از زبان طبیعی هم می توانید استفاده کنید مثلا
"گوشی سامسونگ بین 1 تا دو میلیون"
ورود به ایمالز
ایمیل یا شماره تلفن همراه
رمز ورود
انصراف
عضویت لیست قیمت ثبت فروشگاه وبلاگ درباره ایمالز تماس با ما

۱۰ نکته مهم در هنگام خرید کردن به صورت اینترنتی

1398/5/20 - 5:09 بعد از ظهر

برای اینکه در زمان خرید اینترنتی مشکلی ایجاد نشود و با اطمینان از فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنید باید به مواردی دقت کنید در ادامه به ۱۰ مورد مهم از این موارد در زمان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی اشاره شده است. این موارد باید توسط خریدار رعایت شوند.

 

امروزه خرید از فروشگاه‌های اینترنتی رواج خوبی پیدا کرده است. به گونه ای که افراد زیادی برای تهیه لباس هم به صورت اینترنتی اقدام میکنند. و این زیاد شدن خرید اینترنتی باعث شده است، که فروشگاه‌های زیادی با قیمت های متعدد در هنگام جستجو برای کالایی خاص بیابید. نکنه اینجاست که کدام فروشگاه معتبر برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی است.

با رعایت یکسری نکات و دقت کردن به آنها می‌توان هنگام خرید اینترنتی فروشگاه و سایت معتبر را از بقیه فروشگاه‌هایی که اعتبار ندارند تشخیص داد و آن‌ها را جدا نمود و خرید اینترنتی امن تری را تجربه کنید. در ادامه مواردی که برای خرید اینترنتی از این نوع فروشگاه‌ها وجود دارد که توجه به آنها برای خرید شما ضروری است افرادی هم هستند که اقدام به ایجاد سایت ها و فروشگاه‌های غیر قانونی کرده و از این طریق کلاهبرداری می نمایند به مواردی که برای امن بودن خرید از فروشگاه‌های اینترنتی شما در نظر گرفته شده است توجه کنید.
اولین نکته شکل ظاهری یک فروشگاه اینترنتی و طراحی ظاهر آن است.

طرح و شکل که یک فروشگاه اینترنتی دارد تا حدودی معتبر بودن آن را نمایش می‌دهد. قاعدتا یک فروشگاه اینترنتی که می‌خواهد طولانی مدت در زمینه ای به مشتریان خود ارائه خدمات دهد طرح و شکلی مطلوب و زیبا برای خود تعریف می‌کند. در صورتی که یک سایت ظاهر معمولی داشته و کامل به نظر نیاید این نتیجه گرفته می‌شود که این سایت تازه شروع به کار کرده است و هنوز مشتری زیادی جذب نکرده است یا هنوز در مراحل آماده سازی سایت و یا به صورت یک سایت قلابی برای کلاهبرداری از مردم با هزینه ای کم و ظاهری ساده طراحی شده است. پس در ابتدا به شکل ظاهری سایتی که قصد خرید از آن را دارید توجه کنید و رابط کاربری آن و سایتی که به نظر ظاهر عجیب و کاملی ندارد را از لیست سایت‌های مورد نظر خود حذف کنید در اینجا ظاهر تازه به معنی متفاوت بودن نیست منظور سایتی است که باگ دارد و مورد پسند کاربران نمی باشد.

 

 

دومین نکته داشتن نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) است.

به سایت‌ها و فروشگاه های اینترنتی که خدمات خود را قانونی و غیر رایگان ارائه می‌کنند در ایران از جانب مرکز توسعه تجارت الکترونیک لوگویی مشخص تحت عنوان اینماد می‌دهند که هر سایتی برای ارائه خدمات یا فروش محصولات خود باید این نشان اینماد را داشته باشد. در این صورت مشخصات صاحب امتیاز سایت یا فروشگاهی که این نماد را دارد در معرض دید می‌باشد. و اگر مشتری با مشکلی از سوی اینگونه سایت‌ها مواجه شود اینماد اجازه شکایت از آن فروشگاه را به مشتری می‌دهد.

پس به سایتی و فروشگاه اینترنتی که اینماد را دارد تا حدود ۹۰ درصد می‌توان اعتماد کرد اما این نماد و دارا بودن آن توسط سایت یا فروشگاه اینترنتی به منزله بالا بودن کیفیت سرویس دهی نیست. در واقع این نشان قانونی بودن یک کار اینترنتی است و کیفیت خدمات انها را تضمین نمی‌کند.

اینکه چطور متوجه شویم یک کسب و کار نماد اینماد را دارد یا خیر فقط باید این لوگوی اعتماد الکترونیک را بیابید. وقتی که سایت یا فروشگاهی قوانین و مقررات مرکز توسعه تجارت الکترونیک را رعایت کند آنوقت لوگوی این  نماد از طرف این مرکز به آنها داده شده و سایت یا فروشگاه مورد نظر باید لوگو را در قسمتی از سایت که بهتر است فوتر باشد بگذارد به گونه ای که مشتریانی که قصد خرید از این سایت یا فروشگاه را دارند بتوانند این لوگو را مشاهده کنند. اما یک نکته مربوط به این موضوع است که این لوگو واقعی است یا نه. امکان کلیک کردن روی این لوگو وجود دارد یعنی اگر روی آن کلیک کنید به یکسری اطلاعات مثل تاریخ اعتبار آن و اطلاعات مربوط به صاحبان آن سایت یا فروشگاه می رسید. و همینطور امتیاز سایت هم قابل مشاهده است. و می‌توانید به قسمت ثبت شکایت به منظور ارائه نامناسب خدمات خرید از فروشگاه‌های اینترنتی پس از کلیک بر روی آن بروید. احتمال اینکه  افرادی هم فقط عکس این لوگو را در سایت خود برای فریب کاربران و اعتماد به داشتن این لوگو از سوی مشتریان خود قرار دهند نیز وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید مطمئن شده که سایت یا فروشگاه اینترنتی اینماد واقعی دارد قبل از خرید برای اطمینان روی لوگوی آن در سایت کلیک کرده و جزئیات آن را بررسی کنید.

 

سومین نکته وجود درگاه پرداخت امن است.

 

برای یک سایت یا فروشگاه اینترنتی وجود درگاه پرداخت رسمی اهمیت دارد و به هر میزان که این درگاه معتبر باشد چک کردن مبادله پول برای مشتری اگر به مشکل بخورد راحت است. امروزه دو درگاه پرداخت موجود است یه مورد درگاه پرداخت بانک که مورد تایید هستند و مورد بعد درگاه پرداخت واسط است. که درخواست راه انداختن آنها راحت تر از درگاه پرداخت بانک صورت می‌گیرد که این موضوع ضریب امنیت انها را هم کم‌می‌کند.
اینکه یک فروشگاه بخواهد درگاه واسط داشته باشد نیاز نیست که حتما نماد اینماد را داشته باشد اما اگر یک فروشگاه اینترنتی درگاه پرداخت بانک را بخواهد باید نماد اینماد را داشته باشد. پس درگاه پرداخت بانک در مقایسه با درگاه پرداخت واسط اعتبار بیشتری دارد و توصیه می‌شود که از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنید که درگاه پرداخت بانک مشخصی را داشته و از همه کارت‌های شتاب حمایت می‌کند.

چهارمین نکته: نظرات دیگر مشتریان درباره یک سایت یا فروشگاه اینترنتی است.

بهتر است زمانی که قصد خرید از یک فروشگاه اینترنتی را دارید ابتدا نظر مشتریان قبلی را درباره محصولات مشاهده کنید که برای این منظور به قسمت نظرات مشتریان یا شبکه‌های اجتماعی آن فروشگاه می‌توانید مراجعه کرده و آن‌ها را بررسی و دنبال نمایید. قطعا در جاهایی نظرات مشتریانی که قبلا از آن فروشگاه یا سایت خرید کرده اند برای راهنمایی شما درباره خرید از آن فروشگاه و نحوه ارائه خدمات و کیفیت آن مفید است.

 

پنجمین نکته: پشتیبانی در دسترس سایت یا فروشگاه اینترنتی است.

مورد بعدی از جهت اعتماد به یک سایت یا فروشگاه اینترنتی خدمات پس از فروش و پشتیبانی خریدها و رسیدگی به مسائل مشتریان است. برخی سایت‌ها یا فروشگاه‌های اینترنتی به صورت تلفنی پشتیبانی را انجام می‌دهند که اگر شماره تماس دارای اعتبار باشد به علت امن بودن یکی از موارد خوب پشتیبانی است. برخی سایت‌ها یا فروشگاه‌های اینترنتی پشتیبانی را هم به صورت اینترنتی با استفاده از برنامه‌هایی مثل تلگرام و واتس اپ انجام می‌دهند و یا با گفتگوی اینترنتی داخل سایت که از پلاگین‌های ورد پرس استفاده می‌کند.
بعضی از انواع پشتیبانی مثل گفتگو از طریق برنامه‌های پیام رسان درسا است که خیلی مورد قبول کاربران می باشد اما به صرف آنها نمی‌توان اطمینان به این گونه سایت‌ها یا فروشگاه‌های اینترنتی نمود. برای مثال اگر از فروشگاهی خرید کرده اید و فقط برای پشتیبانی از چت به وسیله  برنامه‌هایی مثل تلگرام استفادا کرده و با افراد پشتیبان ارتباط داشته اید و هیچ شماره تماسی از فروشگاه یا سایت ندارید در صورت عدم پاسخگویی این نوع پشتیبانی هیچ راه قانونی برای پیگیری مشکلات بعدی وجود ندارد چون شماره تماسی موجود نیست. پس به داشتن شماره تماس از فروشگاهی که قصد خرید از آن را دارید دقت کنید و این که این شماره‌های تماس چه به صورت خط ثابت و چه به صورت خط موبایل معتبر باشند.

ششمین نکته: قیمت محصولات

 

در صورتی که قصد خرید سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی را دارید بهتر است که قیمت محصول مورد نظر خود را با قیمت آن در بازار مقایسه کنید و ربطی به تایید اعتبار فروشگاهی که قصد خرید از آن را دارید ندارد. و فقط برای موفق بودن خرید خودتان است. در بسیاری مواقع قیمت محصولی در بازار آزاد به هر دلیلی از قیمت آن در فروشگاه‌های اینترنتی کمتر است. قیمت‌های کمتر را هم مد نظر داشته باشید چرا که ممکن است برای جلب توجه افراد و سو استفاده از آنها باشد. در صورتی که قیمت کالایی کمتر از قیمت در بازار و فروشگاه‌های دیگر باشد باید نسبت به اعتبار آن پیگیری کنید.

هفتمین نکته: دقت به توضیحات محصول مورد نظر

قبل از خرید حتما به مواردی که در توضیحات محصول ذکر شده است دقت کنید و آن ها را با دقت بخوانید تا اطمینان یابید که این محصول نیازهای شما را برآورده می‌کند. در اینگونه خریدهای اینترنتی اگر محصول مطابق نیاز و سلیقه شما نباشد و قبل از سفارش به آن توجه نکنید به مشکل خورده و در شرایط خوب محصول را مسترد کرده و آن را با پست برای فروشگاه فرستاده و مبلغ  پرداختی را پس از طی کردن روال اداری و کسر یا اضافه کردن تفاوت وجه دریافت می‌کنید یا کالایی دیگر را به جای آن مطابق با نظر خودتان تحویل می‌گیرید. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی  احتمال دارد که بازگشت کالا و استرداد وجه را قبول نکنند و چاره ای جز استفاده از محصول اشتباه ندارید پس توصیه می‌شود قبل از خرید جزئیات محصول را مطالعه و از خرید و تامین نیاز خود اطمینان حاصل کنید.

هشتمین نکته: هزینه ارسال محصولات

در صورتی که یک محصول فیزیکی می‌خرید توسط فروشگاهی که از آن خرید کردید باید ارسال شود. فرستادن کالا بر اساس مقررات هر سایت و فروشگاه اینترنتی که شما از آن خرید کردید صورت می‌گیرد. برخی فروشگاه‌های اینترنتی ارسال رایگان برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند برخی هزینه ارسال را از مشتری درخواست می‌کنند. بعضی فروشگاه‌های اینترنتی هزینه ای هم جهت بسته بندی روی فاکتور خرید مشتری منظور می‌کنند. برخی حدود قیمت برای ارسال رایگان دارند و مثلا خرید بیش از ۱۰۰ هزار تومان شامل ارسال رایگان توسط فروشنده می‌شود. و در غیر این صورت هزینه ارسال بر عهده مشتری خواهد بود. پس قبل از انجام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی مواردی را که این نوع فروشگاه‌ها برای ارسال دارند را در نظر بگیرید.

نهمین نکته: زمان ارسال محصولات

از جمله موارد مهم در خرید از فروشگاه‌های اینترنتی زمان آماده سازی و ارسال محصول است و چون ارسال این محصولات با پست پیشتاز انجام می‌گیرد بنابراین ظرف مدت دو روز سفارش ارسال می‌شود. و همینطور روزها و تاریخ‌های خرید از فروشگاه‌های اینترنتی هم مهم است و سرعت فروشگاه برای ارسال کالا هم باید در نظر گرفته شود. برخی فروشگاه‌ها آخر هفته‌ها ارائه خدمات ارسال را ندارند و اگر روز قبل از تعطیلات سفارش دهید آماده سازی و ارسال آن روز کاری بعد از تعطیلات خواهد بود . پس به روز و ساعت سفارش دهی مطابق با قوانین سایت یا فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید توجه داشته باشید. چون بر روی تحویل آن به شما موثر است.

 دهمین نکته: گارانتی، اصل بودن و قوانین تعویض محصولات

در خرید از فروشگاه‌های اینترنتی مواردی به صورت اصل بودن محصول،  بازگشت کالا به مدت ۱ هفته، استرداد وجه و ... وجود دارد اما اینکه این موارد چقدر صحت دارند باید بررسی نمود. برای بررسی درستی این موارد و آگاهی از حق و حقوق خود به عنوان مشتری باید ضوابط گارانتی و بازگشت کالا و وجه را بدانید و از قوانین فروشگاه مورد نظر خود در این زمینه مطلع باشید. اگر کالایی که سفارش داده اید از نظر رنگ با کالای دریافتی متفاوت است باید حق تعویض آن را داشته باشید. بنابراین قبل از اینکه خریدتان را قطعی کنید در مورد مقررات گارانتی و بازگشت وجه آگاه باشید.

نتیجه‌گیری
در اینجا ۱۰ مورد با اهمیت در زمینه خرید از فروشگاه‌های اینترنتی را ذکر کردیم. که این موارد به ترتیب اولویت بیان شده اند. قانونی بودن و اطمینان از اعتبار فروشگاه مورد نظر یکی از این موارد مهم است و بعد هم درباره خدمت رسانی آن فروشگاه بررسی صورت گرفت و جمع آوری اطلاعات لازم برای خرید از آن ها مورد توجه بود. و نهایتا خرید از فروشگاه های اینترنتی را به تجربه ای خوب و موفق تبدیل کرد.