نقد و بررسی گوشی تاشو Samsung Galaxy Fold

نقد و بررسی گوشی تاشو  Samsung Galaxy Fold

شرکت سامسونگ در سال 2019 اقدام به معرفی گوشی هوشمندی با قابلیت تا شوندگی صفحه نمایش نمود که یکی از مدل های خاص در میان گوشی های هوشمند محسوب می شود. این دستگاه، اولین گوشی با قابلیت تا شوندگی صفحه نمایش است که توسط این برند کره ای معرفی شده است. در ادامه به بررسی ویژگی‎های این دستگاه هوشمند خواهیم پرداخت.

شرکت سامسونگ نام Galaxy Fold را برای این دستگاه منحصر به فرد خود برگزیده است. این دستگاه به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست و از قیمت بسیار بالا برخوردار است. شرکت ساسمونگ برای این گوشی برچسب قیمتی 2000 دلار را در نظر گرفته است و در صورت عرضه در بازار کشورمان نیز ممکن است چیزی در حدود 32 میلیون تومان قیمت داشته باشد. این دستگاه هم از نظر طراحی و هم از نظر قیمت، دستگاهی خاص محسوب می شود و احتمالاً خرید آن برای کاربران زیادی مقرون به صرفه نباشد.

 

طراحی ظاهری و کیفیت ساخت


نقد و بررسی گوشی تاشو  Samsung Galaxy Fold

یکی از مهمترین نقاطی که در این دستگاه توجه اغلب کاربران را به خود جلب می کند، طراحی ظاهری و نوع ساخت این دستگاه و کیفیت آن است. این گوشی در حالت باز و یا تا شده مقداری کشیده و بلند است و نسبتاً کم عرض به نظر می رسد که با نگاه کردن به صفحه نمایش آن به این موضوع پی خواهید برد. این دستگاه دارای ابعاد 15.5×62.5×160.9میلی‎متر است و بسیار واضح است که این دستگاه در حالت تاشده از ضخامت زیاد و عرض کمی برخوردار است.

هنگامی که صفحه نمایش این گوشی همانند یک کتاب باز می شود، صفحه نمایش آن به حالت یک تبلت درمی آید. به هنگام باز کردن این گوشی، صفحه نمایشی که از وسط قابلیت تاشوندگی دارد، در پیش روی کاربر قرار می گیرد و صفحه ی نمای کوچکتر این دستگاه به پشت آن منتقل شده و در راستای قاب پشتی این گوشی قرار می گیرد. این دستگاه عملاً از دو پنل نمایشگر متفاوت بهره می برد که یکی از پنل ها در حالت بسته و دیگری در حالت باز در پیش روی کاربران ظاهر می شوند. یکی از نکات مهمی که در بررسی این گوشی لازم به ذکر است، احتمال خش پذیری صفحه نمایش کوچک این دستگاه است که در حالت باز بودن کوشی به پشت آن منتقل خواهد شد و طبیعی است که احتمال ایجاد خط و خش بر روی آن وجود داشته باشد.

در هنگام استفاده از این دستگاه در حالت باز، برای جلوگیری از ایجاد خط و خش بر روی صفحه نمایش کم عرض این دستگاه، بهتر است از گلس هایی که برای محافظت از صفحه نمایش در نظر گرفته شده اند استفاده نمائید. همچنین می توانید برای جلوگیری از خش پذیری قاب پشت و یا صفحه نمایش کم عرض این گوشی که در حالت باز شده به قاب پشتی آن ملحق می شود، از قاب های محافظی که مخصوص این گوشی طراحی شده اند استفاده نمائید. البته برای محافظت از صفحه نمایش داخلی این دستگاه نیز بهتر است از محافظ صفحه استفاده نمائید. گلس هایی که برای این دستگاه طراحی شده اند دو تکه اند و به راحتی بر روی آن قابل نصب هستند.

این گوشی به گونه ای طراحی شده است که با باز کردن صفحه نمایش دوم آن به یک تبلت تبدیل می شود. یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن علاقه مندان به این نوع از دستگاه ها را به خود مشغول کند، اختلال در نمایش محتوای این گوشی از نمای روبرو در محل تاشوندگی این دستگاه است. در پاسخ به این سوال باید اعلام کنیم که در هنگام استفاده از این دستگاه در حالت باز و یا در حین باز کردن آن، اختلالی در صفحه نمایش این گوشی ایجاد نخواهد شد و تصاویر را کاملاً یکپارچه به نمایش می گذارد. در هنگام تماشای صفحه نمایش این گوشی با زاویه 50درجه و یا کشیدن انگشت در ناحیه ی تا شدن این صفحه نمایش، یک فرو رفتگی بسیار کوچک و نوار مانندی در این ناحیه احساس خواهد شد.

این گوشی در حالتی که باز شده باشد، ابعادی در حدود 6.9×117.9×160.9میلی‎متر دارد و وزن این گوشی 263 گرم می باشد که با توجه به سبک طراحی خاصی که از آن بهره می برد، نسبتاً دستگاهی سنگین وزن محسوب می شود. این دستگاه از قابلیت Samsung Dex نیز برخوردار است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. ای گوشی از یک سنسور اثر انگشت نیز برخوردار است که در لبه ی قاب این گوشی نصب شده است. این سنسور از سرعت و دقت عمل بسیار خوبی برخوردار است. از این سنسور می توانید به عنوان یک قابلیت بیومتریک برای باز کردن قفل صفحه نمایش و یا انجام تأییدهای هویتی دیگر استفاده نمائید.

یکی دیگر از ویژگی هایی که ارائه‎ ی آن در این دستگاه مورد انتظار بود، ضد آب بودن این گوشی می باشد که متأسفانه از آن بی بهره است و این دستگاه استاندارد ضد اب بودن را ندارد که برای دستگاهی با برچسب قیمتی 2000 دلار می تواند مقداری ناامید کننده به نظر برسد. همچنین این نکته را باید مد نظر قرار داد که علت نبود چنین استانداری می تواند سبک خاص طراحی این دستگاه باشد که منجر به ایجاد موانعی در مسیر ضد آب ساختن این دستگاه شده است. یکی دیگر از نکاتی که در این گوشی می توان به آن اشاره کرد، باز و بسته شدن راحت آن است. در تست‎هایی که توسط شرکت سامسونگ منتشر شده است به خوبی می توان دریافت که مفصل این دستگاه بسیار به راحتی باز و بسته می شود و کاملاً روان و قابل اعتماد است و جایی برای نگرانی وجود ندارد.

این دستگاه برای کاربرانی که به دنبال خرید گوشی متفاوتی هستند و با قیمت آن مشکلی ندارند نسبتاً مناسب است و قابلیت‎های خوبی را ارائه می کند. این گوشی نقشی انقلابی را در صنعت موبایل ایفا خواهد کرد و به همین دلیل بسیاری از کاربران به دنبال کسب تجربه ی کاربری با این دستگاه هستند. در ساخت این گوشی نقاط ضعفی نیز وجود خواهد داشت که یکی از آنها مربوط به ضد آب نبودن این دستگاه است که به آن اشاره کردیم  و نقطه ضعف دیگری که در این گوشی وجود دارد مربوط به سخت بودن تعمیرات این دستگاه است که در برخی موارد ممکن است چالش برانگیز باشد. این دستگاه به واسطه ی طراحی خاصی که از آن برخوردار است، در صورت ایجاد مشکل سخت افزاری ممکن است هر تعمیرکاری از عهده ی تعمیر آن برنیاید.

صفحه نمایش

 

نقد و بررسی گوشی تاشو  Samsung Galaxy Fold

همانطور که در بخش طراحی این دستگاه به آن اشاره کردیم، این گوشی از دو صفحه نمایش بهره می برد. یکی از این صفحه نمایش ها که از عرض کمتری برخوردار است و صفحه نمایش دوم این دستگاه که در داخل آن تعبیه شده است و در صورت باز شدن آن در پیش روی کاربر قرار می گیرد. صفحه نمایش اول این دستگاه که در حالت تاشده در دسترس کاربر قرار می گیرد 4.7اینچ است و از نوع Super AMOLED می باشد و رزولوشن آن 1680×720 است. نسبت تصویر در این صفحه نمایش 21 به 9 است. صفحه نمایش این گوشی در حالت تاشده نمی تواند چندان تجربه ی کاربری عادی و آزادانه ای را در اختیار کاربر قرار دهد.

پس از باز کردن بدنه ی این گوشی، صفحه نمایش کم عرض و 4.7 اینچی به پشت این دستگاه منتقل شده و بخشی از قاب پشتی آن را تشکیل خواهد داد. پس از باز شدن این دستگاه، با یک صفحه نمایش 7.3 اینچی روبرو خواهید شد که از نوع Dynamic AMOLED است و رزولوشن 2152×1536 را به کاربر ارائه می کند. نسبت تصویر در این صفحه نمایش 16 به 10 است و از تراکم پیکسلی 414پیکسل در هر اینچ برخوردار است. این صفحه نمایش از قابلیت HD+ نیز پشتیبانی می کند. همچنین نسبت صفحه نمایش این گوشی به بدنه ی آن در حالت باز شده چیزی حدود 85.7% است.

یکی از مواردی که شرکت سامسونگ به آن نپرداخته است، تجهیز بودن یا نبودن صفحه نمایش های این دستگاه به Gorilla Glass است. البته در تست های انجام شده مشخص شد که صفحه نمایش این دستگاه در برابر خراشیدگی مقداری حساس است به همین دلیل در صورت تهیه ی این دستگاه حتماً از محافظ صفحه نمایش استفاده کنید. هر دو نمایشگر مورد استفاده در ساخت این دستگاه از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند و تصاویر را واضح و شارپ در اختیار کاربر قرار می دهند، به همین دلیل وب گردی و تماشای فیلم با این دستگاه لذت بخش خواهد بود. قسمت وسط نمایشگر که محل تاشدن این گوشی است و لولا در آن ناحیه تعبیه شده است، در حالت عادی قابل مشاهده نیست، اما اگر با دقت و زاویه دید حدود 45 درجه به این ناحیه نگاه کنید ممکن است محل قرارگیری لولا را مشاهده نمائید.

یکی دیگر از نکات مثبتی که صفحه نمایش این گوشی از آن برخوردار است، روشنایی خوبی است که ارائه میدهد. هر دو صفحه نمایش مورد استفاده در این دستگاه از میزان روشنایی بسیار مطلوبی برخوردارند و همین امر سبب می شود تا استفاده از این دستگاه در فضاهای باز و تحت تابش نور بسیار راحت باشد و محتوای صفحه نمایش به راحتی قابل مشاهده باشد. این نکته سبب شده است تا این دستگاه برای کاربرانی که کیفیت صفحه نمایش برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است، مناسب باشد. این دستگاه برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال گوشی هوشمندی هستند که از صفحه نمایش کوچکی برخوردار باشد و در عین حال نیز بتواند نقش یک تبلت را ایفا کند، مناسب است.

سیستم عامل


نقد و بررسی گوشی تاشو  Samsung Galaxy Fold

این دستگاه به صورت پیش فرض مجهز به نسخه شماره ی 9 از سیستم عامل اندروید است که به آن Android 9 Pie نیز گفته می شود. این گوشی هوشمند را می توان گجتی با قابلیت تبلت و گوشی خوشمند در نظر گرفت که با این توصیفات می تواند تجربه ی کاربری مناسبی را به کاربر منتقل کند. سیستم عامل استفاده شده بر روی این دستگاه از سرعت بسیار خوبی برخوردار است. شرکت سامسونگ نیز تغییراتی خاص را در سیستم عامل این دستگاه اعمال کرده استتا کاربران بتوانند از هر دو صفحه نمایش این دستگاه بهترین بهره را ببرند. مثلاً یکی از بهینه سازی‎هایی که بر روی سیستم عامل این گوشی صورت پذیرفته است، با نام App Continuity معرفی شده است که به لطف بهره مندی از آن، این دستگاه می تواند میان هر دو حالت گوشی هوشمند و تبلت به سرعت بسیار بالایی جهش نمایش و وضعیت خود را با بالاترین سرعت و در کمترین زمان ممکن با صفحه نمایش دستگاه مطابقت دهد. مثلاً اگر در حال استفاده از نرم افزار Google Map در حالت بسته بودن گوشی هستید و در همین حین اقدام به باز کردن گوشی کنید، محتوای نرم افزار Google Map به سرعت خود را با صفحه نمایش 7.3اینچی مطابقت می دهد. البته نمی توان این نکته را کتمان کرد که در هنگام استفاده از این دستگاه باگ هایی نیز به چشم خواهد  خورد که البته قابل چشم پوشی هستند و چندان آزاردهنده نخواهند بود.

یکی دیگر از بهینه سازی هایی که در این دستگاه شاهد آن هستیم، امکان اجرای سه نرم افزار به صورت همزمان است. هنگامی که این دستگاه را به حالت تبلت دربیاورید این امکان فراهم می شود تا سه نرم افزار را اجرا کنید و به صورت همزمان با هر سه در تعامل باشید. این ویژگی می تواند تجربه ی کاربری بسیار منحصر به فردی به شمار آید و قدمی رو به جلو در جهت اجرای همزمان برنامه ها بر روی گوشی یا همان مولتی تسکینگ باشد. همچنین این گوشی از قابلیت      Samsung DEX نیز برخوردار است که این امکان را فراهم می کند تا بتوانید این دستگاه را به یک صفحه نمایش بزرگتر متصل کرده و از اندروید نسخه ی دسکتاپ استفاده نمائید. همچنین هنگام اتصال این گوشی به یک صفحه نمایش بزرگتر می توانید از آن به عنوان یک تاچ پد استفاده نمائید. در مجموع سیستم عامل این گوشی برای استفاده ی ساده تر کاربران بسیار بهینه شده است و شرکت سامسونگ در این زمینه عملکرد بسیار مطلوبی را داشته است.

نرم افزارهای پرکاربرد مانند واتس‎اپ، تلگرام و اینستاگرام بدون هیچ گونه مشکلی در این گوشی قابل نصب و استفاده هستند. این نرم افزارها هم در حالت تاشده و هم در حالت باز قابل اجرا هستند و اختلالی در عملکرد آنها ایجاد نخواهد شد. این نرم افزارها به راحتی و با سرعتی بالا و روان در این گوشی قابل اجرا هستند. یکی از عواملی که در اجرای روان نرم افزارها این دستگاه را یاری می کند می توان به رم و پردازنده ی قدرتمند این دستگاه اشاره کرد که موجب بهبود عملکرد این دستگاه شده است. در مجموع این گوشی را می توان دستگاهی با بستر نرم افزاری مطلوبی دانست که برای انجام فعالیت‎های روزمره بسیار مناسب است. همچنین شرکت سامسونگ سیستم عامل این دستگاه را کاملاً منطبق با سبک طراحی آن همگام کرده است تا بهترین تجربه ی کاربری را در اختیار کاربران قرار دهد.

سخت افزار


نقد و بررسی گوشی تاشو  Samsung Galaxy Fold

این دستگاه به دلیل طراحی منحصر به فرد و برچسب قیمتی 2000 دلاری که دارا می باشد، می توان دریافت که از سخت افزاری نسبتاً قدرتمند بهره می برد و به راحتی می تواند حس استفاده از دستگاهی لوکس را به کاربران القا کند. این دستگاه به موجب طراحی خاصی که دارد، باید از یک صفحه نمایش خاص، پردازنده  و رم بسیار قدرتمندی برخوردار باشد تا بتوان فعالیت های نرم افزاری را به صورت هرچه روان تر انجام دهد. پردازنده ای که به عنوان قلب تپنده ی این دستگاه برای آن در نظر گرفته شده است تراشه ی اسنپدراگون 855 می باشد که توسط شرکت کوالکام ساخته شده است. این پرندازنده طی یک فرآیند 7نانومتری ساخته شده است و از هشت هسته ی مرکزی برخوردار می باشد. تمامی هشت هسته ی این پردازنده از نوع Kyro 485 هستند که از نظر فرکانس پردازشی به سه دسته تقسیم می شوند.

دسته ی اول از چهار هسته ی پردازشی با فرکانس پردازشی 1.78گیگاهرتز برخوردار است. دسته‎ی دوم از دو هسته ی پردازشی تشکیل شده است که فرکانس پردازشی آن 2.42گیگاهرتز است و دسته ی سوم نیز مانند دسته ی دوم از دو هسته ی پردازشی برخوردار است و فرکانس پردازشی آن نیز 2.84گیگاهرتز است. همچنین این دستگاه از پردازنده ی گرافیکی آدرنو 640 بهره می برد که وظیفه ی انجام پردازش های گرافیکی را برعهده دارد. شرکت سامسونگ در ساخت این دستگاه از یک رم 12گیگابایتی استفاده کرده است که این دستگاه را در اجرای فعالیت های مالتی تسکینگ و مدیریت تسک ها بسیار قدرتمند کرده است. حافظه ی داخلی این دستگاه نیز که برای ذخیره کردن اطلاعات کاربر در نظر گرفته شده است، 512 گیگابایت می باشد. همچنین لازم به ذکر است که این دستگاه از اتصال حافظه ی جانبی پشتیبانی نمی کند.

دوربین

شرکت سامسونگ در ساخت این دستگاه به طور کلی شش عدد دوربین را مورد استفاده قرار داده است. ای گوشی در هر دو حالت باز یا بسته، دوربین اصلی آن از سه لنز تشکیل شده است که به صورت عمودی در قاب پشت این دستگاه به چشم می خورند. این سه لنز هر کدام وظیفه ای را برعهده دارند. لنز اول این دستگاه از نوع Wide است و دارای رزولوشن 12مگاپیکسلی می باشد. لنز دورم از نوع Telephoto است که همانند لنز اول از یک سنسور 12مگاپیکسلی برخوردار است. لنز سوم این دستگاه نیز از نوع Ultra Wide بوده و از یک سنسور 16مگاپیکسل برای این نوع تصویربرداری استفاده شده است. لنز Wide و Telephoto از فوکوس خودکار دو مرحله ای، لرزشگیر اپتیکال، زوم دو برابری، عکسبرداری با زاویه دید گسترده، عکاسی به صرت پرتره، بهره می برند. دیافراگم لنز Wide از F/1.5 تا F/2.4 در نظر گرفته است و لنز Telephoto نیز دارای دیافراگم F/2.4 می باشد. همچنین دیافراگم لنز Ultra Wide این دستگاه نیز F/2.2 است. همچنین با استفاده ار دوربین این دستگاه می توان ویدیوهایی با کیفیت 4K و نرخ تصویر 60فریم بر ثانیه به ثبت رساند. همچنین از یک فلاش LED برای پشتیبانی از این لنزها در فضاهای تاریک استفاده شده است که دقیقاً در قسمت پایین این لنزها تعبیه شده است. دوربین این دستگاه در محیط هایی که از نور مناسبی برخوردار هستنذ، عملکرد مناسبی دارد. در محیط هایی که از نور خوبی برخوردارند و یا در فضاهای باز، تصاویری که توسط دوربین اصلی این گوشی ثبت می شوند از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و تصاویر دارای جزئیات مطلوب و رنگ ها به صورت شاداب در تصویر به ثبت می رسند. عکس هایی که به صورت پرتره در شرایط نوری مناسب ثبت شوند نیز از کیفیت مطلوبی برخوردارند و تفکیک سوژه و فضای پشت سوژه به خوبی انجام می پذیرد. در شرایط نوری کم و یا تاریک، تصاویر ثبت شده با این گوشی از کیفیت نسبتاً خوبی برخوردار هستند اما طبیعیست که این تصاویر از نویز بیشتری برخوردارند و رنگ ها نیز مقداری شادابی خود را از دست می دهند. اما در مجموع کیفیت تصاویر در سطح قابل قبولی قرار دارد.


نقد و بررسی گوشی تاشو  Samsung Galaxy Fold

دوربین سلفی این دستگاه نیز در حالتی که بسته باشد از یک لنز 10 مگاپیکسلی برخوردار است که قابلیت فوکوس خودکار را داراست و دیافراگم آن F/2.2 است ک همی تواند تصاویری با قابلیت HDR به ثبت برساند. همچنین با این دوربین می تواند به ضبط ویدیو با کیفیت 4K و نرخ تصویر 30فریم بر ثانیه پرداخت. اما پس از باز کردن این گوشی و تبدیل آن به تبلت، با دو عدد دوربین سلفی مواجه خواهید شد که یکی از آنها 10 و دیگری 8مگاپیکسلی هستند. دیافراگم هر کدام از این لنزها نیز به ترتیب F/2.2 و F/1.9 است. لازم به ذکر است که هر دو لنز سلفی این دستگاه از نوع Wide هستند. عملکرد دورین سلفی این دستگاه در حالت بسته بود گوشی، بسیار خوب و است و تصاویری با کیفیت مناسب را به ثبت می رساند. همچنین این لنز برای انجام مکالمه ی تصویری نیز از کیفیت مناسبی بهره می برد. پس باز کرد این گوشی لنزهای 10 و 8 مگاپیکسلی آن فعال خواهند شد که وضعیت تصویر برداری را از حالت قبل نسبتاً با بهبودهایی همراه می کنند. در مجموع دوربین های سلفی این دستگاه همانند دوربین های اصلی آن از کیفیت خوبی برخوردارند و می توان تصاویری با کیفیت را به کمک آنها به ثبت رساند. این دستگاه از نظر دوربین، دستگاهی بسیار با کیفیت است و تجربه ی کاربری بسیار مطلوبی را برای کاربران به ارمغان می‎آورد. این دستگاه برای افرادی که دوربین برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است، می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

باطری و شارژدهی

شرکت سامسونگ در ساخت این دستگاه از یک باطری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4380میلی‎آمپرساعت استفاده کرده است که وظیفه ی تأمین انرژی این دستگاه را برعهده دارد. این دستگاه به دلیل طراحی خاصی که دارد و بهره مندی آن از دو صفحه نمایش با ابعاد متفاوت، میزان شارژدهی آن به نحوه ی استفاده ی کاربر بسیار وابسته است. در صورتی که کاربر از این دستگاه در حالت بسته استفاده کند و بیشتر فعالیت های خود را با صفحه نمایش کوچکتر انجام دهد، این باطری به راحتی چیزی در حدود 2 روز برق مصرفی این دستگاه را تأمین خواهد کرد. اما در صورتی که از این دستگاه بیشتر در حالت تبلت استفاده شود و صفحه نمایش بزرگ آن در جریان قرار گیرد، باطری می تواند حداکثر تا 1 روز برق مورد نیاز این دستگاه را تأمین کند. همچنین موارد دیگری مانند اجرای برنامه های سنگین، بازی کردن و موارد دیگر نیز می تواند بر مصرف باطری و میزان شارژدهی این دستگاه تأثیر بگذارد.

در مجموع می توان بیان داشت که توان شارژدهی باطری این دستگاه نسبتاً متعادل است. همچنین این دستگاه از قابلیت شارژ سریع و یا Fast Charge پشتیبانی می کند. این دستگاه به همراه یک شارژر اصلی به قدرت 15وات به بازار عرضه خواهد شد. به واسطه ی بهره مندی این دستگاه از قابلیت Fast Charge، باطری این گوشی در مدت 120 دقیقه از صفر تا صد شارژ می شود. همچنین این دستگاه از قابلیت شارژ سریع 15واتی به صورت بی سیم نیز پشتیبانی می کند. این دستگاه از قابلیت شارژ بی‎سیم معکوس 9واتی نیز برخوردار است که به موجب این ویژگی با قرار دادن این دستگاه بر روی پد شارژ بی سیم، شاهد شارژ شدن باطری پد شارژ نیز خواهیم بود. همچنین با نزدیک کردن قاب گوشی که از قابلیت شارژ بی سیم پشتیبانی می کند به پشت Galaxy Fold، امکان شارژ آن دستگاه فراهم می شود.

جمع بندی

این گوشی با سبک خاصی که برای طراحی آن در نظر گرفته شده است، بسیار منحصر به فرد است. این دستگاه به دلیل ویژگی خاصی که دارد از قیمت نه چندان مقرون به صرفه ای برخوردار شده است. همین امر می تواند تهیه ی این دستگاه را برای اغلب کاربران مشکل کند. اما به هر ترتیب این دستگاه یک گوشی هوشمند انقلابی در صنعت گوشی های هوشمند به حساب می آید. این دستگاه برای کاربرانی که به دنبال گوشی هوشمند منحصر به فردی هستند و با قیمت آن مشکلی ندارند بسیار مناسب است. شما میتوانید قیمت گوشی سامسونگ را در سایت ایمالز مشاهده نمایید.


نظرات کاربران