راهنمای خرید کابل مدل USB برای همه گوشی ها

راهنمای خرید کابل مدل USB برای همه گوشی ها

با وجود مارک های مختلفی که از انواع کابل ها وجود دارد تهیه کابل USB راحت نیست. جهت آشنا شدن با کابل های USB و برگزیدن مناسب ترین نوع آن ما را همراهی کنید. بیشتر رایانه ها، موبایل ها و سایر وسایل الکتریکی جهت جا به جا کردن اطلاعات صوتی و تصویری و داده ها و جریان برق از درگاه USB استفاده می کنند. برای ایجاد ارتباط با این درگاه لازم است تا از کابل مخصوص این درگاه یعنی کابل USB استفاده شود البته به دلیل متنوع بودن این نوع کابل گاهی استفاده کنندگان دچار سرگردانی می شوند. در این مقاله اول به انواع گوناگون کابل های موبایل و خصوصیات و کارایی آن ها می پردازیم و سپس ۴ خصوصیت کابل USB با کیفیت را بیان می کنیم.

انواع گوناگون کابل USB و موارد استفاده از آن


راهنمای خرید کابل مدل USB برای همه گوشی ها

USB یک استاندارد گسترده در وسایل الکتریکی بوده اما به شکل های متفاوتی ارائه می گردد و دلیل این تفاوت کارکرد آن ها به اشکال گوناگون است. شش نوع متداول درگاه ها و کابل های USB به شرح زیر است:

Type-A: یک رابط استاندارد به شکل مستطیل  وتخت که در یک سوی بیشتر کابل های رایانه ای دیده می شود. بیشتر رایانه ها دارای تعدادی درگاه Type-A برای وصل کردن وسایل جانبی هستند. این درگاه در وسایل اجراکننده بازی ها، تلویزیون ها و سایر وسیله ها دیده می شود.

Type-B: یک کانکتور مربع شکل است که عمدتا در دستگاه های چاپ گر و ابزارهایی که به رایانه وصل هستند به چشم می خورد. امروزه این مدل کابل ها دیگر از بین رفته و مدل های کوچک به جای آن ها قرار گرفته اند.

Mini-USB: یک نمونه کانکتور خیلی کوچک و زیر مجموعه Type-B بوده که قبل از گسترش میکرو USB در دنیای گوشی ها پادشاهی می کردند و روی بورس بوده اند. با اینکه موبایل ها دیگر از این نوع استفاده نمی کنند ولی پیوسته در دوربین ها، کنترل کننده دستگاه پلی استیشن، دستگاه های پخش موزیک و وسایل مانند این ها استفاده می شوند.

میکروUSB: در این سال ها میکرو USB  به عنوان پر استفاده ترین کانکتور در جهان گوشی ها و سایر ابزارهایی که قابلیت حمل دارند بوده ولی در این اواخر فقط محدود به مدل هایی که از نظر اقتصادی در حد وسط قرار دارند شده است. این مدل کابل عمدتا در دستگاه هایی مثل تب لت ها و کنترل کننده بازی ها و ده ها ابزار دیگر به کار می رود ولی سازندگان زمان زیادی است که به  USB-C روی آورده اند.

Type-C: این مدل از به روزترین استانداردهای USB است که در آن یکی از مهم ترین اشکالات USB که یک طرفه بودن است برطرف شده است. همچنین در مقایسه با انواع قبل دارای بیشترین میزان جا به جایی اطلاعات و انرژی برق می باشد. این خصوصیات سبب این شد که در بیشتر موبایل ها و لپ تاپ ها معروف مانند مارک مک بوک، موبایل های مدل پیکسل، کنترل کننده سوییچ پرو و.... استفاده شود. در ادامه مطلب درباره  USB-C  بیشتر توضیح خواهیم داد. 

لایتنینگ: این نوع کابل وسیله ارتباطی دستگاه های مارک اپل با مارک های آیفون، آیپد، ایرپاد و... بوده و به عنوان استاندارد های مستقیم USB به حساب نمی روند. وسایل  قبل این کارخانه از کانکتور بزرگی که دارای ۳۰‌پین بوده استفاده می کردند ولی کابل لایتنینگ با اندازه شبیه به USB-C از اواخر سال ۲۰۱۲ به عنوان یک استاندارد در تولیدات مارک اپل مبدل گردید.

از خصوصیات مهم کابل های USB آماده کردن انرژی لازم وسایلی است که مصرف آن ها کم است بدون اینکه به منبع تغذیه جهت تامین انرژی برق به صورت جدا نیازی باشد. عمدتا کابل های USB شامل دو سر هستند که یک سر آن Type-A است. برق از سری A فرستاده شده و از سری دیگر گرفته می شود. علت این عمل پیشگیری کردن از آسیب هایی است که مثلا در زمان وصل کردن دو رایانه به وسیله کابل USB-A  به یکدیگر ممکن است اتفاق بیفتد. کابل‌های مینی و میکرو نمونه هایی کوچکتر از Type-B هستند ولی در نامشان  چیزی در این مورد گفته نشده است. در کل از کابل هایی که عمده استفاده کننده گان عادی آن ها را به کار میبرند می توان به  micro-USB،  USB-C و لایتنینگ اشاره کرد.

استانداردهای سرعت USB


راهنمای خرید کابل مدل USB برای همه گوشی ها

درست است که کابل های USB دارای مدل های گوناگونی هستند اما باید بدانید که هر یک از این مدل ها با توجه به سرعتی که در ارسال اطلاعات دارند شامل دسته های کوچک تری می شوند. مدل های مختلف پس از گذر زمان و بیشتر شدن اندازه اطلاعات گسترده شده و شامل سه دسته اصلی به شرح زیر می باشند.

USB 1.x: این دسته به عنوان اصلی ترین استاندارد بوده ولی با توجه به ملاک های حال حاظر یک استاندارد قدیمی به حساب می آید. اگر می خواهید به کابل های USB که دارای این استاندارد میباشند برسید باید به انبار تعمیرگاه هایی که وسایل قدیمی دارند و چندین سال از آن ها استفاده نشده سر بزنید شاید بتوانید این نوع کابل را به دست آورید‌.

USB 2.0: این استاندارد که در سال ۲۰۰۰ رو نمایی گردید و از کابل هایی مثل مینی، میکرو، USB ، OTG و ... حمایت می کرد. سرعت ارسال اطلاعات در آن حدود ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه است ولی در حال حاظر و با وجود پیشرفت ها دیگر خیلی زیاد به کار نمی رود. در حال حاظر درگاه های USB 2.0 تنها در لپ تاپ ها اقتصادی، فلش مموری‌های با قیمت پایین، درگاه های متصل کننده صفحه کلید و ماوس در رایانه ها به کار می روند.

USB 3.x: این درگاه از USB 2.0 خیلی سریع تر بوده و در آن اطلاعات با سرعت 3.2 گیگابایت در ثانیه انتقال می یابند. بیشتر درایو های خارجی، کامپیوتر های دسکتاپ، لپ تاپ ها و فلش مموری ها بر اساس این تکنولوژی طرح ریزی و ساخته شده اند.‌ درگاه ها و کانکتورها بر اساس USB 3  عمدتا با رنگ آبی و سمبل SS و به معنای سوپراسپید مشخص می شوند. می توان وسایل دارای  USB 2.0 را در درگاه های USB 3.0 و یا بالعکس به کار ببرید ولی سرعت ارسال اطلاعات و یا انرژی در آن ها به عصر دوم USB بر می گردد. در نظر داشته باشید که وسایل میکروUSB با توانایی پشتیبانی از USB 3.x خصوصیات گوناگونی دارند این موضوع عموما در هارد درایوهای خارجی مشاهده می شود. باید گفت که کانون راه اندازی USB در نظر دارد تا در USB 4.0، تاندررولت ۳ را به کار ببرد که‌ این به معنای سرعت شارژ ۱۰۰ وات و میزان ارسال اطلاعات تا ۴۰ گیگابایت در ثانیه است.

USB-C چیست؟

USB-C یک استانداری است که تازه شکل گرفته است و ویژگی های متنوعی را به همراه دارد. این استاندارد از از لحاظ اندازه بسیار کوچک و دوطرفه بوده و هم اینکه اطلاعات را با سرعت بالای ۱۰ گیگابایت در ثانیه بین وسایل انتقال می دهد. USB-C نسبت به مدل قبل کابل USB دارای توان بالایی برای فرستادن  و دریافت کردن تا ۵ هزار میلی آمپر یا ۱۰۰ وات است. USB-C علاوه بر اینکه ارسال اطلاعات انجام میدهد و برای شارژ وسایل به کار می رود از آن به عنوان درگاه صفحه نمایش هم استفاده می شود و با متصل کردن آن به صفحه نمایش توان این را خواهید داشت تا محتویات را از موبایل یا لپ تاپ به صفحه ای بزرگ بفرستید و ببینید. مدل های گوناگونی از کابل ها و تبدیل ها وجود دارد که یک سمت آن ها USB-C و سمت دیگر آن ها کانکتور USB-A، HDMI، VGA، لایتنینگ، LAN،  USB 3.0 یا خود USB-C تعبیه شده است. شرکت اپل که هیچ زمانی برای تهیه قطعه های خود بدون فکر عمل نمی کند سری مدل مک بوک خود را به یک درگاه USB-C ولی مدل های پرو خود را به چندین درگاه تجهیز نموده است. گوشی ها، تبلت و لپ تاپ ها امروزی تماما به درگاه USB-C تجهیز اند و داخل آن ها میکرو USB وجود ندارد. بدلیل اینکه این استاندارد گسترده نشده است استفاده کنندگان مجبور هستند تا شارژرهای USB-C را تهیه نمایند.

OTG چیست و چه کاربردی دارد؟

OTG که مخفف آن USB On-The-Go می باشد ویژگی دربعضی از ابزارک های  اندرویدی است که این امکان را فراهم می سازد تا بتوانید به صورت مستقیم فلش مموری و وسایل دیگر را به موبایل متصل کنید قبل از این اگر می خواستید اطلاعاتتان را از هارد درایو یا فلش مموری به موبایل ‌بفرستید برای این کار باید از رایانه تان استفاده می کردید ولی پس از به بازار آمدن OTG می توانید حافظه مورد نظر را به طور مستقیم به موبایل وصل کنید و اطلاعاتتان را ارسال نمایید. از OTG می توان برای متصل کردن  وسایلی مانند دستگاه چاپ، دسته بازی، ماوس و صفحه کلید به موبایل استفاده کرد. 

سفارش هایی جهت تهیه کابل USB


راهنمای خرید کابل مدل USB برای همه گوشی ها

در موقع تهیه کابل برای موبایل ممکن است که با انواع متعددی کابل روبرو شوید و احتمال می رود که به فکر تهیه مدل ارزان قیمت آن بیفتید. باید بدانید که کابل های با قیمت پایین و کند عمدتا از مواد اولیه بی کیفیت تولید گردیده اند و در نهایت علاوه بر اینکه خیلی زود از کار می افتند بلکه می توانند مشکلاتی مثل کندی یا قطعی در شارژ کردن، از کار افتادن دستگاه و احتمالا آتش گرفتن را نیز به همراه داشته باشند. این موضوع در باره کابل های USB-C نیز صادق است. در ابتدا بازار پر بود از کابل های غیر استاندارد و بی کیفیت اما در حال حاظر شرایط کمی خوب شده ولی بازهم این سفارش در مورد کابل های USB نیز صادق است. جهت تهیه مناسب ترین نوع کابل باید به این موارد توجه داشته باشید :

1- سازگار بودن با درگاه

متوجه شدیم که موبایل ها دارای کابل های متنوع و گوناگونی هستند. در صورتی که میخواهید برای شارژر سیار، بلندگوهای بلوتوثی و بیشتر وسایل الکتریکی خود از کابل USB استفاده کنید باید مدل میکرو USB را خریداری نمایید. چون بیشتر شرکت های تولید کننده کابل رابط را نیز در بسته محصولات خود می گذارند در صورتی که چندین ابزارک تهیه کرده باشید توانایی این را دارید تا کابل های آن ها را به جای یکدیگر به کار ببرید. موبایل های مدل اندروید و قدیمی و بعضی از مدل های جدیدی که از نظر اقتصادی به صرفه اند نیز دارای این درگاه هستند. 

2- شرکت تولید کننده

شرکت های زیادی برای موبایل ها کابل ،مبدل و رابط می سازند و پس از شرکت های معروفی مثل سامسونگ و شیائومی می توان مارک های به نام دیگری مانند  باسئوس (Baseus)، سینک وایر (Syncwire)، زد ام آی (ZMI)، انرجیا (Energea)، اونتن (Onten)، مک دودو (Mcdodo) و انکر (ANKER)  را نام برد.

3- نوع مواد به کار رفته در ساخت


راهنمای خرید کابل مدل USB برای همه گوشی ها

کابل موبایل چون پس از مدتی که به کار می رود و خم و راست شده یا در کیف و کشو گذاشته می شود پس باید مواد اولیه استفاده شده در آن سبب شود تا کابل استقامت زیادی داشته باشد. جنس روکش کابل های خوب عمدتا روکش پلیمری، PVC، یا نایلون بافته شده بوده  و تقریبا بین ۵ تا ۱۰ هزار بار در مقابل خمیدگی مقاوم هستند.

4- طول کابل

مساله مهمی که باید به آن توجه کنید طول کابل است. از لحاظ علمی طول کابل به هر اندازه که کم تر باشد جریان بهتر انتقال داده می شود ولی اگر کابل به خوبی بلند نباشد مجبورید که برای شارژ کردن کنار پریز باشید. کابل استاندارد دارای یک متر طول می باشد.


نظرات کاربران