نقد و بررسی تخصصی آیفون 11

نقد و بررسی تخصصی آیفون 11

در رویداد دهم سپتامبر شاهد آن بودیم که برند apple از مدل جدید iphone 11 را با ویژگی‌های سخت‌افزاری متفاوت به نسبت قبل، پرده‌برداری کرد. حال نسل جدید این اسمارت فون در سال جدید رونمایی شده که iphone11 نام دارد و در مجموعه سه‌‌تایی تولیدات امسال، مدل اقتصادی محسوب می‌شود ولی با این حال ویژگی‌های بسیار خوبی دارد که ارزش خرید آن را با توجه به قیمت 699 دلاری آن بالا می‌برد. در این بخش به بررسی بیشتر ابعاد مختلف iphone11 می‌پردازیم که مدل اقتصادی تولید شده در سال تولیدی جدید برند apple می‌باشد و قیمت کمتری به نسبت قبل دارد و این اختلاف قیمت حدودا 50$ است.

طراحی و ظاهر iphone11

از آنجایی که مدل iphone11 برندapple جایگزینی مستقیم برای مدل مشابه سال گذشته یعنی iphone XR است، از نظر ظاهری و طراحی نیز شباهتی بسیار زیاد به این مدل دارد. نوآوری زیادی در طراحی این مدل جدید صورت نگرفته و همچنان از notch بزرگ استفاده شده است . ابعاد نمایشگر این مدل جدید 6.1inch است که بخش بالایی آن دارای حاشیه است و دوربین true depth و face ID درون آن قرار گرفته است. باتوجه به مدرن بودن این مدل انتظار می‌رفت apple طراحی ظریف‌تر و کم‌حاشیه‌تری را برای iphone11 درنظر بگیرد. این اسمارت فون جدید درمقایسه با پرچمدارن کم‌حاشیه مثل Samsung galaxy note10 و oneplus7 pro سربلند بیرون نمی‌آید. درباره دو مدل دیگر جدید 2019 باید گفت که ابعاد نمایشگر iphone11 pro معادل با 5.8inch و نمایشگر iphone11 pro max دارای ابعاد 6.5inch می‌باشد. همانطور که ذکر شد طراحان apple ترجیح دادند تغییرات و خلاقیت را در قسمت‌های دیگر iphone11 خرج کنند و هیچ نوآوری و تغییری در ضخامت حاشیه و طراحی کم‌حاشیه نمایشگر صورت نگرفته است. در دست داشتن iphone11 حس داشتن یک اسمارت‌فون premium را القا می‌نماید. این اسمارت‌فون مدرن دارای استاندارد IP68 است به این معنا که توانایی مقاومت در برابر آب به مدت 30 دقیقه در عمق دومتری را دارد. این اسمارت‌فون همچنین طراحی ضد غبار دارد.


نقد و بررسی تخصصی آیفون 11

یکی از نقاط قوت طراحی iphone11 باتوجه به گلس شیشه‌ای پشت که قابلیت دفع اثرانگشت ندارد و premium بودن آن، داشتن تنوع رنگی بالا در قالب شش رنگ است که برای هر سلیقه‌ای مناسب است اما درباره طراحی دوبین‌ها اینطور نیست و طراحی و چیدمان دوربین روی قاب چندان چشم‌نواز و زیبا به نظر نمی‌رسد. ظاهر غیر متعارف دوربین‌ها درکنار استفاده از ماژل با قطر زیاد از جمله موارد ناامید کننده در ایده طراحی iphone11 است ولی با این همه باید گفت که این اسمارت‌فون به نسبت اقتصادی بودن و پایه بودن طراحی‌اش، از ویژگی‌های بسیارخوبی در سطح اسمارت‌فون‌های پرچمدار و قوی موجود در بازار دیجیتال برخوردار می‌باشد. این اسمارت‌فون جدید با تکنولوژی‌های تازه‌ای که در آن بکارگیری شده صرف نظر از طراحی ماژول و دوربینش، بهترین اسمارت‌فون اقتصادی تولید شده است که امکانات مناسبی دارد و بیشترین انتقادات هم طراحی ماژول و دوربین آن وارد شده است. از برند محبوب و موفقی مثل apple انتظار داشتیم از طراحی مدرن‌تر و باریک‌تر برای بخش ماژول دوربین استفاده نماید اما مثل‌اینکه نظر طراحان این برند با ما یکی نیست و علاقه بسیاری به کارگذاری دوربین‌های پشتی با ماژول ضخیم دارند. این علاقه به خوبی در هرنسل جدیدی از تولیدات این برند مشهور است پس با این وجود می‌توانیم iphone XR را از این لحاظ بهتر از iphone11 بدانیم.


نقد و بررسی تخصصی آیفون 11

از نظر سیستم صوتی بکارگیری شده در iphone11 نیز باید گفت که در آن از اسپیکرهای استریو استفاده شده است که برای چنین اسمارت‌فونی کیفیت صدای بسیار مطلوب و مناسبی را ارائه می‌دهد البته اگر بخواهیم در مقام مقایسه به آن نگاه کنیم باید بگوییم که کیفیت این اسپیکرها به اندازه Samsung  galaxy note10 plus نیست اما صدادهی آن خوب و مناسب است و نیازهای کاربر را به خوبی پوشش می‌دهد.

طبق روال تولیدات گذشته iphone، در طراحی iphone11 نیز شاهد استفاده از بدنه‌ای از جنس فلز هستیم که در بخش بالای صفحه نمایش دارای ناچ عریض است. در بخش زیرین نیز شاهد وجود دو شیار هستیم که یکی از آنها محل قرارگیری بلندگوهاست و دیگری به‌خاطر جنبه زیبایی بیشتر اسمارت‌فون تعبیه شده است.

طراحی قاب پشتی اما شباهت زیادی به تولیدات اسبق این برند ندارد و شاهد استفاده از بدنه مات و چیدمان و ساختار دوربین‌ها به شکل مربع هستیم. محل قرارگیری آرم apple نیز تغییراتی به نسبت قبل داشته است.

درگاه ارتباطی در بخش زیرین همچنان همان لایتنینگ است و تغییری به نسبت تولیدات قبلی apple نداشته است درحالی که طبق تولیدات جدید این برند مانند ipad pro و یا macbook سال جدید انتظار داشتیم شاهد استفاده از درگاه USB type C بجای لایتنینگ باشیم. امید است که این برند درتولیدات بعدی خود این درگاه را جایگزین کرده و بیشتر با تغییرات دنیای تکنولوژی همراه باشد.

صفحه نمایش


نقد و بررسی تخصصی آیفون 11

صفحه نمایش بکارگیری شده در IPHONE11 از بخش‌های ناامیدکننده طراحی آن است چراکه ابعاد آن 6.1INCH است و کیفیت بسیار کمتری در مقایسه با محصولات هم‌رده خودش نظیر oneplus7 pro با قیمت کمتر و نمایشگر بزرگتر با ابعاد 6.67inch و رزولوشن تصویر 1440*3120pixel دارد و تراکم پیکسلی آن معادل با 516PPI می‌باشد. این نمایشگر بسیار باکیفیت معمولا در اسمارت‌فون‌های قوی و پرچمدار مورد استفاده است. این درحالی است که در Iphone11 از صفحه نمایشی با رزولوشن 828*1792pixel استفاده شده که کیفیت HD دارد و تراکم پیکسلی آن 326PPI است. ابعاد این نمایشگر نیز 6.1inch است که درمقایسه با oneplus7 pro هم ابعاد کوچکتری دارد هم  روشنایی و وضوح نمایش تصویر آن کمتر است. ناگفته نماند که چنین ویژگی‌هایی برای اسمارت‌فونی مثل iphone11 که ورژن اقتصادی است مناسب است و طبیعی است که اجزایی با کیفیت فوق‌العاده نداشته باشد اما با توجه به قیمت حدود 700$ آن بهتر بود از صفحه‌نمایش بهتری استفاده شود. ممکن است از لحاظ رزولوشن نمایشگر oneplus7 pro بهتر از iphone11 باشد ولی باید درنظر بگیرید که صفحه‌نمایش hd RETINA سطح روشنایی 600NITS دارد که برای یک مدل اقتصادی عدد قابل توجهی است و از مزایای آن محسوب می‌شود. در یک بررسی کلی باید گفت که برند APPLE برای محصول IPHONE11 که مدل اقتصادی جدید اقتصادی این برند است از نمایشگر خوب و با کیفیتی استفاده شده است که نباید آن را با محصولات مشابه در سایر برندها قیاس کرد چراکه درنوع خودش باکیفیت و مطلوب است.

سیستم تصویربرداری و دوربین IPHONE11

سیستم تصویربرداری و دوربین‌های پشتی این گوشی شامل دوعدد دوربین باکیفیت 12mP یکی با لنز معمولی و دیگری ULTRA WIDE است که زاویه دید 100 درجه‌ای را نسبت به سوژه برای کاربر فراهم می‌آورد. به طور کلی نوع دوربین و کیفیت آن از مزایای طراحی این اسمارت فون حساب می‌شود هم‌رنگ بودن بخش برجستگی دوربین با بدنه ظاهری طبیعی‌تر به آن بخشیده و رنگ مشکی آن نیز زیبایی منحصربفردی دارد اما خیلی سلیقه‌ای است و قرار دادن دوربین‌ها درچنین فضای مربعی شکل بزرگی روی قاب پشتی ایده همه پسندی به نظر نمی‌رسد.

برنامه دوربین بکارگیری شده در iphone11 با وجود بهبودها و پیشرفت‌هایی که داشته بازهم به پای برنامه‌های دوربین رقبای اندرویدی خود نمی‌رسد. امکانات ساده‌ای مانند جابجایی بین دوربین پشتی و سلفی با کشیدن صفحه یا کار کردن با حالت شب با یک دست در آن وجود ندارد. گلایه کاربران iphone درباره محصولات اخیر این برند بیشتر روی بد بودن کیفیت تصاویر ثبت شده در شرایط نوری ضعیف متمرکز بوده از این رو این برند معروف در محصولات جدید خود حالت شب را به صورت هوشمند و خودکار قرار داده است تا از این نظر از اسمارت‌فون‌های قدر samsung و google عقب نباشد.

از ویژگی‌های جذاب دیگ دوربین این اسمارت فون داشتن حالت پرتره برای تصویر برداری و حالت high-exposure است که سبب ثبت تصاویر واضح‌تر می‌شود.


نقد و بررسی تخصصی آیفون 11

یکی از تغییراتی که به زودی و بدون کوچکترین تغییر در ظاهر دوربین در برنامه دوربین اسمارت‌فون جدید apple محقق می‌شود فناوری deep fusion است و به این صورت کارمی‌کند که پیش از لمس و فشردن شاتر، به صورت خودکار هشت عکس را ثبت می‌نماید و با مطابقت دادن بهترین پیکسل‌های به ثبت رسیده تصاویری با اکسپوژر طولانی‌تر به ثبت می‌رساند. این ادعا بسیار بزرگ و متحول کننده است که توسط پردازشگرهای تصویری قوی تراشه A13 محقق می‌شود.

بهبود عمده در دوربین iphone 11 به نسبت محصولات اسبق را می‌توان بهبود حالت شب آن دانست که تغغیرات و ارتقاء آن کاملاً در تصاویر به ثبت رسیده با سه مدل جدید iphone مشهود است. این حالت شب خودکار می‌تواند به صورت اتوماتیک نور محیط را ارزیابی کند و در صورت لزوم حالت شب را فعال نماید تا بهترین تصاویر با بهترین کیفیت به ثبت برسد. استفاده از لنز ultra wide در دوربین پشتی Iphone 11 نیز سبب شده زاویه دید ما نسبت به سوژه پیش‌رو حدود 120 درجه باشد و این دوربین قابلیت تشخیص هوشمند نیز دارد یعنی با ارزیابی صحنه و سوژه در صورتی که تشخیص دهد استفاده از لنز ultra wide برای شما مناسب‌تر است آنرا پیشنهاد می‌دهد. در زمان جابجایی بین لنزهای دوربین متوجه اندکی تأخیر شدیم که البته از نظر پردازشی کاملاً طبیعی است و در اکثر اسمارت فون‌ها مشاده شده است چراکه تعویض لنز و پردازش تصویر با لنز دیگر نیاز به اندکی زمان دارد. درباره لنزultra wide باید بدانید که سبب ایجاد افکت‌های غیرواقعی می‌شود پس اگر به این نوع افکت علاقه‌مند نیستید از آن استفاده نکنید. لازم به ذکر است که لنز telephoto نیز از iphone11 حذف شده که همین یکی از دلایل اقتصادی بودن آن به نسبت دو مدل دیگر است.


نقد و بررسی تخصصی آیفون 11

دوربین سلفی نیز به نسبت نسل‌های پیشین در iphone11 بهبودهای قابل توجهی داشته که از جمله ایت تغییرات قابلیت ثبت فیلم با کیفیت 4K است و همچنین این دوربین می‌تواند فیلم‌های slowmotion نیز ثبت کند که از آن تحت عنوان اسلوفی یاد می‌شود.

باتری با بازده بیشتر و کیفیت بهتر

طبق ادعای برند سازنده iphone11، این مدل به نسبت مدل مشابهش در سال گذشته یعنی iphone XR میزان بازدهی بیشتر یک ساعته دارد اما در تحقیقات انجام شده دریافتیم که ظرفیت باتری بکارگیری شده در این مدل جدید مشابه مدل سال گذشته معادل با 3110mah است پس با توجه به ادعای بازدهی بیشتر این باتری در iphone11، باید انتظار داشته باشیم بهبودهایی درجهت افزایش بازده و هوشمندسازی آن صورت گرفته باشد.

در یک مقایسه کلی باید بگویم که برند samsung با شروع سال جدید و عرضه مدل‌های جدیدش در هرسال، ظرفیت باتری‌های بکارگیری شده حتی در اسمارت‌فون‌های میان‌رده را نیز بالا می‌برد. اما باید توجه داشته باشیم که ظرفیت 3110mah برای محصولی با سخت افزار iphone11 و امکانات بکارگیری شده در آن بسیار مناسب است و نباید فراموش کرد که این مدل اقتصادی تولیدات امسال apple است پس افزایش ظرفیت باتری چیزی جز افزایش هزینه در برنمی‌داشته است. ارتقاء ظرفیت باتری در محصولات iphone هرسال نیست و هر چند سال یکبار اتفاق می‌افتد پس با این توضیح بهتر است بدانید که با وجود ارتقاء باتری که سال پیش رخ داد، این انتظار در تولیدات امسال دور از انتظار است. میزان بازدهی باتری و زمان شارژ نگاه‌داشتن آن بسیار مهم است و ارتقاء یافتن آن امری مهم در تولیدات جدید هر برندی محسوب می‌شود. در iphone11 به نسبت سال قبل 1 ساعت افزایش زمان نگاه‌داری شارژ داشتیم که شاید زمان زیادی نیست اما با توجه به تغییر نکردن ظرفیت باتری و سخت افزار بکارگیری شده در این اسمارت فون، بازده مناسبی دارد و مورد رضایت کاربران است.

قیمت iphone11 و جمع‌بندی

اسمارت فون تازه‌وارد و تازه‌نفس iphone11 مدل اقتصادی تولید شده برند apple در سال 2019 میلادی است که با توجه به بهبودها و امکانات بسیار خوبی که دارد قیمت به‌صرفه‌ای دارد و حتی به نسبت محصول مشابهش در سال گذشته یعنی iphone XR نیز قیمت کمتری دارد و شما با 50$ کمتر می‌توانید با پرداخت 699$ این اسمارت فون جدید را خریداری نمایید. سطح قیمت آن در سطح پرچمداران قدر برندهای چینی است ولی در مقایسه اجمالی درمی‌یابیم که این اسمارت‌فون از هرنظر یک سر و گردن بالاتر است. در مقایسه با محصولات پیشین iphone اما باید گفت که این کاهش قیمت در برابر بهبود یکسری قابلیت‌ها را می‌توان هدیه برند apple به دوستداران و طرفداران دوآتیشه اسمارت‌فون‌های iphone دانست. اگر شمان نیز از طرفداران دوآتیشه اسمارت‌فون‌های iphone هستید و می‌خواهید به نسبت سایر مدل‌های iphone قیمت کمتری را پرداخت کنید و در عین حال ویژگی‌ها و امکانات به روزی را نیز دردسترس داشته باشیم باید بگوییم که iphone11 گزینه بسیارمناسبی برای شماست اما ناگفته نماند که در بین پرچمداران و رقبای باکیفیت اندرویدی محصولاتی وجود دارد که با قیمتی در همین حدود امکانات بیشتر و ارتقاء‌های بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. برند apple با وجود ارائه مدل‌های جدید در هر سال درباره بهبودهای عمده و تغییرات عمده در محصولاتش کوتاهی دارد البته این دلیلی بر بدبودن آن نیست ولی در کل برند apple در زمینه ایجاد تغییرات عمده و بهبودهای کلی‌تر مقداری کند عمل می‌کند. البته تغییرات مثبت محصولات جدید iphone به خصوص iphone11 را نباید نادیده گرفت. در این محصول شاهد ارتقاء کیفیت دوربین بودیم که تغییر بزرگی محسوب می‌شود و می‌تواند برای مدت‌ها  محصولات 2019 apple را به سر دسته اسمارت‌فون‌های پرچمدار از نظر دوربین تبدیل نماید.


نظرات کاربران