;
از زبان طبیعی هم می توانید استفاده کنید مثلا
"گوشی سامسونگ بین 1 تا دو میلیون"
عضویت لیست قیمت ثبت فروشگاه وبلاگ درباره ایمالز تماس با ما

توپ مناسب برای ورزش در خانه

1399/1/8 - 11:58 صبح

توپ های مخصوص ورزش دارای وزن ها و سایزهای مختلفی هستند که به منظور اجرای تمارین بدنی به کار گرفته می شوند. هریک از آن ها کارکرد گوناگونی داشته و همچنین ورزش های توپی نیز زیاد می باشند. این قسمت ورزش های مختلف توپی همراه با توپ های مختلف ورزشی و کارکردشان را بیان می کند.

توپ های ورزشی برای ورزش در خانه چه توپ هایی هستند؟

توپ های تعادلی ( توپ های سوئیسی):  امکان دارد به منظور تمارین انعطاف پذیری، تعادلی یا قدرتی استفاده شود. قطر توپ های تعادلی بین 55 الی 75 سانتی متر می باشد. مقاومت در برابر پارگی یکی از ویژگی های بعضی از این توپ ها می باشد. یکی از انواع توپ پایداری، توپ «بوسو» نام دارد که شبیه توپی است که از وسط بریده شده و یک سطح آن گرد و سطح دیگر صاف می باشد.

توپ های پزشکی:  توپ های دارای وزنی می باشند که سنگینی شان بین 1 الی 6 کیلوگرم می باشد. توپ های پزشکی به منظور تمارین انعطاف پذیری و قدرتی تعادلی استفاده می شود.

توپ های ماساژ : این نوع توپ ها، به منظور انجام تکنیکی به اسم «غلتاندن بدن» استفاده می شوند. این تکنیک باعث می شود انعطاف پذیری با دادن ماساژ ترکیب بشوند. قطر توپ های ماساژ بین 15 الی 25 سانتی متر می باشد.

توپ های از نوع دست درمانی: این نوع توپ ها، دارای قطر 5/4 سانتی متر بوده و به منظور تمرین و حرکت دست و انگشتان مورد طراحی قرار گرفته اند.

کاربرد انواع توپ های ورزشی چیست؟

توپ های از نوع تعادلی یا سوئیسی

این نوع از توپ ها، فشار و شدت حرکات را بیشتر کرده و برای شما کارکردن روی قرارگیری بدن تان را ممکن می سازد. در تمارین زمینی با قرار گرفتن بدن روی توپ های تعادلی، از سطح زمین جدا شده و در زمان اجرای تمارین، دامنه حرکتی شما بیشتر می شود. در این جا نیز پایداری و ماندگاری بر روی توپ و حفظ کردن تعادل منجر به هماهنگی و همکاری تعداد زیادتری از عضلات خواهد شد.

دیوار صافی را پیدا کرده و به آن تکیه زده و توپ را میان دیوار و کمرتان بگذارید. همان زمانی که با کمرتان به توپ نیرو وارد می کنید، تنه تان را به سوی پایین لغزانده تا لحظه ای که در وضعیت چمباتمبه قرار گرفته و نشیمنگاه با زانوهایتان هم سطح شود. مثل زمانی که بر روی صندلی نشسته اید. ( نکته مهم اینست که پس از قرارگیری در این وضعیت، باید قادر باشید پایین را نگاه بکنید و پنجه های پای خودتان را مشاهده کنید.)

توپ های از نوع پزشکی


این توپ دقیقاً مانند توپ لاستیکی سنگین وزن است که سایزش تقریباً مثل سایز توپ بسکتبال بوده و به منظور اجرای تمارین «حرکات کارکردی» که دامنه وسیعی از نمونه های حرکتی و عضلات را به شکل همزمان شامل می شود، استفاده می شود. زمانی که توپ را به دست گرفته اید، حرکت های به پهلوها، جلو، عقب و پایین و بالا را اجرا کنید. همچنین قادر هستید آن را به سوی همکار یار پرتاب کرده یا بر روی زمین بغلتانید. کلاً تعداد زیادی از تمارین عادی که بدون داشتن وزنه، اجرا می کنید را می شود به وسیله این توپ ها با شدت و فشار اضافه تری اجرا کرد. مناسب تر است افراد تازه کار از توپ های با سنگینی 2 کیلوگرم آغاز و پس از رشد و پیشروی در اجرای تمارین، کم کم از توپ های با سنگینی بیشتر استفاده کنند.

روش تمرین زدن چمباتمبه به وسیله توپ پزشکی: بدن تان را در وضعیت ایستاده قرار داده، به شکلی که پاهای شما به مقدار عرض لگن تان از یکدیگر فاصله داشته باشد و سپس پای چپ خود را به اندازه یک گام به عقب گذاشته و بر روی پنجه همین پا تکیه بزنید. سپس قفسه سینه خود را صاف و راست کرده و همچنین در خط میانی حفظ کنید. توپ پزشکی را مقابل قفسه سینه تان با دست نگه دارید. بدن خودتان را با خم کردن مفصل های زانو و لگن پایین آورده تا هنگامی که پایی که در جلو قرار دارد، موازی زمین قرار گیرد و همچنین زانوی پای در عقب قرار گرفته، کمی از سطح زمین جدا شده و فاصله بگیرد هنگامی در حالت چمباتمه هستید، توپ را کنار قسمت ران پای عقبی قرار دهید. مجدداً به حالت اولیه برگشته و حرکت را در سوی دیگر بدن انجام داده و تکرار کنید. با پیشروی در اجرای این تمرین قادرید کم کم سنگینی توپ را بیشتر کنید.

توپ بوسو


در توپ نوع بوسو، یک نیمه توپ از نوع تعادلی است که یک سمت آن ناپایدار (گرد) و سمت دیگر پایدار (صاف) است. توپ بوسو را قادرند به منظور قوی شدن عضله های تنه و قدرت تعادل استفاده کنند. زمانی که بر روی توپ بوسو می روید، تن تان پیوسته تکان خورده و جابجا می گردد و عضله های مخصوص حفظ تعادل در حالت انقباض قرار می گیرند. به همین دلیل، میزان سوزاندن کالری بیشتر بوده و همکاری عضله ها و قدرت تعادلی شما بیشتر می شود. برای مثال اگر زمان اجرای تمرین «بالا رفتن از پلکان» یا «جهش در جا» یکی از پاهایتان بر روی این توپ قرار گرفته باشد، عدم پایداری ای که به این شکل به وجود می آید، منجر به به کارافتادن عضله های بیشتری در بدن شما شده تا تعادل شما حفظ گشته و فشار اجرای تمرین بیشتر شود.

نحوه اجرای تمرین تعادلی بالارفتن از پلکان همراه توپ بوسو: این توپ را از قسمت صاف آن بر روی سطح زمین قرار دهید. یکی از دو پای خود را بلند کرده و بر روی قسمت مرکز توپ قرار دهید. مدت زمان 5 ثانیه در همین وضعیت بایستید. در این بازه زمانی، مواظب باشید از خط میانی انحراف پیدا نکرده و تنه تان به یک سمت متمایل نگردد. پای خود را از روی توپ بوسو برداشته و بر زمین قرار دهید و حرکت را تکرار کنید. زمانی که قادر بودید به تعداد 3 بار پی در پی حرکت را اجرا کنید، می توانید این حرکت را دشوارتر کنید. یعنی مثلاً سرعت تان را بیشتر کرده و به شکل جهشی اجرا کنید و هنگام اجرای حرکت، با برداشتن دمبل با دست و حفظ آن، بازوهای خود را نیز قوی کنید.

توپ پیلاتس

این توپ یک وسیله از نوع درمانی- ورزشی می باشد که طرح و رنگ های گوناگونی دارد، اولین بار توپ پیلاتس در سوئیس و به منظور درمان معلولین کودک، انجام فیزیوتراپی آن ها، کمک به توانبخشی آنان و کسانی که مبتلا به اختلالات از نوع عصبی بودند، استفاده شد تا بالاخره یک شرکت ساخت اسباب بازی در کشور ایتالیا، توپ پیلاتس را به اسم توپ ژیمناستیک ساخت. این توپ سریعا تبدیل به یکی از دوست داشتنی ترین ابزار ورزشی شد و به اسم های دیگری مثل توپ سوئیسی، توپ تناسب اندام، توپ ژیمناستیک، توپ تعادل، فیزیوبال و توپ بدنسازی هم معروف شد. توپ مذکور به دو نوع خاردار و ساده موجود می باشد که نوع اول آن دارای خاصیت ماساژ می باشد. برندهای گوناگونی تولید کننده این توپ می باشند ولی به دلیل اینکه اولین و یکی از مناسب ترین مارک هایش، جیم بال Gym Ball می باشد، بعضی از فروشندگان، به آن جیم بال می گویند.


توپ بدنسازی توپ پیلاتس ( توتینگ بال) هر میزان که محکم تر و دارای باد بیشتری باشد، مناسب تر است چون در زمان تمرین ورزشی، اندام ها را به چالش بیشتری می کشاند، قادر هستیم توپ مذکور را به عنوان صندلی به کار بگیریم. ورزشکاران قادرند با استفاده از آن و اجرای تمرین های کششی، نیم تنه و بالاتنه خویش را شکل دهند، به منظور تقویت ماهیچه ها و تمرین نگه داشتن تعادل خیلی موثر می باشد. در ورزش های ژیمناستیک، دو میدانی و یوگا نیز این توپ را به کار می گیرند، از سفارشات متخصصان ارتوپدی و مربیان بدنسازی، استفاده از این توپ می باشد، به علاوه زنان بارادار هم قادرند به منظور برخورداربودن از یک وضع حمل راحت، تمرین هایی را با این توپ انجام بدهند. سایز و ابعاد توپ پیلاتس وابسته به تناسب بدن هر شخص بوده و تا وزن زیاد را نیز تحمل می کنند.

 توپ بدنسازی، جزء بهترین ابزار ورزشی در خانه می باشد که توسط آن و به راحتی قادرهستیم عضله های پشت، کمر، باسن، شکم، پاها، دست ها، گردن و بقیه قسمت های بدن را مورد ماساژ قرار بدهیم و در آرام کردن درد و جلوگیری از درد کمر نیز خیلی مفید می باشد. جنس این توپ غالباً از پلاستیک فشرده همراه چگالی زیاد می باشد که مقابل ساییده شدن مقاوم بوده ولی حرارت زیاد، وسیله های برنده و تیز و بخش های تیز لباس مانند زیپ قادرند به آن صدمه بزنند.


اجرای تمرین های ورزشی پیلاتس و دارا بودن تناسب اندام، انعطاف پذیری اندام ها، بالارفتن ثبات و پایداری بدن، سوزاندن چربی ها و لاغرشدن، مناسب بودن برای هر سن و جنسی، داشتن قیمت ارزان تر نسبت به سایر وسایل ورزشی، قابلیت حمل و وزن کم، داشتن قابلیت شستشو، ورزش با آن راحت بوده و لازم به آموزش زیادی ندارد، فضای بسیاری را پر نمی کند، به سادگی داخل ساک قرار داده می شود، خیلی از اختلالات و مریضی ها را از بین می برد.

از دیگر فواید بازی با این توپ، اینست که شخص به منظور حفظ تعادل خویش به هنگام نشستن بر روی توپ، باید آن ماهیچه هایی را به کاربگیرد که در وضعیت معمولی عملی انجام نمی دهند و به همین علت انعطاف پذیری بدن زیاد می شود، عضله های شکم و پشت قوی شده و عضله های بدن به طور درست تنظیم می گردد.