اگر بخواهیم به تعریف تابلو فرش بپردازیم گفتنی است که تابلو فرش به عنوان فرشی شناخته می شود که جهت زیبایی منزل و دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرد. تابلو فرش مثل یک تابلو که قاب گرفته شده است بر دیوار نصب می گردد و به همین دلیل آن را تابلو فرش می نامند. اگر به تقسیم بندی تابلو فرش ها بپردازیم گفتنی است که دو نوع تابلو فرش وجود دارد نخستین نوع تابلو فرش ماشینی می باشد که این دسته از تابلو فرش ها به وسیله ی ماشین بافته می شود و دومین نوع نیز تابلو فرش های دستباف است که توسط افراد و با دست بافته می شود. به دلیل بافت تابلو فرش های ماشینی به وسیله ی ماشین کار بافتن آن بسیار سریع انجام می گیرد ولی تابلو فرش های دستباف به دلیل آنکه به وسیله ی دست کار بافت آن انجام می گیرد آماده شدن آن زمانبر می باشد و همین زمانبر بودن آن سبب گرانتر بودن قیمت آن در قیاس با تابلو فرش های ماشینی می باشد. ایران را می توان به عنوان یکی از بزرگترین و اصلی ترین تولیدکنندگان تابلو فرش در جهان معرفی نمود.
نکاتی که قبل از خرید تابلو فرش باید بدانیم
انواع تابلوفرش
به طور کلي تابلوفرش ها به دو دسته عمده تابلوفرش ماشيني و تابلوفرش دستبافت تقسيم مي شوند که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.
1- تابلوفرش ماشينی : تابلوفرش ماشيني همانطور که از نامش پيداست ، به وسيله ماشين آلات صنعتي بافته مي شود. به طور کلي قيمت تابلوفرش هاي ماشینی از تابلوفرش هاي دستبافت کمتر است. زيرا ارزش هنري تابلو فرش هاي دستبافت از تابلوفرش هاي ماشینی بيشتر است.
2- تابلوفرش دستبافت : تابلوفرش دستبافت ، تابلوفرشي است که بر خلاف تابلوفرش ماشيني ( که با استفاده از از ماشين آلات صنعتي بافته مي شود) با دست بافته مي شود. قيمت اين تابلوفرش ها به طور کلي از تابلوفرش هاي ماشینی بيشتر است. در ادامه با انواع تابلو فرش دستباف آشنا خواهید شد:
-
تابلو فرش تمام پشم : تابلوفرش دستبافت تمام پشم تابلوفرشي است که تار، پود و پرز آن از جنس پشم باشد. اين نوع تابلوفرش هابه دليل جنس پرزها درشت بافت هستند. اين نوع تابلوفرش ها معمولا وزن زيادي دارند و از لحاظ قيمت ارزان تر است و کمتر مي توان نوع هنري با ظرافت بالاي بافت را در آنها پيدا کرد.
-
تابلوفرش چله پشم : اين نوع تابلوفرش ها، جنس نخ تار (چله) از جنس پشم است ولي پرزهايش تنها از پشم نيست و ممکن است از مواد ديگر نيز در بافت آن استفاده شود.
-
تابلوفرش تمام ابريشم : تابلوفرشي که هم تار ، هم پود و هم پرز آن از جنس ابريشم است. اين نوع تابلوفرش ها معمولا بسيار ريزبافت است و ارزش هنري زياد و همچنين قيمت زيادي دارد.
-
تابلوفرش کف ابريشم : تابلوفرشي که چله آن از جنس نخ تار (چله) آن از پشم است ولي تمام زمينه آن از ابريشم بافته شده است.
-
تابلوفرش گل ابريشم: چله اين تابلوفرش از پشم است ولي گلها و برگ هاي موجود در نقشه از نخ ابريشم و بقيه پرزها از پشم بافته ميشود. اين نوع تابلوفرش ها ممکن است قيمت کمتري نسبت به تابلوفرش های تمام ابريشم داشته باشند اما ارزش هنري بالايي دارند.
جنس نخ های پرز ، تار و پود تابلوفرش ماشينی
جنس نخ تار تابلوفرش هاي ماشيني معمولا از پلي استر است. همچنين پود اين تابلوفرش ها معمولا از جنس پلياستر و پنبه و جنس نخ خاب آن ها نيز معمولا از پلياستر و پنبه است. در ادامه به معرفي اين الياف مي پردازيم.
1- پشم : نوعي از تابلوفرش ها به طور عمده از پشم بافته مي شوند. تابلو فرش ماشيني پشم عمر بيشتري نسبت به تابلوفرش هاي بافته شده از الياف مصنوعي دارد.
2- الياف اکريليک : الياف اکريليک نوع ديگري از الياف هستند که در بافتن فرش از آن ها استفاده مي شود. الياف مصنوعي اکريليک به دليل شباهت زياد به الياف طبيعي پشم و همچنين کيفيت بالا و قيمت مناسب تر نسبت به پشم از ابتداي دهه 60 به عنوان ماده اوليه توليد فرشهاي ماشيني مورد استفاده قرار گرفت. به طور کلي الياف اکريليک از نظر شکل ظاهري و حسي بسيار به الياف پشم نزديک هستند و گاهي تشخيص نوع جنس آنها سخت مي شود. الياف اکريليک نسبت به پشم، رنگ پذيري بهتري دارند و از نظر ظاهر تابلوفرش اکريليک زيباتراست.
3- پلي استر: پلي استر نوعي از الياف مصنوعي است که با عنوان ابريشم مصنوعي نيز شناخته مي شود. پلي استر علاوه بر درخشندگي و زيبايي ، قيمت کمتري در مقايسه با اکريليک و پشم دارد. همچنين قابليت رنگ پذيري بهتري نيز دارد. در نتيجه تنوع رنگ و زيبايي فرشهاي بافته شده با الياف پلياستر يا ترکيبهايي از پلياستر و الياف ديگر مانند اکريليک بيشتر است.
شکل و متراژ
شکل و متراژ را مي توان از اصلي ترين مشخصه هاي تابلوفرش ها به شمار آورد. به طور کلي تابلوفرش ها در شکل هاي مربعي و مستطيلي بافته مي شوند. اندازه فرش ها معمولا با واحد سانتي بيان مي شود. لازم است که حتما اندازه و شکل فرش را متناسب با فضاي خود انتخاب کنيد.
تراکم و شانه در تابلوفرش
تراکم و شانه از اصطلاحات پرکاربرد تابلوفرش ماشيني است که حتما شما آن را شنيده ايد. شناخت اين اصطلاحات مي تواند به شناخت تابلوفرش ماشيني کمک کند. تراکم در تابلوفرش ماشيني همان تراکم طولي تابلوفرش ماشيني است. به عبارت ديگر تراکم نيز همانند شانه است با اين تفاوت که شانه مربوط به عرض فرش مي باشد به همين دليل به آن تراکم عرضي نيز گفته مي شود اما تراکم مربوط به طول تابلوفرش است که آن را با نام تراکم طولي نيز بيان مي کنند.
رجشمار (تراکم) تابلوفرش
رجشمار (تراکم) واحدي براي سنجش و اندازه گيري تراکم بافت تابلوفرش يعني ميزان تراکم گره هاي تابلوفرش است.محاسبه رجشمار فرش ايراني بر اساس واحد « ذرع » محاسبه مي شود. براي سنجش تراکم يا رجشمار دو واحد اندازه گيري وجود دارد. ذرع ، يکي از واحدهاي قديمي اندازه گيري طول که در تبريز آن را معادل 112 سانتي متر و در اصفهان آن را معادل 104 سانتي متر است. به طور کلي رجشمار تابلوفرش را در يک شانزدهم ذرع محاسبه مي کنند. پس رجشمار تابلوفرش بر اساس ذرع اصفهان، در هر 5/6 سانتي متر و بر اساس ذرع تبريز در هر 7 سانتيمتر (طول يا عرض) محاسبه مي گردد. با اين توضيحات شما مي توانيد به راحتي رجشمار فرش را محاسبه کنيد. به عنوان مثال وقتي گفته مي شود که رجشمار فرشي 50 است ابتدا بايد ببينيد که بر اساس رجشمار اصفهان است يا تبريز؛ رجشمار 50 يعني اينکه با واحد محاسبه اصفهان در هر 5/6 سانتي متر و با واحد محاسبه رجشمار تبريز در هر 7 سانتيمتر آن فرش 50 گره وجود دارد. رجشمار با ريزبافت يا درشت بافت بودن تابلوفرش قيمت رابطه مستقيم دارد و هرچه رجشمار تابلوفرش دستبافت بالاتر باشد آن ريزبافت تر و قيمت آن نيز بیشتر خواهد بود.
جنس قاب
قاب تابلوفرش ها را از جنس مواد مختلفي مي سازند. موادي مانند چوب ، PVC و ... از جمله موادي هستند که از آن ها براي ساخت قاب تابلوفرش ها استفاده مي شود.
شرکت های سازنده تابلو فرش
شرکت هايي که در زمينه توليد تابلوفرش فعاليت مي کنند بسیار زیاد هستند. همچنين افرادي وجود دارند که به صورت شخصي به کار بافت و فروش تابلوفرش دست بافت مشغول هستند و تابلوفرش هاي بسيار زيبايي مي بافند. هر کدام از واحد هاي توليدي تابلوفرش ها ، کيفيت و طرفداران خاص خود را دارند. برخي از برند هاي مطرح توليد کننده تابلوفرش عبارتند از : سي پرشيا ، راگچري ، فرش هريس ، فرش سيرمان ، بهارا ، فرش آرماني ، پارسه ، نگار ايراني ، آفتاب شب ، فرش توس مشهد ، آيکا ، مثالين، آرياس ، گلک ، رستا ، آنا فرش ، گالري نور و...
قيمت تابلو فرش
قيمت تابلوفرش ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله عوامل موثر در قيمت مي توان به نوع تابلوفرش ، جنس پرز ، تار و پود ، تراکم ، شرکت بافنده و ... اشاره کرد.
پيشنهاد مي کنيم پيش از خريد حتما بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين سعي کنيد اندازه فضاي خود را نيز اندازه بگيريد و تابلوفرش را بر اساس آن انتخاب کنيد. همچنين بهتر است قبل از خريد ، نوع تابلوفرش مورد نظرتان را نيز تعیین کنید و رنگ و طرح تابلوفرش را براساس دکوراسيون خود انتخاب کنيد.
سایر موارد قابل توجه تابلو فرش:
اگر به تابلو فرش های دستباف علاقمند هستید و قصد خرید آن را دارید به دلیل آنکه با دست بافته می شوند از قیمت بالایی برخوردار بوده و به همین خاطر باید آگاهی لازم در مورد آنها را داشته باشید تا خرید مطلوبی را تجربه نمایید و دچار تردید در خرید و یا اشتباه نگردید و یک تابلو فرش با کیفیت را انتخاب نمایید.
نقشه تابلو فرش اهمیت بسزایی دارد پس باید مورد توجه قرار گیرد. خرید یک تابلو فرش که نقشه ی زیبایی دارد توصیه می گردد زیرا پس از گذشت مدت زمانی قیمت آن بالاتر خواهد رفت و نقشه ای که دارد به هیچ عنوان از مد نمی افتد.
با توجه به پشت تابلو فرش می تواند ایراداتی که دارد را مشاهده کنید پس این نکته را به هیچ عنوان فراموش نکنید.
از دیگر نکات پر اهمیت گره های پشت فرش می باشد پس باید حتما به آن توجه شود. هنگام خرید تابلو فرشی را انتخاب کنید که دارای گره های ریز و بدون زدگی باشد زیرا این نوع تابلو فرش از ارزش بیشتری برخوردار می باشد.
هنگام خرید دقت کنید که گره های فرش در یک خط یکنواخت قرار گرفته باشد و بافت آن کج نباشد. کج بودن گره ها نشان دهنده ی اشتباه بافنده در بافت فرش می باشد با وجود آنکه بر روی فرش متوجه این ایراد نخواهید بود.
توجه به نقشه ی فرش بسیار مهم است دقت نمایید که نقشه ی فرش از تقارن برخوردار باشد. توجه به این نکته بیشتر در فرش های دستباف قدیمی ذهنی بافت توصیه می گردد.
اگر قصد خرید تابلو فرش دارید به سراغ تابلو فرش های بدون قاب بروید زیرا اگر فرش کج بافته شده باشد با قرار گیری آن در تابلو کج بودن آن مشخص نمی گردد و نیاز به جدا نمودن فرش از قاب بوده و دو طرف را بر روی یکدیگر قرار داده تا متوجه کج بودن آن گشت.
از اصلی ترین نکات توجه به پرداخت فرش می باشد. پس از بافت فرش آن را با یک دستگاه مخصوص اضافه گیری می نمایند تا اضافه های نخ از روی فرش بریده شود و نخ ها یک دست و اندازه شوند. اگر این قسمت به خوبی انجام نگیرد ارزش و قیمت فرش کاهش می یابد.
سعی کنید قاب با کیفیت و مرغوب برای فرش خود خریداری نمایید بهترین قاب می تواند یک قاب چوبی سلطنتی باشد که کیفیت بسیار بالای دارد و همان اندازه نیز از قیمت بالایی برخوردار است. توصیه می کنیم به سراغ قاب های فایبرگلاس نروید این نوع قاب ها از نظر ظاهر مشابه چوب می باشند اما کیفیتی نداشته و اگر ضربه ای حتی کوچک به آنها وارد شود رنگشان خواهد ریخت و حتی امکان شکستن قاب نیز وجود دارد.
لیست پرفروش ترین تابلو فرش ها:
تابلو فرش دستباف کد 990463
ورنی را می توان یک نوع گلیم یک رو و یا فرش نما بدون پرز معرفی نمود که نقش آن برگرفته از سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار می باشد. اگر به قیاس بافت گلیم و ورنی بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در بافت گلیم بافت به صورت گره های منقطع صورت گرفته و نقش های آن به وسیله ی پود تکمیل می گردد و در آخر تار به وسیله ی پود پوشانده می گردد اما بافت ورنی به این صورت است که نقش فرش به وسیله ی پودگذاری اضافی تشکیل می شود و هم تار و هم پود پوشانده می شود.
تابلو فرش دستباف کد 990477
ورنی نیز نوعی گلیم به شمار می رود که در دو نوع یک رو و فرش نمای بدون پرز وجود دارد و طریقه ی نقش گرفتن و سبک آن به این صورت است که پود اصلی از تار و پیچیش نخ خامه به دور نخ های تار انجام می گیرد که تفاوتی نیز میان ورنی و گلیم مشاهده می شود که می توان منقطع بودن گره های گلیم و نقش هایی که به وسیله ی پود شکل می گیرد و تار را می پوشاند را از ویژگی های گلیم ذکر نمود و نقوشی که به وسیله ی پودگذاری اضافی صورت پذیرفته و هر دو یعنی تار و پود را پوشانده است را از ویژگی های ورنی شرح داد که تفاوت ها مشخص می گردد.
تابلو فرش دستباف کد 990480
ورنی را می توان یک نوع گلیم یک رو و یا فرش نما بدون پرز معرفی نمود که نقش آن برگرفته از سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار می باشد. اگر به قیاس بافت گلیم و ورنی بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در بافت گلیم بافت به صورت گره های منقطع صورت گرفته و نقش های آن به وسیله ی پود تکمیل می گردد و در آخر تار به وسیله ی پود پوشانده می گردد اما بافت ورنی به این صورت است که نقش فرش به وسیله ی پودگذاری اضافی بافته می شود و تارو پود هر دو پوشیده می گردد.
فرش دستباف کد 990493
ورنی را می توان نوعی فرش یک طرفه گلیم یا بدون پرز معرفی نمود که نقش آن از سبک پارچه ای تاب خورده گرفته شده است ، یعنی عبور پارچه اصلی از تار و پیچاندن نخ خامه ای به دور نخ های تار. اگر بافت گلیم و ورنی را مقایسه نماییم ، به این نتیجه می رسیم که در بافت گلیم ، بافت به صورت گره های متناوب ساخته می شود و نقش های آن توسط پود تکمیل می شود و در پایان ، تار پوشیده می گردد که توسط پود انجام می شود، اما بافت ورنی به این ترتیب می باشد که نقش فرش با بافت و پودگذاری اضافی شکل می گیرد و تارو پود به همراه هم پوشیده می گردد.
تابلو فرش دستباف کد 990561
ورنی را می توان یک نوع گلیم یک رو و یا فرش نما بدون پرز معرفی نمود که نقش آن برگرفته از سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار می باشد. اگر به قیاس بافت گلیم و ورنی بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در بافت گلیم بافت به صورت گره های منقطع صورت گرفته و نقش های آن به وسیله ی پود تکمیل می گردد و در آخر تار به وسیله ی پود پوشانده می گردد اما بافت ورنی به این صورت است که نقش فرش به وسیله ی پودگذاری اضافی تشکیل می شود و هم تار و هم پود پوشانده می شود.
تابلو فرش دستباف کد 990490
ورنی نیز نوعی گلیم به شمار می رود که در دو نوع یک رو و فرش نمای بدون پرز وجود دارد و طریقه ی نقش گرفتن و سبک آن به این صورت است که پود اصلی از تار و پیچیش نخ خامه به دور نخ های تار انجام می گیرد که تفاوتی نیز میان ورنی و گلیم مشاهده می شود که می توان منقطع بودن گره های گلیم و نقش هایی که به وسیله ی پود شکل می گیرد و تار را می پوشاند را از ویژگی های گلیم ذکر نمود و نقوشی که به وسیله ی پودگذاری اضافی صورت پذیرفته و هر دو یعنی تار و پود را پوشانده است را از ویژگی های ورنی شرح داد که تفاوت ها مشخص می گردد.
تابلو فرش دستباف کد 990470
ورنی را می توان یک نوع گلیم یک رو و یا فرش نما بدون پرز معرفی نمود که نقش آن برگرفته از سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار می باشد. اگر به قیاس بافت گلیم و ورنی بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در بافت گلیم بافت به صورت گره های منقطع صورت گرفته و نقش های آن به وسیله ی پود تکمیل می گردد و در آخر تار به وسیله ی پود پوشانده می گردد اما بافت ورنی به این صورت است که نقش فرش به وسیله ی پودگذاری اضافی بافته می شود و تارو پود هر دو پوشیده می گردد.
تابلو فرش دستباف کد 990578
ورنی را می توان یک نوع گلیم یک رو و یا فرش نما بدون پرز معرفی نمود که نقش آن برگرفته از سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار می باشد. اگر به قیاس بافت گلیم و ورنی بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در بافت گلیم بافت به صورت گره های منقطع صورت گرفته و نقش های آن به وسیله ی پود تکمیل می گردد و در آخر تار به وسیله ی پود پوشانده می گردد اما بافت ورنی به این صورت است که نقش فرش به وسیله ی پودگذاری اضافی تشکیل می شود و هم تار و هم پود پوشانده می شود.
تابلو فرش دستباف طرح رونالدو
اکثر افراد علاقمند به تابلو فرش می باشند و این وسیله ی دکوری محبوب بسیاری از افراد می باشد و بر روی دیوار بسیاری از منازل نصب می گردد. در خانه های زیادی تابلو فرش جایگزین زیبای تابلوهای نقاشی شده است. تمامی افراد که قصد خرید تابلو فرش را دارند ترجیح می دهند نقشی را انتخاب و خریداری نمایند که محبوب آنها و مورد پسندشان باشد و یا حتی به دنبال تصاویر افراد محبوبشان هستند که تابلو فرش طرح رونالدو یکی از این نوع نقش ها می باشد. کیفیت تابلو فرش دستباف رونالدو بسیار طرفدارا دارد و از کیفیت بالایی نیز برخوردار می باشد. بسیاری از طرفداران و علاقمندان به رونالدو دوست دارند این تابلو فرش را خریداری نمایند و در منزل خود بر روی دیوار نصب کنند.
تابلو فرش دستباف کد 990535
ورنی را می توان نوعی فرش یک طرفه گلیم یا بدون پرز معرفی نمود که نقش آن از سبک پارچه ای تاب خورده گرفته شده است ، یعنی عبور پارچه اصلی از تار و پیچاندن نخ خامه ای به دور نخ های تار. اگر بافت گلیم و ورنی را مقایسه نماییم ، به این نتیجه می رسیم که در بافت گلیم ، بافت به صورت گره های متناوب ساخته می شود و نقش های آن توسط پود تکمیل می شود و در پایان ، تار پوشیده می گردد که توسط پود انجام می شود، اما بافت ورنی به این ترتیب می باشد که نقش فرش با بافت و پودگذاری اضافی شکل می گیرد و تارو پود به همراه هم پوشیده می گردد.
تابلو فرش دستباف کد 990460
ورنی را می توان یک نوع گلیم یک رو و یا فرش نما بدون پرز معرفی نمود که نقش آن برگرفته از سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار می باشد. اگر به قیاس بافت گلیم و ورنی بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در بافت گلیم بافت به صورت گره های منقطع صورت گرفته و نقش های آن به وسیله ی پود تکمیل می گردد و در آخر تار به وسیله ی پود پوشانده می گردد اما بافت ورنی به این صورت است که نقش فرش به وسیله ی پودگذاری اضافی بافته می شود و تارو پود هر دو پوشیده می گردد.
تابلو فرش دستباف کد 990514
ورنی را می توان یک نوع گلیم یک رو و یا فرش نما بدون پرز معرفی نمود که نقش آن برگرفته از سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار می باشد. اگر به قیاس بافت گلیم و ورنی بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در بافت گلیم بافت به صورت گره های منقطع صورت گرفته و نقش های آن به وسیله ی پود تکمیل می گردد و در آخر تار به وسیله ی پود پوشانده می گردد اما بافت ورنی به این صورت است که نقش فرش به وسیله ی پودگذاری اضافی تشکیل می شود و هم تار و هم پود پوشانده می شود.
تابلو فرش دستباف کد 990583
ورنی را می توان نوعی فرش یک طرفه گلیم یا بدون پرز معرفی نمود که نقش آن از سبک پارچه ای تاب خورده گرفته شده است ، یعنی عبور پارچه اصلی از تار و پیچاندن نخ خامه ای به دور نخ های تار. اگر بافت گلیم و ورنی را مقایسه نماییم ، به این نتیجه می رسیم که در بافت گلیم ، بافت به صورت گره های متناوب ساخته می شود و نقش های آن توسط پود تکمیل می شود و در پایان ، تار پوشیده می گردد که توسط پود انجام می شود، اما بافت ورنی به این ترتیب می باشد که نقش فرش با بافت و پودگذاری اضافی شکل می گیرد و تارو پود به همراه هم پوشیده می گردد.
تابلو فرش دستباف کد 990478
ورنی را می توان یک نوع گلیم یک رو و یا فرش نما بدون پرز معرفی نمود که نقش آن برگرفته از سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار می باشد. اگر به قیاس بافت گلیم و ورنی بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در بافت گلیم بافت به صورت گره های منقطع صورت گرفته و نقش های آن به وسیله ی پود تکمیل می گردد و در آخر تار به وسیله ی پود پوشانده می گردد اما بافت ورنی به این صورت است که نقش فرش به وسیله ی پودگذاری اضافی بافته می شود و تارو پود هر دو پوشیده می گردد.
تابلو فرش دستباف کد 990557
ورنی نیز نوعی گلیم به شمار می رود که در دو نوع یک رو و فرش نمای بدون پرز وجود دارد و طریقه ی نقش گرفتن و سبک آن به این صورت است که پود اصلی از تار و پیچیش نخ خامه به دور نخ های تار انجام می گیرد که تفاوتی نیز میان ورنی و گلیم مشاهده می شود که می توان منقطع بودن گره های گلیم و نقش هایی که به وسیله ی پود شکل می گیرد و تار را می پوشاند را از ویژگی های گلیم ذکر نمود و نقوشی که به وسیله ی پودگذاری اضافی صورت پذیرفته و هر دو یعنی تار و پود را پوشانده است را از ویژگی های ورنی شرح داد که تفاوت ها مشخص می گردد.
تابلوفرش دستباف کد 990464
ورنی را می توان یک نوع گلیم یک رو و یا فرش نما بدون پرز معرفی نمود که نقش آن برگرفته از سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار می باشد. اگر به قیاس بافت گلیم و ورنی بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در بافت گلیم بافت به صورت گره های منقطع صورت گرفته و نقش های آن به وسیله ی پود تکمیل می گردد و در آخر تار به وسیله ی پود پوشانده می گردد اما بافت ورنی به این صورت است که نقش فرش به وسیله ی پودگذاری اضافی تشکیل می شود و هم تار و هم پود پوشانده می شود.
تابلو فرش دستباف کد 990570
ورنی را می توان یک نوع گلیم یک رو و یا فرش نما بدون پرز معرفی نمود که نقش آن برگرفته از سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار می باشد. اگر به قیاس بافت گلیم و ورنی بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در بافت گلیم بافت به صورت گره های منقطع صورت گرفته و نقش های آن به وسیله ی پود تکمیل می گردد و در آخر تار به وسیله ی پود پوشانده می گردد اما بافت ورنی به این صورت است که نقش فرش به وسیله ی پودگذاری اضافی بافته می شود و تارو پود هر دو پوشیده می گردد.
تابلو فرش دستباف کد 990531
ورنی را می توان نوعی فرش یک طرفه گلیم یا بدون پرز معرفی نمود که نقش آن از سبک پارچه ای تاب خورده گرفته شده است ، یعنی عبور پارچه اصلی از تار و پیچاندن نخ خامه ای به دور نخ های تار. اگر بافت گلیم و ورنی را مقایسه نماییم ، به این نتیجه می رسیم که در بافت گلیم ، بافت به صورت گره های متناوب ساخته می شود و نقش های آن توسط پود تکمیل می شود و در پایان ، تار پوشیده می گردد که توسط پود انجام می شود، اما بافت ورنی به این ترتیب می باشد که نقش فرش با بافت و پودگذاری اضافی شکل می گیرد و تارو پود به همراه هم پوشیده می گردد.
تابلو فرش دستباف کد 990476
ورنی را می توان یک نوع گلیم یک رو و یا فرش نما بدون پرز معرفی نمود که نقش آن برگرفته از سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار می باشد. اگر به قیاس بافت گلیم و ورنی بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در بافت گلیم بافت به صورت گره های منقطع صورت گرفته و نقش های آن به وسیله ی پود تکمیل می گردد و در آخر تار به وسیله ی پود پوشانده می گردد اما بافت ورنی به این صورت است که نقش فرش به وسیله ی پودگذاری اضافی تشکیل می شود و هم تار و هم پود پوشانده می شود.
تابلو فرش دستباف کد 990479
ورنی را می توان یک نوع گلیم یک رو و یا فرش نما بدون پرز معرفی نمود که نقش آن برگرفته از سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار می باشد. اگر به قیاس بافت گلیم و ورنی بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در بافت گلیم بافت به صورت گره های منقطع صورت گرفته و نقش های آن به وسیله ی پود تکمیل می گردد و در آخر تار به وسیله ی پود پوشانده می گردد اما بافت ورنی به این صورت است که نقش فرش به وسیله ی پودگذاری اضافی بافته می شود و تارو پود هر دو پوشیده می گردد.
تابلو فرش دستباف کد 990513
ورنی نیز نوعی گلیم به شمار می رود که در دو نوع یک رو و فرش نمای بدون پرز وجود دارد و طریقه ی نقش گرفتن و سبک آن به این صورت است که پود اصلی از تار و پیچیش نخ خامه به دور نخ های تار انجام می گیرد که تفاوتی نیز میان ورنی و گلیم مشاهده می شود که می توان منقطع بودن گره های گلیم و نقش هایی که به وسیله ی پود شکل می گیرد و تار را می پوشاند را از ویژگی های گلیم ذکر نمود و نقوشی که به وسیله ی پودگذاری اضافی صورت پذیرفته و هر دو یعنی تار و پود را پوشانده است را از ویژگی های ورنی شرح داد که تفاوت ها مشخص می گردد.