نکات مهم در انتخاب میکروفون

راهنمای خرید میکروفن

ميکروفن دستگاهي است که صوت را به جريان الکتريسيته منتقل مي کند. اميل برلاينر نخستين ميکروفن را اختراع کرد که به عنوان فرستنده‌ي صدا در تلفن‌ها به کار برده شد .از ميکروفن ها به همراه بلندگو براي افزايش صدا استفاده مي شود. همچنين در استوديوي برنامه هاي تلويزيوني و صحنه فيلم ها ، از ميکروفن براي ضبط و انتقال صداي افراد استفاده مي شود. ميکروفن ها همچنين براي ضبط صداي ساز ها و خواندگان مورد استفاده قرار مي گيرد و نقشي اساسي در موسيقي ايفا مي کند.  ميکروفن‌ها کاربردهاي زيادي در تلفن، ضبط صوت، سمعک، ساخت انيميشن، مهندسي صوت ، بيسيم ها (مثل واکي تاکي)، بلندگوهاي دستي، ضبط صدا در رايانه‌ها ، سيستم‌هاي تشخيص گفتار، voIP و نيز کاربردهاي غير صوتي (خارج از محدوده شنوايي انسان (از 20  تا 20000 هرتز) مانند بررسي فراصوت و سيستم‌هاي عيب يابي دارند.در اين مقاله قصد داريم  ضمن معرفي انواع ميکروفن ها ، راهنماي خريد ميکروفن را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد ميکروفن را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

نکاتی که قبل از خرید میکروفون باید بدانیم

 

انواع ميکروفن ها

نخست بهتر است با انواع ميکروفن ها آشنا شويد.

1- ميکروفن‌ ديناميک : ميکرفون‌هاي ديناميک (پويا )، سيگنال صدا را با حرکت کردن يک هادي در يک ميدان مغناطيسي ايجاد مي مي کنند. در بيشتر ميکروفون‌هاي ديناميک يک ديافراگم بسيار باريک و سبک در پاسخ به فشار هوا حرکت مي ‌کند. حرکت ديافراگم باعث حرکت يک سيم پيچ صداي معلق در ميان يک ميدان مغناطيسي مي‌شود، و منجر به ايجاد جريان الکتريکي کوچکي مي ‌شود. ميکروفون‌هاي ديناميک حساسيت کمتري (در مقابل فشار هوا و فرکانس‌هاي بالا) نسبت به انواع ديگر دارند.همچنين آن ها مي ‌توانند در شرايط سخت تري نيز کار کنند. اين نوع از ميکروفون‌ ها معمولا از ساير انواع ارزان ترهستند. در موسيقي از اين ميکروفن ها براي ضبط صداي درامز و گيتار الکتريک استفاده مي شود.

 2- ميکروفن خازني : ميکروفون هاي خازني در مقايسه با ميکروفون هاي ديناميک ، واکنش بهتري نسبت به سرعت و تحرک امواج صوتي از خود نشان مي دهند. اين ميکروفن هاي ساده شامل يک ديافراگم نازک و کشيده شده هستند که در نزديکي يک صفحه فلزي قرار داده شده است. اين آرايش يک خازن ايجاد مي کند که بار الکتريکي خود را از يک منبع خارجي دريافت مي کند. ديافراگم در پاسخ به تغيير فشار هوا به آرامي مي لرزد و باعث تغيير ظرفيت خازن و تغيير ولتاژ و ايجاد سيگنال خروجي ميکروفون مي شود. ميکروفون هاي خازني در دو نوع ترانزيستوري و لامپي و در اشکال مختلف ساخته شده اند اما همه آن ها بر اساس اين اصول کار مي کنند. ميکروفن خازنى برخلاف انواع ديگر ، به مولد برق مستقيم و يک پيش‌ تقويت ‌کننده نياز دارند. ميکروفن هاي خازنى داراى معايبى هستند که از ميان آن ها بزرگى و حساسيت بيش از حدرا مي توان نام برد. همچنين در مقابل منابع صوتى بلند مجاور دچار واپيچيدگى خواهد شد. اين ميکروفن کيفيت بسيار خوبى از صدا را در محدود 10  تا 10000 هرتز توليد مي کنند. از ميکروفن خازنى براى صدا بردارى بسيار حساس استفاده مى‌ شود.

3- ميکروفن ريبون : ميکروفون‌هاي ريبون اولين ميکروفون‌هاي هدايتي (directional) بودند که از لحاظ تجاري به موفقيت رسيدند. امروزه اگر چه استفاده از اين ميکروفن ها بسيار کمرنگ شده است اما به کوشش برخي از شرکت ها در حال بازگشتن به عرصه صدا هستند. ميکروفون‌هاي ريبون به جاي سطح فشار صدا (SPL) به سرعت مولکول‌هاي هوا واکنش نشان مي‌دهند و در آن‌ها المان معلق و بسيار کوچکي در يک ميدان مغناطيسي قوي حرکت مي ‌کنند.

4- ميکروفن usb : ميکروفون هاي USB يکي از جديدترين ميکروفن ها هستند و داراي تمام اجزاي ميکروفون هاي قديمي مثل کپسول، ديافراگم و ... هستند اما اين ميکروفن ها دو مدار ديگر نيز دارند ، يک پري آمپ داخلي  و يک مبدل آنالوگ به ديجيتال (A/D). پري آمپ اتصال ميکروفون به ميکسر يا پري آمپ ميکروفون خارجي را غيرضروري مي سازد. مبدل A/D خروجي ميکروفون را از آنالوگ (ولتاژ) به ديجيتال (داده) تبديل مي کند، تا بتواند به طور مستقيم وارد رايانه شود و توسط نرم افزار ضبط خوانده شود. اين ميکروفون ضبط ديجيتال پرتابل را بسيار آسان مي کند. براي ضبط صدا با اين ميکروفن ها کافي است ميکروفون را به رايانه متصل کنيد، نرم افزار DAW را اجرا نماييد و کليد ضبط را بزنيد.

5- ميکروفن‌هاي بي سيم (VHF يا UHF ) : يک ميکروفن بي سيم، معمولا از سه بخش اصلي تشکيل شده است: ميکروفن، فرستنده و گيرنده است. اما آنچه که امکان حذف سيم را نسبت به سيستم‌هاي ميکروفن معمولي براي اين ميکروفن ها فراهم مي کند ، بخش هاي فرستنده و گيرنده آن هستند. بخش فرستنده اين تجهيزات معمولا در قالب يک مجموعه و به همراه بخش ميکروفن و فاقد سيم، ادغام و ساخته  مي ‌شوند. در سيستم‌هاي جديد ميکروفن بدون سيم، دو آنتن مختلف، يکي بر روي بخش فرستنده و ديگري بر روي قسمت گيرنده وجود دارد. هنگامي که فاصله فرستنده از آنتن گيرنده بيش از حد مجاز افزايش مي يابد، در اين حالت صدا و سيگنال‌هاي راديويي دچار تحريف و نويز مي شوند. به علاوه استفاده از امواج بالاي فرکانسي باند (UHF) که داراي طول موج کوتاه تري نسبت به (VHF) مي باشند، باعث کاهش بازتابش سيگنال ها در محيط مورد استفاده مي شود.

 

فرکانس پاسخ گويي

فرکانس پاسخگويي ( پاسخ فرکانسي ) بيانگر حساسيت ميکروفون نسبت به فرکانس‌هاي مختلف با شدت يکسان مي باشد. به عنوان مثال ميکروفوني که پاسخ فرکانسي آن در فرکانس‌هاي بالا بيشتر است، صداي خروجي آن نيز زيرتر مي‌باشد. پاسخ فرکانسي درواقع سطح سيگنال خروجي ميکروفون را بر حسب دسيبل در فرکانس‌هاي گوناگون نشان مي ‌دهد.


 معرفی مهمترین ویژگی های میکروفون با کیفیت

 

امپدانس

اين مشخصه مقاومت موثر خروجي ميکروفون در فرکانس يک کيلوهرتز است. امپدانس از 200 تا 600 اهم از نوع امپدانس کم ، امپدانس 600 تا 1000 اهم امپدانس متوسط و بيش از 10 کيلو اهم امپدانس زياد محسوب مي شود. هر چه عدد امپدانس کمتر باشد بهتر است. مقدار کمتر امپدانس باعث مي شود تا بتوانيم کابل طولاني تري را بدون اين که سيگنال دچار افت شود، به ميکروفن متصل کنيم.

 

حساسيت

يک ميکروفون با حساسيت کم، احتياج بيشتري به تقويت توسط ميکسر دارد و تقويت بيشتر توسط ميکسر معمولا نويز بيشتر را سبب مي‌گردد. همچنين اگر ميکروفوني حساسيت بالايي داشته باشد و در کنار يک منبع صوت قوي قرار بگيرد، ولتاژ خروجي بالاتري در ميکروفون ايجاد شده و ممکن است سيگنال خروجي دچار نويز شود.

 

کارت صدا

 در صورت تمایل به خرید میکروفون کاندنسر نیاز است به پری امپ یا همان کارت صدا توجه گردد و پری امپ میکروفون انتخابی دارای ویژگی فانتوم پاور 48باشد.

 

عدم اقدام به خرید میکروفون های دست دوم

 توصیه می کنیم برای خرید میکروفون به سراغ میکروفون های دست دوم نروید بخصوص میکروفون های ریبون. دلیل این توصیه این است که این نوع میکروفون ها بسیار آسیب پذیر می باشند و سریع امکان خراب شدن آنها اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرد وجود دارد.

 

توصیه به خریداران میکروفون های داینامیک

 افرادی که ترجیح می دهند میکروفون داینامیک خریداری نمایند باید بدانند که به فانتوم پاور نیازی ندارند و به جای آن به میزان زیادی gain نیاز دارید. میزان بالای gain در میکروفون SM57 و دیگر میکروفون های داینامیک سبب می گردد صدا از شدت مطلوبی برخوردار باشد. این میزان باید بین 55 تا 70 دسی بل باشد. برای برخی از میکروفون های کاندنسر کارت صداهایی تولید و عرضه شده است که مقدار gain آنها میان 40 تا 45 دسی بل می باشد.لازم به ذکر است که میکروفون SM57  و دیگر میکروفون های داینامیک توسط بسیاری از میکسرها پشتیبانی می گردد. اگر از میکروفون داینامیک استفاده می کنید می توانید از پری امپ با مقدار gain تقریبا 60 دسی بل بهره گیرید که مقدار کاملا مطلوبی است. خرید میکروفون کاندنسر برای افرادی که بودجه ی کافی جهت خرید میکروفون دیگری ندارند و نمی توانند از کارت صدای دیگری برای میکرفون استفاده نمایند مناسب می باشد زیرا کارت صدای میکروفون از مقدار gain مطلوبی برخوردار نمی باشد. قادر خواهید بود با صرف هزینه ی تقریبا 100 دلاری به خرید میکروفون Studio Projects B1 بپردازید که گزینه ی فوق العاده ای خواهد بود.

 

انتخاب میکروفون برای ضبط گیتار آکوستیک

صدایی که از برخورد پیک به سیم ها به وجود می آید، صدایی که توسط بدنه ی ساز به وجود می آید و حس فشار و حرکتی که به وسیله ی پنجه ی شخصی که ساز می زند ایجاد می گردد. انتخاب میکروفون برای ضبط گیتار آکوستیک چندان با قاعده همراه نمی باشد اما لازم به ذکر است که ترکیب میکروفون ها می تواند بهترین صدا را ضبط نماید. برای نمونه ترکیب میکروفون های داینامیک و میکروفون های PZM می تواند بهترین انتخاب به شمار رود. جهت ضبط تصویر استریوی گیتار می توانید از میکروفون کاندنسر و میکروفون الکترت بصورت ترکیبی بهره گیرید. جهت فهمیدن موقعیت مناسب میکروفون ها می توانید چند بار امتحان کند زیرا ازمون و خطا تاثیر بسزایی در فهمیدن موقعیت مناسب میکروفون دارند. توصیه می کنیم توجه بسیاری به تکنیک های کلاسیک داشته باشید برای نمونه تکنیک X-Y  که در این تکنیک شاهد نزدیک شدن بسیار کپسول های دو میکروفون به یکدیگر هستیم این کم شدن فاصله تا حدی است که دو میکروفون با یکدیگر برخورد نداشته باشند که منجرب تشکیل یک زاویه 90 درجه می گردد و سر هر دو میکروفون به سمت ساز تمایل پیدا می کند. از دیگر تکنیک ها، تکنیک ORTF می باشد که دو میکروفون یک زاویه ی 110 درجه ای را به وجود می آورند. اگر می خواهید صدای ساز را از فاصله ی دور ضبط کنید این تکنیک می تواند بهترین گزینه محسوب گردد. در برخی مواقع ممکن است بتوانید فقط با یک میکروفون کاندنسر به ضبط گیتار آکوستیک بپردازید.

 

انتخاب میکروفون برای سمپل کردن و ضبط در لوکیشن

جهت سمپل کردن صداها نیاز به خرید میکروفون استریو دارید. برای سمپل کردن می توانید از دو میکروفون نیز بهره گیرید و سپس آنها را به استودیو ببرید و بطور دلخواه از میکروفون های سمت چپ، سمت راست و یا هر دو بهره گیرید. با اینکار سمپل های بیشتری را می توانید بگیرید. میکروفون های کاندنسر می تواند بهترین گزینه برای سمپل کردن به شمار روند اما اگر محیط شما دارای نویز بالایی می باشد استفاده از میکروفون داینامیک می توان گزینه ی بهترین محسوب گردد. در ضبط فرکانس های بالا حتما دقت نمایید و توجه کنید که نویزی در آن نیفتد. بهره گیری از ریکودرهای پرتابل نظیر Zoom H4n  می تواند برای ضبط آمبیانس محیط روشی مطلوبی باشد.

 

انتخاب میکروفون برای ضبط درامز

در ادامه برایتان سه مورد کلی را ذکر خواهیم نمود. بسیاری از افراد در مورد ضبط درامز تفکرات متفاوتی دارند که در مورد تعداد میکروفون ها و یا اینکه میکروفون مخصوص برای هر قسمت درامز کدام است. گفتنی است که بیشتر موزیک های راک که با موفقیت روبه رو شده اند فقط ساخته شده توسط سه میکروفون می باشند. این سه میکروفون شامل میکروفونی که در جلوی کیک درام قرار دارد و میکروفون های دیگر میکروفون هایی می باشد که در قسمت بالای درامز قرار گرفته است. با بهره گیری از این نوع میکروفون ها تصویر استریوی طبیعی درامز در اختیارتان قرار خواهد گرفت. افرادی که تصمیم دارند برای هر یک از بخش های درام نظیر Snare ، kik ، tom به انجام پردازش های گوناگون در مرحله میکس بپردازند حتما باید از میکروفون های مجرا و مخصوص بهره گیرند. لازم به ذکر است که ضبط تمامی قسمت های درامز بصورت همزمان احتیاج نیست و می توانید یکی را پس از دیگری ضبط کنید. برای نمونه ضبط snare را به بعد از ضبط دیگر اجزای درامز منتقل کنید و پس از آنکه snare را ضبط نمودید آن را به دیگر اجزا بیفزایید.

بهترین میکروفون برای ضبط درامز میکروفونی می باشد که قادر یه تحمل فشار صوتی بالا می باشد. همانطور که می دانید با وارد شدن ضربه های محکم به درامز دیستورشن در خروجی به وجود می آید. گفتنی است که برخی از میکروفون ها از پد 10- بهره مند هستند که در دسترس شما قرار می گیرد که بصورت یک سویچ و یا کپسول اضافه به میکروفون پیچ داده می شود. از طریق این پد شاهد کم شد مقدار ورودی هستیم که این مقدار را به حد مناسبی می رساند تا از صدا سیگنال مطلوبی دریافت شود.


بهترین میکروفون برای استودیوی خانگی

 

یک میکروفون کیک درام مناسب باید بتواند در برابر فشار صوتی و فرکانس بالا تحمل بسیاری داشته باشد. گفتنی است که بیشتر میکروفون های کاندنسر به دیستورت صدای کیک درام می پردازند. اگر بخواهیم بهترین میکروفون هایی که برای کیک درام تولید شده است را نام ببریم شامل  Shure SM57، AKG D112 و Beyer M88 می باشد. قرارگیری میکروفون کیک درام باید بصورتی باشد که با هد کیک درام چند سانتی متر فاصله برقرار گردد. برخی از مهندسان شده به قرارگیری میکروفون در داخل کیک درام می پردازند.

از دیگر میکروفون ها می توان به معرفی  Shure پرداخت. این میکروفون باید به خوبی در برابر فشار صوتی بالا تحمل نماید. بهترین نوع از این میکروفون، میکروفونی می باشد که از استحکام بالایی برخوردار است زیرا امکان برخورد درامرها به میکروفون وجود دارد. همینی دلیلی است تا میکروفون را در زیر Snare قرار گرفته شود. بهترین گزینه برای Snare میکروفون SM57 می باشد. اگر بخواهیم دیگر میکروفون های مطلوب برای Snare را نام ببریم شامل AKG 414eb و Sennheiser MD421  می باشد. از ویژگی هایی که میکروفون های Overhead یا همان میکروفون هایی که در بالای درامز قرار گرفته می شود باید دارا باشد می توان به توانایی بالا در دریافت صدای تمامی اجزای درامز از فاصله دور اشاره نمود پس توصیه می کنیم به خرید میکروفونی بپردازید که از حساسیت بالایی بهره مند باشد. امکانات دیگر برای این میکروفون پد کاهش شدا می باشد. خرید میکروفون کاندنسر در این زمینه بیشتر پیشنهاد می گردد بخصوص آنهایی که دارای دیافراگم کوچک هستند. بهترین انتخاب برای Toms میکروفون Sennheiser 421 می باشد. میکروفون کاندنسر نیز برای Cymbals گزینه ی بهتری به شمار می رود که می تواند فرکانس های بالا را به خوبی دریافت کند. اگر تصمیم به خرید میکروفون برای cymbals دارید بهتر است گزینه ی را انتخاب نمایید که دارای پد 10- باشد. امکان دارد این سوال برای بسیاری از شما پیش آمده باشد که یک مهندس صدا از چه طریقی از ورود صدای hi hat به میکروفون snare  جلوگیری می کند. در این زمان موضوع الگوی قطبی میکروفون ها پررنگ تر می گردد. میکروفون هایی که در نزدیکی درامز هستند وظیفه ی بلاک کردن دیگر صداهای اضافی را دارند. لازم به ذکر است که صداهای اضافی همیشه هنگام ضبط وجود دارند و شما باید به کاهش آنها بپردازید. مهندسان صدا از noise gate پس از پری امت در زنجیره ی افکت های خود استفاده می کنند تا مانع از ورود دیگر صداها گردند.

 

انتخاب میکروفون برای استدیوی خانگی

افرادی که به راه اندازی یک استودیوی خانگی می پردازند برایشان سوال پیش می آید که یک میکروفون گران قیمت بهتر است یا چند میکروفون ارزان قیمت؟ برای نمونه با هزینه ای که صرف خرید یک میکروفون Neumann U87  می کنید می توانید به خرید چهار میکروفون  CAD e200 ،Sennheiser MD421II ،Shure SM81 LC ،AT 822 بپردازید و یا حتی امکان خرید چند میکروفون SM57  وجود دارد. با خرید این میکروفون ها شما قادر به راه اندازی یک استودیوی حرفه ای خواهید بود و همانطور که می دانید خرید این تعداد میکروفون برای استودیوی خانگی ضروری نیست بخصوص اگر به ضبط درامز قرار نیز بپردازید پس می تواند تنها از چند میکروفون با کیفیت خوب استفاده نمایید. سوال دیگری که برای بسیاری از افراد پیش آمده این است که خرید یک میکروفون کاندنسر با دیافراگم بزرگ که قیمت پایینی دارد مناسب است یا نه؟ اگر پس از مدتی به خرید یک میکروفون کاندنسر با دیافراگم بزرگ و قیمت بالا بپردازید این میکروفونی که خریداری نموده اید به کارتان نخواهد آمد.

برای افرادی که تصمیم به خرید اولین میکروفون خود را دارند خرید میکروفون Shure SM75 پیشنهاد می گردد زیرا از کاربردهای بسیاری برخوردار است. برای خرید میکروفون کاندنسر بهتر است کاندنسر با دیافراگم بزرگ که با بودجه ی شما متناسب است خریداری نمایید اما گران بودن این میکروفون و سطح بالا بودن آن بهتر می باشد. بهترین انتخاب برای ضبط وکال میکروفون کاندنسر با دیافراگم بزرگ می باشد و برای ضبط سازهایی که دارای صدای ظریف و حساس می باشند میکروفون کاندنسر با دیافراگم کوچک گزینه ی بهتری محسوب می گردد.

 

شرکت هاي سازنده

شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد ميکروفن ها فعاليت مي کنند. به عنوان مثال شور (shure)، رود (rode)، بلو (blue)، آيکن (icon)، جنيوس (genius)، ريزر (razer)، توآ (TOA) و ... از مطرح ترين برند هاي زمينه توليد ميکروفن ها هستند.

 

قيمت

قيمت ميکروفن ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله عامل موثر در قيمت مي توان به نوع ميکروفن ، فرکانس پاسخ گويي ، حساسیت ، امپدانس ، شرکت سازنده و ... اشاره کرد. به طور کلي قيمت ميکروفن ها در بازار بين 50 هزار تومان تا 3ميليون و پانصد هزار تومان است.

سعي کنيد پيش از خريد ميزان بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين سعي کنيد ميکروفن را بر اساس کاربري مد نظرتان انتخاب کنيد.

 

 


نظرات کاربران