راهنمای خرید کپسول اکسیژن

راهنمای خرید کپسول اکسیژن

انسان ها موجوداتی هستند که برای ادامه حیات به هوا نیاز دارند و اصطاحاً موجوداتی هوازی هستند. بدون اکسیژن سلول هایی بدن ما قادر به آزاد سازی انرژی موجود در مواد غذایی نیستند و این امر باعث مرگ انسان می شود. انسان از طریق تنفس، هوا را به شش ها انتقال می دهد و خون اکسیژن را به سلول های بدن انسان می رساند. دی اکسید کربن که محصول زائد است از طریق دستگاه تنفس به خارج از بدن منتقل می شود. تنفس به طور معمول یک فعالیت ناخودآگاه است. این عملیات توسط ساقه مغز کنترل می شود که به طور خودکار آن را همراه با عملکردهایی مانند ضربان قلب، فشار خون و گوارش تنظیم می کند. کمبود اکسیژن در بدن و ناتوانی بدن در جذب اکسیژن باعث بروز بیماری هایی در بدن انسان می شود. بیماری تنفسی عموماً در ارتباط با بیماری ریوی است این بیماری ها از طریق درگیر کردن بخش یا قسمت هایی از دستگاه تنفس باعث به وجود آمدن اختلال در عملکرد ریه ها می شوند. ریه ‌ها مهمترین قسمت دستگاه تنفسی هستند که در عمل تبادل گازهای تنفسی جهت تأمین اکسیژن بافت‌های مختلف بدن و دفع دی‌اکسید کربن نقش دارند. یک بیماری ریوی ممکن است باعث درگیری مجاری تنفسی، بافت ریه یا عروق خونی گرد معمولاً ترکیبی از این اختلالات در بسیاری از بیماری‌ها ی تنفسی دیده می‌شوند. به ‌طور کلی می‌توان بیماری‌های تنفسی را به گروه‌های زیر تقسیم بندی کرد: بیماری‌های انسدادی ریوی ، بیماری‌های محدودکننده ریوی ، بیماری‌های عروقی ریوی و بیماری‌های دیگر. یکی از وسایلی که حتما لازم است افرادی که بیماری های ریوی دارند از آن استفاده کنند کپسول اکسیژن است. کپسول اکسیژن برای رساندن اکسیژن به بیمارانی که دچار کمبود اکسیژن شده اند استفاده می شود. کپسول اکسیژن حاوی هوای فشرده است که فشار داخل آن حدودا یک اتمسفر می باشد. دراين مقاله قصد داريم راهنماي خريدکپسول اکسیژن را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد یک کپسول اکسیژن را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

 

آشنایی با کپسول اکسیژن

دستگاه اکسیژن را در یک تعریف کامل و مفید می توان به این صورت تعریف کرد: دستگاه اکسیژن وسیله ای است برای رساندن اکسیژن به کسانی که دچار کمبود اکسیژن شده اند و افرادی که دچار بیماری های قلبی ، ریوی و مسمومیت با گاز شده اند. 

اجزای کپسول اکسیژن به موارد زیر تقسیم بندی می شوند :

  1. کپسول اکسیژن : مخزن استوانه ای شکل و حاوی اکسیژن
  2. مانومتر ( درادامه به بررسی آن می پردازیم).
  3. پیچ کنترل : بوسیله آن میزان اکسیژن را با توجه به جریا سنج می توان تنظیم کرد .
  4. شیشه محتوی آب مقطر : برای مرطوب کردن اکسیژن به کار می رود.

اهمیت استفاده از کپسول اکسیژن

استفاده از کپسول اکسیژن برای افرادی که بیماری ریوی دارند و به راحتی نمی توانند نفس بکشد الزامیست. درون کپسول اکسیژن ، گاز اکسیژن (2O) به صورت خالص وجود دارد. این اکسیژن موجود در هوای معمولی ، دارای مقادیری از گاز های مضر ، گردوغبار و ذرات شناور است و این هوا برای بیماران مناسب نیست. کپسول اکسیژن به بیمار شما کمک می کند که به راحت نفس بکشد و در هنگام تنفس احساس خوبی داشته باشد و این عمل باعث می شود که راحت تر بتواند مدت درمان خود را طی کند.

حجم های رایج کپسول های اکسیژن

کپسول های اکسیژن دارای ظرفیت های مختلفی هستند. مشخص است که هرچه ظرفیت کپسول اکسیژن بالاتر باشد ، اکسیژن بیشتری را می تواند در خود ذخیره کند. البته بالا بودن ظرفیت مشکلاتی از قبیل سنگین شدن و دشوار شدن جابه جایی را نیز ایجاد می کند. کپسول های اکسیژن در حجم های  1 لیتری – 2 لیتری – 5 لیتری – 10 لیتری – 20 لیتری و 40 لیتری در بازار موجود می باشند و شما می توانید برحسب نیاز خود یک کپسول با حجم مناسب را خریداری کنید.

مانومتر

مانومتر یکی از قابلیت های کاربردی کپسول های اکسیژن است. این قابلیت علاوه بر این که فشار داخل کپسول را نشان می عمل کاهش فشار را تا حد طبیعی انجام می دهد، از طرفی حجم هوای خروجی در دقیقه را نشان داده و می تواند اکسیژن را مرطوب نماید.

راهنمای خرید کپسول اکسیژن

نحوه نگهداري کپسول اکسیژن :

در ادامه برخی از نکاتی که در نگهداری کپسول اکسیژن لازم است مورد توجه قرار دهید را برای شما شرح می دهیم.

  • کپسول اکسیژن دور از نورمستقیم آفتاب و حرارت قرارگیرد.
  • کپسول اکسیژن همیشه پر وآماده باشد.
  • کپسول اکسیژن در محل مناسب غیر از اتاق کاربهورزقرار داشته باشد تا از افتادن احتمالی آن جلوگیري شود.
  • براي جابجایی کپسول اکسیژن از پایه چرخدار استفاده شودودر صورت نبودن ،به حالت دورانی حرکت داده شود.
  • براي تعویض کپسول اکسیژن از آچار مخصوص استفاده شود.
  • کپسول اکسیژن دور از نورمستقیم آفتاب و حرارت قرارگیرد.
  • کپسول اکسیژن همیشه پر وآماده باشد.
  • کپسول اکسیژن در محل مناسب غیر از اتاق کاربهورزقرار داشته باشد تا از افتادن احتمالی آن جلوگیري شود.
  • براي جابجایی کپسول اکسیژن از پایه چرخدار استفاده شودودر صورت نبودن ،به حالت دورانی حرکت داده شود.
  • براي تعویض کپسول اکسیژن از آچار مخصوص استفاده شود.

 

شرکت هاي سازنده

شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد کپسول های اکسیژن فعاليت مي کنند. هر کدام از اين شرکت ها محصولاتي را توليد و روانه بازار کرده اند و تا حدودي نظر مشتريان را جلب کرده اند.

 

قيمت

عوامل مختلفي در تعيين قيمت کپسول های اکسیژن موثرند. از جمله اين عوامل مي توان به نوع کپسول ، گنجایش ، شرکت سازنده و ... اشاره کرد. به طور کلي قيمت کپسول های اکسیژن در بازار ايران بين 100هزار تومان تا 5میلیون تومان است.

سعي کنيد حتما پيش از خريد ميزان بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين مواردي که در اين مقاله گفته شد را مورد توجه قرار دهيد تا به انتخابي درست برسيد.

 


نظرات کاربران