نکاتی که قبل از خرید منبع تغذیه (پاور کامپیوتر) باید بدانیم

راهنمای خرید  پاور کامپیوتر (منبع تغذیه)

کامپيوتر ها از اجزای مختلفي ساخته مي شوند که هر کدام وظيفه ای را در آن بر عهده دارد. اصلی ترين نياز های نياز هر دستگاه الکتريکي و الکترونيکي ، تامين برق است. وظيفه تامين برق در رايانه همانند ديگر دستگاه های الکتونيکي بسيار امري ضروری است و اين وظيفه را قطعه ای از رايانه به نام پاور ( منبع تغذيه ) بر عهده دارد. پاور ها معمولا در قسمت بالا و پشتي کيس کامپيوتر نصب مي شوند و به شکل یک جعبه هستند. بخش ورودی برق پاور از پنل پشتی کيس قابل دسترسی است و شما با اتصال کابل مربوطه مي توانيد برق را وارد کيس کامپيوتر خود کنيد. اين قطعه بايد بر اساس ميزان نياز کامپيوتر و با توجه به ساير سخت افزار ها انتخاب شود . عدم تناسب پاور با ساير سخت افزار هاي داخلی می تواند رايانه شما را با مشکلات جدي رو به رو کند. در مطلب زير قصد داريم با تشريح ويژگي هاي پاورها ، شما را با اين قطعات مهم آشنا کنيم و در انتخاب يک پاور مناسب شما را ياري کنيم. پس اگر قصد خريد يک پاور مناسب را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

نکات مهم در خرید منبع تغذیه (پاور):

 توان مصرفی

توان پاور شما بايد متناسب با توان مورد نياز ساير قطعات داخلي شما باشد. اما اين که « چگونه مي توانيم توان مورد نياز قطعات خود را محاسبه کنيم ؟ » سوال بسياري از کاربران است که قطعا براي شما هم پيش آمده است. برای محاسبه اين توان می توانيد از موتور محاسبه گر توان پاور Outervision استفاده کنيد. با دادن مشخصات قطعات داخلي سيستم خود به اين موتور از حداقل توان مورد نياز قطعات خود آگاه مي شويد. البته امروزه نرم افزار هايي هم در اين زمينه ساخته شده اند که شما را در برآورد توان مورد نياز قطعات ياري مي کنند. پس از اينکه با دادن اطلاعات ، حداقل توان مورد نياز قطعات خود را يافتيد ، يک پاور با تواني بيشتر از توان مورد نياز تهيه کنيد. البته سعی کنيد که اختلاف میان توان مورد نیاز قطعات با توان پاور خریداری شده زياد نباشد. به عنوان مثال اگر حداقل توان مورد نياز سيستم شما توسط موتور محاسبه گر Outervision يا نرم افزار های مختلف 400 وات بر آورد شد ، يک پاور 500 واتی تهيه کنيد.

 عملکرد بیشتر قطعات سخت افزاری

در این رابطه می توان به تناسب توان پاور با ساختار و سخت افزار و همچنین افزایش دقت ولتاژ و خروجی پاور اشاره کرد که مجموعه این ها سبب عملکرد بهتر قطعات منبع تغذیه می شوند.

 کاهش مصرف انرژی کامپیوتر

در این قسمت لازم است که بدانید تناسب توان پاور با سخت افزار به این صورت است که کارکرد پاور در حدود ۲۰ الی ۸۰ درصد از خروجی است. در واقع در این دامنه است که شما می توانید عملکرد بسیار مناسبی را از پاور مشاهده کنید و در این محدوده اتلاف انرژی بسیار کم است.

 تثبیت طول عمر قطعات سخت افزاری

در این مورد خوب است که بدانید میان پاور و سخت ­افزار سیستم لازم است که یک تناسبی وجود داشته باشد که منجر به کاهش نویز شود. در نتیجه این موضوع سبب می شود که عملکرد بهتری اتفاق بیفتد و طول عمر قطعات بیشتر خواهد شد.

 آینده نگری در ارتقای قطعات سخت افزاری

در رابطه با آینده نگری در ارتقای قطعات سخت افزاری لازم است که بدانید تناسب میان توان پاور با سخت افزار بسیار مهم است. در واقع محدوده ای برای آن که شما بتوانید قطعات سخت افزاری را ارتقا دهید بسیار نیاز است.

 

معرفی موارد مهم در خرید منبع تغذیه کامپیوتر
 

محافظت ها

پاور ها از سيستم های مختلفی برای محافظت از خود و اجزای داخلی در برابر خطرات ناشي از اتصال هايی نادرست بهره مي گيرند که برخي از آن ها را همراه با شیوه کار آن ها برای شما تشريح مي کنيم.

1-  Short Circuit Protection - SCP : اين سيستم محافظتی به محض بروز اتصالي در سيم هاي خروجي ، فورا پاور را خاموش مي کند.

2- Over Voltage Protection - OVP : اين سيستم محافظتی به محض افزايش ولتاژ بيش از حد استاندارد در هر يک از ريل هاي خروجي ، فورا پاور اتصال پاور را قطع مي کند.

3- Over Current Protection - OCP : اين سيستم محافظتی به محض افزايش شديد ميزان جريان در ريل هاي خروجي ، فورا اتصال پاور را قطع مي کند.

4- Under Voltage Protection - UVP : اين سيستم محافظتی به محض کاهش شديد ولتاژ در ريل هاي خروجي ، فورا اتصال پاور را قطع مي کند.

5- Over Power Protection - OPP يا Over Load Protection - OLP : اين سيستم درصورت استفاده بيش از توان قابل تحمل ، فورا اتصال پاور را قطع مي کند.

6- Over Temperature Protection - OTP : اين سيستم در صورت بالا رفتن دمای محفظه ی پاور از يک ميزان مشخص ، فورا اتصال پاور را قطع مي کند.

در نظر داشته باشيد که وجود سه محافظت اول در يک پاور استاندارد الزامی است. بدون وجود اين سيستم هاي محافظتي امکان آتش سوزي در خود پاور و يا سيم هاي آن وجود دارد. با توجه به آسيب پذير بودن پاور ها ، توصيه مي کنيم هميشه پاور ها را همراه با يک محافظ برق استفاده کنيد.

گارانتي

گارانتي يکي از مواردی است که در خريد هر وسيله ای بايد مورد توجه قرار گيرد. با توجه به آسيب پذير بودن پاور، وجود گارانتي براي آن از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. نوع و شرايط گارانتي را مي توانيد از فروشنده جويا شويد.

قيمت

از جمله عوامل موثر در قيمت هر پاور مي توان به توان ، محافظت ها ، شرکت سازنده و ... اشاره کرد.

 

بهترین پاورهای بازار 2022


بهتربن مارک منبع تغذیه کدام است؟

 منبع تغذیه گرین سری جی پی ۳۵۰

این منبع تغذیه برای کاربری خانگی و اداری بسیار مناسب است. از قابلیت های متنوع این محصول می توان به مدار تصحیح ضریب اشاره کرد. همچنین لازم است که بدانید بهره­مندی از فیلترها برای بهبود دقت ضروری است و بازدهی مصرف انرژی بالا است. این محصول دارای فن فوق­العاده کم صدا با عملکرد هوشمند می باشد. 

منبع تغذیه کامپیوتر گرین سری جی پی ۳۳۰

در رابطه با این منبع تغذیه لازم است که بدانید از محصولات شرکت گرین می باشد که دارای توان خروجی ۳۳۰ واتی است. در رابطه با محدوده ولتاژ ورودی این پاور باید گفته شود که در بازه ۲۰۰ تا ۲۴۰ ولت و محدوده فرکانس ورودی آن در بازه ۵۰ هرتز می باشد. این پاور از نوع مدل نیمه ماژولار است که همانطور که می دانید پاور های ماژولار و نیمه ماژولار است. لازم است که بدانیم کابل کشی برای این دسته از پاور ها بسیار ساده تر می باشد. برای این پاور شرکت گرین از یک فن ۱۲۰ میلیمتری استفاده کرده است. همچنین در کنار این محصول ۳ عدد کانکتور ۱۵ پین در اختیار شما قرار می گیرد.

 منبع تغذیه کامپیوتر گرین سری جی پی ۴۳۰

در رابطه با این مدل لازم است که بدانید از محصولات برند گرین می باشد. همچنین لازم است که بدانید این پاور دارای یک توان حداکثری در حدود ۴۳۰ وات است و مدل این دستگاه از نوع نیمه ماژول است. به روی این پاور یک فن ۱۲۰ میلی متری قرار گرفته است که صدای بسیار کمی دارد. همچنین شرکت گرین از خازن های با کیفیتی در این محصول استفاده کرده است. در رابطه با کابل­های این محصول لازم است که اشاره کنیم کابل هایی که از پاور خارج می شود از نوع مدل تخت می­باشد و دارای عمر بادوام و طولانی هستند.


منبع تغذیه کامپیوتر تسکو سری ۵۷۰

در رابطه با این منبع تغذیه لازم است که بدانیم از محصولات کمپانی تسکو می باشد و همانطور که می­دانید کمپانی تسکو همواره تولیداتی بسیار باکیفیت دارد. وظیفه منبع تغذیه این است که برق­رسانی به قطعات را انجام دهد که این منبع تغذیه دارای توان ۲۳۰ وات می باشد.

منبع تغذیه کامپیوتر گرین سری ۵۳۰

این مدل از تولیدات کمپانی گرین است و دارای یک توان حداکثری در حدود ۵۳۰ وات می باشد. همچنین لازم است که بدانید این دستگاه ها از نوع نیمه ماژول است. این منبع تغذیه دارای فن ۱۲۰ میلیمتری از که به روی پاور نصب شده و می تواند دما را کم کند.


منبع تغذیه کامپیوتر نیمه ماژولار مسترتک ۳۵۰w

این منبع تغذیه نیمه ماژولار است که کمپانی مسترتک تولید کرده و دارای توان خروجی ۱۳۵۰ وات می­باشد. در رابطه با محدوده ولتاژ این منبع تغذیه لازم است که بدانید در حدود ۱۰۰ تا ۲۴۰ وات می باشد که همانطور که اشاره کردیم این منبع تغذیه نیمه ماژولار است.


منبع تغذیه کامپیوتر تسکو گاه سری ۷۰۰ دبلیو

همانطور که میدانید این منبع تغذیه دارای توانی در حدود ۷۰۰ وات هست لازم است که بدانید لپ تاپ ها و یا کامپیوتر های شخصی نیازمند منبع تغذیه هستند تا ولتاژ مورد نظر بخش های مختلف تامین شود. این محصول دارای یک قاب مخصوص است که برای فن استفاده می شود.


منبع تغذیه کامپیوتر گرین سری ۴۸۰

در رابطه با این منبع تغذیه لازم است که بدانید از تولیدات کمپانی گرین است و دارای توان حداکثری در حدود ۴۸۰ وات می باشد همچنین این محصول از نوع نیمه ماژول است که دارای بازدهی در حدود ۸۵ درصد می باشد. همچنین این منبع تغذیه مجهز به یک فن ۱۲۰ میلیمتری است که می تواند دمای منبع تغذیه را به خوبی کاهش دهد.

منبع تغذیه کامپیوتر سادیتا سری ۳۳۰

این منبع تغذیه دارای کارکرد عالی می باشد و همچنین فن آن ۱۲۰ میلیمتری است که این فن در کاهش دما بسیار موثر است و صدای بسیار کمی نیز تولید می کند.

 منبع تغذیه کامپیوتر گرین سری ۵۸۰

همانطور که در مطالب بالاتر نیز اشاره شد منبع تغذیه کامپیوتر گرین سری ۵۸۰ از تولیدات کمپانی گرین است که دارای توان حداکثری در حدود ۵۸۰ وات می باشد. همچنین لازم است که بدانید این مدل از نوع نیمه ماژول است که دارای بازدهی در حدود ۸۵ درصد می باشد که شما می توانید به خوبی از این منبع تغذیه استفاده نمایید.

نکات پایانی

در پایان لازم است که بدانید با توجه به این نکاتی که گفته شد شما باید منبع تغذیه­ایی خریداری کنید که متناسب با بودجه  خودتان و نیازتان باشد. همچنین همانطور که متوجه شدید در خرید منبع تغذیه باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. به طور خلاصه اصلی ترین مواردی که باید در خرید منبع تغذیه به آن توجه کرد عبارتند از توان خروجی با توجه به نیاز به خریدار، میزان بازدهی با توجه به گواهی نامه پلاس ۸۰، تنوع در کانتکتورها و نوع ریل! پس لازم است که شما به عنوان خریدار به این نکات توجه داشته باشید تا بتوانید انتخاب خوبی انجام دهید.


نظرات کاربران