روش تشخیص عینک آفتابی اصل از تقلبی

روش تشخیص عینک آفتابی اصل از تقلبی

بسیاری از مردم، عینک‌های آفتابی را صرفا وسیله‌ای برای فصل‌های گرم سال می‌دانند که باور کاملا غلطی‌ است. بعنوان مثال نقض شما تصور کنید که پس از بارش برفی سنگین در زمستان، روز بعد شاهد هوائی آفتابی هستید. نتیجه‌ی بازتابش نور خورشید از سطح برف، بسیار زیان‌بار‌تر از تابش مستقیم نور به چشم در تابستان می‌باشد. پس می‌توان گفت که عینک‌های آفتابی وسایلی قابل استفاده در سراسر سال می‌باشند. نکته‌ی مهم در استفاده از این وسایل، رعایت کامل استانداردها بخصوص در شیشه‌ی عینک می‌باشد. چراکه اگر شیشه از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، نه تنها مانع ورود اشعه‌های مضر خورشید به داخل چشم نمی‌شود بلکه بوسیله‌ی گشاد کردن مردمک، ورود این اشعه‌ها را به چشم افزایش می‌دهد. شرکت‌ها‌ی بسیار معروفی در زمینه‌ی ساخت عینک‌های آفتابی وجود دارند که کپی برداری از محصولات آن‌ها نیز بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. در مقاله‌ی پیش‌رو جدا از راهنمای شناخت یک عینک آفتابی مناسب، چگونگی تشخیص اصل و یا تقلبی بودن  عینک نیز، ذکر خواهد گردید.

 

شاخص پلاریزه بودن در ساخت عینک‌های آفتابی

پلاریزه بودن یکی از شاخص‌های معروف در بازار عینک‌های آفتابی می‌باشد که بویژه فروشندگان در هنگام معرفی محصول بسیار بر روی آن تاکید دارند‌. اما این شاخص در واقع چه چیزی را بیان می‌کند؟ بیشتر حجم از اشعه‌هایی خورشید که برای سلامتی چشم ضرر دارند از سمت استوا تابیده می‌شوند و در نتیجه‌ بصورتی افقی به چشم‌ها می‌رسند. عینک‌های پلاریزه تنها اجازه‌ی ورود اشعه‌های عمودی نور را به چشم می‌دهد. به این ترتیب بیشتر اشعه‌های مضر خورشید دفع می‌گردند. تنها عیبی که این دسته از عینک‌های آفتابی دارند، اینست که اگر در داخل خودرو از صفحه‌ی نمایشگر استفاده شود، نمی‌توان با وضوح کامل تصاویر به نمایش درآمده را تشخیص داد. با توجه به این مطلب می‌توان نتیجه‌ گرفت که عمده خریداران این محصولات، افرادی هستند که به اصطلاح تیز بین می‌باشند یعنی در دید خود هیچ مشکلی ندارند مانند خلبانان و همچنین تیراندازان.

شاخص رنگی بودن شیشه‌های عینک آفتابی

تنوع رنگ‌ شیشه‌ی عینک‌های موجود در بازار بسیار زیاد می‌باشد. اما نکته‌ی قابل ذکر در این میان اینست که این رنگ‌ها صرفا جلوه‌ی زیبائی ندارند و هر کدام برای یک نوع استفاده مناسب می‌باشند. بعنوان مثال عینک‌های آفتابی که دارای شیشه‌هایی با رنگ خاکستری هستند، بهترین نوع برای استفاده در هنگام رانندگی می‌باشند؛ چراکه این شیشه‌های میزان تابش نور را در طیف کامل رنگ‌ها بصورتی یکسانی از کلیه‌ی سطوح کاهش می‌دهند که در نتیجه کمترین میزان ناهماهنگی و اختلال را در دید چشم شاهد هستیم. بر حسب نظر متخصصان امر، شیشه‌هایی که رنگ زرد دارند، نور آبی را بصورت حداکثر جذب می‌کنند در نتیجه‌ی سطوح گوناگون به میزان بالائی می‌توانند این رنگ را جذب کنند و انعکاس دهند با توجه به همین قابلیت مناسب‌ترین نوع عینک برای اسکی، عینک‌های آفتابی با رنگ زرد شیشه‌ها می‌باشند.

روش تشخیص عینک آفتابی اصل از تقلبی

عینک‌هایی با رنگ شیشه ی قهوه‌ای، نور آبی و نورهایی که دارای فرکانس بالا هستند را در کنار اشعه‌های مضر ماوراء بنفش به میزان زیادی جذب می‌نمایند. عینک‌هایی با رنگ شیشه‌ی سبز، رنگ‌ آبی را به میزان معینی کاهش می‌دهند که در نتیجه درخشندگی سطح‌ها کاهش پیدا می‌کند. کاربرد عینک‌هایی که دارای شیشه‌های با رنگ ارغوانی و قرمز هستند؛ محیط‌هایی می‌باشند که بیشتر میزان رنگ نور در آن‌ها به ترتیب آبی و سبز می‌باشند. کاربرد عمده‌ی این عینک‌ها برای اسکی کردن و یا شکار کردن می‌باشند.

تشخیص واقعی یا تقلبی بودن برند عینک

اگر عینک‌ مدنظر شما واقعا اصل باشد؛ لوگوی شرکت سازنده یا بر روی شیشه‌ی عینک یا بر روی دسته‌ی عینک و یا در قسمت داخلی انتهای دسته‌ی عینک که پشت گوش‌ها قرار می‌گیرد، تعبیه می‌گردد. نکته‌ی بعدی دقت به مطابقت لوگوی درج شده بر روی عینک با لوگوی کمپانی می‌باشد. به گونه‌ای که هرگونه تغییر جزئی شامل غلط‌های املائی (مثلا به جای Lacoste بر روی عینک Lakoste نوشته شده باشد) و یا عدم مطابقت ۱۰۰℅ تصویر لوگوی اصلی شرکت با لوگوی عینک و یا تغییر رنگ لوگو، بیانگر تقلبی بودن عینک می‌باشد. بنابراین باید پیش از اقدام به خرید عینک آفتابی ابتدا در درگاه اینترنتی شرکت تولید کننده، لوگوی کمپانی و سایر علامت‌های درج شده بر روی عینک‌های شرکت را کاملا بخاطر سپرد سپس لوگوی عینک مدنظر را با آن مطابقت داد. اکر کوچکترین تغییری را شاهد نباشیم، می‌توانیم بیان کنیم که محصول اصل می‌باشد.

به معیار UV دقت شود، هرچه این شاخص بالاتر باشد، بهتر است.

اشعه‌های ماوراء بنفش از مضرترین اشعه‌ها برای چشمان انسان می‌باشند. نور خورشید بصورت کلی دو نوع از اشعه‌های ماوراء بنفش را ساطع می‌کند که نوع اول UVB و نوع دوم UVA است. در این میان، اشعه‌ی UVB از جو کره‌ی زمین عبور می‌نماید و به چشم انسان می‌رسد‌. با گذشت زمان و تابش این اشعه به چشم، اختلالات متعدد و شدیدی را در ساختار چشم‌ها شاهد خواهیم بود که گاها قابل جبران نیز نخواهند بود. یکی از وظایف اصلی و مهم عینک‌های آفتابی، جذب این نوع از اشعه به منظور جلوگیری از رسیدن آن به چشم می‌باشد. حال به هر مقدار که یک عینک آفتابی قادر باشد میان بیشتری از اشعه‌ی UVB را جذب نماید، به این معنی است که کیفیت آن بالاتر می‌باشد. حداقل میزانی که یک عینک آفتابی باید UVB را جذب نماید، مقدار 95℅ است. میزان جذب کمتر از این مقدار به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود؛ همچنین ایده‌آل‌ترین میزان جذب نیز، عدد 98℅ می‌باشد. شاخص جذب اشعه‌ی UV از مهمترین معیارهای قابل توجه در هنگام خرید عینک‌های آفتابی می‌باشد. این معیار بر روی قاب یا فریم و یا برچسب عینک آفتابی مشخص می‌شود.

دقت به کارت و یا برچسب عینک آفتابی

به همراه عینک‌های آفتابی، شاهد ارائه‌ی یک برچسب و یا کارت می‌باشیم که دربردارنده‌ی اطلاعات کاربردی عینک می‌باشد. بر روی برچسب همراه عینک آفتابی؛ شاخص جذب UV، مقاومت در برابر خط و خش عدسی عینک و ... ذکر می‌گردد. یک عینک آفتابی مناسب و با کیفیت، نه‌ تنها به همراه خود، کارت و برچسب دارد بلکه اطلاعات مهم بر روی آن نوشته شده است و شاخص‌های آن در محدوده‌ی استاندارد می‌باشند. بدیهی است عدم ارائه‌‌ی این کارت به همراه عینک بیانگر تقلبی بودن محصول می‌باشد.

اگر فریم عینک پلاستیکی می‌باشد، به آن بسیار دقت نمائید.

برخلاف تصور عامه‌ی مردم، عینک‌هایی که با فریم‌هایی از جنس پلاستیک عرضه می‌گردند، لزوما بی‌کیفیت و تقلبی نمی‌باشد چراکه بسیاری از برند‌های معروف دارای عینک‌هایی هستند که جنس فریم آن‌ها پلاستیک است. اما نکته‌ی متمایز کننده این عینک‌ها، کیفیت پلاستیک به کار رفته در ساخت آن‌ها می‌باشد. برند‌های معروف و صاحب‌ نام در زمینه‌ی ساخت عینک، محصولات خود را با نهایت کیفیت و حداکثر زیبائی ممکن روانه‌ی بازار می‌کنند. در نتیجه خریداران می‌توانند با دقت به ظرافت عینک و همچنین توجه به کیفیت محصول منجمله کیفیت مواد به کار رفته در آن، از اصل و یا تقلبی بودن عینک آگاهی پیدا نمایند. اگر در فریم پلاستیکی هر گونه قسمت اضافی، جوش، برآمدگی، خراشیدگی و امثال این موارد یافت شود؛ می‌توان بسادگی فهمید که در حال بررسی یک محصول تقلبی می‌باشید. بصورت کلی هر گونه‌ نشانه‌‌ای که دال بر عدم کیفیت مواد به کار رفته در ساخت عینک می‌باشد، نشانگر تقلبی بودن آن است و کاربر بسادگی از این طریق می‌تواند عینک‌های اورجینال را تشخیص دهد.

بازی کردن با عینک

عینک‌هایی که اصل هستند دارای استحکام و انسجام بالائی می‌باشند که در نتیجه‌ی آن هیچ‌گونه لقی و یا صدای غیر عادی را در هنگام استفاده شاهد نخواهیم بود. هنگام بررسی یک عینک کمی با آن بازی کنید به این صورت که دسته‌‌های آن را باز و بسته کنید و همچنین با گرفتن یک دسته‌ی عینک کمی آن را بالا و پائین بیاندازید، اگر در هنگام انجام این کارها متوجه لقی در ساختار عینک شدید و یا صدایی غیرطبیعی از آن شنیدید، می‌توانید تشخیص دهید که در حال نگاه کردن به یک محصول تقلبی می‌باشید.

روش تشخیص عینک آفتابی اصل از تقلبی

عدسی و لنز عینک را وارسی کنید

عدسی عینک، ممکن است جنسی شیشه‌ای داشته باشد و یا از پلاستیک ساخته شده باشد. بنابراین صرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بودن عدسی، دلیل بر اصل یا تقلبی بودن عینک نیست چراکه عدسی پلاستیکی اگر کیفیتی بالا داشته باشد به همان مرغوبیت عدسی‌های شیشه‌‌ای عمل می‌کند. برای بررسی عدسی و لنز شیشه‌ی عینک، کافی است که چند ضربه با دست خود به سطح آن بزنید و همچنین شفافیت آن را با نگاه کردن مشحص نمائید. همچنین در عدسی‌های پلاستیکی وارسی از نظر شفافیت و کدر نبودن از اولویت‌ها می‌باشد. بصورت کلی هرچند که لنز‌های شیشه‌ای کیفیت بالاتری دارند و مرغوب‌تر می‌باشند اما لنز‌های پلاستیکی نیز اگر شفاف باشند و از مواد اولیه مناسب ساخته شده باشند، می‌توانند در عینک‌های اصل و درجه یک به کار روند.

تست حرکت

تست حرکت توسط بعضی از فروشندگان به منظور نشان دادن کیفیت لنز عینک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تست عینک را در مقابل چشمان فرد قرار می‌دهند سپس آن را روبه‌روی یک سطحی که بر  روی آن طرح و نقشه کشیده شده است، تکان می‌دهند. با انجام این عمل هرگونه تغییر در تصویر مانند کج و یا معوج شدن تصویر در پست عینک نشان‌دهنده کیفیت پائین ساخت لنز می‌باشد.

آزمایش موج‌های کنترل

از سایر آزمایش‌هایی که به منظور تعیین و تشخیص کیفیت عدسی و لنز عینک مورد استفاده قرار می‌گیرد، آزمایش موج‌های کنترل می‌باشد. برطبق این تست هنگامیکه عینک را مابین کنترل و تلویزیون قرار می‌دهید با فشار دادن دکمه‌‌‌های کنترل نباید موج‌ها به تلویزیون برسند. به زبان ساده‌تر باید عدسی عینک از عمل کردن کنترل تلویزیون جلوگیری کند.

برچسب گوشه‌ی لنز

تعدادی از سازندگان عینک‌های آفتابی منجلمه برند Ray Ban در گوشه‌ی لنز محصولات خود، یک برچسب ضد خراش را با نوشته‌های نازک تعبیه می‌نمایند. این برچسب بسیار مستحکم است و در تشخیص اصل و یا تقلبی بودن عینک کمک شایان توجهی به خریداران می‌کند. البته باید به تمامی ویژگی‌های ذکر شده برچسب، مانند ضد خط و خش بودن، محکم بودن در جای خود، نوشته‌های واضح و ... توجه نمود.

علائم ویژه و پنهان

هر یک از شرکت‌های مطرح سازنده‌ی عینک، نشانه‌ای خاص و ویژه‌ی شرکت خود را بر روی محصولات دارند که به کاربر در تشخیص عینک‌های اصل بسیار کمک می‌کند. بعنوان نمونه برند Ray Ban بر روی دو قسمتی از عینک که در دو طرف بینی قرار می‌گیرند، حروف اول خود را حک کرده است که البته براحتی قابل تشخیص نیست و باید زیر نور و با دقت بالا آن‌ها را پیدا نمود. اما بهرحال نکته‌ی مهم اینست که عدم وجود علامت فوق بر روی محصول، بیانگر تقلبی بودن عینک می‌باشد.

روش تشخیص عینک آفتابی اصل از تقلبی

سایر نکات قابل توجه در هنگام خرید

فارغ از مواردی که ذکر گردید، یک سری نشانه‌ها‌ی دیگر وجود دارند که بیان می‌کنند عینک اصل است و یا فیک. از جمله‌ی این نشانه‌ها می‌توان به همراه بودن دستمال با کیفیت به همراه عینک، دفترچه‌ی همراه، کیف مناسب و ... اشاره کرد. تمامی این نکات و موارد نیز می‌توانند به کاربر در تشخیص یک عینک اصل کمک نماید.

نکات کلیدی در هنگام انتخاب عینک

  • آن دسته از اشخاصی که به اسکی علاقه دارند یا مشغول به ورزش کوهنوردی هستند و یا اشخاصی که در کنار ساحل حمام آفتاب می‌گیرند، از دسته‌ افرادی هستند که باید از عینک‌های آفتابی کمک بگیرند.
  • آن دسته از افرادی که به منظور رانندگی قصد استفاده از عینک‌های آفتابی را دارند باید دقت داشته باشند که استفاده از عینک‌هایی با شیشه‌های سبز رنگ بدلیل اینکه دیدن رنگ‌های زرد و سرخ را دچار اختلال می‌کنند، مناسب نمی‌باشد و از دید مناسب رانندگان جلوگیری می‌کند. بصورت کلی در هنگام خرید عینک‌های آفتابی با هر نیازی منجمله رانندگی، خرید عینک‌هایی با شیشه‌های خاکستری و یا حداقل قهوه‌ای باید در اولویت قرار بگیرد.
  • شیشه‌های عینک خریداری شده باید از میزان استحکام مناسبی برخوردار باشند، شیشه‌هایی که از جنس پلی کربنات می‌باشند نسبت به بقیه‌ی انواع شیشه‌ها، استحکام بیشتری دارند.
  • قاب عینک خریداری شده باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که تمامی سطح چشم‌های را بپوشاند تا محافظت حداکثری صورت پذیرد. برای تعیین استاندارد بودن یا نبودن میزان تیرگی عینک‌ آفتابی می‌توان آزمایشی را به این شرح انجام داد. در یک اتاق که میزان متوسطی نور دارد، در حالیکه عینک را به چشم دارید، در مقابل آینه به خود نگاه کنید نباید در این حالت چشمان خود را در آینه ببینید.
  • آن دسته از عینک‌های آفتابی که دارای شیشه‌هایی رفلکسی می‌باشند و سطح خارجی شیشه‌ها پوشش آینه مانند دارد، برای استفاده در اسکی و یا کوهنودی مناسب‌تر می‌باشد.
  • اگر هزینه‌های روزمره ضروری و غیر ضروری خود را در نظر بگیرید بصورت قطع به این نتیجه خواهد رسید که خرید عینک‌های آفتابی مناسب، نه تنها فشار اقتصادی چندانی را به شما وارد نخواهد کرد بلکه امری ضروری می‌باشد. خرید عینک‌هایی که از کیفیت پائینی برخوردار هستند به معنار در مخاطره افتادن شدید‌تر سلامتی چشم‌ها می‌باشد.
  • آن دسته از افراد که دچار ضعف و یا سایر اختلالات در بینایی خود می‌باشند و مجبور به استفاده از عینک‌های طبی هستند، برای محافظت از چشم خود در برابر نور خورشید دو راهکار در پیش دارند. راهکار اول خرید عینک‌های آفتابی می‌باشد که قابلیت سوار شدن و انطباق با عینک‌های طبی را دارند. راهکار دوم استفاده از شیشه‌های رنگی و فتوکرومیک برای عینک‌ طبی خود می‌باشد. شیشه‌های فتوکرومیک از دسته شیشه‌هایی هستند که مانند عینک‌های آفتابی اشعه‌های مضر نور خورشید را جذب می‌کنند و از انتقال آن‌‌ها به چشم جلوگیری بعمل می‌آورند.
  • عینک‌های کاملا استاندارد آن دسته می‌باشند که درصدی بین ۹۹ تا ۱۰۰℅ اشعه‌های UVB و UVA خورشید و همچنین  میزان زیادتری از ۹۸℅ نورهای مرئی محیط را جذب می‌کنند.
  • عینک‌های آفتابی نباید ذات نور و همچنین تصاویر محیط را تغییر دهند.
  • شیشه‌های هردوطرف عینک باید همرنگ و فاقد هرگونه عدم قرینگی و یا  برآمدگی، تورفتگی و ... باشند.
  • نیازی نیست که میزان تیرگی عینک‌های آفتابی که خریداری می‌کنید به حدی باشد که چشمان شما از پشت آن‌ها دیده نشوند. عینک‌های آفتابی با شیشه‌های بسیار تیره، میزان دید فرد را کاهش می‌دهند.
  • عینک‌های آفتابی باید به اندازه‌ای بزرگ باشند که چشم و تمامی فضای اطراف آن را بخوبی بپوشاند چراکه اگر این اتفاق نیافتد، اشعه‌های مضر از اطراف فریم به چشم وارد می‌شوند و به آن صدمه می‌زنند.

 


نظرات کاربران