خرید مموری کارت مناسب برای دوربین عکاسی

خرید مموری کارت مناسب برای دوربین عکاسی

یکی از پر اهمیت ترین قطعات مورد نیاز یک دوربین عکاسی مموری کارت است. بیشتر دوربین های عکاسی حافظه داخلی ندارند بنابراین به یک حافظه جانبی نیاز دارند تا بتوانند عکس­ها و فیلمهای را در آن ذخیره کنند. ورود به دنیای مموری کارت­­ها و پیدا کردن یک مموری کارت مناسب برای دوربین عکاسی شما کار آسانی است فقط باید انواع آن­ها را شناخته و اطلاعاتی در مورد قابلیت هر کدام داشته باشید. ما تلاش می­کنیم انواع مموری کارت­ها را به همراه قابلیت­های هرکدام به شما معرفی کرده و نام بهترین و پرمصرف ترین مدل­های آن­ها را در ایران  در کنار بازه قیمتی هرکدام در اختیار شما قرار دهیم تا در انتخاب بهترین نمونه کاربردی برای دوربین شما کمک کنیم.

 

در شروع ، شما باید از نوع مموری کارتی که دوربین شما می­تواند استفاده کند خبر داشته باشید.. دو مدل پرمصرف از مموری کارت­ها ، SD ( Secure Digital ) و CF ( Compact Flash ) می­باشند. اغلب دوربین­ها و سایر دستگاه­های دیجیتال از مموری کارت­های SD استفاده می­کنند که خود این مموری کارت­ها شامل دو نوع مختلف هستند : SDHC و SDXC

مموری کارت­های SDHC ( Secure Digital High Capacity ) برای نگهداری داده ها با ظرفیت­های حجیم پیشرفت داده­ شده­اند. مموری کارت­های SD فقط می­توانستند تا 2 گیگابایت داده را ذخیره کنند و در مدل­های جدیدتر این ظرفیت تا 4 گیگابایت هم می­رسید. باید توجه کنید که دوربین شما بتواند از مموری کارت SDHC استفاده کند. به یاد داشته باشید که اگر دوربین شما قبل از مموری کارت­های SDHC ساخته شده باشد به احتمال زیاد نمی­تواند از این نوع موری کارت­ها استفاده کند.

مموری کارت­های SDXC ( Secure Digital Xtra Capacity ) در اندازه مموری­های SD بوده ولی با ظرفیت ذخیره اطلاعات زیاد که تا 2 ترابایت هم می­رسد. علاوه بر این سرعت این گروه از مموری کارت­ها هم زیاد است. این مموری کارت­ها در محل مخصوص مموری کارت­های SD قرار می­گیرند ولی احتمال دارد دوربین یا دستگاه دیجیتال شما نتواند از این نوع مموری کارت استفاده کند پس قبل از خریدن مموری کارت SDXC مطمئن شوید که دوربین شما قابلیت استفاده از این نوع مموری کارت­ها را دارد. علاوه براین کامپیوتر شما نیز برای تبادل اطلاعات با این مموری­ کارت­ها باید با فرمت exFAT سازگار باشد. از سیستم عامل­های موجود در بازار لینوکس ، ویندوز7 و نسخه های بعدی آن ، مک او اس ( اسنو لپرد و نسخه های جدیدتر) و بعضی از نسخه های قبلی ویندوز ، از این نوع مموری کارت­ها پشتیبانی می­کنند.

 

مموری کارت­های Compact Flash

مموری کارت­های CF ( Compact Flash ) از نظر ابعاد بزرک­تر از سایر مدل­های مموری کارت می­باشند. در حال حاضر اغلب دوربین­های عکاسی و فیلم­برداری حرفه­ای به ویژه انواع مدل­های شرکت کانن از این نوع مموری­ها استفاده می­کنند. این مموری کارت­ها در سال 1994 به وسیله سن دیسک وارد بازار شده و مدتی در همه دستگاه­های مورد استفاده قرار می­گرفت ولی در حال حاضر فقط در دوربین­های عکاسی فوق حرفه­ای DSLR مورد استفاده قرار می­گیرند. همانگونه که از نام این مموری کارت­ها مشخص است این نوع مموری­ها برای ضبط اطلاعات و داده­ها مورد استفاده قرار می­گیرند. ظرفیت ذخیره اطلاعات در این نوع مموری­ها از 2 تا 128 گیگابایت می­باشد. شرکت کانن سال قبل محل مخصوص استفاده از این نوع مموری کارت­ها را به دوربینای فیلمبرداری HD خود افزود. در سال­های گذشته این مموری کارت­ها در قیاس با انواع دیگر از سرت بیشتر و ظرفیت حافظه بیشتری برخوردار بوده­اند ولی در حال حاظر این اختلاف کمتر شده و تفاوت­ها بسیار کم است.

بیشینه سرعت ثبت داده­ها در مموری کارت­های CF به طور معمول با X نشان داده می­شود. نماد X نشان دهنده سرعت ثبت داده معادل 150 کیلوبایت بر ثانیه بوده و برای مشخص شدن سرعت مموری کارت باید عددی که پیش از حرف X بر روی مموری کارت­ها نوشته شده را در 150 ضرب و بر 100 تقسیم نمود. به عنوان نمونه X600 نمایانگر سرعتی برابر با 90 مگابایت بر ثانیه می­باشد. (  ) طبقه بندی مموری کارت­های CF به وسیله UDMA انجام می­گیرد و آخرین مدل آن UDMA7 است. قابلیت UDMA پاک کردن سریع بافر حافظه برای ثبت تصویر بعدی است. بیشینه سرعت انتقال در UDMA7 167 مگابایت بر ثانیه می­باشد.

مموری کارت­های Micro SD

مموری کارت­های Micro SD از اول راهی برای افزایش حافظه گوشی­های تلفن همراه بوده­اند. این مموری کارت­ها از نظر ابعاد کوچکترین مموری کارت بازار است و اندازه آن 15x11x11 میلی متر است. مدل­های معمولی Micro SD فقط توانایی ذخیره تا 2 گیگابایت اطلاعات را دارند. ولی ظرفیت مموری کارت­های Micro SDHC از 4 تا 32 گیگابایت و مدل­های جدید Micro SDXC از 32 گیگابایت تا 2 ترابایت ظرفیت ذخیره اطلاعات دارند.

خرید مموری کارت مناسب برای دوربین عکاسی

Micro SD در حال حاضر اغلب در گوشی­های تلفن همراه و دستگاه­های GPS و یا پخش­کننده­های کوچک و جیبی مورد استفاده قرار می­گیرند. با این همه برخی از دوربین­هی دیجیتال مثل نمونه­های کمپکت شرکت سامسونگ که جدیداٌ وارد بازار شده­اند ، این مموری کارت­ها پشتیبانی می­کنند. به طور معمول در کنار مموری کارت­های Micro SD یک تبدیل کننده رایگان SD نیز وجود دارد که می_توانید با گذاشتن Micro SD داخل این تبدیل کننده ، مموری کارت خود را به یک مموری کارت SD تبدیل کنید.

این مدل مموری کارت­ها به وسیله شرکت سونی وارد بازار شده و هنوز هم در تولیدات این کمپانی مورد استفاده قرار میگیرند. این مموری کارت­ها تغییراتی را در گذر زمان به خود دیده­اند و مدل­های گوناگونی از آن­ها وارد بازار شده است که می­توان از  Memory stick Duo ، Memory Stick Pro Duo،Memory Stick Pro HG Duo نام برد. فرق ین مموری کارت­ها در اندازه ، مقدار حافظه و سرعت انتقال داده می­باشد. این مموری کارت­ها به خاطر اینکه اغلب در تولیدات شرکت سونی مورد استفاده قرار می­گیرند در ایران به مقدار کم وجود دارند. پیش از آنکه از این مدل مموری کارت­ها خریداری بکنید مطمئن شوید که دوربین شما با آنها سازگار است.

 

مموری کارت مولتی مدیا ( MMC) این نوع مموری کارت­ها از نظر ظاهر مانند مموری کارت-های SD بوده و تفاوت آنها دراین است که MMC کلید قفل ندارد. این مموری کارت­ها به جای SD مورد استفاده قرار گرفته و با اغلب دوربین­های موجود سازگاری دارند. ولی سرعت جابجایی اطلاعات در آن­ها کم است.

مموری کارت CFast 2.0

تیم Compact Flash  در سال 2012 مموری کارت CFast 2.0v معرفی نمود . این مموری کارت دارای سرعت ثبت داده و خواندن بسیار بالایی دارد. در کته سپتامبر سال 2013 اولین مموری کارت CFast2.0 توسط شرکت سن دیسک وارد بازار شد. این ممور کارت پر سرعت ترین مموری کارت جهان شمرده می­شد. سرعت خواندن اطلاعات برای آن 450 مگابایت در ثانیه و سرعت ثبت اطلاعات در آن 350 مگابایت در ثانیه عنوان شده بود. امروزه مدلهای جدید این مموری کارت پرسرعت ترین مموری کارت جهان هستند.

خرید مموری کارت مناسب برای دوربین عکاسی

چه کسانی از مموری کارتها استفاده می­کنند.

عکاسان آماتور

اگر شما در رشته عکاسی تازه کار هستید و یا به عنوان سرگرمی عکاسی میکنید به طور معمول پر اهمیت ترین شرط درهنگام خرید موری کارت برای شما ظرفیت حافظه آن­ها است. مموری کارت­هایی با حافظه 4 تا 8 گیگابایت برای عکاسان آماتور که از دوربین­های کامپکت استفاده میکنند کافی است.

بیشتر تولید کنندگان مموری کارت به طور معمول جدولی برای نشان دادن تعداد عکسهایی که میتوان در هر مموری کارت ذخیره کرد در سایت خود در معرض دید عموم قرار می­دهند. نوع فایل ، فشردگی ، کیفیت عکس بر حجم یک فایل موثر هستند. پس تعداد عکسی که شما می­توانید با دوربین­های ختلف در یک مموری کارت با حافظه برابر ذخیره کنید متفاوت است. استفاده از مموری کارت با ظرفیت 4 تا 8 گیگابایت برای عکاسان آماتور که از دوربین­های کمپکت استفاده می­کنند ، کافی است.

عکاسان حرفه­ای و نیمه حرفه­ای

زمانی که صحبت از عکاسی و فیلم برداری حرفه ای می­شود ، عکاسان حرفه­ای و علاقه­مندان به رشته عکاسی باید سرعت مموری کارت را هم در نظر بگیرند. به دلیل اینکه اغلب دوربین­های حرفه­ای عکاسی ( DSLR  ) توانایی تولید عکس­هایی با کیفیت و حجم بالا و در فرمت RAWرا دارند ، فیلم­برداری با کیفیت HDانجام می­دهند و یا توانایی گرفتن چندین عکس متوالی را دارند ، باید مموری کارتی خریداری کنید که بتواند با این قابلیت­ها سازگار باشد.

نکته دیگری که عکاسان حرفه­ای باید به آن توجه داشته باشند کیفیت و مقاومت مموری کارت است. چون ممکن است همه عکس­هایی را که گرفته­اید از دست بدهید. دوام و مقاومت مموری کارت به وسیله مر متوسط MTBF بیان می­شود. شرکت سن دیسک عمر مموری کارت­های خود را 1 میلیون ساعت عنوان کرده است یعنی 115 سال بیشتر از یک مموری کارت معمولی عمر میکنند.

ظرفیت مموری کارت

هنگام خرید مموری کارت حجم داده­هایی را که میخواهید بر روی مموری کارت ذخیره کنید را در نظر بگیرید. با توجه به ظرفیت مموری کارت و مدل دوربین عکاسی شما ، قادر به ذخیره سازی صدها تا هزاران عکس و فیلم بر روی مموری کارت را دارید. اگر عکس­های شما از موضوع پر اهمیتی است ، خوب است که از تعدادی مموری کارت با حافظه کمتر استفاده کنید چون احتمالا مموری کارت شما خراب شده و همه عکس­های شما از بین برود. انتخاب ظرفیت مموری کارت به مدل دوربین شما از نظر مگاپیکسل، کیفیت و فرمت عکسی یا فیلمی که میگیرید بستگی دارد.

هرچه سرعت ثبت داده مموری کارت شما بالاتر باشد شما قادر به گرفتن عکس­های متوالی بیشتری هستید.

مموری کارت­ها به طور معمول در ظرفیت­های خاصی ساخته می­شوند و شما باید با در نظر گرفتن شرایط خود مناسبترین مموری کارت را تهیه کنید. همه ظرفیت های مموری کارت­ها عدد زوج بوده و هیچ مموری کارتی با ظرفبت عددی فرد وجود ندارد . ظرفیت مموری کارت­ها همگی توان عدد 2 می­باشند. مانند 8،16،32،64،128،256 و ... که در بازار وجود دارند.

سرعت مموری کارت

سرعت مموری کارت به خاطر سرعت ثبت داده­ها و یا خواندن داده ها از روی مموری کارت مهم است. سرعت خواندن داده نشان­دهنده این است که یک داده با چه سرعتی می­تواند از روی مموری کارت خوانده شود . این کار مانند وقتی که یک فایل را از روی مموری کارت به کامپیوتر خود منتقل می­کنید یا برای چاپگر میفرستید مشخص است.  البته توجه داشته باشید که این سرعت به عوامل دیگری مانند نحوه اتصال مموری کارت به کامپیوتر نیز وابسته است. یک مموری کارت می­تواند به صورت مستقیم به USB2 یا فایروایر800 و یا USB3 متصل شود. همچنین نوع حافظه کامپیوتر که میتواند از نوع SSD و یا HDD باشد نیز بر روی این سرعت تأثیر گذار است.

گرفتن عکس­های متوالی

سرعت ثبت داده ، نمایانگر سرعت ذخیره شدن یک فایل بر روی مموری کارت است. زمانیکه عکس­های متوالی می­گیرید ، با کیفیت HD فیلمبرداری می­کنید و یا عکس­هایی با کیفیت بالا می­گیرید سرعت ثبت داده اهمیت پیدا می­کند. وقتی شما از یک صحنه ورزشی عکس می­گیرید به خصوص وقتی از خالت عکس متوالی ، به یک مموری کارت با سرعت ثبت داده زیاد نیازمندید. و یا وقتی که در یک مجلس عروسی عکاسی می­کنید و فایل با فرمت RAW زیادی را بر روی کامپیوتر خود انتقال می­دهید به یک مموری کارت با سرعت خواندن زیاد نیاز دارید.

طبقه بندی مموری کارت­ها

مموری کارت­ها بر اساس سرعت طبقه بندی شده و در کلاس­های 2، 4 ،6 و 10 طبقه بندی می­شوند. مموری کارت کلاس 10 سرعت ثبت داده­ای معادل 10 مگابایت بر ثانیه داشته و یک مموری کارت کلاس 6 حداقل سرعت ثبت داده­ی 6 مگابایت بر ثانیه را دارد. علاوه بر کلاس مموری کارت­ها، سرعت آنها درحه بندی شده است. این سرعت بیشینه سرعت مموری کارت­ها است.  برخی از مموری کارت­ها سرعتی برابر با 30 مگابایت بر ثانیه و برخی سرعتی معادل با 45 مگابایت بر ثانیه را دارند.

اگر سرعت ثبت داده مموری کارت شما زیاد باشد عکس­های متوالی زیادتری می­توانید بگیرید ، فیلم با کیفیت HD بیشتری را بدون مکث می­توانید بگیرید. اگر شما یک عکاس آماتور با یک دوربین با کیفیت پایین دارید یک مموری کارت کلاس 4 جوابگوی نیاز­های شما است. اگر زیاد عکاسی م­کنید و از حالت Burst Mode استفاده کره و فیلم­های HD بیشتری ضبط می­کنید ، مموری کارت کلاس 6 را به شما پیشنهاد می­دهیم ولی اگر مقدار فیلم با کیفیت HD شما زیادتر است و یا از یک دوربین حرفه­ای با کیفیت بالا استفاده می­کنید ، مموری کارت شما باید کلاس 10 باشد.

استاندارد HUS

این استاندارد که کوتاه شده عبارت Ultra High Speed است مخصوص مموری کارت­های SD بوده و برای بیشتر شدن سرعت جابجایی اطلاعات معرفی شده است. این استاندارد دارای 3 نمونه است که پر استفاده ترین آن UHS-i تازه ترین نمونه آن UHS-III می­باشد.  متاسفانه از UHS-III در بازار کشورمان وجود ندارد و ما در این قسمت دو نمونه UHS-I  و UHS-II را به شما معرفی می­کنیم.

استاندارد UHS-I سرعت تئوری برابر با 104 مگابایت بر ثانیه دارد که در عمل احتمالا به سرعت 80 تا 90 مگابایت بر ثانیه خواهد رسید. UHS-II نیز بیشینه سرعت تئوری برابر با 312 مگابایت بر ثانیه داشته و در هنگام استفاده می­توان به سرعت 250 تا 280 مگابایت بر ثانیه دسترسی داشت. توجه داشته باشید که برای بهره مندی از استاندارد UHS-II دستگاه شما باید با این تکنولوژی سازگار باشد. به دلیل اینکه UHS-II نسبت به UHS-I یک ردیف پین کمتر دارد. همچنین می­توان از UHS-II  به جای UHS-I استفاده نمود ولی عکس آن امکان پذیر نمی­باشد.

راه­های ارتقا سرعت مموری کارت

برای افزایش سرعت ثبت داده­ها در مموری کارت خود بهتر است هر از گاهی مموری کارت خود را فرمت کنید. در بیشتر دوربین­های عکاسی دیجیتال این امکان در منوی خود دوربین وجود دارد.

عمل فرمت کردن ف همه عکس­ها و فایل­هایی که روی مموری کارت شما وجود دارد را از بین خواهد برد و همچنین مشکالاتی را که طی گذشت زمان برای مموری کارت شما به وجود آمده است را نیز حل خواهد کرد. پس قبل از اقدام به فرمت کردن مموری کارت خود اطلاعات موجود بر روی آن را در حای دیگری ذخیره کنید.

مموری کارت بدون گارانتی یا گارانتی معتبر نخرید.

به شما توصیه می­کنیم از مموری کارت­هایی با نام تجاری مشهور و معتبر استفاده نمایید. مموری کارتایی وجود دارند که ظرفیتی برابر با نام تجاری معتبر را با قیمت پایینتر ارائه می­دهند ولی این خطر وجود دارد که به علت پایین بودن کیفیت ساخت این مموری کارت­ها ، مموری شما آسیب دیده و خراب شود و اطلاعاتی که روی آن ذخیره کرده­اید را از دست بدهید. برخی از این مموری کارت­های قیمت پایین گارانتی ندارند. البته ممکن است مموری کارت­های نام­های تجاری معتبر نیز آسیب ببینند پس توصیه می­کنیم معتبرترین و مورد اعتماد ترین نام تجاری را انتخاب نموده و مموری کارت بدون گارانتی یا بدون گارانتی معتبر را هرگز نخرید.

 


نظرات کاربران