تجهیزات لازم برای راه اندازی یک استودیوی خانگی

تجهیزات لازم برای راه اندازی یک استودیوی خانگی

بسیاری از افراد تصمیم به راه اندازی یک استودیوی خانگی را دارند و برایشان سوال پیش می آید که یک استودیوی خانگی نیاز به چه تجهیزاتی دارد. پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم باید بدانیم که در این استودیو قرار است چه کاری انجام دهیم و به نوعی می توان گفت نیاز کاری ما چه می باشد. ممکن است برخی افراد قصد داشته باشند تا در استودیوی خانگی خود به آهنگسازی بپردازند و یا کارهای دیگری نظیر صدابرداری، میکس و مسترینگ را انجام دهند که قطعا کار آهنگسازی به تجهیزات بیشتری احتیاج دارد برخی از افراد نیز می خواهند همه این فعالیت ها را باهم انجام دهند که می توان آن را مسئول استودیو یا موزیک پرودیوسیر نامید. در این مطلب تجهیزات مورد نیاز در استودیوی خانگی را متناسب با اولویت ذکر خواهیم نمود که شما می توانید مطابق با نیازهای خود به خرید بپردازید و هنگام خرید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. در ادامه شما را با این تجهیزات آشنا خواهیم کرد.

 

کامیپوتر

کامپیوتر را می توان جز اصلی ترین و ضروری ترین تجهیزاتی معرفی نمود که برای تمامی شاخه های صدا و موسیقی بهره گیری از آن احتیاج است. کامپیوتر را می توان به عنوان مرکز کنترل تمامی فعالیت هایی که در استودیو انجام می دهید معرفی نمود و به همین دلیل باید به سراغ یک کامپیوتر مناسب و باکیفیت بروید که جهت انجام مطلوب کارها از قدرت بالایی بهره مند باشد. برای بسیاری از افراد خرید یک کامپیوتر مناسب کار سخت و مشکلی می باشد به همین دلیل بهتر است پیش از خرید حتما نیازهایی که کامیپوتر باید برآورده سازد را مشخص نمایید و پس از آن به انتخاب و خرید بپردازید. جهت خرید یک کامپیوتر قدرتمند و مناسب برای کارتان می توانید از مقالاتی که به راهنمایی شما می پردازد بهره گیرید و با قطعات اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد آشنا گردید.


تجهیزات لازم برای راه اندازی یک استودیوی خانگی

کارت صدا

کارت صدا را می توان به عنوان یک رابط میان منابع دریافت و پخش صدا نظیر میکروفون و اسپیکر و کامپیوتر معرفی نمود که توسط آن پردازش بر روی داده های صوتی صورت می پذیرد. وجود این قطعه سبب می گردد تا فشار تا حدی از روی CPU برداشته شود. کارت صدایی که بر روی مادربورد قرار گرفته است دارای نویز بیشتری در قیاس با این نوع کارت صدا می باشد و علاوه بر آن از تاخیر بیشتری نیز برخوردار است و می توان گفت این نوع کارت صدا گزینه ی بهتری محسوب می گردد. علاوه بر این ویژگی ها از کیفیت صدای بالاتری نیز بهره مند هستند. اگر قصد خرید کارت صدا را دارید می توانید انواع آن را در بازار مشاهده کنید که هر یک بسته به مدل دارای ورودی و خروجی های گوناگون و ویژگی های متنوعی می باشند. اگر جز افرادی هستید که به صورت حرفه ای و یا حتی نیمه حرفه ای فعالیت هایتان با صدا سروکار دارد خرید یک کارت صدا بسیار مورد نیاز است. لازم به ذکر است که کامپیوترها از کارت صدای آنبورد بهره مند هستند که مناسب برای کارهای ابتدایی می باشد برای نمونه برای کار با نرم افزارها مناسب می باشد اما برای افراد حرفه ای و نیمه حرفه ای بهتر است خرید کارت صدا انجام گیرد.

مانیتورها


تجهیزات لازم برای راه اندازی یک استودیوی خانگی

اهمیت یک مانیتور در استودیوی شما بسیار بالا است. با وجود آنکه برخی از ترک های معروف و موفق که در سال های گذشته تولید شده است توسط مانیتورهای کاملا معمولی انجام گرفته است اما نیاز به ذکر است که این ترک ها توسط افراد بسیار ماهر در زمینه صدابرداری انجام گرفته است که تمرینات بسیاری را پشت سرگذاشته اند و تلاش های بسیاری صورت پذیرفته است که کار هر کسی نمی باشد و افرادی که به تازگی فعالیت خود را شروع نموده اند بهتر است به خرید مانیتورهایی بپردازید که ایده ال و قدرتمند باشد و بتوانید از طریق آن فعالیت خود را بهتر انجام دهید و مانیتور شما از صدایی طبیعی و فلت بهره مند باشد در غیر این صورت نیاز به سال ها تجربه دارید تا بتوانید بدون اینگونه مانیتورها به خوبی کار کنید. اگر تازه کار هستید استفاده از مانیتورهای معمولی که ایده ال نیستند و سطح بالایی ندارند سبب می گردد تجربه ی شنیداریتان به سمت و سوی اشتباهی برود.

ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که آیا قیمت مانیتورهایی که از صدای عاری از رنگ شدگی برخوردار هستند بسیار بالا نمی باشد؟ و قطعا پاسخ به این سوال مثبت است و این نوع مانیتورها از قیمت بالایی برخوردار هستند. بهره مندی از مانیتوری که می تواند به ایجاد پاسخگویی فرکانسی دارای فلت در تمام محدوده ی فرکانسی از قیمت بالایی برخوردار خواهد بود. در صورت بالا بودن قیمت این مانیتورها و نبود بودجه ی کافی می توانید به خرید مانیتورهایی بپردازید که قدرت کمتری در قیاس با این نوع مانیتورها دارا هستند که می توانند تا میزان مطلوبی صدا را از رنگ شدگی دور نمایند. برای این دست افراد خرید مانیتورهایی نظیر مانیتورهای دارای ووفرهای 6 یا 8 اینچی، مانیتورهایی که از پاسخگویی ساب بیس محدودی برخوردار هستند، مانیتورهایی که صدا در آن ها تنها زمانی که ولوم بسیار بالا می باشد وز حالت مطلوب خارج می گردد و علاوه بر این مانیتورها، مانیتورهایی که از دی اس پی داخلی بهره مند بود و یا مانیتوراای 2way که از دو امپلی فایر برخوردار می باشند پیشنهاد می گردد. لازم به ذکر است که یک امپ مختص یک درایو به شمار می رود. با خرید این نوع مانیتورها صدا را بدون رنگ شدگی به وجود می آورد.

برای افرادی که قصد راه اندازی یک استودیوی ساده را دارند خرید یک جفت مانیتور کوچک اکتیو ( مانیتورهایی که به امپلی فایر مجزا نیازی ندارند) توصیه می کنیم. این نوع مانیتورها مختص نیرفیلد (به مانیتورهایی که قرار است در نزدیکتان قرار گیرد را نیرفیلد می نامند) به تولید رسیده اند. اگر تصمیم به خرید دارید می توانید انواع آن را در بازار مشاهده نمایید. این گونه مانیتورها بیشترشان از صداهای جذاب و غیردقیق بهره مند هستند تا به جذب افراد بپردازند. برخی از مانیتورهای موجود در بازار صداهایی را تولید می نمایند که در حالت معمولی بدور از رنگ شدگی می باشد.


تجهیزات لازم برای راه اندازی یک استودیوی خانگی

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان مانیتور به تولید مانیتورهایی می پردازند که از قیمت پایینی برخوردار بوده و با این وجود صدایی بسیار بهتر از انتظار را پخش می کنند. این نوع مانیتورها شامل مانیتورهایی نظیر Fluid Audio FX8+ ، ESI uniK 05، سری JBL 3، مانیتورهای سری Rokit و سری V از KRK و مانیتورهای تازه تولید شده سری T از ADAM می باشد که محصولات مناسبی نیز محسوب می گردند.

با خرید برخی از مانیتورها نظیر مانیتورهای ووفر پنج اینچی می توانید هم در فضا و هم در بودجه ی خود صرفه جویی نمایید. لازم به ذکر است که امکان افزایش ولوم در این مانیتورها همانند مانیتورهای بزرگ وجود ندارد اما امکان فراهم آوردن فرکانس های معمولی با ولوم معقول که بدور از رنگ شدگی هستند را دارا هستند. این نوع مانیتورها بهترین انتخاب برای افرادی می باشد که بودجه ی محدودی دارند.

میکروفن ها

تا این قسمت از مطلب برایتان به شرح لایه های خارجی سیگنال صورتی پرداختیم. از این پس به شرح لایه های دیگر خواهیم پرداخت که میکروفن ها جزیی از آن به شمار می روند. تمامی افرادی که به راه اندازی یک استودیو خانگی و یا استودیوی کوچک می پردازند قطعا از میکروفن از آن بهره می گیرند. در این زمینه افراد ترجیح می دهند به سراغ یک میکروفن مناسب بروند تا بتوانند تمامی کارها را از طریق آن انجام دهند که برخی از آنها از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند. میکروفن کاندنسر که دارای دیافراگم بزرگ می باشد انتخاب بسیاری افراد خواهد بود. اگر دوست دارید به ضبط کیت های درام و دیگر صداها بپردازید پیشنهاد می دهیم به سراغ یک میکروفن داینامیک بروید و علاوه بر آن یک جفت میکروفن کاندنسر که دارای دیافراگم کوچک می باشد را انتخاب نمایید.

بهره گیری از میکروفن کاندنسر که از دیافراگم کوچک برخوردار است می تواند تاثیر بسزایی در سازهایی نظیر گیتارهای متنوع، بانجد و ماندولین داشته باشد. این میکروفن می توان به ضبط هورن ها، سازهای بادی، گروه های کر و ارکسترهای کوچک بپردازید.

میکروفن هایی که توسط برندهایی همچون RØDE، Audix، Audio-Technica، Shure و MXL  به تولید رسیده اند از قیمت کمتری برخوردار هستند. Electro-Voice RE20 بهترین گزینه برای میکروفن داینامیک این ستاپ می باشد. این میکروفن برای Kick drun می تواند انتخاب بی نظیری باشد که تاثیر فراوانی بر روی صداهای drum دیگر نیز داشته باشد.


تجهیزات لازم برای راه اندازی یک استودیوی خانگی

برجسته نمودن محدوده ی بالای فرکانس میانی توسط این میکروفن برای وکال همانند میکروفنNeumann U 87  امکان پذیر می باشد. لازم به ذکر است که افکت مجاورت توسط این میکروفن به وجود نمی آید و امکان قرارگیری میکروفن در نزدیکی سورس وجود دارد. برای افرادی که ترجیح میدهند میکروفن هایی با قیمت های بالا تر خریداری نمایند میکروفن های  Sennhersee MD421  و Shure SM7  می توانید بهترین گزینه به شمار آید.

با افزایش اهمیت میکروفن های کاندنسر با دیافراگم کوچک در دید کاربران و تولیدکنندگان آن شاهد افزایش آنها در بازار هستیم. پایین بودن قیمت میکروفن  Neumann KM 184 یکی از مزیت های بزرگ آن به شمار می رود.

میکروفن هایی همچون Shure Beta 57A ، Audix i5و SM57 انتخاب مناسبی برای snare می باشد که حتی امکان استفاده از آن برای دیگر صداها نیز وجود دارد. از بهترین تولیدکنندگان مدل های مناسب میکروفن در این زمینه می توانیم به Telefunken, Kel Audio, Blue, LEWITT, Mojave Audio, Lauten و … اشاره کنیم.

میدی کنترولر- کیبورد-پیانو

برای افرادی که تصمیم دارند در عرضه آهنگسازی و تنظیم فعالیت کنند داشتن یک ساز کلاویه ای نیاز است تا از طریق آن به پیاده سازی ایده های خود بپردازند. می توانید در میان سازهای کلاویه ای نظیر میدی کنترولر، کیبورد، پیانو ... به انتخاب بپردازید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این گونه سازها می توانید از مطالب راهنمایی کننده بهره گیرید.

هدفون

تمامی شما دلیل استفاده از هوفون را می دانید و با کاربردهای آن آشنا هستید. در ادامه برایتان این کاربردها را ذکر خواهیم نمود. از طریق هدفون می توانید صداها رو بدون هیچگونه مزاحمتی برای افراد دیگر گوش دهید، می توانید به راحتی از طریق هدفون به ضبط صدا بپردازید بصورتی که هیچگونه نشتی صدا به درون میکروفون و یا فیدبک وجود نداشته باشد. علاوه بر این موارد چک کردن جزئیات صدا که هدفون های استاندارد به خوبی نشان می دهند و برخی موارد دیگر شامل کاربردهای هدفون به شمار می رود. در صورت وجود این نیازها در کار شما خرید یک هدفون برایتان ضروری می باشد و باید به خرید آن اقدام نمایید اما اگر نیازی به آن ندارید می توانید خرید نکنید.


تجهیزات لازم برای راه اندازی یک استودیوی خانگی

از دیگر تجهیزاتی که یک استودیوی خانگی نیاز دارد آکوستیک کردن اتاق می باشد که بسیار اهمیت دارد و گام بلندی در وکال گیری، ضبط، میکس و مسترینگ صدا محسوب می گردد. لازم به ذکر است که انجام اینکار با هزینه های بالایی روبه رو خواهد بود. می توانید جهت صرفه جویی در هزینه های خود از شانه های تخم مرغ بهره گیرید و تنها را صرف 100 هزارتومان این کار را به اتمام برسانید. با انجام اکوستیک صدا در استودیو و اتاق منعکس می گردد. برای اکوستیک کردن کافیست با شانه تخم مرغ به پوشاندن نقاطی که صدا می پیچد بپردازید. سعی کنید این کار را بسیار منظم انجام دهید. برای دیگر دیوارها استفاده از موکت، پتو و یا حتی کاغذ دیواری ضخیم می تواند انتخاب مناسبی باشد که سبب زیباتر شدن استودیو نیز می گردد. پوشاندن دقیق نقاطی که صدا انعکاس پیدا می کند بیشتر توصیه می گردد.

هارد درایو اکسترنال

هارد اکسترنال یکی از مهمترین لوازمی است که در استودیو به آن نیاز دارید زیرا با ضبط ترک ها، نصب نرم افزارها و پلاگین ها، افزودن سازهای مجازی و سمپل ها و برخی موارد دیگر شاهد پر شدن سریع هارد درایو کامپیوتر خود خواهید بود به همین دلیل خرید یک یا چند هارد اکسترنال را پیشنهاد می دهیم تا فایل ها و ... را در آن ذخیره نمایید. توصیه می کنیم حتما به بک آپ گیری کارهای خود بپردازید زیرا امکان از دست رفتن آنها وجود دارد. بک آپ گیری می توان فضای زیادی را اشغال کند که نیاز شما به هارد اکسترنال را پررنگ تر می کند.

DAWنرم افزار ضبط  و تولید موزیک


تجهیزات لازم برای راه اندازی یک استودیوی خانگی

این نرم افزار که مخفف شده Digital Audio Workstation می باشد نرم افزاری است که جهت ضبط، ویرایش، میکس و مسترینگ صدا، تنظیمات MIDI  می توانید استفاده کنید و با آن به ایده هایتان تحقق ببخشید. توصیه می کنیم یک برای انجام کارهایتان بهترین نرم افزار را انتخاب نمایید. این نرم افزار ها Pro Tools ،Logic Pro X ،Digital Performer ،Ableton ،Cubase ،Garageband یا هر DAW دیگر می باشند که تفاوت بسیاری میان آنها وجود ندارد و می توانید مطابق سلیقه ی خود انتخاب نمایید. نرم افزار Pro Tools را می توان به عنوان یک نرم افزار در صنعت تولید موسیقی جهان که کاملا استاندارد می باشد. از نرم افزارهایی که با این نرم افزار به رقابت پرداخته است می توانیم Logic pro  را معرفی کنیم که قادر است بهترین امکانات و قابلیت ها را در اختیارتان قرار دهد. لازم به ذکر است که این نرم افزار را می توانید تنها در کامپیوترهای Mac اجرا نمایید و همین دلیل استفاده نکردن بسیاری از افراد از این نرم افزار شده است. در ابتدای کار نیازی نیست به فکر پلاگین هایی با قیمت بالا باشید زیرا این نرم افزارها از طیف گسترده ای از پلاگین ها برخوردار هستند که می توانند راه انداز باشند.


نظرات کاربران