راهنمای خرید دستکش

راهنمای خرید دستکش

همانطور که می دانید دستکش از جمله وسایل و اکسسوری هایی لازم برای زمستان است. خوب است بدانید که بدن در مواجه با سرما، سعی بر این دارد که از خروج گرما تا جای ممکن جلوگیری کند و بدین منظور سعی می کند که گردش خون بدن را به گونه ای تنظیم کند که خون کمتر به سطح بدن برسد و بیشتر در اندام های داخلی گردش پیدا کند. در همین جهت رگ های بدن منقبض شده و خون کمتری در انگشتان دست ها و پاها و گوش ها گردش پیدا می کند. ما این حالت را با کرختی و بی حس شدن دست ها و پاهایمان احساس می کنیم. حالتی که خوشایند هیچ کس نیست و تلاش می کنیم که سریع آن را از بین ببریم. در چنین مواقعی استفاده از دستکش، جوراب و کلاه مناسب می تواند به ما کمک کند؛ به شرط این که بدانیم کدام نوع و مدل برای چه شرایطی برای ما مناسب خواهند بود. در این مقاله روی خرید دستکش مناسب تمرکز می کنیم.

دستکش ها انواع مختلفی دارند و از چرم، پشم، الیاف مصنوعی و سایر مواد ساخته می شوند. در هنگام خرید دستکش احتمال این ه دستکش مدنظر ما به خوبی دستمان را گرم نکند، دوام طولانی مدت نداشته باشد یا باعث ایجاد حساسیت در پوست دست ما شود همیشه وجود دارد. پس باید دقت کنید که روی چه مدل از دستکش سرمایه گذاری می کنید تا از آن طرف هنگام استفاده از آن سود ببرید. دستکش از آن جمله لوازمی است که ارزش هزینه کردن را دارد. برای انتخاب درست دستکش مناسب، مد و زیبایی آن کافی نیست و شما باید به موارد دیگر از جمله نوع آب و هوایی که مطابق با آن می خواهید دستکش بخرید، نوع فعالیت هایی که ممکن است دستکش های مختلفی نیاز داشته باشد، راحتی دستکش و میزان مقاومت آن در برابر سرما و رطوبت هم توجه کنید. بی توجهی به این نکات بعدا شما را پشیمان خواهد کرد.

  همانطور که می دانید و حتما تا الآن در بازار دیده اید، دستکش های زمستانی طرح ها و مدل های زیادی دارند. از جنس های مختلفی ساخته شده و هرکدام از آن ها خصوصیات مختص خود را دارند. برخی از مدل ها کوتاه هستند و دست ها تا مچ را پوشش می دهند درحالی که مدل های دیگر طوری طراحی شده اند که تا روی آرنج شما را نیز می پوشانند. برای این که بتوانید دستکش مناسب خود را انتخاب کنید، به شرایطی که می خواهید در آن از دستکش استفاده کنید هم توجه کنید. این که می خواهید ورزش هایی مثل اسکی را انجام بدهید یا می خواهید برای رفتن به سر کار از دستکش استفاده کنید، انتخاب های متفاوتی را برای شما رقم می زند.


راهنمای خرید دستکش

  هرلباس یا وسیله ای که از الیاف طبیعی ساخته شده باشد، با استفاده در طول زمان کهنه می شود. مثلا اگر چرم، پشم و الیاف کشمیر به طور مداوم و پی در پی بدون استراحت مورد استفاده قرار بگیرند، به مرور کهنه شده و عمر آن ها کاهش می یابد. بنابراین اگر دستکش با این جنس ها، یعنی چرم و پشم و کشمیر، تهیه کرده اید، برای این که عمر آن ها را افزایش داده و بتوانید به مدت طولانی تری از آن ها استفاده کنید، لازم است آن ها را یک روز درمیان استفاده کرده تا به آن ها زمان لازم برای بازسازی خود بدهید. از آن جا که ممولا می خواهید هرروز از دستکش هایتان استفاده کنید، پس بهتر است هنگام خرید، حداقل دوجفت دستکش بخرید و روز درمیان از هرکدام از آن ها استفاده کنید. با این کار عملا دو کار انجام می دهید: اول این که عمر دستکش هایتان افزایش پیدا می کند و دوم این که می-توانید به استایل تان تنوع بدهید.

  برای یک خرید خوب لازم است بدانید برای چه منظوری می خواهید وسیله ای را بخرید. از آن جا وظیفه دستکش مشخص است، پس باید بدانید به چه میزان گرما احتیاج دارید؛ یعنی شرایط آب و هوا و محیطی که در آن زندگی می کنید چگونه است و چقدر می تواند سرد باشد. مثلا باید بدانید که دستکش هایی که آستر دارند به طور میانگین گرم تر از سایر دستکش ها است پس اگر دمای محیط محل زندگی شما به زیر صفر درجه نمی رسد، دستکش هایی که آستر ندارد هم مناسب هستند زیرا گرمایی به اندازه تولید کرده و از گرمای بیش از حد نیز جلوگیری می کند. اما اگر هوای اطراف شما سرد بوده و به زیر صفر درجه هم می رسد، پس باید دستکش هایی آستردار تهیه کنید. از آن جا که انواع و اقسام آسترها نیز وجود دارد، این نکته را نیز بدانید که آسترهایی از جنس کشمیر برای دماهای سرد تا 9- درجه مناسب است و برای دماهایی سردتر از این، آسترهای خز مناسب تر هستند. علاوه بر جنس آستری، ضخامت آن هم مهم است که بسته به علاقه و نیاز خود، می توانید آن را انتخاب کنید.

  انواع دستکش ها


راهنمای خرید دستکش

1-  دستکش پشمی: این مدل از دستکش، بسیار مقاوم و در عین حال سبک است. حجم کمی دارد اما به خوبی دستان شما را گرم نگه می دارد. پوستتان به راحتی می تواند در آن نفس بکشد و احساس راحتی مطلوبی با آن خواهید داشت. دستکش پشمی از عرق کردن دستان شما جلوگیری می کند. هم چنین محدودیتی برای کار با انگشتان خود نخواهید داشت و می توانید به راحتی آن ها را تکان دهید. اما برخی الیاف مصنوعی هستند که این فعالیت را کند می کند. به هرحال، دستکش پشمی این ویژگی نامطلوب را ندارد. تنها نقطه ضعف این دستکش را می توان این دانست که در سرمای شدید نمی توان از آن استفاده کرد چراکه از جمله ضدآب های طبیعی به شمار می رود.( متوجه منظور این قسمت نشدم.)

2-  دستکش های عایقی: این مدل از دستکش ها که هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی تولید می شوند، می تواند دست ها را به خوبی گرم نگه دارد. این دستکش ها از مقاومت بالایی در برابر سرمای هوا برخوردار است و می توان از آن در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده کرد. اگر برای اسکی کردن و دیگر ورزش های زمستانی به دنبال دستکش هستید، این مدل از دستکش ها گزینه خوبی هستند.

3-  دستکش های ضدآب: دستکش های ضد آب به صورت مصنوعی تولید می شوند و مواد صنعتی که در آن ها به کار می رود بسیار مقاوم هستند و برای شرایط جوی نامناسب و بسیار سرد و سخت طراحی شده اند. عایق رطوبت هستند و از نفوذ آب و رطوبت به درون دستکش جلوگیری می کنند و حتی رطوبت ناشی از عرق کردن انگشتان دست را نیز به خوبی جذب می کنند. این دستکش ها علاوه بر خاصیت ضدآبی، ضد باد نیز هستند.

جنس الیاف و موادی که برای ساخت دستکش از آن استفاده می شود، علاوه بر وزنی که دارد و می تواند دستکش را سبک یا سنگین کند، در راحتی کار با آن نیز تاثیرگذار هستند؛ یعنی برخی از دستکش ها هستند که کار با آن ها راحت و مطلوب است و در طرف دیگر، دستکش هایی وجود دارند که انعطاف و خاصیت کشسانی کمی دارند و حرکت انگشتان دست را محدود و کند می کنند. برخی از دستکش های ضدآب وزن زیادی دارند و همچنین حرکت انگشتان شما را محدود می کند. ولی درهرصورت، زمان هایی که هوا بسیار سرد است و شما نمی خواهید زیاد با انگشتان دستتان کاری انجام دهید، پیشنهاد مناسبی هستند.

4-  دستکش های مخصوص صفحات نمایش لمسی: این مدل از دستکش ها جنس خاصی ندارد اما طراحی آن، آن را منحصربه فرد کرده است. این مدل، به طور کامل انگشتان دست را نمی پوشاند و نوک انگشتان بدون پوشش باقی می ماند تا بتوانید به آسانی و بدون این که نیازی داشته باشید تا دستکش را به طور کامل از دستتان خارج کنید، با صفحات لمسی گوشی و تبلت خود کار کنید.


راهنمای خرید دستکش

5-  دستکش های نازک و آستری: استفاده از لباس های نازک برای پوشیدن زیر لباس های ضخیم و گرم زمستانی توصیه می شود تا بدن شما هرچه بیشتر گرم نگه دارد و علاوه بر آن، بدن شما را خشک نگه می دارد. دستکش های آستری را نیز معمولا ابتدا می-پوشند و بعد از دستکش های ضخیم و گرم خود استفاده می کنند. این مدل از دستکش حالت کشسان دارد و مواد کشی که در آن استفاده شده است، بسیار نازک بوده تا در مجموع دستکشی نازک و کم حجم و کم وزن بسازد.

طراحی این دستکش به گونه ای است که کاملا فیکس دست است و به آن می چسبد و احساس راحتی را به ارمغان می آورد. با وزن و حجم کمی که دارد می توانید آن را همیشه همراه خود داشته باشید و در جیب یا کیف خود نگه دارید.

از جمله موارد استفاده از دستکش های نازک و آستری می توان به موقعیتی اشاره کرد که می خواهید برای مدت طولانی در معرض هوای سرد قرار بگیرید. در این حالت، داشتن یک پوشش مناسب برای نگهداری حداکثر گرما در دستانتان بسیار مهم است. در این مواقع استفاده از دستکش هایی که یک جا برای انگشت شست دارند و بقیه انگشت ها در کنار هم قرار می گیرند، اصطلاحا به صورت پاکتی در هم قرار می گیرند، توصیه می شود. البته در این مدل از دستکش، چون انگشت ها مدت طولانی در کنار هم قرار می گیرند، عرق می کنند و این حالت خوشایندی نیست. پس در این جا می توان به اهمیت دستکش های نازک پی برد؛ زیرا با پوشیدن این دستکش ها زیر دستکش ها پاکتی، علاوه براین که گرمای آن را بیشتر می کنید، از عرق کردن انگشتان هم جلوگیری می کنید و رطوبت دست ها جذب می شود و دیگر آن احساس ناخوشایند وجود نخواهد داشت.


راهنمای خرید دستکش

6-  دستکش  چرم: تمام نکات قابل توجهی که برای انتخاب دستکش گفتیم، برای دستکش های چرمی هم صدق می کند. علاوه بر نرمی، راحتی، گرمای مطلوب و عایق رطوبت بودن، چیزی که باید خیلی به آن دقت کنید، اندازه دستکش چرمی است؛ به صورتی که کاملا قالب دستتان باشد و از آن بزرگ تر یا کوچک تر نباشد چرا که دستکش های چرمی برخلاف دستکش های بافتنی، خاصیت ارتجاعی نداشته و خیلی نمی تواند با دست شما انطباق برقرار کند. پس باید از همان ابتدای خرید در اندازه آن دقت کنید. کیفیت چرم مورد استفاده در ساخت دستکش هم این امکان را فراهم می آورد که با خاصیت فرم گیری ای که دارد، بعد از چند روز استفاده، مثلا دوهفته، فرم دست شما را به خود بگیرد. البته این برای کیفیت های خوب چرم است در صورتی که اگر چرم استفاده شده کیفیت مناسبی نداشته باشد، پس از مدتی حالتی آویزان روی دست شما خواهد داشت. پس باید دستکشی که می خرید کاملا اندازه دستتان باشد. به همین دلیل دنبال برندی از دستکش باشید که علاوه بر سایزهای معمولی که سایر برندها نیز تولید می کنند، دستکش هایی با سایز میانه یا اصطلاحا نیم سایز هم تولید کنند تا بتوانید به راحتی و با دست باز، انتخاب کنید. اگر سایز یک چهارم نیز موجود باشد، بسیار بهتر است.

علاوه بر اندازه و سایز، نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشید تا بتوانید برند مناسب برای دستکش خود را انتخاب کنید این است که آن برند باید در فرایند فرآوری چرم و ساخت و پرداخت کردن آن به نحو مناسب معروف باشد. چرا که صرف چرم بودن یک دستکش، به آن دوام و مقاومت کافی را نمی دهد و چرم به کار رفته در آن باید مراحلی را بگذراند تا بتواند به اندازه کافی باکیفیت و بادوام باشد. برند معروف در این زمینه می تواند انتخاب مناسب و قابل اعتمادی در این زمینه باشد. درست است که در این حالت قیمت و ارزش دستکش بالا می رود، اما اطمینان داشته باشید که این هزینه ، باعث سوددهی به شما در زمانی که می خواهید از دستکش استفاده کنید، می-شود.

آستر در دستکش های چرمی متنوع و در جنس ها و ضخامت های مختلف وجود دارد و بنابر کیفیت دستکش، جنس آستری به کار رفته در آن هم متفاوت خواهد بود. معمولا دستکش هایی که قیمت پایین تری دارند، آسترهایی از جنس پلی استر یا ترکیبی از پلی استر و پشم گوسفند دارند. با این که قیمت این نوع آسترها پایین است اما هرقیمت پایینی نشانه بی کیفیتی کالا نیست و نقطه قوت این آسترها را می توان مقاومت بیشتر آن ها نسبت به آسترهای کشمیر یا پشم خالص دانست. از طرف دیگر، آسترهای کشمیر و پشم خالص گرم تر ستند. این که گفتیم قیمت پایین یا قیمت بالا، ربطی به کیفیت کالا ندارد چرا که سیستم قیمت گذاری به گونه ای است که بیشتر به چگونگی ساخت و ظرافت اهمیت می دهد و ماندگاری و دوام طولانی مدت را درنظر نمی گیرد. پس اگر به قیمت ها توجهی نداشته باشید، دستکش ها با آستر پلی استر دوام بالایی دارند و مدل هایی با آستر پشم و کشمیر، گرمای بیشتری دارند. حال با توجه به نیاز و سلیقه خود می توانید انتخاب مناسبی داشته باشید.


راهنمای خرید دستکش

  نکات پایانی

  بهتر است بدانید که علاوه بر تاثیرات مضری که تماس طولانی مدت با نور آفتاب می تواند روی پوست شما داشته باشد، برای ناخن های شما نیز نامطلوب می باشد. پس پوشیدن دستکش در روزهای آفتابی، هم از پوست و هم از ناخن ها شما دربرابر پرتوهای زیان بار نور خورشید محافظت می کند.


راهنمای خرید دستکش

  همانطور که همه ما بارها تجربه کرده ایم، در روزهای گرم سال مانند روزهای تابستان، دست ها بیشتر عرق می کند. پس اگر می خواهید در چنین روزهایی از دستکش استفاده کنید، ترجیحا دستکش هایی با رنگ سفید یا کرمی بپوشید و از رنگ های تیره یا حتی دستکش های رنگی استفاده نکنید تا حداقل گرمای خورشید را جذب کرده و کمتر عرق کنید. علاوه براین، ممکن است رنگ های استفاده شده در دستکش نامرغوب و بی کیفیت باشند و با عرق کردن دستتان، با آن واکنش شیمیایی داده و باعث ایجاد حساسیت، قرمزی، تورم و خارش پوستتان شود.

  اگر دست هایتان کثیف است و مجبور هستید که از دستکش استفاده کنید، حتما به محض درآوردن دستکش ها، آن ها را بشویید تا در زمان دیگر که دست هایتان تمیز است و می-خواهید آن ها را بپوشید، دست هایتان کثیف نشود.

  از آن جا که دستکش ها با مواد خارجی که اغلب کثیف و غیربهداشتی هستند، در تماس می باشند، همواره کثیف می باشند، پس از قرار دادن آن ها در کنار لباس های تمیز خودداری کنید، آن را در کمد در کنار جوراب ها و لباس زیرها قرار ندهید.


نظرات کاربران