راهنمای خرید خودرو

راهنمای خرید خودرو

در زمان های گذشته افراد برای خرید خودرو مجبور به حضور در صف های طویل و طولانی نمایندگی ها بودند و در برخی از موارد نیز لازم بود تا به نمایشگاه های ماشین و یا به فروشندگان خودروهای کارکرده مراجعه نمایند. البته برخی از افراد نیز برای خرید خودرو به آگهی های موجود در روزنامه ها رجوع می کنند. البته امروزه با پیشرفت هایی که در تکنولوژی اتفاق افتاده است ثبت نام خودرو نیز با تغییراتی همراه شده است و افراد به راحتی می توانند به صورت اینترنتی اقدام به ثبت نام خودرو نمایند و همچنین برای خرید خودروهای کارکرده نیز به سایت هایی که امکان درج آگهی خودرو در آنها وجود دارد مراجعه کنند. اما با توجه به پیشرفت های صورت گرفته همچنان در برخی از موارد لازم است تا افراد برای انجام خرید خود در شهر جست وجوهایی داشته باشند و این موضوع در اغلب موارد در رابطه با خرید خودروهای کارکرده صدق می کند. البته لازم است تا خریداران خودروهای کاکرده در هنگام خرید خودرو از نظرات یک کارشناس خودرو نیز استفاده نمایند تا بتوانند از سلامت خودروی مورد نظر اطمینان حاصل نمایند. همچنین امر تعویض پلاک و مراجعه به محضر برای انتقال سند نیز می تواند یک تا دو روز از وقت افراد را به خود اختصاص دهد. خرید خودرو برای افرادی که تا به حال اقدام به خرید و یا فروش خودرو نکرده اند ممکن است مقداری سردرگم کننده باشد و به همین جهت لازم است تا در این رابطه تحقیقات کامل انجام دهید و برای اطمینان بیشتر در هنگام خرید یک کارشناس را به همراه داشته باشید.همچنین می توانید برای آگاهی از آخرین قیمت خودرو به صفحه لیست قیمت سایت ایمالز مراجعه نمایید.

انتخاب خودرو مناسب


راهنمای خرید خودروراهنمای خرید خودرو

خودرو یکی از ابزارهای مورد نیاز افراد در زندگی است که از قیمت نسبتاً بالایی نیز برخوردار است و لازم است در هنگام خرید آن مواردی را مورد توجه قرار دهید. از جمله این موارد می توان به بودجه خریدار، مدل ماشین مورد نظر و همچنین نیازهای خریدار اشاره نمود. از مواردی که در خرید خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است انتخاب خرید خودرو نو و یا کارکرده است. راحت ترین راه برای خرید خودروهای داخلی نو از طریق ثبتنام در سایت خودروساز مورد نظر می باشد که البته خودروسازان معمولاً زمانی محدود را برای فروش نقدی خودروها و یا پیش فروش آنها در نظر می گیرند به همین جهت لازم است تا افراد در زمان تعیین شده اقدام به ثبت نام و خرید خودرو مورد نظر خود نمایند. البته لازم به ذکر است که این نوع خرید خودرو نیز با مشکلاتی از قبیل بدعهدی شرکت های تولیدکننده خودرو و یا نبود خودرویی که خریدار قصد خرید آن را دارد اشاره نمود. برای مثال ممکن است فردی قصد خرید خودرویی اتوماتیک را داشته باشد اما خودروساز در آن ماه چنین خودرویی را برای فروش نقدی قرار ندهد که همین امر سبب می گردد تا فرد اقدام به خرید خودرویی کارکرده با مشخصات و ویژگی های مد نظرش نماید.

امروزه برای خرید خودروهای نو و یا حتی کارکرده می توانید با مراجعه به سایت های مطمعن به مشاهده آگهی های مرتبط با خودرو بپردازید و اطلاعات کامل و تصاویر موجود از خودرو مورد فروش را نیز مشاهده نمائید. در فضای اینترنت سایت های معتبری وجود دارند که افرادی که قصد فروش خودروهای خود را دارند اقدام به آگهی کردن خودرو برای فروش می کنند و خریداران به راحتی می توانند با مراجعه به این سایت ها اطلاعات کاملی در رابطه با آن خودرو کسب نمایند. مراجعه به این سایت های اینترنتی از گشتن در جمعه بازارها و یا مراجعه به نمایشگاه های خودرو بسیار راحت تر است. البته خریداران لازم است تا خودرو آگهی شده را از نزدیک مشاهده کنند و برای داشتن خریدی مطمعن نظرات یک کارشناس را در رابطه با خودرو مورد نظر جویا شوند.


راهنمای خرید خودروراهنمای خرید خودرو

خریداران به راحتی با مراجعه به سایت های اینترنتی می توانند بر اساس بودجه و نیازهای شخصی خود خودرو مور نظر خود را پیدا کنند و در صورت یافتن خودرو مورد نظر می توانند با فروشنده خودرو تماس حاصل کرده و به صورت حضوری اقدام به بررسی خودرو نمایند. خریداران خودرو لازم است به دقت خودرو را بررسی نمایند و نحوه استفاده کالک از خودرو را به خوبی جوسا شوند. استفاده افراد از خودروها بسیار متفاوت است و همین امر موجب می گردد تا برخی از خودروها به سرعت فرسوده شوند و برخی دیگر برخلاف داشتن مدل پایین اما همچنان به خوبی نگهداری شده اند و از عملکردی مطلوب برخوردار هستند.

راهنمای خرید بهترین کمک فنر برای پراید و سمند را در این مطلب بخوانید. 

بررسی سیستم خودرو

برای خرید خودروهای نو لازم است تا مواردی مانند مشخصات فنی، امکانات رفاهی و همچنین ایمنی خودرو مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید. مشخصات فنی خودرو شامل حجم موتور، نوع گیربکس آن خودرو و سیستم تعلیق آن می باشد که لازم است خریداران در هنگام خرید اطلاعات کافی از آن داشته باشند. همچنین لازم است افراد در هنگام خرید نیازها و انتظارات خود از خودرو را مد نظر قرار دهند تا بتوانند خریدی ایده آل داشته باشند بنابراین در این زمینه بهتر است تا به سخنان فروشندگان خودرو بسنده نکرده و نیازهای خود را در اولویت قرار دهید. لازم به ذکر است که یکی از مهمترین مواردی که در خودروها باید به آن توجه شود، میزان مصرف سوخت است. همچنین میزان مصرف سوخت خودروها در سفرهای درون شهری و برون شهری نسبتاً متفاوت است. لازم به ذکر است که در هنگام خرید خودرو لازم است تا سیستم خنک کننده آن، نحوه عملکرد موتور و گیربکس و همچنین بدنه خودرو را به خوبی مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که ایراد و یا اشکالی در این قسمت ها مشاهده نمودید از تحویل و یا خرید آن خودرو خودداری نمائید. زیرا مشکلات فنی در خودرو می تواند در آینده هزینه های بسیاری را به افراد تحمیل کند و از مواردی است که در هنگام خرید باید به دقت به آن توجه شود.

راهنمایی خرید بهترین لاستیک برای پراید را در این مطلب بخوانید. 

خودروهای داخلی و خارجی


راهنمای خرید خودروراهنمای خرید خودرو

اغلب افراد بر این باورند که خودروهای خارجی به دلیل کیفیت بسیار بالایی که در مقایسه با خودروهای داخلی دارند، همین امر موجب می شود تا از استهلاک بسیار کمتری نیز برخوردار باشند. لازم به ذکر است که این تفکر چندان صحیح نمی باشد و این موضوع ممکن است در رابطه با برخی از تولیدات خارجی نیز صدق نکند. در این رابطه می توان خودروسازان چینی را نام برد که در ابتدای مسیر خودروسازی هستند و ممکن است قطعات مورد استفاده آنها در خودروهایشان دارای کیفیت چندان مناسبی نباشند و همین امر می تواند مالکان این خودروها را با مشکلاتی مواجه کند. خودروهایی که توسط خودروسازان چینی ساخته می شوند از شرایط فروش مطلوبی برخوردار هستند و همین ویژگی می تواند توجه بسیاری از خریداران را به محصولات تولید شده توسط این شرکت ها جلب کند و در طرف مقابل خودروسازان چینی می توانند به راحتی خودروهای خود را در بازارها متنوع و به صورت گسترده عرضه نمایند. به همین جهت بهتر است تا خریداران از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار باشند تا در دام چنین فروشندگانی گرفتار نشوند.

از دیگر مواردی که لازم است خریداران خودروهای خارجی به آن توجه داشته باشند، نوع خدمات پس از فروش و نحوه تأمین قطعات مورد نیاز خودرو توسط شرکت سازنده آن است که از اهمیت بسیار بالایی برای خریداران ایرانی برخوردار است. برخی از خودروها ممکن است در اولین سری تولید با توقف تولید همراه شوند و همین امر موجب می گردد تا تعداد موجود از آن خودرو در بازار فاقد خدمات پس از فروش شوند و همچنین قطعات آن دیگر تولید نگردد که می تواند مشکلاتی را برای خریداران ایجاد کند. از دیگر مواردی که باید به آن توجه شود اثرات تحریم بر روی بازار خودروهای خارجی است. تحریم ها می تواند موجب شود تا برخی از خودروهای خارجی در ایران از خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار نباشند و همین امر می تواند خریداران این خودروها را با شمکلاتی مواجه سازد.

ویژگی های خودرو


راهنمای خرید خودروراهنمای خرید خودرو

برخی از شرکت های تولیدکننده خودروها ممکن است دست به اقدامی عجیب زده و در این راستا ویژگی های خودرو تولید شده را بسیار بزرگ جلوه دهند و در مقابل اقدام به کوچک شمردن معایب آن خودرو نمایند که این اقدام با در اختیار داشتن یک سیستم تبلیغاتی بسیار قدرتمند و هوشمند می تواند بسیار مؤثر واقع شود. به همین جهت بهتر است تا خریداران در هنگام خرید خودرو به تبلیغات و گفته های فروشنده بسنده نکرده و خودرو مورد نظر را شخصاً تست نمایند. اغلب خودروسازان معتبر دنیا شرایطی را در نمایندگی های خود ایجاد کرده اند تا خریداران پیش از خرید خودرو بتوانند دقایقی را با آن به رانندگی بپردازند و ویژگی های خودرو مورد نظر را به خوبی بررسی نمایند و آن خودرو را به لحاظ فنی مورد تست قرار دهند.  

کارشناسی فنی خودرو

برای خرید خودروهای کارکرده از سایت های اینترنتی لازم است خریدار پیش از هرگونه اقدامی با فروشنده خودرو مورد نظر تماس بگیرد و زمانی را برای مشاهده خودرو از نزدیک هماهنگ کنند. خریداران این دسته از خودروها لازم است تا خودروی مورد نظر را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند و بهتر است تا به همراه یک کارشناس در محل مشاهده خودرو حاضر شوند تا بتوانند خریدی مطمعن را انجام دهند. مشاهده و دقت به بدنه خودرو می تواند اطلاعاتی را در رابطه با سرگذشت خودرو مورد نظر در اختیار خریدار قرار دهد و همچنین به همراه داشتن کارشناس نیز می تواند در این رابطه به خریدار کمک کند. به همین جهت بهتر است پیش از خرید خودرو به چندین کارشناس خودرو مراجعه نمائید تا از صحت گفته های فروشنده و سلامت خودرو مورد نظر اطمینان کامل را به دست آورید. کارشناس بدنه و کارشناس فنی از جمله کارشناسانی هستند که خریداران لازم است تا پیش از خرید خودرو به آنها مراجعه نمایند تا از سلامت فنی و بدنه خودرو اطمینان حاصل کنند.

برخی از خریداران خودرو ممکن است کارشناس خودرو آشنا داشته باشند و او را همراه با خود به محل ملاقات خودرو ببرند و یا ممکن است خودرو را نزد کارشناس خود ببرند. همچنین در این باره نیز سایت هایی وجود دارند که خریداران می توانند از طریق آنها درخواست کارشناس داده و سایت مورد نظر نیز کارشناس خود را به محل اعزام خواهد کرد. سایت های متنوع و بسیار معتبری نیز در این زمینه در فضای مجازی در حال فعالیت هستند و در ازای دریافت مبلغی خوردو مورد نظر را به صورت کامل و جزبه جز مورد بررسی و کارشناسی قرار می دهند. استفاده از توضیحات کارشناس می تواند خریدی مطمعن را برای خریداران کم تجربه به ارمغان آورد و در نهایت خریدار و فروشنده می توانند در رابطه با قیمت به تفاهم برسند.

تهیه قولنامه


راهنمای خرید خودروراهنمای خرید خودرو

یکی از مواردی که در هنگام خرید خودروها از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است قولنامه می باشد. تهیه قولنامه پس از انجام کارشناسی فنی و تفاهم در رابطه با قیمت آن امری ضروری بوده که معمولاً در هنگام خرید و فروش خودرو به صورت دستی قابل هماهنگ شدن است. اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس، نام پدر، شماره ملی و شناسنامه و همچنین مشخصات کامل کارت ماشین و قیمت مورد معامله نیز به صورت کامل در قولنامه قابل درج است. همچنین در رابطه با تهیه قولنامه امکان مراجعه به نمایشگاه های خودرو و یا دفتر اسناد رسمی نیز وجود دارد تا بتوان قولنامه ای دقیق و معتبر تهیه نمود.

معمولاً پس از تنظیم قولنامه مبلغی به عنوان بیعانه در نظر گرفته می شود. در صورتی که خریدان در همان لحظه تمایلی به تعویض پلاک نداشته باشند خودرو را به پارکینگ منتقل می کنند. در پارکینگ قبضی تهیه شده و آن را به دو نیم تقسیم می کنند که نیمی از آن را به خریدار داده و نیمی دیگر را فروشنده نزد خود نگه می دارد.  هنگامی که این دو تکه قبض به یکدیگر برسند امکان ترخیص خودرو نیز جهت تعویض پلاک وجود دارد.

تعویض پلاک و محضر

جهت تعویض پلاک خودرو لازم است تا خریدار به همراه فروشنده و اسناد خودرو به مرکز تعویض پلاک مراجعه نمایند. در مراکز تعویض پلاک مالک مدارک خودرو از جمله کارت خودرو، برگ سبز آن، فاکتور فروش خودرو، سند، بیمه شخص ثالت خودرو، مدارک شناسایی و وکالت نامه، عوارض شهرداری، برگ عدم خلافی و همچنین برگ احراز محل سکونت خریدار را ارائه می دهند. البته در برخی از موارد ممکن است مالک قادر به آمدن به مراکز تعویض پلاک نباشد که در چنین شرایطی طرفین می توانند به محضر و یا دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایند و مالک یک وکالتنامه به خریدار بدهد تا بتواند برای تعویض پلاک به مراکز تعویض پلاک مراجعه نماید.


راهنمای خرید خودروراهنمای خرید خودرو

در هنگام خرید خودرو نیز امکان پرداخت مبلغ خرید خودرو از طریق چک های رمزدار و یا کارت به کارت کردن مبلغ وجود دارد. پس از تسویه مبلغ مالک می تواند تمامی مدارک خودرو را به محضردار تحویل دهد که البته بیمه نامه نزد مالک باقی خواهد ماند. بیمه شخص ثالث معمولاً مربوط به خودرو می باشد و با فروش خودرو نیازی به انتقال آن وجود ندارد. در رابطه با بیمه بدنه نیز در صورت تغییر مالک، تغییر خواهد نمود. به همین جهت لازم است تا به شعبه بیمه خودرو مراجعه گردد و الصاقیه تغییر مالک خودرو به آن ضمیمه گردد.

در رابطه با دریافت سند قطعی خودرو نیز اخیراً مابین قوه قضائیه و نیروی انتظامی اختلافاتی وجود دارد. از نظر نیروی انتظامی شخصی که برگ سبز خودرو به نام اوست مالک خودرو می باشد اما قوه قضائیه در صورتی شخصی را مالک خودرو می داند که سند خودرو به صورت قطعی به نام آن فرد صادر شده باشد. اما بهتر است تا خریداران سند خودرو مورد نظر را نیز به نام خود زده تا در اینده دچار مشکل نشوند.

نحوه پرداخت


راهنمای خرید خودروراهنمای خرید خودرو

خریداران لازم است تا در هنگام خرید خودرو با دقت شرایط پرداخت را مورد بررسی قرار دهند. برخی از شرکت ها ممکن است از شرایط پرداخت چندان شفافی برخوردار نباشند و همین امر می تواند در آینده محاسبات خریدار را با مشکل روبه رو کند. در همین راستا به منظور جلوگیر از ایجاد مشکل لازم است تا خریداران شرایط درج در فرم خرید را به صورت کامل مورد مطالعه قرار داده و آن را به صورت جزبه جز مورد بررسی قرار دهند و پس از اطمینان کامل از شرایط خرید آن را مورد امضا قرار دهند. همچنین شرایط تحویل خودرو نیز از دیگر مواردی است که در سال های احیر خریداران خودرو را با مشکلاتی مواجه کرده است. به همین منظور شرایط تحویل خودروهایی که از شفافیت کافی برخوردار نیستند را نپذیرید و مورد امضا قرار ندهید.   


نظرات کاربران