راهنمای خرید کلاه شنا

راهنمای خرید کلاه شنا

کلاه شنا در درجه اول نقش یک نوع محافظ را دارد که در برابر مواد ضد عفونی‌کننده موجود در آب استخر (مانند کلر موجود در آب) از مو و پوست سر (مخصوصا افرادی که دارای موهای خشک هستند) محافظت می‌کند. همچنین کلاه شنا اصطکاک آب با سر را کاهش می‌دهد و با هدایت آب به اطراف و ایجاد شکاف در آب، موجب افزایش سرعت حرکت شناگر می‌شود. انتخاب یک کلاه شنا می‌تواند دشوار باشد. کلاه‌های شنا در رنگبندی، اندازه، اشکال و جنس‌های متنوع تولید و به بازار عرضه می‌شوند. با وجود بالا نبودن قیمت کلاه شنا، در صورتی که قبل از رسیدن به یک انتخاب مطمئن و مناسب، اقدام به خرید و امتحان کلاه‌های متعدد کنید، مخارج شما بالا خواهد رفت.

در اين مقاله راهنماي خريد کلاه شنا را براي شما تهيه کرده ايم و قصد داريم با ارائه توضيحات کاملي درباره اين محصولات، شما را بيشتر با آن ها آشنا کنيم. چنانچه قصد داريد کلاه شنا خريداري کنيد، پيشنهاد مي کنيم تا انتهاي اين مقاله ما را همراهي کنيد تا با اطلاع کامل از اين محصول خريد خود را انجام دهيد.

 
اهمیت استفاده از کلاه شنا
یک اشتباه متداول که مردم در مورد هدف طراحی کلاه‌های شنا دارند این است که بسیاری از آن‌ها فکر می‌کنند کلاه شنا به منظور خشک نگه‌داشتن موهای شناگر تولید شده است. باید توجه کرد که کلاه شنا قادر به ایجاد یک لایه ضد آب در اطراف سر نیست و همیشه مقداری آب به داخل کلاه نفوذ می‌کند. تنها راه خشک نگه داشتن موها این است که همراه با پوشیدن این کلاه هنگام شنا همیشه سر خود را بیرون از آب نگه داشت؛ برای مثال شنای پروانه می‌تواند اینگونه باشد.
چرا باید یک کلاه شنا به سر داشته باشیم؟
دلایل متعددی برای پوشیدن یک کلاه شنا وجود دارد؛ از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
کلاه شنا از موها در برابر کلر موجود در استخرها محافظت می‌کند.
موجب دور نگه‌داشتن موهای بلند از صورت و چشم‌ها می‌شود.
راهنمای خرید کلاه شنا
سر را گرم نگه می‌دارد (این ویژگی در صورتی که کلاه شنا از جنس نئوپرین باشد؛ مناسب شنا کردن در آب سرد و استخرهای روباز است).
به تشخیص وجود یک شناگر در آب کمک می‌کند، مخصوصاً اگر خطر برخورد با قایق یا افراد دیگر وجود داشته باشد.
استفاده از کلاه در بیشتر استخرها اجباری است، زیرا ریزش مو موجب مسدود شدن فیلترهای آب استخر می‌شود (اگر کچل هستید، این قانون شامل شما نمی‌شود).
کلاه شنا به شنای سریعتر کمک می‌کند؛ این ویژگی در مسابقات حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد.
امروزه بعضی شناگران حرفه‌ای از دو کلاه شنا به طور همزمان استفاده می‌کنند: یک کلاه‌ برای پوشاندن موها و کلاه دیگر بالای عینک شنا به این منظور که هم عینک و هم کلاه دیگر را سر جای خود محکم نگه داشته و از قدرت کشش آب بکاهد.
انواع جنس کلاه شنا
کلاه شنای لاتکس
استفاده از این جنس کلاه‌‌ها از سال 1920 وجود داشته است. دوام زیادی دارند و هنوز شناگران حرفه‌ای برای مسابقات از آن‌ها استفاده ‌‌‌‌می‌کنند. تنوع رنگی در این کلاه‌‌ها وجود ندارد. یکی از مزیت‌های این کلاه‌‌ها این است که قابلیت نوشتن روی آن‌ها با ماژیک مخصوصا در جاهای شلوغ که احتمال دارد گم شوند، وجود دارد. از ویژگی‌های مثبت دیگر این کلاه‌ها، مراقبت کامل از موها در مقابل کلر آب استخر است. یکی از معایب آن‌ها سختی در پوشیدن و درآوردن آن‌ها و همچنین حساسیت برخی افراد به جنس لاتکس (این کلاه به هیچ وجه برای آن‌ها مناسب نیست) می‌باشد.
کلاه شنای سیلیکونی 
یک کلاه شنای مرغوب دارای جنس سیلیکونی ‌است. این کلاه‌ها جزو معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین کلاه‌های شنا می‌باشند و برای کسانی که نسبت به لاتکس آلرژی دارند، بسیار مناسب‌اند. دارای قیمت بالاتری نسبت به دیگر کلاه‌‌ها هستند. در رنگ‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شوند که برخی از آن‌ها دارای ترکیبی از رنگ‌های متفاوت‌اند. از موها به خوبی در برابر آب استخر و آلودگی‌ها محافظت ‌‌‌‌می‌کنند. پوشیدن و درآوردن آن‌ها راحت بوده اما ممکن است از سر سُر بخورد یا بیرون بیاید.
راهنمای خرید کلاه شنا
کلاه شنای لیکرا (لاکرا یا لایکرا)
مزیت کلاه شنای جنس لیکرا نسبت به دو کلاه شنای قبلی، راحت‌تر پوشیدن و درآوردن آن است. جنس این کلاه‌ها از جنس خود لباس شناست و شکل پوشش فرد را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که گویی یونیفرم به تن دارد. جنس لیکرا دارای مقاومت بیشتری نسبت به جنس سیلیکون و لاتکس است. عیب آن نسبت به دو جنس دیگر، ‌‌میزان لغزندگی آن است. عیب دیگر آن این است که خاصیت ضد آبی  آن زیاد نیست و احتمال مرطوب شدن موها وجود دارد. البته نمونه‌هایی از این کلاه که ضد آب هستند، نیز موجود می‌باشد. این نوع کلاه‌ها تقریبا گران هستند.
کلاه شنای سیلیکون و لیکرا
کلاه شناهایی از ترکیب جنس‌های مختلف نیز موجود می‌باشند، مثل کلاه شنایی که ترکیبی از جنس سیلیکون و لیکراست. این کلاه سبک بوده و به سرعت خشک می‌شود. هم برای کسانی که تفریحی شنا ‌‌‌‌می‌کنند و هم کسانی که به طور حرفه‌ای شنا ‌‌‌‌می‌کنند، مناسب می‌باشد. همچنین این کلاه موهای بلند را هم می‌پوشاند و ضد آب است. در واقع یکی از بهترین انواع کلاه‌ها، این نوع ترکیبی است؛ زیرا هم زمان مزایای جنس سیلیکون و لایکرا را داراست.
انواع سایزبندی کلاه ‌های شنا
بچه‌ها باید حتما از کلاه شنای مخصوص خودشان استفاده نمایند؛ زیرا کلاه‌های بچه‌گانه شکل و اندازه کاملا متفاوتی نسبت به انواع کلاه بزرگ ترها دارند. کلاه‌های شنای طراحی شده برای کودکان در مقایسه با سایر کلاه‌ها کوچک تر هستند. واضح است که باید برای کودکان این نوع کلاه ‌ها را انتخاب کرد. دو نوع کلی کلاه‌ شنا مخصوص بزرگترها طراحی شده که یکی مخصوص موهای بلند و دیگری برای موهای کوتاه مناسب است. هنگام خرید کلاه شنا برای داشتن انتخابی مناسب‌تر بایستی فرد به اندازه مو های خود توجه کند.
کلاه‌های شنا با سایز متوسط مناسب بزرگسالان با موهای کوتاه می‌باشند. این محصولات با بیشتر فرم‌های سر تناسب پیدا کرده، به راحتی  کشش می‌یابند و با اندازه سر هر فردی تطابق پیدا می‌کنند.
کلاه‌های شنای طراحی شده برای افراد با موی بلند معمولا دارای یک یا دو اینچ طول بیشتر هستند تا موها به راحتی داخل کلاه قرار ‌گیرد؛ اما در بعضی مواقع به علت بلند بودن بیش از حد موی فرد، کلاه لیز خورده و از سر خارج می‌شود. چنانچه کلاه شنا قادر به پوشاندن تمام موهای فرد نباشد، او باید قبل از پوشیدن آن، موهای خود را در یک کلاه توری یا نخی سبک جمع کرده و سپس کلاه شنا را روی سر بگذارد.
راهنمای خرید کلاه شنا
در سطح کلاه‌های شنای حبابی، شکل‌هایی مانند حباب طراحی شده است؛ این کلاه‌ها مانند کلاه ایمنی هستند. در صورت داشتن موهای بلند، این کلاه بهترین پوشش برای سر را فراهم می‌کند. اما همه علاقه‌ مندان به شنا ظاهر این نوع کلاه‌ها را نمی ‌پسندند.
شرکت سازنده
شرکت هاي گوناگوني در عرصه توليد و عرضه کلاه شنا، مشغول فعاليت هستند. هر کدام از اين شرکت ها توانسته است با ارائه محصولات خود، نظر بخشي از مشتريان را جلب کند.
 برخي از برند هاي مطرح در زمينه توليد کلاه شنا عبارتند از اسپيدو، زاگز، کرسي، آرنا، هد، آکوا اسفير، آروپک، واته، آديداس، ام پي، فاکس، فونيکس، تير، مد ويو، زد ايکس، جيلانگ ، اينتکس، بکو، سوانز ، فينيس و ... .محصولات اين شرکت ها، هم اکنون به وفور در بازار يافت مي شوند و از کيفيت مطلوبي برخوردارند.
قيمت
شرکت هايي که در زمينه توليد کلاه شنا فعال هستند، محصولات خود را با قيمت هاي گوناگوني به بازار عرضه کرده اند. برخي از عوامل موثر در قيمت کلاه شنا عبارتند نوع کلاه، جنس کلاه، سايز و انعطاف پذيري، شرکت سازنده و... . به طور کلي، اين محصولات در بازار و فروشگاه هاي مجازي با قيمتي حدود  20 هزار تومان تا 300هزار تومان به فروش مي رسند.
از مهم ترين نکاتي که در خريد هر محصول لازم است مورد توجه قرار دهيد، تعيين ميزان بودجه است که به شما کمک مي کند تا از ميان محصولات متنوع موجود در بازار، سريع تر به گزينه مورد نظر خود دست پيدا کنيد.
يکي ديگر از نکات مهم در خريد کلاه شنا، اين است که محصول مورد نظر خود را از فروشگاه ها و سايت هاي معتبر تهيه کنيد و نيز در هنگام خريد به اصالت برند کالا توجه داشته باشيد. چنانچه وسايل ورزشي مثل کلاه شنا فاقد استاندارد هاي لازم باشد، ممکن است در هنگام انجام شنا، از کيفيت و کارآيي لازم برخوردار نباشند و براي شما دردسرساز شوند.
 

نظرات کاربران