راهنمای خرید مقنعه

راهنمای خرید مقنعه

از جمله پوشش های مورد استفاده در جوامع اسلامی که برای پوشاندن سر و نواحی بالای بدن که با لباس های عادی پوشانده نمی شوند، مقنعه می باشد.در کشورما این لباس متفاوت از دیگر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد و مقنعه پوشش البسه اداری و رسمی مخصوصا مدرسه و دانشگاه است. لباس مورد استفاده به عنوان پوشش سر در ایران چادر و روسری شال است و استفاده از مقنعه جنبه رسمی دارد. طراحی و تولید مقنعه در ایران یا سایر کشور های اسلامی مانند مالزی و ترکیه تفاوت دارد. همچنین انتخاب و خرید لباس مدرسه و دانشگاه با آغاز سال تحصیلی از دغدغه های جدی دانش آموزان و دانشجویان محسوب می شود. مانتو و مقنعه در مدارس دخترانه پوشش ضروری قشر دانش آموزان و دانشجویان است. لازمه انتخاب و خرید مقنعه آگاهی از جنس پارچه، و کاربرد انواع مختلف این لباس در هنگام انتخاب دارد . در ادامه شما را با روش های انتخاب مقنعه مناسب آشنا خواهیم کرد.

 

انواع مقنعه

در سالیان اخیر مدل های گوناگونی از مقنعه  های عرضه شده مورد استقبال قرار گرقتند ولی آنچه بیشتر مورد پسند بوده نوع چانه دار و مدل بدون چانه یا آبشاری است. در بین سال های 60 تا هفتاد بیشتر مدل های چانه دار مورد استقبال قرار داشتند و حالا کمتر مورد پسند می باشند. در طراحی مدلی از مقنعه‌ها يک لايه ابري يا نوار و قاب به شکلی دوخته مي شود که سبب مي شود لبه آن صاف و هموار بايستد و نوک تيز نشود. برای افرادی که عادت دارند به طور مرتب با مقنعه خود ور بروند توصیه می شود از این مدل استفاده کنند، حتی به راحتی می شود این نکته را به مدل ساده مقنعه خود اضافه کنید. در برخی مقنعه ها کش استفاده می کنند تا از سر خوردن یا کشیده شدن به عقب و جلو پیشگیری شود.استفاده از مقنعه های کش دار برای سنین ابتدایی که بیشتر از بقیه جنب و جوش دارند، توصیه می شود. هر سال طراحان مدل های گوناگونی را به بازار مصرف عرضه می کنند که مانند مقنعه های کراواتی که زمان نسبتا کوتاهی در صدر استقبال بودند و انتخاب این مدل ها توصیه نمی شود مگر اين که خيلي تنوع طلب باشيد.

راهنمای خرید مقنعه

مقنعه حاشیه دار: مقنعه حاشیه دار طراحی دو تکه دارد که قسمت اول ساده و قسمت دوم طرح دار است. از جنس کرپ ساخته شده و این نکته از چروک شدن مقنعه جلوگیری می کند. استفاده از این مقنعه برای کسانی که زمان اتو کردن لباس خود را ندارندمناسب است .

مقنعه رز: مقنعه رز از دسته اداری محسوب می شود و استفاده آن برای محیط های اداری است. طراحی بسیار ساده ای دارد اما خیلی شیک است . برای بانوان شیک پوش انتخاب بسیار خوبی به شمار می آید.

مقنعه بیتا طرح دار گوهر: مقنعه بیتا طرح دار گوهر برای بانوان اداری مناسب است. طراحی بسیار زیبا و راحتی دارد. طراحی این مدل به شکلی است که هم همراه چادر و هم بدون چادر می توان آن را پوشید و به راحتی در محل کار به فعالیت خود ادامه داد.

مقنعه کلاسیک: برش این مدل به گونه ای است که چانه را به طور کامل پوشش می دهد. برای بانوانی که زمان ندارند زیاد جلوی آینه بایستند و مقنعه خود را تنظیم کنند، توصیه می شود. در طراحی این مقنعه از کش استفاده شده تا افراد مختلف بتوانند به راحتی مقنعه خود را به شکل دلخواه تنظیم کنند.

مقنعه شال عربی گوهر: مقنعه شال عربی گوهر همانطور که از نامش مشخص است بیشتر در مناطق جنوبی ایران و عرب زبانان طرفدار دارد و معمولا آن را به شکل شال می بندند.

مقنعه ترنم: مقنعه ترنم از جنس حریر ساخته شده است و وزن خیلی سبکی دارد و طراحی بسیار ظریفی دارد.

جنس مقنعه

مقنعه نخی بهترین نوع مقنعه از نظر جنس به حساب می آید. جنس نخی مقنعه سبب می شود تا هوا به خوبی از مقنعه عبور کرده و فرد احساس گرما نکند ولی استفاده از پلاستیک در تولید مقنعه نیز مزیت هایی برای مصرف کننده ایجاد می کند از جمله این که  استفاده از پلاستیک باعث چروک نشدن مقنعه می شودو مقنعه صاف می ماند ضمنا رنگ شفاف و روشن تری هم ایجاد می کند. با توجه به مطالبی که گفته شد استفاده از مقنعه نخی برای زمان طولانی توصیه می شود. برای اینکه متوجه شوید مقنعه چه جنسی دارد آن را کمی مچاله کنید مقنعه های با جنس نخی چروک خواهند شد. از راحت ترین و سبک ترین مقنعه های عرضه شده به بازار مقنعه نخی است.  از مقنعه های موجود در بازار با نخ بروجرد به دلیل آن که از سایر نخ ها رنگ تیره تری دارد، رنگ آن ها بور نمی شود. مقنعه های تولید شده از جنس کرپ از دسته رسمی – اداری محسوب می شوند و مناسب محیط دانشگاه نیستند.

راهنمای خرید مقنعه

رنگ مناسب آن

معمولا در مدارس ایران رنگ خاصی برای مقنعه دانش آموزان هر مقطع تحصیلی در هر منطقه انتخاب می شود ولی بانوان به طور معمول تمایل به خرید مقنعه مشکی رنگ دارنداما مشکل مقنعه های مشکی رنگ این است که با شستشو و یا قرار گرفتن در معرض نور تغییر رنگ می دهند. برای ایجاد تنوع در پوشش  استفاده از سایر رنگ ها را نیز امتحان کنید.در محیط دانشگاه یا در محیط کار استفاده از مقنعه خاکستری، توسی، سرمه ای و قهوه ای رنگ می تواند انتخاب جالبی باشد. برای ست لباس هایتان با هم می توانید از مقنعه با رنگ هایی مثل فیروزه ای، آبی نفتی، زرشکی و کرم استفاده کنید.

 

راهنمای خرید مقنعه

هماهنگي با اندام

اگر شما فردی لاغر اندام هستید یا عرض شانه هایتان کم است بهتر است از پوشیدن مقنعه های بلند اجتناب کنید، چون وقتی بلندی مقنعه تا بازوهایشان می رسد ظاهر نامناسبی در این افراد ایجاد خواهد کرد. استفاده از مقنعه های  با اندازه های کوتاه که تا سرشانه آن ها  را می پو شاند گزینه بهتری به حساب می آید.برای افراد چاق و آن دسته از افراد که شانه پهن دارند توصیه می شود تا مقنعه های بلند را به عنوان پوشش سر استفاده کنند تا با پوشش مناسب قسمت شانه ها وسینه ظاهری لاغرتر پیدا کنند. در  هنگام خرید مقنعه به یاد داشته باشید که باید کاملا اندازه شما باشد پس مقنعه خیلی تنگ یا خیلی گشاد انتخاب نکنید.

هماهنگی با صورت

معمولا بیشتر بحث در مورد هماهنگی فرم و طرح شال و روسری ها با صورت مطرح می شود به دلیل این که شکل صورت در زیبایی بخشیدن یک شال یا روسری تاثیر بیشتری نسبت به مقنعه دارد، اغلب دوخت مقنعه با پارچه ساده انجام می گیرد و  اجرای طرح های روی مقنعه بیشتر در قسمت دورگردن یا بالای مقنعه انجام می شود. علی رغم تمام توضیحات نیاز است نحوه تا زدن مقنعه و طرح های اجرا شده روی آن باید با در نظر گرفتن فرم صورت انتخاب شوند نکات دیگری را  در ادامه توضیح خواهیم داد تا شما را بیشتر در انتخاب مدل مناسب یاری کنیم.

راهنمای خرید مقنعه

انتخاب مدل مناسب برای فرم صورت کشیده : در مورد انتخاب مقنعه متناسب با فرم صورت در واقع آموزش نحوه تا زدن صحیح و سر کردن مناسب مقنعه می باشد که توضیح کوتاهی داده می شود. افراد با صورت کشیده بهتر است از مقنعه های ساده یا هدبند دار استفاده کنند. استفاده از هدبند و اکسسوری زیر مقنعه به کوتاه تر نشان دادن صورت شما کمک خواهد کرد، رنگ تیره یرای دستمال یا هدبند برای این موضوع مناسب تر است. برای فرم صورت کشیده هنگام پوشیدن مقنعه اداری یا دانشجویی باید ان را به شکل سر گرد تا بزنید. تو زدن مقنعه در این فرم صورت بیشتر گونه های شما را مشخص می کند.

اگر شما فردی هستید که صورت گرد و پیشانی کوتاه دارید: نکته مهم این است که در صورت های گرد پیشانی عریض و کوتاه است پس بلند تر نشان دادن پیشانی ظاهر زیبا تری به شما می بخشد، استفاده از دستمال یا هدبند توصیه می شود ولی هیچوقت از یک چهارم پیشانی فضای بیشتری توسط هدبند اشغال نشود. هرگز کاری نکنید ارتفاع پیشانی کوچک شود.

روش سرکردن انواع مقنعه دانشجویی و اداری برای فرم صورت مثلثی: چون عرض چانه در این فرم صورت بسیار کم است برای سر کردن مقنعه از تیز کردن انتهای مقنعه خودداری کنید. مقنعه را به سمت داخل تا بزنید تا عرض پیشانی را کم کنید و پوشیدن قسمت پایین چانه نیز توصیه می شود.

راهنمای خرید مقنعه

هماهنگي با لباس ها

کاملا مشخص است که نوع مقنعه باید با رنگ و مدل لباس هایتان ست باشد بطور مثال سر کردن مقنعه بیش ازحد بلند یا با جنس کرپ با تیپ اسپرت و کوله و کتانی چندان تناسب ندارند. ست کردن رنگ های مشکی، توسی و رنگ های خنثی هماهنگی رنگی زیبایی با هم دارند. ست مقنعه رنگی با کوله یا شلوار رنگی هماهنگی به استایل شما خواهد بخشید.

روش های نگهداری

از نظر جنس مقنعه رنگ دهی پارچه نخی بیشتر از سایرین است، پس بهتر است برای نخستین بار و جدا از بقیه لباس ها آن را بشویید که به دیگر لباس هایتان رنکگ پس ندهد. از شوینده های مایع برای لباس های با رنگ تیره استفاده کنید.مقنعه های با رنگ روشن نیز یرای حفظ لطافت شستشوی مناسب باید با پودر صابون شسته شوند. در پایان شستشو برای همه مقنعه ها از نرم کننده استفاده کنید این کار باعث می شود تا هنگام سر کردن مقنعه به سر شما نچسبد و اصطحکاک نداشته باشد. اگر می خواهید پارچه مقنعه شما بور نشود هنگام قرار دادن آن در نور آفتاب  آن را پشت و رو پهن نمایید. اگر تمایل ندارید پارچه مقنعه شما هنگام اتو کشی برق بیفتد آن را پشت و رو قرار دهید یا استفاده از یک پارچه نخی نازک روی آن توصیه می شود.

 


نظرات کاربران