آشنایی با انواع پارچه

آشنایی با انواع پارچه

از مهم ترین مواد اختراع شده توسط انسان در طول تاریخ پارچه می باشد، بر پایه ماده استفاده شده در پارچه آن را در انواع ابریشم، لی، کتان و چرم دسته بندی می کنند. به طور حتم اطلاع دارید که دوخت نوع خاصی از لباس به انتخاب پارچه مناسب بر می گردد و حتما با نظر به  نوع پارچه و نوع لباسی که می خواهید دوخته شود باید نوع پارچه مخصوص آن را انتخاب نمایید. دسته بندی انواع پارچه بر پایه مواد استفاده شده در تولید آن ها انجام می گیرد و انواع پارچه شامل پارچه کتان، پارچه جیر، پارچه چرم، پارچه لی، پارچه کنف، پارچه ساتن و پارچه ویسکوز می شوند.چنانچه قصد دارید زمان انتخاب لباس و موادی که در ساخت آن به کار رفته به انتخابی درست برسید متن این مقاله را به دقت مطالعه فرمایید تا از مدل های گوناگون پارچه و کاربرد آن ها مطلع شوید.

انواع پارچه

آشنایی با انواع پارچه

پارچه متشکل از لایه منعطف از نخ ها و الیاف طبیعی و مصنوعی است که به همدیگر بافته شده اند، این الیاف شامل دو نوع طبیعی و مصنوعی می باشند. پنبه، ابریشم، کتان و پشم الیاف طبیعی هستند و الیاف مصنوعی انواع نایلون، پلی استر و ریون را شامل می شوند. بر اساس طرح و مدل پارچه از آن ها در دوخت پرده، لباس،تولید سرویس آشپزخانه و انواع مبلمان استفاده می گردد. در ساخت انواع پارچه مواد گوناگونی به کار می رود. پارچه ها در مدل های فراوان تولید و به بازار عرضه می شوند قصد داریم شما را با انواع پارچه آشنا کنیم بنابراین ادامه این مقاله را به دقت مطالعه فرمایید.

لی

پارچه لی، همان پارچه جین است که در ایران با نام برند لی (Lee) مشهور شده است. این پارچه در انواع ضخیم، کاغذی، نخی، غیرکشی و کشی تقسیم بندی می شود. پارچه لی بسیار محکم و مقاوم است. پارچه لی کاربرد های فراوانی در تولید انواع شلوار، مانتو، کفش، کیف و .... دارد. همیشه در مد بوده و بخاطر زیبایی و شیک بودن همیشه مورد انتخاب همه سلیقه ها قرار داشته است. از گیاهان برای رنگ کردن پارچه لی استفاده می کنند.

نخی

همان پارچه پنبه ای می باشد که در اصطلاح مردم آن را به نام پارچه نخی می شناسند. ویژگی های پارچه نخی شامل عدم ایجاد حساسیت، گوله نشدن و خنک بودن می باشد.لباس های دوخته شده با این نوع پارچه بیشتر در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرند زیرا پارچه نخی تهویه هوا را به خوبی انجام داده و سبب انتقال حرارت بدن به بیرون می گردد. بر اساس الیاف به کار رفته در آن شامل سه نوع پارچه با الیاف طبیعی، مصنوعی و مخلوط است که در رنگ ها و طرح های گوناگون به بازار عرضه شده است.

پارچه کتان

 نوع دیگر پارچه عرضه شده به بازار پارچه کتان است. از گیاه کتان برای تولید این پارچه استفاده می شود. یکی از خصوصیت پارچه کتان توانایی جذب آب و خنک کردن بدن فرد است که سبب می شود انتخاب بسیاری از افراد برای فصول بهار و تابستان باشد. دیگر موارد کاربرد پارچه کتان در تولید انواع کیف، دستمال سفره، پیش بند، حوله، رو میزی، پوشش مبل و .. است. این پارچه درخشندگی بالایی دارد و از سطح صاف برخوردار می باشد. به علت آن که پارچه کتان پس از شست و شو تغییر اندازه می دهد باید پیش از برش یک بار آن را بشوئید.

پارچه ابریشم

این پارچه از پیله کرم ابریشم ساخته می شود. پارچه ابریشم بسیار لطیف و براق است و در رنگ های گوناگون به بازار عرضه شده است.اگر هنگام سوختن پارچه از آن بوی موی سوخته استشمام کردید آن پارچه از ابریشم طبیعی ساخته شده است. پارچه ابریشم بسیار گران و نرم است و از آن انواع کت وشلوار، کراوات، مانتو و شال دوخته می شود.

پارچه جیر

از نوعی چرم نازک تهیه شده که از پوست بز، گوزن، گوسفند و گوساله در طی مراحل خاص و تبدیل سطح گوشتی آن به حالت مخملی تولید می شود. پارچه جیر را باید از انواع آلودگی شامل چربی و خاک دور نگه دارید چون به سرعت آلوده می شود.این پارچه بی نظمی هایی شبیه چرم دارد که هنگام لمس متوجه می شوید.به دلیل دو ویژگی عدم ورود هوا و دوام زیاد از آن در تولید کفش استفاده می شود.از این پارچه برای تولید جیر پالتویی در برای استفاده در فصول سرد سال استفاده می شود که دارای جذابیت خاصی است. دلیل زیبایی پارچه جیر این است که حالتی بین چرم و مخمل دارد.

چرم طبیعی

 

آشنایی با انواع پارچه

این پارچه در فرایندی به نام دباغی از پوست حیواناتی مثل گوسفند، گوساله، بز، کوسه، مار و ... تولید می شود. به علت ویژگی گرمایی چرم طبیعی در تولید البسه زمستانی کاربرد دارد.قیمت چرم طبیعی بسیار زیاداست و در دوخت انواع کفش، کیف، لباس، کفش و مبلمان استفاده می شود.

چرم مصنوعی

چرم مصنوعی از مخلوط لایه روکش و لایه پی وی سی ساخته می شود. قیمت پایین تر و ارزان تر نسبت به چرم طبیعی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در تولید پارچه است.

راه های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

در زمان خرید کیف،کفش و لباس تشخیص دو نوع چرم مصنوعی و طبیعی از همدیگر بسیار حائز اهمیت است زیرا چرم طبیعی و مصنوعی خیلی شبیه به هم هستند. به همین علت راه های تشخیص این دو نوع چرم را در ادامه برای شما شرح می دهیم:

    اولیت نکته قابل ذکر در مورد سطح انواع چرم است، سطح چرم مصنوعی یکدست و صاف است ولی سطح چرم مصنوعی صاف نبوده هر قسمت دارای ضخامت مختلفی است.

در سطح چرم طبیعی طرح های منظمی را مشاهده خواهید کرد اما سطح چرم مصنوعی  طرح های غیرمنظم دارد.

    اگر به چرم مصنوعی فشار وارد کنید باعث ایجاد چین وچروک در آن می شوید درحالی که چرم مصنوعی چنین نیست.

  این دو نوع چرم از لحاظ بو نیز متفاوتند. چرم طبیعی اگر بسوزد بوی سوختن موی حیوانات را استشمام می کنید در صورتی که هنگام سوختن چرم مصنوعی بویی شبیه به سوختن پلاستیک را حس خواهید نمود.

    چرم مصنوعی قابلیت جذب آب را دارد در ولی چرم مصنوعی این خصوصیت را ندارد

    در پشت جرم مصنوعی سطح پرز دار را لمس خواهید کرد ولی پشت چرم مصنوعی فرم نخی شکل دارد.

    اگر چرم را در برابر نور خورشید قرار دادید و نور به صورت عیر یکنواخت منعکس شد آن چرم طبیعی می باشد.

    به علت این که چرم طبیعی از پوست جانوران تهیه می شود قابلیت انتقال گرما به پوست دست را دارد.

رنگ های مختلف تنها در چرم مصنوعی مشاهده نمی شود چرم طبیعی هم در فرایند تولید قابلیت رنگ آمیزی دارد.

پارچه ساتن

پارچه ساتن از موادی مانند ابریشم، رایون، پولیستر، پنبه و... ساخته می شود. چون وزن این پارچه سبک است باید در نگه داری آن دقت کرد. پارچه ساتن در تولید لباس های زنانه استفاده می شود خصوصیات براق و صاف دارد. این پارچه در دسته بندی های مختلف مانند فیروزه ای، پشت کرپ، شیشه، نگین دار، عاشقی و ... به بازار عرضه می شود.

پارچه مخمل

 

آشنایی با انواع پارچه

یک نوع پارچه کرکی که از پنبه، کتان، پشم و ابریشم ساخته می شود، پارچه مخمل نام دارد. این پارچه درگروه پارچه های اشرافی طبقه بندی می شود و علت این موضوع فرایند بسیار سخت و دشوار تهیه و تولید پارچه مخمل است. از این نوع پارچه در دوخت پرده، روتختی و انواع لباس استفاده می گردد.

پارچه ویسکوز

پارچه ویسکوز یا پارچه ریون از دسته الیاف با ساختار اولیه طبیعی هستند که شباهت بسیار زیادی لینن و پنبه دارند و از سلولز ساخته شده اند. پارچه ریون در طی چند مرحله به صورت شیمیایی به دو شکل الیاف پرز بلند و الیاف پرز کوتاه تهیه می شود. ساختار مقاومی ندارد، پارچه ویسکوز برای تولید رومیزی و دوخت انواع لباس مردانه و زنانه کاربرد دارد. البسه دوخته شده با این پارچه به علت ایجاد خنکی در فصل گرم سال مشتریان زیادی دارند. پارچه ریون قابلیت جذب رطوبت را دارد و در ساخت آن بیش از 50% پنبه به کار می رود. نکته منفی در مورد پارچه ویسکوز کاهش دوام آن به علت جذب رطوبت است به بیان دیگر اگر پارچه ویسکوز خیس شود از عمرش کاسته خواهد شد. به دلیل تولید پارچه ویسکوز(ریون) توسط انسان به آن الیاف بشر ساخته هم می گویند. این سوال مطرح می شود که الیاف دیگری هم مثل پلی استر و نایلون به دست انسان ساخته می شوند پس چرا آن ها بشر ساخه نامیده نمی شوند ؟در پاسخ سوال گفته می شود که الیاف پلی استر و نایلون ساختار اولیه ای از محصولات نفتی دارند و تمام مصنوعی می باشند ولی الیاف ویسکوز از مواد بشرساخته بازیافتی است.

پارچه پشمی

پارچه پشمی از سری الیاف طبیعی محسوب می شود چون برای تواید این پارچه از پوست و پشم حیواناتی مثل گوسفند، بز، خرگوش و... استفاده می کنند.پارچه پشمی به علت خاصیت کشسانی بعد از شستشو حالت ابتدایی خود را حفظ می کند. البسه تولید شده یا پشم با تهیه مناسب به ایجاد دمای متعادل در بدن فرد کمک کرده و با گذشت زمان نسبت به سایر پارچه ها کمتر آسیب می بیند.

پارچه لمه

در تهیه پارچه لمه از الیاف رنگی و نخ های درخشان استفاده شده است. به علت زیبایی فراوان ظاهری محبوبیت بالایی در بین بانوان دارد و برای دوخت لباس های مجلسی از آن استفاده می کنند. یکی از نکات مهم در مورد پارچه لمه به علت فرم دندانه دار آن موجب نگرانی بانوان هنگام شست و شو می شود که مشکلی در این مورد وجود ندارد چون فقط مقداری از اکلیل های آن شسته می شوند. پارچه لمه در انواع رنگ بندی ها به بازار مصرف عرضه شده به بر اسا سلیقه می توانید یکی از آن ها را برای دوخت لباس خریداری کنید.

پارچه حریر

پارچه حریر از نوعی از ابریشم نازک می باشد که از دسته الیاف طبیعی به حساب می آید . پارچه حریر در دسته بندی های گوناگونی همچون کرپ حریر، حریر ساتن، حریر پرده ای، حریر سلیم و... به بازار عرضه شده است.

پارچه کنفی

 

آشنایی با انواع پارچه

این نوع پارچه به علت شکل پارچه و نوع بافت، حس خاصی برای فرد ایجاد می کند و شامل دسته بندی گوناگونی می شود. مجبوبیت بالای پارچه کنف به علت کاربرد در تولید وسایل هنری، طراحی لباس ها، دکوراسیون عروسی است. پس از زمانی که پارچه کنف تهیه می شود بوی مخصوصی را ایجاد می کند برای از بین بردن بو پارچه را بشویید و آن را در معرض نور خورشید قرار دهید ولی به طور کامل این بو از بین نخواهد رفت.

سایر انواع پارچه

نایلون : ویژگی کشسانی و سایشی زیاد پارچه نایلون باعث استفاده آن در تولید جوراب می شود.

بنگالین : پشم، ابریشم و الیاف مصنوعی مواد اساسی برای تهیه پارچه بنگالین هستند. به این علت که نخستین بار این پارچه در بنگال تولید شد آن را پارچه بنگالین می نامند.

ژرژت :  پارچه اندکی نسبت به ابریشم وزن بیشتری دارد. این پارچه یک نوع پارچه کرب نازک با الیاف ریز می باشد که با استفاده از پلی استر یا ابریشم در فرایند تولید تهیه می شود و اگر هنگام لمس مقداری زبری را حس می کنید.

لینن : در تولید این پارچه از الیاف مصنوعی و طبیعی استفاده می گردد.لینن یا لنین نام دارد که جزوه پارچه های کنفی دسته بندی می شود. افزایش کیفیت پارچه لینن با بالا رفتن درصد استفاده پلی استر نسبت به ابریشم در فرآیند تولید حاصل خواهد شد. بهتر است این پارچه را با ماشین لباسشویی بشویید.

فاستونی : مواد اولیه ای که در تولید این پارچه به کار می رود شامل پشم، ترکیب کرک و پشم می باشد. از پارچه فاستونی برای دوخت انواع کت وشلوار، کت و دامن، مانتو و ... استفاده می شود.

کرپ : پارچه کرپ به طور معمول از پشم، پلی استر یا باریشم تولید می گردد. این پارچه فرم توری و نازک دارد . در رنگ های و طرح های گوناگون به بازار عرضه شده و لباس های دوخته شده با پارچه کرپ در فصل زمستان  به علت عدم عبور هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

استرج یا کشباف : پارچه استرچ یا کشباف به علت انتقال تعرق بدن به لایه های بعدی لباس برای دخت البسه ورزشی کاربرد دارد.

پلی اتیلن : پارچه ساخته شده با باپلی اتیلن که از الیاف مصنوعی می باشد، دوام و استحکام زیادی در اثر سایش و پاره شدن دارند.


نظرات کاربران