ گوشتی مشتی: از این نمونه به دلیل جثه کوچکی که دارد در مواقعی استفاده می شود که فضای برای پیچ گوشتی هایی با دسته بلند کوچک باشد. برای مانور بیشتر در چنین مواردی می توان از نمونه جغجغه ای ان بهره برد.

پیچ گوشتی دسته   T: مدل دسته این پیچ گوشتی به گونه ای بوده که نیروی گشتاور وارده به پیچ بیشتر گشته و پیچ خیلی راحت تر باز یا بسته می گردد. و به دلیل برخورداری از دسته ای بزرگ امکان وارد نمودن فشار به ان خیلی آسان تر بوده و در اوایل کار که پیچ هنوز خیلی شل می باشد از خارج شدن آن جلوگیری می نماید. این نمونه نیز دارای دو نوع معمولی و جغجغه ای می باشد.

پیچ گوشتی ساعتی: این نوع پیچ گوشتی برای کارهایی با ظرافت بیشتر و پیچ های ریز کاربرد دارد. که به طور معمول انتهای آن سوا از بدنه چرخش دارد. با توجه به این که این پیچ گوشتی ها خیلی ظریف و کوچک هستند و به راحتی در دست جای نگرفته، چرخش بخش انتهایی کمک می کند تا با قرار گرفتن این قسمت در کف دست پیچ گوشتی بین انگشتان دست به راحتی به چرخش درآید.

پیچ گوشتی چکش خور: این پیچ گوشتی در انتهای خود دارای یک قطعه اهنی صاف بوده به طور مستقیم و یک دست به میله اتصال داده شده است. این ویژگی سبب می شود به راحتی به انتهای آن با چکش ضربه وارد کرد و به کمک آن به شی مورد نظر ضربه زد و در واقع همانند یک قلم بنایی عمل می نماید.

پیچ گوشتی تقویت پذیر: این نمونه، همانند پیچ گوشتی های معمولی بوده و تنها تفاوت آن با نوع معمولی در این است که این پیچ گوشتی در انتهای دسته خود یک بخش یه شکل مهره داشته که می توان دور این بخش آچار قرار داد و به پیچ هایی که برای باز یا بسته شدن به نیروی بیشتری نیاز دارند نیروی گشتاور بیشتری وارد نمود.

پیچ گوشتی عایق : این نوع پیچ گوشتی برای کارهای برقی کاربرد دارد. چنانچه با برقی با جریانی تا ۱۰۰۰ ولت سر و کار دارید نیز این وسیله بسیار کارامد بوده و در این مدل هم دسته و هم میله عایق بوده و میزان برق گرفتگی با این وسیله به صفر می رسد.

راهنمای خرید پیچ گوشتی دستی

نکات قابل توجه هنگام خرید انواع ابزار پیچ گوشتی

  • حتما هنگام خرید انواع پیچ گوشتی 5 عدد پیچ گوشتی تخت و 3 پیچ گوشتی چهار سو را که هر کدام در سایز متفاوتی هستند را از یاد نبرید چرا که بسیار کاربردی هستند.
  • حتما پیچ گوشتی انتخابی از جنس کروم و انادیوم بوده و در ساخت نوک آن آهنربا به کار رفته باشد.
  • دسته پیچ گوشتی انتخابی را به لحاظ وجود هر نوع پیلیسه ای بررسی نمایید.
  • برای وارد نمودن نیروی گشتاور، دسته نقش مهی را برعهده دارد. لذا حتما هنگام خرید این موضوع را مدنظر قرار دهید و محل اتصال دسته و میله را نیز وارسی نمایید.
  • در پیچ گوشتی های ضربه خور علاوه بر تشک باید درون بدنه نیز آلیاژ فولاد به کار رفته باشد.
  • بدنه تمامی پیچ گوشت ها باید به راحتی در دست قرار گرفته و نلغزد به همین دلیل بهتر است پیچ گوشتی هایی با دسته های Soft Finish یا سیلیکونی خریداری نمایید.

شرکت سازنده و قیمت

شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد و عرضه پیچ گوشتی، فعال هستند. فونیکس، ام پی تی، رونیکس، نووا، اچ تی اینسترومنتس ، بوش، مگا تولز، استنلی، صامو پرشین، رینو، سیلور، ویها، ریس، فاکس، ورا، ورک سایت، دیوالت، توسن، اکتیو تولز، سفیر، آردیر، آروا، اسپرو، آ ا گ، ایران پتک، هاردن، متابو، لیکوتا، میلان،فورس، هیوکی، اوریکو، تروتک، اینکو، گالری روهام، نوا، هیوندای، ایکیا، میلواکی، استنلی، وورث، ونوس، سلام، نولان، کملیون، پوما، پارتنر، جک ولف اسکین، شیائومی، برننشتول، سم، هیلتی، ایستا، اسرام، کرون، کاوین آرنوکس، میکا، اورست، آپیت،وینکس، اس پی اس، یونیور و ... از مشهورترين برند هاي اين زمينه هستند.  هرکدام از اين شرکت ها توانسته است با ارائه محصولاتي، نظر بخشي از مشتريان را به خود جلب کند.

عوامل مختلفي نظير نوع پیچ گوشتی، سایز، جنس، شرکت سازنده و ... در تعيين قيمت این وسایل موثرند. شرکت هاي سازنده اين محصولات، آن ها را با قيمت هاي گوناگوني به بازار عرضه کرده اند و به طور کلي قيمت اين محصولات بين 20 هزار تومان تا 1 میلیون تومان است.

از نکات مهم در خريد پیچ گوشتی، اين است که محصول مورد نیاز خود را از برند ها و همچنين فروشگاه هاي معتبر خريداري کنيد. اگر قصد دارید خرید اینترنتی انجام دهید، بهتر است پیش از خرید درباره برند مورد نظر تحقیق کنید. چنانچه می خواهید چند پیچ گوشتی مختلف با سایز های گوناگون تهیه کنید، بهتر است مجموعه های چندتایی را انتخاب کنید. در این مجموعه ها، چند پیچ گوشتی مختلف با سایز های گوناگون و طرح متحد الشکل قرار دارند.

 

 

 


نظرات کاربران