بررسی تفاوت و کاربرد هدفون، هدست و هندزفری

تفاوت هدفون، هدست و هندزفری و کاربرد هر کدام چیست؟

هدفون، هدست و هندزفری وسایلی با شباهت‌‌های زیاد ظاهری و کاربردی هستند. اما این ابزارها تفاوت‌هایی اساسی نیز با یکدیگر دارند که شناخت آن‌ها خالی از لطف نیست. تفاوت بین هدفون، هدست و هندزفری به ویژه برای افرادی مانند گیمرها یا عاشقان گوش دادن به موسیقی اهمیت زیادی دارد.

 

بنابراین، اگر می‌خواهید صداهای کامپیوتر، گوشی یا سایر ابزارهای دیجیتال برای اطرافیانتان مزاحمت ایجاد نکند یا به هر دلیلی دیگری قصد دارید تنها خودتان صدای آن‌ها را بشنوید، بهتر است تفاوت این وسایل را به خوبی بشناسید. در این مطلب شما را با فرق هدست، هدفون و هندزفری آشنا می‌کنیم تا در هنگام خرید، همان وسیله‌ای را انتخاب کنید که بیشترین فایده را برایتان دارد. پس قبل از مراجعه به بازار تا پایان این مقاله را مطالعه کنید.

 

هدفون  (Headphone) چیست و چه کاربردی دارد؟

هدفون ابزاری کاربردی است که روی گوش‌های خود وصل می‌کنید تا امکان شنیدن صدا به صورت خصوصی را داشته باشید. این ابزار سیگنال‌های الکتریکی را دریافت و به صداهای مرتبط تبدیل می‌کند و امکان گوش دادن به فایل‌های صوتی به شکل خصوصی را برای کاربران فراهم می‌آورد. این دقیقاً نقطه مقابل کاربرد بلندگو است که صدا را در هوا پخش می‌کند تا تمام افراد حاضر در محیط قادر به شنیدن آن باشند.

 

هدفون‌ها انواع مختلفی دارند. برای مثال، هدفون‌های اطراف‌گوشی (دورگوشی، circumaural) یا روگوشی (supra-aural) از یک هدبند برای نگهداشتن این وسیله روی سر کاربر استفاده می‌کنند. در حالی که برخی انواع دیگر از واحد‌هایی که در کانال گوش کاربران قرار می‌گیرند، تشکیل می‌شوند.

 

هدفون‌های باسیم و بی‌سیم نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. برای مثال، هدفون‌های باسیم از طریق کابل و هدفون‌های بی‌سیم به کمک تکنولوژی‌های وایرلس، از قبیل بلوتوث، رادیوی اف ام یا غیره، به منبع صوتی خود، مانند رادیو، CD Player، موبایل، کنسول بازی یا سایر ابزارهای الکترونیکی پخش موسیقی متصل می‌شوند. البته باید در نظر داشت که این وسایل از نظر قابلیت‌های کیفی بازتولید صدا نیز متفاوت‌اند.

 

هدفون‌ها کاربردهای تخصصی مختلفی نیز می‌توانند داشته باشند. برای مثال، مهندسان صدا (برای ترکیب صدا در کنسرت‌های زنده یا ضبط صدا)، دی جی‌ها، خلبان‌ها و کارمندان مراکز تلفن از این وسیله استفاده می‌کنند.

 

هدفون را می‌توان برای بازتولید صدای سی دی یا دی وی دی پلیرها، تئاترهای خانگی، کامپیوترهای شخصی یا وسایل قابل حمل به‌کار گرفت. البته این دستگاه‌ها، برای این منظور، باید به پورت اتصال هدفون مجهز شده باشند، هرچند که هدفون‌های بی‌سیم به جای استفاده از کابل به تکنولوژی‌هایی مانند اف ام، بلوتوث و وای فای نیاز دارند. این‌ها سیستم‌های دریافت (receiver) مبتنی بر باتری هستند که هدفون بخشی از آن را تشکیل می‌دهد.

 

در قسمت صوت حرفه‌ای، DJها در موقعیت‌های زنده با یک میسکر دی جی و مهندسان صدا برای نظارت بر منابع سیگنال از هدفون استفاده می‌کنند. در استودیوهای رادیویی، دی جی‌ها هدفون را در هنگام صحبت کردن با میکروفون به‌کار می‌گیرند. در استودیوهای ضبط صدا نیز موزیسین‌ها و خواننده‌ها از هدفون برای اجرا یا خواندن همزمان با یک تراک پیش‌زمینه استفاده می‌کنند. در کاربردهای نظامی نیز هدفون برای نظارت بر انواع سیگنال‌های صوتی به‌کار گرفته می‌شود.

 

همان‌طور که گفته شد، هدفون‌های باسیم به کمک کابل به منبع صدا متصل می‌شوند. معمول‌ترین رابط‌ها در این زمینه عبارتند از رابط‌های 35/6 میلی‌متری و 5/3 میلی‌متری. رابط‌های بزرگ‌تر (35/6 میلی‌متری) برای کاربردهای خانگی یا در تجهیزات حرفه‌ای استفاده می‌شوند. در حالی که رابط‌های 5/3 میلی‌متری بیشترین کاربرد را در موارد قابل حمل دارند. در صورتی که بخواهید رابط‌های 35/6 و 5/3 میلی‌متری را به هم تبدیل کنید، می‌توانید از آداپتورهای موجود استفاده کنید.

 

در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که هدفون‌های بی‌سیم معمولاً قیمت بیشتری دارند. دلیل این را نیز می‌توان در ضرورت استفاده از سخت‌افزارهای داخلی از قبیل باتری، کنترل کننده شارژ، درایور گوینده و دستگاه فرستنده – گیرنده دانست. حال اگر تصمیم به خرید هدفون دارید می توانید برای اطلاع از بهترین مارک هدفون این مقاله را بخوانید. 

 

تفاوت هدفون، هدست و هندزفری


بیشتر بخوانید: ایرپاد چیست و چه تفاوتی با هندزفری دارد؟


هدست (Headset) چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربران می‌توانند هدست را به یک تلفن یا کامپیوتر متصل کنند تا در کنار آزاد بودن هردو دستشان، امکان صحبت کردن و گوش دادن را داشته باشند. این وسیله در بخش‌های پشتیبانی مشتری یا مراکز پشتیبانی فنی کاربرد زیادی دارند، چون کارمندان این بخش‌ها خواهند توانست همزمان با مشتریان در ارتباط باشند و اطلاعات را در کامپیوتر خود وارد کنند. استفاده از هدست‌ها در بین گیمرها نیز بسیار معمول است، آن‌ها به کمک این وسیله می‌توانند همزمان با انجام بازی به وسیله کیبورد و ماوس، با هم‌بازی‌های خود صحبت کنند و صدای هم را بشنود.

 

هدست‌های تلفن معمولاً از اسپیکرهای 150 اهم با محدوده بسامد کمتر از هدست‌های مورد استفاده برای سرگرمی هستند. از سوی دیگر، هدست‌های کامپیوتر از اسپیکرهای 32 اهم با محدوده بسامد بالاتر استفاده می‌کنند.

 

در بین انواع این محصول می‌توانیم به موارد پایین اشاره کنیم:

 

  • هدست مونو و استریو،
  • استایل میکروفونی
  • استایل هدبندی
  • استایل گوشی

هدست‌های مونو و استریو در طرح‌های تک‌گوشی و دوگوشی در دسترس هستند. هدست‌های تک‌گوشی یک گوش کاربر را آزاد می‌گذارند تا بتواند با محیط پیرامونی خودش نیز در ارتباط باشد.

 

هدست‌های میکروفونی حاوی یک میکروفون خارجی یا داخلی هستند. میکروفون‌های خارجی در قسمت پیشین هدست طراحی شده‌اند، در حالی که میکروفون‌های داخلی در درون هدست و نزدیک گوش قرار داده شده‌اند و صدا را از طریق سیم به میکروفون انتقال می‌دهند.

اما هدست‌های با استایل هدبندی به وسیله یک هدبند روی سر کاربر قرار می‌گیرند. نوع دیگری از این محصول، هدست پشت‌سری (backwear-headsets) است که بند به پشت‌سر کاربر وصل می‌شود. البته امروزه هدست‌های قابل تبدیل وجود دارند و کاربران می‌توانند روش استفاده از هدبند را با توجه به سلیقه خود تغییر دهند.

 

معمولاً 3 سبک از هدست‌های گوشی، که در دو مدل تک و دوگوشی تولید می‌شوند، در بازار وجود دارند:

 

  • داخل‌گوشی (in-the-ear): این هدست‌ها یک اسپیکر کوچک دارند که در داخل کانال گوش قرار می‌گیرد.
  • روگوشی (on-the-ear): این محصولات یک اسپیکر تخت دارند که روی قسمت خارجی گوش قرار می‌گیرد.
  • اطراف‌گوشی (around-the-ear): این هدست‌ها اطراف گوش را می‌پوشانند و در مقابل سر کاربر قرار می‌گیرند تا از شنیده شدن سروصداهای خارجی جلوگیری شود.

خرید انواع هدفون و هدست با بهترین قیمت 


هندزفری (Handsfree) چیست و چه کاربردی دارد؟

هندزفری صفتی برای توصیف وسیله‌ای است که می‌توان بدون استفاده از دست به‌کار گرفت یا کنترل آن به شیوه‌ای است که می‌توان از دست‌ها برای انجام کارهای دیگری استفاده کرد. این وسایل معمولاً از بلوتوث به عنوان تکنولوژی بی‌سیم بهره می‌گیرند. بسیاری از هندزفری‌ها برای استفاده در حین رانندگی طراحی شده‌اند، اما کاربران برای انجام چند کار همزمان در موقعیت‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. برای این منظور معمولاً از یک سخت‌افزار برای ارسال و دریافت صدا بهره گرفته می‌شود.

 

اصلی‌ترین انواع هندزفری برای انجام مکالمات تلفنی استفاده می‌شوند و دیگر نیازی به نگهداشتن گوشی همراه در کنار گوش خود نخواهید داشت. اما هندزفری‌های پیشرفته‌تر امکان شماره‌گیری، دسترسی به اطلاعات اینترنتی و اجرای تمام انواع ارتباط را میسر می‌سازند.

 

امروزه موبایل‌های هندزفری در بسیاری از کشورها برای برقراری تماس تلفنی در حین رانندگی اجباری هستند. اما مطالعات نشان می‌دهند که با وجود این تکنولوژی نیز همچنان رانندگان دچار حواس‌پرتی می‌شوند و افزایش آمار تصادفات رانندگی به همان میزان استفاده از گوشی‌های همراه معمول است.

 

از آنجایی که هندزفری‌ها جایگزین اسپیکر و میکروفون خود گوشی‌های همراه شده‌اند، باید برای حل مشکلات موبایل‌های استاندارد نیز راه‌حلی داشته باشند. مشکل اصلی عبارت است از حذف انعکاس صدا. البته روش‌های زیادی برای این منظور آزمایش شده‌اند که در برخی موارد نتایج مثبت و گاهاً ضعیفی نیز در پی داشته‌اند.

 

مشکل دوم حذف سروصداست. این تکنولوژی‌های تولیدی باید سطح سروصدا را نیز به شیوه‌ای کاهش دهند که کاربران به خوبی صدای یکدیگر را متوجه شوند. شخصی که در یک رستوران شلوغ یا در حین رانندگی از هندزفری برای برقراری تماس استفاده می‌کند، سطوح مختلفی از سروصدا را در اطراف خود دارد. هنگامی پیچیدگی این موقعیت مشخص می‌شود که بدانیم هندزفری نه تنها باید سروصداهای اطراف را حذف کند، بلکه باید صدای گوینده را نیز به وضوح انتقال دهد.
 

هدفون


خرید و قیمت انواع هندزفری بی سیم، بلوتوثی و سیم دار 


بهترین راه‌حل نرم‌افزاری این است که حذف انعکاس صدا و حذف سروصداهای اطراف با هم انجام شود. به این ترتیب، کاربر آزادی عمل کافی برای استفاده از دست‌هایش برای انجام کارهای دیگر را دارد. توجه داشته باشید که ارائه راه‌حل برای تنها یکی از این موارد نمی‌تواند راه چاره‌ای صحیح برای این وضعیت ارائه دهد.

 

تفاوت هدفون، هدست و هندزفری

همان‌طور که از بخش‌های بالا می‌توان نتیجه گرفت، تفاوت هدفون، هدست و هندزفری می‌تواند اساسی باشد. البته تفاوت هندزفری با دو وسیله دیگر واضح‌تر به نظر می‌رسد. این وسیله هم از نظر ظاهری و هم از نظر کاربردی تفاوت‌های اساسی‌تری با دو وسیله دیگر دارد. هندزفری‌ها در اصل برای برقراری تماس طراحی شده‌اند، هرچند که می‌توان برای کاربردهای دیگر نیز از آنها بهره گرفت.

 

از سوی دیگر، وقتی که از هدست صحبت می‌شود، احتمالاً منظور همان هدفون با یک میکروفون است. در واقع، اصطلاح هدست همیشه برای اشاره به هدفون با یک میکروفون متصل شده به‌کار می‌رود، اما همان وسیله، بدون میکروفون، به نام هدفون شناخته می‌شود.


بیشتر بخوانید: بهترین مارک هدفون و هدست موجود در بازار کدام است؟ 


جمع‌بندی

در این مطلب فرق هدست، هدفون و هندزفری با یکدیگر را بررسی کردیم. این وسایل هرچند که شباهت‌های ظاهری زیادی با هم دارند، ولی تفاوت‌های اساسی کاربردی با یکدیگر دارند، یعنی برای مقاصد متفاوتی طراحی شده و به‌کار برده می‌شوند. بنابراین، اگر قصد خرید یکی از این وسایل را دارید، بهتر است به تفاوت هدفون، هدست و هندزفری اهمیت دهید. آشکار است که هرکدام از آنها برای انجام امور مختلفی تولید شده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را برای مقاصدی استفاده کرد که در تولید آن‌ها در نظر گرفته نشده است. پس لازم است ابتدا نیاز(های) خود را مشخص سازید و سپس برای خرید یک هندزفری، هدست یا هدفون اقدام کنید.


نظرات کاربران