معرفی جدیدترین هدست‌های واقعیت مجازی

بهترین هدست‌های واقعیت مجازی 2023

هدست واقعیت مجازی با به کار گرفتن قدرت فناوری دنیای جدیدی را پیش روی شما خواهد گشود و تجربه جدیدی خواهید داشت، دراین فناوری علی‌رغم دنیای مجازی همه چیز واقعی نشان داده می‌شود. تکنولوژی جالب واقعیت مجازی با کار و تلاش فراوان عرضه شده و حتما بسیار پیشرفت خواهد کرد.

کاربرد اصلی هدست‌های واقعیت مجازی برای این است که افراد بتوانند در دنیای مجازی تجربه‌ای متفاوت داشته باشد که البته لازم است برای آن که شما یک تجربه تمام و کمال را پشت سر بگذارید باید شرایط ایده‌آلی را فراهم نمایید پس نهایت باید با انواع مختلف هدست‌های واقعیت مجازی آشنا باشید تا بتوانید در میان آن‌ها بهترین را خریداری کنید. انواع مختلفی از هدست‌های واقعیت مجازی با قابلیت‌های گوناگون در بازار وجود می‌باشند. برخی از این هدست‌ها قابلیت‌های زیادی دارند و برخی دیگر بسیار ساده هستند که شما می‌توانید متناسب با نیازی که دارید و همچنین سقف بودجه‌ای که معین می‌کنید در میان هدست‌های مختلف واقعیت مجازی مناسب‌ترین را انتخاب نمایید.

 

بسیاری از علاقه‌مندان به هدست‌ها دقیقاً نمی‌دانند که در هنگام خرید باید به کدام ویژگی‌ها توجه داشته باشند و به سراغ کدام برندها بروند. در این مقاله تلاش شده است تا بهترین هدست‌های واقعیت مجازی 2023 معرفی شود. اغلب کمپانی‌های بزرگ دنیا در عرصه هدست VR یا واقعیت مجازی کار می‌کنند، کمپانی‌های گوگل، سونی، مایکروسافت، سامسونگ و HTC از پیشگامان این عرصه هستند. هدف همه کمپانی‌هایی که در زمینه واقعیت مجازی فعالیت دارند این است تا هدست‌هایی با امکانات به‌روزتر و قیمت ارزان‌تر را به بازار مصرف عرضه کنند و گام مهمی در پیشرفت این فناوری بردارند. 

 

در ادامه این مقاله ویژگی‌هایی که لازم است در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید و همچنین برندهای مختلف اشاره شده است که به شما کمک می‌کند انتخاب مناسبی داشته باشید. 

انواع هدست‌های واقعیت مجازی (VR)

هدست‌های مجازی شبیه عینک‌های معمولی روی چشم قرارمی‌گیرند و با استفاده از نمایشگر تعبیه شده روی آن فرد تجربه درک دنیای واقعیت مجازی را خواهد داشت. هدست‌های واقعیت مجازی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

هدست‌های موبایلی 

گروه اول شامل هدست‌های موبایلی می‌شوند. در هدست‌های موبایلی با تعبیه لنزهای هوشمند در دستگاه‌های مخصوص قابلیت اتصال به تلفن همراه هوشمند را پیدا می‌کنند. با اتصال این هدست‌ها صفحه نمایشگر گوشی هوشمند شما به دو بخش تقسیم می‌شود و تلفن همراه شما کارکرد یک محصول واقعیت مجازی را خواهد داشت. هدست‌های موبایلی قیمت بسیار ارزان دارند و دلیل این قیمت پایین هم این است که تمام بار پردازش روی تلفن همراه هوشمند قرار می گیرد و احتیاج به متصل کردن سیم یا وسایل دیگر به دستگاه هدست یا تلفن همراه وجود نخواهد داشت .

تنها عیب این نوع هدست‌ها عدم قابلیت ردیابی صحیح مسیر به وسیله آن‌هاست. به طور مثال هنگام استفاده از این نوع هدست خواهید توانست در مسیری که پیش روی شما قرار دارد حرکت کنید اما امکان اینکه بدانید به سمت چپ یا راست حرکت می‌کنید یا به بالا و پایین، را نخواهید داشت . چون در هدست‌های موبایلی از 6 درجه آزادی برای هدست واقعیت مجازی تنها 3 درجه آن قابل استفاده است.

 

هدست‌های tethered

هدست‌های tethered دسته دوم هدست‌های واقعیت مجازی هستند که به وسیله یک سیم رابط قابلیت اتصال به دستگاه‌های دیگر را دارند . دستگاه‌های کنسول بازی یا لپ‌تاپ می‌توانند از جمله این دستگاه‌ها باشند. این نوع هدست‌ها از قیمت بالاتری نسبت به هدست‌های موبایلی برخوردارند و شامل ارائه قابلیت‌های بیشتری به فرد هم هستند. از جمله این خدمات تعبیه سنسورهای حرکتی، ردیاب و دوربین‌های خارجی است که باعث ارتقاء کیفیت تصاویر و همچنین بهبود مسیریابی در این نوع هدست‌ها شده است.

 

هدست‌های جداگانه واقعیت مجازی

سومین گروه هدست‌های واقعیت مجازی هدست‌های جداگانه واقعیت مجازی هستند که عملکرد بسیار جالبی دارند و برای استفاده به هیچ نوع وسیله دیگری احتیاج ندارند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم انواع گوناگون هدست‌های واقعیت مجازی 2023 را به شما معرفی کنیم و در مورد برتری‌ها، نکات مثبت و منفی هریک از آن‌ها مطالبی را ذکر کنیم. 

 


هدست ویژن پرو اپل


پرطرفدارترین هدست‌های واقعیت مجازی

هدست های واقعیت مجازی قبلا فقط توسط متخصصان بازی و علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان حوزه فناوری خریداری می‌شدند، اما این روزها بیشتر در دسترس افراد هستند. در حال حاضر برای انتخاب هدست واقعیت مجازی گزینه‌های زیادی در برابر کاربران قرار دارد. هرکس می‌تواند بهترین هدست واقعیت مجازی را با توجه به نیازهای خود پیدا کند.

با افزایش محبوبیت VR ، توسعه‌دهندگان بیشتری در بازار به فکر ارائه محصول برای این سخت‌افزار هستند. اعلام شرکت متا در مورد متاورس احتمالا دنیای فضاهای واقعیت مجازی را بزرگ‌تر خواهد کرد. در ادامه به معرفی و بررسی پرطرفدارترین هدست‌های واقعیت مجازی می‌پردازیم.

 

هدست واقعیت مجازی PS VR2

سونی پس از عرضه اولین نسل عینک‌های واقعیت مجازی (PSVR) در سال 2016، نسل دوم این هدست‌ها (PlayStation VR 2) را هم معرفی می‌کند. این هدست تنها قابلیت سازگاری با دستگاه پلی‌استیشن 5 (PS5) را دارد. این هدست در قیاس با مدل قدیمی‌تر خود، ابزارها و کنترلرهای جدیدتری دارد و حتی رزولوشن تصویر هم ارتقا پیدا کرده است. کارشناسان انتظار دارند این محصول در بازار با استقبال مواجه شود و سروصدای زیادی به پا کند.

 

پلی‌استیشن 5 از‌ SSD با سرعت بسیار بالا استفاده می‌کند. همچنین کنترلر و دسته‌های بازی پیشرفته‌ای دارد که از توانایی هپتیک (Haptic) یا ایجاد لرزش‌های واقعی حین بازی برخوردارند. در بعضی بازی‌های PS5 کاربران می‌توانند از فناوری پخش سه‌بعدی صدا هم استفاده کنند.

 

همچنین نرم‌افزار Unreal Engine 5 موتور بازی که توسط شرکت Epic توسعه داده شده، مکمل پی‌اس 5 و نسل‌های بعدی سخت‌افزارهای پیشرفته آن است و می‌تواند کیفیت تجربه کاربری را افزایش بدهد. به‌عنوان مثال در بازی‌های تعاملی مانند Matrix Awakens که از گرافیک بسیار پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند.

 

سونی تمرکز خود را روی توسعه موتور گرافیکی PS5 گذاشته که می‌تواند این شرکت و محصولش را یکه‌تاز بازار کند؛ سونی همزمان با تولید هدست جدید خود، با توسعه امکانات در گرافیک بازی‌ها توانسته تجربه کاربران را از بازی‌ها ارتقا بدهد. کاری که به این راحتی در سایر سخت‌افزارها و هدست‌‌های واقعیت مجازی ممکن نیست.

 

پی اس وی آر 2 ابزار مستقلی نیست و برای استفاده از آن باید با کابل USB-C به دستگاه PS5 متصل شد. از ویژگی‌های اختصاصی این هدست می‌توان دوربین Passthrough را نام برد. همچنین سونی به‌زودی از فناوری ردیابی حرکات چشم برای بهبود تجربه محیط متاورسی در این هدست استفاده خواهد کرد.
 

هدست واقعیت مجازی PS VR2

هدست واقعیت مجازی متاورس اپل

قابل انتظار است که اپل هم به حوزه محصولات جدید تکنولوژی ورود کند و از رقبا عقب نماند. سال‌هاست دنبال‌کنندگان حوزه فناوری‌های جدید منتظر هدست واقعیت مجازی اپل هستند. حالا شرکت اپل هم به تکنولوژی‌های مهم تولید هدست‌‌های واقعیت مجازی دست پیدا کرده و می‌تواند بهترین محصول خود را در این حوزه معرفی کند. در محصولات اخیر آی‌پد و آیفون از حسگر رادار لیزری یا لیدار (Lidar) برای اسکن عمیق تصاویر استفاده شده است. این نشان می‌دهد چنان‌چه این فناوری در هدست اپل هم استفاده شود می‌تواند در ارتباط و ترکیب واقعیت مجازی و دنیای واقعی موفق باشد.

 

همچنین تکنولوژی iOS AR اپل می‌تواند حرکات کاربر را به‌خوبی شناسایی کند و به نظر می‌رسد که همه‌چیز برای استفاده از امکانات آن در محصولی مثل عینک AR مهیاست. اپل تراشه M1 را هم در محصولات مک و آی‌پد خود معرفی کرده است. یک محصول پیشرو در دنیای پردازنده‌ها که با استفاده از آن در هدست‌های واقعیت مجازی، اپل می‌تواند مانند تلفن های همراه، پرچم‌دار حوزه هدست‌های واقعیت مجازی باشد.

 

انتظار این است که اپل ابتدا، عینک واقعیت افزوده مستقلی ارائه کند. برخی دیگر از کارشناسان باور دارند که اولین محصول اپل در رده این فناوری‌ها، یک هدست VR خواهد بود که از امکانات واقعیت ترکیبی و دوربین Pass-through برخوردار است. این هدست هم می‌تواند مانند رقبای خود، یعنی PS VR2 و کامبریا حرکات چشم را تشخیص دهید و رزولوشن تصویر بالایی داشته باشد تا بتواند جانشین مناسبی برای صفحه نمایش‌های معمولی دوبعدی باشد. احتمالا این هدست برای ورود به جهان متاورس دروازه مناسبی است.

 

احتمالا محصول اپل برای واقعیت مجازی هم مانند سایر محصولاتش پرچمدار باشد و با قیمت بالایی به بازار بیاید. همچنین با احتمال خیلی زیاد این شرکت سازگاری هدست جدیدش با لپ تاپ‌های مک پرو را در دستور کار قرار خواهد داد. ویژگی‌های بازی و داشتن تعامل مجازی با هدست واقعیت مجازی اپل هم از دیگر توانایی‌های قابل انتظار برای این محصول است. همچنین مشاهده برخی از ویژگی‌های محصولی مثل آی‌واچ هم در این هدست‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

 

اتصال به گوشی‌های آیفون می‌تواند دیگر ویژگی هدست واقعیت مجازی اپل باشد. این هدست همچنین حتما با محصولات دیگر شرکت اپل مثل آی‌پد، مک، آیفون و یا حتی ساعت‌های هوشمند هم سازگار خواهد بود. این ویژگی‌ها می‌توانند به‌راحتی در مقایسه با سایر رقیبان سهم بزرگی را از کیک بازار نصیب خود کنند. اگرچه رقبا هم پلتفرمی‌بودن و تعامل‌پذیری را مد نظر دارند، ولی از آن‌جا که گستره محصولات اپل وسیع‌تر است، ویژگی تعامل‌پذیری بین محصولات مختلف می‌تواند بسیار به کار اپل بیاید. اپل در این زمینه دست بالا را دارد و می‌توانیم شاهد ابتکار و نوآوری‌های این شرکت در ایجاد یک اکوسیستم تعاملی میان محصولات مختلفش باشیم.
 

هدست متاورس اپل

 

هدست واقعیت مجازی اچ تی سی Vive Flow

اچ‌تی‌سی (HTC) یکی از تولید کننده‌های قدیمی هدست‌‌های واقعیت مجازی است. از تولید اولین محصول این شرکت در حوزه هدست‌‌های واقعیت مجازی 6 سال می‌گذرد. اچ‌تی‌سی در سال 2021 ست کامل واقعیت مجازی خود به نام وایو پرو 2 (Vive Pro 2) را ارائه کرده است. رزولوشن بالای تصویر و توانایی‌هایی مثل پخش صدای سه‌بعدی و تشخیص حرکات چهره و چشم از ویژگی‌های این محصول هستند.

 

از سوی دیگر محصول جدید اچ‌تی‌سی یعنی هدست وایو فلو (Vive Flow) یا عینک VR اچ‌تی‌سی که تفاوت‌های زیادی با محصولات دیگر Vive اچ‌تی‌سی دارد در اواخر سال 2021 معرفی شده است. عینک واقعیت مجازی Vive Flow از توانایی اتصال به تلفن‌های همراه برخوردار است. کاربرانی که از عینک‌های طبی استفاده می‌کنند، لازم نیست نگران استفاده از این عینک‌ها باشند، چون به‌خوبی با شماره چشم افراد سازگار می‌شوند.

 

شرکت اچ‌تی‌سی تاکید دارد که Vive Flow یک هدست وی‌آر نیست و باید اسم آن را عینک هوشمند گذاشت. کاربران می‌توانند این عینک‌ها را با خود همه جا ببرند. البته واقعا هم این محصول جدید Vive دقیقا یک عینک نیست، چون بدون فعال‌کردن دوربین Passthrough نمی‌توان محیط اطراف را دید. این محصول به‌راحتی به‌عنوان یک هدست برای ورود به متاورس قابل استفاده است و می‌تواند تجربه واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و‌ ترکیبی را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

 

هدست‌ Vive Focus 3 از اچ‌تی‌سی جزء محصولات مستقل در بازار است که بدون ابزارهای جانبی کار می‌کند، اما Vive Flow این‌طور نیست. برای استفاده از آن باید به تلفن همراه وصل شد و با اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی نصب می‌شوند کار کرد.

 

لازم به ذکر است در این عینک‌ها نوعی پردازنده کوالکام (Qualcomm) به کار رفته که البته در هدست‌‌های وی‌آر و ای‌آر دیگر هم از آن‌ها استفاده می‌شود. شرکت کوالکام در حال حاضر روی پروژه‌هایی در مورد اتصال عینک‌ها و گوشی‌های هوشمند کار می‌کند و در آینده باید منتظر خبرهای جالب و جذابی در این حوزه‌ها باشیم.
 

اچ تی سی Vive Flow

هدست واقعیت مجازی ورجو XR-3

XR-3 محصول جدید ورجو (Varjo) است که در اوایل سال گذشته میلادی با شعار «تنها هدست واقعیت ترکیبی واقعی» عرضه شد. می‌توان ادعا کرد خیلی از امکانات محصولات رقیب در این محصول هم موجود هستند. تجربه واقعیت ترکیبی چیزی است که کاربران با این هدست واقعیت مجازی آن را درک می‌کنند.

 

این محصول در این راستا از فناوری دوربین Pass-through بهره می‌برد. ورجو XR-3 رزولوشن تصویری بسیار خوبی را برخوردار است و از فناوری ردیابی حرکات چهره و چشم استفاده می‌کند. همچنین این محصول یک حسگر لیدار برای اسکن عمیق تصویر دارد. این محصول مانند هدست واقعیت مجازی جدید پلی‌استیشن مستقل نیست و برای استفاده باید با کابل به رایانه وصل شوید.
 

هدست واقعیت مجازی ورجو XR-3

هدست واقعیت مجازی مایکروسافت

شرکت امریکایی مایکروسافت دیرزمانی است که در حوزه فناوری‌های AR و VR فعالیت می‌کند و در همین  زمینه یک پلتفرم واقعیت ترکیبی را هم در ویندوز با نام Windows Mixed Reality توسعه داده است. همچنین اکنون هدست ای‌آر مایکروسافت، با نام هولو لنز 2 (HoloLens 2)  دو سال است که در بازار حضور دارد.

 

هولو لنز 2 قیمت بالایی دارد و استفاده از آن تنها به موارد تجاری محدود شده است. اکنون بازار منتظر است محصول جدید مایکروسافت را با توجه به روند جدیدی که در آن شکل گرفته است ببیند. همچنین کاربران انتظار دارند مایکروسافت امکاناتی مثل دوربین Passthrough را برای برداشتن گام‌های عملی‌تر به سمت واقعیت ترکیبی به محصولاتش اضافه کند.

 

مایکروسافت مش (Microsoft Mesh) نام محصول نوآورانه این شرکت برای ترکیب نرم‌افزارهای موبایل و دسک‌تاپ و ایجاد اکوسیستم‌ میان دستگاه‌هاست. قرار است کاربران در این نرم‌افزار برای خود آواتار بسازند و به‌صورت مجازی در محیط کاری با هم تعامل داشته باشند؛ در این حال محصول جدیدی مانند هدست واقعیت مجازی و سایر ابزارهای سخت‌افزاری جدید هم مکمل این اکوسیستم خواهند بود.

هدست واقعیت مجازی مایکروسافت

 

هدست‌ واقعیت مجازی گوگل

گوگل هم به‌عنوان یکی از طلایه‌داران حوزه فناوری و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه واقعیت مجازی و افزوده قطعا در آینده نزدیک به این عرضه پا خواهد گذاشت. این شرکت سال‌ها قبل هدست واقعیت مجازی خود به نام Daydream را ساخت، ولی این پروژه ادامه پیدا نکرد و گوگل به سمت ساخت نرم‌افزارهای واقعیت افزوده رفت.

هدست‌ واقعیت مجازی گوگل

 

ساخت محصول گوگل گلس (Google Glass) خود به‌عنوان یک عینک هوشمند تجربه خوبی برای این شرکت در مسیر تولید محصولات پیشرفته‌تر بود. اکنون در ادامه همان مسیر انتظار می‌رود گوگل برای تولید سخت‌افزارهای ورود به دنیای متاورس و هدست‌‌های وی‌آر اقدامات عملی مهم‌تری را به‌منصه ظهور برساند. قطعا گوگل گام‌های بلندی را که در ساخت گوگل گلس برداشت رها نخواهد کرد و به‌زودی خبرهای جدیدی را از حضور این شرکت در عرضه واقعیت مجازی شاهد خواهیم بود.


نظرات کاربران