معرفی بهترین برندهای هارد SSD موجود در بازار

راهنما خرید و بهترین هارد SSD های موجود در بازار

کارت حافظه SSD یا کارت حافظه جامد، یکی از انواع حافظه‌ها بوده که دارای سرعت به مراتب بسیار بالاتری نسبت به هارد دیسک‌ها هستند و دلیل این امر وجود نداشتن قطعات مکانیکی درون آن‌ها است. از جمله مزایا و خصوصیات مهم SSDها می‌توان گفت که آن‌ها دارای مصرف کم، بی‌صدا، وزن بسیار سبک، و سرعت پردازشی بالا بوده که با توجه به نوع سلول‌های مورد استفاده شده در آن‌ها، مشخصات و داشتن DRAM، دارای قیمت‌های مختلفی می‌باشند. از جمله برندهای بسیار پرفروش و مطرح در زمینه تولید ای حافظه‌ها، دو برند سامسونگ و آی‌دیتا بوده که البته این دلیل بر عدم موفقیت دیگر برندهای تولید کننده نیست. ما در این مقال قصد داری تا بهترین نمونه‌های SSD موجود در سال 2022 را بررسی کرده و چند نکته در مورد آن‌ها برای شما بازگو کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

راهنما خرید بهترین هارد SSD

همواره بهتر است کاربران سعی کنند که حافظه خریداری شده را با رابط انتقال اطلاعات مناسب انتخاب کنند. از جمله رابط‌های موجود، رابط‌های کارت افزوده، M.2 PCIe و ساتا بوده که کاربران باید متناسب با مادربورد کامپیوتر خود، آن را انتخاب کنند.

بهتر است که همواره کاربران قصد خرید کارت‌ حافظه‌های SSD با ظرفیت 256 تا 52 گیگابایت را داشته و از خرید SSDها با ظرفیت کمتر از 256 گیگابایت خودداری کنند. همواره SSDها با ظرفیت 512 گیگابایت را می‌توان تعامل قیمت خوب و فضای مناسب دانست. البته باید گفت SSDها با ظرفیت 1 و 2 ترابایتی نیز وجود داشته که دارای قیمت به نسبت کم و البته ارزش خرید بالایی هستند.

رابط ساتا از جمله رابط‌ها با کمترین میزان سرعت انتقال اطلاعات است و اندکی قدیمی می‌باشد. اما رابط‌های دیگر نظیر M.2 و افزوده (add-in card) دارای سرعت انتقال اطلاعات بالاتری هستند. البته بای گفت که بیشتر کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها از درایوهای 2.5 اینچی ساتا پشتیبانی کرده و شاید هم برای برخی از کاربران، تفاوت چندانی در سرعت انتقال اطلاعات بین بین رابط‌های ساتا و M.2 در حافظه‌های SSD را مشاهده نمی‌کنند. مثلا باید گفت هنگام اجرای یک بازی توسط دو رابط نام‌برده در یک SSD، رابط ساتا بازی را یک ثانیه کندتر اجرا کرده است.

راهنما خرید و بهترین هارد SSD های موجود در بازار

بهترین هارد SSD  های موجود در بازار 

1: Adata XPG SX8200 Pro، نمونه 960 گیگابایتی (بهترین SSD / بهترین درایو M.2)

یکی از برندهای معروف تولید کننده SSD، برند XPG بوده که  یک ساخت SSD را به خود اختصاص داده و این شرکت تایوانی همواره به تولید لوازم مورد نیاز برای بازی‌های کامپیوتری می‌پردازد.  این شرکت SSDهای Adata XPG SX8200 Pro خود را در ظرفیت‌هایی اعم از 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، 1 و 2 ترابایتی به بازار عرضه کرده که همگی دارای پورت M.2 دو طرفه می‌باشند. همچنین باید گفت رابط اتصال برای این SSDها از نوع PCIe 3.0 x4 بوده که توانایی پشتیبانی از پروتکل NVMe 1.3 را هم دارند و به‌ترتیب دارای سرعت خواندن و نوشتن 3500 و 3000 مگابایت بر ثانیه هستند. لازم به‌ذکر است که حافظه SSD بیان شده یعنی همان Adata XPG SX8200 Pro شامل گارانتی 5 ساله بوده و در عمر مفید بیان شده برای آن، قادر به نوشتن اطلاعات تا 640 ترابایت بر روی آن هستیم.  SSD بیان شده در ظرفیت 1 ترابایتی یکی از بهترین گزینه‌ها است. همچنین باید گفت از لحاظ عملکرد قابل رقابت با SSD سامسونگ 970 ایوو پرو و همچنین SSDهای حرفه‌ای دیگر است. به‌علاوه باید گفت SSD بیان شده دارای بهترین انرژی مصرفی در رده خود بوده و کاربران می‌توانند آن را به‌همراه گارانتی 5 ساله و با پرداخت 2650 هزار تومان خریداری کنند.

راهنما خرید و بهترین هارد SSD های موجود در بازار

 2: Intel Optane SSD 905P، نمونه 1 ترابایتی (بهترین عملکرد / بهترین کارت افزوده)

در جایگاه دوم از معرفی برترین SSDهای تولید شده در سال 2022، SSD با نام Optane SSD 905P قرار داشته که شرکت سازنده آن از جمله برترین شرکت‌های سازنده چیپ در دنیا بوده و SSD بیان شده را با ظرفیت‌های 380، 480 و 960 گیگابایتی به‌همراه ظرفیت 1.5 ترابایتی به بزار عرضه نموده است. باید گفت که فرم فاکتور این SSD از نوع HHHL بوده و علاوه بر آن به‌ترتیب دارای رابط و پروتکل PCIe 3.0 x4 و NVMe 1.3 می‌باشد. همچنین بهتر است بیان گردد که این SSD دارای سرعت خواندن 2600 و سرعت نوشتن 2200 مگابایتی برثانیه بوده که بسیار خوب است. باید گفت این SSD دارای گارانتی 5 ساله بوده که دارای طول عمر  کاری  27.37 پتابایت (27370 ترابایت) برای نوشتن می‌باشد. در کل باید گفت اگر کاربران خواستار داشتن یک SSD با بیشترین کارایی و مورد توجه نبودن هزینه آن هستند، می‌توانند از Intel Optane SSD 905P استفاده کنند. SSD مورد بحث ما دارای تکنولوژی پیشرفته 3D XPoint اینتل و میکرون بوده و این موضوع سبب گردیده تا بیشترین کارایی را در بین تمام حافظه‌های موجود در دنیا را داشته باشد و با داشتن عمر کاری بسیار بالای خود، قوی‌ترین و بهترین SSD تولید شده بوده که هیچ حافظه‌ای توانایی رقابت با آن را نیز نداشته باشد. لازم به ذکر است این SSD در کشور ما وجود نداشته و باید کاربران از سایت آمازون، آن را به مبلغ 32 تا 37 میلیون تومان خرید کنند.

درایوهای M.2 PCIe NVMe

این نوع کارت حافظه بیان شده به‌صورت مستطیل شکل و در ابعاد 80×22 میلی‌متر بوده که با نام 2280 در بازار شناخته می‌شوند. این کارت‌های حافظه دارای ابعاد دیگری (کوتاه‌تر و بلندتر) نیز بوده که کاربران بایستی متناسب با مادربورد کامپیوتر خود آن‌ را انتخاب کرده و خریداری کنند. لازم به ذکر است که کارت‌های حافظه M.2 شامل رابط ساتا 6 بوده اما در رابط‌های سریع‌تر دیگری نظیر PCIe NVMe نیز برای کاربران در دسترس بوده که طبیعتا باید هزینه بیشتری برای آن پرداخت گردد.

 3: Samsung 970 PRO، نمونه 1 ترابایتی (بهترین اس اس دی M.2 با ظرفیت 1 ترابایت)

حافظه دیگری که صد معرفی آن را داریم و در جایگاه سوم قرار گرفته است، حافظه SSD شرکت سامسونگ با نام Samsung 970 PRO بوده که در ظرفیت‌های 512 گیگابایتی و همچنین 1 ترابایتی به بازار عرضه گردیده است. حافظه Samsung 970 PRO دارای  پورت M.2، رابط انتقال PCIe 3.1 x4 و نیز پروتکل NVMe 1.3 استفاده می‌کند. این حافظه SSD به‌ترتیب دارای سرعت خواندن و نوشتن 3500 و 2700 مگابایت بر ثانیه بوده و در کنار 5 سال گارانتی خود، دارای عمر مفید نوشتن اطلاعات تا 1200 ترابایت است.

کارت حافظه‌های SSD از TLC NAND داری پیشرفت زیادی در بازار بود اما دارای عملکرد ضعیف‌تری نسبت به کارت‌های حافظه MLC NAND هستند. باید گفت اگر شما خواستار بهترین SSD از نوع  M.2 NVMe دارای طول عمر کاری بالا و ظرفیت 1 ترابایت می‌باشید، یکی از بهترین انتخاب‌های شما، کارت حافظه 64 لایه ‌MLC V-NAND بیان شده یعنی Samsung 970 PRO یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاربران است. کارت حافظه بیان شده دارای سرعت بالایی برای انتقال اطلاعات بوده و نسبت به هم‌رده‌های خود دارای قیمت دو برابری است. کاربران می‌توانند این SSD را با گارانتی دو ساله با قیمت 4500000 تومان خریداری کنند.

راهنما خرید و بهترین هارد SSD های موجود در بازار

 4: Silicon Power P34A80، نمونه 1 ترابایتی (بهترین اس اس دی M.2 با ظرفیت 1 ترابایت و قیمت رقابتی)

 چهارم برترین SSD در سال 2022 متعلق به SSD تولید شده توسط شرکت سیلیکون پاور است. لازم به ذکر است که کمپانی سیلیکون پاور در بخش سرعت رشد در صنعت نیمه‌هادی‌ها،  اول را کسب نموده و اقدام به تلید محصولاتی با کیفیت بسیار بالا برای رقابت با دیگر برندها کرده است و در این راه موفق نیز بوده است. کارت حافظه Silicon Power P34A80 توسط سیلیکون پاور در ظرفیت‌های 256 و 512 گیگابایت در کنار 1 و 2 ترابایت تولید گشته که کاربران می‌توانند آن را خریداری کنند. حافظه SSD M.2 مورد بحث ما دارای رابط PCIe 3.1 x4 و پروتکل NVMe 1.3 بوده که این موضوع منجر به داشتن سرعت خواندن و نوشت به‌ترتیب 3400 مگابایت بر ثانیه و 3000 مگابایت بر ثانیه است. این محصول هچنین دارای گارانتی 5 ساله بوده و میتوان تا 500 ترابایت بر روی آن اطلاعات نوشت.  

کنترل این SSD ساخت شرکت تایوانی فیوژن و از نوع E12 NVMe بوده که دارای چیپ‌های حافظه 64 لایه TLC NAND و از مدل BiCS3 بوده که محصول شرکت توشیبا است. باید گفت سرعت بیان شده برای آن دارای رکورد خاصی نبوده اما در کل زیاد بوده و نسبت به SSDهای هم‌رده دارای سلول QLC، دارای عملکرد بهتر و ارزش خرید بیشتری است. لازم به ذکر است که این SSD هنوز وارد کشورمان نشده و صرفا آن را می‌توان به‌صورت خرید اینترنتی با مبلغ 1900000 تومان خریداری کرد.

 5: MyDigitalSSD BPX Pro، نمونه 512 گیگابایتی (بهترین اس اس دی M.2 با ظرفیت 512 گیگابایت)

 پنجم بهترین SSDها در سال 2022 مربوط به محصول شرکت جدید تایوانی MyDigitalSSD بوده که در ظرفیت‌های 240، 480، 512 و همچنین 960 گیگابایت در کنار ظرفیت 1.92 ترابایتی تولید گشته است. این حافظه SSD از نوع M.2 2280 است و در کنار آن دارای رابط انتقال PCIe 3.1 x4 و پروتکل NVMe 1.3 می‌باشد. این SSD دارای سرعت خواندن و نوشتن به‌ترتیب 3400 و 2100 مگابایت بر ثانیه بوده که در کنار گارانتی 5 ساله خود، دارای عمر مفید 800 ترابایت نوشتن بر روی آن است. باید گفت اگر شما از آن دسته از کاربران هستید که به‌دنبال عملکرد زیاد برای حافظه SSD و همچنین قیمت مناسب آن هستید، کارت حافظه MyDigitalSSD BPX Pro یک انتخاب بسیار مناسب بوده که به نسبت دیگر هم‌رده‌های خود دارای ارزش بالایی است و نتایج حاصل از تست‌های انجام شده بر روی آن، حاکی از قوی بودن آن است. این حافظه SSD در کشور ما وجود نداشته و برای خرید آن کاربران باید مبلغ 1450000 را بپردازند.

 6: HP SSD EX920، نمونه 256 گیگابایتی (بهترین اس اس دی M.2 با ظرفیت 256 گیگابایت)

کارت حافظه SSD ساخت شرکت HP در رده ششم برترین SSDهای تولیدی سال 2022 قرار گرفته است. شرکت HP این SSD را در ظرفیت‌های 256 و 512 گیگابایت در کنار 1 ترابایت تولید کرده است. باید گف این SSD از نوع M.2 2280 است که با داشتن رابط انتقال PCIe 3.1 x4 و پروتکل NVMe 1.3 توانسته سرعت خواندن و نوشتن را به 3200 و 1200 مگابایت بر ثانیه برساند.این SSD دارای گارانتی 5 ساله بوده و دارای عمر مید 160 ترابایت برای نوشتن بر روی آن است. باید گفت اگر کاربران خواستار SSD با حجم بسیار عالی برای امور مختلف خود و همچنین قیمت مناسب می‌گردند، بدون شک حافظه HP EX920 گزینه بسیار مناسبی است. حافظه SSD بیان شده کنترلر SM2262 داشته که محصول کمپانی سیلیکون موشن تایوان است و همچنین حافظه‌های 64 لایه آن از نوع TLC 3D NAND ساخت شرکت میکرون آمریکا است. باید گفت این حافظه ممکن است با افزایش میزان بار کاری، کاهش سرعت نوشتن را داشته باشد اما با تجه به قیمت خود دارای برتری‌هایی نسبت به هم‌رده‌های خود است. لازم به ذکر است که این SSD در کشور ما وجود نداشته و کاربران می‌توانند برای خرید آن مبلغ 2300000 تومان را پرداخت کنند.

 7: Samsung 860 EVO، نمونه 250 گیگابایتی (بهترین اس اس دی ساتا برای کاربران عادی)

یکی از بهترین و پر فروش‌ترین SSD ها در کل دنیا و کشور ما، حافظه Samsung 860 EVO بوده که در ظرفیت‌های 250 و 500 گیگابایت و همچنین 1، 2 و 4 ترابایتی وجود دارد. حافظه بیان شده از نوع 2.5 اینچی بوده و دارای رابط ساتا 3 با سرعت 6 گیگابایت بر ثانیه است. هچنیین این SSD دارای پروتکل AHCI بوده و دارای سرعت نوشتن 520 مگابایت بر ثانیه است. این SSD همچنین دارای عمر کاری 2400 ترابایت برای نوشتن بوده و دارای گارانتی 5 ساله است. باید عنوان کرد که اگر شما به‌دنبال یک حافظه با رابط ساتا هستید، بدون شک این حافظه برای شما بسیار عالی است. حافظه Samsung 860 EVO در تمامی بنچمارک‌ها نسبت به رقبای خود امتیاز بالایی را کسب نموده است و اگر چه دارای عمر کاری نسبت به نسخه‌های PRO نبوده اما می‌توان گفت دارای ظرفیت های بالا مثل 4 ترابایت است. کاربران می‌توانند یک SSD با ظرفیت 250 گیگابایتی این شرکت را با مبلغ 700 هزار تومان و گارانتی دو ساله دریافت کنند.

راهنما خرید و بهترین هارد SSD های موجود در بازار

 8: Crucial MX500، نمونه 2 ترابایتی (جایگزینی برای بهترین اس اس دی ساتا برای کاربران عادی)

حافظه SSD کروشال MX500 نسخه 2 ترابایتی  در  هشتم برترین SSDها در سال 2022 قرار دارد. باید گفت این حافظه به‌صورت 2.5 اینچی از نوع MX500 بوده که دارای ظرفیت‌های 250 و 500 گیگابایتی در کنار 1 و 2 ترابایتی در بازار وجود دارند. این SSD همچنین دارای رابط ساتا 6 در کنار پروتکل AHCI بوده که برای خواندن و نوشتن به‌ترتیب دارای سرعتی معادل 510 و 560 مگابایت بر ثانیه است. این حافظه SSD همچنین دارای گارانتی 5 ساله بوده و دارای عمر مفید 700 ترابایت نوشتن بر روی آن است. اگر کاربران خواستار پروتوکل NVMe در کنار رابط ساتا بوده و همچنین می‌خواهند هزینه معقول را پرداخت کنند، بدون شک حافظه MX500 انتخاب بسیار مناسبی است. SSD نام‌برده دارای عملکردی مشابه ایوو 860 بوده و به‌نحوی جایگزین آن است. لازم به ذکر است که این SSD در کنار عملکرد بالا دارای ارزش خرید بالایی بوده اما ظرفیت 2 ترابایت آن در ایران وجود ندارد. باید گفت برای خرید این محصول می‌توان از سایت آمازون با مبلغ 4 میلیون تومان آن را خریداری کرده و به نسبت ایوو 860 که دارای مبلغ 7.5 میلیون تومان است، ارزش خرید بیشتری را دارد. 

 9: Samsung 860 PRO، نمونه 1 ترابایتی (بهترین اس اس دی ساتا)

حافظه SSD سامسونگ مدل Samsung 860 PRO در رده نهم برترین SSDها در سال 2022 قرار داشته و دارای رابط ساتا است و می‌توان گفت به نسبت دیگر هم‌رده‌های خود، ارزش خرید بالایی را دارد. حافظه Samsung 860 PRO مورد بحث ما دارای ظرفیت‌های 256 و 512 گیگابایت و 1، 2 و 4 ترابایتی بوده که در کنار داشتن هد 2.5 اینچی و رابط ساتا 3 با سرعت 6 گیگابایت بر ثانیه، دارای پروتکل AHCI است که منجر به داشتن سرعت خواندن و نوشتن 560 و 530 مگابایت بر ثانیه شده است. این SSD همچنین دارای گارانتی 5 ساله بوده و عمر مفید آن نیز 4800 ترابایت برای نوشتن است.

لازم به ذکر است که این SSD مانند نسخه سامسونگ 970 پرو، از چیپ‌های حافظه 64 لایه MLC V-NAND تولید شده توسط همین شرکت پشتیبانی کرده تا بیشترین عملکرد و کارایی را نسبت به دیگر حافظه‌ها با رابط ساتا داشته باشد. لازم به ذکر است که این SSD دارای قیمت بالایی بوده و کاربران می‌توانند این SSD را به‌صورت غیر اصل و با ظرفیت 1 ترابایت و گارانتی دو ساله، به مبلغ 4 میلیون تومان خریداری کنند.

راهنما خرید و بهترین هارد SSD های موجود در بازار

در مورد این درایوها باید گفت که مانند کارت صدا و کارت گرافیک بر روی اسلات PCIe 3.0 x4/x8/x16 قرار خواهند گرفت و شکل ظاهری قسمت پورت‌های آن‌ها همانند نوع M.2 است. درایوهای بیان شده دارای طراحی بزرگتری بوده و لذا میزان خنک شدن آن‌ها بیشتر است و بالطبع عملکرد بالاتری را نیز دارند.  

 10: Intel Optane SSD 900P، نمونه 280 گیگابایتی (بهترین اس اس دی افزوده با ظرفیت پایین)

حافظه Optane SSD 900P محصول شرکت اینتل، اخرین  را در بین SSDهای برتر سال 2022 کسب کرده است. این SSD دارای دو ظرفیت 280 و 480 گیگابایتی بوده و همچنین فرم فاکتور آن، از مدل HHHL بوده که در کنار آن دارای رابط و پروتکل به‌ترتیب PCIe 3.0 x4 و NVMe 1.3 کی‌باشد. این موضوع سبب گردیده تا سرعت خواندن و نوشتن این SSD به ترتیب برابر 2500 و 2000 مگابایت بر ثانیه باشد که بسیار مناسب است. این SSD همچنین دارای گارانتی 5 ساله و عمر مفید 8.76 پتابایت معادل 8760 ترابایت می‌باشد.

باید گفت همواره کاربران در مورد کارت‌های افزوده (AIC) انتخاب‌های متفاوتی را ندارند و در این خصوص باید گفت یکی از مناسب ترین حافظه‌ها دارای بیشترین میزان عملکرد، حافظه P900 بوده که دارای ظرفیت 480 گیگابایت است. SSD بیان شده دارای تکنولوژی پیشرفته 3D XPoint شرکت اینتل و میکرون بوده که در کنار آن دارای کنترلر NVMe شرکت اینتل است و این موضوع سبب داشتن سرعت انتقال اطلاعات بالایی برای آن شده است. حافظه SSD بیان شده در ایران موجود نبوده و کاربران می‌توانند به‌صورت اینترنتی، ظرفیت 480 گیگابایتی آن را با قیمت 4800000 تومان خریداری کنند.  

در نمایشگاه کامپیوتکس 2022، به‌تازگی حافظه SSD M.2 دارای رابط PCIe 4.0 معرفی شده که سازندگان آن کمپانی‌های پتریوت، کورسیر و گیگابایت معرفی هستند و در کنار داشتن پهنای باند بیشتر برای اسلات PCIe 4.0، دارای سرعت نوشتن بسیار بیشتری نسبت به دیگر SSDها شده‌اند. البته باید گفت افراد برای خریداری این حافظه باید مادربورد X570 را تهییه کنند و به‌دلیل داشتن سرعت بسیار بالای آن، برای کارهای خاص مناسب بوده و از این رو استفاده چندانی برای کاربرهای خانگی ندارد.


نظرات کاربران