راهنمای خرید سشوار صنعتی

راهنمای خرید سشوار صنعتی

برای دستگاه سشوار حرارتی نام های تفنگ حرارتی و سشوار صنعتی نیز به کار برده می شود. این دستگاه نیز دارای عملکردی مشابه سشوار مو بوده با این تفاوت که پر قدرت تر عمل نموده و بیشتر در زمینه صنعت کاربرد دارد. این سشوار قادر به تولید دمایی ما بین 50 تا 600 درجه بوده و بعضی از نمونه های ان که برای صنایع خاصی استفاده می گردند توانایی تولید دما تا 760 درجه را نیز دارند.

این سشوار ها نیز مانند سشوار های مو بوده و از یک لوله گرم شونده و دسته ای در انتها برای خوش دست بودن داشته و ظاهری تفنگ مانند دارند. در این مدل سشوار ها یک المنت ساده و یا سرامیکی نقش تولید کننده حرارت را برعهده داشته و هوای گرم نیز توسط یک نازل هدایت شده و برای تمامی این اجزا محفظه ای تعبیه شده تا صدمه ای به هنگام کار به ان ها وارد نگردد. روشن و خاموشی دستگاه نیز توسط مکانیزمی مخصوص صورت می گیرد.

 

کاربردهای سشوارهای حرارتی

از این سشوار های حرارتی در صنایع جهت گرم کردن، وکیوم نمودن، سوزاندن یا زدودن رنگ از روی فلز، خم نمودن لوله های پلاستیکی، شرینگ نمودن در بخش بسته بندی محصولات، صیقل دادن وارنیش های حرارتی در مدار های الکترونیکی و الکتریکی، کندن روکش سطح های گوناگون و یا خشک و باز کردن چسب های صنعتی بهره گرفته می شود.  این دستگاه از ان جایی که قادر به تولید هوای گرم با میزان حرارت بالا می باشد در دسته ابزار های قدرتمند در زمینه صنعت جای گرفته است. وجه تمایز این سشوار های حرارتی از سشوار های معمولی، قابلیت تنظیم میزان سرعت موتور هماهنگ با میزان دما، امکان تنظیم دقیق درجه و نیز تولید گرمای بالا می باشد. از سشوار حرارتی در کار هایی نظیر الکتریکی، جوشکاری، صنعتی و نیز تولید لامپ کم مصرف استفاده می گردد.

این سشوار در انجام تعمیرات خانگی از جمله جدا نمودن لایه های رنگ قدیمی دیوار، بسته بندی یا باز کردن روکش های  مواد و لحیم کاری (به همراه دیگر ابزار ها) کمک زیادی می کند.

 این دستگاه جهت جدا نمودن چسب و استیکر ها از روی سطوح مختلف و در کار های تخصصی نظیر صافکاری اتومبیل ،نوار کاری لبه  ام دی اف و لوله کشی، وارنیش کردن سیم ها و دودی کردن شیشه های اتومبیل ها و… نیز کاربرد دارد. این سشوار ها وزن چندانی نداشته و با توجه به قابلیت ها و برندی که دارند قیمت ان ها متفاوت است.

یکی از مهم ترین فاکتور هایی که این دستگاه را در مقایسه با دیگر ابزار های حرارتی در سطح بالاتری قرار داده است، فاقد شعله بودن ان است. خب به طبع شعله این دستگاه ها خطراتی را با خود به همراه داشته و ممکن است مشکلاتی نظیر اسیب دیدگی سطح کار و یا ایجاد اتش سوزی را باعث شود اما سشوار حرارتی توانسته با مکانیزم بدون شعله خود ایمنی بیشتری را به هنگام کار به ارمغان اورده و جای دیگر در دستگاه های حرارتی را در تعمیرات خانگی و نیز دیگر کاربرد ها پر نماید. در اکثر کار ها دمای 600 درجه کاملا کفایت نموده اما برخی نمونه های این دستگاه امکان تنظیم میزان شدت و دمای هوای گرم را به کاربر می دهد.

این دستگاه برای جدا نمودن رنگ روی دیوار خیلی کارامد بوده، با ایجاد حرارت توسط این دستگاه رنگ روی دیوار به شکل تاول از دیوار جدا گشته و خیلی اسان می توان ان را با دست از روی دیوار برداشت. این دستگاه بتونه را نیز به اسانی جدا می نماید. این دستگاه بر روی بتونه حرارت ایجاد نموده و سبب نرم شدن ان می گردد و بعد از ان بتونه خیلی راحت جدا می گردد در صورتی که همین کار با قلم و چکش بسیار پر مشقت خواهد بود و در ضمن سطح دیوار صدمه می بیند.

به کمک این دستگاه حتی می توان نوار های جلا و نیز ورقه های پلاستیکی را روی کناره های قوس دار چسباند، این تفنگ حتی برای جدا نمودن کف پوش وینیلی که خراب شده است نیز کاربرد داشته در حالی که هیچ صدمه ای به دیگر کف پوش نخواهد زد. این سشوار حتی جهت یخ زدایی برفک یخچال تا شیرها و لوله های اب یخ زده  نیز به کار گرفته می شود و به راحتی یخ ان ها را می توان با حرارت این دستگاه اب نمود. اغلب این دستگاه ها دارای اکسسوری هایی بوده که این امکان را به کاربر داده تا تمرکز و کنترل بیشتری روی حرارت داشته باشد.

راهنمای خرید سشوار صنعتی

المنت سرامیکی در سشوار صنعتی

سشوار های حرارتی بر اساس کیفیت قطعات به کار رفته در ان ها، دارای  قیمت های متفاوتی هستند. در سشوار های حرارتی قدیمی المنت مستقیما در دستگاه قرار می گرفت و روکشی برای ان در نظر گرفته نشده بود. اگر چه با این مکانیزم المنت ها دیرتر خراب می شوند و کمتر صدمه می بینند اما با این حال در این نوع سشوار ها دما تعادل نداشته و مدام درجه حرارت خروجی، بالا و پایین می شود و برای تولید گرمای بیشتر نیز برق بیشتری مصرف می کنند.

سشوار های جدید از المنت سرامیکی برخوردار هستند. جنس سرامیکی این المنت ان را در برابر حرارت و گرما عایق نموده و بدین صورت دستگاه حرارت متعادلی را تولید می نماید. در این سشوار ها نیازی نیست المنت دائم روشن باشد و این موضوع باعث شده مصرف برق در این دستگاه کاهش یابد. که استفاده از این سشوار ها می تواند برق مصرفی کارگاه ها را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد و نیز دستگاه هایی که دارای المنت سرامیکی باشند برای مدت بیشتری می توان از ان ها به طور مداوم استفاده نمود. المنت های سرامیکی اگر چه مزیت های زیادی دارند اما احتمال ایجاد حساسیت هایی از جانب ان ها نیز وجود دارد که ممکن است دستگاه در پی ان ها صدمه ببیند. یکی از اصلی ترین عامل خرابی سشوار های تفنگی صدمه دیدن و شکستن سرامیک المنت است. در صورت شکستن سرامیک خرده های سرامیک به المنت برخورد کرده و به ان اسیب می رسانند و قطعی المنت را در پی خواهند داشت و بعد از ان نیز سشوار کاملا از کار می افتد. البته با رعایت یک سری نکات به هنگام کار با این دستگاه می توان این اتفاقات را به حداقل رساند.

توان تولیدی

به هنگام انتخاب یک سشوار حرارتی مناسب باید به میزان شدت باد تولیدی و میزان دمایی که تولید می کند توجه نمود تا توان ان مناسب با نیاز ما باشد. باد تولیدی یک دستگاه بر اساس لیتر بر دقیقه و دمای ان را براساس سانتیگراد در جدول مشخصات ان اورده اند. مدل های پیشرفته این دستگاه امکان تنظیم باد و دما را در میزان های متفاوت به کاربر داده و می توان هر درجه باد را با یکی از دما های مشخص با هم به صورت ترکیبی انتخاب نمود.

نازل

هر دستگاه برای ان که بتواند جریان باد خروجی را به خوبی کنترل نماید دارای نازل های متفاوتی است. امروزه دستگاه هایی ساخته شده که مجهز به مجموعه ای از نازل های گوناگون هستند.

قطع کن گرما و جنس المنت

اگر در این دستگاه دما از حد مشخص شده  یا حد مجاز بالا تر برود قطع کن گرما شروع به کار می کند. این قطع کن برای حفظ امنیت و رساندن دما به حد متعادل اقدام به قطع جریان برق می نماید. یکی از مهم ترین مسائل موثر در افزایش عمر و بازدهی یک المنت برقی، جنس ان می باشد. به طور معمول سشوار های جدید دارای المنت سرامیکی با روکشی فلزی و تماما استیل می باشند.

نکات قابل توجه پیش از خرید

اگر چه انتخاب نوع سشوار حرارتی به نیاز های خود شما بستگی دارد اما خب نکاتی کلی نیز هست که قبل از خرید نیاز است از ان ها مطلع گردید:

  • مطمئن شوید که دستگاه انتخابی شما قادر به رفع نیاز های مختلف شما می باشد و برای هر نوع کار شما یک سری مخصوص داشته باشد تا بتوانید از ان در زمینه های مختلف استفاده نمود.
  • برای انجام تعمیرات خانگی بهتر است سشوار مخصوص ان را خریداری نمایید و اگر سشوار حرارتی را برای کار های کارگاهی و مشاغل صنعتی نیاز دارید باید به دنبال سشوار مخصوص این کار بروید. در مجموع باید با توجه به نیاز خود سشوار مختص به ان کار را تهیه نمایید.
  • سشوار های صنعتی در سه نوع الکتریکی، مادون قرمز و گازی وجود دارند که شما می توانید بعد از بررسی کارایی هر کدام، سشوار متناسب با کار خود را خریداری نمایید.
  • سشوار انتخابی شما باید به لحاظ ایمنی قوی ظاهر شده باشد، چرا که کار با این دستگاه خطراتی را به همراه دارد لذا باید به دنبال دستگاهی بود که قادر به کاهش این خطرات باشد.

توصیه های ضروری هنگام کار سشوار صنعتی

  • به هنگام کار مواظب باشید دستگاه اسیبی نبیند، با بالا رفتن دمای سرامیک المنت، کمترین ضربه این سرامیک را در هم شکسته و المنت را نیز خراب می کند.
  • بهتر است بعد از هر 20 تا 30 دقیقه کار با دستگاه در دمای بالا، تقریبا 5 دقیقه به ان استراحت دهید.
  • طراحی سشوار صنعتی به گونه ای است که امکان ورود هوا از دو طرف بدنه به داخل ان میسر شده است، لذا بهتر است این دریچه ها همیشه تمیز شوند تا دستگاه بتواند از طریق ان ها هوای مورد احتیاج خود را به دست اورد. 
  • بین سطح کار و سشوار باید فاصله استانداردی بین 10 تا 20 سانت وجود داشته باشد. در صورت رعایت نکردن این فاصله ممکن است سطح کار و یا سشوار اسیب ببینند. حتی ممکن است هوای گرم موجود در سشوار نتواند به درستی خارج شود و نیز هوای خارج شده نیز دوباره به داخل سشوار برگردد که این موضوع می تواند برد اصلی و سشوار را خراب کند.

 

  • سشوار باید به صورت عمودی و مستقیم روی زمین گذاشته شود. از ان جایی که هوا از دو طرف بدنه وارد سشوار می گردد، اگر دستگاه  به بغل روی زمین قرار گیرد ممکن است به همراه هوا اشیا ریز نیز به داخل دستگاه وارد شده و این ذرات دریچه ها را مسدود نمایند که این کار بعد از مدتی می تواند اسیبی جدی به دستگاه وارد نماید.
  • بهتر است به جای خاموش نمودن مداوم دستگاه به حین کار، به کمک دکمه تنظیم حرارت میزان دما را به حداقل برسانید.
  • سشوار های جدید به طور معمول دارای دو بخش المنتی در بالا و پایین دستگاه هستند. المنت پایینی عموما به کمک برد سری گشته است. این المنت توانایی ایجاد حرارت تا 50 درجه را دارد. این دستگاه از یک حسگر حرارتی جهت سنجیدن مداوم  دما برخوردار بوده و به کمک ان المنت را روشن و خاموش می نماید.
  • رعایت این نکات به شما کمک می کند که زمان استفاده از دستگاه را افزایش داده و به راحتی با ان کار نمایید.

 

 


نظرات کاربران