راهنمای خرید مادربرد

راهنمای خرید مادربرد

مادربرد ، يکي از سخت افزار های اصلي رايانه و در واقع ، محلي براي برقراري پيوند ميان تمام اجزاي رايانه مثل پردازنده ، RAM ، هارد ديسک و ... است و مي توان گفت انتخاب يک مادربرد مناسب در تعيين نوع پردازنده ، RAM ، نوع پورت هاي پشتیبانی شده توسط سیستم و ساير اجزا موثر است . در صورتي که قصد خريد يک رايانه و يا ارتقاي رايانه خود را داريد ، تا پايان مقاله زير با ما همراه باشيد تا اهميت يک مادربرد مناسب و همچنين عوامل موثر در انتخاب آن را براي شما شرح دهيم .

مادربرد چيست  ؟

نخست بهتر است بدانيم مادربرد چيست و چه کاربردي دارد ؟

مادربرد (Motherboard) که برد اصلي  (Mainboard) نيز ناميده مي شود ، بردي مداري است که اجزاي مختلف کامپيوتر مانند CPU ، RAM  ، GPU و ... بر روي آن قرار داده مي شوند و از طريق منبع تغذيه برق تمام اين اجزا را فراهم مي کند . همانطور که پيش از اين نيز گفتيم مادربرد علاوه بر اتصال اين اجزا به يکديگر ، در تعيين نوع آنها نيز موثر است.

اجزاء مادربرد

مادربرد ها اجزاي مختلفي دارند که هرکدام وظيفه خاصي را بر عهده دارند . بهتر است با هر کدام از اين اجزا آشنا شويدد تا در هنگام خريد ، انتخاب بهتري داشته باشيد.

1- BIOS

بايوس (BIOS ) يک IC است که فقط قابليت خواندن دارد و به اصطلاح ROM BIOS و يا فقط خواندني ناميده مي شود . هنگام روشن کردن و راه اندازي رايانه ، تک تک اجزا مانند RAM ، CPU ، ماوس ، صفحه کليد و .... را تست مي کند و سپس اقدام به راه اندازي سيستم مي کند.

2- BUS

باس ها در واقع شاهراه هاي ارتباطي ميان اجزاي مختلف مادربرد هستند. اتصال قطعات به يکديگر با استفاده از باس ها صورت مي گيرد و عرض آنها در سرعت انتقال اطلاعات تاثير گذار است. همچنين کيفيت ساخت آنها نيز مي تواند در تعيين سرعت انتقال ديتا موثر باشد.

3- چيپ هاي شمالي و جنوبي

پل هاي شمالي و جنوبي ( Northbridge و Southbridge ) وظيفه کنترل اجزاي مختلف مادربرد را بر عهده دارند . به عنوان مثال Northbridge وظيفه کنترل انتقال داده ها ازCPU ، GPU ، RAM و ... را بر عهده دارد و ميان آنها پيوند برقرار مي کند. پل جنوبي که نسبت به پل شمالي ضعيف تر است ، ارتباط ميان پل شمالي و ساير اجزا مانند پورت USB ، هارد ديسک و ... را برقرار مي سازد.

از ديگر ویژگی های اين دو چيپ ، تاثير گذاري در تعيين نوع پردازنده را مي توان نام برد.

4- CPU Socket

سوکت سي پي يو ، محلي براي نصب پردازنده بر روي مادربرد است و در واقع تعيين کننده نوع پردازنده اي است که توسط  مادربرد پشتيباني مي شود.

راهنمای خرید مادربرد

عوامل موثر در انتخاب يک مادربرد مناسب

1- اسلات هاي RAM

از آنجا که حافظه RAM اهميت زيادي در رايانه ها دارد ، تعداد و نوع اسلات هاي رم را مي توان يکي از مهمترين ويژگي هاي مادربرد ها دانست. اسلات رم همان محل نصب رم بر روي مادربرد است که در مادربرد ها معمولا 4 اسلات قرار داده مي شود (البته مادربرد هایی با 2 و 8 اسلات نيز وجود دارد ). نوع اسلات هاي پشتيباني شده نيز معمولا DDR3 و DDR4 است که در تعيين سرعت رم موثرند.

2- سوکت پردازنده

پيش از اين نيز گفتيم که سوکت سي پي يو از عوامل موثر در خريد سي پي يو است . سوکت سي پي يو بيان کننده نوع سي پي يوي قابل پشتيباني توسط مادربرد است.

3- پورت هاي ساتا ،  U.2 ، M.2

اين پورت ها جهت اتصال هارد ديسک و حافظه SSD به کار مي روند و هرچه تعداد آنها بيشتر باشد ، تعداد بيشتري هارد ديسک يا حافظه SSD را مي توانيد به رايانه خود متصل کنيد.

4- اسلات PCI Express

اين اسلات جهت اتصال کارت گرافيک به مادربرد استفاده مي شود. هر چه تعداد اين اسلات ها بيشتر باشد ، تعداد بيشتري کارت گرافيک را مي توانيد به مادربرد متصل کنيد که اين مسئله براي گيمر ها مي تواند مورد توجه قرار گيرد.

5- ديگر پورت ها

پورت هاي مورد استفاده شما معمولا از پنل پشت کيس قابل دسترسي هستند و هر مادربرد تعدادي از آنها را در اختيار شما قرار مي دهد . بديهي است هرچه تعداد اين پورت ها و تنوع آنها بيشتر باشد ، کار با رايانه براي شما راحت تر خواهد شد.

پورت هاي USB قابل پشتيباني توسط مادرب

رد ها معمولا USB 2.0 و USB 3.0 هستند که از طريق آنها مي توانيد ساير قطعات الکترونيکي مانند فلش مموري ، ماوس ، کيبرد ، گيم پد و ... را به رايانه خود متصل کنيد.

پورت هاي انتقال تصوير VGA و DVI و HDMI هستند که HDMI را مي توان بهترين نوع پورت انتقال صوت و تصوير دانست.

پورت LAN امکان اتصال اينترنت و همچنين شبکه کردن رايانه را براي شما فراهم مي کند که هميشه تعدادي از آنها در پنل پشتي کيس قرار دارد.

امکان Overclock

اورکلاک به اعمالي گفته مي شود که سبب تغيير سرعت اجزاي نصب شده روي مادربرد مي شود. در مادربرد هاي داراي امکان اورکلاک شما مي توانيد سرعت عملکرد CPU و GPU خود را بالا ببريد . اين کار از طريق تغيير فرکانس قطعات صورت مي گيرد که معمولا موجب افزايش مصرف برق و همچنين افزايش دماي مادربرد مي شود.

شرکت هاي سازنده

شرکت هاي مختلفي دست به ساخت مادربرد زده اند که ما برخي از آنها را ذکر مي کنيم.

 ASUS - Gigabyte - MSI - ECS - AMD - Intel - ASRock - Foxconn - Zotac - JETWAY - Supermicro - Acer - Epox - ALBATRON - Soltek -  Chainteck – Aopen -   ...

 

قيمت

تمام مواردي که در بالا ذکر شد در تعيين قيمت مادربرد موثر است . از مهم ترين عوامل موثر در قیمت مي توان به شرکت سازنده ،  نوع سوکت سي پي يو ، نوع اسلات ها ، کاربری گیمینگ ، امکان اورکلاک و ... اشاره کرد . محدوده قيمت مادربرد ها بسيار گسترده است که اين مسئله ناشي از امکانات مختلفي است که مادربرد ها دارند.

 

اگر شما قصد ارتقاي سيستم خود را داريد بهتر است ابتدا ، امکانات و مشخصات مادربرد فعلي خود را پيدا کنيد و سپس بر حسب نياز خود ، مادربردي با امکانات بيشتر خريداري نماييد.


نظرات کاربران