ویژگی های اندروید 10

ویژگی های اندروید 10

هدف از انتشار این اندروید، انجام ساده تر و راحت تر کارها و آسان  تر کردن روزمرگی انسان ها است. در قسمت امنیت و حریم خصوصی، این بروزرسانیِ جدید اندورید۱۰، تا ۵۰ آیتم را تغییر داده و یا بهبود بخشیده است. از جمله موارد مثبتی که اندروید ۱۰ امکان استفاده از آن را به شما می دهد، عبارتند از: محافظت بهتر، زیبایی و بهبود دسترسی که در جهت استفاده بهتر از موبایل شما، طراحی شده است. بیشترین توجه و تمرکز اندروید۱۰ به روی امنیت و حفظ حریم شخصی کاربران آن است و حتی گوگل نیز این امر را بیان کرده است و کاربران نیز می توانند با خیالی آسوده نسبت به امنیت و حریم شخصی شان اطمینان خاطر حاصل نمایند. اکون برای شما مقاله ویژگی های اندروید 10 را آماده کرده ایم. در ادامه برای آشنایی با مزایای اندروید 10  با ما همراه باشید.

اگر در جستجوی قیمت های مناسب خرید گوشی همراه هستید، صفحه قیمت گوشی ایمالز را ببینید!

قابلیت ژست ناوبری یا Gesture Hints

یکی از ویژگی های اندروید 10 قابلیت ژست ناوبری است. شما می توانید در این نسخه از اندروید، به جای استفاده از کلیدهای ناوبری از ژست های حرکتی استفاده کنید؛ این ویژگی یکی از قابلیت های جذاب اندروید۱۰ به حساب می آید. برای استفاده از این ژست های حرکتی باید با سوایپ به طرف بالا به راحتی به صفحه اصلی یا همان هوم بروید و این گونه دستگاه موبایل اندروید خود را کنترل کنید. همچنین برای موارد استفاده بیشتر می توانید به سمت بالا سوایپ کنید و کمی نگه دارید تا شما را به منوی مولتی تسکینگ ببرد و یا با سوایپ به سمت چپ و راست، به صفحه قبلی بازگردید. نتیجه می گیریم که در اندروید۱۰ کلید بازگشت وجود ندارد و این یکی از تفاوت های آن با سایر گوشی های اندروید است.

مدیریت اعلانات در اندروید 10

ویژگی های اندروید 10

با اندروید۱۰ می توانید اعلانات دستگاه موبایل خود را به دلخواه خودتان الویت بندی کنید؛ این قابلیت تازه ای از میان چندین ویژگی های اندروید 10 است که گوگل آن را مصادف با اندروید۱۰ به سیستم هایی که ازاین اندروید برخوردارند ارائه کرده است. برای مثال اعلاناتی که برای شما اهمیت چندانی ندارند مثل تبلیغات یا اسکرین شات ها و... در نوار اعلان به پایین رفته و اعلانات پراهمیت مثل پیام های شما یا میس کال ها و... در بالای نوار اعلان نشان داده می شوند. این موضوع در حال حاضر یکی از مهم ترین قابلیت های اندروید۱۰ است؛ اما شنیده ها حاکی از آن است که قرار است این ویژگی در آینده در اندروید۱۱، با قابلیت های بیشتری ارائه شود. اینگونه شما می توانید به راحتی اعلانات مهم خود را اولویت بندی کرده و دریافت کنید و هیچ اعلان مهمی را ازدست ندهید مثل اعلانات صفحه اینستاگرام شما. از طرف دیگر ممکن است شما بخواهید اعلان خاصی را دریافت کنید اما دوست ندارید هنگام دریافت آن اعلان صدای گوشی تان دربیاید؛ شما می توانید روی آن اعلان کلیک کرده و نگه دارید و برای آن اعلان سایلنت یا همان سکوت را انتخاب کنید؛ اینگونه هنگام دریافت آن اعلان صدایی از دستگاه شما بلند نخواهد شد. البته اگر بخواهید آن را تغییر دهید هم با طی کردن همین موارد و درآوردن آن اعلان از حالت سکوت می توانید به خواست خودتان عمل کنید. با این قابلیت می توانید در مورد برخی از برنامه هایی که مورد توجه شما هستند و یا اینکه توجه خاصی به آن ها ندارید، در قسمت تنظیمات آن برنامه تغییرات دلخواه خود را ایجاد کنید؛ شاید کمی وقت گیر و حوصله سربر باشد اما قطعا ارزشش را دارد و استفاده از تلفن را مانند راه میانبری برای شما آسان تر می کند. اینگونه شما بیشتر اعلانات مهم و موردتوجه خود را مشاهده خواهید کرد و از مشاهده اعلانات کم اهمیت و یا بی اهمیت رنج نخواهید برد.

ویژگی حالت تیره (Dark Mode)  در اندروید 10

ویژگی های اندروید 10

پشتیبانی از حالت تاریکی سراسری، یکی از برترین ویژگی های اندروید 10 است. شما وقتی این ویژگی را فعال کنید دیگر فقط روی چند برنامه خاص و یا بخش هایی از سیستم عام اندرویدی فعال نمی شود؛ بلکه تمام فضای سیستم عامل را در برمی گیرد و با فعال کردن این گزینه تمام صفحه ها تاریک می شوند. این قابلیت برای برنامه هایی که از این ویژگی پشتیبانی نمی کنند، درواقع حالت تاریکی اجباری به وجود می آورد که این موضوع برای کسانی که حالت تاریکی برایشان اهمیت ویژه ای دارد بسیار مناسب است.

برای آشنایی با بهترین قیمت گوشی های اندرویدی سامسونگ، صفحه لیست قیمت گوشی سامسونگ ایمالز را مشاهده فرمایید!

سخت‌گیری در دسترسی برنامه‌ها به موقعیت مکانی

چیزی که درحال حاضر برای کاربران گوشی های اندرویدی بسیار اهمیت دارد، حریم خصوصی و امنیت آن هاست. اندروید۱۰ با توجه به این موضوع با قابلیت جدیدی در دسترسی برنامه ها به اطلاعات شخصی کاربران، توسط گوگل طراحی شده است. شما به وسیله این قابلیت می توانید تنها زمانی به برنامه ای اجازه درسترسی به موقعیت مکانی خود را بدهید که درحال استفاده از آن هستید. با این قابلیت جدید، کاربران تسلط بیشتری برای کنترل مواردی مثل صادرکردن مجوزهای حریم شخصی و امنیتی دارا هستند.

حالت تمرکز (Focus Mode)

هدف ازاین قابلیت، حفظ تمرکز کاربر است یعنی کاربر می تواند کاری را با دستگاه موبایل خود انجام دهد و حواسش سمت فعالیت های دیگر گوشی نرود؛ درواقع حالت تمرکز بخش جدیدی از برنامه یdigital wellbeing  است. ۱)وقت کار یا همان وُرک تایم و ۲)وقت من یا همان می تایم؛ این ها دو پروفایلی هستند که به عنوان پیش فرض برای حالت فوکوس مود درنظر گرفته شده اند. با استفاده از این دو پیش فرض می توانید لیست برنامه هایی را که هرکدام از آن ها به شما نشان می دهند، طبق دلخواه تان ویرایش و تنظیم کنید. بگذارید این گونه برای تان توضیح دهم: برنامه هایی مثل ماشین حساب، تقویم، تلفن، تنظیمات و... را می توانید به حالت وُرک تایم یا همان وقت کار اضافه کنید و هنگام کار از این برنامه ها و یا هر برنامه ای که به این لیست اضافه کرده اید، استفاده کنید. هر برنامه ای که شما آن را به این لیست اضافه نکرده اید، هنگام استفاده از این حالت، تیره می شوند و تا وقتی که دستگاه را از حالت تمرکز خارج کنید، در صفحه و در همان حالت تیره می مانند و از دسترس خارج می شوند. در صفحه اصلی حتی مواردی که به برنامه های مسدود شده یا همان برنامه هایی که خارج از لیست قرار دارند، وابسته هستند مثل ویجت ها؛ از دسترس خارج می شوند تا وقتی که حالت تمرکز را خاموش کنید. برای واضح تر شدن این مطلب برای شما می توانم مثالی بزنم؛ فرض کنید شما برنامه تقویم را به لیست مورد نظرتان اضافه نکرده اید، و این برنامه در صفحه اصلی شما ویجت خاصی دارد؛ با فعال شدن حالت تمرکز ویجت تقویم هم برای شما غیرفعال و غیرقابل دسترسی می شود؛ چرا که برنامه تقویم در لیست حالت کار شما نیست. امکان ذخیره پروفایل نیز دراین نسخه وجود دارد و شما دیگر نیازی ندارید به لیست برنامه ها رفته و انتخاب خود را دانه به دانه انجام دهید. گوشی های دیگری هم هستند که دارای حالت تمرکز باشند؛ اما ممکن است این حالت در آن ها متفاوت باشد. شیائومی دستگاهی است که در آن حالت تمرکز با حالت تمرکز اندروید۱۰ متفاوت است؛ رابط کاربریMIUI11  در گوشی های شیائومی استفاده می شود و با فعال کردن حالت تمرکز در این گوشی ها، کاربر برای مدتی فقط اجازه پاسخگویی به تماس ها، گرفتن تماس اضطراری و استفاده از دوربین را دارد. هدف از چنین قابلیتی در گوشی شیائومی این است که کاربران را تا حدودی از موبایل های خود دور کند.

برای آشنایی با بهترین قیمت گوشی های اندرویدی شیائومی، صفحه لیست قیمت گوشی شیائومی ایمالز را مشاهده فرمایید!

تنظیمات حریم خصوصی اندروید 10 گوگل

ویژگی های اندروید 10

 

در قسمت تنظیمات اندروید 10 محدوده ایی مجزا که مختص حفظ شدن حریم شخصی است قرار داده شده که بدین وسیله شما می توانید مشاهده کنید که کدام یک از برنامه ها اجازه دسترسی کامل به حریم شخصی شما را دارند. آنوقت شما بعد از دیدن این برنامه ها می توانید به تنظیمات تلفن همراه خود بروید و از آنجا تعیین کنید که کدام یک از برنامه های به چه قسمتی از گوشی شما دسترسی داشته باشند یا اینکه دسترسی برنامه ها به تقویم، دوربین و مخاطبین یا حتی میکروفون یا مکان را محدود کنید. با استفاده از این تنظیمات جدید شما می توانید به آسانی حریم خصوصی خود را حفظ نمایید.

پاسخ هوشمند (Smart Replies) در همه برنامه‌های پیام رسانی

از برترین ویژگی هایی که می توانید از آن بهره مند شوید فعال سازی پاسخ هوشمند پیام رسان ها است. اگر برنامه  هایی تحت عنوان پیام رسان را به روی گوشی خود نصب کنید و از برنامه اجرا بگیرید، حتی آن زمانی که برنامه ها در حال اجرا نیستند نیز شما می توانید اگر پیامی  برای تان ارسال شد از طریق گزینه ایی به نام ریپلای که در اعلانات تلفن همراه نمایش داده می شود به طوری که آن برنامه اجرا نشده از طریق ریپلای کردن در اعلانات پاسخ پیام ارسال شده را بدهید و قطعا استفاده کردن از این قابلیت شما را شگفت زده خواهد کرد. همچنین برای اندروید 10 نیز این گزینه با عنوان پاسخ هوشمند مشاهده می شود اما کمپانی سامسونگ به دلایلی این گزینه را به طور پیش فرض در حالت غیرفعال قرار داده است که شما می توانید از طریق تنظیمات تلفن همراه خود این گزینه  را برای برنامه های مورد استفاده تان فعال کنید و بدین طریق به پیام های ارسالی خود پاسخ دهید. همچنین هنگامی که این گزینه را در تنظیمات خود فعال کنید یکسری گزینه و قابلیت های دیگر را نیز مشاهده خواهید کرد. از برترین قابلیت و کاربردی بودن این گزینه همین بس که اگر فردی برای شما آدرس یک مکان را ارسال کند آنوقت گزینه نمایش نقشه را از طریق گوگل مپ مشاهده خواهید کرد.

اشتراک گذاری فایل ها در اندروید 10

ویژگی های اندروید 10

 

به اشتراک گذاشتن فایل های فیلم، عکس و موسیقی پیش از آمدن اندروید 10 به بازار یک کار بسیار سخت به حساب می آمد. سرعت بسیار پایین و تاخیر زیاد سبب می شدند تا افراد از به اشتراک گذاری فایل ها پشیمان شوند. بعد از آمدن One UI 1.0 اشتراک گذاری فایل ها تا حدودی آسان تر شد اما هنوز راضی کننده نبود. بعد از گذر از سختی های اشتراک گذاری گوگل توانست از طریق اندروید 10 مشکل اشتراک گذاری را حل کند تا دیگر افراد در هنگام اشتراک گذاری کلافه و پشیمان نشوند. اندوروید 10 توانسته است که مشکلات را حل کند و کاربران دیگر در هنگام اشتراک گذاری با کندی یا تاخیر رو به-رو نیستند.

اشتراک گذاری وای فای با کد QR

در اکثر مهمانی ها پیش آمده که از میزبان درباره رمز وا فای سوال مطرح شود و دیگران بخواهند که به اینترنت متصل شوند تا عکس و فیلمی را به همدیگر نشان دهند یا ارسال کنند اما این امکان وجود دارد که میزبان بعد پرسیدن این سوال کمی فکر کند و رمز وای فای را به یاد نیاورد چون در هنگام خرید مودم به اکثر ما توصیه شده برای اینکه مانع از حک شدن بشویم، برای وای فای خود رمز های طولانی و عجیب انتخاب کنیم و امکان دارد بعدا این رمز را به یاد نیاوریم.

اگر چنین اتفاقی پیش بیاید شما می توانید به کمک گوگل که در اندروید 10 به افراد این امکان را داده که بتوانند به وسیله کد QR رمز وای فای را در اختیار افراد دیگر قرار بدهند، مشکل خود را حل کنید. برای آنکه بتوانید این گزینه را فعال کنید با به تنظیمات خود رجوع کنید و به قسمت وای فای بروید و گزینه اشتراک گذاری را فعال کنید آنوقت شما کد QR را در اختیار دارید. البته کاربر باید این را در خواست کند و صاحب اصلی تلفن باشد چون از شما رمز تلفن همرا و یا اثر انگشت می خواهد که هویت شما را تائید نماید.

لغو حذف برنامه در اندروید 10

این ویژگی اندروید 10 سبب می شود تا اگر به اشتباهی یک برنامه را حذف کردید با استفاده از این قابلیت می توانید فرایند لغو حذف را انجام دهید.

قابلیت زیرنویس زنده یا Live Caption  در اندروید 10 گوگل

ویژگی های اندروید 10

از برترین قابلیت اندروید 10 که می شود به آن اشاره کرد این است که توانایی پخش و اجرای زیزنویس همزمان با تصویر را دارد. این ویژگی سبب می شود تا هر کلیپ و ویدیویی که در تلفن همراه شما پخش می شود دارای زیر نویس نیز باشد اما آن چیزی که سبب شگفت زدگی می شود این است که شما می توانید زمانی که به اینترنت متصل نیستد نیز از این ویژگی و پخش زیرنویس در هنگام تماشای ویدیو بهره مند شوید. زیرنویس زنده یا Live Caption  بسیار کاربردی و پر اهمیت می باشد و کارکرد اصلی آن برای کسانی است کم شنوا یا ناشنوا هستند. 

کنترل رسانه از طریق اعلانات

شما می توانید از طریق اعلانات تلفن همراه خود پخش فیلم یا موسیقی را کنترل کنید و استفاده از این ویژگی اندروید 10 کار شما را آسان تر می کند. همچنین شما می توانید از طریق اعلانات پادکستی را که گوش می دهید، کنترل کنید و قرار نیست که حتما برنامه اجرا کنید و از طریق اعلانات می توانید به آسانی اجرای موسیقی، فیلم و پادکست را کنترل کنید.


نظرات کاربران