کتاب بزرگان مکتب اتریش(اقتصاد از نگاه 15 نظریه پرداز )اثر رندال جی. هولکام

۱ فروشگاه
۰
(۰ رای دهنده)

۸۲,۵۰۰

هیچ فروشگاهی با فیلترهای منتخب شما وجود ندارد.
پیشنهاد می‌کنیم فیلترها را تغییر دهید

مشخصات فنی

مشخصات فنی کتاب بزرگان مکتب اتریش(اقتصاد از نگاه 15 نظریه پرداز )اثر رندال جی. هولکام
مشخصات
برند انتشارات دنیای اقتصاد#DonyaeEqtesad
تعداد صفحات 328 صفحه
سایر توضیحات برای آشنا شدن با دیدگاههای مکتب اتریشی کتاب حاضر نقطه آغاز خوبی است. این کتاب از پانزده مقاله تشکیل یافته که نویسندگان آن ها همگی خود از برجستگان مکتب اتریشی هستند و در مقالات خود به معرفی پیشگامان و نیز نمایندگان قدیم و جدید مهم این مکتب پرداخته اند. اگر آغاز شکل گیری تاریخ مکتب اتریشی را دهه های 1870 و 1880 میلادی یعنی سال انتشار نوشته ها، مقالات و مجادلات قلمی کارل منگر بدانیم، این کتاب را می توان به نوعی بررسی اندیشه اقتصادی مکتب اتریشی از ماقبل تاریخ آن تا زمان حاضر دانست زیرا این کتاب نه از زمان منگر بلکه سه سده پیش از آن آغاز می شود، و نشان می دهد که نطفه های فکری این مکتب، به ویژه نظریه ذهنی ارزش، در مباحثات کلامی متالهین مسیحی، در سده های شانزده و هفده میلادی بسته شده است.
در اغلب کتاب های تاریخ اندیشه اقتصادی رسم بر این است که آدام اسمیت را پدر یا بنیانگذار علم اقتصاد معرفی می کنند، اما خواننده با شگفتی در خواهد یافت که در این کتاب، هیچ مقاله ای به این متفکر اسکاتلندی اختصاص نیافته است. این امر تصادفی نیست؛ در میان اقتصاددانان کلاسیک، ترجیح متفکر فرانسوی ژان باتیست سه به آدام اسمیت، حاکی از ناخوشنودی بسیاری از اتریشی ها از برخی نظریات اسمیت، به ویژه در حوزه تئوری ارزش است. موری روتبارد، یکی از برجسته ترین نمایندگان معاصر این مکتب، در انتقاد از اسمیت تا آن جا پیش می رود که کتاب ثروت ملل او را حاوی هیچ نکته بدیعی که پیش از او گفته نشده باشد نمی داند و در عوض او را مسئول بسیاری از کج فهمی ها در اقتصاد به شمار می آورد، کسی که تئوری بی پایه ارزش- کار او پیشرفت علم اقتصاد را دچار مشکل و انحراف جدی کرد.(روتبارد، 435) اتریشی ها نظریه ذهنی ارزش را هسته اصلی اندیشه اقتصادی مدرن می دانند و معتقدند تئوری ارزش-کار و به طور کلی تئوری های ارزش مبتنی بر هزینه تولید که در آثار آدام اسمیت، ریکاردو و سنت انگلیسی تدوین یافته و با سنتز نئو کلاسیک آلفرد مارشال وارد اقتصاد آکادمیک شده و تا به امروز تداوم پیدا کرده، منشا بسیاری از اشتباهات در اندیشه اقتصادی رایج بوده است.
این کتاب با بررسی اندیشه های اقتصادی مَدرَسیان متاخر اسپانیایی مکتب سالامانکا، و به طور مشخص خوان دو ماریانا آغاز می شود. در این بخش نشان داده می شود که بسیاری از مباحث مهم اقتصاد اتریشی برای بار نخست، در نوشته های این مدرسیان آمده و در واقع الهام بخش کارل مِنگر در ارائه نظریات خود بوده است. نویسنده این بخش که خود اسپانیایی است و با مراجعه به متون اصلی آن را نوشته، تذکر می دهد که این سنت فکری کاتولیکی-یسوئی برای انگلیسی ها عمدتا ناشناخته بود و اغلب، متفکران اروپای قاره ای بودند که به اهمیت این نوشته ها پی بردند و سنت فکری آنها را تعمیق بخشیده و ادامه دادند. ریشار کانتیون، تورگو، ژان باتیست سه و فردریک باستیا از آن جمله اند که در بخش های بعدی کتاب به آنها پرداخته شده است. در چهار فصل اختصاص یافته به این نویسندگان فرانسوی، چگونگی شکل گیری مفاهیم اساسی اندیشه اقتصادی مدرن، از نظریه ارزش گرفته تا تئوری های مربوط به پول، بانکداری، نقش آنترپرنر ها در نظام بازار و جایگاه دولت در اقتصاد امده است.
قطع کتاب رقعی
مترجم محسن رنجبر
مدل بزرگان مکتب اتریش
موضوع اقتصاد و بازرگانی
ناشر نشر دنیای اقتصاد
نویسنده رندال جی. هولکام
مشاهده بیشتر
نظرات کاربران

پیشنهاد ویژه فروشندگان

کالاهای مشابه