سیستم تعیلق خودرو وظیفهی حفظ تعادل خودرو و ایجاد راحتی و سکون را برای سرنشینان برعهده دارد. کمکفنر یکی از اجزای سیستم تعلیق میباشد که در وسایل نقلیه بصورت متداول به ازای هر چرخ وسیله یک کمکفنر درکنار آن کار گذاشته شدهاست. مهمترین وظیفهی این جزء اینست که میزان ارتعاش اتوموبیل را در هنگام حرکت بر روی جادهها و سطحهای غیرهموار به پائینترین میزان ممکن برساند تا از ضربهها و لرزشهای زیاد خودرو در این سطوح پیشگیری بعمل آید. کمکفنرها در اندازهها و ابعاد بسیار متنوعی ساخته میشوند که هر کدام را برای کاربرد در یک مورد بخصوص مناسب میکند. خودروی پراید، خودروی اقتصادی محصول شرکت سایپا و یکی از پراستفاده ترین خودروهای کشور ماست. خودروی سمند نیز، خودروی ملی کشور ماست که تماما توسط مهندسان داخلی به تولید می رسد. این دو خودرو از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و در سطح گسترده ای در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرند. این دو خودرو، همانند سایر وسایل نقلیه، دارای کمک فنر هستند. این کمک فنر ها ممکن است پس از مدتی فرسوده شوند. به همین سبب، نیاز به تعویض این قطعات، همواره ممکن است به وجود آید. در این مقاله قصد داریم با ارائه نکاتی درباره کمک فنر، بهترین کمک فنر های این دو خودرو را به شما معرفی کنیم. پس اگر قصد خرید کمک فنر مناسب برای پراید و یا سمند را دارید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.
نکات مهم در انتخاب کمک فنر برای پراید و سمند
انواع کمک فنر مناسب برای پراید و سمند
برای خودروهای سواری از جمله پراید و سمند، کمک فنر های گوناگونی عرضه شده است. هر کمکفنری که تولید میشود دارای مشخصاتی مخصوص و ویژه است که به نوع و ابعاد خودرو و همچنین اینکه خودرو در چه موقعیت و شرایطی مورد استفاده قرار میگیرد بستگی دارد بعنوان نمونه برای درک بهتر موضوع این مثال را ذکر می کنیم. که در کمکفنر نیسان که برای حمل و نقل بار از آن استفاده میشود فنرهایی سفت در کمکفنر نصب میگردند اما در یک خودروی سواری برای اینکه کمترین ضربه به سرنشینان وارد شود از فنرهای نرمی بهرهگرفته میشود. در ادامه به بررسی انواع کمکفنرهای تولید میپردازیم.
کمک فنر روغنی (کمکفنر هیدرولیکی):
این کمک فنرها، رایج ترین نوع کمک فنرهای سمند و پراید هستند. همانگونه که از نام آنها پیداست در این گونه کمکفنرها برای ضربهگیری از روغن استفاده میشود. در این فنرها دو محفظه وجود دارد که در حالت عادی روغن در محفظهی پائینی قرار دارد. هنگامی که خودرو در سطح ناهموار حرکت میکند لرزشها و بالاوپائینهای ایجاد شده موجب میشوند که روغن از محفظهی پائینی که به آن محفظهی سیال هم میگویند از طریق سوراخهایی که بر روی دریچه ایجاد شده است به محفظه بالایی منتقل میشود و پس از برطرف شدن ضربه دوباره به مکان قبلی بازگردد. به وسیلهی این مکانیسم تکانها و ضربات وارد شده به ماشین تقریبا بصورت کامل خنثی و بیاثر میگردد. این نوع کمکفنرها از متداولترین سیستمهای موجود در بازار میباشند. تفاوت کمک فنر گازی و روغنیدر این است که کمک فنز گازی به خاطر وجود گاز و روعن، مانع از ایجاد حباب ریز درون روغن کمک فنر میشود و عملکرد کمک فنر حفط میشود.
کمکفنر های هیدرواستاتیک:
این گونه کمک فنرها نسبت به کمک فنرهای روغنی زیاد متفاوت نیستند و تقریبا عملکردی مشابه دارند. در این گونه، درون محفطهها به جای روغن از گاز استفاده میشود؛ این نوع دارای مخزنی است که در آن گاز نیتروژن یا انواع دیگری از گازها حضور دارند که باعث میشوند که در هنگام حرکت فنر، در سیستم حباب هوا تشکیل نشود و عملکرد کمکفنر به میزان شایان توجهی افزایش پیدا کند.
کمکفنر های تلسکوپی :
این گونه از کمکفنرها زیرمجموعهایی از گونهی روغنی است یا اگر بهتر بخواهیم بگوئیم ورژنی تکاملیافتهتر از کمکفنرهای روغنی است. در این کمک فنر توان بیشتری برای گرفتن ضربهها ناشی از سطحهای ناهموار وجود دارد برای اینکه دلیل این امر را بصورت واضح و ساده بفهمید باید متوجه باشید که در این نوع همهچیز مانند نوع روغنی است اما در این گونه برای انتقال روغن از محفظهی سیال به محفظهی بالایی شاهد استفاده از سوراخهاییبزرگ هستیم در حالیکه هنگام برگشت روغن به محفظهی اصلی این کار از طریق سوراخهای کوچکتر صورت میپذیرد این چرخه سبب میشود که توان گرفتن ضربه توسط کمکفنر افزایش پیدا کند و به این ترتیب خودروهای دارنده این گونهی بخصوص، تجربهی حرکت نرمتر و کملرزشتری را برای سرنشینان فراهم کنند.
اهرمی گونهی بعدی کمکفنرها است: در این گونه شاهد این موضوع هستیم که یک اهرم، فشاری را به پیستون وارد میکند که باعث میشود در مدت زمان کمتری فنر فشرده شود و روغن جابهجا گردد اما هنگامیکه ارتعاش رفع میشود و پیستون باید به حالت اولیه خود بازگردد این عمل بدلیل ریز بودن سوراخها از نظر زمانی فرایندی طولانی خواهد بود که همانگونه که به استحضارتان رسید باعث میشود که توان ضربهگیری کمکفنر بیشتر شود و خودرو نرمتر از حالات قبلی حرکت خواهد کرد.
اهمیت استفاده از کمک فنر در خودروها
خودرو ها بصورت ناگذیر از سطوحی غیرهموار عبور میکنند حتی در سطح شهری که بهترین کیفیت آسفالت را نیز داشته باشد دستاندازها سطح را برای عبورومرور خودروها ناهموار مینمایند. هنگام عبور از این سطوح ناهموار بالاوپائینها و ضربهها توسط لاستیک به کمکفنر میرسد و در نتیجهی وارد شدن فشار به فنرهای این قطعه، فنرها فشرده و سپس باز میشوند(برای این منظور که این فنرها براحتی جابهجا شوند و به حالت اولیه برگردند در آنها از گاز یا مایع استفاده میگردد) به این ترتیب لرزش و بالاوپائین ماشین به کمترین میزان میرسد که کابین و راننده را مورد حمایت قرار میهد. کمکفنر برای مواقع عبور از پستیوبلندیهای سطوح در نظر گرفته شده است اگر این قسمت در سیستم تعلیق خودرو حضور نداشت کلیهی ضربات و بالاوپائینهای خودرو در طول حرکت بصورت مستقیم به شاسی خودرو و سپس به بدنهی آن متنقل میشد و به این ترتیب استهلاک و خرابی قطعات وسیلهی نقلیه به میزان بسیار بالایی افزایش مییافت. این مسئله در خودروی پراید که کمی آسیب پذیرتر از سمند است، بیشتر به چشم می خورد. از یک سوی دیگر این بالاوپائینها و ضربات به کابین ماشین و سپس به راننده و سرنشینان انتقال پیدا میکرد که در نتیجه رانندگی و حتی سوار شدن در خودرو بعنوان سرنشین به یک عذاب بزرگ بدل میگشت که آرامش را از سرنشینان میگرفت. در نهایت امر میتوان گفت که کمکفنر هم در سلامت رانندگان و سرنشینان و هم در سلامت کارکرد و طول عمر خود وسیلهی نقلیه بسیار موثر است. اجزاء سازندهی کمکفنرها شامل: مایع یا گازی ، پایههای موردنیاز کمکفنر، میل کمک، سوپاپ قرار گرفته در سر میل کمک، گیرندهی ضربه، توپی قرار گرفته در سر کمک فنر و فنر میباشد. البته این اجزا ثابت نیستند و بسته به نوع و کاربرد کمکفنرها قابل تغییر میباشند اما اجزائی که آنها را نام بردیم در بیشتر کمکفنرها متداول هستند.
چگونه زمان تعویض کمک فنر را در پراید و سمند تشخیص دهیم؟
نقص در کارکرد فنر شاید توسط رانندگان و مالکان خودروهای سمند و پراید جدی گرفته نشود، اما میتواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد. یکی از عواقب خطرناک خرابی کمکفنر، انتقال ضربه به شاسی و کابین و سایر قسمتهای خودرو میباشد که باعث میگردد که استهلاک قطعات به مقدار بسیار زیادی افزایش یابد. همچنین امکان دارد که اگر این نقص حاد باشد چسبندگی و پایداری وسیلهی نقلیه دچار نقص گردد که موجب چپشدن خودرو میشود. همچنین خرابی این سیستم موجب میشود که تکانها به کابین منتقل شوند و راننده همراه با سرنشینان در طول مسیر دچار ناراحتی و اذیت شوند. اما برای اینکه بفهمیم که آیا سیستم کمکفنر پراید و سمند ما دارای نقص است و ممکن است خطرات فوق را برای ما ایجاد کند میتوانیم به مواردی دقت کنیم که در زیر آنها را خدمت خوانندگان عزیز معرفی میکنیم:
۱) تغییرها در ظاهر فنر: اگر در هنگام نگاه کردن به خودرو مشاهده کنید که یکی از گوشههای چهارگانه وسیلهی نقلیهتان دچار افتادگی شده و در سطحی پائینتر از سایر گوشهها قرار دارد یا هنگامی که که در اثر ضربات ناگهانی شدید (در بعضی مواقع مانند هنگام تصادفات یا برخورد با یک چاله در سرعت بالا) ظاهر کمکفنرها دچار تغییرات میشوند این مفهوم را میرساند که سیستمها، عملکردی عادی ندارند و باید به فکر رفع مشکل باشید. با توجه به اینکه کمک فنر پراید، کوچکتر و آسیب پذیرتر است، این مسئله در این خودرو ممکن است بیشتر به چشم آید.
۲) نشت: برای اینکه کمکفنر بتواند بصورت معمول کار کند باید مایع درون آن مقداری مناسب داشته باشد، اگر در بررسی کمکفنرها شاهد نشت مایع از آنها بودیم لازم است که بصورت قطع آنها را تعویض نماییم.
۳) تکانهای غیرعادی: آیا تا بحال هنگام ترمز گرفتن شاهد حرکتی شیرجه مانند در خودرویتان بودهاید؟ این اصطلاح هنگامی به کار میرود که با ترمز گرفتن جلوی ماشین به مقدار بیشتر از حالت عادی و متعارف پائین بیاید اگر شاهد مورد فوق بودید یا در هنگام حرکت در جادهها بصورتی غیرعادی و ناگهانی خودرو دچار تکان میشود متاسفانه در کمکفنرها نقص وجود دارد و باید تعویض شوند.
۴) ایجاد حالتی مانند رقصیدن در چرخهای خودرو: اگر بازی چرخها و محورها افزایش یافته باشد یعنی در هنگام عبور از سطوح ناهموار شاهد تعداد بالا و پائین رفتن بیش از اندازهی چرخها باشیم از دیگر علائمی است که نشان از فرارسیدن زمان تعویض فنرها دارد.
۵) کشیده شدن خودرو به یک سمت: در حین حرکت اگر وسیلهی نقلیهتان به یکی از دو سمت چپ و راست کشش پیدا میکند و بدون چرخاندن فرمان به آن طرف میل مینماید یکی از دلایل نقص در سیستمهای چرخ و فنر و کمکفنرهاست. برای رفع این مشکل باید حتما از یک تعمیرکار کارآزموده کمک گرفت و یا کمک فنر را تعویض کرد.
۶) فرسایش غیرعادی تایرهای خودرو: اگر لاستیکهای وسیله نقلیهتان بصورتی غیرعادی و کمتر از زمان معمول خود فرسوده میشوند به مفهوم عیب و نقص در تعلیق خودرو به ویژه در قسمت کمکفنرها میباشد.
۷) صدای نامعمول: در هنگام عبور از دستاندازها اگر با صدایی شبیه به صدای تقه برخورد کردید یکی از منابع احتمالی این صدا میتواند کمکفنرهای خودرو باشد برای مثال اگر پیچ نگهدارنده کمک فنر سفتی لازم را نداشته باشد شاهد ایجاد این صدا خواهیم بود. با توجه به بزرگتر بودن سایز کمک فنر سمند نسبت به پراید، این صدا در سمند، با شدت بیشتری شنیده می شود.
نام محصول | خودرو | قیمت (تومان) |
کمک فنر پی اچ سی والیو مدل SA2057 2058 | پراید | 630000 |
کمک فنر پی اج سی والیو مدل SA2059 | پراید | 550000 |
کمک فنر جلو خودرو کایابا مدل 6632EX | پراید | 420000 |
کمک فنر سی تی آر مدل CYKK43G گازی | پراید | 260000 |
کمک فنر روغنی سی تی آر مدل CYKK-43-O | پراید | 260000 |
کمک فنر روغنی سی تی آر مدل CYKK-45-O | پراید | 230000 |
کمک فنر کایابا مدل 6410002 | پراید | 225000 |
کمک فنر روغنی کایابا مدل 6320002 | پراید | 220000 |
کمک فنر گازی سمند معمولی کوشاوران (4 عدد) | سمند | 660000 |
کمک فنر جلو خودرو کایابا مدل 333829EX | سمند | 520000 |
کمک فنر عقب خودرو کایابا مدل 1102EX | سمند | 510000 |
کمک فنر عقب خودرو کایابا مدل 351014EX | سمند | 500000 |
درجدول بالا، تعدادی از بهترین کمک فنر های مناسب برای خودروهای پراید و سمند را به همراه قیمت آن ها ذکر می کنیم.