راهنمای خرید کفش فوتبال

راهنمای خرید کفش فوتبال

مدل های گوناگون کفش های فوتبال با تعبیه میخ به اشکال متفاوت در ته آن ها به بازار عرضه شده است. بازیکن فوتبال برای افزایش کیفیت کارش باید با در نظر گرفتن پست خود در تیم و نوع زمینی که در آن بازی می کند، یک کفش مناسب را خریداری کند. میزان دوام کفش، راحتی بازیکن هنگام استفاده و کیفیت اتصال میخ در ته آن از فاکتور های مهم در زمان انتخاب و خرید یک کفش فوتبال مناسب است.هدف ما از نگارش مطلب زیر ارائه توضیحاتی در مورد روش انتخاب و خریداری یک کتانی فوتبال مناسب می باشد.

استوک فوتبال چیست؟

در ته کفش های فوتبال یک سری میخ های برآمده تعبیه شده که در بین فوتبالی به استوک معروف شده اند. این میخ ها در سه جنس لاستیکی، فلزی و پلاستیکی و به گونه ای در ته کفش تعبیه شده اند که می توان آن ها را تعویض یا جداسازی کرد.کفش های با استوک پرس شده هم برای استفاده غیر حرفه ای و تمرینی روانه بازار شده است.استوک ها مدل های گوناگونی دارند و شرایط زمین مسابقه فاکتور اصلی برای انتخاب استوک مناسب محسوب می شود. پوشیدن کفش های دارای استوک های فلزی به علت خطر برای بازیکنان حریف زمان تکل زدن در تعدادی از لیگ ها ممنوع شده است.

استوک ها با ایجاد اصطحکاک مطلوب به بازیکنان فوتبال امکان جلوگیری از لیز خوردن، اجرای حرکات تکنیکی و استارت های سریع می دهند و باعث بهبود عملکرد فنی بازیکنان می شوند.

استوک ها در دو نوع مخروطی و تیغه ای و ترکیب تیغه ای و مخروطی ساخته و به بازار لوازم ورزشی عرضه شدند که هر یک از این دو شکل ویژگی های خاصی برای بازی در زمین های گوناگون دارند.

برای نمونه استفاده از استوک های مخروطی برای بازی در زمین های نرم مثل چمن های طبیعی توصیه می شوند زیرا این نوع از استوک ها باعث ایجاد تماس بیشتر با زمین می شوند.

استفاده از استوک های تیغه ای برای بازی در زمین های تقریبا محکم مثل زمین های خاکی یا چمن های مصنوعی بهتر است زیرا باعث کاهش فشار ایجاد شده به ساق های بازیکنان می شوند.

بر اساس پستی که در زمین دارید باید کفش فوتبال را انتخاب نمایید


راهنمای خرید کفش فوتبال

اگر در پست مهاجم بازی می کنید توصیه ما استفاده از کفش های فوتبالی با ساق های بلند است. زیرا کفش های ساق بلند ضمن ایجاد راحتی برای شما از پای شما در مقابل تکل بازیکنان حریف بهتر محافظت می کنند. چنانچه کفش ساق کوتاه بپوشید در اثر تحرکات دائمی و عرضی بازیکن فوتبال قوزک پایش دچار آسیب می شود. استفاده از کفش های نیم ساق برای هافبک ها یا بازیکنان خطوط دفاعی به علت این که زیاد با توپ سروکار دارند، مناسب است.کفش های با ساق نیم کوتاه امکان مانور سریع تر و آسان تر را برای شما فراهم می کند . برای بازیکنان حاضر در این دو پست استفاده از کفش های ساق کوتاه هم مطلوب است ولی محافطت کمتری نسبت به کفش های نیم ساق ایجاد می نمایند. از ویژگی های مهم کفش های ساق کوتاه وزن سبک آن ها می باشد که به بازیکن در زمین بازی امکان مانور سریع و راحت را می دهند.

کفش فوتبال انعطاف‌پذیر

اگر همیشه در یک زمین چمن ثابت فوتبال بازی می کنید، خرید کفش های فوتبالی با استوک منعطف می تواند انتخاب مناسبی باشد. در کف اغلب کفش های فوتبال استوک هایی منعطف از جنس کائوچو یا پلاستیک  تعبیه شده است. میخ های ته این کفش ها به شما در چمن هایی که سخت و خشک هستند امکان می دهند بتوانید به آسانی بدوید، بپرید یا حرکت کنید.

کفش فوتبال با میخ ‌های قابل تعویض

چنانچه دائما مسافرت می کنید و در زمین های با چمن متفاوت بازی می کنید باید از کفش هایی استفاده نمایید که میخ های ته آن ها جدا بشوند. به این وسیله در زمین های با نوع چمن گوناگون می توانید از میخ با اندازه و مناسب آن زمین بهره بگیرید. می توانید به وسیله ابزار مخصوص استوک های ته کفش را جدا کنید.

کفش فوتبال چرمی


راهنمای خرید کفش فوتبال

استفاده از کفش های چرمی به بازیکنان در زمان مسابقه قابلیت انعطاف پذیری می بخشد. کفش های چرمی بجز افزایش قابلیت انعطاف پذیری بازیکن، تهویه مناسبی هم در کفش ایجاد می کنند که سبب جلوگیری از ایجاد رطوبت زیاد در کفش می شود! این نکته را فراموش نکنید که استفاده از کفش های چرمی به هیچ وجه انتخاب مناسبی برای بازی در چمن های خیس یا گل آلود نیست؛ زیرا در این مواقع جذب رطوبت به کفش به میزان زیادی افزایش پیدا می کند. برای حفاظت از کفش های چرمی برای حفظ قابلیت انعطاف پذیری بهتر است از واکس های مخصوص استفاده کنید. انجام این کار نفوذپذیری کفش در این گونه مواقع را کاهش می دهد.

کفش فوتبال الیاف مصنوعی

چنانچه قصد دارید از پاهای خود زمان بازی بیشتر محافظت نمایید، خرید کفش های ساخته شده از الیاف مصنوعی می تواند گزینه مناسبی باشد. کفش های تهیه شده از الیاف مصنوعی علاوه بر تقویت حرکات پای بازیکن در نواحی روی پا، مچ و قسمت میانی ساق پا به افزایش ایمنی پای بازیکن هم کمک می کند. از خصوصیات خوب دیگر این مدل کفش ها قابلیت بکارگیری از آن ها در زمین چمن های گل آلود و خیس است؛ به دلیا اینکه الیاف مصنوعی باعث افزایش دفع آب از سطح کفش می شوند. در هر صورت کفش های تهیه شده با الیاف مصنوعی به اندازه کفش های چرمی از تهویه مناسبی برخوردار نیستند!

انواع کفش فوتبال

کفش فوتبال با استوک FG

کفش فوتبال با استوک های FGبرای بازی در چمن های طبیعی با اندازه کوتاه تولید شده اند. تعبیه استوک FG در ته کفش سبب کمک به افزایش سرعت بازیکن در استارت های سریع می گردد. در این مدل کفش ها از استوک های آلومینیومی که به شکل تیغه ای و مخروط تو خالی ساخته شدند استفاده می شود.

کفش فوتبال با استوک SG

کفش های فوتبال با استوک های SG به طور اختصاصی برای استفاده در زمین چمن نرم طراحی و تولید می شودکه به علت ویژگی جداسازی میخ ها اصطلاحا به استوک تعویضی هم معروف هستند . استفاده از این کفش های برای بازی در چمن های نرم و خیس توصیه می شود. در ته این مدل کفش میخ های با اندازه بلند در فاصله نزدیک به همدیگر تعبیه می شوند. البته در این کفش ها تعدادی میخ غیرقابل تعویض نیز قرار داده شده است. بازیکنان بزرگ فوتبال به علت قابلیت بالای این مدل کفش ها در طی پیچ های مانیکور بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.


راهنمای خرید کفش فوتبال

 کفش فوتبال با استوک AG

طراحی استوک های AG مناسب برای استفاده در چمن های مصنوعی و نرم است. در این مدل کفش فوتبال از میخ های با تعداد زیاد و اندازه کوتاه و بلند استفاده شده است. این میخ ها از جنس پلاستیک فشرده و با طراحی تیغه ای ساخته شدند که در بهبود سرعت بازیکن در زمین بازی کمک می کنند.

کفش فوتبال با استوک HG

در زمین چمن های محکم و مصنوعی خشک از کفش با استوک HG استفاده کنید.  در ته این کفش چند عدد میخ در شکل منظم تعبیه شده و به دلیل اندازه کوچک مانع از ایجاد فشار زمین محکم به پای بازیکن می شوند. این مدل به دلیل مقاومت و دوام بالا برای استفاده در زمین های یخ زده در فصل زمستان مناسب می باشد.

انواع کفش فوتبال براساس نوع زمین بازی

هیچ فرقی ندارد که یک فوتبالیست تازه کار یا حرفه ای، بزرگ و با تجربه یا کم سن وسال باشید در هر حالت اطلاع از فاکتور های خرید یک کفش مناسب نیاز است تا برای ثبت بهترین عملکرد در زمین به بازیکن کمک کند. قبل از بیان هر نکته ای گفتن این جمله نیاز است که کفش های فوتبال که به اصطلاح سالنی یا استوک خوانده می شوند در گروه های گوناگون طبقه بندی و به بازار عرضه می شوند.فاکتور هایی مثل وزن کفش، اندازه سرعت، جنس رویه، حالت و شکل کلی پاهای شما، قدرت و کنترل و همین طور مقدار هزینه ای که می خواهید انجام دهید در زمان خرید می توانند مدنظر باشند. هدف ما از ارائه این مقاله این است که کتونی مناسب خود را بر پایه "نوع زمین چمن" انتخاب و خریداری کنید.

چگونه کفش فوتبال خوب انتخاب کنیم؟


راهنمای خرید کفش فوتبال

در ورزش فوتبال برخلاف بسکتبال و دیگر ورزش ها، بازیکنان در دو نوع زمین متفاوت بازی می کنند. زمین اول چمن طبیعی می باشد که دز خاک کاشته می شود و نوع دوم چمن مصنوعی می باشد که از چمن طبیعی به نوعی الگو گرفته شده و چمن به شکل موکت برروی زمین پهن می شود و سراسر زمین را پوشش می دهد. ذکر این مطلب لازم است که زمین چمن طبیعی نیز به دسته های متفاوتی تقسیم می گردد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. زمین های سالنی و خیابانی نیز در طبقه بندی زمین های فوتبال جای می گیرند که در جای خود مورد بحث قرار می گیرند.

بنابراین کفش های مناسب با هر زمین فوتبال در مطلب زیر معرفی شده است :

1- چمن طبیعی: چمن طبیعی جذاب ترین و پرطرفدارترین زمین برای مسابقه فوتبال است. همانطور که اطلاع دارید آب و هوای منطقه در نوع چمن طبیعی تاثیر گذار است.2 نوع اصلی این زمین ها مواردزیر هستند:

1-1: زمین سفت و سخت Firm groun)): این نوع زمین ها جنسی مشابه با چمن طبیعی و کوتاه دارند.به طور معمول در شهر ها یا زمان های با آب و هوای خشک از زمین های سخت استفاده می شود.کفش های دارای تیغه ها یا استوک های از جنس پلاستیک سخت برای این نوع زمین مناسب می باشند. علی رغم انواع یکسان پیشین که ته هر کفش 6 استوک تعبیه می شد، این کتانی ها از استوک های ترکیبی و با اندازه و شکل های گوناگون که به طور معمول تا 12 عدد نیز می رسد، ساخته می شوند . طراحی این میخ ها در انگلیسی moulded گفته می شود. این مدل از استوک ها با اندازه کوچک تر سبب ارتباط بیشتر پای بازیکن با زمین و کاهش فشار وارده به زانوها می شود.

2-1: زمین نرم (Soft ground) : زمین های نرم به طور معمول دارای حالتی مرطوب یا گلی با چمن های بلند  یا کوتاه هستند. بازی کردن در این مدل از زمین ها انرژی بیشتری را از بازیکن می گیرد و فرد احتیاج به توان و قدرت زیادی برای بازی های طولانی مدت دارد. در این نوع زمین ها در طول سالیان اخیر از همان انواع کتانی های رایج پیشین استفاده می شود. به معنی کتانی های با 6 استوک مخروطی یا در اصطلاح به فرم کله قندی( 4 میخ در جلوی کتانی و2 میخ در عقب) که به طور مستکم به ته کفش چسبیده هستند . معمولا کمپانی ها برای این که پای فوتبالیست  به علت زیاد بودن سطح تماس، به زمین گیر نکند و بازیکن دچار مصدومیت نشود در این مدل در مقایسه با سایر مدل ها از تعداد کمتری استوک یا میخ استفاده می کنند. سازندگان معمولا در نسل های گذشته استوک ها را ار جنس فلز های سبکی مانند آلومینیوم استفاده می کردند ولی در حال حاضر از متریال گوناگون تولید می شوند.

2- چمن مصنوعی (Artificial grass or turf): در حال حاضر روز به روز بر محبوبیت ورزش فوتبال در سراسر جهان افزوده می شود و تعداد افراد بیشتری به این ورزش جذب و  نیاز بیشتری برای احداث زمین احساس می شود، استفاده از چمن مصنوعی گسترش بیشتری یافت. در این رایج شدن استفاده فاکتور هایی مانند قابلیت استفاده در تمام سال و هزینه پایین نگهداری نیز موثر بوده است. همانطور که پیشتر هم گفته شد چمن های مصنوعی در مقایسه با چمن های طبیعی سخت تر بوده و به شکل موکت ساخته شده است. این نوع از چمن عیر قابل نفوذ هستند و بر اساس همین ویژگی بازیکن باید کتانی هایی بپوشد که در مقایسه با مدل های نرم تر طبیعی با زمین تماس بیشتری ایجاد کنند و از لغزش و عدم تعادل هنگام بازی پیشگیری شود. برای این مدل از زمین ها از کفش هایی که استوک ریز هستند استفاده می کنند این کفش ها با مشخصه میخ های کوچک قرص مانند در ته کفش قابل مشاهده می باشند.

نکته‌ی قابل توجه : در حال حاضر سیاست کمپانی های تولید کننده کفش های کفش فوتبال  قابلیت جداسازی میخ ها یا استوک ها را در ته کفش ها ایجاد می کنند تا بازیکن اگر لازم بود بتواند میخ  ها را عوض کند .

3- فوتبال سالنی: این کفش ها در مقایسه با سایر کتانی های فوتبال یک مشخصه به خصوص دارند و آن صاف بودن ته کفش است. به طور معمول جنس زیره را از لاستیک می سازند و امکان دارد در زیره یک برجستگی های خیلی کوچک پلاستیکی نیز ایجاد کنند. اگر قصد دارید بیشتر در مورد کفش های سالنی بدانید اینجا را کلیک کنید.

4- فوتبال خیابانی: یکی از دغدغه های بعضی فوتبالیست ها داشتن کتانی راحت برای مسابقات و بازی های خیابانی می باشد. در ته این مدل کفش ها مثل کتانی های سالنی سطح صافی ایجاد شده است و در قسمت های گوناگون زیره شیار هایی جهت حفظ تعادل و ایجادبیشترین سطح تماس با زمین ایجاد شده است. معمولا افراد از کتانی های سالنی برای فوتبال خیابانی بهره می گیرند.

اندازه گیری

 


راهنمای خرید کفش فوتبال

در مبحث اندازه بیشتر به نقش شصت پا پی می بریم، اگر فاصله بین نوک کتانی با پنجه پایتان وجود دارد نشان دهنده این است که کتانی برای شما بزرگ می باشد. و چنانچه هیچگونه فاصله ای در بین این دو ایجاد نشده آن کتانی بسیار کوچک است. اگر اندازه بین پنجه پا و نوک کتانی به اندازه عرض انگشت کوچک شما بود آن کتانی برای شما انتخاب درستی محسوب می شود. ایجاد فشار از سوی رویه کتانی به پنجه پا نشانه تنگی اندازه کتانی می باشد.

بازیکنان همواره اشتباهی متداول را تکرار می کنند و آن استفاده از کفش هایی است که اندازه پای آن ها نمی باشد. این اشتباه را انجام ندهید. اگر صادقانه بخواهیم این بحث را پیش ببریم باید بگویم ممکن است برای همه ی ما پیش آمده باشد که یک جفت کتانی خریدیم و هنگامی که آن را تست کردیم متوجه بزرگی سایز کفش شدیم و تصمیم به استفاده از کفش گرفتیم شاید سایز ما باشند. این احتمال وجود دارد که سایز ما نباشند ما می مانیم و یک جفت کتانی استفاده شده. در هنگام خرید کفش از وجود کمی فاصله در جلوی کفش و عدم فشار به پنج پا یقین حاصل کنید یا این که فشاری به قوزک پا از طرف پنجه وارد نشود. اگر کفشی را خریداری نمایید که هیچگونه فشاری به پای شما وارد نکند و به شما آسیبی نزند می توانید با آن ورزش کنید.

سایزبندی برای بازیکنان مبتدی

دغدغه اغلب پدر و مادر ها انتخاب کفش با اندازه مناسب برای فوتبالیست های جوان تر است. تشخیص صحت این که ایا به مقدار لازم فاصله در بین کفش و پا وجود دارد و این که فاصله باید به چه میزان باشد تا بدون این که بسیار زود اندازه کتانی برای فرد کوچک شود بتواند عملکرد مثبتی از خود ارائه دهد. چون عرض انگشت کوچک فضای زیادی می باشد.کفشی را خریداری کنید که تقریبا به اندازه نصف انگشت فاصله ایجاد نماید. این سایز همراه با رشد بازیکن تغییر میکند و به معنای این است که به سرعت برای بازکن کوچک می شود.

اغلب افراد هنگام خرید بحث هزینه اولویت اول شان است اما عرض انگشت باید به میزان کافی فضا را به پای بازیکن بدهد تا پا به رشد در کفش ادامه داده و کفش هماهنگ با پا شود برخلاف این که تاثیر بر روی عملکرد فرد داشته باشد . انتخاب کفش های با رویه چرمی بسیار مناسب است زیرا با گذشت زمان چرم کش خواهد آمد و دوام بیشتری برای کفش ایجاد خواهد کرد.

نکات خریداری کفش فوتبالی خوب


راهنمای خرید کفش فوتبال

• هنگام خریداری کفش همان جوراب هایی که قصد دارید هنگام مسابقه استفاده کنید را بپوشید. • چنانچه با توپ به خصوصی مسابقه می دهید هنگام امتحان کفش به مناطق حساس توپ ضربه وارد کرده و احساس راحتی خود را در بازی با توپ اندازه گیری کنید . • استفاده از کفش های خیلی تنگ برای بازی درست نیست زیرا این کفش ها آزادی پا را در کفش گرفته و سبب ایجاد فشار بروی پا در هنگام مسابقه می شوند . • همیشه از پای راست خود برای امتحان اندازه کفش استفاده کنید. • کفش های گشاد را به علت کاهش سرعت و افت شتاب هنگام مسابقه خریداری نکنید. • در کفش های که از جنس چرم تولید می شوند اندازه کفش ممکن است کمی بزرگتر به نظر برسد این یک خطای دید است و صحت ندارد. • این رایج ترین خطاست که کفشی با نیم سایز بزرگتر را به امید بزرگ شدن پایتان انتخاب کنید. • اندکی با کفش های مورد نظر قدم بزنید وکفش را از لحاظ تنگی، شلی یا راحتی تست کنید. •بعد از قدم زدن سپس سرعت خود را بالا برده و در فرم دویدن نرم کفش را امتحان کنید. • در مغازه مکان مناسبی را پیدا کنید و با کفش مورد نظر ضربه هایی به توپ وارد کنید و احساس راحتی را با کفش امتحان کنید.


نظرات کاربران