امروزه در ایران شاید نتوان در بین جوانان فردی را پیدا کرد که موتورسواری را تجربه نکرده و از آن لذت نبرده باشد، علاقه به موتور در این دوره از زندگی به وفور در بین مردم دیده میشود. موتور وسیلهایی محبوب در بین جوانان است که به دلایل متفاوت آنها را به خود مجذوب میکند. اما با وجود این حجم از طرفداران و علاقهمندان به موتورسواری بیشتر افراد آشنایی مناسبی با تجهیزات و وسایل مورد نیاز هنگام موتورسواری ندارند و به این دلیل موتور به وسیلهایی خطرناک برای استفاده تبدیل شده است. هدف ما از نوشتن و ارائهی مقاله پیشرو رفع این نقیصه است و میخواهیم علاقمندان به این ورزش مفرح را بصورت کامل با لوازم ضروری در این زمینه آشنا کنیم.
شناختن و داشتن اطلاعات در زمینهی لوازم و همچنین کاربرد آنها یک علم و مهارت فنی به حساب میآید. با مطالعه این مقاله با اصلیترین و مهمترین لوازم و تجهیزات آشنا خواهید شد تا بوسیلهی آنها از ضرر مالی و جانی جلوگیری کرده و هرچه بیشتر از موتورسواری خوت لذت ببرید. این لوازم نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا بدلیل تکنولوژیهای استفاده شده که بصورت روزانه در حال آپدیت میباشد، هزینهبردار میباشند.در سایت ایمالز نیز می توانید از قیمت انواع لوازم جانبی موتور سیکلت آگاه شده و خریدی مطمئن و مقرون به صرف را تجربه کنید.
۱) کلاه ایمنی موتور سیکلت سواری
هزینهایی که برای یکی از اصلیترین و کاربردیترین وسایل ایمنی در اتوموبیلرانی و موتوسواری باید بپردازید حدود ۱۸۰هزار تومان میباشد. کلاه ایمنی در دو حالت ¾ باز و ¾ بسته وجود دارد. در نوع بخصوص موتورسواری که به آن آفرود میگویند کلاهای ¾ بستهی کشیدهایی که استفاده میشوند فاقد شیشه میباشد و تنها برای اینکه موتورسوار را در برابر پرتوهای خورشید محافظت بکنند یک سایهبان برای آنها تعبیه شده است. بحث در مورد کلاه ایمنی مقولهایی بسیار زمانبر و تخصصی است اما هر آنچه که شما بعنوان یک موتورسوار نیاز داشتید بدانید در همین چند خط بیان شد.برای خرید مقرون به صرفه و مطلوب می توانید به صفحه لیست قیمت سایت ایمالز مراجعه کرده و از قیمت کلاه کاسکت به صورت لحظه ای در فروشگاههای مختلف آگاه شوید.
۲) حفاظ برای قفسهی سینه که در اصطلاح تخصصی به آن شولدر نیز میگویند
قیمت یک شولدر متوسط ۲۰۰هزار تومان میباشد که اندکی از کلاه ایمنی گرانتر است. اسامی دیگر این وسیله RoostDeflectors و Protection میباشد. شاید با نام حفاظ قفسهی سینه فریب خورده باشید که این وسیله تنها به منظورت حفاظت از بالا تنه طراحی شده است اما قسمتهایی از بدن که توسط شولدر مورد حمایت قرار میگیرند، بسیارند. اگر بخواهیم به ترتیب از پائین به بالا بیانشان کنیم شامل ران، بیضهها در مردان، استخوانهای قسمت لگن، کمر و شکم، ستون مهرهها، قفسه سینه، کتف، آرنج و بازو میباشد. این وسیله بصورت یک ست لباس شامل پیراهن و شلوار تولید میگردد و به دلیل زیبایی و چسبان بودن معمولا در زیر لباسهای موتورسواران مورد استفاده
قرار میگیرند هرچند که تولیدکنندگان امروزه جدا از قضیهی استحکام و کاربرد مناسب در طراحی آنها ظاهری زیبا را نیز مورد توجه قرار دادهاند که باعث میشود قابلیت پوشیدن بر روی سایر لباسها را نیز داشته باشد؛ جریان هوا بخوبی از بین این وسیله برقرار است. شولدرها انواع متفاوت و ساخت گوناگونی دارند که به هرکدام ویژگیهای خاصی میبخشند. شولدرهایی که از جنس فایبرگلاس هستند در زمینهی ضربهگیری و قابلیت انعطافپذیری وضعیت مناسبی دارند اما در برابر مقابله با آتش ضعیف عمل کرده و اگر موتورسوار دچار حریق گردد به سوختگیهای وسیع و جدی دچار خواهد شد. شولدرهای درجه یک از ترکیب الیاف و فیبرهایی از جنس کربن با ابرهای فشرده ساخته میشوند که جدا از ضربهگیری خوب و انعطافپذیری مناسب در برابر آتش هم تا سهدقیقه مقاومت میکنند و جان موتورسوار را تا حد زیادی در امان نگه میدارند.
شولدرهای کربنی بصورت دو تیکه نیستند و یک تیکهاند که قسمتی از پیراهن و قسمتی از شلوار را شامل میشود. این شولدرها در مواردی که شاهد سرعت بالا هستیم و احتمال تصادف و ایجاد آتشسوزی بالا است مورد بهرهبرداری قرار میگیرند. همچنین بیشتر موارد استفاده از این نوع در بین رانندگان و موتورسواران اسپرت میباشد. از نوع فایبرگلاس شولدرها در موتورسواریهای داخل شهر یا کراس استفاده میشود چونکه در این دسته از موتورسواران احتمال وقوع آتشسوزی کمتر است.
تمیزکاری شولدرها تا حدود زیادی بدلیل جنس آنها سخت و مشکل میباشد به همین دلیل اگر در هنگام رانندگی احتمال کثیف شدن آنها وجود داشته باشد مثلا رانندگی در هوای بارانی یا در موتوسواران آفرود که مکان رانندگی آنها در گلولای است، از یک لایهی پلاستیکی محافظ که در اصطلاح به آن کاور گفته می شود بر روی شولدر استفاده میگردد. اما نکتهایی که نگفته باقیمانده است اینست که تمامی شولدرها بصورت پیراهن و شلوار طراحی نمیگردند و آنها نیز مانند لباس عادی انواعی دارند که هر کدام منطقهی خاصی از بدن را مورد حمایت قرار میدهد. مثلا شولدرهای جلیقهایی تنها از ستون مهرهها، شکم و سینه حفاظت میکنند یا شولدرهای نخاعبند تنها جایی را که حمایت میکنند قسمت ستون مهرههای موتورسوار است. از انواع دیگر شولدرها میتوان شولدرهای شلوارکی که مختص موتورسواران تولید شدهاند را نام برد که برای حفاظت از لگن و همچنین در آقایان حفاظت از بیضهها طراحی شدهاند. این نوع شولدر بسیار نرم و مقاوم طراحی شده است و برای رانندگیهای طولانی مدت در هوای سرد، گرم بوده و از این بابت نگرانیای بوجود نمیآورد. تعدادی از شولدرها مانند کاپشن طراحی شدهاند که در برابر سرما و آب مقاوماند و در فصول سرد سال رانندگان را از شر سرما در امان کامل نگه میدارند.
۳) دستکشهای موتور سیکلت سواری
بصورت متوسط شما برای خرید یک جفت دستکش باید ۴۰هزار تومان هزینه صرف کنید. هدف اصلی استفاده از دستکش حفاظت در برابر سرما یا حتی گرمای بیش از حد، چسبندگی بیشتر دستها به فرمان وسیلهی نقلیه و همچنین جلوگیری از آسیبهای احتمالی وارده بدست مانند خراشیدگی و زخم میباشد. بهترین نوع دستکش دارای سه ویژگی مهم میباشد. نخست آنکه جنس آن از نخ است، دومین مورد وجود اسفنج که قطری نسبتا زیاد دارد در قسمت کف دستان است که برای افزایش میزان چسبندگی دستها به فرمان قرار داده میشود و در نهایت وجود لایههایی از جنس پلاستیک فشرده بر روی داخل انگشتان است.
۴) پیراهن موتور سیکلت سواری
بصورت میانگین اگر بخواهید از قیمت یک پیراهن مخصوص خبردار شوید باید خدمتتان عرض کنم که هزینهی آن حدود ۹۰هزار تومان است. کلیهی پیراهنهای مورد استفاده در موتورسواری در برابر نفوذ باد به داخل آنها مقاوم هستند. این پیراهنها دارای دوخت، شکل و طراحیهای متفاوتی هستند که برای ایجاد ظاهری جذاب در موتوسواران ضروری است. مقاومت این پیراهن بخصوص در برابر سرما یا گرما بستگی به این دارد که در چه شرایطی میخواهید رانندگی کنید و این مورد در تمامی آنها مشترک نیست. بافت پارچهایی که در تولید این پیراهن استفاده میشود خیلی ریزدانه است، سطح آنها صورت لیز طراحی شده است به این دلیل که در سرعتهای بالا برای رانندگان مشکلی ایجاد نکنند همچنین اگر میخواهید از خرید یک پیراهن خوب مطمئن شوید به این نکته توجه داشته باشید که در قسمت آرنج آن یک لایهی فیبر در داخل به پیراهن متصل شده باشد.
۵) شلوار موتور سیکلت سواری
جنس این Pantها یا همان شلوارها کربن و آزبست است که آزبست آن در قسمتهای پائین شلوار که در معرض گرمای تولید شده توسط موتورسیکلت قرار دارند مورد استفاده واقع شده است. شلوارهای مخصوص موتورسواری دو تیکه هستند و در برابر آتشسوزی مقاومتی چند دقیقهایی دارند. این شلوارها فارغ از مسئولیت حفاظت از سطح پوست در برابر خطرات احتمالی مانند خراشیدگی و یا آتش دو کارکرد مهم دیگر نیز دارند که یکی زیبایی آنها و کارکرد مهم دیگر در زمان سرما مشخص میشود که باید بتواند دما بدن را در حالت عادی نگه دارد.
در اکثر شلوارها رویهایی از جنس پلاستیک فشرده تعبیه شده است دلیل اینکار اینست که در هنگام تصادفات فارغ از حفاظت از راننده در برابر آسیبدیدگیهای پوستی با افزایش میزان تماس با سطح زمین هرچه زودتر موتورسوار از سرخوردن بازایستد. تمامی این شلوارها مقاوم در برابر نفوذ باد هستند تا در سرعتهای بالا مقاومتی اضافی ایجاد نکنند که موجب اذیت راننده و فشار به موتورسیکلت شود. این شلوار برای اینکه در هنگامیکه راننده میخواهد آنها را از تن بیرون آورد با مشکلی مواجه نشود بصورت کشی ساخته میشوند این عملکرد بخصوص در هنگام آتشسوزی بسیار موثر واقع میگردد. برای اینکه هنگام سوار شدن راننده بر روی موتور شکاف پشت بدن او مشخص نباشد فاق این شلوارها بلندتر از حالت عادی طراحی میشوند. برای خرید شلواری مناسب باید بهصورت حدودی ۴۵۰هزار تومان خرج کنید.
۶) آرج بند و زانوبند و ساقبند موتور سیکلت سواری
برای اینکه در همین اول توضیحات از قیمت میانگین ست آرجبند و زانوبند مطلع باشید باید خدمتتان عرض شود که هزینهایی ۱۰۰هزار تومانی دارد. این وسایل نیز مانند سایر وسایلی که قبلا آنها را توضیح دادیم برای حفاظت از جان و سلامت رانندگان مورد استفاده قرار میگیرند. این وسایل بویژه تعداد موارد شکستگی را تاحد بسیار زیادی کاهش میدهند. این سه محافظ مانند شولدرها که توضیح داده شد جنسهای متفاوتی مانند فایبرگلاس یا کربن دارند که بصورتی یک تکه طراحی میشوند اما برای راحتی قابلیت این را دارند که مانند مفصلی متحرک تکان بخورند.
۷) جوراب موتور سیکلت سواری
قیمت یک جفت از این جورابهای مخصوص رانندگی حدود ۳۵ هزارتومان میباشد. این جورابها جنسی از ابریشم یا نخ دارند و بصورت ساق بلند طراحی میشوند که در دماهای پائین پای رانندگان را از سرما حفظ مینمایند.
۸) کفش موتور سیکلت سواری
بیشتر کفشهای مخصوص موتوسواری داخلی نرم و راحت دارند اما از خارج بسیار سخت و با استحکام هستند. این کفش تنها در جهات عمودی یعنی به سمت بالا و پائین میتوانند خم شوند و به طرفین یعنی به سمت راست یا چپ قابلیت خم شدن را ندارند دلیل طراحی اینچنینی جهت محکم بودن قرارگیری پا در مکان و وضعیت درست خود و جلوگری از لغزشهای احتمالی مچ پا است. کفشها از تجهیزات بسیار مهمی هستند که جدا از وظیفهی حفاظتی که دارند در رانندگی درست هم بسیار موثر هستند و در حفظ تعادل مچ پا و ترمز گیری یا تعویض صحیح دندهها بصورت مستقیم و به مقدار زیاد دخیل است. برای اینکه یک کفش موتورسواری خریداری کنید قیمتی حدود ۴۵۰ هزار تومان را باید پرداخت نمایید.
۹) عینک موتور سیکلت سواری
چشم اگر نگوییم مهمترین عضو ولی یکی از اعضای کاربردی در رانندگی است به همین منظور برای حفاظت از آن در برابر خشک شدن یا ورود اجسام خارجی به داخل آن از عینکهای مخصوص موتورسواری استفاده میشود. این عینک بوسیله کشی که در پشتسر موتورسوار قرار میگیرد در جای خود محکم میگردد. شیشهی به کار رفته در این نوع عینکها بصورت معمول UV میباشد و خود عینک هم نشکن طراحی میگردد و در درون آن ابرهای نرمی تعبیهشده است. جنس این وسایل مخصوص از فایبرگلاس بسیار انعطافپذیر یا لاستیکی خیلی نرم میباشد. قیمتی ۵۰هزار تومانی برای خرید این نوع عینک را باید در برنامهی بودجهی خود بگنجانید.
۱۰) وسایلی که جهت رفاه بیشتر هستند.
موتورسواران و اتوموبیلرانان حرفهایی با بطریهای مخصوص آب یا کولهپشتیهای ویژهی موتورسواری آشنایی دارند. این بطریها بصورت متداول از جنس پلاستیکاند و دمای پائین آب را تا حدود ۶ ساعت میتوانند حفظ کنند. در مورد کولهپشتیهای ویژهی موتورسواری باید بدانید که این کولهها ضدآب و ضد گرما هستند و میتوانند دمای مواد داخل خود را تا مدت زیادی در شرایط ایدهآل حفظ کنند.کولهها شامل دو قسمت میباشند که یک قسمت برای جایگذاری وسایل موتورسوار و قسمت دیگر مخزن آبی را شامل میشود که انواع دو لیتری و سه لیتری آن بسیار پرکاربرد بوده و به میزان فراوان در بازار موجود است. از مخزن آب کولهپشتی یک لوله خارج میگردد که به دهان موتورسوار میرسد و راننده میتواند بوسیله این لوله آب بنوشد و نیاز خود را تامین نماید.
علاوه بر کلاه و لوازم جانبی موتور سیکلت ،شما میتوانید در سایت ایمالز از قیمت موتورسیکلت های مختلف در فروشگاههای اینترنتی مطلع شده و خریدی به صرفه و بمناسب بودجه ی خود انجام دهید.