راهنمای خرید مچ بند طبی

راهنمای خرید مچ بند طبی

آسیب ‌های مچ دست بیشتر ناشی از استفاده بیش از حد هستند که باعث می‌شود مچ دست تحت فشار مداوم و مکرر قرار بگیرد. به چنین آسیب‌هایی «کشیدگی‌های مکرر یا rsi  » گفته می‌شود .این آسیب دیدگی‌ها معمولاً در یک گروه قرار می‌گیرند این گروه از آسیب‌ ها شامل عارضه‌ هایی مانند سندرم تونل کارپال و التهاب عضله و تاندون می‌شوند و از دیگر آسیب دیدگی‌های متداول در ناحیه مچ دست محسوب می‌شود که معمولاً برای درمان آن لازم است مچ دست چند هفته‌ای گچ گرفته شود و پس از آن با مچ بند طبی بی‌حرکت نگه داشته شود. نوع مچ بند مناسب برای هر بیمار به ساختار آسیب دیده، شدت صدمه، حرکت‌های مجاز و فعالیت‌های ضروری حین بستن مچ بند بستگی دارد که به شرح آن میپردازیم. دراين مقاله قصد داريم راهنماي خريد مچ بند را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد مچ بند را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

 

مچ بند طبی چیست؟

مچ‌ بندها و اسپلینت ‌های مچ دست برای بازتوانی آسیب‌های وارده به مچ مفید هستند. مچ بند ها به کاهش ورم کمک کرده و با پشتیبانی و محافظت از مچ دست به فرایند بهبود نیز کمک می‌کنند. مچ بند طبی برای این منظور استفاده می‌شود تا مچ دست را در طول فرایند درمان در حالت یکسان و ثابتی نگه دارد. بسته به نوع آسیب مچ‌بندهای گوناگونی ارئه می‌شود که هر یک از آن‌ها از نظر محافظت و طریقه نگه داشتن مچ دست اندکی با دیگری تفاوت دارد. از اهداف استفاده از مچ دست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از مچ دست پشتیبانی می‌کنند.
  • فشار وارده بر آسیب‌دیدگی‌های موجود را کاهش می‌دهند.
  • با محدود کردن حرکت مچ دست و بی حرکت کردن آن بهبود و کاهش درد را امکان‌پذیر می‌سازند.
  • به فرایند بهبودی پس از آسیب‌دیدگی یا جراحی کمک کرده و به آن سرعت می‌بخشند.
  • معمولاً برای کمک به بهبود آسیب‌دیدگی‌های (آسیب کشیدگی مکرر (RSI)، سندرم تونل کارپال، شکستگی‌های استخوان‌ها و پیچ‌خوردگی مفاصل) استفاده می‌شوند.
  • از بدتر شدن مشکل موجود جلوگیری می‌کنند.
  • درد و ناراحتی ناشی از تاندونیت را کاهش می‌دهند.

انواع مچ بند طبی

مچ بند مورد استفاده برای درمان هر عارضه به صورت مخصوص برای  آن طراحی می‌شود. که در ادامه به معرفی انواع مچ بند به اختصار میپردازیم:

مچ بند(اسپلینت یا آتل) و نگه دارنده مچ دست

این نوع از مچ بند که در توانبخشی و باز آوری پس از آسیب‌دیدگی مچ دست کاربرد دارد برای کاهش ورم مفید بوده و رایج ترین نوع مچ بند شناخته شده است. این مچ بند با محافظت از مچ دست و ثابت نگه داشتن آن به فرایند التیام درد و ریکاوری زودتر کمک می‌کند.

راهنمای خرید مچ بند طبی

مچ بند انگشتی

به عقیده برخی آتل انگشت نوعی مچ بند محسوب نمی‌شود، اما مطابق همان اصل عمل می‌کند و از انگشت‌های آسیب دیده در اثر سانحه منجر به صدمه دیدن مچ دست محافظت می‌کند و آنها را ثابت نگه می‌دارد که به بهبود هرچه سریعتر کمک شایانی میکند.

راهنمای خرید مچ بند طبی

مچ بند پس از عمل

این نوع مچ بند برای مراقبت از مچ دستی استفاده می‌شود که به تازگی بر روی آن عمل جراحی انجام شده و نیاز مبرم به مراقبت دارد. این نوع مچ بند که نسبت به گونه ورزشی بزرگتر است، انعطاف پذیری کمتری داردتا بتواند عضله مچ دست را ثابت نگه دارد و به همین دلیل نمی‌توان از آن هنگام ورزش کردن یا انجام فعالیت‌های سنگین استفاده کرد.

مچ بند طبی در عین این که از مچ دست آسیب دیده محافظت می‌کند، امکان به کارگیری انگشت‌ها در فعالیت‌ها و وظایف روزمره را نیز ممکن می‌سازد زیرا پوششی در ان ناحیه ندارد ، به علاوه اینکه می‌توان مچ بندهای مخصوصی را تهیه کرد که برای استفاده در شب طراحی شده‌اند و قابلیت های متفاوتی دارند.

راهنمای خرید مچ بند طبی

شرکت هاي سازنده

شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد مچ بند فعاليت مي کنند. هر کدام از اين شرکت ها محصولاتي را توليد و روانه بازار کرده اند و تا حدودي نظر مشتريان را جلب کرده اند. دکتر مد ، طب و صنعت ، ال پي ، اپو ، پاتلا و ... از مطرح ترين برند هاي زمينه توليد مچ بند هستند.

قيمت

عوامل مختلفي در تعيين قيمت مچ بند موثرند. از جمله اين عوامل مي توان به نوع مچ بند ، شرکت سازنده ، کيفيت ساخت و ... اشاره کرد. به طور کلي قيمت مچ بند در بازار ايران بين 20 هزار تومان تا 300 هزار تومان است.

سعي کنيد حتما پيش از خريد ميزان بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين مواردي که در اين مقاله گفته شد را مورد توجه قرار دهيد تا به انتخابي درست برسيد.

 

 


نظرات کاربران