راهنمای خرید لپ تاپ استوک

راهنمای خرید لپ تاپ استوک

اگر قصد خرید لپ تاپ با کارایی و بهره وری بالا دارید مسلما باید لپ تاپ های قدرتمند را انتخاب نمایید و همانطور که می دانید لپ تاپ هایی که از لحاظ کارایی و قدرت بسیار با کیفیت می باشند از قیمت بیشتری در قیاس با لپ تاپ هایی با قدرت پایین برخوردار هستند. تمامی افراد ترجیح می دهند برای انجام کارهایشان از لپ تاپ های قدرتمند بهره گیرند اما وجود قیمت های بالا سبب گشته تا بودجه لازم در این زمینه را نداشته باشند. برای حل این مشکل می توان به سراغ لپ تاپ های دست دوم رفت. در این مطلب شما را برای خرید یک لپ تاپ دست دوم مناسب راهنمایی خواهیم نمود. با راهنمای خرید لپ تاپ استوک با ما همراه باشید.

چرا به جای لپ تاپ نو، استوک بخریم؟

تست لپ تاپ استوک بسیار اهمیت دارد. ممکن است شما نیز همانند بسیاری از افراد اعتمادی به لپ تاپ های دست دوم نداشته باشید. اما این تفکر کاملا اشتباه می باشد زیرا لپ تاپ دست دوم به این معنا نیست که لپ تاپ مشکلی داشته و یا خراب می-باشد. می توانید با خرید یک لپ تاپ دست دوم همان کارایی را برای خود به ارمغان آورید منتها با یک قیمت کاملا مناسب. ممکن است هدف بسیاری از افراد از فروش لپ تاپ های دست دوم خرید یک لپ تاپ قدرتمندتر و جدیدتر باشد. برای خرید لپ تاپ دست دوم می توانید سری به فروشگاه ها و حتی فروشگاه های اینترنتی که در زمینه خرید و فروش کالاهای دست دوم فعالیت دارند بزنید و ضمن مطالعه راهنمای خرید لپ تاپ استوک، یک لپ تاپ مناسب برای خود خریداری نمایید. پیش از خرید نکاتی را برایتان ذکر می کنیم و روش های تست لپ تاپ را عنوان می-کنیم تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید. در ادامه راهنمای خرید لپ تاپ استوک را به شما ارائه می دهیم.

بررسی وضعیت فیزیکی

 لازم است که هنگام خرید لپ تاپ دست دوم به تمامی موارد عنوان شده دقت نمایید تا بتوانید یک دستگاه با کیفیت و مناسب را خریداری نمایید توجه به بدنه لپ تاپ، صفحه نمایش، پورت های USB از موارد مهم و پراهمیت می باشد. توجه به محل پیچ های روی دستگاه که با کمی دقت می توانید پی ببرید به اینکه پیش از این تعمیر شده است یا خیر.  وجود خراش ها و ساییدگی ها در محل پیچ ها نشان دهنده این است که لپ تاپ قبلا تعمیر شده است. توصیه می گردد که روش هایی که برای تست عملکرد و سالم بودن سخت افزارها وجود دارد را نیز مطالعه کرده و از این طریق سخت افزار ها را تست کنید و از سلامت آن مطمئن گردید.

صفحه نمایش

راهنمای خرید لپ تاپ استوک

برای تست صفحه نمایش کافیست چند تصویر و ویدیو را باز کنید حتی می توانید کنتراست آن را برای تشخیص بهتر تغییر دهید. با انجام اینکار می توانید به سالم بودن کرافیگ و صفحه نمایش اطمینان داشته باشید. علاوه بر این کار باید دقیق به صفحه نمایش ئقت نمود و از سوخته نبودن پیکسل های صفحه نمایش نیز اطمینان حاصل کرد.

اگر در صفحه نقطه های کوچک و هاله ایجاد شده است این می تواند نشان دهنده ی یک مشکل در صفحه نمایش باشد. می توانید برای تشخیص بهتر از برنامه ی DFX در چندین رنگ بهره گیرید و با اطمینان بگویید که صفحه نمایش ایرادی ندارد. با این نرم افزار می توانید حتی هاله هایی که بر روی صفحه نمایش-های مات و براق نیز وجود دارد را مشاهده نمایید. از یک تصویر کاملا سفید و یک تصویر کاملا مشکی نیز در این جهت می توانید بهره گیرید که کمک شایانی به شما خواهد نمود و پیکسل های سوخته را برایتان نشان خواهد داد.

پیچ ها

با توجه به پیچ های لپ تاپ و نوت بوک می توانید به سالم بودن آن پی ببرید و اینکه پیش از آن تعمیری بر روی لپ تاپ صورت گرفته است یا خیر. پیچ های نوت بوک از قفل های کلاژدار برخوردار هستند که اگر قصد باز کردن آن را داشته باشید باید از طریق پیچ گوشتی و فشار زیاد آن را باز نمایید. اگر در قسمت مخصوص قرارگیری پیچ ها رنگ های نقره ای و یا آثار باز شدن را مشاهده نمایید می توانید به این نکته پی ببرید که بر روی لپ تاپ استوک ارتقا قطعات صورت گرفته است. لپ تاپ های استوک همانند دیگر لپ تاپ ها دارای کارتن نمی باشند و از لحاظ تمیز و سالم بودن بدنه ی آن گرید بندی گردیده است و از قیمت-های متنوعی برخوردار می باشند.

پورت ها، اتصالات و OD

پورت ها از دیگر قسمت هایی است که در هنگام خرید لپ تاپ دست دوم باید مورد توجه قرار گیرد. پورت-های لپ تاپ های استوک به برد اصلی اتصال یافته اند و به همین دلیل به هیچ عنوان نمی توان برای این مشکل راه حلی یافت. پس اگر پورت های آن مشکل دارند و یا اینکه به قادر به کار کردن به صورت صحیح نمی باشند بهتر است فکر خرید دستگاه را از ذهن خود بیرون کنید. ممکن است بسیاری از فروشندگان عنوان کنند که مشکل پورت ها بعد از آنکه ویندوز نصب شد درست خواهد شد اما این تنها یک ادعا می باشد. پس این قسمت از لپ تاپ از اهمیت بسزایی برخوردار است. هنگام خرید به پورت های HDMI و USB توجه کنید و آنها را چک نمایید. لازم به ذکر است که برخی اوقات نصب نبودن درایو چیپست موجب کار نکردن پورت ها و حتی عدم شناخت آنها می گردد و یا اینکه سرعت آن بسیار اندک است که پس از نصب درست خواهد شد. از دیگر مواردی که باید هنگام خرید لپ تاپ استوک تست شود OOD یا همان DVD RW / ROM می باشد. پیش از خرید حتما آن را چک نموده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید زیرا هزینه ی تعویض آن در صورت خرابی بالا خواهد بود.

تست هارد ديسک SSD

راهنمای خرید لپ تاپ استوک

از دیگر مواردی که در هنگام خرید لپ تاپ دست دوم استوک مورد توجه قرار گیرد می توان به هارد دیسک و درایوهای SSD اشاره نمود. بهترین روش برای تست هارد دیسک و اینکه حافظه ذخیره سازی آن چگونه کار می کند استفاده از نرم افزار HD Sentinel می باشد. به کمک این نرم افزار قادر خواهید بود از سالم بودن حافظه های ذخیره سازی لپ تاپ اطمینان حاصل نمایید. این نرم افزار کمک می کند که از طریق آن از ساعت روشن بودن نوت بوک را نیز اطلاع یابید.

کارت گرافيک

راهنمای خرید لپ تاپ استوک

از دیگر موارد مهم در هنگام تست لپ تاپ استوک توجه به کارت گرافیک آن می باشد. برای تست مانیتور کافیست کلید FN را فشار دهید و علاوه بر آن کلید های تنظیم نور صفحه نمایش نیز می تواند در فهمیدن سالم بودن صفحه نمایش شما را یاری دهد. به پیکسل های سوخته شده حتما دقت داشته باشید و توجه کنید که تعداد پیکسل ها از حداکثر دو عدد بیشتر نباشد. امروزه بسیاری از نوت بوک ها از دو کارت گرافیک برخوردار هستند که در اصطلاح نام آن را Optimus می نامند. وظیفه ی کارت گرافیک اول این است که صفحه نمایش و دیگر موارد سبک را برایتان به نمایش بگذارد که با مشاهده ی دسکتاپ می توانید به سالم بودن آن پی ببرید. اما برای تست سالم بودن کارت گرافیک دوم نیاز به استفاده از برنامه های سنگین نظیر یک بازی می باشد که باید حداقل 10 تا 15 دقیقه در حالت اجرا بماند تا سلامت کارت گرافیک دوم اثبات گردد. زیرا کارت گرافیک دوم برای اجرای برنامه های سنگین مورد استفاده قرار می-گیرد. لازم به ذکر است که وجود مشکل در هر یک از کارت گرافیک ها سبب خواهد شد که سیستم به هیچ عنوان بالا نیاید.

صفحه کليد و موس پد

راهنمای خرید لپ تاپ استوک

بهترین و مناسب ترین نرم افزار جهت تست سلامت صفحه کلید و موس پد PassMark KeyboardTest می باشد. رابط هایی نظیر SATA و ATA سبب به وجود آمدن نقص فنی در موس  پدهای قدیمی می گشت و حتی امکان دائمی بودن این مشکل وجود داشت. توصیه می گردد که تست موس پد را با دقت انجام دهید چون اکثر موس پد های نوت بوک دچار مشکل می گردند.

سيستم خنک کننده

برای خرید یک لپ تاپ دست دوم استوک باید به سیستم خنک کننده آن نیز توجه داشت. سیستم خنک کننده لپ تاپ ها نیازمند سرویس دوره ای در مدت زمان طولانی می باشند که سهل انگاری در این زمینه موجب به بار آوردن هزینه های بالا برایتان خواهد بود که حتی ممکن است به CPU و گرافیک نیز آسیب بزند. از نرم افزار هایی نظیر GPU-Z و CPU-Z می توانید در جهت تست سلامت سیستم خنک کننده لپ تاپ بهره گیرید. HW Monitor نیز می تواند مناسب ترین نرم افزار برای پی بردن به دمای کلی قطعات می-باشد. وجود یک سیستم خنک کننده ضعیف می تواند علائمی مانند سرعت بالاي فن،نويز صوتي بالا و دماي بالاي قطعات را داشته باشد که باید به فکر تعویض و یا تعمیر آن باشید.

حافظه رم (RAM)

 اغلب در لپ تاپ های استوک دو ماژول رم وجود دارد که امکان برداشته شدن یکی از آن ها در هنگام فروش لپ تاپ وجود دارد توصیه می کنیم که حتما مدل لپ تاپ را در اینترنت سرچ کرده و مشخصات کامل آن را مطالعه نمایید تا از میزان واقعی رم اطلاع یابید. توصیه اکید می شود که حتما لپ تاپی را خریداری نمایید که از سن کمتری برخوردار باشد زیرا یک لپ تاپ نهایت عمری بین 4 تا 5 سال داشته باشید که خرید یک لپ تاپ با سن بالا می تواند برایتان مشکلاتی را به ارمغان آورد و حتی هزینه هایی را برایتان ایجاد کند. خرید یک لپ تاپ با عمر بیشتر موجب می گردد که هنگام خراب شدن یکی از قطعات پیدا نمودن آن برای تعویض مشکل باشد. پس با موارد عنوان شده قطعا متوجه خواهید شد که لپ تاپ با سن کمتر می تواند برایتان مناسب تر باشد.

وضعیت راه اندازی لپ تاپ را بررسی کنید

توصیه می شود که در قسمت Run از منوی Start عبارت dxdiag را سرچ کرده تا به اطلاعاتی از قبیل پردازنده ، رم ، پردازنده گرافیکی ، مادربورد و.. دست یابید و سپس آن را با مدل لپ تاپ تطبیق دهید. به وضعیت راه اندازی آن دقت داشته باشید. اطلاع نداشتن از رمز دستگاه و یا گفتن کلمه به خاطر ندارم می-تواند نشان دهنده ی سرقتی بودن لپ تاپ باشد. از طریق Command Prompt نیز می توانید به اطلاعاتی نظیر آخرین زمان روشن بودن سیستم و مدت زمانی که روشن بوده است دست یابید.

وبکم را روشن کنید

راهنمای خرید لپ تاپ استوک

با استفاده از یک میکروفون می توانید کارکرد داخلی وبکم را تشخیص دهید. ممکن است بسیاری از فروشنده ها نداشتن کیفیت وبکم را به ویندوز ربط دهند و بگویند که با تعویض ویندوز کیفیت آن درست خواهد شد اما این کاملا اشتباه بوده و نباید توجهی به این گفته فروشنده کرد.

سلامت باتری

برای اطمینان از سلامت باتری ابتدا می توانید از فروشنده در این زمینه سوال نمایید و سپس لپ تاپ را روشن کرده و کمی منتظر بمانید. با توجه به میزان درصدی که از باتری کم می گردد در مدت زمانی که لپ تاپ را راه اندازی کرده اید را از 100 درصد نسبت گرفته و از این طریق به سالم بودن باتری پی ببرید. ممکن است در بسیاری از مواقع باتری خراب باشد اما تا یک درصد مشخص به خوبی کار کند و به طور طبیعی دیده شود اما پس از آن مدت شارژ آن تمام گردد پس باید برای تشخیص قطعی از سالم بودن باتری از دستگاه مولتی متر کمک گرفته شود.

در ویندوز 7

برای تست باتری در ویندوز 7 لازم است خط فرمان Command Prompt را باز نموده و از دستور powercfg/energy در این قسمت استفاده نمایید. پس از مدت زمانی که پردازش صورت پذیرفت گزارشی از ذخیره ی انرژی را نمایش خواهد داد و شما با باز نمودن آن گزارش در قسمت مرورگرتان و یافتن قسمت اطلاعات باتری Battery Informatio به اطلاعاتی نظیر مقدار ظرفیت طراحی (Design Capacity) و مقدار شارژ کامل (Full Charge) دست خواهید یافت.

در ویندوز 8 یا 10

انجام این کار در ویندوز 8 و 9 اندکی متفاوت خواهد بود. برای اینکار ابتدا خط فرمان را اجرا نموده و از دستور powercfg/batteryreport برای اینکار بهره گیرید. پس از اندک زمانی گزارش برایتان تولید خواهد شد و باید آن را با مرورگرتان باز نمایید. گزارشی که توسط ویندوز 8 و 10 برایتان تولید می گردد هم از لحاظ خواندن بهتر است و هم از لحاظ آرایش آن. با اینکار می توانید به قسمت ارزیابی عمر باتری Battery life estimates دست یابید و از این طریق به سالم بودن و یا نبودن باتری پی ببرید.

مادربرد

راهنمای خرید لپ تاپ استوک

برای تست مادربرد تنها کافیست مدت زمان اندکی گوشتان را بر روی لپ تاپ قرار داده و به صدایی که ممکن است ایجاد گردد توجه نمایید. اگر بوت شدن لپ تاپ همراه با بوق هایی می باشد نشان دهنده ی خراب بودن آن می باشد. اما ممکن است در برخی مواقع صداهایی همانند صوت کشیدن به گوش شما برسد که در این صورت باید به کلی از خرید آن منصرف شوید.

بررسی پورت ها

توجه به درگاه ها از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا از قسمت هایی از لپ تاپ به شمار می آید که امکان خراب شدن آن بسیار وجود دارد. با گرفتن مهلت تست می توانید تمامی درگاه ها را یکی یکی تست کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید.اما ممکن است فروشنده به شما مهلت تست ندهد و شما حتما باید در هنگام خرید یک حافظه ی فلش و هدفون را به همراه داشته باشید تا حداقل بتوانید درگاه های USB و خروجی صوتی را تست نمایید و مطمئن شوید که کار می کنند. برای چک کردن درایو DVD یا CD در صورت وجود آن بر روی لپ تاپ حتما باید دیسک آن را با خود به همراه داشته باشید.

لپ تاپ استوک گیمینگ

راهنمای خرید لپ تاپ استوک

از لپ تاپ های قدرتمند می توان به لپ تاپ استوک گیمینگ اشاره نمود که از لحاظ سخت افزاری بسیار قوی می باشد. این دستگاه از کارت گرافیک های انویدیا و AMD برخوردار بوده و به راحتی می تواند پاسخگوی گیمرها باشد. بسیاری از افراد که در زمینه مهندسی فعالیت دارند از این لپ تاپ ها استفاده می-نمایند. از آن دسته از تولید کنندگانی که در زمینه تولید این لپ تاپ فعالیت دارند می توان به اچ پی، ایسوس، ریزر، MSI و ایسر اشاره نمود. بسیاری از افراد به دلیل قیمت مناسبی که این لپ تاپ دارد به خرید آن اقدام می نمایند. قیمت این لپ تاپ در قیاس با مدل های جدید و آکبند مناسبتر می باشد.

لپ تاپ استوک اروپایی

در اکثر فروشگاه های زنجیره ای که در اروپا و آمریکا وجود دارد یک سیاست جالب به وجود آمده است و آن این است که خریدارن می توانند دستگاه خریداری شده را بدون هیچگونه دلیلی پس از 30 روز بازگشت بزنند و به راحتی کل مبلغ را دریافت نمایند. این کالاهای مرجوع شده به خاطر این که کارتون آنها باز شده اند دیگر جز کالاهای نو به شمار نمی روند و به همین دلیل است که دیگر وارد فروشگاه نمی گردند و این کالاهای مرجوع شده به انبار ارسال می گردد. تمامی این مدل ها توسط کشورهای مختلف اروپا سفارش تولید می گیرند. در میان کشورها کشور دبی نیز این لپ تاپ ها را وارد خاورمیانه می کند.

لپ تاپ استوک لنوو

شرکت لنوو در زمینه های گوناگون از قبیل تولید لپ تاپ، موبایل و تبلت فعالیت دارد و فعالیت این کمپانی در زمینه ی آی تی نیز می باشد که از سال 1984 در آمریکا فعالیت خود را آغاز نموده و می توان آن را به عنوان یک شرکت چند ملیتی به شمار آورد. این شرکت لپ  تاپ های متنوعی از لحاظ سخت افزار و ویژگی تولید و روانه بازار می کند. بسیاری از افراد در سرتاسر جهان جز کاربران این کمپانی می باشند. بسیاری از لپ تاپ های استوک که در بازار وجود داره تولید شده توسط این شرکت بوده و جز سری  تیکنیدهای خوش ساخت و حرفه ای این کمپانی محسوب می گردد. علاوه بر این محصول لنوو سالانه محصولات جدید خود را در نمایشگاه ها و رویدادهای فناوری که در سرتاسر دنیا وجود دارد ارائه می دهد.

برای آشنایی با بهترین قیمت لپ تاپ های لنوو، صفحه قیمت لپ تاپ لنوو ایمالز را مشاهده کنید.

لپ تاپ استوک HP

راهنمای خرید لپ تاپ استوک

از دیگر کمپانی هایی که لپ تاپ استوک را روانه بازار نموده است می توان HP را معرفی نمود. HP یک شرکت آمریکایی بوده و در زمینه ی تولید لپ تاپ، پرینتر و سرور در دنیا مشهود می باشد. کالیفرنیا جایی است که ساختما مرکزی شرکت HP را آن قرار دارد.  HP را می توان مخفف شده ی Hewlett-Packard ذکر نمود. این عبارت برگرته از نام دو سرمایه گذار این شرکت می باشد.  لپ تاپ هایی که توسط این کمپانی تولید می گردد نظیر سری های EliteBook ، ProBook، Pavilion ، Envvy ... می باشد. این کمپانی توانسته است در میان بسیاری از کمپانی های تولید لپ تاپ و ... خوش بدرخشند و جایگاه ویژه ای را از آن خود نماید.  لپ تاپ های استوک HP اکثرا در مدل های الایت بوک و پروبوک وارد خاورمیانه می گردد که از دلایل آن می توان به مقاوم بودن و طراحی صنعتی آن اشاره نمود که علاوه بر این موارد از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار می باشد. علاوه بر تولیدات دیگر این کمپانی در زمینه ی تولید لپ تاپ های صنعتی نیز فعالیت دارد که توانسته است طرفداران بسیاری را به خود جذب نماید.

برای آشنایی با بهترین قیمت لپ تاپ های اچ پی، صفحه قیمت لپ تاپ اچ پی ایمالز را مشاهده کنید.

لپ تاپ استوک ایسوس

از دیگر کمپانی های مشهور که در زمینه ی تولید لپ تاپ استوک فعالیت دارد می توان به ایسوس اشاره نمود. این شرکت فعالیت خود را در زمینه ی تولید لپ تاپ و تجهیزات رایانه ای آغاز نموده است و موفق به جذب طرفداران بسیاری گشته است. کمپانی ایسوس در تایوان در سال 1990 شروع به فعالیت نمود. این کمپانی نیز توانسته است همانند بسیاری از رقبای خود لپ تاپ گیمینگ را با کیفیت بالا تولید نماید و در مدت زمان اندک به طرفداران خود بیفزاید. این کمپانی تولیدات لپ تاپ خود را در سری های  N,K,U,H,S,X,Rog انجام داده است که هر یک از آنها از کارایی ها و کاربری های متفاوتی برخوردار می باشد که از کاربرهای آن می توان به مالتی مدیا، باریک و سبک، گیمینگ، روزمره اشاره نمود.

برای آشنایی با بهترین قیمت لپ تاپ های ایسوس، صفحه قیمت لپ تاپ ایسوس ایمالز را مشاهده کنید.

در این مقاله تلاش کردیم راهنمای خرید لپ تاپ استوک را به شما ارائه دهیم. از همراهی شما متشکریم.


نظرات کاربران