معرفی کامل همه سبک‌های آشپزخانه

آشپزخانه یکی از مهم ترین بخش های هر خانه است. زیبایی آشپزخانه، بر زیبایی خانه بسیار تاثیرگذار است. به همین سبب طراحی آن باید با دقت و توجه زیادی صورت بگیرد. شايد تاکنون نمی‌دانستيد اما برای آشپزخانه، سبک و مدل های گوناگون موجود است که احتمال دارد اطلاعاتی درباره تمامی آن‌ها نداشته باشيم. در اين مقاله سعی شده تا همه سبک‌های آشپزخانه مورد بررسی قرار گیرند.

 

1- آشپزخانه سبک معاصر  (CONTEMPORARY)

در هنگام صحبت از سبک آشپزخانه معاصر لازم است تا حتماً آن را با آشپزخانه مدرن مورد مقايسه قرار داد. زیرا تفکیک اين دو سبک کاری دشوار بوده و ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. معمولاً سبک آشپزخانه معاصر از مد و طراحی دکور در زمان جاری و هم اکنون پيروی می‌کند. در حقیقت شايد آشپزخانه‌های معاصر دارای همه مشخصات آشپرخانه مدرن باشند اما می‌توانند خصوصيات ديگر سبک‌ها را نیز به همراه داشته باشند.

از مهم‌ترين ويژگی‌های یک آشپزخانه معاصر که می‌توان در مورد آن‌ها صحبت کرد، عبارتند از:

  • استفاده از مواد و مدهای جديد در طراحی
  • لبه‌های برش خورده
  • سادگی
  • درخشانی
  • استفاده از خطوط صاف

از جمله ويژگی‌های بارز دکوراسيون آشپزخانه معاصر، براق و روشن بودن آن همراه با ويژگی‌های ساده است.

در اين سبک از آشپزخانه، بيشتر از استيل و وسايل آشپزخانه سفيد استفاده می‌شود. البته می‌توان در اين سبک رنگ‌ها و مواد زيادی مشاهده کرد، زیرا همان‌گونه که قبلاً هم  ذکر شد، طراحی اين سبک از مد پيروی کرده و شناور است.

امروزه رنگ‌های مورد استفاده در آشپزخانه‌ها اغلب رنگ‌های خاکستری و خنثی می‌باشند. طراحان اين سبک از آشپزخانه علاقه‌مندند تا انواع مختلفی از مواد، رنگ‌ها و مدل‌ها را مورد استفاده قرار دهند.

2- آشپزخانه سبک تلفيقی    (ECLECTIC)

در آشپزخانه تلفيقی، ترکيب موارد مورد استفاده از چندين سبک دکوراسيون با هم مشاهده می‌شوند که موجب زيباتر شدن آشپزخانه می‌گردد. البته اين سبک آشپزخانه به سليقه و شخصيت خود شخص وابسته است و می‌تواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و مواد که با سليقه و انتخاب فرد مطابقت داشته باشد را دربرگیرد.

3- آشپزخانه سبک مدرن   (MODERN)

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره شد، جهت تعريف سبک آشپزخانه مدرن و معاصر نياز است تا آن‌ها را با هم مقايسه کرد. آشپزخانه معاصر متعلق به زمان حال است در حالی که آشپزخانه مدرن به سبک طراحی خاصی اشاره دارد که شامل زمان حال تا اواسط قرن بيستم می‌شود. واژه مدرن می‌تواند یک اصطلاح ايهام‌دار محسوب شود که بعضی اوقات به عنوان متضاد کلمه سنتی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت آنچه که در طی سال‌های گذشته به عنوان مدرن شناخته می‌شده، امروزه آنتيک در نظر گرفته می‌شود.

می‌توان برای تعريف آشپزخانه‌های سبک مدرن به آشپزخانه‌هايی که دارای کابينت‌های بدون قاب، کابينت با درب‌هايی که در آن پانل‌های تخت به کار رفته است، اشاره کرد. وسايل، براق و ساده هستند و دارای خطوط افقی ضخيم می‌باشند. در حقیقت هیچ‌گونه تزئين خاصی در اين آشپزخانه وجود ندارد و زيبايی و درخشش مواد طبيعی در آن به خوبی قابل مشاهده است. امروزه در دکوراسيون آشپزخانه مدرن، بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی کامل همه سبک‌های آشپزخانه


بیشتر بخوانید: ترفندهای شستن انواع پرده


4- سبک آشپزخانه سنتی  (TRADITIONAL)

آشپزخانه‌های سنتی دارای طراحی کلاسيک بوده و آن‌ها را با ويژگی معماری قرن‌های 18، 19 و 20 ميلادی در اروپا و آمريکا می‌شناسند. اصلی‌ترين ويژگی که در همه طراحی‌های مدرن وجود دارد، سادگی است در حالی که آشپزخانه‌های سنتی دقيقاً برخلاف آن‌ها بوده و جزئيات و تزئينات بسیاری به منظور شيک شدن آشپزخانه در آن‌ها به کار می‌رود. برخلاف آشپزخانه‌های معاصر، در آشپزخانه‌های سنتی بيشتر از مواد طبيعی مانند چوب سخت و سنگ استفاده می‌شود.

بيشتر کابينت‌ها در سبک آشپزخانه‌های سنتی، طاقچه‌ای بوده و استفاده از شيشه يا فلز در جلوی کابينت‌ها خيلی عجيب نيست. معمولاً رنگ‌هایی که در اين سبک از آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارتند از: کرم، خاکستری، سبز و يا رنگ‌های پاستل (به ترکيب مقداری سفيد با رنگ‌های شاد و زنده، رنگ‌های پاستلی گفته می‌شود). همچنین در اين آشپزخانه معمولاً چوب‌ها را لعاب‌کاری می‌کنند و هود آشپزخانه می‌تواند از مواد گوناگونی نظیر سنگ، فلز و گاهی وقت‌ها چوب ساخته شود و همچنین دارای شکل‌های انتخابی باشد.

5- آشپزخانه سبک آسيايی  (ASIAN)

از جمله سبک‌هایی که در سراسر دنيا طرفداران زیادی دارد، سبک آشپزخانه آسيايی می‌باشد. در این سبک از مصنوعاتی که در آسيا ساخته شده، استفاده می‌گردد. قطعاً فرهنگ آسيايی در طراحی سبک آسيايی، تأثيرگذار بوده است. کابينت‌ها در آشپزخانه این سبک ساده بوده و فاقد هرگونه تزئينات می‌باشند. معمولاً جنس کابينت‌ها چوبی است و گاهی اوقات، کابينت با درب شيشه‌ای و قفسه در اين سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد.  سبک آشپزخانه آسيايی، موجب انتقال حس آرامش به بيننده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت سادگی در اين سبک از آشپزخانه يکی از شاخصه‌های اصلی است.

6- آشپزخانه سبک ساحلی   (BEACH STYLE)

در سبک طراحی ساحلی از وسايل آشپزخانه آبی رنگ، کابينت‌های سفيد و به طور کلی ترکيب رنگی دريايی و المان‌های دريايی استفاده می‌شود. علاوه بر رنگ آبی رنگ‌های زرد ملايم، سبز و سفيد هم برای وسايل اين آشپزخانه مانند ظروف شيشه‌ای آبی، گياهان، دستمال آشپزخانه زرد به کار می‌روند. در واقع طراحی اين سبک با بهره‌گیری از رنگ‌هايی که ساحل و دريا را به ياد می‌آورند، صورت گرفته است.

بهتر است درهای جلوی کابينت‌ها، شيشه‌ای باشند و موزائيک‌های آبی برای بين کابينتی‌های آشپزخانه انتخاب شوند. استفاده از چوب کهنه و رفو شده برای جزيزه يا شبه‌جزيره آشپزخانه، هماهنگی خوبی با آشپزخانه ساحلی دارد؛ البته جنس مرمر نیز در جزيره آشپزخانه ساحلی به کار می‌رود. گفتنی است در این سبک آشپزخانه، استفاده از صندلی‌های حصيری بسیار رایج است.

7- آشپزخانه سبک دستساز  (CRAFTSMAN)

در اوايل قرن بيستم به دنبال اعتراض به توليد انبوه لوازم دکوراسيون به وسیله کارخانه‌ها، سبک آشپزخانه Craftsman ایجاد شد و به منظور اینکه مانع توليد و استفاده از لوازم مصنوعی شوند، با ترکيب هنر و لوازم دست‌ساز، سبکی را به وجود آوردند که در آن زمان هم توانست به موفقیت دست پیدا کند.

از خصوصيات بارز اين سبک از آشپزخانه به پوشيده شدن توسط چوب، کاشی‌های دست‌ساز و سادگی در اجزای سازنده آن می‌توان اشاره کرد که هنوز هم جذابيت خود را حفظ نموده است. در اين سبک از سنگ‌های طبيعی استفاده شده، نورپردازی آن ساده است و در واقع درخشندگی و تجمل در شيرآلات، تجهيزات و هيچ‌ کدام از اجزای آشپزخانه مشاهده نمی‌شود.

8- آشپزخانه سبک مزرعه‌ای  (FARMHOUSE)

آشپزخانه مزرعه‌ای سبکی است که در آن استفاده از رنگ‌های گرم موجب القای حس راحتی می‌شود و سرشار از ويژگی و جذابيت است. در اين سبک از حساسيت‌های موجود در سبک دکوراسيون مدرن خودداری شده و دارای طراحی ساده‌تری است. در آشپزخانه سبک مزرعه‌ای، دسترسی به وسايل آشپزخانه و ظرفشويی به دلیل وجود شلف‌های ديواری و کابينت‌های بدون در، آسان‌تر شده است.

اغلب آشپزخانه‌های مزرعه‌ای دارای کفپوش چوبی بوده اما انتخاب‌های دیگری هم وجود دارد و می‌توان از کاشی‌های سياه و سفيد و يا طرح شطرنجی نیز برای کفپوش آشپزخانه خود استفاده کرد. در این سبک بهره‌گیری از ميزهای بزرگ و وسايلی که یادآور حس نوستالژی در ببينده هستند، رایج است. وجود شومينه از جمله ويژگی‌های خاص اين سبک از آشپزخانه محسوب می‌شود؛ البته اين مورد در صورت وجود فضای کافی برای آن انجام می‌شود و در همه آشپزخانه‌های روستايی اين ويژگی مشاهده نمی‌شود.

9- آشپزخانه سبک صنعتی (INDUSTRIAL)

امروزه رواج آشپزخانه‌های صنعتی بيشتر شده است. قطعاً هر فردی با شنيدن نام صنعتی پس زمينه‌ای از طراحی صنعتی را در ذهن خود مجسم می‌نماید. مواد مورد استفاده در آشپزخانه‌های صنعتی عمدتاً شامل بتن، فلز و يا چوب می‌باشند. اين مواد در کنار تفاوت با هم قادر به برقراری ارتباط خوبی با یکدیگر هستند. در اين سبک از آشپزخانه، به‌کارگیری شلف‌های افقی رایج است.

می‌توان از ديوارهای آجری، چوب فرسوده، کفپوش بتنی، لوله‌های آهنی برای تهويه هوا و حتی فلزهای کهنه و فرسوده در آشپزخانه سبک صنعتی استفاده کرد، اما ترکيب و طراحی درست این اجزا به  آن‌ها زيبايی می‌بخشد.

معرفی کامل همه سبک‌های آشپزخانه

10- آشپزخانه سبک مديترانه‌ای  (MEDITERRANEAN)

برای توصیف آشپزخانه مديترانه‌ای می‌توان از سه واژه گرم، دلپذير و راحت استفاده کرد. اين آشپزخانه سرشار از رنگ‌های پررنگ و چشمگير، خطوط ضخيم و تزئينات جزئی می‌باشد. ترکيب رنگی آشپزخانه مديترانه‌ای با الهام از خورشيد، دريا، گياهان و سایرعناصر استوايی صورت گرفته است که دربرگیرنده ترکيبی از قرمز پررنگ، زرد روشن، سفالی و آبی به رنگ دريا می‌باشد؛ می‌توان اين رنگ‌های متنوع را با عناصری مانند کاشی آشپزخانه به هم مربوط کرد. عناصر این سبک شامل منحنی‌ها و قوس‌ها می‌باشند.

در سبک مديترانه‌ای برای بين کابينتی، از کاشی‌های نقاشی شده بهره می‌گیرند. اصولاً ديوارهای اين سبک آشپزخانه‌ها دارای بافت برجسته هستند و سقف آن‌ها تير چوبی اکسپوز بوده و کابينت‌ها نیز از جنس چوب می‌باشند.

11- آشپزخانه سبک دهه 1960 (MIDCENTURY)

اين سبک به طور تقریبی مربوط به سال 1960 می‌شود. در آن زمان همه ديوارها رنگ روشن داشتند و طراحی اين سبک با رنگ‌های ملايم صورت می‌گرفته است. در اين سبک درهای کابينت به شکل پانلی و تخت بوده و وسايل آشپزخانه دارای گوشه‌های گرد و دسته‌های فلزی براق بوده‌اند. البته لازم نیست دکوراسيون آشپزخانه را به سبک آن زمان انجام داد، اما به‌کارگیری عناصری از عصر گذشته در آشپزخانه می‌تواند کاری بسيار جالب باشد. به همين دلیل طراحی اين سبک معمولاً با ترکيب سبک مدرن صورت می‌گیرد و سبکی به وجود می‌آورد که بين سبک‌های معاصر و مدرن قرار دارد. رنگ‌های فراوانی در اين سبک برخلاف سبک معاصر و مدرن، استفاده شده است. بنابراین به منظور ایجاد المان‌های اين سبک در آشپزخانه خود می‌توان از رنگ ديوارها يا سایر اجزای آشپزخانه آغاز کرد.

12- آشپزخانه سبک روستايی  (RUSTIC)

معمولاً در آشپزخانه‌های روستايی ویژگی‌های زندگی روستايی قابل مشاهده است. از خصوصيات آشپزخانه روستايی می‌توان به رنگ‌های گرم، کابينت‌های چوبی، سطوح درخشان و جزئيات زياد اشاره کرد.

در طراحی اين سبک، سقف تا کف آشپزخانه مورد توجه قرار می‌گيرند. در ارتباط با آشپزخانه روستايی در بیشتر موارد می‌توان از کلمه راحت استفاده کرد و در پاره‌ای موارد خير. در این نوع سبک امکان استفاده از ميز و صفحه کابينت چوبی به آسانی وجود دارد و موادی مانند مرمر و سنگ صابون هم می‌توانند برای صفحه کابينت در آشپزخانه روستايی گزينه‌های خوبی به شمار روند.

13- آشپزخانه سبک اسکانديناويايی  (SCANDINAVIAN)

سادگی، مدرن بودن و زيبايی در همه آشپزخانه‌های سبک اسکانديناويايی قابل مشاهده است. طراحی این آشپزخانه‌ها می‌تواند با رنگ‌های سفيد، خاکستری و آبی صورت پذیرد. اکثر آشپزخانه‌های سبک اسکانديناويايی دارای ترکيبی از رنگ سفيد و چوب روشن می‌باشند. در آشپزخانه‌های اسکانديناويايی جزئيات بسيار حائز اهمیت است و چنانچه احساس شود که رنگ سفيد به تنهايی بسیار ساده به نظر می‌رسد، می‌توان عناصر جزئی چشمگيری به آن اضافه نمود تا کمی از سادگی آن کاسته شود. به طور مثال با افزودن لامپی که دارای رنگ روشن است و يا با اضافه کردن یک رنگ متضاد با چوب و رنگ سفيد. بنابراین با انتخاب صحیح وسايل آشپزخانه، يک آشپزخانه اسکانديناويايی بسیار زيبا و چشمگير ساخته می‌شود.

14- آشپزخانه سبک شبی شيک   (SHABBY-CHIC STYLE)

طراحی دکوراسيون آشپزخانه شبی شيک، گرم و دلپذير است. شبی شيک به معنی به‌کارگیری وسايل آنتيک با ظاهری قديمی و در عين حال مدرن است. در اين سبک از رنگ‌های سفيد و خنثی استفاده می‌شود؛ به طوری که حتی از اين رنگ‌ها در سقف، کف و ديوارها هم بهره می‌برند و اين امر موجب احساس روشنی و طراوت زيادی در آشپزخانه می‌شود. رنگ سفيد در کابينت‌ها، وسايل و نورپردازی در اغلب آشپزخانه‌های با سبک شبی شيک مشاهده می‌شود که این طراحی احساس بی‌نظیری در بيننده به وجود می‌آورد.

البته لزومی ندارد تا حتماً کابينت‌های شبی شيک سفيد انتخاب شوند؛ می‌توان هاله‌ای از رنگ سبز يا خاکستری هم در آن‌ها به کار برد که به اين سبک گرمای طبيعی می‌بخشد. همچنین در اين سبک ميز و صندلی‌های آنتيک و لوسترهای درخشان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

15- آشپزخانه سبک جنوب غربی  (SOUTHWESTERN)

بزرگ بودن آشپزخانه و هنری بودن آن، جزو مهم‌ترين ويژگی‌های اين سبک به شمار می‌رود. به طور خاص اين سبک برگرفته از سبک زندگی در آمريکا، مکزيک و تأثيرپذیری این مناطق از اسپانيا می‌باشد. از سایر ویژگی‌های اين سبک می‌توان به سادگی و تکرار در استفاده از الگوهای هندسی و مواد طبيعی و روستايی اشاره کرد. همچنین رنگ‌های شاد و عناصر تاريخی هم در اين سبک بسیار کاربردی می‌باشند.

16- آشپزخانه سبک سنتی و معاصر (TRANSITIONAL)

اين سبک ترکيبی است از سبک سنتی و معاصر؛ در آن گرما و دلپذيری آشپزخانه سبک سنتی و سادگی خطوط و روشنی سبک معاصر با هم ترکيب شده‌اند. اين سبک مناسب افرادی است که مایل نیستند تا فقط از ویژگی‌های يک سبک استفاده نمایند و محدود به آن باشند. برای سطوح از مواد طبيعی مثل مرمر، گرانيت و آهک و برای صفحه کابينت مواد طبيعی ديگر به کار گرفته می‌شوند. البته از اجزايی همچون هود استيل هم در کنار آن‌ها به منظور ایجاد  تضاد استفاده می‌شود. در حقیقت در اين سبک از ترکيب عناصر طبيعی و مصنوعی در کنار هم استفاده شده است.

به طور مثال احتمال دارد در اين سبک آثار سبک سنتی، کاشی بين کابينتی با طرح سنتی و اکسسوری‌های ساده باشد. گرچه ممکن است مواردی ديگر هم در نظر گرفته شوند.

معرفی کامل همه سبک‌های آشپزخانه

17- آشپزخانه سبک استوايی (TROPICAL)

به طراحی روشن و سفيد همراه با رنگ‌های زنده، گل و گياه و وسايل دکوری، آشپزخانه سبک استوايی می‌گویند.

مهم‌ترين آیتم در آشپزخانه سبک استوايی، رنگ است و می‌توان در اين سبک از رنگ‌های ملايم و آرامش‌بخش به عنوان رنگ تکميلی بهره برد. همین‌طور برای طرح دیوار ها می توان موزائيک‌هایی که به رنگ آبی و فیروزه‌ای هستند و یا دارای طرح های گیاهان استوایی هستند را مورد استفاده قرار داد و فضایی دوست‌داشتنی در اين سبک از آشپزخانه ايجاد کرد. چوب سخت يا چوب درخت‌های استوايی مانند آبنوس، ساج و ماهون در ساخت کابينت‌های اين سبک به کار برده می‌شوند.

18- آشپزخانه سبک ويکتوريايی (VICTORIAN)

تزئينات بسیاری در طرح آشپزخانه‌های ويکتوريايی وجود دارد. اين سبک از نام ويکتوريا ملکه انگليس گرفته شده که در وسايل آشپزخانه از تزئينات زيادی استفاده می‌کرد. طراحی کابينت‌ها در اين سبک ظريف و زيبا است و دارای کنده‌کاری و تزئينات فراوان می‌باشد. در آشپزخانه‌های با سبک ويکتوريايی از مواد مختلفی همچون چوب، مس، برنج، سنگ و شيشه‌ رنگی استفاده می‌شود. بهترين مواد به کار رفته برای صفحه کابينت اين سبک گرانيت، سنگ صابونی، مرمر، سنگ مصنوعی و چوب می‌‌باشد.

19- آشپزخانه سبک کاتيج  (COTTAGE)

اين سبک از آشپزخانه دارای طراحی شاد و عاری از تجمل بوده، بسيار دنج و راحت می‌باشد. طراحی خيلی سخت‌گيرانه صورت نمی‌گیرد و سبب انتقال احساس سادگی به بیننده می‌شود. در واقع هدفی که در استفاده از اين سبک دنبال می‌شود، بيشتر بهره‌گیری از طرح‌های شاد به همراه ايجاد احساس راحتی هنگام استفاده از آشپزخانه است. پرده‌های رنگی در اين سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند. آشپزخانه دارای کفپوش چوبی بوده و در سایر اجزا رنگ‌های ملايم به کار می‌روند.

20- آشپزخانه سبک کلاسيک   (CLASSIC)

در سبک کلاسيک تقريباً هميشه کابينت‌ها از جنس چوب ساخته می‌شوند؛ به اين دلیل که قديمی‌ترين ماده سازنده کابينت، چوب است. بهترين گزينه، چوب جنگلی بوده و در صورتی که سند يا پتينه شود، نمایی بسيار زيبا می‌یابد. اين سبک با الگوهایی همراه است که دارای رنگ خنثی، ساده و با جزئياتی کاملاً شکيل می‌باشند. قطعاً يک آشپزخانه کلاسيک می‌تواند بسیار ساده يا با زرق و برق فراوان باشد. در این سبک دکوراسيون و تزئينات زائد و اضافه مشاهده نمی‌شود.


نظرات کاربران