راهنمای خرید صندل

راهنمای خرید صندل

صندل سال­ها پیش کفش مخصوص افراد ماهی گیر بوده تا بتوانند آب وارد شده به آن­ را به آسانی خالی کنند. ولی در حال حاضر استفاده از این گونه کفش­های باز و نیمه­باز میان تمام افراد جامعه از جمله زنان، مردان و حتی کودکان رواج یافته است. به خصوص در فصل گرم تابستان که تقاضا برای خرید کفش­های خنک و سبک بیشتر می­شود. ولی در نظر داشته باشید که به خاطر این­که پاهای شما در فصل تابستان با پوشیدن این نوع کفش­ها ، در تماس با محیط آزاد و خشن بیرون قرار دارند و نور افتاب با شدت بیشتری به آن­ها می­تابد ، و همچنین ضربه­ها ، باعث ایجاد زخم­ها و بریدگی در آن­ها می شوند ، بیشتر آسیب دیده و دچار بیماری می­شوند

طبق آمار موجود تعداد جوانان بین 15 تا 25 سال که به دلیل صدمات و دردهای ناحیه پا در فصل تابستان به پزشک مراجعه کرده­اند افزایش یافته است در حالی که طبیعتاً جوانان نباید پادرد داشته باشند. در فصل تابستان سال گذشته تنها در کشور انگلیس بیشتر از 200 هزار نفر به خاطر صدمه دیدن پاهایشان به دکتر مراجعه کرده­اند  که دلیل اغلب آن­ها استفاده از کفش نامناسب بوده است.

اگر شما هم می­خواهید از این نوع کفش بخرید باید در انتخاب و نحوه استفاده از آن دقت بالایی داشته ­باشید تا با گذشت زمان برای پاهای شما مشکلی پیش نیاید. در ادامه به بررسی ویژگی های صندل مردانه و زنانه میپردازیم.

نکات مثبت استفاده از صندل

در فصل تابستان اغلب افراد زمان بیشتری از روز را خارج از خانه میگذرانند و باید برای پیاده­روی­های با زمان طولانی و یا قدم زدن­های دوستانه کفش مناسبی باید داشته باشند. همچنین کفش و صندل های آن­ها باید با لباس­های تابستانی هماهنگ باشند. صندلهای لژدار و بند­دار ، کفش­های باله توانایی این را به شما می­دهند تا بتوانید در یک تابستان گرم تیپ و ظاهر خودتان را بی­نظیر نگه دارید. تولیدکنندگان کفش ، مدل­های مختلف از کفش­های تابستانی را وارد بازار می­کنند ولی ما در این مقاله پنج مدل از این کفش­ها را که هر خانم شیک پوشی باید در کمد خود داشته باشد را به شما معرفی می­کنیم. همچنین نام­های دارای اعتبار در تولید کفش­های تابستانی که شما می­توانید از میان تولیدات آن­ها ، کفش مورد نظرتان را انتخاب کنید در این مقاله معرفی شده­اند. راه­های مواظبت و نگه­داری از صندل­های با جنس چرم برای شما توضیح داده شده است.

سایز مناسب

به طور معمول کفشهای مخصوص فصل تابستان و صندل­ها از انگشتان پا محافظت کمتری می­کنند و قسمت کمی از آن­ها را پوشش می­دهند . ساخت برخی از آن­ها به قدری بد است که وقتی راه می­روید از پای شما خارج می­شوند و شما را وادار می­کنند تا برای اینکه پای خود را درون کفش نگه دارید انگشتان خود را جمع کنید. انجام این کار به مدت زیاد باعث می­شود عضله­های پا و انگشتان بیش از اندازه کشیده شده و تاندون­هایی که عضله­ها را به هم وصل می­کنند درد کرده و بافت­های حساس پا ورم کنند. و در برخی دیگر انگشتان پا به صورت نامتعارف به یک جهت خم می­شود که بعد از چند ماه اثرات بد آن به صورت تاول و پینه­های بزرگ و کوچک دیده میشود . بهتر است از اندازه بود صندل خود مطمئن شوید. بزرگ بودن آن باعث لغزیدن پا در آن و پیچ خوردگی پا می­شود.

راهنمای خرید صندل

انتخاب پاشنه مناسب

پاشنه صندل شما هرگز نباید از 4 سانتیمتر تجاوز کند. این عدد به وسیله انجام تحقیقات بسیار دقیق محاسبه شده است باعث ایجاد کمترین مقدار فشار به پاها، ران و کمر می­شود. پاشنه­های بلندتر از این مقدار فشار وارد بر پاها را بسیار افزایش می­دهد که مقدار آن تا هفت برابر حد استاندارد مشاهده شده است. محققین انشگاه آکسفورد دریافتند که پوشیدن کفش پاشنه بلند مقدار نیروی زیادی را به بخش­های درونی مفصل زانو وارد کرده و باعث صدمه دیدن آن می­شود. همچنین پوشیدن این کفش­ها تعادل در تقسیم وزن بدن بر روی پاها را به هم زده و سبب کوتاه شدن عضلات ساق پا و افزایش حجم تاندون آشیل می­شود.

توصیه ما به خانم­ها هنگام خرید صندل زنانه این است که صندل با پاشنه بیش از 3 سانتی­متر را خریداری نکنند زیرا که هر چه  ارتفاع پاشنه بیشتر شود فشار وارد شده به کف پا افزایش یافته و این فشار با انتقال به پنجه ئ انگشتان پا باعث ییرون­زدگی انگشتان از صندل و صدمه دیدن و زخمی شدن آن­ها می­شود. صدماتی مثل انحراف انگشتان پا ، تاول و پینه ، خمیدگی انگشتان ، میخچه و کمر درد ، زانو درد و درد پاشنه پا همگی از عوارض پوشیدن کفش­ها و صندل پاشنه بلند است.

راهنمای خرید صندل

صندل بدون پاشنه و تخت

اگر جزء خانم هایی هستید که دوست دارید کفشتان خیلی راحت باشد حتما در فصل تابستان صندل تخت و پاشنه بلند بپوشد. همچنین این صندل­ها همراه با شلوار جین و یا دامن­های کوتاه اسپرت بسیار جذاب خواهند بود. هر سال مدل­ها گوناگونی از این صندل­ها تولید شده و وارد بازار می­شوند که طرفداران خاص خود را دارند.

راهنمای خرید صندل

صندل گلادیاتوری

این نوع از صندل هم دارای مدل پاشنه بلند و هم بدون پاشنه و تخت است. طرح آن­ها اقتباسی از سبک رومیان باستان است که علت نامگذاری این صندل­ها نیز همین موضوع است. این نوع صندل بندهایی دارد که به طور افقی قرار دارند. این صندل­ها منحصر به فرد بوده و توجه­ها را به سمت خود جذب می­کنند . به همین علت طرفداران زیادی نیز دارند. این مدل از صندل فانتزی بوده و همراه با شلوار جین بسیار زیبا به نظر می­رسند. بعضی از خانم­ها ترجیح می­دهند این صندل­ها را با دامن و شلوارک کوتاه بپوشند.

صندل­ پاشنه بلند

اگر در نظر دارید تا پاهای شما به صورت کشیده و زیبا دیده شوند حتما از این صندل­ها و کفش پاشنه بلند بپوشید. بدون شک این صندل­ها باعث میشود پاهای شما زیبا دیده شوند. این مدل از صندل­ها بیشتر مناسب لباس­های کوتاه هستند.

توجه به شکل و فرم پا داخل کفش

یک نکته مهم در انتخاب کفش و صندل این است که در هنگام راه رفتن پا باید درون کفش ثابت باشد و به طرفین حرکت نکند. بیشتر کفش­های پاشنه بلند به خصوص مدل­هایی با قیمت بالا و شکل و طرح عجیب و غریب به هیچ وجه برای راه رفتن ساخته نشده­اند . کسانی که این مدل از کفش­ها را طراحی کرده و می­سازند مه توجه و تمرکز خود را معطوف به زیبایی کرده و آخرین چیزی که به آن فکر می­کنند سلامتی پا است.

جنس صندل

مناسب ترین ماده برای استفاده در ساخت صندل ، چرم است. زیرا هم زیبا و با دوام بوده و هم از عرق کردن پا نیز جلوگیری می­کنند.

کف صندل

کف صندل نباید زیاد سفت باشد بلکه باید تا حدی نرم و قابل انعطاف باشد. هم چنین جنس آن باید به گونه­ای باشد که گرمای کف زمین را به کف پا منتقل نکند و آن را نسوزاند. یک انتخاب مناسب استفاده از کفی هایی از جنس چرم است.

انتخاب صندل برای کودکان

همواره سعی داشته باشید تا صندل کودکان سبک و با دوام باشد. زمانی که می­خواهید صندل برای کودکان خریداری کنید حتما آن­ها را باخود ببرید و از اندازه مناسب صندل برای کودک خود مطمئن شوید. برخی از والدین هنگام خرید کفش برای فرزند خود سایز بزرگتر انتخاب میکنند که باعث می­شود پا داخل کفش بلغزد و کودک نتواند به راحتی دویده و یا بازی کند. همچنین باعث پیچ خوردن پا و صدمه دیدن آن میشود. استفاده از کفش بزرگتر برای کودکان سبب بد فرم شدن پا و اختلال حرکتی در کودکان می­شود. نتایج مطالعات نشان می­دهد که کودکانی که از کفشهای بزرگتر از اندازه پای خود استفاده می­کنند بیشتر دچار عارضه صافی کف پا می­شوند.

اجزای صندل

بند روی کفش : بند یا محافظ روی صندل ، ضعیف بوده و دوام آن کم است . قادر به همرای حرکت پا نبوده و نمی­تواند مراقبت لازم را از آن داشته باشد. از صدمات این بند می­توان به برجسته شدن استخوان کناری برجستگی کف پا و تحریک شدن آن اشاره نمود. تمام نیروی وارد شده از پا و وزن بدن برای حفظ کردن عادل و اینکه صندل از پا خارج نشود به انگشت­ها انتقال می­یابد. به همین خاطر بعد از اینکه مدتی از این صندل استفاده شد ، عوارضی مانند برجستگی غیر عادی استخوان انگشت پا، کشیده شدن و صدمه دیدن تاندون و عصب­های انگشت­های پا ، درد گردن و کمر را خواهیم دید.

بدون محافظ و همراه :قسمت جلو پا به خصوص برجستگی استخوان بین انگشت­ها و انحنای کف پا ، باید محافظت بشود. این حفاظ می­بایست در کف کفش جاگذاری شود ولی در صندل این قسمت در نظر گرفته نشده است. زمان راه رفتن حس میکنید که این قسمت مستقیما با زمین ارتباط دارد و به این قسمت از پا صدمه خواهد رسید.

راه رفتن : استفاده از صندل بدون محاظ سبب می­شود تا راه رفتن نامناسب و نامطمئن شود ، و باعث ایجاد عوارضی مانند صدمه به کف ، زانو ، مچ و تاندون آشیل در مرحله اول و در صورت ادامه داشتن استفاده از این صندل­ها ، صدمات گسترش یافته و به قسمت­های دیگر بدن مانند کمر و لگن و در موارد خیلی شدید گردن صدمه وارد خواهد کرد.

مچ پا : استفاده از صندل بدون بند به خاطر اینکه بند محافظ برای ثابت نگه داشتن مچ پا ندارد ، سبب صدمه دیدن مچ شده و رگ به رگ شدن ، پیچ خوردگی و شکستگی مچ پا را به دنبال خواهد داشت.

پاشنه پا : پاشنه صندل شما هرگز نباید از 4 سانتیمتر تجاوز کند. این عدد به وسیله انجام تحقیقات بسیار دقیق محاسبه شده است باعث ایجاد کمترین مقدار فشار به پاها، ران و کمر می­شود. پاشنه­های بلندتر از این مقدار فشار وارد بر پاها را بسیار افزایش می­دهد که مقدار آن تا هفت برابر حد استاندارد مشاهده شده است. محققین انشگاه آکسفورد دریافتند که پوشیدن کفش پاشنه بلند مقدار نیروی زیادی را به بخش­های درونی مفصل زانو وارد کرده و باعث صدمه دیدن آن می­شود. همچنین پوشیدن این کفش­ها تعادل در تقسیم وزن بدن بر روی پاها را به هم زده و سبب کوتاه شدن عضلات ساق پا و افزایش حجم تاندون آشیل می­شود.

انحنای کف پا : در کف صندل­ها از یک لایه نازک که صاف است استفاده می­شود که انحنایی ندارد. به همین علت احنای کف پا خالی مانده و پر نمی­شود. پس زمانی که بلند می­شوید و می­نشینید انحنای کف پا به جای خالی می خورد ک هاین عمل باعث صدمه دیدن تاندون­های کف پا خواهد شد. کف صندل باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که انحنای کف پا را به صورت کامل در بر گرفته و از آن محافظت کند. طراحی کف پا به این صورت از ایجاد خستگی در عضلات جلوگیری کرده و گرفتگی عضلات و تاول را کاهش می­دهد. به طور معمول در کفشهای درجه یک و خوب ، بخش وسط کفش کمی با ضخامت بیشتر ساخته می­شود تا قسمت­های خالی پا را در بر بگیرد.

صدمات ناشی از استفاده از صندل نامناسب

اگر کیفیت صندلی که استفاده می­کنید خوب نباشد و هنگام راه رفتن بر روی فرش به صورت کامل به پا نچسبد ، سبب ایجاد صدماتی مثل درد قسمت بالشتکی پا ، صدمه دیدن کف پا ، کمر و پشت ، انحراف زانو و درد آن ، صدمه با ساق پا ، درد پاشنه ، ایجاد پیه و میخچه در پا می­شود. پس زمانی که قصد خرید صندل دارید دقت لازم را داشته باشید که صندل به طور کامل به پای شما محکم شده و پا درون آن نلغزد.

توصیه به افراد مبتلا به دیابت

اگر شما بیماری دیابت دارید لازم است که به طور کامل از استفاده از صندل و انواع کفش­های تابستانی صرف نظر نمایید. افراد دیابتی نسبت به افراد عادی بیشتر در خطر زخم و جراحت در قسمت پا بوده که به طور معمول نیز دیرتر از افراد عادی خوب می­شوند. البته شاید شما بتوانید کفشهای مخصوصی پیدا کنید که برای این افراد ساخته شده است و از ایجاد زحم در پا جلوگیری میکنند. در هر صورت بهتر اس شما روزانه پای خود را بررسی کرده و در صورتی که زخمی مشاهده نمودید سریع تر برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که 80 درصد قطع پا از یک زخم ساده شروع می­شود که سریعا درمان نشده است.

 

 

 

 

 

 


نظرات کاربران