راهنمای خرید قیچی ورق بر و قیچی مفتول بر

راهنمای خرید قیچی ورق بر و قیچی مفتول بر

از جمله کارهای سخت در صنعت می‌توان به برش فلزات از جمله ورق‌های فلزی اشاره کرد. دلیل این امر سنگینی این ورق‌ها، غیرقابل انعطاف و به شدت تیز بودن این ورق‌ها است. برای برش ورق‌های نازک فلزات به صورت دستی، از ابزار قدرتمندی چون قیچی ورق‌بر استفاده می‌شود. نخستین بار از قیچی ورق‌بر برای برش ورق‌های آلومینیومی و فولادی سبک در ساخت هواپیما استفاده شده است. سه نوع قیچی ورق‌بر وجود دارد که برای تفکیک ساده و راحت آن از کد رنگ استفاده می‌شود. به این ترتیب که دسته‌ی قرمز رنگ نشان دهنده‌ی قیچی ورق‌بر چپ‌بر، سبز رنگ نشان دهنده‌ی قیچی ورق‌بر راست‌بر و زرد رنگ برای برش مستقیم فلزات استفاده می‌شوند. در واقع برای برش‌های به‌صورت ساعتگرد، برش‌های صورت گرفته توسط افراد راست دست، قیچی‌های با دسته‌ی سبز رنگ مناسبند، در حالی که برش‌های به‌صورت پادساعتگرد، برش‌های صورت گرفته توسط افراد چپ دست، به‌وسیله‌ی قیچی های ورق‌بر با دسته‌ی قرمز رنگ انجام می‌شوند. البته همه‌ی افراد از تمامی این قیچی‌ها می‌توانند استفاده کنند و بسته به نوع برش گاهی به ترکیب هر سه نوع قیچی نیاز است.

در اين مقاله، قصد داريم با توضيح ويژگي هاي مختلف قیچی ورق بر، راهنماي خريد این وسایل را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد اين محصولات را داريد، پيشنهاد مي کنيم ما را تا پايان اين مقاله همراهي کنيد تا ضمن کسب اطلاعات کامل درباره آن ها، بتوانيد خريدي درست و مطمئن انجام دهيد. با ما همراه باشيد...

 

فواید استفاده از قیچی ورق بر

از جمله فواید مهم استفاده از قیچی‌های ورق‌بر می‌توان به سهولت در استفاده از آن‌ها و قدرت اهرمی ایجاد شده توسط آن‌ها، افزایش ایمنی کار با توجه به کاهش صدمات و جراحات حین برش ورق و همچنین باتوجه به دقت بالای این قیچی‌ها در برش زدن، کاهش ضایعات کار اشاره کرد. از همین‌رو استفاده از این قیچی‌ها برای کلیه کسانی که با برش فلزات سروکار دارند همچون حلب‌سازان مفید است.

نحوه کار با قیچی ورق بر

مرحله‌ی اول برای برش فلزات انتخاب قیچی ورق‌بر مناسب باتوجه به طرح برش مورد نظر است. مرحله‌ی دوم مربوط می‌شود به علامت‌گذاری طرح برش مورد نظر روی ورق فلزی تا برشی دقیق و آسان داشته باشیم. در مرحله‌ی بعد با استفاده از قیچی مناسب انتخاب شده، سعی کنید بزرگترین برش ممکن را روی ورق فلزی ایجاد کنید. برای سهولت در ایجاد ادامه‌ی برش‌ها بهتر است قسمتی از فلز بریده شده را به بالا خم کنید. به‌منظور برش اشکالی چون دایره، ابتدا سوراخی روی فلز ایجاد کرده، سپس با قیچی ورق‌بر راست‌بر یا چپ‌بر، برش را تا رسیدن به دایره‌ی کامل ادامه دهید. برای برشی لبه‌ها نیز از همین روند می‌توان بهره برد. توجه کنید برای برش قسمت‌های دوبل ورق مناسب‌ترین راه استفاده از قیچی آهن‌بر است.

از جمله عوامل مؤثر بر کیفیت برش‌های صورت گرفته توسط قیچی‌های ورق‌بر، تیزی تیغه‌های آن‌هاست. بنابراین همواره قبل از برش زدن، از تیز بودن تیغه‌های قیچی ورق‌بر مطمئن باشید.

باتوجه به خطرناک بودن برش ورق‌های فولادی، نکاتی را باید در حین کار با این ورق‌ها مدنظر قرار داد. باتوجه به تیز بودن لبه‌های برش خورده ورق‌های فلزی، استفاده از دست‌کش‌های محافظ در حین کار الزامی است. همچنین برای جلوگیری از آسیب به دست و بازها، از لباس کار آستین‌دار استفاده شود. قیچی‌های ورق‌بر باید در کارهای مناسب خود استفاده شوند در غیر این صورت هم صدمات انسانی به بار خواهند داشت هم به خود ابزار آسیب می‌رسانند. قیچی‌های ورق‌بر شرح داده شده فقط برای برش فلزات سبک، آلومینیوم و حلب هستند و در صورت استفاده برای برش فلزات ضخیم، سیم‌های کلفت، کابل، میخ و غیره به تیغه‌های آن آسیب رسیده و کارایی اصلی خود را از دست می‌دهند بلکه برای این کار بهتر است از ابزارهای مناسبی چون قیچی آهن‌بر استفاده شود. همچنین توجه کنید در هنگام کار با قیچی ورق‌بر از فشار آوردن زیاد به قیچی در هنگام برش خود داری کنید چرا که این کار موجب کج شدن تیغه‌ها از مسیر اصلی برش شده و باعت لبه‌دار شدن ورق می‌شود.

برای افزایش عمر مفید قیچی ورق‌بر، روغن‌کاری منظم تیغه‌های آن را فراموش نکنید چرا که برش را ساده‌تر و دقیق‌تر انجام می‌دهد.

راهنمای خرید قیچی ورق بر و قیچی مفتول بر

انواع قیچی های ورق بر

قیچی ورق‌بر ابزاری است شبیه یک قیچی با تفاوت در قدرت تیغه‌های آن، این تیغه‌های قدرتمند آن را برای برش ورق‌های فلزی سبک، پلاستیک، لاستیک و مقوا مجهز می‎کند. قوی‌ترین نوع این قیچی‌ها که معروف به مدل هواپیمایی (ترکیبی) هستند، ورق‌های تا ضخامت 1.6 میلی‌متر را برش می‌دهند. قیچی‌های ورق‌بر به دو سته‌ی کلی حلب‌بر و هواپیمایی تقسیم می‌شوند. در ادامه هر کدام به اختصار شرح داده می‌شوند.

قیچی حلب بر

قیچی حلب‌بر شباهت بسیار زیادی به قیچی معمولی دارد، با این تفاوت که دارای دسته‌های بلندتر و تیغه‌های کوتاه‌تری هستند. همچنین محل قرار گرفتن دست در آن‌ها به‌قدری بزرگ است که چهار انگشت دست به‌طور کامل و به راحتی در آن قرار می‌گیرد. قیچی حلب‌بر برای برش‌هایی که به‌صورت مستقیم و بدون خم انجام می‌شوند بهترین گزینه هستند، اما برش‌های منحنی شکل را به خوبی انجام نمی‌دهند. نکته‌ای که در مورد قیچی‌ها وجود دارد این است که توانایی بریدن حداکثر قطر ورق برای هر قیچی رابطه‌ی مستقیمی با اندازه‌ی آن دارد، بنابراین قیچی‌های بزرگ‌تر، ورق‌های با ضخامت بیشتر را برش می‌دهند.

حلب‌بر نوک اردکی

قیچی حلب‌بر نوک اردکی نوعی دیگر حلب‌بر است که با قیچی حلب‌بر تنها در شکل تیغه کمی تفاوت دارد. تفاوت تیغه‌ها باعث شده است تا این قیچی را برای برش‌های منحنی شکل تقویت کند به‌صورتی که می‌تواند خم‌های با زوایای تیز را به راحتی برش دهد. نقطه ضعفی که این مدل قیچی نسبت به مدل قبلی دارد این است که ورق‌های با ضخامت کمتر را برش می‌دهد.

قیچی ورق‌بر هواپیمایی

قیچی ورق‌بر هواپیمایی، اولین بار برای بریدن صفحات آلومینیومی در صنایع هواپیمایی استفاده شده است، از همین‌رو به این اسم معروف شده است. این نوع قیچی نسبت به انواع دیگر آن سبک‌تر است. قیچی‌های معمولی تنها یک لولا دارند در حالی که قیچی ورق‌بر هواپیمایی دارای چهار لولا است تا مقدار نیروی انسانی برای کار با آن به حداقل مقدار ممکن برسد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع قیچی می‌توان به توانایی آن در ایجاد برش‌های زاویه دار و خم‌ها و منحنی‌ها اشاره کرد. اما نقطه ضعف آن در برش‌های طولانی است. بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد از قیچی ورق‌بر هواپیمایی برای برش‌های ظریف که نیاز به دقت زیادی دارند و همچنین سطح زیادی از ورق در آن‌ها بریده نمی‌شود، مناسب هستند.

قیچی ورق‌بر سر خم

گونه‌ای از قیچی ورق‌بر هواپیمایی وجود دارد که دارای سری خم شده است که قیچی ورق‌بر سر خم نام دارد. وجود این خم در سر قیچی باعث شده تا برای برش قسمت‌هایی که دسترسی راحتی ندارند برای مثال برش قطعه‌ای که در بالا یا پایین سر قرار دارد و قابل برش به صورت مستقیم نیست، مورد استفاده قرار گیرد. این قیچی نیز دارای قدرت کمتری است که در نتیجه برای ورق‌ها خیلی ضخیم قابل استفاده نیست.

قیچی ورق‌بر لوله

مدلی دیگر از قیچی‌های ورق‌بر هواپیمایی وجود دارند که برای بریدن لوله مناسبند و به قیچی ورق‌بر لوله معروف هستند. تفاوت این مدل قیچی با دیگر مدل‌ها در نوع تیغه‌ها آن است. تیغه‌ی قیچی ورق‌بر لوله از سه قسمت تشکیل می‌شود، که دو تیغه‌ی آن در پایین و دیگری در روبرو قرار دارد. به‌بیان دیگر، تغیه‌ی تک به‌صورتی است که بین دو تیغه‌ی طرف مقابل قرار میگیرد و از این طریق لوله را برش می‌دهد.

راهنمای خرید قیچی ورق بر و قیچی مفتول بر

قیچی مفتول‌بر

از جمله قیچی‌های بسیار قوی که برای بریدن اجسامی چون زنجیر، قفل، پیچ و فنس‌های فلزی کاربرد دارد با نامه قیچی مفتول‌بر معروف است. این نوع قیچی بسیار قوی نسبت به اره و دیگر وسایل مشابه، برای برش قطعات فلزی ضخیم سرعت بالاتری دارد. دسته‌های بلند آن موجب تمرکز نیروی زیادی در محل تیغه‌ها می‌شود، همچنین از وجود لوله‌های ترکیبی بهره می‌گیرد تا عملیات براش را سهل کند. یک مفتول‌بر معمولی نیروی وارده به دسته‌ را 100 برابر کرده و به قطعه وارد می‌کند، در واقع حدود ۲۰ هزار نیوتون نیرو به زبانه‌ها وارد می‎شود. با افزایش اندازه‌ی دسته‌ها خاصیت اهرمی قیچی افزایش یافته و درنتیجه قدرت آن افزایش می‌یابد. قیچی‌هایی که دسته‌هایی با طول 30 تا 35 سانتی‌متر دارند برای برش میله‌ها و زنجیر‌های نازک با ضخامت نهایتاً ۳.۵ میلی‌متر و سیم‌های ضخیم تا ۶ میلی‌متر، با طول ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌متر برای برش میله و زنجیر و کابل با ضخامت متوسط ۱۰ میلی‌متر و همچنین با دسته‌های بلندتر از ۷۵ سانتی‌متر برای میله‌ها و زنجیر‌های ضخیم فولادی و حتی کابل‌های مسی استفاده می‌شوند. کوچیکترین طول دسته‌ی موجود از قیچی‌های مفتول‌بر طولی در حدود 20 سانتی‌متر دارند که دارای کمترین قدرت در بین انواع مختلف آن هستند، اما به‌دلیل آسانی در حمل و نقل بیشتر از انوع دیگر مورد استفاده قرار می‎گیرند.

مانند تمامی ابزار موجود، قیچی‌های مفتول‌بر نیز در کنار مزایا معایبی چون دقت پایین دارند که موجب شده تا این وسیله بیشتر برای کارهای تخریبی استفاده شود، در واقع قطعه‌ای که با مفتول‌بر بریده شود، دیگر کارایی‌اش را از دست می‌دهد. از طرفی از این قیچی برای نجات افراد گرفتار شده در حوادث نیز استفاده می‌کنند. در مقابل سارقان نیز برای رسیدن به اهداف شوم خود و بریدن زنجیر‌ها و قفل‌های حفاظتی از این قیچی‌ها استفاده می‌کنند.

راهنمای خرید قیچی ورق بر و قیچی مفتول بر

انواع قیچی‌های مفتول‌بر

قیچی‌های مفتول‌بر بر حسب نوع و شکل تیغه‌هایشان به .. دسته تقسیم می‌شوند. معمول‌ترین نوع آن‌ها قیچی مفتول‌بر با دو لبه‌ی تیغه‌ی تیز است. بنابراین به دلیل داشتن دو تیغه‌ی تیز، قدرت بالاتری نسبت به دیگر انواع قیچی‌های مفتول‌بر دارد گه برای انواع کارهای مختلف به‌کار می‌روند. نوع دیگر آن قیچی با تیغهی کف چین است که تنها یک لبه‌ی تغیه‌ی تیز دارد و تیغه‌ی لبه‌ی دیگر تخت است. به‌دلیل بریده شدن قطعه از پایین‌ترین نقطه‌ی آن به این قیچی کف چین می‌گویند. از این نوع قیچی برای بریدن میخ و پیچ‌های بیرون زده از یک قطعه استفاده می‌شود تا پیچ یا میخ مورد نظر از پایین‌ترین قسمت و روی سطح بریده شود و سطحی صاف و کاملاً یکدست باقی بماند. قیچی مفتول‌بر با تیغه‌های زاویه‌دار، دیگر قیچی رایج مورد استفاده دز صنعت است که عملکردی مشابه با تیغه‌های کف چین دارد. در این نوع قیچی تیغه‌ها خمیده است و دسته‌ی قیچی بالاتر از تیغه‌هایش قرار می‌گیرد. بنابراین، قیچی در پایین‌ترین حالت روی سطح قطعه قرار گرفته و به‌صورت کاملاً تمیز هر زائده‌ی بیرون زده را می‌برد. نوع رایج این نوع قیچی با دسته‌های کوتاه در بازار موجود است. چهارمین نوع از قیچی‌های مفتول‌بر، گاز انبری نام دارد. تیغه‌های قیچی گاز انبری، شبیه گاز انبر است که عملکردی شبیه قیچی‌های مفتول‌بر معمولی دارد با این تفاوت که به دلیل داشتن تیغه‌های گازانبری برای فضاهای بسته و بلند که دسترسی برای مفتول‌بر‌های معمولی ممکن نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیچی مفتول‌بر پلیکان، نوع دیگری از قیچی‌های مفتول‌بر است که تیغه‌ی آن در راستای عمود بر دسته قرار گرفته تا برای برش‌های بالای سر یا زیر پا که دسترسی نسبتاً سختی دارند، مفید باشد. برای استفاده‌ی مدوام از قیچی در محیط‌های کارگاهی، قیچی مفتول‌بر رومیزی مناسب است که روی میز قرار می‌گیرد. مدل جغجغه‌ای، دیگر مدل قیچی‌ مفتول‌بر، دارای سیستم چرخ جغجغه‌ای است تا به کمک آن نیروی مورد نیاز برای برش را کاهش داده و در نتیجه برش آسوده‌تر انجام گیزد. آخرین مدل قیچی مفتول‌بر، قیچی با دسته‌های فیبرگلاس نام دارد که برای برش سیم‌ها و کابل‌های دارای جریان استفاده می‌شود. چرا که این قیچی دسته‌های عایق با وزن پایین دارد که آن را برای چنین برشی مناسب می‌کند.

شرکت سازنده

شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد و عرضه قیچی ورق بر، فعال هستند. بهکو، آکواکرفت، برگر، نووا، رونیکس، موراکنیو، ویکتورینوکس، صامو پرشین، فورموسا تولز، اکتیو تولز، استنلی، نامسون، سابوتن، به کشت، میلواکی، پی اند ام، بسی، رزپک، رینو، اسپرو، سفیر، اینکو، سیلور، هاردکس، ام پی تی، فاکس، لیکوتا، زولینگ، میلان، مگا تولز، جی تی تی، اکو، سلام، ریما، آروا، نولان، اروین، وینکس، فیسکارسو ... از مشهورترين برند هاي اين زمينه هستند.

قيمت

عوامل مختلفي نظير نوع قیچی، سایز، شرکت سازنده،کاربرد ، مواد سازنده و ... در تعيين قيمت قیچی ورق بر موثرند. شرکت هاي سازنده اين محصولات، آن ها را با قيمت هاي گوناگوني به بازار عرضه کرده اند و به طور کلي قيمت اين محصولات بين 30 هزار تومان تا 1 میلیون تومان است.

يکي از مهم ترين نکاتي که در خريد هر محصول لازم است به آن توجه داشته باشيد، تعيين ميزان بودجه است که به شما کمک مي کند تا از ميان محصولات متنوع موجود در بازار، سريع تر محصول مناسب خود را انتخاب کنيد.

از ديگر نکات مهم در خريد قیچی ورق بر، اين است که محصول خود را از برند ها و همچنين فروشگاه هاي معتبر خريداري کنيد.

 


نظرات کاربران